Zichtrekening opzeggen - spaarrekening behouden ?

fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Ik zou mijn axa zichtrekening willen opzeggen welke momenteel mijn echt gebruikte zichtrekening is (loon, mututaliteit etc).

De kostenstructuur wijzigt heel nadelig. Nu heb ik daar ook een spaarrekening. Ik weet uit het verleden dat sommige banken weigeren om een spaarrekening te laten aanhouden als je geen zichtrekening hebt. Al is die zichtrekening in dat geval wel gratis.

Kan ik die axa zichtrekening opzeggen zonder de spaarrekening op te zeggen of zeg ik betere beide op ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Axa heeft nu ook een gratis online zichtrekening. Misschien kan je zo eentje creëren alvorens je huidige op te zeggen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

fredo66 schreef:Kan ik die axa zichtrekening opzeggen zonder de spaarrekening op te zeggen of zeg ik betere beide op ?
Ze mogen dat niet weigeren, meer nog de bank is wettelijk verplicht om een zichtrekening kosteloos stop te zetten en het resterende bedrag kosteloos over te schrijven naar jouw zichtrekening bij een concurrent.

Je kan zo'n overbodige dure zichtrekening bij een ambetante bankier zelfs stop laten zetten via een concurrerende vriendelijke bankier dankzij de bankoverstapdienst.
Gewoon bij de vriendelijke bankier langsgaan en zo'n bankoverstapformuliertje invullen en ondertekenen is voldoende.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

@goztow

Bedankt voor de tip. Wist nog niet van die mogelijkheid.
Maar het maakt de situatie alleen maar absuurder. Ik geef al jaren lang alle betalingen enz. elektronisch in, uittreksels dien ik zelf uit te printen.
Ik zie dus niet eens het verschil tussen de 2 producten maar moet wel betalen voor mijn huidige rekening...
En ik lees dat overdragen niet gaat, ik zou moeten een nieuwe gratis rekening openen.
Als ik dan toch een nieuwe rekening moet openen (en bijgevolg een nieuw rekeningnummer ?) dan gebruik ik liever al 1 van mijn bestaande gratis zichtrekeningen bij de concurrentie ...
Wie bedenkt zoiets eigenlijk :evil:
Laatst gewijzigd door fredo66 22 jan 2015, 15:16, in totaal 1 gewijzigd.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er zijn heel wat banken die tegenwoordig gratis pakketten aanbieden
- Belfius Pulse
- BNP Paribas Fortis Hello
- ING Lion
- KBC heeft ook zoiets

Je moet eens rondkijken en zien wat je nodig hebt
- VISA, mastercard?
- hoeveel bankkaarten

Betalen voor basisdienstverlening (PC banking, smartphone app en enkele rekeningen) is toch wat gek anno 2014.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Al meer dan 25 jaar klant bij Argenta (inclusief VISA/Mastercard, internet banking, ...) en nog nooit één cent moeten betalen.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vraag eens of je de huidige rekening kan omzetten naar een gratis online rekening.
Zo behoud je je nummer wat toch zijn voordelen heeft.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Zit in hetzelfde schuitje! Ben ook klant bij Axa en de zichtrekening werd op 1 januari automatisch omgezet naar een "comfort2bank" rekening.
Op die rekening komt ons loon terecht alsook de lening trekt men hiervan af.

Vraag mij dus ook af als ik die comfort2bank rekening zou kunnen wijzigen naar een gratis zichtrekening ( https://start2bank.axa.be/start2bank/fo ... oCK7vw_wcB ).

Een week geleden naar mijn Axa kantoor gemaild, maar nog altijd geen reactie... Ware het niet dat we "vasthangen" aan onze lening daar was ik al lang terug naar Argenta...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

fredo66 schreef:Ik zou mijn axa zichtrekening willen opzeggen welke momenteel mijn echt gebruikte zichtrekening is (loon, mututaliteit etc).

De kostenstructuur wijzigt heel nadelig. Nu heb ik daar ook een spaarrekening. Ik weet uit het verleden dat sommige banken weigeren om een spaarrekening te laten aanhouden als je geen zichtrekening hebt. Al is die zichtrekening in dat geval wel gratis.

Kan ik die axa zichtrekening opzeggen zonder de spaarrekening op te zeggen of zeg ik betere beide op ?
U kan zeker Uw zichtrekening opzeggen,en Uw spaarrekening (of mss effecten rek.) behouden.
Bekijk even de rente en kosten,en vgl eens alles met kleinere banken zoals Record,Argenta,of VDK.(Fortis is de duurste!!!,het verschil is enorm!)
Tegenwoordig is de rente(die overal zeer laag is) ondergeschikt aan de kosten,die een bank aanrekend voor zijn diensten,het loont dus de moeite om dat eens uit te pluizen,en te bekijken welke diensten U juist gebruikt bij Uw bank.
Bij Argenta zijn bijv. alle geldafhalingen aan automaten gratis,maar u kan er niet aan vreemde munten geraken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tenzij je uw bank beu bent, zou ik gewoon eens gaan praten.
Uw bank heeft er zelf geen voordeel aan, dat je het afstapt hé :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

fluppie schreef: Ik weet uit het verleden dat sommige banken weigeren om een spaarrekening te laten aanhouden als je geen zichtrekening hebt.
Kan ik die axa zichtrekening opzeggen zonder de spaarrekening op te zeggen of zeg ik betere beide op ?
Je zal dan wel een zichtrekening bij een andere bank moeten opgeven om te koppelen met jouw spaarrekening (als referentierekening voor uw geldoverdrachten). Want geld afnemen van een spaarrekening kan niet meer cash, en alleen via de gekoppelde zichtrekening (referentierekening).

Of dat bij axa mogelijk is weet ik niet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wanneer je enkel een spaarrekening hebt en je wil geld afhalen (of storten naar een andere rekening) werd er vroeger bij loketverrichtingen wel eens een tijdelijke 'tussenrekening' aangemaakt.Vermoed dat dit nog zo is.
Online banken die zelf geen zichtrekening aanbieden vragen dan vaak een tegenrekening bij een concurrent
Kan ik die axa zichtrekening opzeggen zonder de spaarrekening op te zeggen of zeg ik betere beide op ?
Normaal moet dit kunnen. Staat je kantoor dit niet toe is dit een reden meer om over te stappen.

Wat je spaarrekening betreft..
Heb je een rekening met hoge(re) basisrente en lagere getrouwheidspremie zou ik zeker vertrekken.
Heb je relatief hoge getrouwheidspremie.. kijk dan wanneer hij verworven is en stap dan pas over. Tenzij je naar een online bank gaat met goede rente"s..dan kan het zijn dat je direct al winst maakt door over te stappen. Aanrader is spaargids.be!

Ik zou mijn axa zichtrekening willen opzeggen welke momenteel mijn echt gebruikte zichtrekening is (loon, mututaliteit etc).
Zoals reeds gezegd , gebruik de bankoverstap dienst. Heb er zelf geen ervaring mee , maar dit zou alle domicilieringen en dergelijke mee verhuizen.
Bij Argenta zijn bijv. alle geldafhalingen aan automaten gratis,maar u kan er niet aan vreemde munten geraken.
Daartegenover staat dat de argenta debetkaart in verschillende landen gratis te gebruiken is , en aan een veel voordeligere wisselkoers dan de munten die je hier gaat bestellen aan het kantoor. Heb het zelf meegemaakt in Praag.
Je mag kiezen wat je het meest handige vind .. een kaart waarmee je zonder kosten alles kan betalen in kronen (en afhalen) aan een voordeligere wisselkoers...

Of zoals men vriendin deed : hier naar de KBC lopen...kronen bestellen en inschatten hoeveel je er nodig hebt.. hoge wisselkoers betalen ...afhalen en paar dagen later met relatief veel vreemd geld rondlopen. Als je dan ter plaatse toch je KBC kaart wil gebruiken kwamen er kosten bij... Een hamburgerke van pakweg een euro werd dan dubbel zo duur ;)
Laatst gewijzigd door Flup 22 jan 2015, 20:39, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

fredo66 schreef:Ik zou mijn axa zichtrekening willen opzeggen welke momenteel mijn echt gebruikte zichtrekening is (loon, mututaliteit etc).
De kostenstructuur wijzigt heel nadelig. Nu heb ik daar ook een spaarrekening. Ik weet uit het verleden dat sommige banken weigeren om een spaarrekening te laten aanhouden als je geen zichtrekening hebt. Al is die zichtrekening in dat geval wel gratis.
Kan ik die axa zichtrekening opzeggen zonder de spaarrekening op te zeggen of zeg ik betere beide op ?
Overschrijvingen van spaarrekening naar rekening op andere bank is onmogelijk,
daarom als je bij Axa wil blijven kan je het makkelijks overstappen naar de start2bank zichtrekening : is online en gratis.
https://www.axa.be/ab/NL/legal/Pages/ta ... -bank.aspx

Je kan wel geen loketbewerkingen meer doen en je hebt ook géén debetkaart meer maar als je die toch niet nodig hebt wat dan nog...

Voor debetkaart moet je dan wel naar een andere bank.

Als je naar een andere bank wil: Argenta is bijv. volledig gratis inclusief mastercard !
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik dacht zelfs dat start2bank nu in 2015 gratis visa heeft ipv het systeem dat je geld terug krijgt voor je gebruik.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

fvhbrugge schreef:
fredo66 schreef:Ik zou mijn axa zichtrekening willen opzeggen welke momenteel mijn echt gebruikte zichtrekening is (loon, mututaliteit etc).
De kostenstructuur wijzigt heel nadelig. Nu heb ik daar ook een spaarrekening. Ik weet uit het verleden dat sommige banken weigeren om een spaarrekening te laten aanhouden als je geen zichtrekening hebt. Al is die zichtrekening in dat geval wel gratis.
Kan ik die axa zichtrekening opzeggen zonder de spaarrekening op te zeggen of zeg ik betere beide op ?
Overschrijvingen van spaarrekening naar rekening op andere bank is onmogelijk,
daarom als je bij Axa wil blijven kan je het makkelijks overstappen naar de start2bank zichtrekening : is online en gratis.
https://www.axa.be/ab/NL/legal/Pages/ta ... -bank.aspx
Je kan je rekeningnummer niet behouden, daarnet nagevraagd ! En iemand anders hierboven had dit ook al gemeld. Ze jagen hun trouwe klanten dus gewoon de gordijnen in.
Van zo'n spelletjes kan ik behoorlijk boos worden.
Het gedoe met de spaarrekening mocht ik er geen zichtrekening meer hebben ga ik me dan ook besparen.
Heel het boeltje naar een andere bank, wat veel mensen in mijn geval zullen doen. Misschien leert de hoofdzetel er nog iets uit ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dergelijke arrogante spelletjes stoppen pas wanneer ze geen effect meer hebben. Maar ik vermoed dat de gemiddelde vlaming hier gevoelig voor blijft.
Bij KBC kan je wel naar de basisrekening met hetzelfde nummer.. ze durven daar waarschijnlijk niet anders omdat ze de compactrekeningen allemaal hebben overgezet naar de plusrekening. Klanten die niets zeggen blijven dus betalen.

Achjah bankbediendes zijn maar verkopers die de regels van de dag moeten volgen en hun quota's dienen te halen. Zo zal ik mijn ervaring tijdens het 'shoppen' naar de beste lening voor mijn woning met dexia nooit vergeten. Ik werd daar heel kordaat op straat gezet met hun tariefbundel in mijn handen. Toen ze hoorden dat ik momenteel bij argenta was sloeg de sfeer daar serieus om. Gesprek was dan zo goed als afgelopen. Enkel toen ik zei dat mijn vader klant was kreeg ik pas een (slecht) voorstel. Behalve dan voor de verplichte SSV, 'ik doe niet de moeite die te berekenen..we zijn toch niet de goedkoopste' zei ze.
Op die moment niet echt grappig..immers ik moest op afspraak komen..verlof nemen ..enz.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Enkel toen ik zei dat mijn vader klant was kreeg ik pas een (slecht) voorstel. Behalve dan voor de verplichte SSV, 'ik doe niet de moeite die te berekenen..we zijn toch niet de goedkoopste' zei ze.
Mijn ervaring bij Belfius was beter op dat vlak, daar was het Immotheker die duidelijk geen zin had.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In juni hebben wij een krediet getekend.
Ondanks de interessante quotiteit, was BNPPF niet geïnteresseerd. Mijn vrouw is er dan ook geen klant meer :).
Belfius was het snelste, meest professionele én een goed tarief.
Crelan en ING, je had de indruk in een KMO te komen, ipv in een bank :).
KBC was ook wel goed, maar waren nogal traag en hadden (toen) enkel duurdere rekeningen.

Mijn vrouw en ik hebben nu Belfius Pulse, gratis rekeningen enzo.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Flup schreef:Bij KBC kan je wel naar de basisrekening met hetzelfde nummer.. ze durven daar waarschijnlijk niet anders omdat ze de compactrekeningen allemaal hebben overgezet naar de plusrekening.
Wel dat is nu ook wat bij axa gebeurd is. Meer betalen omdat je rekeningproduct plots een ander naampje heeft gekregen.
Mijn contact bij het agentschap beweert dat omzetting naar de nieuwe gratis zichtrekening (dus met behoud van rek. nr.) niet kan. "En dat momenteel nog bij geen enkele bank kan".
Volgens jou kan het dus wel bv. bij KB ?
Zijn er nog mensen welke al een zichtrekening hebben laten aanpassen (met voordeligere kosten of gewoon gratis) met behoud van uw huidige rekeningnummer ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bij Belfius kan dat ook.
Ik had ooit een gratis jongerenrekening, nadien is dat een gewone (Blue denk ik) rekening geworden.
En recent (maart 2014 ofzo?) heb ik daar een Pulse rekening van laten maken.

Allemaal hetzelfde rekeningnummer, met behoud van domiciliëringen, doorlopende opdrachten, ...

Bij BNPPF kan dat zeker ook.
Bij andere banken: geen idee.
Maar het zou me straf lijken moest dat niet kunnen. Uiteindelijk is dat maar gewoon de eigenschappen (of equipering) van uw rekening aanpassen.
Het is niet dat je van een effectenrekening een zichtrekening wil maken, of een spaarrekening wil omvormen tot zichtrekening hé. Dat is onmogelijk, wegens andere (interne) prefixen enzo.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je kan je rekeningnummer idd niet behouden. Zeker niet bij wissel tussen banken (de politiek ging zich daar enkele jaren geleden ns mee moeien, om het te doen zoals bij gsm nummers, maar daar is niet veel meer van gekomen).
Bij ING wou ik ooit een oude rekening omzetten naar een gratis internetrekening, maar zelfs intern konden(wilden) ze dat niet met behoud van nummer.
Bij KBC heb ik vorig jaar nog ns aangeklopt, maar die kennen (kenden) geen gratis rekening. Spijtig, want er is een kbc stortingsautomaat net om de hoek, en je kan wel geld afhalen bij de automaat van een andere bank, maar onzinnig genoeg kan je geen geld storten in zo'n stortingsautomaat als die niet van jouw bank is.

Dat behoud van nummer gedoe is best vervelend, want je weet bijna niet welke diensten allemaal gebruik maken van je nummer, en je kan geen loon meer uitbetaald krijgen via cheque, dus je bent totaal afhankelijk.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

@heist175
Uiteindelijk is dat maar gewoon de eigenschappen (of equipering) van uw rekening aanpassen.
Ja, zo dacht ik er ook over. Maar mijn bank denkt er dus anders over.
Als ik voor 17 u niet door hen gebeld wordt dat het inderdaad mogelijk is, weet ik al wat doen dit weekeinde.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Naar een duurder pakket 'upgraden' met behoud van rekeningnummer staan de banken wel toe. 'downgraden' naar een goedkoop of gratis pakket niet.
Dit is gewoon om bestaande klanten af te schrikken goedkopere produkten te nemen.

Zoals reeds gezegd... bij sommige banken gaat het wel (plus-rekening naar basisrekening bij kbc bijv)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Dat behoud van nummer gedoe is best vervelend, want je weet bijna niet welke diensten allemaal gebruik maken van je nummer
Zolang je loon erop terecht komt is toch alles prima... de rest zal wel aankloppen als ze iets missen.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Soms ligt het ook aan de implementatie van die systemen.

Vorig jaar nog bij Belfius van Red naar Blue gegaan in het kantoor. Ik wilde eigenlijk Pulse, maar ze "kon dat niet selecteren in de computer". Na de omzetting naar Blue heb ik thuis eens ingelogd op de website van Belfius, en blijkbaar kan je omzetting naar Pulse alleen zelf doen online omdat de kantoordiensten in Pulse niet inbegrepen zijn. Vandaar dat de medewerker mij ook niet kon omzetten, die gratis online rekening is namelijk tegen haar eigen winkel. :lol:

Uiteindelijk is het dus toch gelukt om van een betalend pakket naar een gratis variant over te schakelen met behoud van het zelfde rekeningnummer!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ook dat is zever :).
Bij mijn vrouw hebben ze de omzetting in het kantoor zelf gedaan.

Eigenlijk is het simpel: ofwel is de bank vriendelijk en gedienstig,
ofwel stap je het af.

Keuze genoeg, niet iedereen gedraagt zich als een moloch.
Ik heb goede ervaringen met KBC en Belfius en BNPPF die zich gedraagt alsof de wereld van hen afhangt, ja dag Jan.
Ik hoor ook andere feedback, het is dus zeker niet wit of zwart. In de praktijk zal het afhangen van de moment en van de persoon of het kantoor.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Toen KBC midden vorig jaar de Basis en de Plus rekening invoerde was ik enorm verbaasd dat het bij hen perfect mogelijk was om mijn rekeningnummer te behouden bij mijn keuze voor de Basis rekening. Moest wel persoonlijk op het kantoor (aan de balie) langskomen om die overschakeling van rekeningvorm te ondertekenen. De vooraf betaalde rekeningkosten voor de rest van het jaar van de oude rekeningvorm stonden ook zeer vlug op mijn rekening.

Bij ING had ik dat enige tijd daarvoor ook al gevraagd (omschakelen naar de Lion Account). Dat gaat daar dus absoluut niet met behoud van rekeningnummer. De kantoorhouder zat er zelf wat verveeld mee volgens mij. Enige wat je bij ING kan doen is een Lion Account aanvragen, en dan al je domiciliëringen, doorlopende opdrachten, enz. zélf omzetten (dus al je leveranciers zélf contacteren). Uitleg van de kantoorhouder : de Lion Accounts vallen onder een andere nummerreeks.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Meer info over de Axa kosten: http://www.spaargids.be/sparen/axa-bank ... ingen.html

Jaja, toffe jongens zijn dat daar, hé. Ik zie nu ook een maandelijkse bijdrage van 3,50 euro van mijn rekening gaan voor het dekken van diensten die ik helemaal niet gebruik. Veranderen is mooi in theorie maar ik moet mijn loon bij axa laten toekomen om mijn leningsvoorwaarden te behouden.

Al mijn spaargeld is ondertussen al bij rabo en argenta...
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Funfile schreef: Bij ING had ik dat enige tijd daarvoor ook al gevraagd (omschakelen naar de Lion Account). Dat gaat daar dus absoluut niet met behoud van rekeningnummer. De kantoorhouder zat er zelf wat verveeld mee volgens mij. Enige wat je bij ING kan doen is een Lion Account aanvragen, en dan al je domiciliëringen, doorlopende opdrachten, enz. zélf omzetten (dus al je leveranciers zélf contacteren). Uitleg van de kantoorhouder : de Lion Accounts vallen onder een andere nummerreeks.
Heb die uitleg vorige week ook gekregen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Veranderen is mooi in theorie maar ik moet mijn loon bij axa laten toekomen om mijn leningsvoorwaarden te behouden.
Mijn lening zit ook bij AXA... nochtans komt m'n loon daar niet toe.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Maar welke voorwaarden heb je gekregen toen je je lening en afsloot?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Maar welke voorwaarden heb je gekregen toen je je lening en afsloot?
Is al even geleden... maar het zal er dus wel niet instaan (m'n loon is er nooit gestort geweest).

Is dit trouwens wettelijk... mag men dit eisen ?

Nu ja, ik heb ook nog een zichtrekening bij AXA (alsook een spaarrekening).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Goztow schreef:Meer info over de Axa kosten: http://www.spaargids.be/sparen/axa-bank ... ingen.html

Jaja, toffe jongens zijn dat daar, hé. Ik zie nu ook een maandelijkse bijdrage van 3,50 euro van mijn rekening gaan voor het dekken van diensten die ik helemaal niet gebruik. Veranderen is mooi in theorie maar ik moet mijn loon bij axa laten toekomen om mijn leningsvoorwaarden te behouden.

Al mijn spaargeld is ondertussen al bij rabo en argenta...
Ik denk dat bijna alle grootbanken zo een praktijken toepassen.Als men het uiteindelijk beu is,en men begint alles na te pluizen komt men tot de vaststelling dat men jaren betaald heeft voor een pack diensten,waarvan men 70% nooit gebruikt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik troost me met de gedachte dat ze mijn spaargeld nooit meer zullen zien. Dat moet het toch wel een beetje pijn doen. Hun pc banking en mobile banking is trouwens wel goed.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

r2504 schreef:
Goztow schreef:Maar welke voorwaarden heb je gekregen toen je je lening en afsloot?
Is al even geleden... maar het zal er dus wel niet instaan (m'n loon is er nooit gestort geweest).

Is dit trouwens wettelijk... mag men dit eisen ?
Vroeger was de koppelverkoop van bv krediet en schuldsaldo en of brandverzekering in theorie niet legaal. Maar ondertussen is koppelverkoop (toch in de telco) legaal, ik neem dus aan in de banksector ook.
Het maakt in praktijk eigenlijk niets uit hé want als ze ook een rentevoet opgeven voor je lening alleen bv (die dan dus hoger is ...) is alles ok hé. Je hebt immers de keuze tussen een goedkope lening met dure brandverzekering/schuldsaldo/loonstorting of een dure lening zonder verdere verplichtingen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

fluppie schreef:Ik denk dat bijna alle grootbanken zo een praktijken toepassen.Als men het uiteindelijk beu is,en men begint alles na te pluizen komt men tot de vaststelling dat men jaren betaald heeft voor een pack diensten,waarvan men 70% nooit gebruikt.
tja, en altijd van het soort: Nog geen klant, aantrekkelijke voorwaarden. Trouwe klant, zet ze zoveel mogelijk in de zak.
Dat je nieuwe klanten "lokt", daar kan ik inkomen. Trouwe klanten pesten vind ik bizar.
Bij de internetproviders hebben ze dezelfde tactiek lang vol gehouden maar nu zijn ze daar toch aan het op terug komen (trouwe klanten krijgen ook korting).
Bij de banken blijven de mensen dit pikken blijkbaar.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

ITnetadmin schreef:Bij KBC heb ik vorig jaar nog ns aangeklopt, maar die kennen (kenden) geen gratis rekening. Spijtig, want er is een kbc stortingsautomaat net om de hoek, en je kan wel geld afhalen bij de automaat van een andere bank, maar onzinnig genoeg kan je geen geld storten in zo'n stortingsautomaat als die niet van jouw bank is.
Inmiddels hebben ze wel een gratis rekening, zolang je niet van speciale diensten gebruik maakt (en gelukkig valt webbanking daar niet onder, visa dan weer wel...).
r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Dat behoud van nummer gedoe is best vervelend, want je weet bijna niet welke diensten allemaal gebruik maken van je nummer
Zolang je loon erop terecht komt is toch alles prima... de rest zal wel aankloppen als ze iets missen.
Soms moeten mensen wel eens naar mij storten, toch al een paar keer gehad dat ze gestort hadden maar dat het bij mij niet toekwam. Bleek dat mijn oude rekeningnummer nog bij hen in de begunstigden zat. Dan is het natuurlijk iets lastiger, want tegen dat je het merkt ben je al een paar dagen verder en zo snel storten de banken het ook niet terug (blijkbaar proberen ze enkele pogingen om het op het niet-meer bestaande rekeningnummer te storten voor ze het teruggeven. Gevolg, je bent het wel een tijdje kwijt). Dat is moeilijk bij te houden. Binnenkort wil ik eigenlijk opnieuw van bank veranderen, maar ik ga mijn huidige behouden om toch maar die onozelheden te voorkomen in de toekomst :).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Bij internetproviders komt het vooral,omdat er websites opgericht zijn,(Telenet,Wij willen geen prijsverhoging of ik laat mij niet pluimen.)De mensen hebben daar hun ongenoegen op allerlei manieren geuit,een goudmijn voor marketing mensen,die nieuwe ideeen willen ontwikkelen(bijv. af en toe een trouwe klant belonen)waardoor mensen beslissen om te blijven.
Zo een dingen zijn nog niet gebeurt bij de banken.Toch moet ik zeggen dat(groot-) banken (vooral) vroeger de kosten lieten samenkomen,en dit eenmaal per jaar aanrekenden,m.a.w. gewoon v/d rente trokken.(toen was het ongeveer 3%)
Nu is het een ander verhaal,er is geen rente meer,en men probeert de kosten te spreiden(p/m/) zodat dit minder opvalt.En toen zijn,met die dalende rente,ook die(Diensten?) packs gekomen.De meesten banken komen er op deze manier mee weg.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:
ITnetadmin schreef:Bij KBC heb ik vorig jaar nog ns aangeklopt, maar die kennen (kenden) geen gratis rekening. Spijtig, want er is een kbc stortingsautomaat net om de hoek, en je kan wel geld afhalen bij de automaat van een andere bank, maar onzinnig genoeg kan je geen geld storten in zo'n stortingsautomaat als die niet van jouw bank is.
Inmiddels hebben ze wel een gratis rekening, zolang je niet van speciale diensten gebruik maakt (en gelukkig valt webbanking daar niet onder, visa dan weer wel...).
Speciale diensten? Valt "gebruik maken van stortingsautomaten" onder speciale diensten, voor zover je weet?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Voor zover ik weet niet. Kredietkaart, extra bankkaart, foto op kaart etc... Valt daar onder. https://www.kbc.be/site/-BZNG465/BZO9P6 ... in=BZQDHSQ
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”