Elia wil ook gezinnen automatisch afsluiten op piekmomenten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heist : kunnen we vanuit Merelbeke even een verlengkabelke trekken naar jouw huis? :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Jack Daniels schreef:Reken maar niet op schadevergoeding bij stroomonderbreking:
http://www.tijd.be/netto/energie/Reken_ ... n=hlnblock
Vroeger was het duidelijk wie verantwoordelijk was in geval van stroomtekort: Electrabel had bijna kompleet de productie, elektriciteit-transport en distributie (via intercommunales) in handen. Nu is er het probleem dat ze nog wel voor het merendeel van de productie zorgen, maar geen transport (nu Elia) meer en nog maar een beperkt deel van de distributie (<50%) overhouden. Mijn inziens hebben de andere "producenten" nu een grote verantwoordelijkheid. Zij verkopen namelijk stroom die ze niet zelf produceren. In geval van stroomtekort zullen ze dan stroom proberen te verkopen die er op dat ogenblik niet is! Gevolg: afschakelplan komt in dienst of in ergste geval zelfs een black-out. Dit uiteraard ook voor klanten van Electrabel, die waarschijnlijk op dat ogenblik zelf wel voldoende stroom zal hebben voor haar eigen klanten. In dat geval kan je Electrabel niet meer verantwoordelijk stellen.
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Daar knelt het schoentje: het is niet eandis en elia die aan de oorzaak liggen, maar wel de energieproducenten die aan overselling doen.
De schuld op eandis/elia/overheid steken is een drogreden maar zal uiteraard wel uit de kast worden gehaald om het leven zuur te maken van wie dit wil gaan aanvechten.

Als ik stroom afneem bij bvb Luminus, verwacht ik dat Luminus voldoende capaciteit heeft voor zijn klanten.
Als Luminus wel voldoende capaciteit heeft, en een andere speler niet (bvb electrabel), dan is die speler toch verantwoordelijk voor de brownout ?

Gezien alle producenten eenzelfde net gebruiken om de stroom tot bij de eindklant te krijgen, moeten ze in verhouding van hun klantenbestand maar kunnen opleveren. De fabrikant met ondercapaciteit zorgt er net voor dat het net faalt ... die is dus verantwoordelijk.

Electrabel is dus verantwoordelijk voor deze miserie, gezien zij hun andere centrales hebben afgebouwd uit winstbejag, en we nu daar dus de dupe van zijn. Bvb Ruien, die had perfect als backup kunnen dienen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Gezien alle producenten eenzelfde net gebruiken om de stroom tot bij de eindklant te krijgen, moeten ze in verhouding van hun klantenbestand maar kunnen opleveren. De fabrikant met ondercapaciteit zorgt er net voor dat het net faalt ... die is dus verantwoordelijk. Electrabel is dus verantwoordelijk voor deze miserie, gezien zij hun andere centrales hebben afgebouwd uit winstbejag, en we nu daar dus de dupe van zijn.
Electrabel is ondertussen ook veel klanten verloren... dus het zou best kunnen dat zij wel nog voldoende kunnen leveren voor hun klanten.

Wie weet is het niet één van de nieuwe spelers die dat juist niet kan omdat z'n aandeel klanten zo sterk is gestegen ?

Je redenering is dus nogal kort door de bocht. Trouwens ik denk dat jij ook niet gelukkig zou zijn als de overheid komt vertellen dat je je verlieslatende afdelingen open moet houden en je winstgevende moet sluiten.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Daar knelt nu net de schoen, jaren winst gemaakt en uitbetaald, onvoldoende geinvesteerd enz. Dat is geen 'goede huisvader' gedrag.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Een lijstje van Eandis met al de centrales in Belgïe:
http://publications.elia.be/upload/Prod ... 0416193815

Heb de centrale van Ruien niet gevonden in die lijst, dus neem ik aan dat die niet meer kan gestart worden of reeds ontmanteld is?

Er staat wel niet bij welke actief zijn en welke niet, dus die die kunnen opgestart worden bij problemen op het net.
Laatst gewijzigd door lacer 24 sep 2014, 14:52, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

ub4b schreef:Als ik stroom afneem bij bvb Luminus, verwacht ik dat Luminus voldoende capaciteit heeft voor zijn klanten.
Als Luminus wel voldoende capaciteit heeft, en een andere speler niet (bvb electrabel), dan is die speler toch verantwoordelijk voor de brownout ?
Luminus, Essent, Ecopower, Octa+, Eneco... zijn allemaal doorverkopers. Zij kopen stroom in het groot aan bij de producent en verkopen door aan de eindklant. Al deze opgesomde bedrijven zijn GEEN producent. In essentie kan je dus niet aankloppen bij jouw stroomleverancier als hij onvoldoende capaciteit heeft, doodeenvoudig omdat al die bedrijven afhangen van de producent/netbeheerder.
Vergelijk het met het bedrijf waar ik werk: wij drukken folie die we enkel en alleen aan tussenpersonen leveren. Die tussenpersonen leveren op hun beurt aan de eindklant. Als een eindklant 10 ton folie bestelt en wij kunnen er maar 5 bedrukken of leveren tegen een bepaalde datum, dan worden wij als producent aansprakelijk gehouden voor de onderlevering. De tussenpersoon is weliswaar aanspreekpartner voor de eindklant maar de tussenpersoon verhaalt het tekort dan op ons, de producent.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 24 sep 2014, 14:53, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vergeet niet het onderscheid te maken tussen producent en leverancier.

De producent regelt de productie (nucleair, wind, gas, steenkool, ...).
De leverancier regelt de contracten met de consument.
Elia/Eandis zorgen voor het netwerk (hoogspanning en middenspanning) en zorgen dat de vraag op elk moment gedekt wordt door het aanbod, maar ook dat er geen overaanbod is.

Aangenomen dat de leveranciers voldoende capaciteit hebben ingekocht, is het de producent die in de fout gaat.
In dit geval is het duidelijk Electrabel (nucleair), maar evengoed de andere producenten: iedereen heeft gascentrales gesloten omdat importeren goedkoper was.

Nu zitten we op de blaren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ecopower is weldegelijk een producent en heeft in principe capaciteit voor al z'n klanten. Waarom is er een wachttijd voor aansluiting denk je ? Als ze zuiver doorverkochten zouden ze je wel rap onder contract leggen en incasseren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ecopower is producent en leverancier.
Electrabel ook, er zijn er nog een paar.

De rest is zuiver leverancier.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

lacer schreef:Een lijstje van Eandis met al de centrales in Belgïe:
http://publications.elia.be/upload/Prod ... 0416193815

Heb de centrale van Ruien niet gevonden in die lijst, dus neem ik aan dat die niet meer kan gestart worden of reeds ontmanteld is?

Er staat wel niet bij welke actief zijn en welke niet, dus die die kunnen opgestart worden bij problemen op het net.
Wie naar het kluisbos gaat, is wellicht al eens vlakbij de centrale gepasseerd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektricit ... _van_Ruien
Gebouwd in 1958, was zij lang de voornaamste en grootste elektrische en thermische centrale in België.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Joe de Mannen schreef:ecopower is weldegelijk een producent en heeft in principe capaciteit voor al z'n klanten. Waarom is er een wachttijd voor aansluiting denk je ? Als ze zuiver doorverkochten zouden ze je wel rap onder contract leggen en incasseren.

J.
yep, my mistake; en ik ben zelf klant bij Ecopower.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Eneco is toch ook producent?
http://eneco.be/nl/jouw-elektriciteit-en-gas
En zij brengen ook enkel klanten aan zolang ze capaciteit hebben. Daar men over black outs spreekt sinds Elektrabel de helft van zen centrales heeft laten kapotdraaien lijkt het mij logisch dat ze de oorzaak zijn. En het spelleke zal nog wel even door gaan.

Nuja, zoals reeds geplaatst maak ik me niet druk om een panne, maar ze moeten de veiligheid van de mensen kunnen blijven garanderen (geen telefoon, geen gsm? Dan maar tamtam om de hulpdiensten te verwittigen?)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik snap nu toch echt niet dat je als overheid de productie van iets vitaals als stroom, volledig overlaat aan de vrije markt, die uiteraard enkel interesse heeft in winst en centrales gaat sluiten die meer geld kosten dan ze opbrengen.
Maar daar gaat het bij stroom toch niet om? Het gaat hem om het continu voorzien van die stroom, ook al kost dat meer dan het opbrengt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ben zelf bij Ecopower, maar ik ben toch niet zeker dat zij op elk moment van de dag de capaciteit hebben. Ik weet niet hoe het juist werkt, maar is er toch een energiebeurs waar ze verhandelen. Misschien moet Ecopower x MWh leveren/jaar en niet permanent zoveel MW beschikbaar hebben om te leveren? Op piekproduktie verkopen ze misschien, en op andere momenten kopen ze groen stroom in als er eens wat minder wind is bv? Want niemand kan toch nagaan wanneer een klant van Ecopower z'n aansluiting volledig aan het gebruiken is, toch niet zonder slimme meters?
coldman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 mei 2007, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Werken de Belgacom en Telenet kastjes op straat vie hetzelfde elektriciteitsnet of worden deze op een andere manier van elektriciteit voorzien?
Ik heb namelijk enkele UPS systemen staan maar als het internet volledig wegvalt ben ik er natuurlijk niet veel mee (werk is +95% op het internet).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In de thread http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=42557 kan je hierover meer lezen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

coldman schreef:Ik heb namelijk enkele UPS systemen staan maar als het internet volledig wegvalt ben ik er natuurlijk niet veel mee (werk is +95% op het internet).
Internet nemen dat black-out proof is ;)
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

E on in Duitsland heeft een terrein waar ze water omzetten naar waterstof en zuurstof en nadien op piek momenten of op momenten dat er te weinig groene energie is van windmolens bvb kunnen gebruiken om terug elektriciteit op te wekken.
Het is een systeem ontwikkeld in Belgie dat ze hebben aangekocht
Waarom gebruiken ze dat hier ook nie ?
Der was gisteren een reportage over op TV
Gebruikersavatar
Asuske
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 dec 2007, 12:14
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Tim.Bracquez schreef:
coldman schreef:Ik heb namelijk enkele UPS systemen staan maar als het internet volledig wegvalt ben ik er natuurlijk niet veel mee (werk is +95% op het internet).
Internet nemen dat black-out proof is ;)
of het blackout proof is durf ik niet zeggen maar brown out proof wel http://nl.onastra.be/18705417/breedband-internet :wink:

Je moet dan alleen nog wel zelf voor elektriciteit kunnen voorzien... :-D
Gebruikersavatar
Asuske
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 dec 2007, 12:14
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

coldman schreef:Werken de Belgacom en Telenet kastjes op straat vie hetzelfde elektriciteitsnet of worden deze op een andere manier van elektriciteit voorzien?
Overlaatst hebben wij hier een uurtje zonder elektriciteit gezeten, en grote delen van berendrecht, zandvliet(en stuk stabroek) zaten zonder stroom. Telenet lag eruit, VDSL werkte toen nog wel...dus de kasten van telenet zullen wss lokaal van het net afnemen, maar hoe het zit met Proximus daar heb ik het raden naar. :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hoe weet je dat TN eruit lag... heb je je modem op een UPS hangen en dan getest met een laptop ?
Gebruikersavatar
Asuske
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 dec 2007, 12:14
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Heb een generator hier staan vandaar ik daar geen last van had, en toen ik op internet wou gaan zag ik op de modem van telenet dat die geen signaal binnen kreeg. :wink:

Dus dan maar overgeschakeld op VDSL. :-)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Asuske schreef:
Tim.Bracquez schreef:
coldman schreef:Ik heb namelijk enkele UPS systemen staan maar als het internet volledig wegvalt ben ik er natuurlijk niet veel mee (werk is +95% op het internet).
Internet nemen dat black-out proof is ;)
of het blackout proof is durf ik niet zeggen maar brown out proof wel http://nl.onastra.be/18705417/breedband-internet :wink:

Je moet dan alleen nog wel zelf voor elektriciteit kunnen voorzien... :-D
http://en.wikipedia.org/wiki/IP_over_Avian_Carriers

Blijft werken, zelfs tijdens blackouts!
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Voor wie het gemist zou hebben : Elia, FOD Economie en FOD Binnenlandse Zaken hebben een website gelanceerd met tips i.v.m. de mogelijke stroomonderbrekingen.

Ze hebben wel een hele leuke naam gekozen voor hun website :

http://offon.be/nl
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De app staat ook al op men gsm (tof overigens dat ze WP niet vergeten zijn).
Hopelijk blijft ze nutteloos en is het altijd groen ;)
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Samen zouden ze beter zorgen dat een afschakeling nooit voorvalt door een degelijk beleid op energie bevoorrading en niet overlaten aan op winst beluste aandeelhouders
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Een hele tijd geleden een reportage gezien van een man die met zijn kookvuurtje zijn potje zat op te warmen aan een... straatlantaarn. Bleek dat het deksel niet of niet goed afgesloten was waardoor iedereen vrij aan de bekabeling kon. De man had zijn vuurtje aangesloten op de draden van de straatverlichting en kon zo ongestoord "koken". Nu wil het toeval dat vlak naast mijn huis er ook zo een lantaarnpaal staat :angel:
Het deksel hangt er al jaar en dag vastgeplakt met tape. Gewoon tape afhalen zodat het deksel loskomt en dan mijn pit aansluiten. Alleen moet ik er rekening mee houden dat om 22 uur het licht uit gaat. Letterlijk dan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

MClaeys schreef:De app staat ook al op men gsm
Hier niet, de machtigingen die ze op Android vragen zijn belachelijk:
Identiteit
accounts op het apparaat vinden => whut?
Foto's/media/bestanden
de inhoud van uw USB-opslag aanpassen of verwijderen
testtoegang tot beveiligde opslag
Informatie over wifi-verbinding
wifi-verbindingen weergeven => whut?
Informatie over apparaat-ID en oproepen
telefoonstatus en -identiteit lezen => don't think so?
Overig
gegevens van internet ontvangen
uitvoeren bij opstarten
volledige netwerktoegang
trilling beheren
netwerkverbindingen weergeven
voorkomen dat apparaat overschakelt naar slaapmodus
Ik bedoel... Dat ding laat basically een kleurtje zien, afhankelijk van welke dag het is. Soit, met dit soort machtigingen is het voor mij alvast ne no-no, ik zal wel af en toe op de site gaan kijken... :nono:

PS: we kunnen misschien eenpansgerecht-recepten uitwisselen om zo de afschakeling te voorkomen? :roll:
ooh. shiny.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb alvast geoefend en voor de zoveelste keer paella bereid op mijn gasbrander buiten. Ik zal nog maar een fles propaangas aanschaffen, kwestie van niet zonder te vallen tijdens een blackout.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dendermonde is niet zo gek ver van Merelbeke ... En paella gaat er altijd in! :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

cloink schreef:
MClaeys schreef:De app staat ook al op men gsm
Hier niet, de machtigingen die ze op Android vragen zijn belachelijk:
Identiteit
accounts op het apparaat vinden => whut?
Foto's/media/bestanden
de inhoud van uw USB-opslag aanpassen of verwijderen
testtoegang tot beveiligde opslag
Informatie over wifi-verbinding
wifi-verbindingen weergeven => whut?
Informatie over apparaat-ID en oproepen
telefoonstatus en -identiteit lezen => don't think so?
Overig
gegevens van internet ontvangen
uitvoeren bij opstarten
volledige netwerktoegang
trilling beheren
netwerkverbindingen weergeven
voorkomen dat apparaat overschakelt naar slaapmodus
Ik bedoel... Dat ding laat basically een kleurtje zien, afhankelijk van welke dag het is. Soit, met dit soort machtigingen is het voor mij alvast ne no-no, ik zal wel af en toe op de site gaan kijken... :nono:

PS: we kunnen misschien eenpansgerecht-recepten uitwisselen om zo de afschakeling te voorkomen? :roll:
Lol, op Windows Phone enkel data (logisch), web browser component (logisch), movement and directional sensor (geen idee waarom, ik gok om wakker te schieten als je je gsm vastneemt om te kijken). Niks kwalijk dus :).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Voor Telefonie is er inmiddels ook meer geweten. GSM masten kunnen het dus blijkbaar 3 uur uithouden zonder stroom, het analoge network van Belgacom 4 uur. http://www.hln.be/hln/nl/31822/Dossier- ... sten.dhtml
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ben benieuwd hoelang de Rop in de straat het uithoud, vermits Vdsl en analoge telefonie hiervan afgetakt wordt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zou de noodvoorziening niet enkel voor analoge telefoon zijn? Dat andere systemen zich uitschakelen om dat hoofdsysteem langer te behouden?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

De komende twee weken is er een verhoogd risico op een tekort aan elektriciteit, waardoor het afschakelplan in werking kan treden. Vooral dinsdag 2 december staat met rood aangekruist. Dat blijkt uit een interne nota van de hoogspanningsnetbeheerder Elia, staat in De Tijd te lezen.
...
Bronnen: VTM Nieuwsdienst en De Tijd.


En wat vinden we op de website OFF ON?
Juist, alles lekker groen. Ook voor komende dindsdag. :eek:
Ik ben eens benieuwd wanneer men op deze site de status zal aanpassen...
off-on_271114.png

Op de website van Elia vinden we in ieder geval terug dat er precies "wat rek zit" op de maximale invoercapaciteit (=3500 MW). :roll:
Hopelijk houden ze het veilig!
't Lijkt me niet de moment om te gaan experimenteren "of er toch niet meer door de kabel kan"...
De voorlopige maximale invoer voor vandaag: 3764 MW (zie onderstaand grafiekje).
elia_271114.png
Bron: Elia.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wat betreft "rek", Eandis doet dat al jaren.
Vroeger kreeg je 220V, nu zit dat al dik boven de 230V. Ik krijg zelf 234V.
Officieel is het nu 230V.

De reden is simpel: als je de draaddoorsnede niet kan aanpassen (nogal kostelijk), maar je wil wel meer verbruik toelaten, zal je de spanning moeten opdrijven
Ik krijg 40A
-> 40A - 220V = 8880W
-> 40A - 234V = 9360W

Ik kan dus 560W meer verbruiken zonder in de problemen te komen.

Als ze het oprekken naar 240V levert me dat nog een extra 240W op, zonder dat ik of Eandis moeten investeren.
(3fasig, 50A, ...)
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:De reden is simpel: als je de draaddoorsnede niet kan aanpassen (nogal kostelijk), maar je wil wel meer verbruik toelaten, zal je de spanning moeten opdrijven
Ik krijg 40A
-> 40A - 220V = 8880W
-> 40A - 234V = 9360W

Ik kan dus 560W meer verbruiken zonder in de problemen te komen.

Als ze het oprekken naar 240V levert me dat nog een extra 240W op, zonder dat ik of Eandis moeten investeren.
(3fasig, 50A, ...)
Maar men moet wel die 9360W opwekken vooraleer jij ze kan verbruiken, en daar wringt het schoentje. Het is niet omdat je de spanning opdrijft dat er ineens meer vermogen (energie) is...
Laatst gewijzigd door Doktor Avalanche 27 nov 2014, 09:28, in totaal 1 gewijzigd.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Bovenstaande gaat uitsluitend over de 380.000 Volt import/export lijnen van en naar Nederland/Frankrijk waaraan men heden een maximaal bruikbare capaciteit heeft toegekend van 3500 MW.
Dat is toch van een andere orde dan het 220/380 Volt verdeelnet. 8)

Wel is het zo dat er al decennialang in totaal een lijncapaciteit ligt van ongeveer 7570 MW (380 kV) van/naar het buitenland.
Hiervan zou heden 3500 MW kunnen dienen om ons uit de nood te helpen...
Ik vraag me trouwens af waar die ander 4000 MW naartoe is. :!:
Waarom is deze niet bruikbaar?
Bestaat er hiervoor een goede uitleg?
Elia_380kV.png
Bron: Unit Costs of constructing new transmission assets at 380kV within the European Union, Norway and Switzerland, pagina 42.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Doktor Avalanche schreef:Maar men moet wel die 9360W opwekken vooraleer jij ze kan verbruiken, en daar wringt het schoentje. Het is niet omdat je de spanning opdrijft dat er ineens meer vermogen (energie) is...
De beperking internationaal is de invoercapaciteit, dus de "diameter van de buis", waar de stroom opgewekt wordt doet niet ter zake.
Als ze in Nederland 9GW energie over hebben, maar wij hebben maar een invoerlijntje van 1GW, dan zullen we die 8 andere er niet doorgeperst krijgen.

Wat betreft de 380kV leidingen: kan je dat dan niet oprekken naar 400kV ofzo?
En/of wat gebeurt er als je dat oprekt naar 400kV of - laten we zot doen - 1MV? Boem?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”