Momenteel staat de SPA als IP-telefoon achter een Fritzbox 7340, achter een Bbox2. Elke daarvan heeft zijn voor- en nadelen. Door te combineren haal ik er het beste uit.
Voordelen SPA3102:
- de belspanning is regelbaar. Sommige vaste telefoons bellen niet op volle kracht met een Fritzbox.
- De beltoon is instelbaar. Dit is een snufje. Afhankelijk van de caller-id kan je belpatronen instellen. Als mijn madam belt met haar gsm geeft dat een opdringerige tring-tring-tring in plaats van een lange triiiing.
- Naamweergave wordt ondersteund als caller-id. Dit voordeel is nu weggevallen want dit werkt niet meer bij Weepee.
- Ik heb nog een aparte oude display voor nummerweergave. Die werkt niet op Fritzbox, wel op Linksys.
- Met een Linksys kan ik probleemloos faxen versturen, zelfs via Betamax. Met een Fritzbox is dat niets dan sukkelen, met alle providers.
- Je kan de voorkeurcodec gemakkelijk instellen. Er zijn vele opties, zoals voor alles.
- Je kan Sip-URI_calls doen en daar via het dialplan een nummer aan toekennen.
- Je kan lengtes van je telefoonnummers opgeven met S0 zodat hij niet wacht op de inter-digit-time-out. Bv: 1xxxS0|0800xxxxxS0>|070xxxxxxS0|078xxxxxxS0|090xxxxxxS0|0[12356789]xxxxxxxS0 (xxxx geeft aantal te verwachten cijfers)
- het dialplan kent nummersubstitutie. Een voorbeeld: <100S0:003253764006> Door nummer 100 te draaien belt hij naar de spoeddienst van het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Dit was handig toen ik bij Weepee was. Bij 3Starsnet, is dat niet meer nodig. Nu gebruik ik dat om de operator te kiezen in de Fritzbox: <0:*121#0>[12356789]xxxxxxxS0|<04:*121#04>[23]xxxxxxS0
- Er is slechts één inkomende account mogelijk. . Deze beperking wordt opgevangen door de Linksys achter de Fritzbox te hangen.
- Uitgaand zijn 4 bijkomende accounts mogelijk, de zgn gateway-accounts. Maar dit werkt niet zo goed. Hij registreert hier pas als er moet uitgebeld worden. Veel providers ondersteunen dit niet. Alleen bij Betamax werkt het goed, en dan nog. Dikwijls krijg je geen connectie en moet je herkiezen. Dat ligt meestal aan dat gateway-account-mechanisme. Fritzbox-systeem is beter met permanente registratie.
- Toen ik nog bij Belgacom was met een analoge lijn had ik daar dikwijls echo's op via de SPA3102. Fritzbox is beter op dat vlak.
- Terwijl je belt via voip is je analoge lijn niet bezet. Bellers krijgen daar dan gewone beltoon, geen bezet-toon. Ik vind dit verkeerd.
- de errorlog bekijken is omslachtig. Er is geen error-page.
- de SPA3102: heeft 1 poort voor telefoon en 1 voor Belgacom-lijn. 4 gateway-accounts
- de PAP2T: heeft 2 poorten voor telefoons, echter volledig gescheiden structuur. GEEN gateway-accounts.