Waarom Linksys SPA3102 of PAP2T gebruiken ?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Ik kreeg via PB de vraag over hoe mijn Linksys SPA3102 geconfigureerd is en mijn ervaringen daarmee. Als ik het toch uitschrijf lijkt het me beter dit op het forum te doen.
Momenteel staat de SPA als IP-telefoon achter een Fritzbox 7340, achter een Bbox2. Elke daarvan heeft zijn voor- en nadelen. Door te combineren haal ik er het beste uit.
Voordelen SPA3102:
  • de belspanning is regelbaar. Sommige vaste telefoons bellen niet op volle kracht met een Fritzbox.
  • De beltoon is instelbaar. Dit is een snufje. Afhankelijk van de caller-id kan je belpatronen instellen. Als mijn madam belt met haar gsm geeft dat een opdringerige tring-tring-tring in plaats van een lange triiiing.
  • Naamweergave wordt ondersteund als caller-id. Dit voordeel is nu weggevallen want dit werkt niet meer bij Weepee.
  • Ik heb nog een aparte oude display voor nummerweergave. Die werkt niet op Fritzbox, wel op Linksys.
  • Met een Linksys kan ik probleemloos faxen versturen, zelfs via Betamax. Met een Fritzbox is dat niets dan sukkelen, met alle providers.
  • Je kan de voorkeurcodec gemakkelijk instellen. Er zijn vele opties, zoals voor alles.
  • Je kan Sip-URI_calls doen en daar via het dialplan een nummer aan toekennen.
  • Je kan lengtes van je telefoonnummers opgeven met S0 zodat hij niet wacht op de inter-digit-time-out. Bv: 1xxxS0|0800xxxxxS0>|070xxxxxxS0|078xxxxxxS0|090xxxxxxS0|0[12356789]xxxxxxxS0 (xxxx geeft aantal te verwachten cijfers)
  • het dialplan kent nummersubstitutie. Een voorbeeld: <100S0:003253764006> Door nummer 100 te draaien belt hij naar de spoeddienst van het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Dit was handig toen ik bij Weepee was. Bij 3Starsnet, is dat niet meer nodig. Nu gebruik ik dat om de operator te kiezen in de Fritzbox: <0:*121#0>[12356789]xxxxxxxS0|<04:*121#04>[23]xxxxxxS0
Wat zijn de nadelen van een SPA3102:
  • Er is slechts één inkomende account mogelijk. . Deze beperking wordt opgevangen door de Linksys achter de Fritzbox te hangen.
  • Uitgaand zijn 4 bijkomende accounts mogelijk, de zgn gateway-accounts. Maar dit werkt niet zo goed. Hij registreert hier pas als er moet uitgebeld worden. Veel providers ondersteunen dit niet. Alleen bij Betamax werkt het goed, en dan nog. Dikwijls krijg je geen connectie en moet je herkiezen. Dat ligt meestal aan dat gateway-account-mechanisme. Fritzbox-systeem is beter met permanente registratie.
  • Toen ik nog bij Belgacom was met een analoge lijn had ik daar dikwijls echo's op via de SPA3102. Fritzbox is beter op dat vlak.
  • Terwijl je belt via voip is je analoge lijn niet bezet. Bellers krijgen daar dan gewone beltoon, geen bezet-toon. Ik vind dit verkeerd.
  • de errorlog bekijken is omslachtig. Er is geen error-page.
Er zijn 2 types Linksys gemakkelijk verkrijgbaar:
  • de SPA3102: heeft 1 poort voor telefoon en 1 voor Belgacom-lijn. 4 gateway-accounts
  • de PAP2T: heeft 2 poorten voor telefoons, echter volledig gescheiden structuur. GEEN gateway-accounts.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

De PAP2T is vervangen door de SPA112 / SPA122. Nog steeds gescheiden accounts trouwens (spijtig).
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 232 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

@MarkDM: Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Ik pik er even op in:
  • Ik verneem graag hoe je de Linksys ingesteld hebt om goed faxen verstuurd te krijgen.
  • Die echo's heb ik drastisch kunnen reduceren door de Port Impedance juist in te stellen en te spelen met de SPA To PSTN Gain en PSTN To SPA Gain.
  • Je noemt het feit dat de analoge lijn niet op bezet gaat als je een VoIP-call pleegt een nadeel. Ik zou dat echter niet zo stellen. Het laat immers toe om verwittigd te worden als er een gesprek binnenkomt op die lijn.
De PAP2T is inderdaad vervangen door de SPA112/SPA122, maar die toestellen worden blijkbaar niet echt goed onthaald... (zie http://www.toao.net/25-linksys-ata-configuration).

@brubbel: wat is er spijtig aan die gescheiden accounts? Ik kan even niet volgen.
Computer(k)nul
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Er zijn op de SPA112 twee voip accounts mogelijk.
Elk van deze accounts heeft een eigen FXS poort.
Je kan dus niet via dial rules instellen dat telefoon 1 moet bellen via account 2, of dat account 2 de telefoon op poort 1 moet laten rinkelen.
Voor de rest ben ik er wel tevreden over. Het aantal instellingen (afgezien van voorgaande opmerking) en de gesprekskwaliteit is voor mij toch superieur als ik vergelijk met de gigaset c610ip. Deze laatste heeft dan wel weer de ontbrekende mogelijkheden.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

@Sinna: Om te faxen heb ik niets specifiek ingesteld op de Linksys, wel op het faxtoestel. Er zijn daar vroeger al topics over geweest. Het komt er op neer dat je de baudrate laag moet houden , max. 9600 bps. Of als je die setting niet vindt of hebt, fax instellen op hoge compatibiliteit = compatibel zijn met oude faxen = lage baudrate.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”