Linux op 'oude' laptop

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Windows XP is dus binnenkort over en uit (toch wat ondersteuning betreft dan).

Het bericht van Pepeve http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 64#p538964 heeft me over de streep getrokken om de stap naar Linux te zetten op mijn oude laptop.

Via de website uit de link in het bericht van Pepeve kan het eigenlijk niet mis gaan. Ik heb Linux Mint Maya geïnstalleerd. Dat is een LTS-versie (Long Time Support). Hiermee zit ik goed tot april 2017. En tegen dan installeer ik wel weer een volgende LTS-versie.

Het installeren via de gebrande ISO van Linux Mint verloopt zeer vlot. Alles van mijn Toshiba Satellite A110 is vlot herkend en het draadloze netwerk was ook vlug actief.

Omdat ik nog Microsoft Money (*) wens te blijven gebruiken is er gekozen voor een dual boot. Ik zou ook voor Wine (1) kunnen kiezen, maar als ik Windows XP toch nog heb zie ik daar geen meerwaarde in.

Na het installeren van de Linux DVD, heb ik ook een aantal van de tips gebruikt : zoals Swap aanpassen, firewall inschakelen, dubbelklik snelheid aanpassen. Allemaal zaken die je als Linux beginner anders toch niet weet. Daar heeft eigenlijk het meeste tijd in gekropen. Het is allemaal als stap voor stap uitleg te vinden op de website.

Uiteraard kan je perfect met Linux Mint aan de slag zonder die extra tips te gebruiken.

Nu kan deze laptop nog een hele tijd langer mee, tot hij helemaal versleten is.

(*) Microsoft Money : Een stokoud programma - ooit via een pakket genaamd Microsoft Essentials bij mijn Windows 95 computer aangekocht - dat voor mij echter nog steeds voldoet. Als ik de berichten op internet mag geloven ben ik niet de enige die dit programma nog gebruikt. Maar blijkbaar zou het niet meer werken op Windows 8.
(1) Wine : programma onder Linux om Windows programma's te draaien.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Waarom geen Ubuntu of light variant?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Gustibus et coloribus. Iedereen zijn ding? Ubuntu is ook niet meteen mijn beste vriend hoor. Bij elke upgrade of nieuwe versie slagen ze er wel in om minstens een aantal dingen kapot te krijgen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sub Zero schreef:Bij elke upgrade of nieuwe versie slagen ze er wel in om minstens een aantal dingen kapot te krijgen.
Misschien vervelend maar op zich kan ik het wel appreciëren... het is namelijk onmogelijk dat een design perfect is en nooit moet aangepast worden.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu.

Sinds ik wist dat XP op zijn einde liep is er al meermaals gegoogeld naar alternatieven. En daar kwam van meerdere bronnen Linux Mint als een goede keuze naar voren. Ubuntu bestaat in zeer veel versies. En op de Linux fora zie je door de verscheidenheid aan fans van deze of gene versie van Ubuntu door de bomen het bos niet meer...

De beslissing om definitief voor Linux Mint te gaan is eigenlijk voortgevloeid uit het feit dat hier een hele mooie handleiding voor te vinden was via de link uit de post geciteerd eerder in dit topic. Een handleiding die verder reikt dan het downloaden en branden van de DVD waar je mee begint om Linux te kunnen installeren. Met tips én verduidelijkingen over waarom je dit of dat moet/kunt doen, en wat daar dan de voor- of nadelen van zijn. En dan ook nog in het Nederlands. Alle info op één website. Gedaan met zoeken.

Vergeet niet dat mijn kennis van Linux zéér beperkt is. In het verleden had ik al wel eens gespeeld met een Ubuntu versie op mijn desktop (voor die het begaf), maar dat was geen succes en ook geen must want ik had toen een nieuwe laptop (die ondertussen deze 'oude' laptop is geworden).
Nu is het meer de keuze tussen :
- Een laptop die in zijn tas zit en sporadisch nog eens gebruikt zal worden om Microsoft Money op te starten, en die zeker nooit meer op internet zal komen.
- Een laptop die - met een ander besturingssysteem - nog perfect bruikbaar is voor mij : surfen, Libre Office, muziek, ... En met de dual boot kan ik Money blijven gebruiken.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

honda4life schreef:Waarom geen Ubuntu of light variant?
ook voor linux mint bestaat een Xfce "lite" variant...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer
Bedankt: 28 keer

Bij Linux Mint zit je meteen ook goed wat betreft gesloten software die de meeste gebruikers nodig hebben maar die standaard niet meegeleverd worden bij andere distributies. Denk aan Flash, Java en audio- en videoformaten zoals in WMV bestanden. Gebruiksgemak staat ook hoog in het vaandel bij Linux Mint.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Voor Money is er een recentere gratis versie die zou moeten werken op Windows 7 en 8 Money Plus Sunset, hier te downloaden. En vermoedelijk ook vlot draaien in Wine indien je een volledige overstap wil maken naar Linux (wat zeker handig kan zijn ipv dual boot voor 1 programma). Al zal je dat wel eerst moeten testen, ik heb namelijk Money nooit gebruikt dus wat het verschil is tussen de versie van 95 en die van 2009 weet ik niet. Af en toe upgraden van programma is alleszins niet slecht denk ik dan :) (maar zeker eerst testen, het kan volledig anders zijn waardoor het de moeite niet waar is om te upgraden).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

en puppylinux draaien (vanaf CD/USB stick) zonder HD installatie, is nog steeds een feest om een oude PC te zien vliegen zoals nooit tevoren... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Ik gebruik hier nog steeds Money 2001. Draaide vlot op alles van Windows '98 tot nu op Windows 7.
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

r2504 schreef:
Sub Zero schreef:Bij elke upgrade of nieuwe versie slagen ze er wel in om minstens een aantal dingen kapot te krijgen.
Misschien vervelend maar op zich kan ik het wel appreciëren... het is namelijk onmogelijk dat een design perfect is en nooit moet aangepast worden.
Ik moet ook toegeven dat ik het gebruik hoor. Alleen ben ik aan 't uitkijken om de gebruikte kubuntu-installatie te 'debianisen'. En dat het niet altijd perfect werkt is normaal en verwacht ik ook niet. Maar als je bepaalde dingen niet kan aanpassen en door een bug bepaalde configparameters gewoon negeert uit config files, dan zijn we ver van huis.
In mijn geval resulteert dit dat de standaard audio-output standaard op de HDMI output staat elke keer ik mijn laptop herstart. Het aangesloten scherm heeft niet eens boxen. Er is een manier om apparaten te disablen als audio-apparaat, wat ik dan ook gedaan heb, maar de config wordt compleet genegeerd. Al een geluk dat ik niet vaak reboot...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

De meeste problemen hebben te maken met wat voor hardware in je pc of laptop zit en vooral dan de grafische kaart en oudere processoren die geen pae ondersteunen.
Xubuntu 12.04 draait hier nog op een 10 jaar oude Acer laptop en deze was niet van de snelste toen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Heeft er al iemand eens zorin os (linux) geprobeerd ? blijkbaar iets wat op windows 7 gelijkt

http://computerworld.nl/software/75600- ... watervrees
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Neen, niet geïnstalleerd maar wel gekend. het gebruikt zoals LinuxMint de Ubuntu basis die op zijn beurt gebaseerd is op Debian.
Indien de "schok" die Ubuntu met Unity zou teweegbrengen te groot is en niet kan wennen is Zorin misschien een optie, al is LinuxMint hiervoor ook geschikt.
Je kan toch heel veel zaken aanpassen zodat het best "lijkt" op Windows.
Maar op Windows lijken, hoeft dat wel ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Wellicht denk ik wat te veel 'Windows', en lees ik ook op diverse Linux fora dat een antivirus niet nuttig zou zijn op een Linux computer.

Maar toch deze vraag : welke antivirus gebruik je voor Linux ? Voor mijn laptop valt Comodo al af (wegens lichtere processor dan die ze zelf opgegeven bij hun systeemeigenschappen).

Is ClamAV (in combinatie met ClamTK) een goede keuze ?
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik weet niet waarom je in Linux een anti-virus zou nodig hebben ? Misschien als je je bestanden nadien op een Windows pc wil overzetten.
Ik heb hier verschillende Linux distro's draaien en geen enkel heeft een anti-virus, al meer dan 6 jaar :-)
Maar inderdaad, ClamAV zou een goede zijn ...
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”