Opzeggen BelgacomTV = snelheidsverlaging ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ik had hierover al een threadje lopen op het Belgacom forum maar ik ga mn verhaal hier toch ook maar eens delen.

Ik had een pack Internet + TV + Telefoon (en 11+), echter het TV gedeelte gebruikte ik zo goed als nooit meer. Maandag middag ga ik langs bij de Belgacom shop om mijn pack te laten veranderen naar Internet + Telefoon. Thuis gekomen is alles nog normaal, zit ik nog steeds op de 30mbps die ik al lange tijd had.
's Avonds ervaar ik een korte disconnect en merk ik dat ik plots terug op 16.5mbps zit.

Sindsdien probeer ik via een varia aan kanalen te weten te komen of dit daadwerkelijk komt door de verandering van dat pack (waar ik infeite niet aan twijfel) of dat er misschien toch een probleem was.
De enige reactie dat ik nu van Belgacom al gekregen heb is dat ik nooit 30mbps heb gehad en dat ik het ook nooit kan hebben. Terwijl ik op dat profiel stond sinds kort na de invoering ervan en nooit een probleem heb gehad. Slechts 1x ben ik kort even terug gezet, toen ik mijn BBox2 vervangen heb door een BBox3 en heeft Eva dat na een berichtje dag diezelfde dag nog terug in orde gebracht.

Dus, waardevolle les. Durf nooit een ongebruikt deel van je pack op te zeggen en betaal zonder klagen verder, of verwacht je aan getreiter van Belgacom uit, anders kan ik deze situatie niet omschrijven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Blino schreef:Slechts 1x ben ik kort even terug gezet, toen ik mijn BBox2 vervangen heb door een BBox3 en heeft Eva dat na een berichtje dag diezelfde dag nog terug in orde gebracht.
Wat weerhoudt je om terug naar Eva te gaan?
Blijkbaar heeft iedere wijziging op jouw lijn het gevolg dat je terug op 16.5 mbps terecht komt (= jouw provisioning profiel), maar dat ze dit na een interventie kunnen rechtzetten?
Blino schreef:Dus, waardevolle les. Durf nooit een ongebruikt deel van je pack op te zeggen en betaal zonder klagen verder, of verwacht je aan getreiter van Belgacom uit, anders kan ik deze situatie niet omschrijven.
Ik vind jou conclusie ongepast en voorbarig. Dit is geen getreiter maar een technisch probleem.
Ik ben onlangs veranderd van een Internet Maxi naar Internet Start (dus 2 trappen naar beneden), en mijn lijn blijft netjes op 70/6 syncen. Ik heb geen TV.
Het is dus absoluut niet zo dat klanten systematisch op een lager profiel gezet worden bij het verlagen van hun pack.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Inderdaad dit zal Belgacom zeker niet doen want het is niet de bedoeling om klanten te verliezen maar om ze te behouden of er te winnen!
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

op adsl zetten kan wel gebeuren als je tv afschaft maar dit had ik ook nog niet gehoord
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Waarschijnlijk foutief provisioning profiel, bij veranderingen aan lijn hier terug op terechtgekomen. Vraag nog eens bij Eva. Vergeet niet dat die snelheden allemaal automatisch worden toegekend, en firstline agenten kunnen daar niks aan veranderen. Beter ineens hogerop proberen :)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 4 met Tapatalk
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb zowel hier als op het Belgacom forum PM's gestuurd naar Eva, ik wacht nog steeds op reactie.

En waarschijnlijk is mn aanvankelijke reactie overdreven, maar is een simpel antwoord nu zo moeilijk?
Dat er een probleem op de lijn is, dat er een misverstand is gebeurt, dat dlm eerst terug moet passeren. Allemaal aanvaardbare antwoorden.

Wat krijg ik echter zoal te horen?
- Dat ik nooit die snelheid heb gehad.
- De persoon aan de lijn van de technische dienst die reageert met "Uw huidige snelheid is toch voldoende, waarvoor zou je meer nodig hebben?"
- De persoon in de Belgacom shop die begint te ratelen dat ik geen 30 Megabytes (jawel bytes) kan halen en dat zij ook maar 16 Megabytes hebben. Waarop ik een grapje probeer te maken in de trend van "30 Megabit, 30 Megabytes zou wel leuk zijn maar dat verwacht ik nu nog niet de eerste 10 jaar..." gevolgd door een stilte van 10 seconden waarin hij me raadselachtig aankijkt, om dan droogweg te antwoorden met "Megabytes en Megabits is toch hetzelfde."...

Dusja, dan vraag ik mij af, doen ze dat nu expres?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

verwacht niet, dat mensen op de helpdesk of in belgacomwinkel dezelfde knowhow hebben, als de gemiddelde userbase gebruiker 8)
de koe zegt boe
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, van die drogredenen kan ik het ook krijgen, en ik heb dus alle begrip voor de consument die het kotsbeu is bij elk probleem kastje-muur te krijgen.

Ik heb ook al discussies gehad met technische diensten (ahum) die beweerden dat wat ik zei on-mo-ge-lijk waar kon zijn. En als men je leugenaar noemt (want daar komt het impliciet op neer) dan verlies ik ook wel ns mijn geduld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bambipower schreef:verwacht niet, dat mensen op de helpdesk of in belgacomwinkel dezelfde knowhow hebben, als de gemiddelde userbase gebruiker 8)
en dat is, in het kort, wat er mis is in telecom land :)
verkopers en "helpdesks" die feitelijk niet de benodigde kennis en/of bekwaamheid hebben om hun job correct - naar klanten toe - uit te voeren.
(of, verkopers die gewoon rechtuit liegen om toch maar hun commissies binnen te halen)

zou je iedereen hier op userbase gaan inhuren om helpdesk te spelen (ahum, via homeworking, met gratis internetverbinding, en een mooie verloning natuurlijk),
zou de helpdesk er ineens serieus op vooruit gaan vermoed ik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

proximusboyke schreef:op adsl zetten kan wel gebeuren als je tv afschaft maar dit had ik ook nog niet gehoord
Daar geloof ik niets van.
Belgacom wil zoveel mogelijk klanen op VDSL2, en de technologie die je krijgt, is de technolgie die beschikbaar is, en heeft normaal niets te zien met welke abonnementen je hebt, internet alleen, TV alleen, Internet + TV ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

jawel philippe en er staan zelfs gevallen op het forum hier.
rops die vol zitten en als iemand uitvalt dat ze voorkeur geven om te reserveren voor tv.
Heeeeeeeel uitzonderlijk, maar het kan gebeuren
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dit is ook niet relevant voor het probleem van TS aangezien hij op VDSL2 staat, anders zou hij die hoge snelheid niet halen op Adsl
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

We moeten dringend die "shibboleet" truc introduceren bij de helpdesks, me dunkt.

Voor de niet-kenners:
http://xkcd.com/806/
:-)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

inderdaad jackho, daarom dat ik zei zoiets heb ik ook nog nooit gehoord, enkel da ze je in uitzonderlijke gevallen terug op adsl kunnen zetten
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Deze morgen nog eens naar technische dienst gebeld, deze keer vertelde die me min of meer hetzelfde als wat Eva me daarnet in PM vertelde.
16mbps Is mijn standaard profiel, altijd zo geweest en via dlm kreeg ik dan hoger, dlm loopt nu weer.
Er is wel 1 ding dat me aan de lijn verteld werd dat ik niet zo goed snap. Bij de vraag of dit toeval was of het door het opzeggen van TV kwam zei hij iets van "Ja, zonder BelgacomTV krijg je minder kanalen." en verder ging hij daar niet op in. Wat bedoelde hij daar nu mee, gaf hij nu onrechtstreeks toe dat mensen zonder TV eerder op 8d worden gezet ten nadele van mensen met TV?
Of ben ik nu paranoide? :P
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Blino schreef:16mbps Is mijn standaard profiel, altijd zo geweest en via dlm kreeg ik dan hoger, dlm loopt nu weer.
Klopt dit? Want in de eerste post beweerde je dat je voor de wijziging 30 mbps had.
Indien 16mbps jouw standaard profiel is - en altijd zo geweest is - dan ben je gewoon tijdelijk teruggevallen op jouw standar profiel, en zal je ten gepaste tijde de verhoging krijgen.
Blino schreef:Wat bedoelde hij daar nu mee, gaf hij nu onrechtstreeks toe dat mensen zonder TV eerder op 8d worden gezet ten nadele van mensen met TV?
Of ben ik nu paranoide? :P
Beetje paranoïde misschien wel.
Mensen zonder TV worden niet eerder op 8d gezet. De keuze van provisioning profiel gebeurt louter en alléén op basis van de lijn criteria.
Ik heb géén TV, géén telefoon, het laagste abonnement Start) ... en mijn modem synct op 17a (70/6).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Volgens mij is het verschijnsel, opzeggen / veranderen van een product triggert bij Belgacom de herprovisionning van de lijn.
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Voor de lancering van de hogere profielen stond ik uiteraard ook op 16, wat toen het maximum voor iedereen met vdsl was. Kort na de invoering van 30 heb ik dat dan gekregen.
Daarna die ene maal even terug gezet naar 16 toen ik mijn modem had vervangen, maar dat was na een paar uur alweer gecorrigeerd.
Soit, afwachten dus.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

vreemd dat je op 16/2 terugvalt (en dit ook al in het verleden zo is geweest) maar dat je uiteindelijk (via DLM) tot 30/2 verhoogd wordt, want dat kan normaal gesproken niet. Bestaande verhogingen:
16/2 basisprofiel -> 20/2 -> max. 25/2
20/2 basisprofiel -> 25/2 -> max. 30/2
Rustig afwachten en hopen op snelle verhoging. En dan de lijnwaarden hier nog eens posten. Zou merkwaardig zijn mocht je tot 30/2 geraken...
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Welja dat snap ik ook niet goed.

Was eens even door mn post geschiedenis hier aan het kijken. Blijkbaar ben ik in september 2011 overgezet op een 30mbps profiel terwijl mn toen ook zei dat dat niet zou lukken.
Lijnwaarden kan ik niet posten aangezien het een BBox3 is, voor zover ik me herinner van het vdsl tooltje op mn BBox2... zat ik volgens dat op +-350m en was 30mbps wel ongeveer de bovenlimiet afgaande op de verzwakking.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toen ik belgacom had opgezegd ben ik terug naar een 20/2 verbinding gevallen, terwijl ik standaard 30/6 had. Maar ging daarachter terug omhoog. Dus inderdaad ergens een trigger :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dit heb ik ook al van verschillende personen gehoord dat dit gebeurt na aanpassing van hun abonnement maar wat ik veel straffer vindt is dat er mij ook al verschillende gemeld hebben dat ze zelf na schrappen van hun TV uit hun pack op ADSL gezet werden !!!!????
Gebruikersavatar
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 okt 2013, 11:26
Locatie: 52DEN0
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Bij een verandering van het internetproduct (schrappen of toevoegen van TV, start naar maxi, ...) doorloopt het order inderdaad elke keer de provisioning cyclus waardoor je modem terug synct op zijn standaard profiel.

Belgacom probeert zo veel mogelijk mensen op VDSL2 te krijgen. Je terug op ADSL plaatsen is extra werk voor de techniekers en dat kost hen dan weer handen vol geld.
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

tijs.vandenvester schreef:waardoor je modem terug synct op zijn standaard profiel.
dat kan ik best begrijpen, maar de ervaringen van 30/6 naar 20/2 dat klopt dan toch niet, want dat is van 17a naar 8d. Van 30/2 naar 20/2, da's gewoon verlies van DLM verhoging en terugvallen op provisioning. Maar zoals altijd, het zullen de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, zeker?
Gebruikersavatar
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 okt 2013, 11:26
Locatie: 52DEN0
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt.

De provisioning cyclus wordt helemaal doorlopen, dit gaat dus van het zoeken van een beschikbaar paar op het adres, voeding in de KVD, VDSL2 poort, ... tot aan het vaststellen van het mogelijke profiel. Het systeem zal uiteraard zelfde paar, vdsl2 poort, ... toekennen als deze voldoen, aarna wordt het profiel bepaalt. Als er op dat moment door het systeem gemeten wordt dat de lijn een te grote verzwakking heeft voor 30/6, zal het profiel aangepast worden. Er wordt dus niet gekeken naar welk profiel de lijn voor de aanpassing had.
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

OK, dat verklaart veel.
Maar hier op het forum werd steevast beweerd dat het provisioning profiel wordt bepaald op basis van gedocumenteerde waarden in de Database van Belgacom en dat er niet telkens een real-time meting wordt doorgevoerd....
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Maar hoe komt het dan dat er toch zijn die op ADSL gezet worden !? ik heb er een paar die mij dit gemeld hebben ,
dat zal waarschijnlijk niet dikwijls gebeuren want zoals je zegt er moet een ingreep gebeuren !?

Ben jij de persoon die een skynet blog bijhoudt , "Ricy" genoemd,
omdat ik ongeveer letterlijk het zelfde antwoord gekregen heb van hem zoals je hierboven gepost hebt !
Gebruikersavatar
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 okt 2013, 11:26
Locatie: 52DEN0
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

DIBO schreef:OK, dat verklaart veel.
Maar hier op het forum werd steevast beweerd dat het provisioning profiel wordt bepaald op basis van gedocumenteerde waarden in de Database van Belgacom en dat er niet telkens een real-time meting wordt doorgevoerd....
Deze database wordt wel eens geupdatet :-)

jackho schreef:Maar hoe komt het dan dat er toch zijn die op ADSL gezet worden !? ik heb er een paar die mij dit gemeld hebben ,
dat zal waarschijnlijk niet dikwijls gebeuren want zoals je zegt er moet een ingreep gebeuren !?
Als alles normaal verloopt zou een omschakeling naar ADSL niet mogen voorkomen. Dat zullen de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.


Btw, ik heb geen skynet blog...
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

@ DIBO dit is juist het probleem er wordt dikwijls veel gezegd maar als je de inside informatie niet krijgt van iemand die er dicht bij betrokken is dan word er veel gededuceerd en klopt de uitleg niet altijd voor 100% wat ook logisch is !
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”