Elegant - Aanmaningskost

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste UB'ers,

Vandaag heb ik volgende mail gekregen van mijn elektriciteits/aardgasleverancier "Elegant"
Beste,

Uw klantenrekening vertoont op heden een openstaand saldo van 90,75 euro.

Wij houden rekening met ontvangen betalingen tot 25/06/2013. Mocht u dit saldo intussen hebben aangezuiverd, dan hoeft u met deze mail geen rekening te houden. In het andere geval vragen wij u uiterlijk op 10/07/2013 te betalen.

Bedrag: € 95,75
Op rekening nr. BE93 7340 3335 4467 van Elegant - 1800 Vilvoorde
Met mededeling: "xxxxxxxxxxxx".

In het te betalen bedrag is ook de kost voor laattijdige betaling inbegrepen.
Uiteindelijk heb ik dus vandaag 5 euro extra betaald voor deze factuur te vereffenen. Echter mag dit wettelijk gezien, daar dit een eerste herinnering is (toegegeven, het was beter als ik hem meteen had betaald, echter heb ik dit gewoon uit het oog verloren)? Ik heb namelijk al links en rechts gehoord dat het onwettig is om bij een eerste en tweede aanmaning extra kosten te factureren, en dat dit pas kan/mogelijk is vanaf de derde. Hoeveel waarheid schuilt hier in?

Overigens : de eerste factuur is toegekomen per e-mail op 4 juni, de eerste herinnering heb ik vandaag, 25 juni, gekregen.

De factuur:
Beste,

Uw voorschot voor juni 2013 bedraagt 90,75 euro.
Bekijk hier uw voorschotfactuur

Gelieve deze factuur uiterlijk op 18/06/2013 te voldoen:

Bedrag: € 90,75
Op rekening nr. BE93 7340 3335 4467 van Elegant - 1800 Vilvoorde
Met mededeling: +++xxxxxxxxxxxxxxx+++.

Elegant bepaalt uw voorschotbedrag op basis van het historische verbruik op uw aansluitpunt(en). Deze getallen krijgen we van uw netbeheerder. Klik hier voor meer informatie over de berekening van uw voorschot.

De lange koude winter is nu (hopelijk) eindelijk achter de rug. Helaas werd de voorbije maanden aanzienlijk meer energie verbruikt dan in een normale winter, en dit kan tot hogere afrekenfacturen leiden. Lees er hier meer over.

Hartelijk dank,

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Ik Heb dit in de tijd bij Telenet ook nog gehad, ik betaalde die extra kost gewoon niet ook nooit last mee gehad... Gewoon omdat het inderdaad niet wettelijk is ( consumenten wet gaat boven algemene voorwaarden).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Tenzij ze kunnen bewijzen dat je de originele factuur ontvangen hebt (door er bijvoorbeeld over te bellen, of een callback-image die in de mail zit bijgesloten) mogen ze dat wettelijk gezien niet aanrekenen.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hebben jullie eventueel linkjes hiervan zodat ik dit kan aantonen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zever, gezever!

De wijze van betaling wordt in de overeenkomst afgesproken tussen de onderneming en de consument. We zijn toch geen kleuters meer.

Gewoon betalen zoals afgesproken in de overeenkomst, is dat nu zo moeilijk?

(En als je me niet gelooft: lees zelf de wet http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 4/12_1.pdf)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zeker niet moeilijk, maar iedereen kan wel eens een betaling vergeten maken doordat bvb de factuur niet is toegekomen (al is dit nu niet het geval, in dit geval is het gewoon een vergetelheid)? Daarom dat ik graag wil weten hoe dit nu wettelijk geregeld is. Want wet gaat nog altijd - bij mijn weten toch - boven een overeenkomst tussen onderneming en consument, nietwaar?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Akkoord, maar de wet legt eigenlijk alleen op dat de consument duidelijk en op voorhand geïnformeerd wordt over een heel aantal zaken, onder andere over de "wijze van betaling".

Dus als je écht wil weten of alles puur wettelijk in orde is, moet je nagaan wanneer je die overeenkomst met Elegant gesloten hebt. Normaalgezien zal je dan een artikeltje terugvinden waarin die 5 euro vermeld wordt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krisken schreef:Uiteindelijk heb ik dus vandaag 5 euro extra betaald voor deze factuur te vereffenen.
Dat had je natuurlijk niet moeten doen, want jouw factuur is 90,75 eur en niet 95,75 eur (die 5 eur extra moeten ze op jouw volgende factuur aanrekenen).
Het is altijd moeilijker om 5 eur terug te krijgen dan 5 eur "kwijtgescholden" te worden.

In plaats van met wetteksten te dreigen kan je ook een beleefde mail sturen, met jouw excuses voor de laattijdige betaling, de bevestiging dat de factuur intussen betaald is, en met de vraag voor een commerciële geste om die 5 eur kwijt te schelden, gezien jouw goede track record van stipte betaling...
Wedden dat ze je gewoon antwoorden, dat je die 5 eur mag aftrekken van de volgende factuur?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Mocht u dit saldo intussen hebben aangezuiverd, dan hoeft u met deze mail geen rekening te houden.
ik zou gewoon de normale betaling doen, en de mail pas NA de betaling gelezen hebben.
moet ik er dus geen rekening mee houden en ook die 5 euro extra niet betalen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Inderdaad, originele bedrag betalen en verder niets mee doen. Dan hebben de betaling en de aanmaning mekaar gekruist, toeval.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Probleem hier is dat je die 5€ betaald op je eindafrekening als je minder energie verbuikt hebt en je dus geld zal terugkrijgen.

Ik heb het de laatste keer voorgehad, ook ene betaling niet tijdig gedaan en die 5€ kostne niet betaalt op de eindafrekening kwam die ineens boven en ik heb toen 5€ minder teruggekregen dan ik normaal zou terugkrijgen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Nu over die 5 euro ga ik niet moeilijk doen : ik ben in dit geval in de fout gegaan en moest dit maar op tijd hebben betaald. Het was juist het wettelijk kader hier rond dat ik nergens vond.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 17 keer

Consumentenwet gaat daar ook niets over zeggen aangezien deze slechts van toepassing op lichamelijke roerende goederen die van een professionele verkoper overgaan op een consument-koper. Denk niet dat deze wet van toepassing is op ondernemingen van levering (Elegant).

Over de factuur bestaat al evenmin een wet. Alles plooit zich terug op de overeenkomst tussen u en Elegant.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

stevenvs schreef:Probleem hier is dat je die 5€ betaald op je eindafrekening als je minder energie verbuikt hebt en je dus geld zal terugkrijgen.

Ik heb het de laatste keer voorgehad, ook ene betaling niet tijdig gedaan en die 5€ kostne niet betaalt op de eindafrekening kwam die ineens boven en ik heb toen 5€ minder teruggekregen dan ik normaal zou terugkrijgen.
Dat denk ik niet dat dit hier het geval is :-) De originele factuur heeft een gestructureerde mededeling, de herinnering heeft een cijfercode. Het is wel hetzelfde rekeningnummer telkens.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Het verbaast mij dat je dat voor hebt want een jaar geleden ben ik
ook Elegant- klant geworden en dat ging toen allleen maar middels domicilering.

Deze maand had ik mijn afrekening (47 euro terug) en de vooschotfactuur
werd op 18/6 afgehaald en op 20/6 kreeg ik die 47 euro al teruggestort.

Verder is het geweten dat Telecom e.a. nutsbedrijven er kort op zitten.
Ik denk dat dat komt wegens het hoog aantal wanbetalers :wink:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik ben nu ongeveer een jaar klant (van 26/6/2012, op de kop vandaag dus :)) voor gas en sinds een 3-tal maanden ook voor elektriciteit. Altijd al gehad via factuur per e-mail. Nooit domiciliëring gehad?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Daar ik onderstaande vrij belangrijk vind, ga ik mijn vorig bericht niet editten. Zo ziet iedereen dit als een nieuw bericht, en zal men er sneller op klikken. Misschien voer voor een algemene discussie?

Zonet onderstaande e-mail gekregen van Elegant
Beste Kris,

Sta me toe even uit te leggen waarom we dit zo doen. Het is niet omdat een mail automatisch gestuurd wordt (gelukkig is dat inderdaad geautomatiseerd) dat het geen geld kost. Behalve de ontwikkelingskost (manuren) van de software en opvolgingkost (manuren) om de laattijdige betalingen op te volgen, hebben we zelf ook betaaltermijnen te respecteren naar onze leveranciers toe. We hanteren daar bij voorkeur korte betaaltermijnen, omdat de prijs van de energie zelf dan ook voordeliger is, en we dit voordeel doorgeven aan onze klanten. Maar om dit te kunnen handhaven, is het belangrijk dat wij ook onze betalingen tijdig ontvangen. Zoniet moeten we leveranciers voorfinancieren, en dat brengt kosten met zich mee. De vijf euro is dus niet zozeer “de kost van de mail” maar wel “de kost van de laattijdige betaling”.

Hier in de bijlage vindt u eveneens een overzicht van alle energieleveranciers en hun kosten voor laattijdige betalingen (1ste herinnering en ingebrekenstellingskosten). Los daarvan zijn we absoluut niet zo streng als onze collega’s: bij een eerste herinnering laten we zonder problemen de 5 euro aanmaningskost met uitzondering vallen , als u ons hierover contacteert.

Met vriendelijke groeten,

Stefanie
Bijlagen
Overzicht_leveranciers..pdf
(497.24 KiB) 67 keer gedownload

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Zo als ik zei: Ze zitten er kort op.

BTW: Ik neem alleen electriciteit af bij Elegant. Misschien dat een
domiciel voor gas niet moet. Bij Electrabel kreeg je extra korting
als je een domiciliëring nam dus maak ik er geen probleem van. :|
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”