Belgacom lanceert 4G op 5 november (2012)

Nieuws omtrent telecommunicatie
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Zonet de eerste LTE signalen in Brugge (Station) :D gisteren was het nog 3G.

[Mod Edit] Dit bericht en volgende verplaatst: heeft niets met de i-Phone 4G discussie te maken]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... t-bekijken

34 LTE plaatsen ZONDER Brussel (3V/m... zucht)
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Brussel zijn eigen schuld met hun belachelijke stralingsnormen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

Amai, het gaat rapper dan ik gedacht had :-)
Enig minpunt is dat de dekking niet echt symmetrisch toegekend is voor Vlaanderen.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vorige keer stond 4G lijntje zowat tot net voorbij mijn woonst. Nu zitten ze al een paar tientallen km's verder...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Kleine dorpen zoals de Haan en Wenduine wel, maar centrum Brugge, Sint-Niklaas, Turnhout,... Als provider zou ik toch de grotere steden eerst doen.

Met al die focus op de kust denk ik dat er wel een reclame campagne kust + 4G zal komen.

Weet er iemand of Proximus 2x10MHz of 2x20MHz gebruikt voor LTE op de 1800MHz band? (makkelijk te checken op een iPhone (field test) of Samsung Galaxy)
frado
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 4 keer

Denk dat het gewoonweg makkelijker is aan de kust, nee? Toen Base begon met hun 3G was de kuststreek er ook heel snel bij. Ik zit in 4G gebied (kust) maar nog niet aangesloten. Had blijkbaar beter via een BGC verkooppunt gewerkt voor Generation Connect. Nuja, te laat nu..
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Die kaart is natuurlijk niet zaligmakend, ik ken genoeg plaatsen die volgens de kaart goede 3G ontvangst zouden moeten hebben maar waar ik overspring op edge. Mijn eigen woonplaats als voornaamste voorbeeld :) Ze hebben dan wel het beste netwerk, maar het mag nog steeds wat meer gepimpt worden ;)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Sinds wanneer is Kluisbergen zo dichtbevolkt dat ze daar direct 4G neerpoten? :eek:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Die kaart is natuurlijk niet zaligmakend, ik ken genoeg plaatsen die volgens de kaart goede 3G ontvangst zouden moeten hebben maar waar ik overspring op edge. Mijn eigen woonplaats als voornaamste voorbeeld :) Ze hebben dan wel het beste netwerk, maar het mag nog steeds wat meer gepimpt worden ;)
De kaart op 'indoor' setting is al veel nauwkeuriger. :wink:
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

MClaeys schreef:Ze hebben dan wel het beste netwerk, maar het mag nog steeds wat meer gepimpt worden ;)
Zijn ze ook mee bezig hoor, ik merk dat ik bij mijn vriendin binnenshuis sinds eind vorig jaar een sterker en stabieler 3G signaal heb dan ervoor. En als ik kijk op de site van het BIPT zijn er voor de 2 masten die het dichtst bij haar thuis staan, nieuwe vergunningen in november goedgekeurd om UMTS900 te gebruiken (ipv UMTS2100 ervoor of gewoon geen 3G).
Maar het mag altijd sneller gepimpt worden natuurlijk. :-D
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

AndRo555 schreef: De kaart op 'indoor' setting is al veel nauwkeuriger. :wink:
Komt op hetzelfde neer, en zowel indoor als outdoor is het Edge :)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 386 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

frado schreef:Ik zit in 4G gebied (kust) maar nog niet aangesloten. Had blijkbaar beter via een BGC verkooppunt gewerkt voor Generation Connect. Nuja, te laat nu..
dat snap ik niet?

Heb sinds gisteren 4G telefoon en GC. op mijn telefoon komt H+ (is dat 4G?)
downloads 14 MB/s, UL 1,86 /- station Brugge
frado
Elite Poster
Elite Poster

Wat snap je niet? Via verkooppunt zou het naar het schijnt sneller verwerkt worden
Voor zover ik weet is H+ --> 3G+ zoals te lezen op deze link:
http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... B-en-4g%29

Dus is nog geen 4G dus. Misschien meer geluk wanneer je buiten bent? Momenteel ben ik nog bij MV en haal ik volgende snelheden (ook 3G+):
Afbeelding
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Frado: ik dacht dat je via verkooppunt 4G kon laten activeren.
Toen ik vroeg dat 4G actief stond aan station (op 1 km. van BGC center), antwoordde hij laconiek...'aah, ik weet dat niet!)
Heb zonet een sim voor een microsim omgewisseld bij belgacom center (kosteloos)

amai, dat zijn serieuze snelheden....mss. toch eens overwegen terug naar MV te gaan...
maar ja, da's geen representatief beeld....jij woont nu toevallig in 3G gebied, maar veel gebieden nog edge, terwijl bij proximus het omgekeerd is?
Met die snelheid zou ik al tevreden zijn...

die snelheden waren buiten getest!
Laatst gewijzigd door satsurfer 11 mei 2013, 22:39, in totaal 1 gewijzigd.
frado
Elite Poster
Elite Poster

Denk dat het via telefonische klantendienst ook lukte om te laten activeren.
Ja de snelheden zijn zeker goed bij MV als je in een 3G gebied zit. Ik woon aan de kust en studeerde in gent, dus vrijwel altijd 3G. Deze test was binnenshuis gewoon, maar de mast staat hier op 500 m vogelvlucht ofzo.
Enige reden dat ik wegga bij MV is omdat ik niet gebeld kan worden: niemand hoort iets wanneer ik opneem.

Zal zien wat 4G geeft als ik bij Proximus actief raak. Heb gezien dat het niet dezelfde mast is die dicht bij mij thuis staat, het is een andere( 1 - 1,5km) verderop die 4G heeft.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus 4G moet ik voor mijn GC kaartje laten activeren? Dus geen meerprijs? ga geen 10 € extra betalen :-o
Jordy1990
Premium Member
Premium Member

Nope, bij GC zit dit er gewoon in. Alleen bestaat er blijkbaar bij sommige klanten van GC een fout dat 4G niet 'by default' geactiveerd is. Gewoon even bellen naar de klantendienst en binnen een dag zou 4G geactiveerd moeten zijn, zonder meerkost :wink:
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heb vanmiddag gebeld om 4G op mijn P&G kaartje te activeren via 6000. Dame aan de lijn hoorde het in keulen donderen dacht ik, maar zei op het einde dat het in orde zou komen en ik sms ter bevestiging zou krijgen?! Zolang er maar geen 10 € van mijn belkrediet gaat, we'll see tomorrow....
s'avonds nog geen 4G in Brugge & Gent :oops:
donneo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb 4G op mijn Samsung S4, hij is sneller dan mijn wifi trekt, 42000kbps over 16000kbps op 4g indoor. Het stond eerst wel niet aan dus moeten bellen en na half uurtje werkte het dan. Ik moet wel zeggen dat mijn s4 toch wel snel terugvalt op 3g.
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Dat terugvallen zal wel beteren wanneer het 4G netwerk verder zal uitbreiden. Bij de lancering was dat bij mij althans toch zeker het geval. Enkel buiten LTE en binnen vaak altijd 3G. Maar sinds begin dit jaar zie ik eigenlijk bijna altijd LTE op mijn iPhone 5 verschijnen, als de WiFi even af ligt.

Ik woon wel zowat naast de mast (verstopt achter een gebouw) aan het Zuid in Gent. :-)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

thx, dus m.a.w. die van de helpdesk heeft dus idd. niets gedaan en gewoon gedaan alsof (bij mij) :?
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard

En gisteren tijdens mijn autorit naar de Westhoek nog eens opgelet:

LTE van centrum Gent tot aan de flitspaal bij afrit De Pinte (E17 richting Kortrijk).

LTE van afrit Waregem tot oprit Deerlijk

En vorige week (nu niet) zag ik ook LTE verschijnen op het viaduct op de ring van Kortrijk.

Veder op de rit is het op 1 punt na overal 3G, en dat is bij die flitspaal in De Pinte voor een honderdtal meter.

Best tevreden met het 3G en 4G netwerk :-)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

kan iemand mij zeggen waar 4G in Brugge te ontvangen is/actief staat? Ik woon op steenbrugge (geen 4G). Station Brugge, geen 4G. efkes 1 streepje gehad aan AD Delhaize Assebroek, maar was rapper weg, dan ik het gezien heb. Uit insider bronnen vernomen dat nog niet alles 'actief' staat. aan containerpark staat mast (slabbinck), geen 4G
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer

Steenbrugge ligt op de grens van het 4G-gebied. Je kan hier de kaart bekijken met 4G ontvangst volgens Belgacom. Wanneer je genoeg inzoomt in de buurt van een 4G-logo, dan komen de gebieden tevoorschijn.

(Merk ook op dat je kan kiezen tussen indoor en outdoor)
sddt
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

satsurfer schreef:kan iemand mij zeggen waar 4G in Brugge te ontvangen is/actief staat? Ik woon op steenbrugge (geen 4G). Station Brugge, geen 4G. efkes 1 streepje gehad aan AD Delhaize Assebroek, maar was rapper weg, dan ik het gezien heb. Uit insider bronnen vernomen dat nog niet alles 'actief' staat. aan containerpark staat mast (slabbinck), geen 4G
Woon zelf ook in Brugge. Na wat research te doen tot de conclusie gekomen dat enkel de mast aan expressweg (N31) ter hoogte van KHBO reeds geupgrade is :banana:

Na wat bellen naar de helpdesk (wat niet heeft geholpen) en uiteindelijk Eva te contacteren (snelle reactie!) vandaag eindelijk 4G actief op mijn GC kaartje. Prima snelheden en zeker die upload! Aan dit tempo gaat mijn 2GB er vlotjes door :lol: (regio Brugge N31, 3 streepjes LTE met USB-stick, binnen (1e) en buiten(2e))

AfbeeldingAfbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew

Met wat voor GSM is dit? Nette snelheden!!!

Telefonie = EDPnet + OVH
sddt
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

Met een LTE USB stick (ZTE mf820D+) :lol:
frado
Elite Poster
Elite Poster

Sinds vandaag bij GC, en toch wat bedrogen door die netwerkkaart:

http://img.tapatalk.com/d/13/05/23/4y5eqapy.jpg

Ik woon net in die onderste 'scheru' waar er indoor geen bereik is. Nu, geen probleem, thuis toch wifi. Maar ik heb outdoors geprobeerd(daar zou wel 4G moeten zijn)--> ook geen bereik. Ook wat rondgereden in de auto in dat 4G gebied--> ook nooit bereik.

Kan dus alleen maar besluiten dat die coverage map ferm overdreven is, zou graag eens een correcte map zien. Ik weet de mast staan met LTE, is ongeveer 1,5km vogelvlucht verderop.
Jammer! Hopelijk upgraden ze de andere mast (dichterbij) hier ook, maar dergelijke upgrades(bouwaanvragen?) kunnen waarschijnlijk eventjes duren.
Op BIPT site zie ik nog niks aangekondigd alleszins
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

satsurfer schreef:kan iemand mij zeggen waar 4G in Brugge te ontvangen is/actief staat? Ik woon op steenbrugge (geen 4G). Station Brugge, geen 4G. efkes 1 streepje gehad aan AD Delhaize Assebroek, maar was rapper weg, dan ik het gezien heb. Uit insider bronnen vernomen dat nog niet alles 'actief' staat. aan containerpark staat mast (slabbinck), geen 4G
Dit Artikel vond ik op de website van Focus WTV. Check de foto van Brugge.http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen ... 373722.htm
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: Hey Telecom vast internet
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Ik had LTE van Sint-Kruis heel de ring richting station, aan het station zelf ook en heel de Baron Ruzettelaan tot in Oostkamp (LTE op mijn app in Oostkamp) :)
frado
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren voorbij een 4G mast gepasseerd. Pakt dat ik enkele 100 meters op LTE zat. Snel speedtest gedaan. Niet veel soeps, download nauwelijks sneller dan 3G+ van MV.

krisken
userbase crew
userbase crew

23mbit down en 15mbit up. Jij noemt dat niet veel soeps? I mean...for real?

Telefonie = EDPnet + OVH
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer

Natúúrlijk, 15 Mbps up is nauwelijks beter dan 3G van BASE. :roll:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 257 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Je upload is zelfs 4 a 5 maal hoger dan Fibernet...
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Fliz
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Lord Utopia schreef:Natúúrlijk, 15 Mbps up is nauwelijks beter dan 3G van BASE. :roll:
De meeste mensen praten over downloadspeed en niet upload, in deze context. En daarin heeft hij wel gelijk; sterker nog, gisteren haalde ik nog met 3G van MV 25.24Mbps.
frado
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:23mbit down en 15mbit up. Jij noemt dat niet veel soeps? I mean...for real?
download is inderdaad niet veel soeps, zoals ik zei. 23 mbit down LTE vs 21 mbit down 3G+ is toch niet echt een incentive om het nog-meer-batterij-slurpende LTE aan te zetten? Om nog maar te zwijgen van de minimale dekking. Die kaart van Proximus klopt op geen 100 jaar, het was gisteren de eerste keer dat ik dekking had omdat ik bij de mast voorbij reed, halve minuut later was het alweer weg(ondanks ik naar het centrum reed waar er volledige LTE dekking zou zijn).

Nuja, ik ben nog maar net GC klant (kom van MV, wegens belrpoblemen die over leken te zijn sinds bestelling GC), dus ik hoop op een betere 3G dekking, iets waar MV toch vaak te kort schoot. Als dat ook bij Proximus niet veel beter lijkt zal ik toch weer MV kunnen overwegen, goedkoper en gratis bellen naar mede MV.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Snelheid hangt af van zoveel zaken. Wie weet was de server waarmee je connecteerde "zwaar bezet"? Direct een volledig 4G-netwerk afbreken op basis van 1 gebied en enkele snelheidstests in een auto...
frado
Elite Poster
Elite Poster

Server van speedtest bedoel je? Betwijfel ik, zou een eerste keer zijn. En stond vrijwel stil in de auto, dus je kon rekenen als voorbijganger.
Mijn afbreek-mode komt eerder door al die leugens van hun zogezegde dekking. Volgens hun kaart zou een heel stuk kuststreek (waar ik woon) volledige 4G dekking moeten hebben, met een groot deel zowel in als outdoors. Daar is niks van aan.
Voeg dit toe samen met de 'trage' snelheid wanneer ik 4G heb( eerste keer), dan is dit wel teleurstellend vind ik ja
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Trouwens, Proximus spreekt van het volgende:
Vanuit een zone met 4G-bereik: vandaag zijn Antwerpen, Bergen, Gent, Hasselt, Leuven, Luik, Namen,
Waver gedekt en vanaf juli volgen andere steden: Blankenberge, Brugge, Charleroi, De Panne,
Doornik, Knokke-Heist, Mechelen, Nieuwpoort en Oostende.
Dan is het normaal dat je nu nog geen 4G ziet (of niet overal
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”