Beste,
Ik heb voor mijn schoonouders een nieuwe Netgear N600 router gekocht om hem hopelijk een snellere wifi connectie te geven.
Maar de installatie lukt mij niet. Ikzelf ben een Telenet klant en ben zeker geen leek...
Ze hebben een telefoon/internet/TV abonnement
Daarom volgende vragen:
1. kun je een connectie opzetten zonder bbox?
2. in welke poort moet je de kabel voor de digibox steken (enkel van toepassing als een installatie zonder bbox mogelijk)
3. hoe verbind je de bbox met de nieuwe modem/router
Hopelijk kan iemand mij helpen
Installatie nieuwe Router/modem
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 98 keer
Officieel mag je dat niet! En de N600 kan toch niet zonder modem, of vergis ik me nu zo ???wcappelle schreef:1. kun je een connectie opzetten zonder bbox?
Eenvoudigste setup: zet in de N600 alles af van DHCP, DNS, etc. en steek een (bestaande) LAN kabel in één van de LAN poorten en klaar is kees. 3 extra LAN poorten (voor internet) ter beschikking en Wifi via de N600. Mocht de N600 ver van de BBox te komen staan, kan je nog altijd de Wifi op de Bbox laten aanstaan, zelfde SSID, zelfde security settings, zelfde paswoord key instellen maar wél een verschillend (echt) wifi kanaal kiezen en je hebt Wifi roaming met de 2 routers in huis.
Complexere setups om N600 de PPPoE te laten opzetten, of met VLAN's spelen voor TV, heb ik zelf geen ervaring, dus laat ik woord aan anderen...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1201 keer
- Recent bedankt: 6 keer
De N600 is enkel een router en geen modem.
Gebruik de bbox om het modem gedeelte af te handelen en gebruik de N600 als wireless accesspoint. Zoals DIBO hierboven zegt: zet DHCP etc op de N600 af. De bbox doet dan het model stuk en DHCP etc...
Je kan de DHCP van de N600 ook behouden, maar dan kan je niet rechtstreeks van een pc naar de bbox om instellingen aan te passen.
Gebruik de bbox om het modem gedeelte af te handelen en gebruik de N600 als wireless accesspoint. Zoals DIBO hierboven zegt: zet DHCP etc op de N600 af. De bbox doet dan het model stuk en DHCP etc...
Je kan de DHCP van de N600 ook behouden, maar dan kan je niet rechtstreeks van een pc naar de bbox om instellingen aan te passen.
- solid-killer
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
De setup die ik een tijdje gedraaid heb:
bbox/scarletbox DHCP aan
router DHCP uit, maar je configureert een pppoe sessie met de bbox over de wan poort. Je moet wel alle PC's een static IP geven dat in de range ligt ven je router.
bbox => router
TV1 => LAN1 (in uw geval netgear)
LAN => WAN
aangezien de bbox enkel 100 MBit poorten heeft kan je ook altijd een kabel splitsen in 2 maal 100 MBit zo moet je maar 1 kabel trekken
Nu kan je gewoon de TV-decoder op één van de lan poorten van je router aansluiten, je decoder krijgt automatisch een IP van de bbox.
Het grote nadeel aan deze setup is dat je PC's zowel op LAN als op draadloos manueel een fixed IP moet geven in de range van je router.
bbox ip: 192.168.1.1
router (moet een ander zijn) vb: 192.168.2.1
PC configureren vb :
IP: 192.168.2.15
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.2.1
bbox/scarletbox DHCP aan
router DHCP uit, maar je configureert een pppoe sessie met de bbox over de wan poort. Je moet wel alle PC's een static IP geven dat in de range ligt ven je router.
bbox => router
TV1 => LAN1 (in uw geval netgear)
LAN => WAN
aangezien de bbox enkel 100 MBit poorten heeft kan je ook altijd een kabel splitsen in 2 maal 100 MBit zo moet je maar 1 kabel trekken

Nu kan je gewoon de TV-decoder op één van de lan poorten van je router aansluiten, je decoder krijgt automatisch een IP van de bbox.
Het grote nadeel aan deze setup is dat je PC's zowel op LAN als op draadloos manueel een fixed IP moet geven in de range van je router.
bbox ip: 192.168.1.1
router (moet een ander zijn) vb: 192.168.2.1
PC configureren vb :
IP: 192.168.2.15
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Ik ga er van uit dat het om Belgacom installatie gaat omdat er sprake is van bbox !!!!
Dus punt 1 en 2 vallen weg !
Bij een storing zou het anders zijn .... wie gaat wat doen !
Kan het dan ook zo niet ?
Koppel je eerst aan de Netgear (via LAN kabel), daar ga je zoals al geopperd de range veranderen.
Voorbeeld indien mogelijk, ken de programmatie niet van een Netgear !
IP reeks : 192.168.2.2 tot 192.168.2.63
regel ook het wireless gedeelte af - ik zou een andere naam (SSID) en paswoord geven ....
Wel DHCP aan laten in Netgear !
Eenmaal gedaan, koppel in de b-box een kabel in het LAN gedeelte en in de Netgear in het WAN gedeelte.
De B-box zal een IP adres geven aan de Netgear (WAN gedeelte)
PC schoonouders: ga nu de wireless afregelen = de nieuwe aangemaakte SSID zoeken van de Netgear,
paswoord ingeven en het zou moeten werken dan ....
In de bbox het wireless gedeelte .... er staat niet bij of ze ook een account hebben op de FON of ze het zouden willen benutten ....
Indien account moet de wireless aanblijven voor het FON gedeelte in de bbox ....
Geen FON account .... kan je opperen om de bbox wireless uit te zetten .... weer een antenne minder ....
PS: In bbox DHCP ook wel aan laten !
In elk geval is het juist dat die antenne van de bbox niet zo fameus is .... hopelijk zal het beter zijn bij de bbox3 !
Heb dit gedaan bij een vriend, werkt via wireless omdat een LAN kabel plaatsen te moeilijk is:
bbox = gemiddelte van 1 tot 3 Mbps, ga maar hier en dan een tasje koffie drinken
De nieuwe router met 3 externe antennes is altijd rond 21 Mbps, wat normaler is .... denk ik.
De vraag is: een nieuwe router plaatsen voor een betere WiFi bereik !!Ik heb voor mijn schoonouders een nieuwe Netgear N600 router gekocht om hem hopelijk een snellere wifi connectie te geven.
Laat de b-box staan zoals het is .... hou het simpel en solver de schoonouders niet op met zo van die komplexe installaties ....1. kun je een connectie opzetten zonder bbox?
2. in welke poort moet je de kabel voor de digibox steken (enkel van toepassing als een installatie zonder bbox mogelijk
Dus punt 1 en 2 vallen weg !
Bij een storing zou het anders zijn .... wie gaat wat doen !
Kan het dan ook zo niet ?
Koppel je eerst aan de Netgear (via LAN kabel), daar ga je zoals al geopperd de range veranderen.
Voorbeeld indien mogelijk, ken de programmatie niet van een Netgear !
IP reeks : 192.168.2.2 tot 192.168.2.63
regel ook het wireless gedeelte af - ik zou een andere naam (SSID) en paswoord geven ....
Wel DHCP aan laten in Netgear !
Eenmaal gedaan, koppel in de b-box een kabel in het LAN gedeelte en in de Netgear in het WAN gedeelte.
De B-box zal een IP adres geven aan de Netgear (WAN gedeelte)
PC schoonouders: ga nu de wireless afregelen = de nieuwe aangemaakte SSID zoeken van de Netgear,
paswoord ingeven en het zou moeten werken dan ....
In de bbox het wireless gedeelte .... er staat niet bij of ze ook een account hebben op de FON of ze het zouden willen benutten ....
Indien account moet de wireless aanblijven voor het FON gedeelte in de bbox ....
Geen FON account .... kan je opperen om de bbox wireless uit te zetten .... weer een antenne minder ....
PS: In bbox DHCP ook wel aan laten !
In elk geval is het juist dat die antenne van de bbox niet zo fameus is .... hopelijk zal het beter zijn bij de bbox3 !
Heb dit gedaan bij een vriend, werkt via wireless omdat een LAN kabel plaatsen te moeilijk is:
bbox = gemiddelte van 1 tot 3 Mbps, ga maar hier en dan een tasje koffie drinken

De nieuwe router met 3 externe antennes is altijd rond 21 Mbps, wat normaler is .... denk ik.