Start to VOIP... wat is aangeraden?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Jeroen07
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Situatieschets
Ik heb momenteel een GSM en een vaste lijn, beiden bij belgacom. GSM kost me € 25,00 (Generation Connect / Prepaid), vaste telefoon € 20,00 (per maand).
Ik ben echter veel op de baan. Daar doe ik niet veel zelf telefoontjes, maar ik schakel de vaste lijn wel dikwijls door naar de GSM en dan loopt dit toch op …

Wat heb ik nodig?
Voor mijn GSM zou ik willen overschakelen naar Smart Biz 20, waarbij ik 80 belminuten naar een GSM heb, onbeperkt naar vaste lijnen, 1GB sms en onbeperkt SMS. In principe kom ik hier maandelijks mee toe (eventueel upgraden naar Biz 30 met 220 minuten.
Nu zou ik via het vaste nummer zo goedkoop mogelijk bereikbaar willen blijven. ..

Optie 1
3G lijkt me niet stabiel genoeg in belgië om via een softphone gesprekken te ontvangen. Maar bij Weepee kan je bv. wel doorschakelen naar een GSM. Dat kost dan 0,14 cent per minuut?
Is het mogelijk om continue door te schakelen naar je GSM, en instellen dat je na bv. 20 seconden zonder antwoord een voicemail specifiek voor je vast telefoon afspeelt? Maar technisch lijkt me dit moeilijk >> wat als je gsm afligt, dan hoor je meteen voicemail GSM?

Optie 2
Ik ontvang al mijn gesprekken via een IP telefoon of gebruik een klassieke telefoon met een gateway ertussen (iemand ervaringen?) Bij Voiptiger kost me dit 30 EUR per jaar. Ik kan via de vaste telefoon nog steeds bellen naar iedereen, en enkel op de momenten tijdens de dag wanneer ik niet aanwezig ben, zet ik de doorschakeling aan (zou makkelijk zijn indien dit via GSM kan).

- Mijn huidig telefoonnummer kan je altijd behouden neem ik aan?
- Mijn Belgacom abonnement (1,5 jaar ver) kan ik opzeggen (gewoon maand uitdoen)?
- Wat is prijs/kwaliteit de beste optie?
- Gebruik je best voor uitgaande & ingaande gesprekken een verschillende operator? Welke zijn aan te raden?
- Andere nuttige tips, noodzakelijkheden, … ?
Jeroen07
Member
Member

Na nog wat verder gelezen te hebben. De "goede" manier is dus:

- Via Weepee gesprekken ontvangen, dit kost je absoluut niets buiten de setupkost?
- Via een betamax kloon je uitgaande gesprekken laten lopen. Je kan dus met een VOIP telefoon instellen welk je inkomende en uitgaande provider is?

Wat wanneer er een probleem is met het internet? Kan je dan instellen dat Weepee een voicemail bericht afspeelt?

>> Opnieuw die doorschakeling. Hoe kan je dat makkelijk realiseren? Doe je dit best het steeds vanuit Weepee (met dus kost) wat is de kwaliteit daarvan?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

De opstelling die je beschrijft, pas ik hier al jaren naar volle tevredenheid toe.
Waar je voor moet opletten: niet alle VoIP-telefoons ondersteunen meerdere SIP-providers.
Als je internetverbinding uitvalt, dan lijkt het alsof je telefoon in bezettoon is, en schakelt WeePee (tegen kosten) automatisch door naar een ander nummer (dat kan een GSM, maar ook een andere vaste lijn zijn). Je kan in hun klantentool ook instellen hoe snel de doorschakeling moet gebeuren als je 'je vaste lijn' niet meteen opneemt. Voor beide functies hoeft je internetverbinding niet actief te zijn, wordt geregeld bij WeePee zelf.
Computer(k)nul
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Tip: probeer een tweedehands Fritzbox op de kop te tikken. Dit zijn zéér degelijke toestellen. Een 7050 of 7170 zijn vaak al te vinden aan 30€ of minder. Ik gebruik al 7 jaar een 7050 zonder ook maar het minste probleem te zijn tegengekomen. Op die manier kan je zonder probleem je huidige telefoon blijven gebruiken.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1197 keer
Recent bedankt: 11 keer

Jij configureert de SIP-providers dan in de Fritzbox ipv in de telefoon
en dan kan je op de Fritzbox "analoge" telefoons aansluiten?
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Inderdaad.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Jeroen07
Member
Member

Zo'n Fritzbox kost tweedehands makkelijk 40,00 EUR, en dan is die dus al eens gebruikt voor x aantal jaren + je hebt opnieuw een extra station tussen je modem, router & telefoon?. Koop je dan niet beter dit:

http://www.telefooncenter.be/product/12 ... black.html

en verkoop je je huidige DECT telefoon gewoon zelf op een site als tweedehands.be ?

Verder ben ik geïnteresseerd in de functionaliteiten van de doorschakeling / voicemail. Zijn volgende zaken mogelijk?

Doorschakeling:
o Op je smartphone de doorschakeling makkelijk AAN / UIT zetten? Ik ben nl. vaak op de baan en vergeet soms de doorschakeling aan te zetten. Als ik dit makkelijk zou kunnen aanzetten vanop locatie zou dit super zijn.
o Op één of andere manier op je smartphone zien dat het een geforwarded gesprek is van je VOIP nummer?
o Instellen dat wanneer de smartphone niet bereikbaar is (en je de voicemail van de smartphone dus zou horen), deze NIET hoort maar wel de WeePee voicemail?

Betreffende de voicemail:
o Kan een aangepast voicemailbericht instellen? Kan je dit eventueel uploaden?
o Is het mogelijk om 2 of 3 verschillende voicemailberichten in te stellen?
o Kan je instellen dat gedurende bepaalde periodes (bv. weekend) je METEEN de voicemail krijgt?

Qua overschakeling naar WeePee:
Eerst moet ik een VOIP telefoon hebben zodat ik mijn Gigaset account actief kan maken op WeePee, daarna kan ik de overdracht doen die vervolgens een tweetal weken zal duren?

Kostenbesparend zou het voor mij sowieso zijn... Naar vaste lijnen bel ik gratis met mijn Proximus GSM (1GB internet + 80 belminuten + Onbeperkt SMS + Onbeperkt nr vaste lijnen).

Mijn huidig vast nummer kost me dus nog eens 20,00 EUR per maand, terwijl ik dit enkel gebruik om telefoons te ontvangen (nu dus volledig kostenloos zonder eender welk abonnementskost) en door te schakelen naar mijn GSM wanneer niet op bureau. Goedkoop naar GSM nummers bellen kan ik dan vanaf nu met mijn VOIP telefoon via een betamax client.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Zoals je zegt, kosten bespaar je sowieso. Dus probeer het eens? ;) een fritzbox geeft veel functies, een ip phone is vaak iets beperkter maar wel makkelijker in te stellen en zo.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jeroen07
Member
Member

Welke concrete meerwaarde biedt een Fritzbox dan? Zal dit geen daling in kwaliteit betekenen? En ik vrees een moeilijkere setup daar?
Kan je wat meer info ivm de voicemail & doorschakeling functionaliteiten van WeePee geven (zie vorige post) ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb nog een thompson adsl2+ modem/router liggen met voip (erg eenvoudig in te stellen). 25eur ?
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Met de meeste toestellen kan je gewoon doorschakeling instellen in het toestel. Bijvoorbeeld in de fritzbox en in de siemens ip phone. Dan kan je ook kiezen via welke uitgaande provider, bijv betamax. Weepee laat het ook toe in zijn admin panel maar dan gebruik je natuurlijk weepee tarieven. Philippe kan je wel meer zeggen over de fritz mogelijkheden.

Jeroen07
Member
Member

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb net deze router gekocht en alle apparaten zijn hierop aangesloten:

http://www.routercenter.be/product/1679 ... r4500.html

Ik verkies dus een nieuw telefoontoestel te kopen dan een router die hiertussen nog is zou moeten hangen. Dat lijkt me echt geen goede optie, ook niet prijsgebied?

Welke telefoon raden jullie dan aan? Ik lees hier overal van de http://www.telefooncenter.be/product/12 ... black.html , kan je daarmee telefoongesprekken forwarden? Maar ik denk niet dat je dit offline kan activeren? En wat met de kwaliteit? Voip incoming via je netwerk en dan nog is outgoing via een betamax clone naar je GSM, daar vrees ik dan toch wel wat voor?

Prijsbesparing is goed, maar een basiskwaliteit blijft belangrijk voor me. En de features van Weepee voicemail staan me wel aan, onder andere het voice bestand dat wordt gemaild is heel makkelijk voor me (kan ik dit overal meteen beluisteren). Maar graag zou ik dus meer te weten over de voicemail & call forwarding van Weepee. Momenteel kost de forwarding me toch ook al redelijk wat (iets goedkoper dan Weepee, maar je moet 4 EUR per maand extra betalen enkel en alleen om call forwarding geactiveerd te hebben).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Qua telefoon is het Siemens Gigaset VoIP toestel een kwalitatief goed toestel met beperkte mogelijkheden als "telefooncentrale".
Je kan hiermee gesprekken forwarden. MAAR niet op de manier die jij wenst.
  • Bijvoorbeeld: komt er een gesprek binnen op jouw WeePee nummer dan kan je dit forwarden. Doch dit forwarden loopt dan over het WeePee netwerk (met bijhorende kosten). Je kan dit forwarden op een Siemens Gigaset niet laten verlopen over een goedkopere provider. Deze functionaliteit heeft het toestel niet.
  • Je kan een Siemens Gigaset wel van buitenaf beheren. Dus je kan het forwarden van een binnenkomend gesprek op een WeePee nummer op twee plaatsen instellen: of op de webpagina van WeePee of op de Siemens Gigaset. Zoveel te korter de route zoveel te minder kans op storingen. Dus best op de WeePee webpagina. Kwalitatief ga je normaliter geen verschil merken tussen beide mogelijkheden.
Een Fritz!Box heeft meer mogelijkheden als "telefooncentrale".
Zelf gebruik ik geen Fritz!Box maar naar ik meen begrepen te hebben kan deze een te forwarden gesprek wél laten verlopen over een goedkopere provider. Voor definitief uitsluitsel zou ik wachten op de tussenkomst van Philippe. Hij zal jou dit haarfijn, van naaldje tot draadje, uitleggen en vertellen hoe het precies zit. :wink:
Jeroen07
Member
Member

OK, maar op zich is forwarding vanuit WeePee niet echt een issue voor mij. De kost is relatief duur t.o.v. andere providers, maar echt veel geforwarde calls gaan er op een maand niet zijn, en die gaan niet ontzettend lang duren.

Als ik zelf klanten opbel voor een langer gesprek, dan gebruik ik wel de goedkopere betamax clients.

Kunnen jullie me alvast meer zeggen over de functionaliteiten van de WeePee backend? Vooral dan op gebied van voicemails & forwarding (dus niet de Gigaset of éénder welk toestel). De voicemail die per mail binnenkomt is alvast een enorme plus, als je op reis ofzo bent is dat énorm gemakkelijk.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Registreer gratis bij weepee en probeer het gewoon?

wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

sinds 2011 stuurt weepee mijn binnenkomende oproepen door naar mijn smartphone. Dit kost weliswaar 14 cent/min, maar de kwaliteit is steeds perfect. Bovendien geeft weepee usertool je de mogelijkheid om meerdere nummers in te stellen, zodat een tweede GSM hier een oplossing kan bieden (ik gebruik nooit voicemail)...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jeroen07
Member
Member

Dat de kwaliteit perfect is, is eigenlijk het voornaamste. Extreem veel komt dit niet voor, dus dit zal maar enkele euro's per maand kosten en dit betekent nog steeds een besparing van 20,00 EUR.

Wat ik me eigenlijk afvraag...

Kan ik eventueel 2 WeePee accounts aanmaken?

- De ene met geografisch nummer, schakelt door naar mijn GSM. Als tweede optie schakelt hij door naar een 2de WeePee account, waar hij dus een voicemail hoort. Van zodra mijn GSM af staat of in gesprek is, zal hij dus de voicemail van mijn tweede WeePee account horen. Is dit technisch mogelijk?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Jeroen07 schreef:Bedankt voor het aanbod, maar ik heb net deze router gekocht en alle apparaten zijn hierop aangesloten:
http://www.routercenter.be/product/1679 ... r4500.html
Ik verkies dus een nieuw telefoontoestel te kopen dan een router die hiertussen nog is zou moeten hangen. Dat lijkt me echt geen goede optie, ook niet prijsgebied?
Je zou kunnen beginnen met niets te kopen ... en een en ander uit te proberen.
Installeer bijvoorbeeld een softphone op je smartphone. Als je thuis bent, kan je de "vaste telefoon" (VoiP) opnemen op je smartphone, zonder hiervoor speciaal een Siemens IP of een FritzBox te moeten aanschaffen ?
Jeroen07 schreef:Qua overschakeling naar WeePee:
Eerst moet ik een VOIP telefoon hebben zodat ik mijn Gigaset account actief kan maken op WeePee, daarna kan ik de overdracht doen die vervolgens een tweetal weken zal duren?
Je hoeft helemaal geen VoIP telefoon te hebben om je nummer te laten porteren. Nummer porteren gebeurt door het invullen van een porteringsaanvraag. Je hebt alleen een VoIP telefoon nodig nadat je nummer geporteerd is :)
Jeroen07 schreef:Kan ik eventueel 2 WeePee accounts aanmaken?

- De ene met geografisch nummer, schakelt door naar mijn GSM. Als tweede optie schakelt hij door naar een 2de WeePee account, waar hij dus een voicemail hoort. Van zodra mijn GSM af staat of in gesprek is, zal hij dus de voicemail van mijn tweede WeePee account horen. Is dit technisch mogelijk?
Je kan perfect 2 accounts aanmaken. In jouw geval zou ik zelf 3 accounts aanmaken:
  1. een "forward" account, waarop je geporteerd geografisch nummer toekomt. Hier kan je aangeven naar welke nummer(s) de gesprekken doorverbonden moeten worden (meerdere in parallel mogelijk: vb je GSM + je 2de SIP account).
  2. 2 SIP accounts: één voor je VoIP telefoon of FritzBox thuis, en één voor je smartphone (voor het geval je op internet kan via 3G, WiFi ...)
Het is technisch niet mogelijk, om in geval je GSM afstaat, de gesprekken naar een andere mailbox om te leiden. De oproeper zal onmiddellijk je GSM mailbox te horen krijgen.
eternum schreef:Zelf gebruik ik geen Fritz!Box maar naar ik meen begrepen te hebben kan deze een te forwarden gesprek wél laten verlopen over een goedkopere provider. Voor definitief uitsluitsel zou ik wachten op de tussenkomst van Philippe. Hij zal jou dit haarfijn, van naaldje tot draadje, uitleggen en vertellen hoe het precies zit. :wink:
Bedankt voor het vertrouwen :)
  • Met een FritzBox kan je inderdaad binnenkomende gesprekken via een cheapo provider laten doorverbinden met je GSM. Kwaliteit is misschien niet zo goed als een rechtstreekse doorschakeling via de VoiP provider, maar ik heb er geen last van. Je kan dit zelfs per lijn doen.
    Alle gesprekken op ons Duits nummer bellen gelijktijdig thuis, als op de GSM van mijn vrouw.
  • Doorschakeling aan/uitzetten onderweg: Ja (op voorwaarde dat je internet hebt). Dit geldt zowel voor de FritzBox of Gigaset mailbox (via remote access of "MyFritz"), als voor de Weepee mailbox (via de user tool).
  • Op één of andere manier op je smartphone zien dat het een geforwarded gesprek is van je VOIP nummer? Als je via de FritzBox doorschakelt, zal je zien dat je een oproep krijgt van "jezelf" (je eigen nummer wordt weergegeven).
    Als je via WeePee doorschakelt, dan zie je het nummer van de oproeper.
Jeroen07 schreef:Zo'n Fritzbox kost tweedehands makkelijk 40,00 EUR, en dan is die dus al eens gebruikt voor x aantal jaren + je hebt opnieuw een extra station tussen je modem, router & telefoon?.

De FritzBox is een modem + router + VoiP ATA + DECT basis (vanaf de 7270) + telefooncentrale in één toestel.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jeroen07
Member
Member

Wat ik dan niet begrijp.. Ik heb nu een forward account waarop ik mijn nummer kan laten overschakelen. Dan is mijn nummer gelinkt aan dit forward account...

Maar eens ik een Gigaset telefoon heb gekocht, dan moet ik toch een Gigaset account opzetten? Kan je dan je nummer daaraan ook linken? Of moet je dan van je forward account doorlinken naar je gigaset account? (dit is dan toch kostloos?)

En hoe stel je dan in dat je bv. na x aantal seconden voicemail moet hebben? Die optie zie ik niet bij een forward account?

(Is GIGASET account trouwens correct wanneer je IP telefoon hebt, of moet dit SIP zijn?)

Sorry voor de vele vragen, maar op de site van WeePee is bitter weinig te vinden...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

- een forward account is er alléén om te forwarden, en dit gebeurt zonder vertraging, naar één of meerdere nummers.
- ik ken het verschil niet tussen een gigaset en een sip account. Ik vermoed dat je bij een gigaset account een code meekrijgt voor de automatische instelling van de sip gegevens, en dat er verder géén verschil is.
- je moet inderdaad je forward account doorlinken naar je gigaset of sip account, en daar kan je - via de klantentool, of via de telefoon - de tijd aanpassen (of aan/uit zetten).
- je kan via weepee support vragen dat uitgaande gesprekken vanaf je gigaset account ook hetzelfde telefoonnummer gebruiken (clip).
- ja kan via weepee support vragen om jouw verschillende accounts samen te voegen in een "PRO" account, met als voordeel dat het belkrediet van al de accounts samensmelten, en je ze dus niet meer apart moet gaan opladen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik heb een gigaset maar ik gebruik die gigaset account helemaal niet. Ik heb er mijn sip accounts op ingesteld, dat is alles.
Jeroen07
Member
Member

Bedankt Philippe, dan kan ik inderdaad starten met zo'n forward account! Zal daar vandaag de paperassen voor inorde brengen.

Heeft een "PRO" account nog andere voordelen?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”