Partities verwijderen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik heb hier dus al een jaar of 2 ubuntu op mijn huidige laptop staan.
Sinds dat de nieuwe versie uit is, heb ik een nieuwe partitie aangemaakt en daar de laatste versie van Ubuntu op geïnstalleerd.
Op dit moment staan er dus 2 partities op mijn harde schijf die weg mogen.

Wat ik nu wil doen is de oude partitie waar ubuntu ook opstaat verwijderen alsook een swap partitie, want de nieuwe partitie is kleiner dan de oude.
Dus mijn vraag is of het mogelijk is die 2 partities te verwijderen zonder problemen te ondervinden ?
En dan nog een vraag, maakt het uit welke swap partitie verwijderd wordt ?
Bijlagen
gparted.png
(75.38 KiB) Nog niet gedownload
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Normaal maakt het voor de swap niet uit welke tenzij er encryptie is, .. en kijk eens in /etc/fstab maar met de partities, .. moet je eens kijken waar je masterbootrecord op staat vooraleer je zaken begint te verwijderen.

vergeet niet dat je swap minstens zo groot moet zijn als je ram geheugen, .. voor mbr http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=24113
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Voor de swap partitie hangt toch echt af van je ram geheugen.

Ik heb 6GB ram geheugen en met ubuntu geinstalleerd heb ik echt geen swap partitie nodig.

Ik geraak nooit boven de 2GB van het geheugen dat in gebruik is.

Het hangt er ook allemaal van af welke applicaties je gebruikt, bv fotobewerking enz. dan zorg je beter voor een swap partitie zelfs al heb je 6 GB ram.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik weet dat het tegenwoordig niet meer zoveel uitmaakt die swap partitie omdat de computers tegenwoordig meer geheugen hebben dan de oude computers van vroeger.
Het gaat er bij mij meer om dat bijvoorbeeld grub of iets anders geen problemen gaat geven als ik dus 1 van de 2 swap partities verwijder en dan ook nog die andere ext4 partitie, maar ik zie net dat er wel een boot optie bijstaat bij /dev/sda1.

Dus als ik /dev/sda1 verwijder is de boot optie ook weg. Ik begrijp nu wel waarom ik 2 swap partities heb.
Eerst had ik 2 GB ram geheugen en na een tijd heb ik nog eens 2 GB bijgestoken wat het totaal op 4 brengt.
En als ik het me goed herinner zeiden ze vroeger dat je het beste het dubbele van je geheugen kon nemen voor de swap partitie.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Zo te zien aan het plaatje is het sda1 dat je boot device is, dus daarmee moet je oppassen!!
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”