Telenet knijpt bittorrent: hoe ze het doen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Intro

Enkele maanden terug deed ik een upgrade van Turbonet XL naar Fibernet Business L om van de onzin van "vrij downloaden" af te zijn.
Met vrij downloaden wist ik nooit waar ik stond: meetbare en objectieve criteria ontbraken en ik moest mij maar tevreden stellen met een JPEG met standje 0 tot 9. Als ik dan over de vage en niet objectieve limiet ging, en youtube en alle soorten streaming onkijkbaar geworden waren, weigerde telenet mij het gemiddelde mede te delen van alle gebruikers met mijn product, iets waar ik contractueel recht op had want het was deel van hun voorwaarden. Maar telenet vertikte het.

Dus deed ik de upgrade naar Fibernet Business L. Ik betaal relatief meer dan de consumer abbonnementen, heb vaste limiet van 1 Terrabyte, en een specificatie van 60 mbps down en 3.5 mbps down. Na onze verhuis van een boerengat naar een gemeente vlakbij Gent, stelde ik vast dat ik via bittorrent een debiel lage snelheid haalde.

Wel bekende protocollen zoals HTTP deden wel de volle snelheid op het moment dat torrent afgeknepen werd, dus dit kon onmogelijk aan een verzadigde node of netwerk liggen, maar aan shaping.

Via de pers en sites zoals deze werd mijn vermoede bevestigt: telenet knijpt torrents dicht. Omdat ik premium betaal om een harde limiet te kunnen gebruiken, wil ik dan nog enige snelheid overhouden. Anders heeft een fantastische specificatie geen enkele zin, en kan ik maar beter een adsl/vdsl lijntje nemen waar ik voor 40 eur geen limiet heb en een 16.5 mbps lijnprofiel.

helpdesk

Vrijdag 2x gebeld, helpdesk viel uit de lucht. Toen ik ze er op attent maakte dat het op alle IT en userbase-alike sites stond, viel ze weeral uit de lucht.
Worden telenet helpdeskers opgeleid om zich voor den domme uit te geven of zijn ze effectief ....

Ik heb ondertussen ook al een klacht neergelegd via het klachtenformulier, maar geen reactie.

Observaties

Waar ik in de vorige woning maximale snelheden haalde met torrent, haal ik op de nieuwe locatie slechts zo'n 10 mbps down en naar gelang het moment 0.5mbps tot 1 mbps up. Dit is dan nog met torrent encryptie aan. Enkel 's nachts gaat het echt vooruit, maar daarvoor betaal ik geen premium bedrag. Ik krijg nu dezelfde service als een klant met vrij downloaden die als grootgebruiker gebrandmerkt werd, zelfs zonder aan mijn 1 Terrabyte limiet te komen.

Als ik tijdens het dichtknijpen van torrent tegelijkterijd een speedtest doe naar een officiële site, haal ik waanzinnige waardes: tot 70 mbps down, en 4.5mbps up.

Als mijn bittorrent traffic encrypted is, hoe kan telenet alsnog de boel vertragen ? Ik heb het antwoord daarop gevonden.

Achtergrond

Ik heb een half jaar met packet shapers mogen spelen als test design engineer bij een bedrijf wat satellietcommunicatie verkoopt.
Ik heb dus heel wat traffic testen geschreven waarbij mensen via een FUP systeem selectief en gradueel vertraagt werden, zelfs tot 10.000 clients.

Ik heb dus wel wat baggage om 't een en 't ander dus toe te lichten.

De vuile was van de telenet shaper

Volgens mijn research kan telenet niet in encrypted packets kijken, maar ze correleren wel het bestaan van tracker traffic, om zo de niet gekende protocollen alsnog te vertragen.

Het bestaan van tracker verkeer triggert de telenet shaper om alle onbekende protocollen te straffen

Het bewijs

1) Als bittorrent openstaat, maar alle downloads & uploads zijn gepauzeerd, maar er is tracker communicatie

Afbeelding

- telenet vertraagt alle uploads van ongekende protocollen tussen de 0.5 en 1.5 mbps (we betalen voor 3.5mbps)

Dit zijn de logs van iperf testjes aan de serverzijde (de ontvangende kant), waarbij ik traffic stuur van mijn NAS achter een Telenet Fibernet Business Large naar m'n datacenter machine die 100mbps vlot doet:

[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 33353
[ 4] 0.0-10.6 sec 1.74 MBytes 1.38 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 33354
[ 5] 0.0-10.6 sec 1.73 MBytes 1.38 Mbits/sec
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59928
[ 4] 0.0-10.3 sec 1.68 MBytes 1.36 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59929
[ 5] 0.0-10.1 sec 1.57 MBytes 1.30 Mbits/sec
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59931
[ 4] 0.0-10.5 sec 1.73 MBytes 1.38 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59932
[ 5] 0.0-10.6 sec 1.74 MBytes 1.38 Mbits/sec
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59933
[ 4] 0.0-10.2 sec 1.71 MBytes 1.41 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59934
[ 5] 0.0-10.4 sec 1.71 MBytes 1.38 Mbits/sec
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 48452
[ 4] 0.0-10.3 sec 1.70 MBytes 1.39 Mbits/sec

En de bijhorende spike op m'n router die aan telenet hangt tijdens zo'n iperf testje:

Afbeelding

Je ziet dat de telenet lijn buiten de spike zo goed als idle is !
Zo'n spike geeft 1 van de tiental testjes zoals hierboven beschreven weer.

2) Als de torrent client enkele minuten uit staat, krijgen we terug de volle snelheid van telenet voor uploads:

Alle http connecties naar de torrent tracker zijn verdwenen. Let goed wat de telenet shaper dan doet:

[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 60405
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.8 sec 5.96 MBytes 4.62 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 60406
[ 5] 0.0-10.8 sec 5.96 MBytes 4.64 Mbits/sec
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 60407
[ 4] 0.0-11.1 sec 6.15 MBytes 4.64 Mbits/sec

Yep, de upload wordt plots terug de volle specificatie van mijn product.

Afbeelding

De upload spikes van dezelfde iperf test bewijzen dit. Ditmaal zonder idle torrent tracker verkeer.
Elke rode bult is zo'n traffic burst van iperf die 10 seconden duurt.

DUS TELENET VERTRAAGT ALLE ONGEKENDE PROTOCOLLEN ALS ZE P2P DETECTEREN


3) Leggen we nu opnieuw een torrent client aan, met idle traffic en enkel tracker communicatie

Dan begint de telenet shaper opnieuw te knijpen tot 1.40mbit

# iperf -s -p 80
------------------------------------------------------------
Server listening on TCP port 80
TCP window size: 85.3 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 45536
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.2 sec 1.70 MBytes 1.40 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 45537
[ 5] 0.0-10.2 sec 1.71 MBytes 1.41 Mbits/sec

Afbeelding

Als we na deze iperf test en onze idle torrent client nog steeds actief een speedtest draaien, dan krijgen we wel een totaal ander resultaat:

Afbeelding

Speedtest, http en andere favoriete protocollen in de shaperdefinitie worden dus nooit geknepen, maar onze iperf test dus wel. Nochtans is iperf geen P2P verkeer en gewoon een onschuldige snelheidstest.

En om aan te tonen dat speedtest niet liegt nog maar even de router graphs:

Afbeelding

Je kan mooi de volgorde van de speedtest zien: eerst download die over de 60 mbps gaat, en dan de upload.

Hoe werkt de telenet shaper

* protocollen die telenet graag ziet krijgen de full speed, dus ook de speedtest sites, ongeacht of je nu torrents hebt openstaan
* non-encrypted torrent krijgt een debiel lage speed, bvb 10 kbyte upstream
* onbekende protocollen krijgen ook full speed, tenzij torrent tracker communicatie wordt gespot
* in dat laatste geval krijgen onbekende protocollen ook een lagere snelheid, omdat telenet dan ervan uitgaat dat al wat niet gekend is, bittorrent moet zijn (encryptie)
* deze verlaagde snelheid is niet even debiel laag als non-encrypted torrent, omdat ze dan misschien te zwaar in voip of video knippen en er teveel klachten zouden komen

Dus:

- de telenet shaper is gebaseerd op deep packet inspection en/of correlatie
- hij correleert onbekende traffiek met tracker traffiek, de torrent traffic is immers rc4 encrypted
- als hij P2P tracker traffic ziet, policed hij alle onbekende traffic zwaar, ook de onschuldige iperf testjes

Ook IMAPS moet sneuvelen:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p385897

En dit kan volgens ons niet. Hier gaat telenet te ver. Ik heb hiermee bewezen dat Telenet een gebrekkig product levert.

Wie mijn verhaal begrijpt zal nu ook snappen hoe de telenet shaper helemaal te bypassen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 27 jun 2011, 14:17, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja man, het woord schandalig is nog te klein voor deze praktijken :s
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
gunny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jun 2006, 00:41
Bedankt: 3 keer

ub4b schreef:Wie mijn verhaal begrijpt zal nu ook snappen hoe de telenet shaper helemaal te bypassen.
Sorry, ik begrijp er niet veel van, maar ben wel nieuwsgierig naar de oplossing. Geen klant van TN, gewoon nieuwsgierig.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Toffe gasten daar in mechelen! Dat ze p2p blokken tot daar aan toe maar dat ze dan andere protocollen gaan blokken :roll:

Maar ff terzijde je betaalt ±€84 voor fibernet

*€35 voor een edpnet vdsl lijntje
*€35 voor een scarlet vdsl lijntje

€70 en dan heb je 33down en 7up zonder limiet!

En die 2 lijnen "loadbalancen" ofzo kan je wel met je kennis zeker :-)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als er sprake is van deep packet inspection denk ik dat je met deze informatie beter naar de pers stapt.
@ddeckmyn schreef reeds een artikel in De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=J73BOHM5

Toen zei Telenet: "Wij hebben geen inzage in welke bestanden worden uitgewisseld."
Als het DPI is, en alle onbekende protocollen worden vertraagd, dan moeten ze hun officieel verhaal aanpassen.

Journalisten zijn gemakkelijk te bereiken via telefoon of e-mail:
http://www.standaard.be/extra/contact/a ... .aspx?id=4
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Weet iemand of ze dat ook doen dat knijpen bij Belgacom-skynet?
Is er een progje om dit gemakkelijk te controleren,
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

+ 1 voor de uitgebreide toelichting die het zelfs voor leken duidelijk maakt :). Ben wel eens benieuwd naar mogelijke reactie van Telenet, hoewel ik twijfel dat we die snel zullen krijgen.

Heb je iets gelijkaardig kunnen vaststellen voor usenet?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Mooi artikel ub4b!! :thumbs:

Maar wat een debiele firma is dat daar toch in Mechelen.
Nog liever hun klanten, inclusief business klanten met een navenante maandelijkse factuur, uitpersen als citroenen dan deftig te investeren in hun netwerk.

En uiteraard krijgt een onbenullige speedtest (Telenet NV Speed Test) wél een zeer hoge prioriteit op hun netwerk. Kwestie van de klanten zeker het gevoel te geven dat men, als klant, over een "supersnelle" breedbandverbinding beschikt. Doelbewuste misleiding noem ik zo iets.
Zulks zijn ronduit walgelijke praktijken. :puke:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Kan er hier geen stukje van naar de frontpage?

Zeer helder en duidelijk artikel :!!!:
de koe zegt boe
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het moet eruit: Jullie, Telenet klanten, die er klant blijven en zelfs overschakelen naar een hoger en duurder abonnement, ondanks de vele problemen, zijn nog debieler dan Telenet zelf.
Telenet lacht jullie kritieken en klachten gewoon weg. De enige manier om er iets aan te doen, is veranderen van provider.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dat lees ik over andere aanbieders ook.
conclusie : je geraakt in een visieuze cirkel waar je niet meer uit geraakt !
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

En dus beloon je het bedrijf maar dat je onheus behandelt ?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

dank voor het artikel
paar dagen geleden heeft krisken ook iets interessant gepost over het telenet netwerk
ik heb mijn conclusies al een paar jaar geleden getrokken
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Heel erg bedankt voor je uitleg ub4b ! Aangzien "Charlotte" druk is met het oplossen van de kleinere f,,, ups van telenet is het wellicht beter om de link van dit artikel naar duco sickinghe te sturen ? wie weet heeft hij tijd voor een deftig antwoord.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk dat het nuttiger is om het te twitteren, i.p.v. Duco lastig te vallen. Denk je dat hij niet op de hoogte is, misschien? ;)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Wat voor nut heeft het? Wanneer Tik hun een mail hierover gestuurd heeft, nog eens niet zo gestructureerd qua bewijs, hebben wij, (ZDNet en Tweakers in cc) een antwoord gekregen. Ze zijn aan het testen.
Wat wil je nog meer van hun? Ze geven toe dat ze het doen en hun methodes veranderen af en toe, dusja... (dit laatste is een vermoeden en zou verklaren waarom ze nog niet met de echte policy naar buiten komen)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het publiek informeren, en dat ze zelf hun besluiten trekken.
Persoonlijk zou ik ook denken, ik ben hun traffic shaping wel te slim af, dus kan me inbeelden dat er mensen hier baat bij hebben dat iemand dit goed getest heeft.

En in mijn ogen is een test iets waar je al dan niet vrijwillig aan kan deelnemen of niet, dit vind ik op het randje van "wijzigen algemene vorowaarden".

Zou jij het leuk vinden als je je voertuig in de garage op onderhoud doet, en dat je plots merkt dat je minder vermogen ter beschikking hebt tijdens de spitsuren, zonder dat je daar om gevraagd hebt?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dasmewat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Duco is natuurlijk op de hoogte maar hij moet wel weten dat wij het ook zijn !
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

PS: ik ben totaal niet voor en ik bescherm Telenet niet, maar ik wil maar zeggen dat een mailtje naar Duco of Charlotte lastigvallen niks zou helpen. Duco is natuurlijk op de hoogte aangezien hij onze mail ook gekregen heeft. En het is niet opeens heel magisch naar een paar VP's gegaan om het probleem op te lossen.

Volgens mij zijn ze goed op de hoogte en wachten ze gewoon af. Tenslotte zijn hun belangrijkste klanten, klanten die er niks vanaf weten, die gewoon domweg zien: "Telenet heeft 40, Belgacom 30, Telenet zal wel sneller zijn, we nemen dat". Die belasten ook de lijn niet, denk dat Telenet heel blij zou zijn om grootverbruikers buiten te schoppen. (minder belasting op hun lijnen)
PS: neem bv. iemand in mijn straat, die heeft FiberNet100, enige wat die doet is mails sturen. Waarom heeft hij dat genomen? Omdat hem gezegd werd dat dat het snelste en het beste is door de verkoper. Zo'n klanten willen ze denk ik wel wat meer :)
Persoonlijk ben ik het beu, beu, beu. Ondertussen heb ik het probleem kunnen omzeilen door een VPN te gebruiken dat op een dedicated server van een vriend staat (40MBps van de 1GBps kan die wel missen + FN40 limiet is 100GB, terwijl de dedi-limiet 10TB is...), maar eigenlijk is dat toch niet echt een oplossing.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Op mijn vorige locatie had ik geen keuze, gezien ik op zo'n 8km van de belgacom centrale zat.

Op de nieuwe locatie kan ik overschakelen naar DSL en heb dan een 16.5 mbps profiel, zit op 752meter van de ROP. Voor inderdaad nog niet de helft van wat ik nu aan telenet geef.

Ik heb ondertussen de shaper gebypassed en torrents doen nu 200 ~ 500 Kbyte upload ipv max 1.4 mbit. Nu wil ik natuurlijk even wachten tot de typische knijpuurtjes bij Telenet (18:00~22:00) om zeker te zijn dat het effectief klopt wat ik hier nu schrijf.

PS: mijn ervaring leert dat Telenet in gebreke stellen omwille van bovenstaande praktijken niks oplevert. Ze reageren met een standaardmail, en zelfs naar de ombudsdienst toe was het bijzonder moeilijk om een deftige reactie los te peuteren. Dat was destijds met de vrij downloaden onzin. Telenet wou absoluut niet het gemiddelde meedelen van alle gebruikers met mijn internetproduct. Nochtans stond het in mijn specificatie dat dat de parameter was waarop Telenet zich baseerde om jou op een verlaagde snelheid te mogen zetten.

Dus waarom zou telenet dan volledig open zijn over hun shaping praktijken ? Het zal weer vaag, niet meetbaar en niet objectief verhaaltje zijn zoals de horroscoop in de krant. Iedereen zal er wel iets anders in zien. Hou de grote massa dom met mooie specificaties en fantastische speedtests die je in de praktijk toch nooit haalt omdat telenet knijpt. Haal veel nieuwe fibernet klantjes binnen en investeer vooral niet in extra capaciteit voor deze nieuwe klanten te kunnen dragen, maar begin selectief in traffic te knippen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

mag ik dit op de frontpage posten onder de noemer "lezersbrief"?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Silence
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 17 apr 2005, 17:12
Bedankt: 3 keer

Ik denk dat mailen en dergelijke niet helpt met die mensen. Uiteindelijk de modus operandi bij Telenet is zaken "testen" en dan te toetsten in hoeverre hun klanten rumoer beginnen te maken.

Dus ja ik vind het zeker niet slecht om bvb kranten te contacteren en dergelijke, zeker als je ziet tot hoeveel rumoer het heeft geleid in Nederland toen bleek dat KPN aan DPI deed. Enige verschil is weliswaar dat in Nederland politici veel meer geëngageerd zijn zo'n discussies dan in België. Hier moet je echter vaststellen dat heel wat politici voor de kar van de 2 grote telco's worden gespannen.

Wat ik wel opmerkelijk vind - en ik geef toe dit is extreem hypothetisch - dat dit kan leiden tot misbruik en ook anti competitief gedrag. Als morgen een bedrijf opstaat die pakweg videodiensten over het net aanbied en daar zelf een platform en protocol (wat de dag van vandaag vaker P2P based zal zijn) voor ontwikkelt , kan in het huidig verhaal ernstig geschaad worden.

Sowieso het zal nog leuk worden in de toekomst want pakweg in gaming zijn dedicated servers totaal uit de boze en is het vaak P2P gebaseerd en ik kan zo nog legio veel zaken voor de geest halen die kan delen in de brokken.

Wat gaat Telenet bvb doen als pakweg onlive succesvol begint te worden en andere bandbreedte slurpende diensten ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Lord Utopia schreef:mag ik dit op de frontpage posten onder de noemer "lezersbrief"?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
sure

laat de waarheid maar naar boven komen
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Schiet de VRT maar over, want volgens Volt was TN de snelste door middel van een hele oppervlakkige test :roll:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Mooie en onderbouwde post.

Qua actie lijkt mij de pers het beste, als je effect wilt hebben.

Hiervoor zou ik een "dossier" aanleggen
* uitleg op kinderniveau (uitleggen wat dpi betekent etc)
* verbanden leggen met de zaak in Nederland.
* in de eerste plaats enkel over iedere provider en later de link leggen naar het persbericht van Telenet
* dan uw onderzoek toevoegen.

Als één persoon naar de pers stapt, dan heeft dat mss niet veel effect.

Mss licht eens opsteken bij Tik?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Door het moedwillig vertragen van internetverkeer kunnen ze toch niet meer claimen dat ze "de snelste" zijn.

Op hun website lees ik trouwens flagrante tegenstellingen:
"Onbeperkt streamen" <==> Fibernet met 100 GB datalimiet
"Het snelste internet" <==> verregaande traffic shaping of verlaging van downloadsnelheid tot 512 Kbps bij bij "buitensporig" volumeverbruik
"Telenet Internet: Altijd het snelste internet. Voor welke formule je ook kiest" <==> VDSL2-abonnementen van 30 Mbps/4,5Mbps

Stuurt iemand een klachtje naar de JEP?
http://www.jep.be/nl/klachten-onderzoek ... formulier/
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het ergste is wel SMTP + IMAPS.

Ik heb mijn eigen mailserver (een dovecot + postfix) in datacenter, en als ik thuis ben verstuur ik mails via ik de SMTP server van telenet, en mijn IMAPS server voor een kopie naar de Sent-Mail folder. Een mailtje met een PDF attachment van 8 Mbyte voor een reclamecampagne die morgen bij de uitgever moet zijn duurt enkele tientallen seconden om via SMTP naar mijn bestemmeling te geraken, maar daarna duurt het kopieren naar de IMAPS folder minuten. Nochtans is de hoeveelheid data bij beide upload operaties zo goed als idem.

Zeer ergerlijk, maar dit is dus waar net neutraliteit om draait: het neutraal behandelen van je traffic.

Het is niet acceptabel dat door telenet geprefereerde protocollen vliegen, en al wat telenet niet leuk vindt of niet kent dan maar moet kruipen.

Ik betaal 84 EUR voor een Fibernet Business Large, en ik krijg een product met de specificaties van een consumer.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

je bent dus nog altijd klant?
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb toch zin om nog eens een mailtje te sturen richting Duco. Mijn vorig verhaaltje werd alvast goed opgelost.
Het verbaasd mij in ieder geval niet dat Sickinghe niet (op dezelfde manier) reageert op een mail van Tik dan van klanten. Mijn ervaring met zijn mailbox zijn voorlopig nog steeds positief.

Enfin, vanavond of morgen stuur ik in ieder geval mijn mening naar hem. Deze zomer verhuis ik en wees er maar zeker van dat Telenet hier buiten vliegt. 99 euro per maand betaal ik voor mijn verbinding! Het is al erg genoeg dat ik nog niet duidelijk weet hoeveel ik wanneer kan downloaden! Nu nog eens op hun goeddunken mijn verkeer dat voor hun nadelig is gaan vertragen? Concurrentievervalsing is wel het minste wat ik hier over kan zeggen!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Nog even de avondwaanzin :

- torrent staat open, doet zo'n 80 a 90 kbyte/sec up continu
- tegelijkertijd een iperf speedtest naar mijn datacenter machine:

ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-57.7 sec 1.23 MBytes 180 Kbits/sec

Dus telenet knijpt alle niet officiële uploads tot 1 mbps dicht. Na de eigen speedtest, tijd voor een officiële speedtest:

Afbeelding

Ziet u het leugenachtige verschil ? Ja je haalt wel fantastische snelheden tijdens de piekuren, maar enkel met die protocols die telenet kiest.

En dan even huiveren:

Een machine in een 2e datacenter wat op 10mbps gelimiteerd is connecteert nu als client naar dezelfde iperf server
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-11.2 sec 12.6 MBytes 9.38 Mbits/sec

Dus mijn iperf server is zeker niet de oorzaak ....

Mijn imaps verkeer gaat dus ook maar aan 180kbps, omdat torrent openstaat en telenet vindt dat ze dan alles moeten afknijpen tot debiele snelheden.

Torrent client terug uit + 10min wachten:

[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-30.0 sec 2.60 MBytes 727 Kbits/sec

En een nieuwe officiele speedtest die een radicaal ander resultaat geeft:

Afbeelding
Zielig dus ....
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 26 jun 2011, 20:03, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In welke datacentra bevinden deze servers zich?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

LCL en GlobalAXS
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Datacenter zal wel AXS zijn zeker? GlobalAXS is een ISP. ;)
Afbeelding
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer

Vuze heeft zo'n lijstje met bad isps.
Daar staat ook heel wat uitleg over de instellingen en encryptie enzo. Ik snap dat zelf niet helemaal maar ik vroeg me af of het niet mogelijk is om tracker verkeer te encrypten of serieus te beperken. Ne keer da ge uw lijst met seeders hebt is tracker verkeer niet meteen meer nodig of wel? Dan zou ge eventueel zelfs een manier moeten zoeken om de lijst binnen te halen, verbinding te verbreken (zodat ge terug full speed krijgt) en dan die lijst te gebruiken om te downloaden.

Ik weet dat dit leeching is, maar vergeef het mij. Het is de schuld van Telenet.

PS: Excuses voor het 'plat Vlaams'. Het is 11h 's avonds en ik heb geen zin om dat grondig uit te schrijven.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

LCL diegem of antwerpen? Als je wilt kan ik je helpen vanuit DCO.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fernandigv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 feb 2011, 20:13
Bedankt: 3 keer

Mooi en begrijpelijk artikel waar mee is gestart. Ik keur ook niet goed wat Telenet doet. Ik persoonlijk heb er geen last van want ik gebruik dit toch niet en het gros van de mensen en kleine bedrijven ook niet. Bedrijven e bedrijfjes enz. gebruiken dit niet om met hun klanten of leveranciers in contact te komen. Maar het is wel goed dat providers met hun neus op de feiten gedrukt worden en zien dan niet al hun klanten oenen zijn.
Anderzijds zie ik reacties als:
Ze zouden beter investeren en dan lees ik dit in de doestellingen van Telenet
"het glasvezelnetwerk wordt versneld uitgebreid;
via het Pulsar-programma wordt het aantal bestaande knooppunten verhoogd, waardoor er slechts 500 huizen op elk knooppunt zullen aangesloten zijn in plaats van de huidige 1.400, een ingreep die de beschikbare bandbreedte per aangesloten woning aanzienlijk zal verhogen;
het aantal routers wordt voortdurend uitgebreid en zo nodig vernieuwd;
er wordt selectief geïnvesteerd in Fiber To The Home, bijvoorbeeld in nieuwe verkavelingen. "
Klantendienst weet van niets.
Uiteraard, op die helpdesks zitten meestal instappers met de laagste lonen die in het beste geval als ze een beetje technisch onderlegd zijn de gewone klant met de gewone dingen kan verder helpen. Over torrents spreken is al zeer gespecialiseerd en moet je al redelijk wat bezig zijn met deze tak van informatica. Ik zou eens een test doen bij graduaten informatica en een zien hoeveel ze er vanaf weten. 't zou tegenvaleen denk ik.
Maar doe toch maar voort met het protesteren. Het moet komen onder de drukt van de consument. Ik heb nog de tijd geweten dat de toenmalige RTT uw telefoonlijn afsloot als ze merkten dat je er een modem op aansloot (die biepjes maakten hun verbindingen slecht)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Kan er a.u.b. iemand uitleggen hoe je de TN shaper kunt bypassen?
dank u.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 771
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Zoek een provider die wel geeft waar je voor betaalt.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”