Fritzbox en Cisco SPA303

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Erik_dv
Starter
Starter

Hallo iedereen,
Na weken van zoeken en lezen (vooral hier) om een geschikte oplossing te vinden voor de overstap naar VOIP heb ik uiteindelijk gekozen voor een Fritz!Box 7390 en twee Cisco SPA303 toestellen.
De installatie van de Fritzbox verliep vrij vlot en ik heb er mijn DECT toestellen kunnen op aansluiten. Voorlopig heb nog maar een vaste Belgacomlijn maar er komt binnenkort een VOIPlijn bij. Volgens de meerderheid hier best bij WeePee. (ik woon ik Gent)
Probleem:
1 -Hoe krijg ik mijn SPA303 geregistreerd bij de Fritzbox? De instelling van de Fritzbox zijn in orde, heeft **620 gekregen, maar ik krijg geen reactie van de SPA303 als ik via een DECT **620 invoer : "No route to destination" komt er op het scherm.
2- Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat de Cisco een probleem heeft met **610 en dat er een oplossing voor was, kan iemand mij helpen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Heb je de account gegevens correct ingebracht in de IP telefoon:
  • Display Name = jouw naam of een naam voor dit toestel.
    User name = 620.
    Authorization user name = 620.
    Paswoord = het paswoord dat je in de FritzBox hebt ingesteld voor account 620.
    Domain: fritz.box of 192.168.178.1 (tenzij je de IP range van de FritzBox hebt gewijzigd).
Als de IP telefoon correct is ingesteld en aangemeld op de FritzBox SIP server, moet je dit normaal zien in het scherm van de telefoon.
Dan moet je kunnen uitbellen (lukt dat?), inkomende telefoons opnemen en intern bellen.

Tips.
Als je problemen hebt met de ** om intern te bellen, dan kan je de toestellen zo instellen dat ze niet automatisch een buitenlijn krijgen.
  • - dan kan je intern bellen zonder de ** (610 i.p.v. **610)
    - dan moet je een "0" vormen voor een buitenlijn.
Op je DECT toestel zou je normaal een lijst moeten krijgen van de interne gebruikers. Op die manier kan je intern bellen zonder de **610 te vormen (vanaf een dropdownlijstje van het interne telefoonboek)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Erik_dv
Starter
Starter

Hartelijk dank philippe_d voor uw reactie.
- De SPA303 heb ik kunnen aansluiten en ik heb het met een analoge lijn kunnen testen.
- Wat niet lukt is het niet automatisch krijgen van een buitenlijn. Volgens de handleiding moet ik #1<ext>*0* invoeren en #91** om te bewaren. Voor <ext> heb ik 620 en **620 ingevoerd.
Als ik het met een dect toestel uitvoer krijg ik het antwoord "Facility rejected". Op de SPA303 gebeurt er niets.
Is er nog een andere manier om deze functie uit te voeren?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Ik dacht dat je dat vroeger kon instellen voor gans de centrale, maar die optie vind ik inderdaad ook niet meer terug in de 7390 :-(
Via de telefooncodes kon dat ook:
- automatische buitenlijn uitschakelen voor toestel 1 (**1) was inderdaad: #11*0*
- automatische buitenlijn activeren voor toestel 1 (**1) was dan: #11*1*
- voor analoog toestel 2 was dat dan resp. #12*0* en #12*1*

Of die codes ook werken voor de DECT en IP phones (610, 620 ...) weet ik niet.
PS. Die codes moet je niet noodzakelijk invoeren vanaf de toestellen die je wil omschakelen. Je kan dit gewoon doen vanaf een analoge telefoon.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Erik_dv
Starter
Starter

Ik heb het allemaal eens uitgetest met een analoge telefoon. #11*0* #12*0* en #13*0* worden aanvaard. #1620*0* geeft een fout toon.
Ik heb nog altijd het probleem met mijn SPA303. **610 wordt niet aanvaard.
Op de SPA303 kan met 800 iedereen 'pagen' = intercom. Werkt onder SPA303s maar niet met de rest - Gigaset 45h-
In het algemeen denk ik dat er ergens een instelling is die de Cisco toestellen correct met de FritzBox laat communiceren....?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”