inloggen op Minerva van UGent via Telenet
Mijn dochter heeft vorige maand een laptop gekocht voor op haar kot in Gent.
Maar vanaf het begin heeft ze problemen om in en uit te loggen op Minerva (het digitaal leerplatform van de universiteit)
Het eigenaardigste is dat wanneer ze een paar keer refresht, of opnieuw op het adres klikt dat het soms wel lukt.
We hebben al verschillende browsers geprobeerd, met allemaal hun eigen foutmeldingen
IE8 lukt helemaal niet om de site "https://minerva.ugent.be/main/ssl/login.php" te openen (misschien lukt het 1 keer op de 100)
Er komt ook geen foutmelding
OPERA lukt meestal wel om in te loggen, maar geeft dan een meestal een fout om uit te loggen:
"Kan beveiligde transactie niet afmaken
Het adres https://minerva.ugent.be/plugin/cas/logoutcas.php dat u probeerde te bereiken is momenteel niet beschikbaar. Controleer of het webadres goed is geschreven,probeer daarna de pagina te herladen
Veilige verbinding : fatale fout (336)
https://login.ugent.be:443/logout?url=h ... gent.be%2F
Er is een interne fout opgetreden
Na een keer of 5 te refreshen, lukt het dan wel!
FIREFOX
"Beveiligde verbinding mislukt
Fout tijdens verbinden met minerva
SSL ontving een record dat de maximaal toegestane lengte overschreed
foutcode: SSL_error_rx_record_too_long"
Wat nog raarder is : wanneer we thuis inloggen werkt alles ! Bij geen enkele browser hebben we een probleem !
Thuis hebben we Belgacom ADSL , terwijl op haar kot Telenet voorzien is via een router voor 4 kotstudenten.
De andere kotstudenten hebben echter geen problemen ! Dus wil de kotbaas er ook niks aan doen.
Een andere laptop op haar kabel werkt wel terwijl haar laptop op een andere kabel niet werkt !
(via een draadloos onbeveiligd netwerk in de buurt lukt het ook, maar het is niet de bedoeling dit te gebruiken)
Het klinkt misschien eigenaardig maar toch is het zo.
Het enige waar ik nog aan kan denken is het besturingssysteem: bij mijn dochter is het Windows 7, 64bit terwijl de andere nog op XP draaien.
(maar waarom lukt het wel op adsl ?)
Ik kan geen helpdesk van Telenet raadplegen omdat ik geen klant ben
Ook de helpdesk van Ugent weet geen raad.
Kan iemand ons helpen ?
Maar vanaf het begin heeft ze problemen om in en uit te loggen op Minerva (het digitaal leerplatform van de universiteit)
Het eigenaardigste is dat wanneer ze een paar keer refresht, of opnieuw op het adres klikt dat het soms wel lukt.
We hebben al verschillende browsers geprobeerd, met allemaal hun eigen foutmeldingen
IE8 lukt helemaal niet om de site "https://minerva.ugent.be/main/ssl/login.php" te openen (misschien lukt het 1 keer op de 100)
Er komt ook geen foutmelding
OPERA lukt meestal wel om in te loggen, maar geeft dan een meestal een fout om uit te loggen:
"Kan beveiligde transactie niet afmaken
Het adres https://minerva.ugent.be/plugin/cas/logoutcas.php dat u probeerde te bereiken is momenteel niet beschikbaar. Controleer of het webadres goed is geschreven,probeer daarna de pagina te herladen
Veilige verbinding : fatale fout (336)
https://login.ugent.be:443/logout?url=h ... gent.be%2F
Er is een interne fout opgetreden
Na een keer of 5 te refreshen, lukt het dan wel!
FIREFOX
"Beveiligde verbinding mislukt
Fout tijdens verbinden met minerva
SSL ontving een record dat de maximaal toegestane lengte overschreed
foutcode: SSL_error_rx_record_too_long"
Wat nog raarder is : wanneer we thuis inloggen werkt alles ! Bij geen enkele browser hebben we een probleem !
Thuis hebben we Belgacom ADSL , terwijl op haar kot Telenet voorzien is via een router voor 4 kotstudenten.
De andere kotstudenten hebben echter geen problemen ! Dus wil de kotbaas er ook niks aan doen.
Een andere laptop op haar kabel werkt wel terwijl haar laptop op een andere kabel niet werkt !
(via een draadloos onbeveiligd netwerk in de buurt lukt het ook, maar het is niet de bedoeling dit te gebruiken)
Het klinkt misschien eigenaardig maar toch is het zo.
Het enige waar ik nog aan kan denken is het besturingssysteem: bij mijn dochter is het Windows 7, 64bit terwijl de andere nog op XP draaien.
(maar waarom lukt het wel op adsl ?)
Ik kan geen helpdesk van Telenet raadplegen omdat ik geen klant ben
Ook de helpdesk van Ugent weet geen raad.
Kan iemand ons helpen ?
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Ikzelf heb telenet en m'n vriendin gebruikt ook Minerva, zonder enig probleem, zowel op Win7 als Linux, met een plethora aan browsers... dus ergens vrees ik dat er toch iets miszit op de laptop...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dus eigenlijk is het probleem het openen van een website met https:// ?
Wat als je andere SSL websites (bv. https://www.kbc.be) tracht te openen vanop die verbinding ?
Gebruik je trouwens nog een proxy op de TN verbinding (wat zijn je settings van je browser) ?
Wat als je andere SSL websites (bv. https://www.kbc.be) tracht te openen vanop die verbinding ?
Gebruik je trouwens nog een proxy op de TN verbinding (wat zijn je settings van je browser) ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Kan je dochter op kot eens surfen naar athenax.ugent.be, inloggen. In athena dan de browser Internet explorer opstarten (dus NIET de lokaal geinstalleerde versie maar wel de toepassing internet explorer binnen athena). En dan met deze athenabrowser surfen naar minerva en kijken of hetzelfde probleem zich voordoet.
Mocht het zich niet voordoen dan heb je een workaroundoplossing + wil dat zeggen dat het dus NIET aan de internetverbinding/infrastructuur op kot ligt
Als deze oplossing werkt kan je ook in athena, folder academic rechtstreeks minerva opstarten, dat is wat korter.
Mocht het zich niet voordoen dan heb je een workaroundoplossing + wil dat zeggen dat het dus NIET aan de internetverbinding/infrastructuur op kot ligt
Als deze oplossing werkt kan je ook in athena, folder academic rechtstreeks minerva opstarten, dat is wat korter.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Zelfs athenax.ugent.be wordt niet geopend.
Het is dus duidelijk een httpS:// probleem zoals r2504 vermeldt.
Ook Fortisbank en hotmail openen niet. Youtube is ook meestal een probleem, met een paar keer te herklikken lukt het dan wel.
Met OPERA lukt Fortisbank wel na een aantal keren te refreshen.
Waarom lukt het soms wel en dan weer niet ?
Hoe kunnen we dit oplossen ?
(heb ondertussen mijn oude desktop met XP geplaatst, en alles werkt...)
Kan er geen verkeerde interpretatie van de sleutels van 64bit systemen gebeuren bij telenet ?
Het is dus duidelijk een httpS:// probleem zoals r2504 vermeldt.
Ook Fortisbank en hotmail openen niet. Youtube is ook meestal een probleem, met een paar keer te herklikken lukt het dan wel.
Met OPERA lukt Fortisbank wel na een aantal keren te refreshen.
Waarom lukt het soms wel en dan weer niet ?
Hoe kunnen we dit oplossen ?
(heb ondertussen mijn oude desktop met XP geplaatst, en alles werkt...)
Kan er geen verkeerde interpretatie van de sleutels van 64bit systemen gebeuren bij telenet ?
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Probeer eens een nieuwe user aan te maken, met voldoende rechten
Weet nog wal wat truucjes maar dat is m'n eerste idee
Weet nog wal wat truucjes maar dat is m'n eerste idee

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Deel van't meubilair
Nee, SSL is rechtstreeks tussen de webserver en je browser... daar komt normaal zelfs geen (Telenet) proxy aan te pas (moest je die instellen - wat al lang niet meer nodig is bij TN - trouwens heb je je connection settings in IE al eens bekeken ?)fdelabie schreef:Kan er geen verkeerde interpretatie van de sleutels van 64bit systemen gebeuren bij telenet ?
Heb je trouwens bepaalde extra anti-virus draaien die zich wat teveel mengt met netwerkverkeer (ook daar heb ik al zeer bizarre dingen gezien met bv Panda dacht ik).
Gebruik hier trouwens al een jaar Windows 7 64bit... werkt prima (probeer trouwens eens of er verschil zit tussen de IE 32bit en IE 64bit versie).
Er draait inderdaad een Trend Micro antivirus op, maar dat is de eerste die ik heb uitgeschakeld
Het meest bizarre vind ik dat alles perfect gaat op de adslverbinding thuis, of via een onbeveiligde draadloze verbinding op haar kot.
Is er dan verschil in "rechten" voor adsl en telenet gebruikers ?
't is precies van de moment dat je de telenetverbinding maakt dat je geen rechten meer hebt voor een veilige verbinding...
Het meest bizarre vind ik dat alles perfect gaat op de adslverbinding thuis, of via een onbeveiligde draadloze verbinding op haar kot.
Is er dan verschil in "rechten" voor adsl en telenet gebruikers ?
't is precies van de moment dat je de telenetverbinding maakt dat je geen rechten meer hebt voor een veilige verbinding...
- honda4life
- Moderator
Dat detail was me volledig ontgaan, sorry daarvoor.
Beiden draadloos vermoed ik?
Beiden draadloos vermoed ik?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
De adslverbinding thuis heb ik zowel draadloos als rechtstreeks met de kabel op mijn bbox2 geprobeerd : in beide gevallen perfect.
Zonder iets te veranderen de kabel van telenet aangesloten : 1 brok miserie
Ook de ICT dienst van UGent geraakt er blijkbaar niet aan uit.
(Ik kan jammer genoeg geen helpdesk van telenet raadplegen aangezien ik geen klant ben.)
Zonder iets te veranderen de kabel van telenet aangesloten : 1 brok miserie
Ook de ICT dienst van UGent geraakt er blijkbaar niet aan uit.
(Ik kan jammer genoeg geen helpdesk van telenet raadplegen aangezien ik geen klant ben.)
Laatst gewijzigd door fdelabie 25 okt 2010, 20:33, in totaal 1 gewijzigd.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 771 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Zeker van dat die Trend Micro helemaal uitgeschakeld was? Die heeft namelijk verschillende componenten, en eentje daarvan is een ingebouwde Firewall die hier op de werkvloer al menige keren voor zo'n soort problemen gezorgt heeft...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Deel van't meubilair
Is dat een "pure" Telenet verbinding, of eentje met wat extra's ertussen om de studenten te monitoren ?fdelabie schreef:Zonder iets te veranderen de kabel van telenet aangesloten : 1 brok miserie
Kan je eventueel bij iemand privé eens gewoon testen op een TN lijn ?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 10 keer
Ok, dit lijkt een tof probleem
Doet me onmiddelijk aan MTU problemen denken.
Stel de MTU op de nic eens opnieuw in:
Open een admin console.
netsh interface ipv4 show subinterfaces
(zo kom je de naam van de lan interface te weten, standaard is dit "local area connection", pas dit in de regel hieronder aan wanneer nodig)
Daarna doe je:
netsh interface ipv4 set subinterface "Local Area Connection" mtu=1500 store=persistent
ALs het nog niet werkt probeer eens met een lagere mtu waarde en kijk wat dit geeft.
Anders,
Welke router is er geplaatst op kot?
Mvg
Yves

Doet me onmiddelijk aan MTU problemen denken.
Stel de MTU op de nic eens opnieuw in:
Open een admin console.
netsh interface ipv4 show subinterfaces
(zo kom je de naam van de lan interface te weten, standaard is dit "local area connection", pas dit in de regel hieronder aan wanneer nodig)
Daarna doe je:
netsh interface ipv4 set subinterface "Local Area Connection" mtu=1500 store=persistent
ALs het nog niet werkt probeer eens met een lagere mtu waarde en kijk wat dit geeft.
Anders,
Welke router is er geplaatst op kot?
Mvg
Yves
Cookies, geschiedenis,... alles al gewist, het is trouwens met alle geteste browsers dat er problemen zijn.
Wat wel opvallend is dat het bij Opera soms wel lukt na een paar keer te refreshen, en Opera is normaal gekend als een zeer snelle browser.
Het lijkt erop dat er informatie wordt verstuurd waarop een antwoord moet komen die te lang uitblijft.
Bij een paar keer proberen zou die tijd dan toch gehaald worden waarbij er dan wel connectie is. (IE8 blijft wachten...)
Is het de netwerkkaart die te lang moet wachten of is het het coderen/decoderen die te traag werkt, of is het windows 7 die te snel werkt,
ik weet het niet maar ik denk dat we in die richting moeten zoeken.
Wat wel opvallend is dat het bij Opera soms wel lukt na een paar keer te refreshen, en Opera is normaal gekend als een zeer snelle browser.
Het lijkt erop dat er informatie wordt verstuurd waarop een antwoord moet komen die te lang uitblijft.
Bij een paar keer proberen zou die tijd dan toch gehaald worden waarbij er dan wel connectie is. (IE8 blijft wachten...)
Is het de netwerkkaart die te lang moet wachten of is het het coderen/decoderen die te traag werkt, of is het windows 7 die te snel werkt,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik heb ooit een gelijkaardig probleem gehad met mijn Telenet-abonnement (zie ook dit topic). Ook verbindingsproblemen met bepaalde web sites en alleen via Telenet. Zelfde computers via Proximus en ADSL was geen probleem.
Nooit echt een oplossing gevonden en ook van alles geprobeerd (MTU gewijzigd, cookies gewist, enz...).
Is het installaren van Windows Virtual PC een optie?
Dan zou je met dezelfde hardware vrij eenvoudig kunnen testen of het ook met Windows XP problemen geeft.
Nooit echt een oplossing gevonden en ook van alles geprobeerd (MTU gewijzigd, cookies gewist, enz...).
Is het installaren van Windows Virtual PC een optie?
Dan zou je met dezelfde hardware vrij eenvoudig kunnen testen of het ook met Windows XP problemen geeft.
-
- Plus Member
Ik zei het u reeds, uw probleem is hoogstwaarschijnlijk MTU.fdelabie schreef:Cookies, geschiedenis,... alles al gewist, het is trouwens met alle geteste browsers dat er problemen zijn.
Probeer evt eens een ping test met verschillende packet sizes, dan weet je 't meteen zeker.
Deze site legt het min of meer uit: http://help.expedient.com/broadband/mtu_ping_test.shtml
Mvg
Yves
PS Wel funny, Ne "windows" die te snel werkt....hihi (no offence)
In mijn ervaring werkt die gates rommel meestal net veel te traag

-
- Deel van't meubilair
Dat was de vraag niet... wel een test op een pure (particuliere) TN verbinding (liefst zonder router, meteen op de modem dus).fdelabie schreef:Bij de andere kotgenoten die op dezelfde router zijn aangesloten werkt het wel...
Nope... dit heeft niets met snelheid te maken.fdelabie schreef:Is het de netwerkkaart die te lang moet wachten of is het het coderen/decoderen die te traag werkt, of is het windows 7 die te snel werkt, ik weet het niet maar ik denk dat we in die richting moeten zoeken.
Probeer de MTU suggestie eens.
-
- Plus Member
Laptop binnendoen gaat mijn inziens niks uithalen.
Dit is een netwerk probleem.
Over welke router praten we hier?
Is er een soort loginsysteem? (chillispot captive portals zonder aangepaste firewall rules kan zeker voor mtu issues zorgen)
Heeft u de mtu ping test gedaan?
Op welke max haalbare mtu waarde kwam u uit?
Mvg
yves
Dit is een netwerk probleem.
Over welke router praten we hier?
Is er een soort loginsysteem? (chillispot captive portals zonder aangepaste firewall rules kan zeker voor mtu issues zorgen)
Heeft u de mtu ping test gedaan?
Op welke max haalbare mtu waarde kwam u uit?
Mvg
yves
-
- Deel van't meubilair
En heeft hij/zij getest op een normale TN verbinding (echt rechtstreeks aan modem dus)
neen , de kotbaas was er niet om bij de router te geraken. Ik weet dus ook niet welk merk en type het is.r2504 schreef:En heeft hij/zij getest op een normale TN verbinding (echt rechtstreeks aan modem dus)
Maar als het werkt met 4 andere PC's of laptops, zowel XP als Windows 7, wat kan dan aan de router verkeerd zijn ?
De MTU ping test gaf een snelheid van 1500
Er is niks in te loggen. Bij de andere pc' s is het gewoon de kabel inpluggen en heb je na 3 à 5 seconden verbinding , en verder geen problemen meer
- honda4life
- Moderator
Je had beter een live-cd van ubuntu geprobeerd.
OEM cd's en recovert ben ik zo geen voorstander van
OEM cd's en recovert ben ik zo geen voorstander van

-
- Plus Member
En heb je de mtu op de nic bij wijze van test eens op 1490 ingesteld?fdelabie schreef:neen , de kotbaas was er niet om bij de router te geraken. Ik weet dus ook niet welk merk en type het is.r2504 schreef:En heeft hij/zij getest op een normale TN verbinding (echt rechtstreeks aan modem dus)
Maar als het werkt met 4 andere PC's of laptops, zowel XP als Windows 7, wat kan dan aan de router verkeerd zijn ?
De MTU ping test gaf een snelheid van 1500
Er is niks in te loggen. Bij de andere pc' s is het gewoon de kabel inpluggen en heb je na 3 à 5 seconden verbinding , en verder geen problemen meer
Mocht u er echt niet uitgeraken, stuur me eens een PM, ben zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de oorzaak. (is in Gent hé?)
mvg
Yves
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
Probeer eens met een andere netwerkkabel (tenzij het draadloos ook al niet lukt)
Blijkbaar lukt het wel rechtstreeks op de TN kabel !r2504 schreef:En heeft hij/zij getest op een normale TN verbinding (echt rechtstreeks aan modem dus)
Ook eens een andere uitgang geprobeerd, zonder succes.
Wat kan er dan verkeerd zijn aan de router als er met een andere pc geen problemen zijn ?
(M.a.w hoe kan ik de kotbaas ervan overtuigen een andere router te zetten ...want zijn andere studenten hebben geen probleem)
-
- Deel van't meubilair
Vermoedelijk is het een zeer specifieke combinatie van je OS (zijn TCP/IP stack) en de router... en dergelijke dingen zijn soms zeer complex (zo had ik problemen met m'n Nokia 5800 op m'n Linksys, terwijl ik geen enkel probleem heb op een andere router... wat uiteindelijk trouwens is opgelost door een firmware upgrade van m'n router).fdelabie schreef:Wat kan er dan verkeerd zijn aan de router als er met een andere pc geen problemen zijn ?
Welke merk/model heeft de kotbaas, en heeft deze de meest recente firmware ? Doe trouwens ook nog eens de MTU test zoals iemand anders al aangaf.
PROBLEEM OPGELOST
Na de router bleek nog een HUB geplaatst te zijn voor de verdeling naar de verschillende studentenkamers.
Geprobeerd met de kabel rechtstreeks op de router en alles werkt perfect !
Zolang de pc nog op XP draait is er geen probleem.
Een hub kan dus blijkbaar niet de snelheden van Windows 7 (of de 64 bits) aan.
Bedankt aan iedereen die gereageerd heeft om dit probleem te helpen oplossen
Na de router bleek nog een HUB geplaatst te zijn voor de verdeling naar de verschillende studentenkamers.
Geprobeerd met de kabel rechtstreeks op de router en alles werkt perfect !
Zolang de pc nog op XP draait is er geen probleem.
Een hub kan dus blijkbaar niet de snelheden van Windows 7 (of de 64 bits) aan.
Bedankt aan iedereen die gereageerd heeft om dit probleem te helpen oplossen
Als ik dit lees, is dit uiteindelijk naar alle waarschijnlijkheid terug te voeren op een auto-negotiation probleem met je netwerkkaart. Ik heb ook al eens gelijkaardige vreemde connectieproblemen (en verbindingsuitval) gehad met bepaalde netwerkaarten in combinatie met sommige (recentere) switches. Bij jou is iets vergelijkbaar het geval, de hub is misschien al wat ouder en hij zal de auto-negotiation van je pc onder Windows 7 niet meer snappen.
Btw, de auto-negotiation mode manueel instellen in je netwerkkaart (in de advanced settings) verhelpt dit probleem niet noodzakelijk. Ik moest in dergelijk geval echt hardwarematig de netwerkkaart vervangen!
Btw, de auto-negotiation mode manueel instellen in je netwerkkaart (in de advanced settings) verhelpt dit probleem niet noodzakelijk. Ik moest in dergelijk geval echt hardwarematig de netwerkkaart vervangen!
-
- Deel van't meubilair
Ben je zeker dat het een hub is... een hub is namelijk een passief netwerk component.
In de beschrijving spreekt men toch over een "hub" : http://reviews.cnet.com/hubs/d-link-de- ... 02975.htmlr2504 schreef:Ben je zeker dat het een hub is... een hub is namelijk een passief netwerk component.
In ieder geval , het belangrijkste is dat het nu werkt...
-
- Plus Member
Beetje bittorrent, veel collisions --> chaos.r2504 schreef:Ben je zeker dat het een hub is... een hub is namelijk een passief netwerk component.
Hoewel het wel verdacht blijft in zo'n klein netwerk.
Misschien was die hub gewoon toasted

-
- Deel van't meubilair
Nu ja, 10 Mbit hubjes zijn wel echt uit de prehistorie. Beter dat de kotbaas gewoon een moderne 100 of 1000 Mbit switch plaatst (wat op zich al wat netter is voor de privacy van de studenten ook).