[POLITIEK] verkiezingen 13 juni

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!

Voor wie zou je stemmen?

CD&V
1
1%
Groen! + LSP
10
9%
LDD
1
1%
N-VA
64
56%
Open VLD + Vivant
7
6%
Piraten Partij (enkel Kamer in BHV)
2
2%
PVDA+
7
6%
sp.a
8
7%
Vlaams Belang
10
9%
Andere : BUB, CAP, Vital, ...
0
Geen stemmen
Andere : Franstalige partijen
0
Geen stemmen
Varia : Blanco, Niet, Ongeldig
5
4%
 
Totaal aantal stemmen: 115
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Dfrog schreef:Vooreerst, ik woon 30 min van de NL-grens en m'n frans is met een hoop haar.

Nu, wat is feitelijk het probleem met een franstalige buurman? Stinkt die? Stookt die meer afval in zijne hof? Steelt die meer? Dopt die meer? Of spreekt die eigenlijk alleen een andere taal? Bestaat er iets al een minder- of meerderwaardige taal? Is taal niet iets universeels om te communiceren? Is het gebruik van frans in vlaanderen cultuurverstorend? Hoort het frans niet per definitie bij vlaanderen en vice versa?

Als wij ergens met een hoopje een zelfde taal spreken, zouden wij bij voorkeur toch ook willen stemmen op diegene die dezelfde taal spreekt? Als een bepaald sprekend gedeelte niet wenst te spreken met een ander sprekend gedeelte, dat ze dan een cordon instellen tegen dat ander sprekend gedeelte. Ze totaal verbieden is ondemocratie ten top mijn inziens.
Niet de taal, maar de grote cultuurverschillen zijn de barrière. Zie ook mijn schrijfsel op pagina 1. Een Nederlander spreekt ook Nederlands, maar toch heeft deze een to-taal andere mentaliteit dan een Vlaming.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

TomG schreef:
Dfrog schreef:...
Nu, wat is feitelijk het probleem met een franstalige buurman? ....
Niet de taal, maar de grote cultuurverschillen zijn de barrière. Zie ook mijn schrijfsel op pagina 1. Een Nederlander spreekt ook Nederlands, maar toch heeft deze een to-taal andere mentaliteit dan een Vlaming.
ok, maar zijn dit dan allemaal negatieve verschillen die ons de dieperik in zouden sleuren? Die franstaligen kunnen misschien ook wel eens iets positiefs hebben :think:
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Dfrog schreef:Vooreerst, ik woon 30 min van de NL-grens en m'n frans is met een hoop haar.

Nu, wat is feitelijk het probleem met een franstalige buurman? Stinkt die? Stookt die meer afval in zijne hof? Steelt die meer? Dopt die meer? Of spreekt die eigenlijk alleen een andere taal? Bestaat er iets al een minder- of meerderwaardige taal? Is taal niet iets universeels om te communiceren? Is het gebruik van frans in vlaanderen cultuurverstorend? Hoort het frans niet per definitie bij vlaanderen en vice versa?

Als wij ergens met een hoopje een zelfde taal spreken, zouden wij bij voorkeur toch ook willen stemmen op diegene die dezelfde taal spreekt? Als een bepaald sprekend gedeelte niet wenst te spreken met een ander sprekend gedeelte, dat ze dan een cordon instellen tegen dat ander sprekend gedeelte. Ze totaal verbieden is ondemocratie ten top mijn inziens.
Zolang je verfransing niet aan den lijve ondervonden heb, kan je mi moeilijk begrijpen hoe dat aanvoelt. Om het even eenvoudig voor te stellen: een eerste franstalige die in een Vlaamse gemeente zal wonen, zal (tenzij hij een verstokte FDF'er is) zijn best wel doen om Nederlands te praten wanneer hij naar de winkel gaat ed. De volgende tien zullen dat ook wel doen. Maar vanaf het moment dat er een kritische hoeveelheid anderstaligen is, begin je een aantal vreemde dingen te merken. Je hoort enerzijds meer Frans op straat, in de winkel,... En daar waar je voordien de franstalige hoorde die zich probeerde uit te drukken in het Nederlands, krijg je nu het omgekeerde verhaal en spreekt de winkelier Frans om weet ik veel welke reden. Eens je op dat punt belandt zal de goedbedoelende Franstalige die zich wil integreren beginnen denken: "Waarom zou ik nog eigenlijk Nederlands proberen te spreken, als ze mij hier toch allemaal in het Frans aanspreken?" En het spel zit op de wagen... Ik zeg het, misschien eenvoudig uitgedrukt, maar in de gemeente waar ik woon (Liedekerke) zitten we in mijn ogen niet ver van dit 'kritisch punt'. Een combinatie van de welwillende Vlaming die gemakshalve maar overschakelt naar het Frans en de luiheid (onwil?) van de Franstalige om Nederlands te praten. En, het blijft een dooddoener, probeer hetzelfde maar eens aan de andere kant van de taalgrens... Maar neen, wij zijn weer de onverdraagzame fascisten...

Trouwens, heb je het in je laatste paragraaf over BHV? Zoja, lees er dan eerst wat over in plaats van hier wat te komen uit je nek kletsen.

Even kortweg schetsen:

- Sinds 1963 --> taalgrens = vorming van gewesten en gemeenschappen
- Sinds een tiental jaar (?): provinciale kieskringen. Enkel voor Vlaams-Brabant en Brussel werd een compromis-a-la-belge bereikt met een kiesarrondissement Leuven en BHV. Deze laatste is dus de enige kieskring die zich uitstrekt over twee gewesten.

Franstaligen die dus 'met een hoopje' dezelfde taal spreken en in Halle-Vilvoorde komen wonen hebben dus op dit moment het recht om op Franstalige Brusselse lijsten te stemmen. Volgens jouw logica is dit dus geen enkel probleem. Vlamingen die echter 'met een hoopje' net over de taalgrens wonen kunnen naar dit 'recht' echter fluiten. Wat is er dan ondemocratisch? Het 'recht' van de Franstaligen in HV afschaffen of het recht van Vlamingen in Wallonië niet toekennen?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Dfrog schreef:Vooreerst, ik woon 30 min van de NL-grens en m'n frans is met een hoop haar.

Nu, wat is feitelijk het probleem met een franstalige buurman? Stinkt die? Stookt die meer afval in zijne hof? Steelt die meer? Dopt die meer? Of spreekt die eigenlijk alleen een andere taal? Bestaat er iets al een minder- of meerderwaardige taal? Is taal niet iets universeels om te communiceren? Is het gebruik van frans in vlaanderen cultuurverstorend? Hoort het frans niet per definitie bij vlaanderen en vice versa?
Ik werk in een faciliteiten gemeente en heb er ondertussen toch al enige ervaring mee. Het is meer een mentaliteitsprobleem waarbij mensen meestal aangespoord door hun politici , nieuws berichtende en andere media in een richting gedreven worden. Waardoor sommigen een bepaalde overtuiging wordt aangepraat, met vrij onredelijk gedrag als gevolg. Gelukkig vertaalt dit zich bij de meesten enkel in hun stemgedrag en heb je met de mensen zelf geen problemen.

Als er dan toch iets zou moeten worden toegegeven in het BHV verhaal, dan hoop ik het een lichte aanpassing van de regels binnen de bestaande faciliteiten gemeenten is. Zodat het realistischer en werkbaarder wordt om er iets te kunnen doen zonder geklemd te zitten tussen de politieke niveau's.
Wikipedia : Unie van Atrecht - Relatie met Wallonië schreef:Van oudsher worden de 'Walen' met de vinger gewezen voor de scheuring van de Nederlanden. Zo liet de historicus van de Staten Gilbert Roy zich al direct na de totstandkoming van de Unies in 1579 laatdunkend uit over de "Walons Espaignolisez, qui se sont vestus de la brutale tyrannie, pestulance et arrogance Espaignole...", Emanuel Van Meteren schreef in 1608 de scheuring van de Nederlanden toe aan "...onbehoorlijke handelinghe der Walen".

Na het Twaalfjarig Bestand beaamde Adriaen Valerius deze stelling. Pieter Corneliszoon Hooft voegde er in 1635 aan toe, dat er daarom niet veel te verwachten viel van een vereniging met de Waalse gebieden. Charles de Coster schreef in De Legende van Uilenspiegel (1896, pp. 636–637): "Belgieland wierd verwoest door de Walen die ontevreden waren over de Pacificatie van Gent dewelke, naar men zeide, allen haat moest uitdooven.

En de Waalsche Paternosterknechten, met groote zwarte rozenkransen om den hals, van dewelke tweeduizend te Spienne, in Henegouwen, wierden gevonden, stalen onder hun tweeduizend, twaalfhonderd ossen en peerden, kozen het beste uit velden en sompen, ontvoerden vrouwen en meidekens, aten steeds zonder betalen, en verbrandden in de schuren de gewapende boeren, die zich niet gedwee de vrucht van hunne noeste vlijt lieten ontrooven."
Ze hebben ook wel veel van hun geschiedenis tegen natuurlijk.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Maglor schreef:Zolang je verfransing niet aan den lijve ondervonden heb, kan je mi moeilijk begrijpen hoe dat aanvoelt.
Akkoord, vandaar mijn stellingen/vragen en inleiding.
Maglor schreef: Trouwens, heb je het in je laatste paragraaf over BHV? Zoja, lees er dan eerst wat over in plaats van hier wat te komen uit je nek kletsen.
Laten we beleefd van mening wisselen ok?
Maglor schreef: Wat is er dan ondemocratisch? Het 'recht' van de Franstaligen in HV afschaffen of het recht van Vlamingen in Wallonië niet toekennen?
Het laatste uiteraard.
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

Dfrog schreef:Vooreerst, ik woon 30 min van de NL-grens en m'n frans is met een hoop haar.

Nu, wat is feitelijk het probleem met een franstalige buurman? Stinkt die? Stookt die meer afval in zijne hof? Steelt die meer? Dopt die meer? Of spreekt die eigenlijk alleen een andere taal? Bestaat er iets al een minder- of meerderwaardige taal? Is taal niet iets universeels om te communiceren? Is het gebruik van frans in vlaanderen cultuurverstorend? Hoort het frans niet per definitie bij vlaanderen en vice versa?

Als wij ergens met een hoopje een zelfde taal spreken, zouden wij bij voorkeur toch ook willen stemmen op diegene die dezelfde taal spreekt? Als een bepaald sprekend gedeelte niet wenst te spreken met een ander sprekend gedeelte, dat ze dan een cordon instellen tegen dat ander sprekend gedeelte. Ze totaal verbieden is ondemocratie ten top mijn inziens.
Het probleem met de Franstalige buurman, hangt af van de buurman.

Je hebt mensen die weten dat ze in Vlaanderen zitten, en dat proberen Nederlands te spreken. Lukt dat niet, wil ik gerust switchen naar Frans ( het is daarom ook niet goed, maar te samen komen we er wel uit, door het combineren van de talen ).

Maar als je mensen hebt, dat gewoon arrogant zijn, en die in het Frans beginnen tegen je te spreken, en je antwoord in het Nederlands, en zichzelf dan nog opstellen met de eis, dat ik Frans moet spreken tegen hun... Dan is men reactie ook wel effen, dat men de boom in kan.

Het grote probleem is, dat men vaak spreekt van de "franse arrogantie". Niet alle Wallen / Brusselaars zijn zo, maar er is een duidelijk minachting dat als men hier komt, of men communiceert via email met een Vlaming, dat men het maar in het Frans moet doen. Neem nu even eBay. Je plaatst een advertentie in het Vlaams! Je krijgt mailen met vragen, en ik kan je verzekeren, 95% van de tijd, zal een Franstalige Belgische persoon, zijn vraag stelling in het Frans. Ondanks het feit dat de advertentie duidelijk in het Nederlands is.

Nog een paar leuke voorbeelden. Ga naar Vilvoorde. Koop er een sim kaart. Thuis ontdek je, dat de sim kaarten dat men verkocht, ingesteld zijn in het Frans. Leuk... Is in praktijk een schending van een wet ergens maar swat...

Ga tegenwoordig naar bepaalde winkels, en nogal vaak wordt je aangesproken aan de kassa met "bonjour". Ondanks dat het pvd Vlamingen zijn aan de kassa. Ook hoor je meer & meer in bepaalde winkels, alsof je in het buitenland woont. Frans, Arabische ( of Arabische/Frans mix), Pools, , enz... En als je dan nog eens een Vlaamse stem hoort, dat je bij jezelf denkt, a ja, hier wonen dus nog Vlamingen in Vlaanderen. *lol* Ik spreek niet over Brussel he. Ik spreek over Vilvoorde & omstreken.

Men dient echt blind te zijn, om de verfransing niet op te merken. Wat was het weeral. 30% van de gezinnen spreken Frans thuis in Grimbergen. En was nog een pak meer in Vilvoorde.

Brussel:

Wat we voor krijgen is, een stad vlucht van uit Brussel, dat naar de rand komt. Men was het daar gewoon dat alles in het Frans is. Laten we eerlijk zijn, Brussel is NIET tweetalig. Enkel gedurende de dag, als de Vlamingen die op kantoor werken in Brussel naar daar gaan, heb je meer Vlaams. Als die wegtrekken, heb je puur een Franstalige bewoners kern over, met een beperkte groep Vlaams Sprekers.

Nu komen die mensen in de Rand wonen. En ze zijn gewoon om Frans te spreken. In Brussel kregen ze alles op hun schoot gesmeten in het Frans. En in hun ogen, verhuizen ze enkel maar een paar kilometers. Waarom zouden ze ineens een andere taal moeten spreken? Na een tijdje is hun massa hier groot genoeg zoals nu, dat men toch meer & meer in Frans bedient wordt, en dat meer & meer mensen Franstalig zijn.

Men ziet niet in, dat eenmaal men uit Brussel is, of uit Wallonië gaat, dat men over een "taal"GRENS gaat. Moet gij eens gaan wonen in Duitsland, men zal je snel vreemd aankijken als je blijft volhouden om Vlaams te spreken, en niet de moeite doet om Duits te leren. Denk persoonlijk om naar Duitsland te gaan verhuizen, zullen nog zien ( begin België k*ts beu te worden ), en één van de eerste zaken dat zullen gebeuren, is jaja, Duits ( bij )leren!

Dat is toch maar normaal, als je in een ander taalgebied gaat wonen, dat je de moeite doet om je aan te passen. Niemand verwacht dat iemand die geen kennis heeft van de taal, op 1 2 3 de taal kan aanleren. Maar je moet ook wel de moeite doen ervoor.

Het probleem is, de tolerantie begint bij bepaalde mensen ver op te geraken. Hoe meer de verfransing zichtbaar begint te worden, zoals Franstalige gemeente raden! Franstalige Burgemeesters, Franstalige diensten ( winkels etc ), in Vlaanderen, hoe meer je jezelf begint te voelen als een vreemdeling, in je eigen land/gebied.

Arrogantie:


Ik heb het al hierboven gezegd, er is een zekere arrogantie die eigen is aan heel wat Franstalige politici. En eenmaal men macht heeft, drukt men hun eigen verfransing agenda met plezier door. Dat men nu op Vlaams grondgebied zit, maakt niets uit.

Neem nu die Oproepingsbrieven versturen in het Frans, naar Franstalige burgers in Vlaamse gemeenten ( ondanks dat je jezelf ook kan afvragen, wat er nog Vlaams is aan de gemeente na de invasie ). Men weet dat het niet door de beugel kan, en toch ieder jaar, doet men hetzelfde spelletje. Gemeente raden houden in het Frans, terwijl men weet dat het niet mag. Toch blijft men het doen.

Ik stel nu eens de vraag onderom. Hoeveel gemeente in de Walen, heb je deze problemen maar omgekeerd? Hoeveel gemeenten gaan de Vlamingen de walen pesten, met zo een provocaties? Ik weet er van geen... Hoe komt het dat de Vlamingen die in Wallonië gaan wonen, vaak wel de moeite doen om Frans te spreken, wanneer ze weten dat ze op Franstalig grondgebied zijn... Het is gewoon een andere mentaliteit.

Ik bekijk vaak die mentaliteit met Frankrijk. De Fransen zijn gekend wegens hun chauvinistische houding. En jammer genoeg is die eigenschap ook aanwezig bij de nodige Franstalige "Belgen". Het is jammer maar het is zo. Als het zo niet was, dan zouden we deze discussies, en communautaire problemen niet hebben.

Het feit is, dat Franstalige Belgen, en Vlaamstalige Belgen, beide een andere cultuur hebben. Dat merkt je niet alleen aan de taal, maar ook op andere punten. Als er een staking te behalen is, dan mag je zeker zijn, dat onze Franstalige broeders, als de eerste erbij zijn, om te kunnen staken. Je snapt die houding soms niet. En dan klaagt men dat hun industrie naar de botten is, en dat de Waalse regering, mega schulden heeft, en zonder Vlaamse "Solidariteit" bankroet zou gaan. Well Deuuuuu ...

En nu dat de Vlamingen een "beetje" van zichzelf afbijten, worden we nogal snel afgeschilderd als "extreem", of "racistisch". Maar wie is de Vlaming als eeuwen onder hun duim aan het houden, en hun wil aan het opdringen? En ja... Die houding wordt niet aanzien als "extreem". Ik stel de discussie om, wie is de echte "extremisten" in dit land? Sorry, maar het zijn niet de Vlamingen...

Ze durven nogal snel roepen hoe het Vlaams Belang Racisten zijn, en ze moeten een Cordon Sanitair om zich hebben. Maar de Franstalige tegenhanger, het FDF, daar is geen Cordon Sanitair rond he. Nee, dat is de leidende partner, van de MR nogal... En als die Vlamingen vergelijken met "Nazi's", dat is het maar een klein discussie punt. Moest het VB hetzelfde doen naar de Franstalige kant... Jongens toch. De kranten zouden vol staan met berichten hoe racistische de Vlamingen zijn, bla bla bla ...

In mijn ogen, is de Franstalige Politiek hier in België, gericht op het onderdrukken op de vaak, te toegeeflijke Vlaming. En DAT, is wat België van binnen uit zit kapot te maken. Zeg nu ook, hoe is het dat zo een PRUTS partij als het FDF, zoveel macht heeft op de andere Franstalige politici.

Neem mijn woord, je gaat de Franstalige kranten nogal horen roepen, als de NVA, LDD ( als ze de kiesdrempel halen), VB, etc te samen beter doen.. "Vlamingen worden nog meer radicaler". En men stelt zichzelf nooit de vraag, waarom?

Waarom? ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dfrog schreef:Nu, wat is feitelijk het probleem met een franstalige buurman? Stinkt die? Stookt die meer afval in zijne hof? Steelt die meer? Dopt die meer? Of spreekt die eigenlijk alleen een andere taal? Bestaat er iets al een minder- of meerderwaardige taal?
Wat is nu feitelijk het probleem met een allochtoon die in Anderlecht woont... misschien dat je het zo misschien begrijpt, en dat het aantal mensen en hun concentratie in een bepaalde regio volledige los staan van het krijgen van bepaalde rechten (die reeds heel lang vast liggen) !

Maar nogmaals, BHV is het symbool voor alle andere dingen die fout gaan in de relatie (noem het mentaliteit) tussen vlamingen en walen. Als je dus zo vlot over BHV stapt (met een ver van m'n bed mentaliteit), besef dan ook de consequenties voor de dingen die nog volgen...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Hé, de tweede partij in de poll is ondertussen de PVDA+? Nogal wat communistjes onder ons? :mrgreen:
ooh. shiny.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

cloink schreef:Hé, de tweede partij in de poll is ondertussen de PVDA+? Nogal wat communistjes onder ons? :mrgreen:
Protest stemmen :beerchug:
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vrees dat het forumpubliek niet representatief is :P.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Vorig jaar gingen veel van de stemmen nog naar het Vlaamse Belang, stukken minder geworden.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Muziekbos schreef:
cloink schreef:Hé, de tweede partij in de poll is ondertussen de PVDA+? Nogal wat communistjes onder ons? :mrgreen:
Protest stemmen :beerchug:
Als men met de klassieke partijen hun bewind niet accoord gaat kan men beter zijn stem aan PVDA geven dan aan Vlaams Belang
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Goztow schreef:Ik vrees dat het forumpubliek niet representatief is :P.
Lord Utopia schreef:Vorig jaar gingen veel van de stemmen nog naar het Vlaamse Belang, stukken minder geworden.
Het verschil met vorig jaar is wel dat het nu hun mening is en niet het resultaat van toen afgelegde stemtest. Maar of het daardoor representatiever zal worden valt af te wachten. Op bepaalde punten denk ik wel dat er tendensen uit te halen vallen.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

tijd.be
De N-VA boekt op 13 juni een mon­ster­sco­re van zo’n 25 pro­cent, CD&V krijgt een his­to­ri­sche af­straf­fing tot onder 20 of zelfs 18 pro­cent en Lijst De­dec­ker wor­stelt met de kies­drem­pel. Dat leren in­ter­ne pei­lin­gen die door po­li­tie­ke par­tij­en zijn be­steld, maar niet wor­den ge­pu­bli­ceerd.

(tijd) - Naar­ma­te de re­sul­ta­ten toch naar de bui­ten­we­reld door­sij­pe­len, ver­oor­za­ken ze ech­ter een klei­ne schok in de Wetstraat.

Een van de pei­lin­gen is be­steld door N-VA, sp.a en Open VLD bij TNS Di­marso. Al­vast de trend van de N-VA-over­win­ning, de CD&V-ne­der­laag en de LDD-over­le­vings­strijd zijn sta­tis­tisch re­le­vant, luidt het. De N-VA zou ook het groot­ste aan­tal kie­zers heb­ben die be­we­ren dat hun stem vast­staat.

Open VLD, sp.a en Vlaams Be­lang zou­den rond hun ma­ti­ge score van de fe­de­ra­le ver­kie­zin­gen van 2007 blij­ven han­gen.

Qua ver­kie­zings­the­ma’s leert een van de pei­lin­gen dat de mees­te kie­zers in de eer­ste plaats bezig zijn met ge­zond­heids­zorg. Eco­no­mie en het com­mu­nau­tai­re wor­den als even be­lang­rijk be­schouwd, maar sco­ren lager.
bf62
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 3 keer

Heb nog nooit voor N-VA gestemd, dit jaar de eerste keer. Hopelijk halen ze meer dan een monsterscore zodat ze alles kunnen uitvoeren wat ze momenteel willen.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Peilingen zijn leuk, maar eerst zien of ze effectief stemmen op NVA.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Eenderd hoe , door de rotzakken moet k nog gaan bijzitten ook :evil:

En dan krijgde zo nen aangetekenden brief waar den bode zelfs geen moeite doet om aan te bellen (overburen hadden het tpevallig gezien dat ie duchtig aan het schrijven was) , dus briefke in de bus

Aangetekende zending gaan afhalen in het postkantoor van : Verkiezingen

Begin maar eens ....
The eternal and true pessimist :D
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

En toen kwam IBM hiermee aanzetten. Iets wat al lang een publiek geheim is, wordt nu eens ècht breed uitgesmeerd in de pers.
Bedrijven lopen Belgie voorbij

BRUSSEL - Buitenlandse bedrijven kondigden vorig jaar slechts 182 nieuwe investeringsprojecten aan in België, een dieptepunt. Wallonië haalt Vlaanderen in bij de investeringsrace.

België is voor investeerders echt een lelijk eendje geworden. Zo lijkt het toch als gekeken wordt naar het aantal investeringsprojecten dat vorig jaar voor ons land werd aangekondigd. Dat waren er maar 182, of opnieuw tien minder dan het jaar voordien, en een absoluut dieptepunt. In de jaren 2006 en 2007 was er nog sprake van telkens meer dan 240 investeringsprojecten. Dat blijkt uit een studie van IBM Global Business Services.

‘Wat mij vooral zorgen baart, is dat het aantal investeringsprojecten in de buurlanden en andere hoogontwikkelde landen wel op peil blijft', zegt Roel Spee, global leader van Plant Location International, de dochter van IBM die bedrijven adviseert over vestigingsbeslissingen. ‘In deze crisistijden kiezen bedrijven net voor kleinere investeringen in landen zonder risico.'

Minder investeringen betekent meteen ook minder nieuwe jobs. De investeringen vorig jaar waren goed voor 5.317 nieuwe banen in ons land. In 2008 leverden de buitenlandse investeringen nog 6.766 nieuwe arbeidsplaatsen op. De jaren voordien werd telkens met gemak de kaap van de 10.000 nieuwe banen gerond. Het aantal jobs per investeringsproject neemt trouwens jaar na jaar af. Een nieuw project levert nu nog gemiddeld 30banen op, tegenover 71 zes jaar geleden.

‘België blijft kampen met een gigantisch kostenprobleem, terwijl andere landen zoals Duitsland dat probleem flink aangepakt hebben', zegt Spee. ‘De personeelskosten zijn nog altijd zeer hoog en ook het tarief van de vennootschapsbelasting is niet van aard om investeerders te lokken.'

En onze fameuze notionele interestaftrek dan? ‘Ik ken geen enkel bedrijf dat daardoor al voor ons land gekozen heeft. Door die eerste obstakels raakt België niet eens op de longlist en het is pas later in het proces dat over dat soort fiscale lokkertjes gesproken wordt. Ook de politieke instabiliteit in dit land begint stilaan een probleem te worden.'

Opvallende vaststelling is dat Vlaanderen in snel tempo terrein verliest op Wallonië. Vlaanderen heeft altijd ruim dubbel zoveel investeringen aangetrokken als Wallonië. Maar die kloof is het afgelopen jaar sterk afgenomen. Wallonië tekende vorig jaar voor 67projecten, goed voor 2.048 nieuwe banen. De 78projecten in Vlaanderen leverden 2.833 nieuwe banen op. ‘Grotere projecten vinden in Wallonië subsidies die ze in Vlaanderen niet vinden. In Wallonië is er ook nog veel ruimte en is de grond dus heel wat goedkoper. Dat is interessant voor bijvoorbeeld distributiecentra.' Zo koos de Zweedse kledingketen H&M voor zijn Europese distributiecentrum uiteindelijk voor het Waalse Ghlin-Baudour en niet voor een bedrijvenzone langs de A12. Dat was meteen de grootste investering in 2009, goed voor 450 banen. ‘Ik heb bovendien de indruk dat Wallonië beter zijn marketing verzorgt en duidelijker weet waar het naartoe wil.'

De Verenigde Staten zijn met bijna een kwart van het totaal nog altijd de grootste investeerder in ons land, hoewel hun aandeel flink is teruggelopen. Daarnaast zijn het voornamelijk landen uit onze buurlanden die projecten in ons land opstarten. ‘Grote afwezige zijn nog altijd China en India', zegt Spee. ‘Die twee opkomende economieën zijn in de ons omringende landen ook al veel actiever.'

Dit rapport houdt de buitenlandse investeringen in ons land bij. Maar daartegenover staan de desinvesteringen in België.

Denk maar aan de autobouwer Opel, die de stekker trekt uit zijn Antwerpse vestiging. Die cijfers worden niet bijgehouden. ‘Maar ik ben er zeker van dat het aantal desinvesteringen het aantal investeringen ruim overtreft', zegt Spee.

Ik begin stilaan te geloven dat NVA en consoorten erop uit zijn om België middels "damage control" op een gecontrolleerde manier failliet te willen laten gaan om vervolgens opnieuw te beginnen (tabula rasa).


Hoe beschamend is het niet dat Vlaamse politici al jaaaren staan te roepen maar amper bijten? "Madamme non" is klein bier daarmee vergeleken.
Oorzaken: Een veel te ingewikkelde staatstructuur (die je aan geen buitenlander kan uitleggen, alle spot van Geert Hoste ten spijt), veel te hoge loonkosten, slechte fiscaliteit (in de hand werken van rijken worden rijker, middenklasse verdunt, armen geraken onder armoedegrens),...
Gevolgen: België = land van KMO's en éénmansbedrijven. Freelancen en uitbesteden zijn hier meer dan ooit de sleutelwoorden geworden. Gezien de slechte fiscaliteit & hoge loonkost creëert dit nieuwe problemen, waaronder belasting ontduiken, zwartwerken,... (recentelijk in de media gekomen dat 1/4 van de Belgen hier geen problemen in ziet, begrijpelijk...). Op korte termijn is dit een win-win situatie voor wergever en werknemer. Op lange termijn is dat een crash voor onze werkzekerheid en sociaal stelsel (te beginnen bij de pensioenen).

Puur kwestie van oorzaak --> gevolg dus. Niet moeilijk dat buitenlandse investeerders afgeschrokken worden en wij (=Belgen) erom bekend te zijn ons te specialiseren in het omzeilen van wetgevingen (denk maar aan snelheidsovertredingen, flitspaal omzeilen (waar al een ganse lucratieve business rond bestaat), geld naar fiscaal interessante paradijzen versassen,...).

Blijkbaar slagen ze er in Wallonië wèl in om veel te bijten en weinig te blaffen. Hier is dat duidelijk omgekeerd.

Niet moeilijk dat CD&V nog zoveel stemmen haalt uit de laatste peilingen. In tijden van crisis kiezen mensen voor houvast. Dat is een beproefd concept (dat is ook duidelijk geworden bij de verkiezingen in de UK).
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@TomG, het is mij niet helemaal duidelijk welk punt je nu precies probeert te maken maar als je denkt dat buitenlandse investeerders wegblijven omdat we in het zwart werken of flitspalen proberen te negeren dan sla je de bal wel erg mis.

De echte reden is die reden die we zelfs niet meer durven/mogen noemen: de overvloed aan allochtonen (10% van de bevolking) zonder enige vorm van opleiding: er is gewoon niet genoeg werk om al deze mensen een job te geven. Daardoor wordt ons sociaal zekerheidssysteem te zwaar belast en schiet de fiscaliteit de hoogte in. Nothing more, nothing less... kijk maar naar het aantal openstaande vacatures, vacatures die soms nooit worden ingevuld wegens gebrek aan kennis.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Hold on... Bovenstaande is de schuld van de N-VA omdat... ??? :?

Ik deel uw verontwaardiging wat betreft de politiek hieromtrend gevoerd, maar om nu N-VA de zwarte piet door te spelen wat dit betreft? Naar mijn weten is dit op Vlaams niveau een bevoegdheid van de CD&V en op federaal vlak van de Open VLD. Of schiet je nu op Philippe Muyters (N-VA, ex-Voka begod), dewelke sinds eind 2009 op Vlaams niveau bevoegdheid heeft voor Financiën en Werk? Dat zou een beetje vroeg oordelen zijn, me dunkt?

Niet helemaal mee, TBH.
ooh. shiny.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Astralon schreef:@TomG, het is mij niet helemaal duidelijk welk punt je nu precies probeert te maken maar als je denkt dat buitenlandse investeerders wegblijven omdat we in het zwart werken of flitspalen proberen te negeren dan sla je de bal wel erg mis.

...
Dat bedoel ik ook niet. Ze blijven weg voor de aangegeven oorzaken, niet voor de daaruitvolgende gevolgen. Daarom dat ik aangeef dat de gevolgen heel menselijk en zelfs evident zijn (zoals uit die eerder genoemde enquête blijkt).
Daarom dat men de oorzaak moet aanpakken en niet te gevolgen (want dat laatste is wat men nu wel doet).
cloink schreef:Hold on... Bovenstaande is de schuld van de N-VA omdat... ??? :?

Ik deel uw verontwaardiging wat betreft de politiek hieromtrend gevoerd, maar om nu N-VA de zwarte piet door te spelen wat dit betreft? Naar mijn weten is dit op Vlaams niveau een bevoegdheid van de CD&V en op federaal vlak van de Open VLD. Of schiet je nu op Philippe Muyters (N-VA, ex-Voka begod), dewelke sinds eind 2009 op Vlaams niveau bevoegdheid heeft voor Financiën en Werk? Dat zou een beetje vroeg oordelen zijn, me dunkt?

Niet helemaal mee, TBH.
Daarom dat ik ook zei + consoorten (the bigger picture dus). Mafin toegeven, misschien dat ik teveel in complot theorieën geloof...
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Voor wie wat hulp nodig heeft:

http://www.standaard.be/extra/verkiezin ... index.aspx

http://stemvanvlaanderen.be

ik kom uit:
1 NVA
2 VLD
3 Groen
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Die en nog enkele andere kunt ge ook bij het eerste bericht terugvinden.
Maar als ge er nog zo tegenkomt, keep 'em coming :-)

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Bij de Standaard kom ik uit op:
1) NVA
2) Groen!
3) SPA
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Lord Utopia schreef:Bij de Standaard kom ik uit op:
1) N-VA
2) Groen!
3) Open VLD

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Volgens De Standaard...
1. N-VA
2. Open VLD
3. Lijst Dedecker

Voor mezelf niet echt een verrassing.

Volgens VTM...
Grootste overeenkomst met
1. Bart De Wever
2. Siegfried Bracke

en minste overeenkomst met
1. Eva Brems
2. Wouter van Besien

Ook niet echt verrassend.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik heb een groot probleem bij al die vragen die ze op die testjes stellen ... bij het overgrote deel kan ik zelfs na dien nadenken alleen maar denken "who the f* cares"... :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

selder schreef:Ik heb een groot probleem bij al die vragen die ze op die testjes stellen ... bij het overgrote deel kan ik zelfs na dien nadenken alleen maar denken "who the f* cares"... :)
Vandaar dat ge bij die van De Standaard kunt aangeven dewelke ge belangrijk vindt en dewelke niet. :)
ooh. shiny.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

BTW, ze (met Open VLD en CD&V) beginnen al in hun broek te doen na verontrustende peilingen. Operatie 'beschadig-n-va' is al van start gegaan. Pas maar op dat het niet als een boomerang in jullie gezicht terugslaat, jongens.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... aalid=1570

de link naar het bewuste artikel. Als dat de politiek moet voorstellen. Eerst de andere partijen als "extremistisch" verklaren, dan na de verkiezingen proberen samen te werken? Zoiets werkt toch niet? BDW heeft hierin gelijk. De populariteit van NVA, daar zijn veel partijen jaloers op. Nu hopen dat het kiezersvolk daar niet intrapt.
Gebruikersavatar
yama
Premium Member
Premium Member
Berichten: 643
Lid geworden op: 24 jul 2007, 16:40
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 5 keer

allez op de vtm test komt ik overeen met gene bervoets :-D wat moet ik daar nu mee en de rest zijn ook bekende koppen .

En het minst staat bart de wever op één dus zegt al genoeg.


Op de standaard heb ik dan 1.sp.a
2. open vld
3. groen

Dus ja ben dus ne rooien lol maar zelf zij krijgen mijn stem niet ga voor pvda niet voor het prog maar puur uit protest voor de rest van die boerenpummels en het verpesten van mijn zondag 8) .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

bah, hatelijk zo'n uitspraken. Men moet bij de VLD toch wel eens nadenken over de te volgen koers. Wel jammer dat men NVA maar 1 programmapunt toedicht. Als ze breder willen scoren, mogen ze de rest ook wel eens in de verf zetten.

Het valt me verder op dat in de posts hierboven regelmatig groen en een rechtse partij zit. Moet theoretisch gezien de CD&V niet de partij van de gemiddelden zijn?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

even een vraagje op papier kan je perfect "ongeldig" stemmen maar is dit op de pc ook mogelijk?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bij mijn weten kunt ge dat bij de gecomputeriseerde versie niet.
Ge hebt er wel een vakske blanco, maar meer niet.
Dfrog schreef:Het valt me verder op dat in de posts hierboven regelmatig groen en een rechtse partij zit. Moet theoretisch gezien de CD&V niet de partij van de gemiddelden zijn?
Naar mijn gevoel is de N-VA die rol aan het overnemen.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

CD&V is volgens mij zowat de partij waarop mensen stemmen als ze geen mening hebben. Maar van tegenwoordig heeft iedereen wel een mening over (de) politiek, zij het soms een negatieve. Vroeger was het een ver-van-mijn-bed-show, nu wonen er wel minstens 3 politiekers in uw straat. Daarom dat mensen nu bewuster gaan stemmen en wat langer nadenken op wie ze gaan stemmen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Lord Utopia schreef:CD&V is volgens mij zowat de partij waarop mensen stemmen als ze geen mening hebben.
Of vele bompa's en bomma's omdat ze vroeger moesten van mijnheer pastoor !
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn resultaten in die stemtest verontrusten mezelf. Ik ben compleet mijn geloof in alle partijen kwijt.
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

1. N-VA
2. Open VLD
3. Groen!

Precies wel een veelvoorkomende top 3 :)
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Sub Zero schreef:1. N-VA
2. Open VLD
3. Groen!

Precies wel een veelvoorkomende top 3 :)
Toont nog maar eens aan hoe veel gematigder N-VA is dan velen willen laten doen uitschijnen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sub Zero schreef:Precies wel een veelvoorkomende top 3 :)
Groen! stond gelukkig laatst bij mij :banana:
Astralon schreef:Toont nog maar eens aan hoe veel gematigder N-VA is dan velen willen laten doen uitschijnen.
Och, iedere partij die enige bedreiging vormt voor het klassieke trio (CD&V, Open VLD, SP.a) wordt gewoon afgedaan als racistisch, extremistisch, ...
Gesloten

Terug naar “Allerlei”