nieuwe modems telenet.

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
turbojacky
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2007, 03:25

een paar vrienden van me hebben telenet laten installen nu blijken telenet nieuwe modems te hebben met draaloze interface via
mijn telenet.
Mijn vraag is nu als iemand het manuele adres weet om deze te configureren.
Bij de vroegere WAP was dit eerst een vast ip aanmaken vb 192.168.0.100 en dan connecten naar 192.168.0.50.
dan kon je deze installen naar behoren.
Bij deze nieuwe werkt dit niet meer.
Iemand een oplossing?

ps: telenet nieuwe modems trouwens nog altijd met de wireless G ipv N'draft dat toch al een standaard is.
het bereik bedraagt enkele meters...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Toch een nuance...

De modems waar jij over spreekt zijn de access points.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De nieuwe gecombineerde modem/wireless routers van Telenet kan je configureren via "Mijn Telenet".
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dafke schreef:Toch een nuance...

De modems waar jij over spreekt zijn de access points.
Het zijn de modems weldegelijk volgens mij. Telenet heeft sinds een paar maand een modem/accesspoint inéén, zoals r2504 omschrijft kan je deze instellen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 feb 2009, 13:04
Locatie: Niverance
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

En om op de vraag van turbojacky te antwoorden, nee je kan niet meer manueel aan de surfboard instellingen. Alles moet nu gebeuren via "mijn telenet".
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

texarcanaa schreef:En om op de vraag van turbojacky te antwoorden
Ik dacht dat ik dat reeds in m'n eerste posting had gedaan :lol:
turbojacky
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2007, 03:25

bedankt voor jullie reacties.

Je kan inderdaad alles via mijn telenet doen dit wist ik ook wel...
Maar als je vb wpa code hebt veranderd en niet meer weet...
Moet je hem toch manueel kunnen instellen?
want als je geen verbinding hebt kan je niet op mijn telenet.
dit was eigenlijk men vraag.



Geen technieker van telenet op dit forum?
jelte
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2006, 12:24

Dan kijk je toch gewoon op het label van de modem?
En als je die standaard WPA code hebt aangepast, dan kan je nog steeds via kabel op het internet (Mijn Telenet).
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 feb 2009, 13:04
Locatie: Niverance
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
texarcanaa schreef:En om op de vraag van turbojacky te antwoorden
Ik dacht dat ik dat reeds in m'n eerste posting had gedaan :lol:
owla sorry :-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er is hier eerder al een uitgebreide thread geweest over die nieuwe modems. Heb zelf ook zo ene en wou meer doen dan de beperkte settings die mogelijk zijn via Mijn Telenet. De eindconclusie was dat het simpelweg niet kan. Die modems zijn totaal dichtgedraaid en er is geen admin mogelijk vanop het intern netwerk. De configs worden via de kabel op de modem gepusht.

Ivm het issue van je WPA key te resetten als je die vergeten bent. Dat is deels een non-issue, want je kan dat sowieso enkel via Mijn Telenet. Het komt er dan natuurlijk op aan van ergens anders dan thuis (bvb bij familie, op je werk...) in te loggen op Mijn Telenet. Of je kan natuurlijk ook naar de Helpdesk bellen want die hebben dus sowieso ook access tot je modem instellingen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:De eindconclusie was dat het simpelweg niet kan. Die modems zijn totaal dichtgedraaid en er is geen admin mogelijk vanop het intern netwerk. De configs worden via de kabel op de modem gepusht.
Het enige wat je kan doen is TN blijven spammen dat ze Mijn Telenet moeten uitbreiden met een aantal extra opties... als maar genoeg mensen dat vragen is er misschien een hééééééél klein kansje dat ze het ook doen (binnen een jaar of 5).
Tomby schreef:Het komt er dan natuurlijk op aan van ergens anders dan thuis (bvb bij familie, op je werk...) in te loggen op Mijn Telenet.
Euh... er bestaat ook nog zoiets als een UTP kabel hoor... je PC/laptop dus gewoon rechtstreeks in het ding pluggen en je kan nog steeds het internet op (en je WPA key dus resetten).
turbojacky
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2007, 03:25

ok bedankt voor jullie respons !!

Nu ben ik weer wat wijzer...
Ik dacht dacht het mogelijk was manueel inte loggen op de modem/router
dit blijkt dat dit nu het geval niet is...

Ik ben zelf nog maar een half jaar zelfstandig beginnend PC hersteller/verkoper.
Had een paar klanten en vrienden die al met deze toch wel beperkte modem/routers zaten opgescheept.

mvg,

fred
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Wat is het merk van deze modem/AP, is dat nog altijd Motorola ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AnD schreef:Wat is het merk van deze modem/AP, is dat nog altijd Motorola ?
Ja, is nog steeds Motorola. (ergens kan je hier trouwens de links vinden, ook voor de nieuwe Fibernet modems)
turbojacky
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2007, 03:25

Jep,zelfde principe



Afbeelding

eigenlijk meer een wlan router aangezien de meerdere opties...
Pletskop
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 maa 2010, 16:12
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

AnD schreef:Wat is het merk van deze modem/AP, is dat nog altijd Motorola ?
't Gaat om een Motorola SVG-1501.
http://www.motorola.com/Business/US-EN/ ... 1501_US-EN

Op papier en afgaande op de manual een pracht toestel. Heel veel functies en mogelijkheden... maar helaas compleet afgesloten en enkel bereikbaar via Mijn Telenet. Enkel een aantal basis instellingen kunnen worden aangepast.
Tijdens de installatie van deze modem bij mijn schoonbroer, was de installateur ook via 'Mijn Telenet' de config aan het doen. Toen ik hem vroeg of je dit niet beter direct via de web-interface van de modem kon doen, wist hij me te vertellen dat zij dat zelf ook niet kunnen (geen toegang vanop het klanten netwerk).

Daarna nog gebeld naar Telenet om te vragen hoe ik de modem in bridge-mode kon plaatsen zodat ik mijn eigen router erachter kon plaatsen. Dit was niet mogelijk wist men me te zeggen. De medewerker voegde er nog aan toe dat ze dit doen om de klant een betere service te geven aangezien er zo minder kon fout lopen door interventies van de klant.

Dit is dus één van de redenen waarom ik niet naar Telenet ben overgestapt maar wel bij Dommel ben gebleven met een VDSL2 aansluiting.

Groetjes,

Peter
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Pletskop schreef: Daarna nog gebeld naar Telenet om te vragen hoe ik de modem in bridge-mode kon plaatsen zodat ik mijn eigen router erachter kon plaatsen. Dit was niet mogelijk wist men me te zeggen. De medewerker voegde er nog aan toe dat ze dit doen om de klant een betere service te geven aangezien er zo minder kon fout lopen door interventies van de klant.

Dit is dus één van de redenen waarom ik niet naar Telenet ben overgestapt maar wel bij Dommel ben gebleven met een VDSL2 aansluiting.
??? Vraag dan gewoon een niet draadloze installatie (dan wordt een gewone modem geplaatst) en koop zelf de router die je wil.
Pletskop
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 maa 2010, 16:12
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

xayana schreef: ??? Vraag dan gewoon een niet draadloze installatie (dan wordt een gewone modem geplaatst) en koop zelf de router die je wil.
Volgens mij klopt dat niet helemaal.
De TN helpdesk medewerker wist me te vertellen dat dit type modem ook geplaatst wordt bij aanvraag van telefonie.
Bijkomend wist de installateur me te vertellen dat deze router/modem binnenkort de standaard gaat worden los van het feit of je nu een draadloze opstelling of niet besteld.
Opnieuw, kan ik niet verifiëren en heb ik enkel van horen zeggen, maar het lijkt me logisch dat TN deze weg zal blijven aanhouden en dat ze de investeringen die ze gedaan hebben om "Mijn Telenet" te implementeren ook gaan willen laten renderen op hun ander modems

Peter
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Pletskop schreef:De TN helpdesk medewerker wist me te vertellen dat dit type modem ook geplaatst wordt bij aanvraag van telefonie. Bijkomend wist de installateur me te vertellen dat deze router/modem binnenkort de standaard gaat worden los van het feit of je nu een draadloze opstelling of niet besteld.
Aan de andere kant was m'n ouders hun modem onlangs defect, en stelde ik voor dan meteen maar zo'n wireless model te vragen aan de technieker, echter deze kon dergelijke modem enkel plaatsen bij betaling van 100 euro.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:
Pletskop schreef:De TN helpdesk medewerker wist me te vertellen dat dit type modem ook geplaatst wordt bij aanvraag van telefonie. Bijkomend wist de installateur me te vertellen dat deze router/modem binnenkort de standaard gaat worden los van het feit of je nu een draadloze opstelling of niet besteld.
Aan de andere kant was m'n ouders hun modem onlangs defect, en stelde ik voor dan meteen maar zo'n wireless model te vragen aan de technieker, echter deze kon dergelijke modem enkel plaatsen bij betaling van 100 euro.
Vervangingen doen ze inderdaad niet met deze modem, maar het klopt wel dat dit de nieuwe standaardmodem is als je telefonie erbij neemt. Of internet met wifi-optie.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Fraggle
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mei 2004, 18:59

Pletskop schreef: 't Gaat om een Motorola SVG-1501.

Op papier en afgaande op de manual een pracht toestel. Heel veel functies en mogelijkheden... maar helaas compleet afgesloten en enkel bereikbaar via Mijn Telenet.

Daarna nog gebeld naar Telenet om te vragen hoe ik de modem in bridge-mode kon plaatsen zodat ik mijn eigen router erachter kon plaatsen. Dit was niet mogelijk wist men me te zeggen.
Hier kan ik dus echt niet akkoord mee gaan he.

Ik ben net overgestapt naar telenet (internet + TV) en gebruik gemaakt van de optie om een draadloze router te kopen voor 1 euro.

De router die ik gekocht heb, blijkt dus bovenstaande te zijn :evil:

Het kan toch niet dat ik zelf niets (of weinig alleszinds) kan aanpassen aan m'n eigen router???


Het draadloze gedeelte werkt trouwens voor geen meter.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Fraggle schreef:
Pletskop schreef: 't Gaat om een Motorola SVG-1501.

Op papier en afgaande op de manual een pracht toestel. Heel veel functies en mogelijkheden... maar helaas compleet afgesloten en enkel bereikbaar via Mijn Telenet.

Daarna nog gebeld naar Telenet om te vragen hoe ik de modem in bridge-mode kon plaatsen zodat ik mijn eigen router erachter kon plaatsen. Dit was niet mogelijk wist men me te zeggen.
Hier kan ik dus echt niet akkoord mee gaan he.

Ik ben net overgestapt naar telenet (internet + TV) en gebruik gemaakt van de optie om een draadloze router te kopen voor 1 euro.

De router die ik gekocht heb, blijkt dus bovenstaande te zijn :evil:

Het kan toch niet dat ik zelf niets (of weinig alleszinds) kan aanpassen aan m'n eigen router???


Het draadloze gedeelte werkt trouwens voor geen meter.
Had je geen 7 dagen om je contract te annuleren als je niet tevreden bent ?
Yogi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 jul 2008, 10:28
Bedankt: 1 keer

Daarna nog gebeld naar Telenet om te vragen hoe ik de modem in bridge-mode kon plaatsen zodat ik mijn eigen router erachter kon plaatsen. Dit was niet mogelijk wist men me te zeggen. De medewerker voegde er nog aan toe dat ze dit doen om de klant een betere service te geven aangezien er zo minder kon fout lopen door interventies van de klant.
ik heb hier thuis nu wel geen telenet, maar Dommel, maar wil even zeggen, heb hier ook een Apple Airport achter de Modem staan (gigaset sx762), maar om de Airport werkend te krijgen heb ik geen enkele opties moeten veranderen in de Gigaset. Normaal moet het toch perfect werken als je je eigen router gewoon achter de telenet router plaatst via een netwerkkabel, die router DHCP laat doen, en alles op die router aansluiten?

Heb een half jaar geleden nog bij familie een draadloze router gezet achter een telenet modem (een oudere), en daar ben ik nog niet eens in de config geweest. Gewoon netwerkkabel -> router. Router eigen DHCP laten doen., en niets anders op de telenet modem aansluiten. Dan is je eigen router zijn enigste client en gaat die toch alles doorsturen naar daar?

Of begrijp ik je plan nu verkeerd?
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Volgens de telenet helpdesk mag hij geen andere router niemeer erachter hangen. raar
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Welke privaat subnet wordt er trouwens langs de LAN kant gebruikt door die nieuwe modem/routers? En hoeveel leases kunnen er maximum uitgedeeld worden?

In elk geval toch volgende bedenkingen bij het nieuwe, zoveelste "Telenet klanten pesterij verhaaltje":
  • Geen meerdere externe IP adressen meer mogelijk. Immers, die routers doen gewoon dynamic nat, het zou dus geen enkele zin hebben om gebruikers nog van meer dan één externe ip adres te voorzien. Een "3 voor 12" oplossing voor het IPv4 IP adressen tekort daar in Mechelen?
  • Aangezien Telenet "in charge" is van de modems, kunnen ze dus afhankelijk van uw abonnement ook het aantal leases voor de DHCP server langs de LAN (dus in modem/router) kant aanpassen (zoals bij Belgacom Pro Compact bvb, waar de modem volledig in beheer van Belgacom is). Vandaar mijn vragen hierboven.
  • Zelf eigen router erachter plaatsen? Dubbele NAT = vragen om problemen (tenzij telenet één LAN ip adres als soort van DMZ adres kan configureren). Niet dat het veel uitmaakt met die portforwarding, want alle inkomende tcp en udp poorten onder 1024 staan toch al sinds dag 1 op slot.
==> Even dacht ik dat ze in Mechelen terug de betere toer opgingen. Hoe naiëf konden we zijn. De klant die iets beter op de hoogte is van waar ie mee bezig is, is opnieuw in zak en as gezet. Om nog maar te zwijgen over hun schending van de netneutraliteit.
Ik heb geen dag spijt van mijn vertrek nu ongeveer 5 jaar geleden. Zèlfs Belgacom is nog zo erg niet (los van het digitale tv problemen verhaal).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Patje schreef:Volgens de telenet helpdesk mag hij geen andere router niemeer erachter hangen. raar
En waarom zou hij dat niet mogen ? (waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat het ideaal is, zelfs verre van).

Misschien best eens contact opnemen met TIK om dit officieel aan te kaarten.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

r2504 schreef:
Patje schreef:Volgens de telenet helpdesk mag hij geen andere router niemeer erachter hangen. raar
En waarom zou hij dat niet mogen ? (waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat het ideaal is, zelfs verre van).

Misschien best eens contact opnemen met TIK om dit officieel aan te kaarten.
Ik zal verkeerd gelezen hebben :roll: , komt uit volgende citaat
Daarna nog gebeld naar Telenet om te vragen hoe ik de modem in bridge-mode kon plaatsen zodat ik mijn eigen router erachter kon plaatsen. Dit was niet mogelijk wist men me te zeggen. De medewerker voegde er nog aan toe dat ze dit doen om de klant een betere service te geven aangezien er zo minder kon fout lopen door interventies van de klant.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Pletskop
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 maa 2010, 16:12
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Patje schreef:
r2504 schreef:
Patje schreef:Volgens de telenet helpdesk mag hij geen andere router niemeer erachter hangen. raar
En waarom zou hij dat niet mogen ? (waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat het ideaal is, zelfs verre van).

Misschien best eens contact opnemen met TIK om dit officieel aan te kaarten.
Ik zal verkeerd gelezen hebben :roll: , komt uit volgende citaat
Daarna nog gebeld naar Telenet om te vragen hoe ik de modem in bridge-mode kon plaatsen zodat ik mijn eigen router erachter kon plaatsen. Dit was niet mogelijk wist men me te zeggen. De medewerker voegde er nog aan toe dat ze dit doen om de klant een betere service te geven aangezien er zo minder kon fout lopen door interventies van de klant.
Dat citaat kwam van mij. De TN helpdesk heeft me niet gezegd dat ik geen router achter hun modem/router mocht hangen. Ze wisten me enkel te zeggen dat ze me niet konden/wilden helpen om de modem/router in bridged-mode te plaatsen.
Ik weet wel dat je kan werken met een dubbele NAT en forwarding van alle poorten maar dat is het punt niet.

Wat me dwars zit is dat je enkel die aanpassingen mag uitvoeren die TN nodig/veilig acht.
'k Wou niet eens zo'n spectaculaire dingen doen... gewoon het IP van de modem/router aanpassen naar een 10.0.0.x range zodat die binnen mijn thuisnetwerk paste en de DHCP uitschakelen aangezien ik die zelf al heb lopen op een andere server. Vrij basic zou ik zeggen.

Trouwens, heel dat "Mijn Telenet" is vanuit een security standpunt bekeken ook niet echt kosjer.
Ik kan van om het even waar en via om het even welk netwerk (heb het hier via Dommel geprobeerd) die "Mijn telenet" pagina bereiken. Het enige wat me tegenhoudt is een account en een paswoord. Eénmaal binnen kan ik zomaar van op afstand de basis configuratie gaan aanpassen, inclusief de wireless passphrase en security settings.

Food for thought!

Peter
Pletskop
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 maa 2010, 16:12
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

TomG schreef:Welke privaat subnet wordt er trouwens langs de LAN kant gebruikt door die nieuwe modem/routers? En hoeveel leases kunnen er maximum uitgedeeld worden?
Standaard 192.168.1.x range.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

het is wel even een bump maar heeft iemand al geprobeerd om met JTAG toegang te krijgen tot de router?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Ik heb 2 verschillende gateways in hetzelfde c-klasse (192.168.20.x) netwerk. Als ik op een client probeer op interner te geraken via de 2de gateway (de niet-telenet) dan lukt dit niet. Aan de dns ligt het alvast niet en de client kan pingen naar de 2de gateway. Kan dit te maken hebben met de router van telenet? In mijn vorige situatie, zonder telenet router, werkte dit perfect...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jorgo schreef:Als ik op een client probeer op interner te geraken via de 2de gateway (de niet-telenet) dan lukt dit niet. Aan de dns ligt het alvast niet en de client kan pingen naar de 2de gateway. Kan dit te maken hebben met de router van telenet?
Eerst en vooral heeft dit niets te maken met DNS, en ook al niet met de router van TN.

Het enige wat hier belangrijk is, is de routing op je PC... wat pas je juist aan om via de tweede gateway te gaan ?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

r2504 schreef:
jorgo schreef:Als ik op een client probeer op interner te geraken via de 2de gateway (de niet-telenet) dan lukt dit niet. Aan de dns ligt het alvast niet en de client kan pingen naar de 2de gateway. Kan dit te maken hebben met de router van telenet?
Eerst en vooral heeft dit niets te maken met DNS, en ook al niet met de router van TN.

Het enige wat hier belangrijk is, is de routing op je PC... wat pas je juist aan om via de tweede gateway te gaan ?
DNS heeft er wel degelijk iets mee te maken, stel dat de gateway werkt maar geen of foutieve dns invul...Hoe kan ik dan userbase.be resolven? Niet.

Ik heb niets aangepast op via de 2de gateway te gaan. Wat ik dus wel heb gedaan, is de eerste gateway (192.168.0.1) gewoon verwijderd en vervangen door 192.168.0.254. Zijn er nog instellingen die ik moet aanpassen zodat hij via deze route alles buiten zijn lokaal netwerk via 192.168.0.254 moet gaan doen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jorgo schreef:DNS heeft er wel degelijk iets mee te maken, stel dat de gateway werkt maar geen of foutieve dns invul...Hoe kan ik dan userbase.be resolven? Niet.
Zoals je dus zelf aangeeft heeft DNS niets met de gateways te maken... enkel met het resolven van namen.
jorgo schreef:Ik heb niets aangepast op via de 2de gateway te gaan. Wat ik dus wel heb gedaan, is de eerste gateway (192.168.0.1) gewoon verwijderd en vervangen door 192.168.0.254. Zijn er nog instellingen die ik moet aanpassen zodat hij via deze route alles buiten zijn lokaal netwerk via 192.168.0.254 moet gaan doen?
Je hebt niets aangepast... maar dan heb je toch iets gedaan ? Waar heb je die aanpassing gedaan (in een router, in je PC, ...) ?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

r2504 schreef:
jorgo schreef:DNS heeft er wel degelijk iets mee te maken, stel dat de gateway werkt maar geen of foutieve dns invul...Hoe kan ik dan userbase.be resolven? Niet.
Zoals je dus zelf aangeeft heeft DNS niets met de gateways te maken... enkel met het resolven van namen.
jorgo schreef:Ik heb niets aangepast op via de 2de gateway te gaan. Wat ik dus wel heb gedaan, is de eerste gateway (192.168.0.1) gewoon verwijderd en vervangen door 192.168.0.254. Zijn er nog instellingen die ik moet aanpassen zodat hij via deze route alles buiten zijn lokaal netwerk via 192.168.0.254 moet gaan doen?
Je hebt niets aangepast... maar dan heb je toch iets gedaan ? Waar heb je die aanpassing gedaan (in een router, in je PC, ...) ?
Excuses, dat was inderdaad niet duidelijk. Dus: in Windows control panel bij adapter settings (Windows 7) heb ik gewoon 192.168.0.254 als gateway ingesteld. That's it.

Code: Selecteer alles

IPv4 Route Table
===========================================================================
Active Routes:
Network Destination        Netmask          Gateway       Interface  Metric
          0.0.0.0          0.0.0.0    192.168.0.254      192.168.0.5    276
        127.0.0.0        255.0.0.0         On-link         127.0.0.1    306
        127.0.0.1  255.255.255.255         On-link         127.0.0.1    306
  127.255.255.255  255.255.255.255         On-link         127.0.0.1    306
      192.168.0.0    255.255.255.0         On-link       192.168.0.5    276
      192.168.0.5  255.255.255.255         On-link       192.168.0.5    276
    192.168.0.255  255.255.255.255         On-link       192.168.0.5    276
        224.0.0.0        240.0.0.0         On-link         127.0.0.1    306
        224.0.0.0        240.0.0.0         On-link       192.168.0.5    276
  255.255.255.255  255.255.255.255         On-link         127.0.0.1    306
  255.255.255.255  255.255.255.255         On-link       192.168.0.5    276
===========================================================================
Persistent Routes:
  Network Address          Netmask  Gateway Address  Metric
          0.0.0.0          0.0.0.0    192.168.0.254  Default
===========================================================================
Dit is de routing table mocht die van belang zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jorgo schreef:Dit is de routing table mocht die van belang zijn.
Die ziet er alvast goed uit... en aangezien je hem kan pingen lijkt het me ook goed.

Wat als je naar de webinterface gaat van je tweede router... ziet dat er goed uit... heeft hij geen interne ping/trace tool ?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Het lag aan de configuratie van 1 van de 2 wireless AP's, het werkt nu...
Enfin, werkte...zie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=26163
vladi
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2008, 12:46

Ik had ook telenet besteld samen met de gratis draadloze installatie.
Nadat de installateur was langs geweest viel het mij dus ook op dat dit een router was waaraan ik zeer weinig kon instellen.

Ik heb dan ook onmiddellijk gebeld, en een beetje van mijn oren gemaakt. Blijkbaar is er namelijk zoiets als "verzakingsrecht" waardoor je binnen de 7 dagen kan zeggen dat je afstand wilt doen van het aangekochte product.
Hierdoor zijn ze de wifi router/modem komen vervangen door een simpele modem en een switch. Waardoor ik perfect mijn eigen router kan gebruiken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Daarna nog gebeld naar Telenet om te vragen hoe ik de modem in bridge-mode kon plaatsen zodat ik mijn eigen router erachter kon plaatsen. Dit was niet mogelijk wist men me te zeggen. De medewerker voegde er nog aan toe dat ze dit doen om de klant een betere service te geven aangezien er zo minder kon fout lopen door interventies van de klant.
Net zoals het BBox2 verhaal bij Belgacom, denk ik dat de nieuwe Telenet router een uitstekende oplossing voor de modale gebruiker, die verder niets afweet van netwerken, en geen speciale toepassingen draait. Dit lost volgens mij een heel groot aantal mogelijke problemen op voor de helpdesk.
Maar net zoals de BBox2, is deze Telenet router "slecht nieuws" voor de meer advanced gebruiker, die liever zijn eigen router gebruikt die hij perfect zelf kan instellen.

Bij de BBox2 is de oplossing een eigen router achter de BBox2 te plaatsen, die zijn eigen PPPoE sessie opbouwt. De Belgacom router wordt dan alleen als modem gebruikt, en de eigen router krijgt een extern IP.
Bij Telenet is de oplossing om die nieuwe wifi router/modem te weigeren, en Telenet te verzoeken om zo'n klassieke modem te installeren. Hierdoor krijgt je eigen router dan terug een extern IP.

Vandaar dat ik de kritiek op Belgacom en Telenet een beetje onterecht vind. Hun standard installatie is de beste oplossing voor >80 pct van de gebruikers, die gewoon "plug en play" willen, wireless en mogelijkheid voor méérdere PC's ("fit for purpose").
Voor de meer geadvanceerden onder ons (en dat zijn de meeste Userbasers) is dit natuurlijk niet voldoende ....
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik wil hier nu helemaal niet Telenet gaan verdedigen, want ik vind ook het hele modemconfig gedoe hoogst belachelijk. Maar maken we niet van een mug een olifant ? Als je gewoon je eigen router op de DMZ zet van de Telenet modem (kan via Mijn Telenet) dan omzeil je eigenlijk het gros van de problemen.
Ik ben nu ook niet direct een modale gebruiker, met thuis een setup met 2 DD-WRTs in wireless bridge config. Ik draai onder andere een OpenVPN server waarop ik probleemloos remote inlog via een DynDNS adres. Na een half jaar heb ik echt letterlijk nog geen enkele keer een probleem gehad dat veroorzaakt werd doordat die Telenet modem daar nog tussenhangt en ik dus met dubbele NAT zit.
Ik beweer niet dat niemand problemen gaat hebben, maar je moet m.i. al een poweruser met heel specifieke noden zijn om tegen die limiteringen aan te botsen. En ok, die dubbele NAT oplossing zorgt zeker voor onnodige overhead maar in de meeste gevallen ook niet meer dan dat.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”