3D op een gewone TV

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Zoals het brilletje van Q-Music bewijst, kan het wel degelijk (indertijd was er ook al eens op één een natuurdocumentaire waarop je op bepaalde momenten 3D fragmenten te zien kreeg).

Nu, ik heb gemerkt dat het nog ietsje verder gaat.
Je kunt 3D methodes ook converteren.
Maw. de beelden die in de zogenaamde side-by-side 3D getoond worden, kun je omzetten naar anaglyphe 3D.
Bij side-by-side 3D verlies je de helft van je resolutie (horizontaal), maar je beeldfrequentie blijft behouden.
Als je geen 3D TV hebt, zie je dan gewoon 2 beelden naast elkaar die het beeld weergeven dat enerzijds het linker- en anderzijds het rechteroog moeten zien.
Bij anaglyphe 3D heb je de 2 beelden door elkaar verweven, waarbij een brilletje met gepolariseerde kleurenfilters uit die 2 verweven beelden de 2 beelden haalt die elk oog apart moet kunnen zien.

Bij die anaglyphe brilletjes heb je allerlei types : rood/cyaan, rood/blauw, rood/groen, geel/blauw (zoals dat van Q-Music), enz.

Maar vermits je bij side-by-side 3D de 2 oorspronkelijke beelden nog hebt, is het perfect mogelijk mits het juiste programma om dat om te zetten naar een ander type (bijv. anaglyph geel/blauw).

Hoe doe je dat ?

1. De eerste stap zal voor de meesten een streep door de rekening zijn.
Het programma dat de omvorming doet draait op PC, dus moet je eerst opnemen, en dan de opname op PC afspelen.
Dus valt Telenet in feite al direct weg, omdat je daar bij het overzetten je niet met een digitale copie kunt werken, en het beeld dus gedegradeerd wordt.
Blijft dus bijv. het nieuwe Astra 3D demo kanaal dat vandaag gestart is (Astra 3 op 23,5°E : 11778 V, DVB-S2, 27500, 9/10).
Daar kun je, net zoals op het 3D demokanaal van Telenet voortdurend herhalende 3D filmpjes bekijken in side-by-side mode.

Je neemt een opname op van bijv. een kwartiertje, en copieert die dan naar de PC.
De opname zal dus moeten gebeuren op een toestel dat toelaat dat je de opnames verliesvrij overzet (bijv. Dreambox, maar ook bijv. een PC met DVB-s2 satkaart is natuurlijk ok).

2. Je hebt nu je .TS file op PC staan.
Nu heb je nog de software nodig om dat in real time om te zetten.
Die vind je bijv. hier : http://www.berezin.com/3d/stereoscopic_player.htm
De gratis versie speelt slechts 5 minuten video ineens af.
Er bestaat ook een gelijkaardig programma dat volledig freeware is :
http://stereo.jpn.org/eng/stvply/index.html

3. Je opent de file, kiest daarbij voor Side by Side, Left image first, aspect ration 16:9, en kiest nu de methode van weergave, afhankelijk van welk brilletje je wilt gebruiken.
In de betalende versie kies je na het openen van de file voor :

View
Viewing Method --> Anaglyph --> Optimized Anaglyph Yellow - Blue (in de veronderstelling dat je het Q-Music brilletje gebruikt).

4. De video zou nu moeten afspelen (beeld en geluid).
Je kunt best de video verslepen op het scherm dat rechtstreeks aan je TV hangt.
Als het 3D effect niet optimaal is, kun je met ctrl+ pijltje links of ctrl+pijltje rechts de kijkhoek van de 2 beelden vastleggen (verder uit elkaar of dichter bij elkaar).

Persoonlijk vind ik het toch niet helemaal optimaal, omdat met zo'n brilletje op het beeld enorm verdonkert.
Je moet helderheid en contrast enorm openzetten om het beeld wat te verbeteren.

Wie zijn 3D brilletje van Q-Music opzet moet hieronder een 3D afbeelding te zien krijgen :

Afbeelding
Laatst gewijzigd door boulder 05 mei 2010, 01:37, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Bedankt, geweldig toch al die mogelijkheden voor digitale televisie en dat volledig gratis :)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Kijk ook naar YouTube in 3D met dat brilletje: http://www.youtube.com/3D (wel doorklikken en dan terug naar de channel en kiezen voor Geel/Blauw (Ware kleuren).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Persoonlijk vind ik dat brilletje een beetje storend, ik vind het beeld zelfs beter zichtbaar zonder het brilletje, dan met.
Het kan natuurlijk aan mijn ogen liggen, maar die verkleuringen en ik zie alles constant van kleuren wissellen.

Maar iemand een idee waar er Real 3D-filmpjes zijn? (op Youtube?)
meon
Administrator
Administrator
Provider

Dit zijn allemaal voorbeelden voor bij dat brilletje: http://www.colorcode3d.com/3-D_Gallery.html
foxhound
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Ik dacht altijd dat 3D TV Broadcasts gebruik maakten van active shutter glasses. Waarbij een tv die 3D beelden kan weergeven aan 120Hz werkt (t.o.v. meeste andere lcd schermen die aan 60Hz werken). Hierbij worden dan afwisselend beelden voor het linker en rechteroog weergegeven, en zorgt het brilletje ervoor dat het juiste beeld bij het juiste oog terecht komt.

Side by Side 3D in bewegende beelden heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Lijkt me ook zeer moeilijk om een brilletje voor te maken aangezien het focus point om een 3D afbeelding te zien sterk verschilt naar mate de afstand van het beeldscherm.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

foxhound schreef:Ik dacht altijd dat 3D ...
Lees eens op http://hd.engadget.com/2010/01/12/hd-10 ... y-side-3d/
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

foxhound schreef:Ik dacht altijd dat 3D TV Broadcasts gebruik maakten van active shutter glasses.
Er waren al lang voor Telenet met 3D begon, uitzendingen in 3D, en ook af en toe in kleur.
De VRT heeft een aantal jaren geleden ook eens wat natuurdocumentaires uitgezonden waarin een paar keer een 5 tal minuten 3D te zien was.
Dat werkte gewoon met brilletjes met gepolariseerde brilglazen.
foxhound schreef:Waarbij een tv die 3D beelden kan weergeven aan 120Hz werkt (t.o.v. meeste andere lcd schermen die aan 60Hz werken).
100 Hz tov. 50 Hz voor Europa, 120 Hz tov. 60 Hz voor de VS.
foxhound schreef:Side by Side 3D in bewegende beelden heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Lijkt me ook zeer moeilijk om een brilletje voor te maken aangezien het focus point om een 3D afbeelding te zien sterk verschilt naar mate de afstand van het beeldscherm.
Side by Side 3D betekent niet dat op een 3D TV de beelden zo te zien zijn als je denkt.
Het betekent alleen dat in de plaats dat er om beurten een beeld voor het linker- en dan voor het rechteroog getoond worden, elk frame zowel het beeld voor het linker- als het rechteroog bevat, naast elkaar geplaatst (horizontaal of verticaal).
De 3DTV zal dan uit dat beeld de 2 beelden halen, en elk beeld uitrekken naar de volledige resolutie.
Die 2 beelden worden dan om beurten getoond, zodat het linkeroog het beeld ziet dat daarvoor bedoeld is.
De reden dat ze dat zo doen is omdat men op die manier niet meer bandbreedte verbruikt dan bij gewone HD.
De horizontale resolutie wordt immers gehalveerd.
Op een gewone TV zullen de 2 beelden gewoon gelijktijdig, naast elkaar getoond worden.

Hier leggen ze het nog eens mooi uit (in het Engels) :
http://www.best-3dtvs.com/what-is-side-by-side-3d/
foxhound
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

boulder schreef:
foxhound schreef:Waarbij een tv die 3D beelden kan weergeven aan 120Hz werkt (t.o.v. meeste andere lcd schermen die aan 60Hz werken).
50/60 (Pal&Secam vs NTSC) tijd is toch al tijdje voorbij, zijn nu alle modernere (niet crt) schermen standaard niet 60Hz, ook in Europa?
boulder schreef:
Aha, de side by side slaat dan meer op de transmissiemethode dan op de weergave. Had dit dus verkeerd begrepen eerst :). Hierbij worden dan de active shutter brilletjes gebruikt.
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

boulder schreef:Er waren al lang voor Telenet met 3D begon, uitzendingen in 3D, en ook af en toe in kleur.
De VRT heeft een aantal jaren geleden ook eens wat natuurdocumentaires uitgezonden waarin een paar keer een 5 tal minuten 3D te zien was.
Bedoel je hier niet gewoon gekleurde glazen ipv gepolariseerde glazen (dus eigenlijk gewoon gelijk dat brilletje van Q-Music) ?
Gepolarizeerde glazen vereist dat de bron zelf gepolarizeerd licht uitstuurt (anders valt er niets te filteren) en een gewone TV kan dat natuurlijk onmogelijk.

Je openingspost is wel wat verwarrend want je valt direct met de deur in huis. Als ik het goed begrijp stel je dus een manier voor om 3D beelden die specifiek voor 3D TVs uitgezonden worden (via side-by-side) op de PC om te zetten naar videobestanden die de 3D in de kleuren geëncodeerd heeft zodat je het dan op een gewone TV kan afspelen en bekijken met het Q-brilleke.

Vraag me trouwens af in welke mate het Q-brilleke verschilt van de 'oude' rood/groen brillekes (zoals ik er eentje had bij een 3D DVD van Shrek)....

Ben wel benieuwd wat er uiteindelijk gaat worden van heel die 3D hype. Ineens wordt dit op enkele maanden tijd en-masse door onze maag gespiest, dit terwijl het verleden toch al bewees dat de consument echt niet happig is om constant met zo een brilleke op te zitten. Wat is er dan nu zoveel anders/beter dan vroeger ? Ik herinner me nog dat in een ver verleden al active-shutter brillekes bestonden voor op de PC, en ik spreek over zeker minstens 15 jaar geleden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:Vraag me trouwens af in welke mate het Q-brilleke verschilt van de 'oude' rood/groen brillekes (zoals ik er eentje had bij een 3D DVD van Shrek)....
Google maar eens op "3D" en kijk daar met je Q-Music brilletje naar... weinig 3D te zien, en zeker hoofdpijn. Google je echter op "colorcode" dan heb je prima 3D beeld en heel wat minder hoofdpijn. Het zijn maw. twee totaal verschillende technieken.
Tomby schreef:Wat is er dan nu zoveel anders/beter dan vroeger ?
De klant z'n centen... de aankoop van LCD's/plasma's is zich vermoedelijk wat aan het stabiliseren, dus er moeten nieuwe inkomsten gevonden worden. Wat doe je dan, inderdaad je tracht een hype te creeeren.
meon
Administrator
Administrator
Provider

ColorCode is uiteindelijk gewoon een variant op het rood/groene of rood/blauwe brilletje, maar door gebruik te maken van geel/blauw is er veel minder verkleuring en is bij zwart/wit zelfs vrijwel perfect 3D-beeld mogelijk.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

foxhound schreef:
boulder schreef:
50/60 (Pal&Secam vs NTSC) tijd is toch al tijdje voorbij, zijn nu alle modernere (niet crt) schermen standaard niet 60Hz, ook in Europa?
Helaas, die 50 vs 60Hz blijven bestaan.
Als je 720p ziet hier is dat eigenlijk wel degelijk 720p50
En film blijft nog altijd 24 fps.
boulder schreef:
Aha, de side by side slaat dan meer op de transmissiemethode dan op de weergave. Had dit dus verkeerd begrepen eerst :). Hierbij worden dan de active shutter brilletjes gebruikt.[/quote]
Het is meer dan transmissiemethode, hee.
Er gaat ook de helft van de resolutie verloren daardoor.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tomby schreef:
boulder schreef:Er waren al lang voor Telenet met 3D begon, uitzendingen in 3D, en ook af en toe in kleur.
Bedoel je hier niet gewoon gekleurde glazen ipv gepolariseerde glazen (dus eigenlijk gewoon gelijk dat brilletje van Q-Music) ?
Gepolarizeerde glazen vereist dat de bron zelf gepolarizeerd licht uitstuurt (anders valt er niets te filteren) en een gewone TV kan dat natuurlijk onmogelijk.
Hier heb je gelijk in.
Gepolariseerde 3D brilletjes bestaan, maar da's nog een andere methode.
Tomby schreef:Je openingspost is wel wat verwarrend want je valt direct met de deur in huis.
Ja, het is precies altijd wat hee :lol:
'k Zal de volgende keer eerst 6 bladzijden inleiding schrijven, dat iedereen "er klaar voor is".
Tomby schreef:Als ik het goed begrijp stel je dus een manier voor om 3D beelden die specifiek voor 3D TVs uitgezonden worden (via side-by-side) op de PC om te zetten naar videobestanden die de 3D in de kleuren geëncodeerd heeft zodat je het dan op een gewone TV kan afspelen en bekijken met het Q-brilleke.
Niet helemaal dat.
Het programma dat ik gebruik, speelt het originele bestand af en zet het in real time om naar iets anders (rood/blauw, rood/cyaan, rood/groen, geel/blauw, enz.)
Dus een soort videoplayer die direct het resultaat omzet, maar er wordt geen outputbestand gegenereerd.
Tomby schreef:Vraag me trouwens af in welke mate het Q-brilleke verschilt van de 'oude' rood/groen brillekes (zoals ik er eentje had bij een 3D DVD van Shrek)....
Het is een verbeterde techniek, de kleurenweergave is beter.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

boulder schreef:Het is meer dan transmissiemethode, hee.
Het is een compromis... side by side is de helft van de resolutie, maar dezelfde framerate... sequential is dan weer dezelfde resolutie maar een halvering van de framerate.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
boulder schreef:Het is meer dan transmissiemethode, hee.
Het is een compromis... side by side is de helft van de resolutie, maar dezelfde framerate... sequential is dan weer dezelfde resolutie maar een halvering van de framerate.
Ze zouden toch ook 720p100 kunnen doen, maar dan hebben ze inderdaad dubbel zoveel bandbreedte nodig.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

boulder schreef:Side by Side 3D betekent niet dat op een 3D TV de beelden zo te zien zijn als je denkt.
Het betekent alleen dat in de plaats dat er om beurten een beeld voor het linker- en dan voor het rechteroog getoond worden, elk frame zowel het beeld voor het linker- als het rechteroog bevat, naast elkaar geplaatst (horizontaal of verticaal).
Is dit vergelijkbaar met een viewmaster ? Is er nog een bril nodig of niet ? Indien wel, waarom :?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

quistnix schreef:Is dit vergelijkbaar met een viewmaster ?
Nee, absoluut niet... de beelden worden naast elkaar uitgezonden... maar met een 3D TV (los van het feit of je een brilletje zou dragen of niet) zie je ze dus niet zo, maar gewoon als één 3D beeld. Je TV zal ze dus terug samenvoegen, en bij ieder beeld op een gepaste manier je brilletje activeren.
quistnix schreef:Is er nog een bril nodig of niet ? Indien wel, waarom :?
Ja dus...
wirelessinfo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

Indien je op de tv nu wel twee beelden ziet naast elkaar kun je dat veranderen of niet?
Mvg
Jean-Pierre
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

wirelessinfo schreef:Indien je op de tv nu wel twee beelden ziet naast elkaar kun je dat veranderen of niet?
Als je twee beelden naast elkaar ziet geeft dit aan dat je TV niet geschikt is voor 3D (althans die bepaalde techniek).

Een TV met 3D ondersteuning zal deze namelijk automatisch herkennen en terug samenvoegen (en de actieve bril aansturen).
meon
Administrator
Administrator
Provider

Boulder, heb beide programma's geprobeerd met videofilmpjes die beeld-naast-beeld qua bron zijn (mp4, .h264, bron: YouTube) maar beide crashen dus volledig :(
wirelessinfo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

r2504 schreef:
wirelessinfo schreef:Indien je op de tv nu wel twee beelden ziet naast elkaar kun je dat veranderen of niet?
Als je twee beelden naast elkaar ziet geeft dit aan dat je TV niet geschikt is voor 3D (althans die bepaalde techniek).

Een TV met 3D ondersteuning zal deze namelijk automatisch herkennen en terug samenvoegen (en de actieve bril aansturen).
Zou het niet lukken met een firmware update van de tv?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

wirelessinfo schreef:Zou het niet lukken met een firmware update van de tv?
Ik veronderstel van wel... maar een fabrikant zal je liever een nieuw toestel proberen te verkopen vrees ik.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

meon schreef:Boulder, heb beide programma's geprobeerd met videofilmpjes die beeld-naast-beeld qua bron zijn (mp4, .h264, bron: YouTube) maar beide crashen dus volledig :(
Dan moet er toch iets mis zijn met je PC (videodrivers ???)
Bij mij kan ik die in elk geval afspelen, er zitten echter nauwelijks echte side-by-side filmpjes bij.
Meestal zijn de 2 beelden al vermengd in blauw/geel of cyaan/rood.
meon
Administrator
Administrator
Provider

boulder schreef:Meestal zijn de 2 beelden al vermengd in blauw/geel of cyaan/rood.
Dan zie ik niet in waarom je daar een speciale player voor nodig zou hebben?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

meon schreef:
boulder schreef:Meestal zijn de 2 beelden al vermengd in blauw/geel of cyaan/rood.
Dan zie ik niet in waarom je daar een speciale player voor nodig zou hebben?
Ja, ik heb niet beweerd dat je die nog nodig hebt als de beelden al vermengd zijn.
Als je mijn eerste post eens herleest heb ik het over het omzetten van side-by-side 3D naar geel/blauw, rood/cyaan, enz.
Van Youtube heb ik niet gesproken, maar wel van echte TV programma's, die in side-by-side 3D uitgezonden worden.
Daarna begin jij over Youtube, en nu zeg je tegen mij dat je daar geen speciale player voor nodig hebt :roll:

Feit is, als er morgen een of ander kanaal side-by-side 3D uitzendt, hoe ga je dat dan bekijken als je geen 3D TV hebt ?
Daar heb je wel zo'n player voor nodig.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Mja, wat de bron is maakt op zich niet uit eh... Die programma's beweren DirectVideo te gebruiken en aangezien ik de files in Windows Media Player afgespeeld krijg had ik verwacht dat die dingen die files ook konden afspelen.
Wil maar zeggen dat het rippen van een tv-stream, converteren en al die stappen niet per sé nodig hoeven te zijn als je op YouTube al wat voorbeeldmateriaal kan vinden dat 'kant en klaar' is. De kans dat je langer dan 10 min met zo'n gekleurd brilletje naar iets kan kijken is redelijk klein en dan zijn al die stappen misschien net iets te omslachtig...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

meon schreef:Mja, wat de bron is maakt op zich niet uit eh... Die programma's beweren DirectVideo te gebruiken en aangezien ik de files in Windows Media Player afgespeeld krijg had ik verwacht dat die dingen die files ook konden afspelen.
Maar de beeldkwaliteit van een Youtube filmpje is nu niet direct om over naar huis te schrijven.
Ik heb daar nauwelijks filmpjes gevonden die echt goed afspelen.
meon schreef:Wil maar zeggen dat het rippen van een tv-stream, converteren en al die stappen niet per sé nodig hoeven te zijn als je op YouTube al wat voorbeeldmateriaal kan vinden dat 'kant en klaar' is. De kans dat je langer dan 10 min met zo'n gekleurd brilletje naar iets kan kijken is redelijk klein en dan zijn al die stappen misschien net iets te omslachtig...
Maar ik rip niet.
Ik neem gewoon op, en copieer de file van mijn Dreambox via het netwerk naar mijn PC.
En converteren doe ik ook niet, ik speel de file gewoon af met die player.
Mocht ik nu eerst moeten converteren naar een ander beeldformaat, enz. zou ik zeggen "ja, dat duurt lang", maar dit gaat toch wel supersnel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
wirelessinfo schreef:Zou het niet lukken met een firmware update van de tv?
Ik veronderstel van wel... maar een fabrikant zal je liever een nieuw toestel proberen te verkopen vrees ik.
Hmm, dan moet je ons wel eens uitleggen hoe via een loutere firmware update die TVs dan ineens de brillekes zouden kunnen aansturen ;). Of maw, je moet echt wel een nieuwe 3D tv hebben om 3D te kunnen zien, want die TVs hebben de nodige hardware niet alleen om het inkomende 3D signaal te processen maar vooral ook om synchroon de brilletjes aan te sturen.

Enige wat mogelijk wel zou kunnen via firmware is conversie van het inkomende signaal naar een 3D beeld voor gekleurde brilletjes, maar ik betwijfel of daar veel interesse voor zal zijn. Ik vind die 3D oplossing namelijk niet om aan te zien (vroeger niet met de groen-rode brillekes en nu niet met het Q brilleke).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:Hmm, dan moet je ons wel eens uitleggen hoe via een loutere firmware update die TVs dan ineens de brillekes zouden kunnen aansturen ;).
Da's de vraag... hoe synchroniseren die brilletjes... is dat effectief via additionele hardware, of "herkennen" zij het beeld ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
Tomby schreef:Hmm, dan moet je ons wel eens uitleggen hoe via een loutere firmware update die TVs dan ineens de brillekes zouden kunnen aansturen ;).
Da's de vraag... hoe synchroniseren die brilletjes... is dat effectief via additionele hardware, of "herkennen" zij het beeld ?
Hardware, volgens mij.
Voor LCD schermen zie ik eigenlijk niet in waarom ze voor Dreambox geen add-on zouden kunnen ontwikkelen, met een 3D bril die je via USB aansluit (de zender, de bril zelf zou dan via infrarood aangestuurd worden), en dan een plug-in die de beelden weergeeft zoals een 3D TV dat doet.
Bij CRT schermen zou dat misschien ook nog lukken als je ze op 100 of 120 Hz interlaced zet, dan heb je nog 50 of 60 Hz per oog.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

boulder schreef:Hardware, volgens mij.
Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/LCD_shutter_glasses eveneens;
The glasses are controlled by an infrared, radio frequency, DLP-Link or Bluetooth transmitter that sends a timing signal that allows the glasses to alternately darken over one eye, and then the other, in synchronization with the refresh rate of the screen.
... in theorie zou een fabrikant dit dus tesamen met een firmware upgrade kunnen leveren (veel TV's hebben toch een USB poort), maar in de praktijk geloof ik niet dat men dit meteen gaat doen... men zal je wel een nieuw toestel laten kopen (daarover gaat de ganse 3D hype toch).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:... in theorie zou een fabrikant dit dus tesamen met een firmware upgrade kunnen leveren (veel TV's hebben toch een USB poort), maar in de praktijk geloof ik niet dat men dit meteen gaat doen... men zal je wel een nieuw toestel laten kopen (daarover gaat de ganse 3D hype toch).
Daarom dat ik geen heil verwacht van fabrikanten van TV's, maar waarom geen 3D brilletje op Dreambox ?
De software draait op Linux, en voordat het beeld naar de TV gestuurd wordt, wordt het sowieso door het toestel verwerkt.
Dan heb je nog een 3D brilletje nodig dat aangestuurd wordt door iets dat op één van de poorten op een Dreambox past.
De enige die daarvoor in aanmerking lijkt te komen is USB2 of serieel.

Maar als het er niet komt, zou je het via je PC kunnen doen, als die rechtstreeks aan je TV hangt, en daar zo'n shutter brilletje door aangestuurd wordt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Boulder: ik denk dat je over het hoofd ziet dat heel veel TVs een hoop processing doen op het binnenkomende beeld. De truuk van externe sync via PC of Dreambox zou enkel gaan als de TV effectief elk binnenkomend beeld ongeprocessed laat zien. Sommige TVs laten dit toe via een game mode of zo, maar dat is bijlange niet bij alle TV's het geval.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tomby schreef:Boulder: ik denk dat je over het hoofd ziet dat heel veel TVs een hoop processing doen op het binnenkomende beeld. De truuk van externe sync via PC of Dreambox zou enkel gaan als de TV effectief elk binnenkomend beeld ongeprocessed laat zien. Sommige TVs laten dit toe via een game mode of zo, maar dat is bijlange niet bij alle TV's het geval.
Is dat niet vooral voor analoge aansluitingen ?
Immers, als je een (HD) digibox/corder eraan hangt, en die processing maakt alles kapot zoals je zegt, dan zou het ook niet werken, want je TV weet niet of het nu een PC is die eraaan hangt, een HD digibox, een Playstation 3, enz.
meon
Administrator
Administrator
Provider

De tv hier doet aan "mpeg-ruis-onderdrukking" en ook 100/200 Hz dingen is post-processing...
Ik heb hier idd ook al gemerkt dat er enkele ms vertraging door ontstaat... (wat voor een shutter-oplossing dan inderdaad problematisch wordt).
Maar zo 'blauw/geel'-mengen zouden ze toch moeten kunnen via een firmware-update, nee? Of zou dat te ingewikkeld zijn voor de electronica? :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

meon schreef:De tv hier doet aan "mpeg-ruis-onderdrukking" en ook 100/200 Hz dingen is post-processing...
En kun je dat niet afzetten ?
meon schreef:Maar zo 'blauw/geel'-mengen zouden ze toch moeten kunnen via een firmware-update, nee? Of zou dat te ingewikkeld zijn voor de electronica? :)
Geen idee, dat zijn vragen om aan die firma's die die software ontwikkelen te vragen.
Maar zelfs als het zou kunnen dan denk ik dat die daar helemaal niet in geïnteresseerd zijn.
Ze willen natuurlijk liever een nieuw toestel verkopen, vandaar dat ik eerder zou verwachten dat er een Bluray oplossing komt, en misschien ook een voor Dreambox.
Ik zou eigenlijk wel eens willen met een PC brilletje testen, en mijn CRT dan op 100Hz interlaced zetten, maar ik ga dat niet kopen, gewoon om dat eens een keertje te testen :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Immers, als je een (HD) digibox/corder eraan hangt, en die processing maakt alles kapot zoals je zegt, dan zou het ook niet werken, want je TV weet niet of het nu een PC is die eraaan hangt, een HD digibox, een Playstation 3, enz.
Is zeker niet alleen voor analoge bronnen. Veel TVs gaan bvb ook zekere vormen van interpolatie doen om vloeiender beelden te krijgen. Dat is bijna zeker het geval met die zogezegde 100Hz toestellen. Ik denk niet dat er veel toestellen (lees: bijna geen enkel toestel) zijn die exact beeld per beeld de bron laten zien.
Ik heb overigens niet gezegd dat dat een probleem is voor PC, PS3 enz... het is een probleem voor 3D aangestuurd door een externe bron. De beelden zijn immers afwisselend voor links en rechts. Los van het feit dat de delay in het beeld de boel al om zeep helpt (bril zal niet in sync met beeld zijn), zal de processing er ook voor zorgen dat een beeld voor het ene oog door de processing vervuild wordt met het beeld voor het andere oog. Die processing zou eigenlijk telkens een frame moeten overslaan zodat het beeld voor links enkel processing doet op de beelden voor links en analoog voor rechts. Ben overigens vrij zeker dat echte 3D TVs ook zoiets doen.

Kortom: ik denk dat het nagenoeg onmogelijk is om 3D te verkrijgen op niet-3D TVs (behalve dan uiteraard via die gekleurde brilletjes).

Ik ben overigens wel eens benieuwd of het wel wat gaat worden met die 3D. Ik zou er in elk geval mijn geld niet op zetten. Zelfs gewone HD is bijlange nog niet standaard, en in de winkels liggen er nog altijd 10x meer DVDs dan BluRays. Ik zie nog niet direct een grote zwaai richting 3D. En dan zwijg ik nog over die brillekes die er m.i. helemaal voor gaan zorgen dat het een vroege dood zal sterven.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Maar zo 'blauw/geel'-mengen zouden ze toch moeten kunnen via een firmware-update, nee? Of zou dat te ingewikkeld zijn voor de electronica? :)
Dat zou zeker mogelijk moeten zijn en kan uiteraard perfect met de huidige TVs. Eigenlijk is het dan niets meer dan het algoritme uit de openingspost maar dan real-time, wat zeker haalbaar is. Enige probleem is dat de kwaliteit van de 3D met die gekleurde brilletjes zo triestig is dat m.i. niemand daar zit op te wachten (of het moet aan mezelf liggen maar ik vind die oplossing echt niet naar te kijken, behalve misschien nog in zwart/wit dan valt het nog mee).

Edit: eigenlijk doelde ik op hetgeen boulder ook zegt: de afspeler kan perfect die conversie doen (bvb een PS3 of Dreambox met specifieke software) dus dan is er geen nieuwe TV firmware nodig. Toestellen gelijk TVs krijgen typisch alleen nieuwe firmware om problemen op te lossen maar zeker nooit om nieuwe features toe te voegen.
westerdiep
Starter
Starter

hallo ik heb een 3d color code film en ik zet de film op een hdd en laat hem afspelen met de a.c.ryan met hdmi op een panasonic plasma maar met een colorcode bril zie ik geen 3d wie kan mij vertellen wat ik moet doen en wat ik verkeerd doe kan het met hdmi of moet het via scart groet rob :help:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”