dvb-t antenne icm tv en radio: een probleem?

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Zou dit werken indien ik een splittertje erop steek (nogal veel interferentie nu ts dvb-t,satcoax en fm antenne)?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

silencer schreef:Zou dit werken indien ik een splittertje erop steek (nogal veel interferentie nu ts dvb-t,satcoax en fm antenne)?
Ik begrijp je opmerking over interferentie niet zo, de combinatie via één kabel zal onderlinge beïnvloeding alleen maar groter maken.

Wanneer je een passieve dvb-t antenne hebt zal het wel werken.
Wanneer je een actieve antenne hebt moet je er aan denken dat de in- en uitgangen van de splitter galvanisch gekoppeld zijn.
Dus de 5V vanuit je dvb-t tuner gaat keurig naar de antenne maar ook naar de fm-tuner en het kan zijn dat deze de spanning kortsluit.
Er zal niet meteen wat stuk gaan, de stroom op 5V is beperkt.
Als oplossing zou je een seriecondensator in de coax stekker kunnen inbouwen.
Waar je ook aan moet denken is, dat wanneer je een actieve antenne gebruikt van de types die ik hier in gebruik en uitgebreid getest heb, dat deze een zuigkring ingebouwd en afgestemd op de fm band hebben.
Dit verzwakt de fm-band sterk en is waarschijnlijk om overbelasting door naburige fmzenders te voorkomen.
Maar dit hoeft niet bij elke antenne het geval te zijn.
Dus: probeer het uit!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Limburg schreef:Wanneer je een actieve antenne hebt moet je er aan denken dat de in- en uitgangen van de splitter galvanisch gekoppeld zijn. Dus de 5V vanuit je dvb-t tuner gaat keurig naar de antenne maar ook naar de fm-tuner en het kan zijn dat deze de spanning kortsluit.
5V vanuit je DVB-Tuner... ik kan me niet inbeelden dat dit standaard voorzien is ???

Heeft die actieve antenne geen eigen voeding ?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Limburg schreef:Wanneer je een actieve antenne hebt moet je er aan denken dat de in- en uitgangen van de splitter galvanisch gekoppeld zijn. Dus de 5V vanuit je dvb-t tuner gaat keurig naar de antenne maar ook naar de fm-tuner en het kan zijn dat deze de spanning kortsluit.
5V vanuit je DVB-Tuner... ik kan me niet inbeelden dat dit standaard voorzien is ???

Heeft die actieve antenne geen eigen voeding ?
Ik heb hier 3 type dvb-t tuners in gebruik, een KPN tuner, een Duitse Zehner en een Spaanse Mvision,
(de laatste is de leukste, http://www.mvision.tv/dutch/produkten/T-4.html )
alle drie voorzien in 5V op de antenne aansluiting voor een actieve antenne, bij alle drie is dit softwarematig in of uit te schakelen.
Bij slechts enkele actieve dvb-t antenne's wordt een voeding met power-inserter bijgeleverd voor voeding via de coaxkabel, meestal zit er geen voeding bij.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik denk dat zo goed als elke ontvanger die 5v schakelbare antenne voeding heeft . Ik heb een simpele könig fta onntvanger , en die heeft dat ook . Zelfs m'n oude hauppage pc kaart had dit .

Voor tv's , weet ik dit niet zeker , maar denk echter niet dat ze deze mogelijkheid bieden . Ikzelf gebruik een hark die op zolder hangt en een 24v 28 Db mast versterker , en pluk zo toch 37 zenders uit de lucht hier ( al dan niet gecodeerd ).
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

dopke schreef:Ik denk dat zo goed als elke ontvanger die 5v schakelbare antenne voeding heeft . Ik heb een simpele könig fta onntvanger , en die heeft dat ook . Zelfs m'n oude hauppage pc kaart had dit .

Voor tv's , weet ik dit niet zeker , maar denk echter niet dat ze deze mogelijkheid bieden . Ikzelf gebruik een hark die op zolder hangt en een 24v 28 Db mast versterker , en pluk zo toch 37 zenders uit de lucht hier ( al dan niet gecodeerd ).
Je hebt nu zelfs yagi's met ingebouwde 5v versterker, bv http://www.funke.nl/site/index.php?opti ... Itemid=347
Vroeger had je een hoge spanning nodig om een zo goed mogelijke versterker te bouwen (laag IM), tegenwoordig is dat kennelijk niet meer nodig.
Wat ontvangst betreft, hier een eerdere posting van januari dit jaar:
Limburg schreef:Hier, in Neerpelt, ontvang ik ook een flink aantal zenders maar de Walen zijn hier niet te bespeuren.
Ik gebruik een aktieve antenne, de Telestar antenna-3, die op diverse plaatsen in Duitsland voor 16.50 tot 39 Euro te koop is, op de schoorsteen gemonteerd op plm 8 meter hoogte.
Zie o.a.
De antenne is vertikaal gepolariseerd en heeft een hartvormig stralingdiagram met een scherpe nul aan één van de zijkanten.
Ondanks de vertikale polarisatie komt Genk met z'n horizontale polarisatie zeer sterk binnen, dit was vroeger niet zo.

kan 26 100% zdf, 3sat, docu/kika, zdf-info
kan 35 50% zdf, 3sat, docu/kika, zdf-info
kan 37 100% mdr, ndr, swr, wdr
kan 29 50% rtl2, superRTL, vox, rtl
kan 48 20% arte, phoenix, einsfestival, das Erste
kan 55 20% pro7, sat1, kabel eins, n24
kan 25 100% Een, Canvas, canvas+
kan 30 100% ned1, ned2, ned3, brabant

Ontvangst van de zenders die niet alle dagen doorkomen is zeker te verbeteren door de antenne op een mastje te monteren van een paar meter, maar ik ontvang deze zenders nu ook al per sat.
edit: typo
Daarnaast heb ik nu ook een Nederlands kaartje waarmee ik de ruim 20 gecodeerde zenders kan bekijken, hiervoor heb je wel een Nederlandse bekende nodig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

dopke schreef:Ik denk dat zo goed als elke ontvanger die 5v schakelbare antenne voeding heeft.
My mistake dan... dacht enkel dat dit bij DVB-S tuners zou zijn... niet dus :oops:
dopke
Elite Poster
Elite Poster

Limburg schreef:
Je hebt nu zelfs yagi's met ingebouwde 5v versterker, bv http://www.funke.nl/site/index.php?opti ... Itemid=347
Vroeger had je een hoge spanning nodig om een zo goed mogelijke versterker te bouwen (laag IM), tegenwoordig is dat kennelijk niet meer nodig.

Je hebt verschillende modellen van yagi's , ik heb een 96 elementen 21Db passief. En zonder die mastversterker neem ik ook de duitse op 4 m hoogte tussen de bomen ( 65 km van hier ) . de waalse ( luik ) en nederlandse (maastricht) zijn allemaal geen probleem . 32 € in de mediamarkt voor die hark .
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

dopke schreef: Je hebt verschillende modellen van yagi's , ik heb een 96 elementen 21Db passief. En zonder die mastversterker neem ik ook de duitse op 4 m hoogte tussen de bomen ( 65 km van hier ) . de waalse ( luik ) en nederlandse (maastricht) zijn allemaal geen probleem . 32 € in de mediamarkt voor die hark .
Als dat degene is met de oranje plastic strips dan is dat degene die ik hier ook in het verleden gebruikt heb en inderdaad in de mediamarkt heb gezien.
Het ding werkte prima, maar het dadeel hier was dat de toevoerkabel naar de kelder vrij lang was zonder extra versterking en de één richting, vandaar de keuze voor een aktieve antenne (hartvormig stralingsdiagram)
dopke
Elite Poster
Elite Poster

Oranje strips ? heb je het toch over iets anders denk ik .

Afbeelding

Verkeerd gepolariseerd , richting maastricht heb ik geen problemen om de vrt zenders te pakken . En ook al staat er een huis tussen antenne en mast in aaken , komt ook goed binnen ( zelfs zonder versterker ) . Het klopt wel dat je moet draaien , maar dat moet je met elke hark doen . of je moet meerdere elementen aan elkaar koppelen , gericht op elke mast die je wil ontvangen .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”