VoIP via Telenet - geschikte router?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Salomon13
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:41

Hey

Ik verhuis binnen een twee maanden en ben tegelijkertijd de verschillende mogelijkheden qua internet, telefoon en tv aan het herbekijken.

Qua ADSL weet ik ongeveer wat kan en niet kan. Ik heb momenteel immers Discovery Line, EDPnet en VoIP via Weepee. Alles loopt via een Speedtouch 780WL. Daarnaast nog analoge tv via Telenet.

In mijn nieuwe woonst (huur) bestaat de kans dat er geen telefoonkabel ligt (nog te verifiëren) en daarom was ik de mogelijkheden via het enige alternatief aan het bekijken, namelijk Telenet. Dit had ik in gedachten: telenet funkyshake (internet + digitale tv) en telefonie via Weepee (met nummerbehoud). Waarop ik echter geen antwoord heb kunnen vinden: Bestaan er routers die VoIP functionaliteit hebben? Vaak ziin het ADSL modem/routers die ik tegenkom, maar daarmee kan ik niet doen (of zie ik dit verkeerd?).

Alvast bedankt!
Salomon13
Salomon13
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:41

Dan toch precies iets gevonden:

Draytek Vigor 2200V
Zyxel P-2304R-P1

Beide wel vrij prijzig (naar mijn mening) en geen WiFi ondersteuning. Op zich geen ramp want ik kan het Access Point van Telenet gebruiken, maar een geïntegreerd toestel is wel gemakkelijker.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Salomon13 schreef:Bestaan er routers die VoIP functionaliteit hebben?
Je router hoeft die functionaliteit niet te hebben... gewoon een ATA erachter hangen.

Voor een goede 30 euro kan je dat vinden.

Nu ken ik niet je bel patroon... waar weet je zeker dat VoIP nog zin heeft... een shake met telefonie kost maar enkele euro's meer, en geeft je gratis bellen in gans Europa. Via WeePee ga je met die enkele euro's niet ver komen vrees ik.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

r2504 schreef:
Salomon13 schreef:Bestaan er routers die VoIP functionaliteit hebben?
Je router hoeft die functionaliteit niet te hebben... gewoon een ATA erachter hangen.

Voor een goede 30 euro kan je dat vinden.

Nu ken ik niet je bel patroon... waar weet je zeker dat VoIP nog zin heeft... een shake met telefonie kost maar enkele euro's meer, en geeft je gratis bellen in gans Europa. Via WeePee ga je met die enkele euro's niet ver komen vrees ik.
idd, een speedtouch 780/... als ata configureren(CLI), fritzbox(als ip client,zoals hier ook in gebruik),...

spa3000/3102?(nwer model?) kan echter veel meer als ata dan bvb. fritzbox kwa geluids-instellingen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

silencer schreef:spa3000/3102?(nwer model?) kan echter veel meer als ata dan bvb. fritzbox kwa geluids-instellingen.
Zoals?
Salomon13
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:41

r2504 schreef:Nu ken ik niet je bel patroon... waar weet je zeker dat VoIP nog zin heeft... een shake met telefonie kost maar enkele euro's meer, en geeft je gratis bellen in gans Europa. Via WeePee ga je met die enkele euro's niet ver komen vrees ik.
Daarover heb ik reeds gedacht, maar afgaand op de voorbije 18 maand verbruik ik gemiddeld 5 euro per maand belwaarde. De shake kost 10 euro extra voor telefonie. Dus onegveer 60 euro verschil/jaar. Niet veel, maar ook niet weinig. Daarom wil ik ook niet teveel geld uitgeven aan extra hardware, want dan is het voordeel teniet gedaan. Bovendien weet ik niet hoelang ik deze zal gebruiken.

Ter info: ik heb nog geen router. Enkel een speedtouch 780WL waaraan een DECT telefaan hangt. Tenzij ik hier alles mee kan doen, moet ik zowieso extra kosten maken.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Salomon13 schreef:
r2504 schreef:Nu ken ik niet je bel patroon... waar weet je zeker dat VoIP nog zin heeft... een shake met telefonie kost maar enkele euro's meer, en geeft je gratis bellen in gans Europa. Via WeePee ga je met die enkele euro's niet ver komen vrees ik.
Daarover heb ik reeds gedacht, maar afgaand op de voorbije 18 maand verbruik ik gemiddeld 5 euro per maand belwaarde. De shake kost 10 euro extra voor telefonie. Dus onegveer 60 euro verschil/jaar. Niet veel, maar ook niet weinig. Daarom wil ik ook niet teveel geld uitgeven aan extra hardware, want dan is het voordeel teniet gedaan. Bovendien weet ik niet hoelang ik deze zal gebruiken.

Ter info: ik heb nog geen router. Enkel een speedtouch 780WL waaraan een DECT telefaan hangt. Tenzij ik hier alles mee kan doen, moet ik zowieso extra kosten maken.
dan kun je je speedtouch blijven gebruiken, heeft een router ingebouwd.
Bekijk wel eens even de CLI manual (ben niet zeker of het zo gewoon werkt, wellicht wel?).
Salomon13
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:41

silencer schreef:dan kun je je speedtouch blijven gebruiken, heeft een router ingebouwd.
Bekijk wel eens even de CLI manual (ben niet zeker of het zo gewoon werkt, wellicht wel?).
Tof! Ik ga die CLI manual komend weekend eens uitpluizen. Tot nu toe had ik nog niet veel meer dan het VoIP hoofdstyuk bekeken.
jefius
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2009, 15:51

Je kan ook Fritzbox kopen van AVM. Heb je naast router en VOIP functionaliteit ook de mogelheid om 2 analoge toestellen en 6 draadloze toestellen aan te sluiten.
Heb je ineens een pabx (fax to mail, antwoordapparaat) voor een lage prijs. Ik heb de mijne gekocht bij fritzwebshop.be.
http://www.Fritzwebshop.be De Fritz!box 7390 is leverbaar en compatibel met Belgacom VDSL
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

jefius schreef:Je kan ook Fritzbox kopen van AVM. Heb je naast router en VOIP functionaliteit ook de mogelheid om 2 analoge toestellen en 6 draadloze toestellen aan te sluiten.
Heb je ineens een pabx (fax to mail, antwoordapparaat) voor een lage prijs. Ik heb de mijne gekocht bij fritzwebshop.be.
je kan ook de pbx van pfsense gebruiken anders
Die speedtouch is erg eenvoudig, al die extra's zijn vaak niet nodig (die 6 draadloze tels gaat toch met elke ata op het basisstation)
Een 7170 kost toch al makkelijk rond de 50€(de-ebay) en dan moet je die nog patchen e.d.
Salomon13
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:41

jefius schreef:Je kan ook Fritzbox kopen van AVM. Heb je naast router en VOIP functionaliteit ook de mogelheid om 2 analoge toestellen en 6 draadloze toestellen aan te sluiten.
Heb je ineens een pabx (fax to mail, antwoordapparaat) voor een lage prijs. Ik heb de mijne gekocht bij fritzwebshop.be.
Maar Fritzboxen zijn allemaal DSL modem/router/... combinaties en waarom zou ik een nieuwe DSL modem/router/... kopen als de huidige nog werkt en alle functies heeft die ik nodig heb.

Los daarvan is goedkoop relatief... voor een toestel waarvan ik niet weet hoelang ik het zal gebruiken (1jaar?, 2 jaar?, ...), investeer ik liever zo weinig mogelijk.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Salomon13 schreef:
jefius schreef:Je kan ook Fritzbox kopen van AVM. Heb je naast router en VOIP functionaliteit ook de mogelheid om 2 analoge toestellen en 6 draadloze toestellen aan te sluiten.
Heb je ineens een pabx (fax to mail, antwoordapparaat) voor een lage prijs. Ik heb de mijne gekocht bij fritzwebshop.be.
Maar Fritzboxen zijn allemaal DSL modem/router/... combinaties en waarom zou ik een nieuwe DSL modem/router/... kopen als de huidige nog werkt en alle functies heeft die ik nodig heb.

Los daarvan is goedkoop relatief... voor een toestel waarvan ik niet weet hoelang ik het zal gebruiken (1jaar?, 2 jaar?, ...), investeer ik liever zo weinig mogelijk.
ik zou die modem router fct nooit gebruiken van de fritz, bij famillie staat trouwens de st780(voip).
cowboy_film_fan
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:38
Locatie: Brecht
Bedankt: 1 keer

Ja Salomon13, je hoeft helemaal geen nieuwe appartuur te kopen. met die Speedtouch 780 kun je alles doen.Ik heb het zelf geprobeerd met een Speedtouch 716,en na wat googelen vind je hoe je hem moet omprogrammeren als ATA.De handleidingen voor de 716 en 780 zijn uitwisselbaar mits voorzien van dezelfde firmware versie (bijv 6.2.29)
Je kunt gewoon Ethernet poort4 als WAN gebruiken en direct aan je Telenet modem hangen. Heb je nog 3 poorten over voor PC's en e.v.t. Wifi
Het ADSL gedeelte staat dan gewoon buiten werking.

Als je deze setup hebt kun je uitbellen via een van de Betamax providers,(Voipbuster,Povy)maar inkomend is het probleem. De enige gratis oplossing is ipkall.com en daar krijg je een inbelnummer (DID) dat geografisch in Washington is gelegen.Alle andere mij bekende DID oplossingen vereisen ook dat je uitbelt via die provider,en da's altijd duurder als via een Betamax provider. Als je dit nog wilt omzeilen,moet je inderdaad van die Speedtouch af en bijvoorbeeld een Fritz! aanschaffen waarin je meer dan een provider kunt instellen (heb ik vernomen maar geen ervaring mee).
Momenteel ben ik aan het uitzoeken hoe je bovenstaand probleem kunt aanpakken zonder je Speedtouch te vervangen,en dan kom je terecht bij MySIPswitch (gratis maar Betamax wil het niet dus sputtert tegen),Voxalot (betalend $15/jaar en schijnt te werken) ,of PBXes (ook probemen met Betamax).
succes!
Salomon13
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:41

Cowboy_film_fan, bedankt voor de informatie.

Ik heb er ondertussen nog niks voor gedaan. Ik heb het immers pas eind februari nodig, maar goed te horen dat er iemand is die hier al ervaring mee heeft.
Meerdere SIP's heb ik (momenteel) niet nodig, omdat ik niet zoveel bel. Anders had ik ook een upgrade naar een shake met telefonie genomen. Ik wil vooral mijn nummer behouden, zodat ik gebeld kan worden.

Groeten
Salomon13
Salomon13
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:41

Nu ik deze post nog eens lees, viel me het volgende op (vette tekst):
cowboy_film_fan schreef:Als je deze setup hebt kun je uitbellen via een van de Betamax providers,(Voipbuster,Povy)maar inkomend is het probleem. De enige gratis oplossing is ipkall.com en daar krijg je een inbelnummer (DID) dat geografisch in Washington is gelegen.Alle andere mij bekende DID oplossingen vereisen ook dat je uitbelt via die provider,en da's altijd duurder als via een Betamax provider. Als je dit nog wilt omzeilen,moet je inderdaad van die Speedtouch af en bijvoorbeeld een Fritz! aanschaffen waarin je meer dan een provider kunt instellen (heb ik vernomen maar geen ervaring mee).
Momenteel ben ik aan het uitzoeken hoe je bovenstaand probleem kunt aanpakken zonder je Speedtouch te vervangen,en dan kom je terecht bij MySIPswitch (gratis maar Betamax wil het niet dus sputtert tegen),Voxalot (betalend $15/jaar en schijnt te werken) ,of PBXes (ook probemen met Betamax).
succes!
Geen idee waarom het me niet eerder is opgevallen, maar betekent dit dat ik geen oproepen zal kunnen ontvangen op mijn vaste lijn?
Ik plan een Telenet internet aansluiting te nemen en mijn vast nummer (nu Belgacom) te porteren naar WeePee. Echter als ik geen oproepen zal ontvangen, moet ik hier toch eens over nadenken... Naarwaar stuurt WeePee die inkomende gesprekken trouwens?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Salomon13 schreef:Geen idee waarom het me niet eerder is opgevallen, maar betekent dit dat ik geen oproepen zal kunnen ontvangen op mijn vaste lijn?
Ik plan een Telenet internet aansluiting te nemen en mijn vast nummer (nu Belgacom) te porteren naar WeePee. Echter als ik geen oproepen zal ontvangen, moet ik hier toch eens over nadenken... Naarwaar stuurt WeePee die inkomende gesprekken trouwens?
Uiteraard kan je ook inkomende gesprekken ontvangen via VoIP; anders zou het maar een halve technologie zijn. Als je WeePee als provider kiest, kan je ze voor zowel inkomende als uitgaande gesprekken gebruiken.

Het is enkel in het geval dat je een betamax clone (voipbuster, ...) gebruikt als VoIP provider dat je geen inkomend nummer hebt. Dit is echter ook eenvoudig op te lossen door tegelijkertijd 2 providers te gebruiken (één voor uitgaande, en één voor inkomende gesprekken). Echter, een handvol (oudere of goedkopere) ATA's ondersteunt slechts één provider tegelijkerlijk (maar met WeePee is dat dan nog geen probleem).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Edward Valckx schreef:
Salomon13 schreef:Geen idee waarom het me niet eerder is opgevallen, maar betekent dit dat ik geen oproepen zal kunnen ontvangen op mijn vaste lijn?
Ik plan een Telenet internet aansluiting te nemen en mijn vast nummer (nu Belgacom) te porteren naar WeePee. Echter als ik geen oproepen zal ontvangen, moet ik hier toch eens over nadenken... Naarwaar stuurt WeePee die inkomende gesprekken trouwens?
Uiteraard kan je ook inkomende gesprekken ontvangen via VoIP; anders zou het maar een halve technologie zijn. Als je WeePee als provider kiest, kan je ze voor zowel inkomende als uitgaande gesprekken gebruiken.

Het is enkel in het geval dat je een betamax clone (voipbuster, ...) gebruikt als VoIP provider dat je geen inkomend nummer hebt. Dit is echter ook eenvoudig op te lossen door tegelijkertijd 2 providers te gebruiken (één voor uitgaande, en één voor inkomende gesprekken). Echter, een handvol (oudere of goedkopere) ATA's ondersteunt slechts één provider tegelijkerlijk (maar met WeePee is dat dan nog geen probleem).
idd skype & betamax en vele anderen kunnen je geen "belgisch" telefoonnr geven... en je wilt je vrienden niet naar een gratis engels, nederlands, amerikaans nummer doen bellen :-)

Weepee & 3starsnet zijn 2 redelijk goedkope Belgische aanbieders van telefoonnr's via Voip.

tot voor kort vroeg 3starsnet 20tal euro voor het porteren van een nr... ze hebben ook een tijdje gratis 02 en 03 nummers uitgedeelt :-)
Weepee vroeg een eenmalige 68 euro maar dat is nu 9 euro geworden...

dus "gebeld" worden is redelijk goedkoop...Vaak 1malige betaling...
opmerking : 3starsnet verlangt dat je minimaal 10-15 euro belkrediet hebt...en deze is 1 jaar geldig;
Weepee maakt actief reklame van geen tijdslimiet te steken op belkrediet.... ze verkopen voor minimum 20 euro aan belkrediet (in vouchers van 5 euro)
-> ze verdienen vnl naarmate dat jij gebeld wordt...alhoewel die interconnectie tarieven wel wat gezakt zijn om daar goed uwe boterham mee te verdienen...


ATA's die maar 1 provider aankunnen -> www.pbxes.org instellen ... hier kun je tot 5 ata's gooien... gratis... en praktisch onbeperkt aantal voip providers (weepee, voipcheap, ...)

3starsnet heeft de interesssantste ata promotie -> Siemens S450IP dect oplossing... voor amper +-69 euro...daar koop je amper een ata voor elders...
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Salomon13 schreef:Geen idee waarom het me niet eerder is opgevallen, maar betekent dit dat ik geen oproepen zal kunnen ontvangen op mijn vaste lijn?
Ik plan een Telenet internet aansluiting te nemen en mijn vast nummer (nu Belgacom) te porteren naar WeePee. Echter als ik geen oproepen zal ontvangen, moet ik hier toch eens over nadenken... Naarwaar stuurt WeePee die inkomende gesprekken trouwens?
naar een "ata" dat is een toestel met aan de ene kant een "netwerk" poort en aan de andere kant 1 of meerdere "RJ11" telefoon aansluitingen.
je kunt natuurlijk direct een "sip" telefoon aanschaffen met een RJ45 aansluiting
of een GSM die "wifi" aankan en via jouw accesspoint registreert bij weepee

je kunt ook "forwarden" naar je gsm maar dat stukje betaal jij wel :-)

de duurste Fritz Fon Ata avm modem (adsl/telenet/...) heeft ook DECT support :-)
Salomon13
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:41

Even feedback geven, zodat anderen er ook wat mee zijn:

* Belgacom nummer is geporteerd naar Weepee. Dit duurde ongeveer 9-10 werkdagen.
* Overschakeling was probleemloos. Ik had het zelfs maar 1 dag later gemerkt dat alles via Weepee verliep en dan toevallig omdat ik mijn status ging consulteren.
* Om mijn Speedtouch heb ik wat zitten prutsen tot ik deze website tegenkwam: http://www.miels.nl/speedtouch780-router.html. Hier staan alles commando's mooi op een rijtje en het werk vlot :-)
* Voor Weepee te doen werken: gewoon account instellen (sip, proxy, ...) in de Speedtouch en de rest gebeurd vanzelf.

Iedereen bedankt voor de info!
VOODOOS!L
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 maa 2007, 21:52
Bedankt: 1 keer

beste salomon13,
binnenkort verhuizen wij ook en ik merk dat ik in net dezelfde situatie kom als jij enkele maanden terug (met uizondering dat ik van tele2 naar telenet+weepee zou gaan).

hoe is jouw ervaring ondertussen met die weepee? is dit betrouwbaar? goede kwaliteit? komen er geen bijkomende onverwachte kosten bij (behalve 9euro voor activatie DID + 9euro overzetting bestaand nummer). vind die bedragen bij weepee vrij laag en ben dus wat wantrouwig...;)

Zelf zit ik met een SpeedTouch 716 ipv 780. In jouw onderzoek om alles werkende te krijgen, zijn er jouw specifieke instellingen opgevallen die mogelijk enkel op de 780 zouden werken? ik moet mijn verder onderzoek naar firmware en config enzoverder nog beginnen...alle tips zijn welkom!

alvast bedankt voor alle interessante info in deze topic!

CIAO!
VOODOOS!L
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Salomon13 schreef:Dan toch precies iets gevonden:

Draytek Vigor 2200V
Zyxel P-2304R-P1

Beide wel vrij prijzig (naar mijn mening) en geen WiFi ondersteuning. Op zich geen ramp want ik kan het Access Point van Telenet gebruiken, maar een geïntegreerd toestel is wel gemakkelijker.

Fritzbox
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”