Ik heb dus PC 1, waar Internet via USB-modem binnen komt en de pc al router draait. Van daar uit gaat het naar een netwerkswitch en dan naar een client-pc. Die client-pc heeft een draadloze netwerkkaart (802.11g). Ik heb ook een centrino-laptop. Die heeft dus een 802.11b netwerkkaart.
Nu zou ik graag ook wireless met de laptop online kunnen gaan en ook op het netwerk. Hoe moet ik dat doen?
Alle OS'es zijn Windows XP, behalve de router pc die Windows 2000 draait.
Ik vermoed iets met een netwerkbrug maken op de 2e pc, maar de laptop krijgt geen IP-adres (ad-hoc netwerk _lijkt_ wel te werken, maar ik kan niets testen aangezien ik geen IP krijg ... ) en kan dus ook niet op intern netwerk.
Router -> PC -> Wireless (Ad-hoc)
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Niks lukt, op de wireless-verbinding na...
Zonder bridge:
manueel IP ingegeven bij de draadloze netwerkkaart op de pc, ook manueel IP ingegeven bij die op de laptop -> not pingable
Ze zitten in de zelfde werkgroep en zo, want via lan (kabel dus) lukt alles wel...
//Edit
Hoezee, ik kan al pingen, mits de wireless niet in een bridge zit. LAN en wireless zitten nu wel in een andere ip-range, maar dat moet zeker?
Zonder bridge:
manueel IP ingegeven bij de draadloze netwerkkaart op de pc, ook manueel IP ingegeven bij die op de laptop -> not pingable
Ze zitten in de zelfde werkgroep en zo, want via lan (kabel dus) lukt alles wel...
//Edit
Hoezee, ik kan al pingen, mits de wireless niet in een bridge zit. LAN en wireless zitten nu wel in een andere ip-range, maar dat moet zeker?
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
- meon
- Administrator
Hm... ik weet het niet meer hoor ...
WLAN + LAN zijn gebridged, ipconfig geeft:De laptop heeft een handmatig ip; zijnde 192.168.0.50
Pingen naar welk ip dan ook (behalve zijn eigen) geeft timeouts. Pfft. Is dit nu zo moeilijk?
WLAN + LAN zijn gebridged, ipconfig geeft:
Code: Selecteer alles
Windows IP-configuratie
Host-naam . . . . . . . . . . . .: SETH
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
Ethernet-adapter Netwerkbrug:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: anigraphics.be
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
MAC-brugminipoort
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 02-0C-76-79-01-B9
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.14
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : woensdag 26 november 2003 18:23:46
Lease verlopen . . . . . . . . . : woensdag 3 december 2003 18:23:46
Pingen naar welk ip dan ook (behalve zijn eigen) geeft timeouts. Pfft. Is dit nu zo moeilijk?

- meon
- Administrator
Ik was eens op een andere piste aan het denken, ICS gebruiken:
http://www.microsoft.com/windowsxp/expe ... pril08.asp
Het probleem is dan dat er 2 DHCP server op het netwerk gaan zijn en dat er 2 netwerkkaarten 192.168.0.1 als IP willen hebben ...
http://www.microsoft.com/windowsxp/expe ... pril08.asp
Het probleem is dan dat er 2 DHCP server op het netwerk gaan zijn en dat er 2 netwerkkaarten 192.168.0.1 als IP willen hebben ...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 13 keer
yo,
ben je wel zeker dat het moet werken zo? volgens mij is ad-hoc dus een verbinding tussen verschillende netwerkkaarten onderling. Heb je zonder ad-hoc geen Access Point nodig? (i'm just guessing)
Greetz
Gimic
edit:
waarom steek je die netwerkkaart niet in je router? zou toch gemakkelijker zijn dan moet uw client nie constant blijven aan liggen als je op internet/netwerk wil met je laptop
ben je wel zeker dat het moet werken zo? volgens mij is ad-hoc dus een verbinding tussen verschillende netwerkkaarten onderling. Heb je zonder ad-hoc geen Access Point nodig? (i'm just guessing)
Greetz
Gimic
edit:
waarom steek je die netwerkkaart niet in je router? zou toch gemakkelijker zijn dan moet uw client nie constant blijven aan liggen als je op internet/netwerk wil met je laptop
- meon
- Administrator
De draadloze netwerkkaart is via MiniPCI, en dat heeft de router-pc niet.
Maar dat leek me anders toch mogelijk, niet? Ok, internet wordt dan uiteindelijk 2x gedeeld, maar ik dacht dat daar juist die netwerkbrug de oplossing kwam bieden ...
Maar dat leek me anders toch mogelijk, niet? Ok, internet wordt dan uiteindelijk 2x gedeeld, maar ik dacht dat daar juist die netwerkbrug de oplossing kwam bieden ...
Kzit met een ander probleempje hier, ook draadloos.
Kheb dus een pc met een b kaart en ene met een g kaart.Het probleem is dat geen vd 2 pc's elkaar kan vinden.Ze staan beide op etzelfde SSID en op etzelfde kanaal en zijn beide ingesteld als Ad Hoc.
Kan iemand mij helpen ?
Kheb dus een pc met een b kaart en ene met een g kaart.Het probleem is dat geen vd 2 pc's elkaar kan vinden.Ze staan beide op etzelfde SSID en op etzelfde kanaal en zijn beide ingesteld als Ad Hoc.
Kan iemand mij helpen ?