netwerk instellen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

hoe moet ik een netwerk maken? (ik weet dat het een n00b vraag is maar ik heb mij zot gegoogled en ik vind het nog niet) ik heb 1 pc met xp en 1 pc met vista ze hebben allebei een netwerkkaart. mijn internet komt binnen op mijn vista en mijn printer staat op mijn xp ik zou graag hebben dat vista printer kan gebruiken en xp internet. wat moet ik doen?

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 583
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 22 keer

je printer delen op je xp pc en printer toevoegen op je vista pc
Gebruikersavatar
zippie666
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 apr 2005, 16:31

Klopt, nadeel is wel dat je xp pc moet aanstaan om te kunnen printen dan! Tenzij je een netwerkprinter hebt, waar ge een netwerkkabel kunt insteken?

Kijk anders eens op http://www.planet.nl/planet/show/id=742 ... /sc=804050

het eerste puntje is hoe je rowan's uitleg kan doen!

Succes!
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Mijn ondervinding tussen xp en vista delen zijn niet zo goed. Negen op tien wil die de printer niet herkennen.
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1250
Lid geworden op: 26 nov 2003, 20:33
Locatie: BE

Hier nog nooit problemen gehad met mijn printer met xp en vista in het netwerk.
Vista is eigenlijk nog niet zo slecht zoals iedereen zegt.

CiBi, je verbindt gewoon je beide computers met een netwerkt(utp)kabel.
Je zorgt ervoor dat beide computers hetzelfde domein/werkgroep en een verschillende computernaam hebben. Dan ga je naar de instellingen van je netwerkkaarten en je zet de instellingen op dhcp. Dit is het eenvoudigste.

Om bestanden uit te wisselen, moet je gewoon naar "deze computer" gaan en "\\computernaam" intypen. Wel moet je er eerst voor zorgen dat je bestanden gedeeld staan op de pc die je wilt bereiken.

Om je printer te delen moet je naar de instellingen van je printer gaan en je printer op "delen" zetten. Start dan gewoon de printerconfiguratie op je andere pc.
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

k bedankt guys
(hoe verander je iets aan de instellingen van een netwerkkaart?)

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

CiBi schreef:k bedankt guys
(hoe verander je iets aan de instellingen van een netwerkkaart?)
Als je van computer naar computer gaat moet je een crosslink netwerkkabel gebruiken, als je via een hub etc. gaat dan een gewone netwerkkabel.

Je moet je instellingen veranderen in het internet-protocol tcp/ip gedeelte.
Het lijkt op onderstaande afbeelding voor xp toch.

Afbeelding
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

bij xp vind ik dat inderdaad. maar wat moet ik veranderen
ip adres? dns server adress?
en bij vista vind ik
tcp/ipv6 en tcp/ipv4

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Een router en/of switch kopen.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

is er geen oplossing zodat ik niets moet kopen

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

CiBi schreef:is er geen oplossing zodat ik niets moet kopen
Nee. :wink:

Wat je MINSTENS nodig hebt is internet via netwerkkaart 1 op je Vista PC, Netwerkaart 2 voor de verbinding naar je XP PC. Op je Vista moet je dus 2 netwerkaarten hebben. De eenvoudigste methode is via een router werken. Die hang je aan je modem en je PC's hang je aan de router. Je kan op die manier eenvoudig een thuisnetwerk instellen.
Voor de prijs van een router hoef je het alvast niet te laten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

... tenzij je een USB-modem hebt.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

meon schreef:... tenzij je een USB-modem hebt.
Oeps. Klopt natuurlijk. :oops: Misschien kan de OP wat meer info geven daaromtrend. Dat scheelt weer watt giswerk en kristallen bol kijken ;-)

We weten niet eens of het om ADSL dan wel kabel gaat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

usb adsl modem

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

In dat geval heb je enkel minimaal een crossed netwerkkabel nodig.
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

heb ik maar ik weet niet HOE ik de instellingen moet veranderen op vista (van mijn netwerkkaart) en ik weet niet WAT ik moet verander op xp (van mijn netwerkkaart)

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

CiBi schreef:heb ik maar ik weet niet HOE ik de instellingen moet veranderen op vista (van mijn netwerkkaart) en ik weet niet WAT ik moet verander op xp (van mijn netwerkkaart)
Begin er dan niet aan aub en laat iemand van een pcwinkel of kennis komen die kennis van zaken heeft... Als je hier niks verstaat van wat we proberen uit te leggen dan moet je andere alternatieven zoeken die je beter en sneller hulp kunnen bieden.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Volgens mij is "Wizard thuisnetwerk" jouw antwoord, CiBi.
Gebruikersavatar
zippie666
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 apr 2005, 16:31

Wat verstond je niet aan mijn link?

Code: Selecteer alles

Printer delen in je netwerk
"Ik heb twee computers waarvan één draadloos. Met deze draadloze computer wil ik ook printen. Hoe moet ik dat doen?"

We gaan er van uit dat de pc en het notebook onderdeel uitmaken van hetzelfde netwerk; dus dat ze bestanden met elkaar kunnen delen. In de uitleg worden de stappen aangegeven voor Windows XP. De stappen voor andere Windows-versies zullen in grote lijnen hetzelfde zijn.

Op de pc waarop de printer fysiek is aangesloten doe je het volgende:

1. Ga via Start / Instellingen naar Printers en faxapparaten

2. Maak op de printer die je wilt delen in je netwerk een rechtsklik met de muis

3. Kies voor Delen

4. Selecteer "Deze printer delen" en geef de printer een Share-naam

5. Druk op toepassen

Op het notebook waarmee je verbinding wilt maken met de printer op de pc, doe je het volgende:

1. Ga via Start / Instellingen naar Printers en faxapparaten

2. Kies in het menu Printertaken voor de optie Printer toevoegen

3. In de wizard Printer toevoegen, kies je voor "Netwerkprinter of een printer die met een andere computer verbonden is"

4. Selecteer "Een printer zoeken". Windows XP zal nu de printer op de andere pc moeten vinden, indien het netwerk goed is ingesteld. Zo niet zie stap 5. Anders ga verder met stap 6

5. Selecteer "Verbinding maken met deze printer" en vul daar bijvoorbeeld in \\server\printer (zonder aanhalingstekens). Waarbij "server" staat voor de computernaam van de pc waarop de printer fysiek is aangesloten en printer staat voor de Share-naam die je zojuist hebt gegeven aan je printer. Als ook op deze manier de printer niet wordt gevonden, is er waarschijnlijk iets mis met je netwerk. Wordt de printer wel gevonden, ga dan verder met de volgende stap

6. Sta toe - indien dat wordt gevraagd - dat er drivers worden geïnstalleerd op het notebook van de printer op de andere pc. Doorloop de wizard tot het einde.

Geef op het notebook een printopdracht om te controleren of alles goed werkt. 
Heb je uberhaupt geprobeerd?
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

ze staan in dezelfde werkgroep en ze zijn fysisch verbonden maar als ik \\naamvancomputer tik zegt hij dat hij hem niet vind

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Heb je geen netwerkomgeving meer in Vista ? Dan kan je toch ook kijken of je je printer en gedeelde mappen ziet staan.
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

probeer eens met \\adres_van_de_andere_Pc

Eventueel kan je ook dit op de XP PC installeren :
http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en

Dat is een update voor XP die er voor zorgt dat je Vista de XP PCtjes laat zien in z'n netwerkmap.
Floris Bakker for president!
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

bedankt cavecat dit zal het waarschijnlijk oplossen :-D

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
Gebruikersavatar
CiBi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jan 2005, 19:46
Locatie: rollegem
Bedankt: 1 keer

oke mijn netwerk werkt nu en mijn printer kan ik delen maar hoe krijg ik internet op de 2de pc (internet komt binnen op vista en moet naar xp) ze zijn gelinkt met een crosscable

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer
Bedankt: 28 keer

Bij je eigenschappen van je verbinding naar internet op de Vista PC heb je daar ergens instellingen om het internet te delen? Bij XP is dit zo, maar ik weet niet hoe het zit met Vista.

http://www.google.com/search?source=ig& ... eken&meta=
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CiBi schreef:hoe krijg ik internet op de 2de pc (internet komt binnen op vista en moet naar xp) ze zijn gelinkt met een crosscable
Koop gewoon een routertje (of een switch als je reeds een ethernet modem hebt) en bespaar je de ellende van internet sharing !
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”