lineaire televisie in Nederland gedaald met 2,3 procent

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 725 keer
Bedankt: 441 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De gemiddelde kijktijd voor lineaire televisie in Nederland is in de eerste helft van 2026 gedaald met 2,3 procent tot 117 minuten per dag, zo blijkt uit een rapport via Telecompaper.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1734 keer
Bedankt: 1678 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Dat lijkt me een algemene trend.
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 3 keer

De grootste afnemers van lineaire TV zijn de boomers.

https://www.google.com/search?q=which+a ... +linear+tv

De nieuwe generatie content consumers heeft zoveel bijkomende content (zoals gaming, social media, ...), en vrije tijd is maar beperkt.
Linear kijken via een TV in de living via een settop box - hoeveel jaar geven we het nog?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1064 keer
Bedankt: 3934 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

De definitie van "lineair kijken" is eigenlijk traditioneel tv-kijken waarbij programma's volgens een vast uitzendschema en in een vaste volgorde worden uitgezonden door de zender. Maar ...
  • als je simultaan kijkt naar live uitzendingen via de Apps van de zenders (VRT Max, VTM Go, Play etc ...) is dat inhoudelijk ook lineaire TV (want het voldoet aan de definitie van een vast, door de zender bepaald uitzendschema, toch?
    Wordt dit bij lineaire TV geteld, of is dit streaming?
    Voor zover ik weet meten instanties zoals het CIM het live-kijken via apps, smartphones, tablets en smart-tv's ook, en worden deze 'online' live-kijkers samengevoegd met de traditionele tv-kijkers om het totale bereik van een programma te bepalen ...
  • terugkijk TV (vb als je vanaf de start van een programma kijkt omdat je het begin gemist hebt), en uitgesteld kijken (voorbeeld een uurtje later op dezelfde dag) worden niet beschouwd als "lineaire TV", hoewel je dan blijft kijken naar de klassieke TV zenders ...
  • live kijken naar een voetbal match (of andere sport events), is dat lineaire TV of streaming? (of is het lineair als je de match via VTM2 ziet, maar niet lineair als je via DAZN of Play Sports kijkt) ??
Ik vind dat soort statistieken altijd heel moeilijk interpreteerbaar, als je niet excat weet wat/hoe er gemeten wordt :oops:
satsurfer schreef: 4 dagen geleden De gemiddelde kijktijd voor lineaire televisie in Nederland is in de eerste helft van 2026 gedaald met 2,3 procent tot 117 minuten per dag, zo blijkt uit een rapport via Telecompaper.
We zouden het apprecieren als je ook de link post van een artikel, dan zouden we wat beter begrijpen wat die 2.3% daling juist inhoudt :oops:
FredericV schreef: 3 dagen geleden De grootste afnemers van lineaire TV zijn de boomers.
https://www.google.com/search?q=which+a ... +linear+tv
Je kan de vraag aan Gemini beter stellen in het Nederlands. Dan krijg je een antwoord dat meer afgestemd is op de Vlaamse/Nederlandse markt :wink:
https://www.google.com/search?q=welke+l ... ineiare+tv
FredericV schreef: 3 dagen geleden De grootste afnemers van lineaire TV zijn de boomers.
Linear kijken via een TV in de living via een settop box - hoeveel jaar geven we het nog?
Als de 50-plussers nog gemiddeld een 30-tal jaar blijven leven (ik hoop zelfs langer), dan zal het nog héél veel jaar meegaan :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Lineair kijken is toch de max, ge zet hem op als ge wilt kijken en zet hem af als ge er genoeg van hebt.

Het word problematisch en zenuwslopend als ge er een tv gidsje een digibox een afstandsbediening voor nodig hebt. Niets dan gejammer een heel forum vol.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

philippe_d schreef: 3 dagen geleden Ik vind dat soort statistieken altijd heel moeilijk interpreteerbaar, als je niet excat weet wat/hoe er gemeten wordt :oops:
'k Weet niet wat de onderzoekers als maatstaf genomen hebben, maar het meest logische lijkt mij dat lineair kijken betekent dat je het uitzendschema van een zender volgt(hetzij via een klassieke box, hetzij via een app).

Van zodra jij zelf beslist wanneer je een programma bekijkt ipv. wanneer de zender het beslist heeft, is het toch niet-lineair. Dat het soms ook programma's/apps van een traditionele zender zijn, maakt toch niet uit. Hoeveel programma's van traditionele zenders belanden niet op Netflix, Streamz, Disney+, HBOMax? Zou dat dan ook geen streaming zijn?

Persoonlijk denk ik wel dat lineaire TV op de langere termijn zal verdwijnen(muv. misschien sportliefhebbers die wedstrijden live willen blijven volgen).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 717 keer
Bedankt: 797 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Lineaire TV was vooral makkelijk, makkelijk voor de makers die alles in handen hadden en makkelijk voor de kijkers die niets moesten doen, gewoon blijven zitten en kijken. Het grote voordeel van lineair kijken is dat iedereen op dezelfde moment hetzelfde gezien heeft en dat er dus makkelijker kan gesproken worden over uitzendingen. Op vrijdag ging het dan ook vooral over de schurk JR en wie hem had neergeknald.

Dat model is echter grotendeels door eigen fouten steeds minder populair. De kwaliteit is er niet altijd en originaliteit is nog moeilijker. Programma's zijn dan ook verworden tot verpakking van reclame. Het gaat de zenders al langer niet meer om de kijker een entertainment en info te bezorgen maar wel gewoon om zoveel mogelijk geld binnen te halen met reclame. Heruitzendingen en formats van elders die uitgemolken worden is het gevolg.

De kijker haakt dus langzaam af of zoekt alternatieven en die zijn er ook gekomen. De online videotheken werden Netflix en dat kon zich profileren met het ontbreken van reclame voor een beperkte prijs. Wie enige waarde aan zijn tijd gaf nam dus een abo of deelde dat met anderen. Ondertussen bestaan er -tig netflixen en is ook daar dezelfde enshitification volop bezig. Men wil nu abo's die EN betalend EN reclame bevatten, tja. De lage prijs wordt ook steeds opgetrokken, wat te verwachten was.

Voor de kijker betekent het dat er aanbod genoeg is en dat men dus abo's wisselt naargelang wat men wenst te kijken. Is die content op dat kan men bij een andere aanbieder eens grasduinen. Dit zal ook beperkt worden passend in de verdere afbouw van aanbod en opbod van prijzen.

TV was een bepaald moment een bijna magische ervaring die mensen samenbracht voor het scherm. Ik weet nog de tijd dat niet iedereen een TV had en dat men afsprak om bepaalde uitzendingen te volgen. Zelf ging ik bij de buren kijken naar TopPop :) Mannen spraken af om een match samen te volgen,... Nu lopen mensen met een GSM in de hand door de straat terwijl ze een serie op snelheid x2 of x3 proberen te volgen terwijl ze lantaarnpalen ontwijken. Ondertussen lezen ze ook de berichten die binnen komen.

Lineaire TV zal dus verder verdwijnen, samen met het klapvee dat niet anders weet of wil. Lekker lui voor de TV zitten met de illusie dat je kan zappen naar wat je wil zien maar na een avond vooral stukken van dingen gezien hebt die net afgelopen zijn. Eén van de meest gehoorde uitspraken na zo'n avond is dan ook: er is alweer niks op. Alleen een film met Doris Day.

TV heeft de avond niet meer alleen voor zich. Radio kon het afschudden maar ondertussen is er internet en het online gebeuren. Je kan uren chatten met ChatGPT, video's over konijnenpijpen slurpen als was het Italiaanse koffie of ruk je rot van Ome Willem in een nieuwe versie proberen. Waar je vroeger een week moest wachten om eens een tiet te zien tegen middernacht in de pin up club, wordt je nu bedolven onder de goorste uitwassen die je je zelfs niet kan inbeelden. Dit was ook de ondergang van de videotheken.

Television, drug of the nation, breeding ignorance and feeding radiation of zoals de Boss al wist: 57 channels and nothing on.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Niet naar de kampioenen kijken brengt ernstige geestelijke schade toe.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 88 keer
Provider

satsurfer schreef: 4 dagen geleden De gemiddelde kijktijd voor lineaire televisie in Nederland is in de eerste helft van 2026 gedaald met 2,3 procent tot 117 minuten per dag, zo blijkt uit een rapport via Telecompaper.
allez, ongelofelijk weinig daling toch?
Zelf kijk ik al jaren geen lineaire tv meer en wil nooit meer terug naar die tijdverspilling.
Wie is trouwens zo gek om nog een duur abo hierop te betalen ??
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef: 3 dagen geleden Als de 50-plussers nog gemiddeld een 30-tal jaar blijven leven (ik hoop zelfs langer), dan zal het nog héél veel jaar meegaan
Ik zit in mijn sector met een gelijkaardige distributie als de lineaire TV kijkers.
Dit is de distributie van mensen die geld geven aan goed geluid, en de moeite doen om te gaan zitten om te luisteren, meestal in een dedicated ruimte of daarvoor geschikte living
distributie.png
distributie.png (9.07 KiB) 219 keer bekeken
De nieuwe generaties (dus Gen Z) interesseert het geen moer meer, die hebben oortjes, soundbars, boomboxen en andere media die hun vrije tijd domineren.
Die willen streaming en TV consumeren overal, dus mobile on the go.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 325 keer
Provider

9livesuni schreef: 2 dagen geleden Lineair kijken is toch de max, ge zet hem op als ge wilt kijken en zet hem af als ge er genoeg van hebt.
Dat noem ik niet lineair maar hersenloos TV kijken :-)
9livesuni schreef: 2 dagen geledenHet word problematisch en zenuwslopend als ge er een tv gidsje een digibox een afstandsbediening voor nodig hebt. Niets dan gejammer een heel forum vol.
Programma's beginnen halverwege, in je zetel ploffen met het risico dat er geen bal te zien is, als iets wat cava was om naar te kijken gedaan is ontdekken dat er iets echt leuks op een andere zender al op zijn einde is,... is zoveel beter?
En hoe zap jij naar andere zenders? Met de knopjes op de TV zelf? :lol:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier word een zender gekozen en daar word er dan naar gekeken PUNT

Er word geen tijd besteed aan het uitvlooien van een programmatie of wanhopig zappen in de hoop een persoonlijke smaak te bevredigen. De smaak zit hem in de zenderidentiteit en we leggen ons neer met wat er op dat moment uitgezonden word.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

En hoe wordt dat dan gekozen, is er een verkiezing of een rangorde in keuzerecht? :)

Soit, bij velen zal dat neerkomen op hun favoriete zender dat ze bijna slaafs volgen ongeacht welke brol ze ook uitzenden en hoeveel reclamebreaks er ook zijn. Kijken en zwijgen. Er is niet veel op maar je beperken tot 1 zender zal ook als gevolg hebben dat de weinige parels je vaak ook ontsnappen, zeker als je niet eens weet dat ze bestaan en wanneer ze uitgezonden worden en op welke zender.

Het is niet meer dan normaal dat het aantal mensen die dat zo willen ondergaan afneemt. Sommigen kunnen wel degelijke een alternatief bedenken. Zenders doen er alles aan om hen weg te jagen, zo lijkt het wel. Zelf ben ik afgehaakt toen men reclame begon te verplichten.

Bij jongeren speelt dat nog meer omdat zij de wonderjaren van TV niet gekend hebben. Voor hen was het altijd al enorm veel reclame tussen wat brol gepropt. Zij hebben de andere bronnen met de paplepel binnen gekregen en zijn ook gewoon dat de kwaliteit van het beeld/geluid niet altijd optimaal is. Het is goed genoeg bewees MP3. Ze zijn ook gewoon dat ze zelf kiezen wat er geconsumeerd wordt. Het geduld is vaak beperkt tot 5 seconden of minder.

En je kan je afvragen of het wat uitmaakt dat je brol in haarscherpe 4K ziet of liever iets dat je kan boeien in SD. Als ik op de beamer in HD kijk, krijg ik soms het idee dat wat minder kwaliteit soms zelfs beter is want wil je echt elke rimpel en groef perfect scherp zien, 3 meter groot? :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 732 keer
Provider

Hier wordt ook al lang niet meer "echt" lineair gekeken. De programma's die we willen zien kijken we wanneer we willen, soms is dat kort nadat ze op TV zijn, soms er voor als ze al online staan. Het journaal wordt "semi-linear" gekeken, 5-10 minuten na de start kijken we vanaf het begin tot de sport begint en dan wordt vooruit gespoeld tot na de sport. Als de sportitems nog bezig zijn gaat het beeld op pauze voor een aantal minuten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het is bijna voor sommigen een sport om sport over te slaan :)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 732 keer
Provider

Yup, Ik kijk TV naar dingen die ik interessant vind, de rest sla ik over. Ik ga ook niet blijven kijken naar De kampioenen (nooit gezien trouwens) omdat ik het programma er na wil zien. Voor de sport die ik wel wil zien heb ik een abo waar ik 1. meer zie en 2. deftig commentaar heb. De 30 seconden samenvatting in het journaal hoef ik dan ook niet meer te zien.
Eigenlijk kijk ik, nu ik er over nadenk, wel lineair. Via F1TV kijk ik live naar alles van de F1.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”