Mobiele airco maar buiten

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 387 keer
Bedankt: 815 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

De zomer is bijna op zijn einde, dus 't is de moment om eens te kijken wat ik kan doen tegen volgend jaar.

Mijn huis is quasi altijd goed fris te houden, maar dit jaar waren er toch een drietal dagen dat het ook hier te warm werd.

Ik heb achteraan een overdekt terras waarnaar ik kan gaan door een schuifraam. Een paar maand geleden zag ik dat er een mobiele airco bestaat die je buiten kan zetten en de koude lucht naar binnen laat blazen. Aangezien ik een overdekt terras heb en gemakkelijk een afsluiting kan maken in het schuifraam lijkt me dat een ideale oplossing voor die paar dagen per jaar dat ik het echt te warm vind, alleen...
Ik zoek me suf en vind het nergens meer terug.

Ik weet dat een vaste installatie energetisch veel beter is, maar dat kost snel €2.000 meer, een meerkost die ik in geen 100 jaar ga verbruiken.

Iemand die wel weet over welk toestel het gaat? Het is geen ombouw trouwens.
x0f
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat heb ik nog nooit gezien. Mobiele split units wel..
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 94 keer
Bedankt: 207 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Dit?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-9400T): OPNsense - 26.7.3_8
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 794 keer
Bedankt: 161 keer
Provider

@cadsite ,ik vermoed dat je een split airco mag bedoelen.
Heb 'afgelopen' zomer ook een beetje aan het spielerijen geweest met zo'n toestel bij ons in de woonkamer.
Reden: aankoop split airco voor de camper.
Dit toestel word ook thuis gebruikt om kleine ruimtes te koelen en dit zelfs dmv een speciale connector die je kan bevestigen aan je raam.
Heb dus alle stappen zo goed mogelijk proberen te volgen en... Ik kreeg er de woonkamer niet mee gekoeld maar ik kon het wel behaaglijker maken door veel vocht uit de lucht te halen.

Tip: Als je gaat voor een goed toestel thuis te gebruiken kies dan een toestel dat zonder veel problemen de ruimte goed kan koelen.
Als het toestel de vereiste temperatuur goed kan behalen des te sneller kan het terug schakelen en heb je minder lawaai en verbruik.
Toestel dat ik kocht moest ik tijdens de hittezomer steeds op maximum kracht laten draaien dus met 100% lawaai.
Moet wel toegeven dat het maximum verbruik 450watt was, wat wel laag is. (bij zonnig weer kon ik de airco zo'n 4'a 5u elke dag laten draaien door de opbrengst van 1 foldable zonnepaneel.)
Maar ga zeker voor een degelijk en zwaar toestel.
Ik heb deze gekocht net voor de zomer, hopelijk in de camper meer confort als in de woonkamer maar resultaten van gebruik in de camper zullen voor volgende zomer zijn.
In de camper kan ik de compressor immers echt buiten hangen, in de woonkamer moest ik noodgedwongen kiezen voor een slang via het kipraam naar buiten.
Dus zowel compressor als ventilator stonden in de woonkamer (lawaai..)

https://eurom.nl/product/klimaatbeheers ... 4201-wifi/
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 1273 keer

cadsite schreef: 2 dagen geleden Ik weet dat een vaste installatie energetisch veel beter is
Er zijn wel meer voordelen aan een vaste installatie.
- veel stiller (want beter gebouwd)
- veel sneller (want niet voorzien op "mobiel zijn")
- veel zuiniger
- mooier weg te werken (al staat/hangt alles er 24/7/365, mobiele unit kan je verstoppen als je die niet nodig hebt)

Er is maar 1 nadeel: het kost wat meer.
Wacht trouwens niet te lang met het bestellen van een airco, Daikin heeft modellen die pas terug geleverd worden vanaf 2027/04. En de "backlog" van die modellen gaat enkel toenemen.
Goed nieuws voor de werknemers van Daikin België: geen van hen staat nog op (tijdelijke) werkloosheid, de fabriek draait op volle capaciteit.
keerekeerweere
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 32 keer
Provider
Te Koop forum

Vermoedelijk Midea portasplit
Proximus Internet giga fiber 2000/200 - (1874 Down/395 Up) - Digi 4G+ backup - OPNSense
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
Bedankt: 154 keer
Provider

Zoek op 2dehands op mobiele spilt airco en je vind een hele lijst (dus eentje met een buitenunit) . Die Midea portasplit is volgens mij een overpriced influence verhaal dat al jaren bestaat maar dat door slimme marketing 'hot' is, of moet ik cool zeggen :-)
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 157 keer
Provider

Zou het kunnen dat je een window unit bedoelt?
https://www.bol.com/be/nl/p/raam-airco- ... 127539954/

Werkt alleen met een schuifraam, maar dat heb je dus...
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

@cadsite:
Moest ik u zijn zou ik toch gaan voor een vaste aircoinstallatie.
We hebben de onze (Mitsubishi Heavy Industries, 6kW buitenunit, een 5kW binnenunit in de woonkamer (34m2, +12m2 van de keuken) en een 2.5kW binnenunit in de slaapkamer (16m2) sinds september 2023.
In de woonkamer hebben we de airco (koeling) slechts 4-5 dagen/jaar nodig maar in de slaapkamer (gemansardeerd, half onder het dak) weken/jaar (anders temperaturen boven de 28-30°C).

Wat een actuele vaste airco echt interessant maakt is dat het een warmtepomp in twee richtingen is (koelen+verwarmen).
In het tussenseizoen gebruiken we de airco dagelijks enkel om te woonkamer (+keuken) te verwarmen i.p.v. de hele stookolieverwarming van de woning op te starten.
Ons jaarlijks stookolieverbruik is met de helft geminderd...

Ons elektrisch verbruik is wel gestegen maar niet in verhouding tot de prijs van ons anders bijkomend stookolieverbruik.
Een airco draait op maximum vermogen (bij ons 2500W voor een 6kW buitenunit) gedurende de eerste 5-15 minuten (afhankelijk van de buitentemp en de gewenste binnentemp) om daarna gestadig te dalen tot zo'n 2-300W (je hoort de binnenunit dan nagenoeg niet meer).
We hebben wel de optie 'wifi connection' genomen voor beide binnenunits zodat we vòòr het thuiskomen de airco kunnen inschakelen en een aangename temperatuur kunnen verwachten.

Wees bedacht dat het rendement van een airco (COP-factor, meestal tussen 2 en 5), zowel voor koelen als verwarmen, afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Bij buitentemperaturen lager dan ca. 5°C heeft deze steeds meer moeite om de gewenste binnentemperatuur te handhaven en begint dan regelmatig een ontvriescyclus te draaien (5-tal minuutjes).
Dit is het moment dat we dan toch de stookolieverwarming starten.

De begininvestering is redelijk groot maar vergeet niet dat deze afgeschreven wordt over een periode van 15-20 jaar.
Ik kan geen exacte kostprijs vermelden vermits onze airco een 'kado' was van mijn wijlen schoonmoeder.
Mijn jongste zoon integendeel heeft bij dezelfde installateur een Mitsubishi Heavy Industries 7kW buitenunit, een 5kW, en twee 2.5kW binnenunits laten installeren, tot volle tevredenheid (hij heeft wel een ZP-installatie).
Zijn woning heeft origineel gelijkvloers WP-vloerverwarming en boven elektrische radiatoren.

Edit: Voor elke binnenunit heb je standaard grafieken van het elektrische verbruik/maand/jaar via de Mitsubishi Smart M-air app.
Laatst gewijzigd door Turbokeu 1 dag geleden, in totaal 2 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Turbokeu schreef: 1 dag geleden om daarna gestadig te dalen tot zo'n 2-300W
Ik bevestig dat.
Ik kan 150m³ woonruimte koel houden, ook als het buiten 40° is, met 1kW verbruik ofzo.

Airco-installateurs hebben het zo druk, dat je de prijs kan drukken door aan hen te vragen wat je zelf kan of mag doen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wat me dit jaar opviel tijdens m'n zoektocht was dat de prijzen net als de temperatuur behoorlijk de hoogt zijn ingegaan.
En voorlopig blijven ze ook hoog staan vanwege de schaarste.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
heist_175
Moderator
Moderator

Petrikske schreef: 1 dag geleden En voorlopig blijven ze ook hoog staan vanwege de schaarste.
Reken er maar niet op dat er veel kortingen gegeven worden.
En met El Niño die verwacht wordt tegen eind 26 en eerste helft 27, is de kans groot dat de grotere vraag (niet alleen in BE) wat langer gaat duren.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
Bedankt: 154 keer
Provider

Ik wil deze topic zeker niet kapen, maar wat is een realistische prijs om 3 slaapkamers te koelen(multisplit).

Wij kijken wel eens naar ketelklets en zijn airco pleidooien, maar die prijzen mag je je toch niet echt door laten beinvloeden denk ik dan. Prijs installatie, buiswerk, koelmiddel, electriciteit enz je zit misschien al snel aan 1000 EUR per kamer of meer? Of is het echt allemaal zo goedkoop geworden als je goed uitkijkt?

SELECT * FROM users WHERE clue >0;
x0f
Premium Member
Premium Member

Block schreef: 1 dag geleden 1000 EUR per kamer
doe maar maal 2
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Ik denk het ook...

Bij Mitsubishi Heavy Industries airco's zijn er meestal 3 aansluitingen op de buitenunit voorzien voor binnenunits, onafhankelijk of je er initiëel 1, 2 of 3 laat installeren (achteraf uitbreidbaar tot max. 3).
Aan u (of de installateur) om de benodigde vermogens van de buitenunit en de binnenunits te berekenen/schatten en een prijsofferte aan te vragen.

Wij hebben i.i.g. al een (voorlopige) offerte aangevraagd bij onze installateur voor een bijkomende buitenunit en drie binnenunits voor in het geval dat onze stookolieketel het zou laten afweten (is nu 34 jaar oud) en we de volledige verwarming van onze woning via WP zouden moeten verzorgen.

In Vlaanderen mag je, voor zover ik weet, geen nieuwe stookolieketels meer installeren.
Hier in Wallonië actueel nog wel maar dat zal waarschijnlijk geen jaren meer duren.
Vermits we geen aardgas beschikbaar hebben in de straat hebben we niet veel keuze...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Hehe…
Nee, t is geen split en nee ik ga gaan €2000 meer betalen voor een vaste.
Ik heb max een dag of 3 koeling nodig.
Je koopt toch ook geen vliegtuig omdat je 1 keer per jaar naar Spanje reist?

@Petrikske die indruk had ik ook, vandaar dat ik nu pas begin te kijken om misschien te kopen in de winter.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb je een airco nodig voor een dag of 3? 🤷
Als het enkel is om te kunnen slapen zou je ook een simpele ventilator voor je raam kunnen zetten en de koele avond/nacht lucht naar binnen laten blazen.
Heb dat deze zomer ook meermaals gedaan en ik moest die s'nachts vaak uitzetten wegens te fris.
Veel camperaars doen het ook zo dmv bv een Maxxfan.
cadsite schreef: 1 dag geleden@Petrikske die indruk had ik ook, vandaar dat ik nu pas begin te kijken om misschien te kopen in de winter.
Degene die ik heb gekocht is vanaf week 51 opnieuw leverbaar bij Obelink.
Let wel dat dit een toestel is voor een camper maar ook bruikbaar om een kleine kamer te koelen.
Voor mij belangrijk was het verbruik van ongeveer 430watt.
Met eigen vouwbaar zonnepaneel zou ik tijdens de zomer off grid kunnen staan en toch een airco kunnen laten draaien.
Met een Bluetti Elite 200 powerstation kan ik zonder zonnepanelen ook zo'n 5u koelen met die airco.
Maar voor grote ruimte(s) misschien toch maar beter een hogere BTU kiezen zodat de airco niet steeds op volle kracht moet werken wat bij ons deze zomer het geval was toen ik met 4200 BTU een woonkamer probeerde te koelen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Weet je?
Laat maar…

Niemand die on topic kan antwoorden, alleen maar betweters.

So long…
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Betweters?
Probeer alleen maar te helpen.. 🤷
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 388 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb zo een midea portasplit. Gekocht in mei voordat de prijzen verdriedubbelden. Koelt ongeloofelijk goed en is duidelijk hoorbaar, maar niet luid.
De buurman heeft zo een inzet raam geval. Hij krijgt de slaapkamer er niet mee koel en kan het niet uithouden van het lawaai.
Ik zou ver wegblijven van al wat niet split is.
En wachten tot maart/april om iets te kopen.
Het zal dan veel goedkoper zijn, momenteel is er geen voorraad.
x0f
Premium Member
Premium Member

cadsite schreef: 1 dag geleden Weet je?
Laat maar…

Niemand die on topic kan antwoorden, alleen maar betweters.

So long…
Dan moet je niet zoals glda onbegrijpbare fantasie topics openen he :bang:
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Reversible Operation: Many Whirlpool AC models are dual-function, meaning they can switch between cooling and heating modes. (Note: Heating is only available on reversible models, not cooling-only units.)

dus deze kunnen koelen en verwarmen omdraaien en kan je dus buitenzetten ja, als het niet regent
x0f
Premium Member
Premium Member

thomasdb schreef: 11 uren geleden dus deze kunnen koelen en verwarmen omdraaien en kan je dus buitenzetten ja
lol een goede hack als je echt niet tegen het geluid kan zeker? Efficiënt zal het niet zijn en veel temperatuurregeling heb je ook niet. TS zal zo wel ergens een filmpje hebben gezien waarschijnlijk.

En proficiat, je bent de enige niet-betweter die heeft kunnen antwoorden!
:beerchug:

@duizend Wij gebruiken een mobiele unit in de slaapkamer bij heel warme nachten, die is luid maar met simpele mousse oordopjes van Delhaize hoor je daar niets meer van.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dat is dan ook weer opgelost se.
De ganse dag rondlopen met “oordoppekes van den delhaize”
Ik geef dan liever 100 euro extra aan een mobiele split.
Die dan nog eens fatsoenlijk koelt ook.
x0f
Premium Member
Premium Member

duizend schreef: 5 uren geleden De ganse dag rondlopen
Loop jij de ganse dag rond in je slaapkamer???? Ik gebruik die enkel om te slapen. Rare gewoontes heb jij :?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

De topicstarter en ikzelf zetten hem niet in de slaapkamer tiens ...
x0f
Premium Member
Premium Member

duizend schreef: 5 uren geleden De topicstarter en ikzelf zetten hem niet in de slaapkamer tiens ...
ahzo, en ik reageerde op het verhaal van je buurman met de luide airco in zijn slaapkamer ;)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”