Apple Keynote Events

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 786 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef: 26 sep 2025, 09:19[...]met een dikke pens voor de lens [...]
Zucht.

Het is zoals schaken met een duif, die trappelt alle stukken omver, schijt op het schaakbord en denkt dan dat ze gewonnen heeft.

Héél de iPhone zit in dat camera-eiland. Héél de iPhone. Wat er voor de rest onder het scherm zit is gewoon batterij.

Als je niet doorhebt dat dit een test-case is voor een wearable (bijvoorbeeld een A.R. bril, waarbij ze de hele SOC in een arm van een bril kunnen wegwerken) ja, dan "is het alleen maar economisch relevant" ja.

Zucht.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 1273 keer

Dat is nogal wat :).

Een kritische noot over een dunne telefoon (die dus helemaal niet zo dun is) en plots word je uitgemaakt voor schijtende duif. Zijn de echte argumenten op?
Herinner u de laptop die ook "air" genoemd werd? Die paste plots in een envelop. Dat gaat met deze pens-lens telefoon niet lukken. Of mocht de vergelijking met de envelop toen wel en nu niet? Of moet er eerst een duif in de envelop schijten?
En als de toekomst van brildragers is om zo'n halve baksteen in de armen of benen van een bril te hebben, zal ik nog amusanter toekijken :).

Dus ja, zucht. Enkel fanboys toegelaten in dit topic misschien :)?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1176 keer
Bedankt: 760 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien kunnen we alle posts rond de devices zelf afsplitsen naar een nieuw onderwerp ipv dit te blijven vervuilen... ?

(ik kan het nu zelf niet doen wegens enkel mobile use)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

selder schreef: 26 sep 2025, 10:30 Héél de iPhone zit in dat camera-eiland. Héél de iPhone. Wat er voor de rest onder het scherm zit is gewoon batterij.
Dit is al tegengesproken door de teardowns.
Rocky2025
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 4 keer

Video camera wat zitten testen, die is echt de top. Van links naar rechts en omgekeerd en het in en uitzoomen en de kwaliteit ook is echt top, beste die ik al gehad heb.
Of het zoomen de beste kwaliteit zou geven laat ik int midden maar ondanks 24 keer moet ik zeggen dat het best goed meevalt, natuurlijk heb je redelijk wat kwaliteitsverliers wat je met alle smartphones zal hebben (hangt ervan af wat je filmt natuurlijk en de afstand je ervan staat doet ook veel natuurlijk), maar zelfs dan zie je nog vrij duidelijk hoe of wat het is. Natuurlijk in den donker is dat zoomen altijd minder zeker bij niet teveel licht wat normaal is.
Apple heeft dat wel op orde waarmee ik nergens zeg alles perfect is, maar het scheelt nieveel.
Ook dat ze die pauzeknop hebben bijgestoken sinds een paar jaar , dat gebruik ik vaak, ik weet wel, je hebt programmakes om verschillende filmpkes achter elkaar te doen aansluiten en zo 1 video van te maken maar als ik kan probeer ik het te vermijden, daarom is die pauze knop heel handig. (uiteraard iets wat ik al veel langer had bij android).
Voorlopig nog steeds niks krassen ook, ik probeer de risico's dan ook te beperken door tpu cover te gebruiken, op mijn scherm neem ik wele en risico, ligt niks op, voorlopig nog nikske krassen, niks.

En in combo met mijn watch en oortjes, top.
Die airpods zijn de top, van degene die ik al heb gehad toch ook de beste die ik al heb getest.
De watch is ook goed al gebruik ik dit niet zo heel veel, voor het uur en dat ik als ik aant wandelen ben niet contant de phone moet uithalen of voor de hartslag eens aangezien ik tijdje geleden problemen had met de schildklier enz... ook handig zoiets.

Theeft geld gekost, pijnlijk, maar tis al z'n geld waard (alleeja, tis altijd te duur e maar je weet wel watk bedoel).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 715 keer
Bedankt: 794 keer
Provider
Te Koop forum

https://tweakers.net/nieuws/251960/appl ... -euro.html

Apples vouwbare smartphone heet iPhone Duo en kost 2339 euro en komt uit op 23 oktober. Veel geld voor een minder platte schijf met minder camera's. Uw portefeuille lijkt wel meer op een platte schijf na aankoop :)

Dit zijn de prijzen van de iPhone Duo:
256GB: €2.339,-
512GB: €2.589,-
1TB: €3.089,-
2TB: €3.839,-

Dit zijn de adviesprijzen voor de iPhone 18 Pro, met daarachter het prijsverschil met de iPhone 17 Pro:

256GB: €1.479,- (+€150,-)
512GB: €1.729,- (+€150,-)
1TB: €2.229,- (+€400,-)
2TB: €2.979,- (niet beschikbaar bij iPhone 17 Pro)

Dit zijn de adviesprijzen van de iPhone 18 Pro Max, met daarachter het prijsverschil met de iPhone 17 Pro Max:

256GB: €1.629,- (+€150,-)
512GB: €1.879,- (+€150,-)
1TB: €2.379,- (+€400,-)
2TB: €3.129,- (+€650,-)

Belangrijkste nieuws voor mij was het aanpasbaar diafragma voor 18pro en 18max. Ook verbeteringen aan app om foto's te nemen die pro-gebruikers wel zullen appreciëren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 1273 keer

Wat doe je met een telefoon met 2TB opslag :)?
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Leuk te zien dat de 18 pro verbetering meebrengt met batterij maar ik blijf lekker bij mijn 15 pro, dat nog jaren zal kunnen meegaan.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (40GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2047 keer
Recent bedankt: 9 keer

Maar 2 TB, dat is al vol met 5 uur 4K 30 fps video in ProRes-formaat.
ToMiKoN
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Ik koop nooit meer een 1st gen product van Apple. Maar vele mensen zullen "plooien" voor de nieuwe iPhone Duo. ;-) Het is een mooi product met enkele goed doordachte keuzes. Maar ik blijf me afvragen als kustbewoner hoe zo'n dingen met zand om kunnen. De tijd zal het uitwijzen.

De prijsstijgingen zijn wel erg fors, ik hoop dat dit maar een tijdelijke zaak is, dat het weer wat genormaliseerd is als mijn iPhone 16 pro aan vervanging toe is.
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement + DIGI kids e-SIM
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: BASE Internet Unlimited + App TV via GoogleTV box
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 94 keer
Bedankt: 207 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

heist_175 schreef: 3 dagen geleden Wat doe je met een telefoon met 2TB opslag :)?
Tal van usecases. Maar voor de doorsnee persoon is dat inderdaad overkill.

Ivm het filmen:
4K ProRes op 60 fps: 6 GB per minuut
4K ProRes op 120 fps: 7-8 GB per minuut

Ik ga nog afwachten wat de reguliere 18 zal worden. Die zal ruimschoots volstaan voor mij.
Batterij van mijn huidige 13 pro begint sneller achteruit te gaan.
Draai nu ook de iOS 27 RC, en dit voelt zoveel snapier dan de iOS 26.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-9400T): OPNsense - 26.7.3_8
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Tegen dan zal het inderdaad genormaliseerd zijn ttz men zal de prijzen normaal vinden :)

Die fold ziet er wel leuk uit maar is voor specifiek gebruik. Wie zijn gsm als camera gebruikt heeft er weinig aan. Het is ook minder makkelijk om in je broekzak te steken. Hoe dik is deze nu? dikker dan een gewone iphone waarschijnlijk las hij dichtgeklapt is.

Je hebt nu een telefoon en ipadmini in 1 toestel en voor web en video is het dus beter. Voor foto's zit je met zwarte banden want de verhouding zal waarschijnlijk niet 3:4 zijn.

Ben benieuwd hoeveel dat geld gaan uitgeven alleen om het nieuwste te hebben ook al is het minder dat het minder nieuwe.

De airpods waren ook leuk met de live vertaling, als dat goed werkt kan het wel handig zijn op reis. ANC op die dingen zal wel niet kunnen tippen aan over ear maar hoe nuttig is het dan bvb op een vliegtuig? Iemand ervaring met airpods met ANC?

De opslag lijkt nu veel maar met video gaat het rap. Sommigen bewaren ook al hun foto's op hun gsm en dat loopt na een tijd ook op, zeker nu men met +40 mp raw begint.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Kun
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Voor wie geïnteresseerd is, de iPhone 18 Pro en Duo zijn de enigen met de C2-modem, het zorgt voor 4G/5G en is 50% sneller dan de C1X van de iPhone Air en gebruikt 15% minder energie. Volgens sommigen is het bereik veel beter dan de modems van snapdragon.

Helaas/gelukkig krijgt de iPhone 18 Pro Max nog altijd een snapdragon modem voor mmWave. Blijkbaar is 10 Gbps via 5G belangrijk voor sommigen.

Ze krijgen nog altijd dezelfde N1 wifi modem. Weinig innovatie in de WiFi 7 wereld neem ik aan.
Internet + TV: Telenet
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 96 keer
Provider

Ik ben niet echt fan van vouwbare en heb het altijd bevreemdend gevonden als iemand dat naast me trok.

Maar nu had ik zoiets van damn, mijn padie tevroeg gekocht. Ik kijk er al naar uit om de dimensie eens te voelen, het nanoscherm ben ik al fan van.

Kopen? Wie weet. Al heeft Apple ondertussen al een portfolio dat ge constant wel argumenten zit te verzinnen om uw maandloon naar Cupertino te zenden.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

ToMiKoN schreef: 3 dagen geleden De prijsstijgingen zijn wel erg fors, ik hoop dat dit maar een tijdelijke zaak is, dat het weer wat genormaliseerd is als mijn iPhone 16 pro aan vervanging toe is.
Eenmaal de klant de hogere prijzen gewoon is zal men die niet gauw terug naar beneden brengen... pure winst.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 263 keer
Provider

Ik oordeel niet over anderen wat ze kopen, maar ik zie echt het nut van die vouwbare iPhones/smarthphones. Ok, in theorie moet ik geen iPad extra meezeulen, maar die moet ik niet altijd meezeulen... Bovendien zit ik regelmatig op de trein naar iets te kijken en stuur ik met iPhone wel eens berichten of toon ik mijn vervoerbewijs... Uiteindelijk is de prijs ook gelijkaardig of je nu apart of de Duo koopt.

Ik kom ruimschoots toe met mijn "gewone" 17 + iPad en die zullen nog heel wat jaren mee moeten gaan ;)
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Die prijzen zullen weer zakken als ook de prijzen van de frieten weer zakken als de patatten niet meer zo duur staan :)

Er is wel een markt voor die fold want je ziet ze al redelijk veel bij andere merken maar uiteraard niet voor ieders budget. Apple kan dat aanpakken door te werken met hun leasing formules.

Momenteel is de gewone iphone nog de beste keuze voor de meeste mensen en zeker voor wie de camera van belang is. Ik heb nu een 17pro en ipadair, dat werkt perfect op de trein, waarom een kleiner scherm gebruiken voor meer geld? Daar komt nog bij dat als de batterij leeg is dat voor zowel je telefoon als ipad is bij de duo.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 163 keer
Provider

Ik vindt het wel een mooi toestel, maar niet voor dat bedrag. Had het nu 1000 geweest, ja dan wel. Maar alle smartphones zijn in rap tempo duurder aan het worden.
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
Kun
Premium Member
Premium Member
Provider
Te Koop forum

Het is “acceptabel” als je dat minstens 5 jaar gebruikt.

Ik raad iedereen om dat te doen want RAM gaat steeds duren tot 2031.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tzou schoon zijn dat zoiets vijf jaar meegaat. Maar wie weet doet hun layering wat het moet doen en kunnen we het nog doorgeven aan ons kleinkinderen.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 270 keer

Hier nog een iPhone 13 mini (5 jaar oud) en de vrouw een iPhone 11 (7 jaar oud!). Buiten de batterij erg weinig klachten.
Ikzelf zou wel terug een groter scherm willen, de mini is op zich fantastisch, maar mijn ogen gaan helaas achteruit.

Ik dacht eerst voor een Duo te gaan, maar ik ben daar nu van aan het terugkomen. Niet alleen denk ik dat ik hem folded te breed zal vinden (ik heb relatief kleine handen), maar ook het gebruik als tablet lijkt me voor mijn usecases niet praktisch. Daarnaast zijn er de camera's die ik toch wel erg belangrijk vind. Na de 13 mini wil ik ook voor de komende 5 jaar weer goede foto's kunnen maken en nu voor het 'beste' gaan. Ik denk dus dat ik voor een 18 Pro ga en mijn vrouw de 13 mini upgrade ga gunnen :)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 263 keer
Provider

Heb je echt de Pro camera features nodig of zou je niet beter wachten tot de gewone 18 die in maart zal komen? De Pro modellen zijn ook al duur en 99% van de mensen gebruiken die extra features niet. Zo heb ikzelf ook geredeneerd voor mijn 17.

Groot nadeel van duo is ook dat het terug met TouchID is en niet FaceID. Ik zou die laatste niet meer kunnen missen. Werkt veel beter en makkelijker dan die TouchID en nee ik wil niet constant met een iPad op zak lopen :)
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 94 keer
Bedankt: 207 keer
Provider

Ik ken ook velen die groter scherm willen.
Vroeger had je dan de Plus en daarnaast de Pro Max.
Nu ze de Plus gestopt zijn is het alternatief de zoveel duurdere Pro Max…
Iedereen koopt met zijn/haar geld wat ie wil tenslotte. Maar ikzelf begin het toch ook té duur te vinden allemaal.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-9400T): OPNsense - 26.7.3_8
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De pro neem je als je fotografie ernstig neemt. Dat is zowat de enige echte goede reden om voor de pro te betalen. Je kan uiteraard ook nog voor de 17pro gaan, de verschillen zijn beperkt maar je hebt dan wel regelbaar diafragma. Zelf blijf ik nog enkele jaren met de 17Pro waar ik heel tevreden van ben. De nieuwigheden zoals aanpasbaar diafragma moeten zich ook nog in realiteit bewijzen. De lamellen lijken me een mogelijk probleempje maar dat laat ik liever anderen ervaren ;)

Voorheen had ik een 13 reeks en zelfs daarmee kon ik foto's nemen die in de fotoclub niet als gsm-foto's opgemerkt werden. Ben je niet semi-pro bezig met fotografie dan is elke iphone vanaf 13 een goede of goed genoeg. Goede foto's komen niet door de gear die je gebruikt maar door jouw kennis over de gear die je hebt.

Een groot scherm is leuk, zeker als je ogen achteruit gaan maar het heeft ook praktische nadelen. Je kan de gsm minder goed opbergen en hij valt ook meer op. Het leuke aan fotograferen met een gsm is net dat je niet zo opvalt. Iemand met een DSLR heeft iedereen direct gezien, een gsm is zo aanwezig in het straatbeeld dat niemand er nog op let. Ook op reis valt zo'n grote gsm meer op en niet altijd bij wie je het wil :)
Kun
Premium Member
Premium Member
Provider
Te Koop forum

De nieuwe Vapor chamber en A20 chip is natuurlijk heel goed voor gaming.

Ze hebben de plus vervangen door de Air.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Kun schreef: 22 uren geleden De nieuwe Vapor chamber en A20 chip is natuurlijk heel goed voor gaming.
Nieuwe chips zijn altijd beter maar er is ook het gebruik dat een grote factor is. Hoe lang je met een batterijlading en hoe lang die batterij mee gaat hangt in grote mate af van uw eigen gebruik van het toestel, waarschijnlijk meer dan de kleine verbeteringen van het toestel zelf.

Bepaalde settings uitschakelen doet meer dan een upgrade van de batterij, hoe je het toestel laat laden ook,...

Dan komen er nog de gebruikte apps bij. Sommige gebruiken echt veel meer resources dan anderen. Games zullen zeker bij de grotere gebruikers horen en dus kan je wel zeggen dat er een verbeterde vapor chamber is maar ik betwijfel of de 18 beter/langer zal werken dan de 17 bij andere instellingen en gebruik.

Ik heb zelf ook gemerkt dat draadloos opladen de GSM heel warm kan maken. Als je dat langer en veel doet bvb voor navigatie op reis zal dat invloed hebben op de batterij. Widgets ook, dat verbruikt allemaal net zoals de notificaties en nog tal van andere instellingen.

Persoonlijk zou ik het liever zien dat je de batterij weer makkelijk zelf kan veranderen zoals destijds bij de Nokia's. Batterij niet meer goed, gewoon een andere erin. Je kon zo ook een tweede batterij meenemen voor afgelegen gebieden.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Alle kom apple heeft daar toch meerdere oplossingen voor, magsafe battery packs, iphone hand off…
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Voor alles is er wel een oplossing die men je ook nog zal proberen verkopen :)

Zelf heb ik een zeer compacte lader gekocht die een aansluiting voor de apple watch bevat. Je kan de horloge dan meermaals opladen als je ergens verblijft met weinig laadmogelijkheden. Gezien de beperkte capaciteit van de batterij is dat een goede oplossing maar beter was uiteraard dat de batterij veel langer zou meegaan.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Of gewoon je portefeuille wat wijder opentrekken en het geschikte model kopen voor avonturiers.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 585 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb vandaag een 15 Pro Max, super goed toestel, en daarnaast een Apple Watch SE2 en een Ipad Air M2. De iPad gebruik ik tegenwoordig quasi uitsluitend voor licht browserwerk (sporadisch), AI chats (sporadisch) en de overige 80% is eigenlijk boeken lezen ... ik ben wel gecharmeerd om dat te vervangen door een iPhone Duo en Watch Ultra4 combo, de 15 ProMax en iPad kunnen dan perfect doorschuiven naar de oudste dochter. Voor mij een device minder, en het doorschuifluik van nog goede toestellen verzacht de financiële pijn (een beetje).

Maar in tegenstelling tot vorige generaties zal ik die iPhone DUO toch eerst een keer vastgehad moeten hebben alvorens ik een bestelling plaats.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Goede reflex om het eerst eens te proberen want er is een verschil tussen een marketing video en iets echt in je handen voelen. Het hangt ook sterk van je gebruik af. Lees je veel en gebruik je het opengeklapt scherm veel of ben je toch meer bezig met snel iets checken, dan is de beperking van kleiner scherm misschien net onhandig.

Ik doe dat ook als ik bvb een camera koop. Niet alle handen zijn gelijk en het is belangrijk dat een toestel goed in de hand ligt, zeker als je er uren mee moet rondlopen. Wie de GSM niet hoofdzakelijk voor foto's gebruikt, kan met de duo voordeel doen als je vooral een lezer bent. Voor anderen lijkt de gewone nog altijd handiger en vooral goedkoper.

De lader voor de watch kan ook andere toestellen opladen en dus de watch van ons beiden opladen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”