Ik zit met de volgende situatie:
Een ouder koppel wenst te verhuizen naar een assistentiewoning en willen hun oud vast nummer dat al decenia lang in hun bezit is, meenemen. Daarnaast willen ze hun vertrouwd telefoontoestel ook meenemen.
In de assistentiewoning is internet, TV, en vaste telefoon als opties beschikbaar. Vaste telefonie is helaas wel met een moderne telefoon die tevens dienst doet als parlofonie. Dat is helaas te complex voor hen.
Na hier wat gelezen te hebben hier op het forum, denk ik dat dit op te lossen valt door:
1. Weepee of OVH nemen
2. Nummer porteren
3. Fritzbox installeren
4. SIP instellen op Fritzbox
5. Vaste telefoontoestellen aansluiten op Fritzbox
6. DECT telefoons aanmelden op de Fritzbox
Op deze manier moet het mogelijk zijn hun vast nummer mee te nemen met hun eigen toestellen, zolang er internet beschikbaar is? Daarnaast zijn de belkosten vrij laag.
Vast nummer meenemen naar assistentiewoning
-
suikerboon
- Starter

- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 3912 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Voor uitgaande gesprekken zal zo'n set-up wel werken
Voor inkomende gesprekken hangt het een beetje af van de firewall van de instelling, gezien de Fritz!Box geen publiek IP zal krijgen
Maar het proberen waard.
Voor inkomende gesprekken hangt het een beetje af van de firewall van de instelling, gezien de Fritz!Box geen publiek IP zal krijgen
Maar het proberen waard.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 1 keer
wat philippe zegt klopt als het een assistentiewoning is waarbij de uitbater het internet onder eigen beheer houden,
in veel gevallen zal internet/tv apart aangevraagd kunnen worden en is dat "de verantwoordelijkheid van de bewoner", waarbij je dus in principe ook voor een eigen provider kan kiezen.
in dat geval kan je dus wel een publiek ip krijgen en normaal gebruik maken van alles - dan zou je dus bv kunnen kiezen voor edpnet internet + telefonie,
of eventueel misschien scarlet trio indien ze int+tv+tel willen.
de vraag is dan dus vooral of het inderdaad een situatie is waar je zelf kan kiezen versus waar je afhankelijk bent van wat ze toelaten + of je alles voor de eenvoud op 1 factuur wil of zelf wil gaan samenstellen.
in veel gevallen zal internet/tv apart aangevraagd kunnen worden en is dat "de verantwoordelijkheid van de bewoner", waarbij je dus in principe ook voor een eigen provider kan kiezen.
in dat geval kan je dus wel een publiek ip krijgen en normaal gebruik maken van alles - dan zou je dus bv kunnen kiezen voor edpnet internet + telefonie,
of eventueel misschien scarlet trio indien ze int+tv+tel willen.
de vraag is dan dus vooral of het inderdaad een situatie is waar je zelf kan kiezen versus waar je afhankelijk bent van wat ze toelaten + of je alles voor de eenvoud op 1 factuur wil of zelf wil gaan samenstellen.
-
suikerboon
- Starter

Ik had al half vernomen dat zij alles in beheer houden, maar het is met niet duidelijk of ze ieder een aparte lijn geven of 1 lijn delen.
In het geval dat er geen publiek IP adres beschikbaar is, zijn er nog opties? Zover ik weet kan een vast nummer niet aan een SIM kaart gekoppeld worden, want dan kan je een Fritzbox met 4G gebruiken en daar de SIM kaart inplaatsen. Of kan je wel een vast nummer overzetten op een SIM kaart?
In het geval dat er geen publiek IP adres beschikbaar is, zijn er nog opties? Zover ik weet kan een vast nummer niet aan een SIM kaart gekoppeld worden, want dan kan je een Fritzbox met 4G gebruiken en daar de SIM kaart inplaatsen. Of kan je wel een vast nummer overzetten op een SIM kaart?
-
woutervh
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 237 keer
Ik heb hetzelfde gedaan in een serviceflat van de grootvader van mijn vrouw.
Hiervoor heb ik een ata gebruikt die openvpn ondersteunt. Yeastar t100. Hierop staat een weepee account geïnstalleerd en is verbonden met zijn oude telefoon.
Openvpn server heb ik geïnstalleerd op een vps (Oracle free tier).
Met wat correcte forwarding werkt dit helemaal prima
Hiervoor heb ik een ata gebruikt die openvpn ondersteunt. Yeastar t100. Hierop staat een weepee account geïnstalleerd en is verbonden met zijn oude telefoon.
Openvpn server heb ik geïnstalleerd op een vps (Oracle free tier).
Met wat correcte forwarding werkt dit helemaal prima
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
een andere optie is een simbox (is hier een 10+j oud topic over zelfs: viewtopic.php?t=35824 )
daar steek je dan een simkaartje in, je sluit hun bestaande toestel erop aan, en ze kunnen bellen & gebeld worden.
het vaste nummer kan je dan bv als doorschakeling instellen zodat het inkomend op dat gsm nr terecht komt,
en uitgaand bellen ze dan met het gsm nummer uit.
niet ideaal als ze absoluut hun vast nummer als uitgaand nummer echt willen meesturen, maar omdat ze er wel gewoon op bereikbaar zijn, lijkt me dat maar weinig probleem ?
je bent dan gesteld voor de kost van de simbox en bv een simkaartje van heytelecom, plus de kost van waar je het nummer zet (waarbij ovh & weepee de logische keuze zullen zijn)
daar steek je dan een simkaartje in, je sluit hun bestaande toestel erop aan, en ze kunnen bellen & gebeld worden.
het vaste nummer kan je dan bv als doorschakeling instellen zodat het inkomend op dat gsm nr terecht komt,
en uitgaand bellen ze dan met het gsm nummer uit.
niet ideaal als ze absoluut hun vast nummer als uitgaand nummer echt willen meesturen, maar omdat ze er wel gewoon op bereikbaar zijn, lijkt me dat maar weinig probleem ?
je bent dan gesteld voor de kost van de simbox en bv een simkaartje van heytelecom, plus de kost van waar je het nummer zet (waarbij ovh & weepee de logische keuze zullen zijn)
-
splinterbyte
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 163 keer
Hebben ze geen GSM met 4G? Anders gewoon SIP client daarop.
Added in 6 minutes 6 seconds:
PS: indien niet heb ik nog zo'n simbox (2G wel) en een Fritzbox 4G ongebruikt liggen indien interesse.
Added in 6 minutes 6 seconds:
PS: indien niet heb ik nog zo'n simbox (2G wel) en een Fritzbox 4G ongebruikt liggen indien interesse.
-
suikerboon
- Starter

Bedankt allen voor de tips, ik neem ze mee en zoek het uit wat mogelijk is.
Zal waarschijnlijk wel met een SIM kaart worden. Het moet echt een oude analoge telefoon zijn, alles wat maar in de buurt komt van een GSM is praktisch onmogelijk, 1 van de 2 kan helemaal niet over weg met een GSM, zelfs geen Nokia 3310.
Zal waarschijnlijk wel met een SIM kaart worden. Het moet echt een oude analoge telefoon zijn, alles wat maar in de buurt komt van een GSM is praktisch onmogelijk, 1 van de 2 kan helemaal niet over weg met een GSM, zelfs geen Nokia 3310.
-
suikerboon
- Starter

Uiteindelijk is er wat anders beslist en komen ze terecht op een andere plek. Hier is een vaste lijn inbegrepen met nummer.
Hun oud nummer laten doorschakelen lijkt me de goede oplossing dan. Dat is bij OVH een 1.20 euro/maand abbonement nemen denk ik? Voor de rest geen kosten als er op het doorgeschakeld nummer gebeld zal worden?
Hun oud nummer laten doorschakelen lijkt me de goede oplossing dan. Dat is bij OVH een 1.20 euro/maand abbonement nemen denk ik? Voor de rest geen kosten als er op het doorgeschakeld nummer gebeld zal worden?
- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 2036 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Jawel, de kosten van een uitgaand gesprek naar een vaste lijn.
Bij OVH zijn de eerste 60 minuten van elk gesprek naar een vaste lijn wel gratis, maar vanaf de 61ste minuut wordt er dus 9 eurocent/minuut gerekend per seconde.
Bij OVH zijn de eerste 60 minuten van elk gesprek naar een vaste lijn wel gratis, maar vanaf de 61ste minuut wordt er dus 9 eurocent/minuut gerekend per seconde.
-
suikerboon
- Starter

Ah maar we bellen nooit meer dan 60min aan 1 stuk op dat nummer. Weepee rekent wel vanaf de 1ste minuut aan, dan loopt het wel op.
-
suikerboon
- Starter

OVH met call forwarding is perfect voor deze use case. Ze bellen toch weinig zelf.