heist_175 schreef: 2 maanden geleden
Is dat niet eerder: iedereen gebruikt "internet" wel, maar weinigen doen de moeite om te snappen wat en hoe.
Ik was dit WE bij vrienden en die vertelden dat hun zoon, in het 3de leerjaar, nog nooit een muis had vastgehad en dus niet wist hoe die te bedienen.
Ja, absoluut, dat bedoelde ik met "volwassen".
Net zoals chauffeurs in "the early days" hun motor moesten kennen en kunnen onderhouden, hoeft vandaag de dag geen kat nog te weten hoe een verbrandingsmotor werkt, om met een wagen te kunnen rijden.
streulma schreef: 2 maanden geleden
Iets zoals Zeus aan de Ugent.
Ik heb het effe opgezocht, en Zeus lijkt me een studentenvereniging van de studierichting computerwetenschappen te zijn?
Zeus lijkt me wel dezelfde niche op te vullen, en een aantal gelijkaardige services aan te bieden (aangeboden te hebben?), maar ziet eruit alsof ze voluit de 21e eeuw binnengestapt zijn naar projecten en apps toe, terwijl ULYSSIS zich eerder op de oldschool backend bleef focussen.
ULYSSIS is een onafhankelijke vereniging, en was indertijd opgericht als organisatie om studenten "online" te krijgen (en daarmee bedoel ik niet gewoon "op het internet" mee, maar vanuit een tech kant om "het internet te begrijpen en beheersen").
Opgericht vanuit studenten op de faculteit Letteren, zelfs; en niet naar de zin van de KUL in de beginjaren.
Onderschat het tijdperk niet: in 1994 zag de KUL er geen meerwaarde in om studenten bv email adressen te geven. Internettoegang was beperkt tot de "PC lokalen" van de KUL, die op een aantal campussen ter beschikking waren. De rest moest nog inbellen, want kotnet bestond nog niet, en internet op de residenties en op kot was dus nog verre toekomst.
Een beetje een onafhankelijke service provider die vanuit een grassroots beweging nog altijd old-school internet diensten aanbood.
Ze hebben zelfs nog een eigen IRC server; en alles in eigen beheer op eigen servers in hun "kelder", zoals ze het altijd deden en zoals het nu bijna niet meer bestaat.
Ik citeer effe een van de oprichters, Jan Guldentops:
ULYSSIS is een jeugdzonde, iets wat groeide uit een spontaan project in de kerstvakantie van 1994. Samen met Ezra Van Everbroeck zetten we op de Faculteit Letteren een eerste linuxbox op met een pc die eigenlijk bevrijd was uit de pcklas van de faculteit. Een avontuur met 24 floppies, veel geduld, gevloek, geprutst en gezoek totdat alles werkte. Het opzetten van een box, een mailserver, een gopherserver en pas later een website. We kregen carte blanche van Fred Truyen en Ivo Jossart en zelfs een lokaal 1.17 waar we dit konden doen. Vooral bijzonder was dat we via KULnet (dat mocht toen nog zo heten) een permanente 64Kbit verbinding naar het internet hadden die we vrij mochten gebruiken.
Spontaan begonnen we deze speeltuin open te stellen voor andere studenten. De KU Leuven vond toen nog dat een e-mailadres iets was waar een gewone student geen recht op had. We deelden dus op die kleine box e-mailadressen en accounts uit, we begonnen websites te bouwen voor KU Leuven-organisaties en brachten zelfs de Campuskrant als eerste Belgische krant online. Het werd meer dan een bende nerds in een lokaal, het werd een groep vrienden die op een sociale manier met een snuifje jeugdig anarchisme iets begon te doen voor andere studenten, gaande van een spontane helpdesk tot later de track&trace van de 24urenloop.
En op een dag kreeg het kind een naam: Unix Lovers Yield Student Services and Internet Support. En ja, door mijn gebrek aan grafisch talent is het logo de in Word uitgetypte naam met het V-teken uit het lettertype wingdings. Er kwamen meer mensen bij, er kwam structuur, sponsoring van de KB, meer hardware en het groeide uit tot een echte studentenbeweging.