Nieuw Telenet aanbod: 2.5Gbps (Turbo)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Amazor
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 70 keer

@gunmaster Bij mijn weten kloppen deze gegevens nog steeds niet.

Op je screenshot staat 2500/50 en volgens Telenet zelf bestaat dit profiel niet. Ofwel heb je (tijdelijk nog) 1000/50 ofwel 2500/100 bij Turbo.
Mocht Turbo met 2.5 Gbps op jouw adres niet beschikbaar zijn, dan krijg je een melding tijdens het bestelproces, met de optie om te annuleren of een ander abonnement te kiezen.

Ikzelf heb ook 2500/100, terwijl dit volgens de openbare test niet beschikbaar zou zijn.
Internet: Telenet Turbo
TV: Telenet TV (TV-box IP + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3902 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

FredericV schreef: 2 maanden geleden In de vorige locatie waren ze met fiber bezig, dus kans is groot dat de uplinks daar ook veel zwaarder zijn. In de huidige locatie is dat hun laagste prio volgens technieker
Ik denk niet dat de upload instabiliteit te maken heeft met de backbone, maar eerder met de coax (kwaliteit van de verbinding, Ingress, overbelasting.
Upload werkt net zoals de vroegere walky-talky: er kan maar één iemand gelijktijdig spreken. Als een tweede persoon op hetzelfde (of naburig) jkanaal begon te spreken was de conversatie compleet onbegrijpelijk...
Bij Docsis upload is dat net hetzelfde: er kan per node maar één modem gelijktijdig zenden, iedere modem en krijgt dan zijn beurt...
Hoe drukker de node (aantal gebruikers) en hoe meer data (hogere uploadsnelheid van de modem) hoe trager het gaat ..

De backbone is fiber, dus symmetrisch, de bottleneck is de coax.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 145 keer
Te Koop forum

En bij download idem Philippe?

Bij mij is de upload juist zeer stabiel maar schommelt de downloadsnelheid. Waarschijnlijk analoge theorie dan? Sorry voor 'de silly question' maar technisch niet onderlegt in de materie.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Amazor schreef: 2 maanden geleden @gunmaster Bij mijn weten kloppen deze gegevens nog steeds niet.

Op je screenshot staat 2500/50 en volgens Telenet zelf bestaat dit profiel niet. Ofwel heb je (tijdelijk nog) 1000/50 ofwel 2500/100 bij Turbo.
Mocht Turbo met 2.5 Gbps op jouw adres niet beschikbaar zijn, dan krijg je een melding tijdens het bestelproces, met de optie om te annuleren of een ander abonnement te kiezen.

Ikzelf heb ook 2500/100, terwijl dit volgens de openbare test niet beschikbaar zou zijn.
Interessant! Ik ben benieuwd of de "normale" waarden wel kloppen. Van deze moeten we toch op één of andere manier de load op de node kunnen afleiden?

Kort na de aankondiging van de nieuwe formules kreeg ik een melding bij het bestelproces. Nu niet meer.
Amazor
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 70 keer

Met jouw resultaten bij de test ben ik eigenlijk ook eerder pessimistisch.
Op mijn adres zie ik 1000/50 bij een particulier abonnement en 2500/50 bij een professioneel.
De "normale" te verwachten snelheden zijn 1175.64 Mbps down / 45.0 Mbps bij "Turbo Pro". In de realiteit haal ik dus gewoon >2000/95 Mbps op mijn particulier abonnement.

Heb jij de test gedaan bij een abonnement voor ondernemers?
Jouw theoretische normale waarde blijft echter ruim onder de 1 Gbps, waardoor je toch zou denken dat je node nog niet aangepast is.
Als je het echt zou willen weten kan je dit ook via de klantendienst te weten komen.
Internet: Telenet Turbo
TV: Telenet TV (TV-box IP + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bij mij hebben heeft een backoffice medewerker van de klantendienst me ook opgebeld om de node uit te meten: cf. belasting van 85% op piekuur (hier rond 21 u.).
Verder: "zoals alle andere providers, pakt TN ook uit met snelheden die ze niet kunnen leveren, dixit de medewerker zelf." Verder veel uitleg over de beperkingen van coax zoals destijds bij PX over hun koper.

Over een aanapssing van / aan de node met het oog op 2.5 gbps download, is niet gesproken ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

koenraaddeconinck schreef: 2 maanden geleden Bij mij hebben heeft een backoffice medewerker van de klantendienst me ook opgebeld om de node uit te meten: cf. belasting van 85% op piekuur (hier rond 21 u.).
Hieronder zie je de netwerkbelasting van onze node.
Piek is inderdaad rond 21.00, gelukkig is de piek hier maar 45% (tussen 21.30 en 21.45) :-)
screenshot_888.png
bron: Fritz!Box 6660 "Netwerkbelasting" van de laatste 24 uur
koenraaddeconinck schreef: 2 maanden geleden Verder: "zoals alle andere providers, pakt TN ook uit met snelheden die ze niet kunnen leveren, dixit de medewerker zelf." Verder veel uitleg over de beperkingen van coax zoals destijds bij PX over hun koper.
Andere providers, zoals Proximus, zijn toch meer open en transparanter over hun beperkingen ...
Zoals in alle organisaties is er altijd een spanningsveld tussen de technische afdeling en de marketing afdeling.
Maar bij Telenet haalt marketing blijkbaar de bovenhand, terwijl de techniek weet dat de beloftes niet waargemaakt kunnen worden?

De massale uitrol van de IP TV-Boxen i.p.v. DVB_C (= multicast) is een waarschijnlijk ook serieuze extra belasting van het IP netwerk?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bedankt Philippe, ik hoef denk ik niet mer te zeggen dat ik popelend wacht op fiber bij PX om TN de bons te kunnen geven ...
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

Je moet chance hebben dat je een deftige VDSL lijn hebt.
:beerchug:
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 2 maanden geleden Ik denk niet dat de upload instabiliteit te maken heeft met de backbone, maar eerder met de coax (kwaliteit van de verbinding, Ingress, overbelasting.
Ik heb helemaal geen probleem met upload, wel met download.
philippe_d schreef: 2 maanden geleden De backbone is fiber, dus symmetrisch, de bottleneck is de coax.
Ik vraag me af wanneer TN een node in twee splitst.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Zullen ze alleen doen als er heel veel belasting opzit en veel klanten er last van hebben in beste geval jammer genoeg geen glazen bol.

Je kan altijd voorleggen aan Wyre en Telenet
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 119 keer

Vorige week ook gemigreerd van Orange terug naar Telenet, vaststellingen:
Zeer snelle afspraak mogelijk, 13/5 besteld - 15/5 in de namiddag ingepland.

Nieuwe combo komt voor mij het eerste jaar ± 20-30 EUR goedkoper per maand uit (uitgezonderd de eerste maand omwille van de installatiekost) ondanks extra tv box en extra mobile abonnement. Nadien wordt het wel wat duurder.

Turbo abo: 1Gbps/50Mbps (2.5Gbps/100Mbps profiel in mijn straat nog niet beschikbaar momenteel), reële cijfers ± 960Mbit down van achter mijn Mikrotik switch over glasvezel naar mijn workstation PC, ± 47.6 up - het eerste cijfer lijkt gemiddeld hoger dan bij Orange, ook tijdens de "spits". Destijds bij Telenet vertrokken wegens regelmatige dips naar ± 200Mbps in de spits. Dat probleem lijken ze intussen te hebben opgelost.

WiFi 600-800 mbps range, wat afhankelijk van de locatie (WiFi repeating niet allemaal via kabel aangesloten in mijn huidige setup). Telenet (Plume) Wifi360 (mesh) Wifi6 AP werken dus desondanks wel "netjes". WiFi6 (4800mbps peak dacht ik - natuurlijk zeer theoretisch), maar niet 6E/7.

Mobile OK

TV OK, nieuwe TV boxjes veel compacter, schijnbaar ook lichtjes betere kwaliteit dan bij Orange, en alleen wifi based (!) geen coax meer en geen UTP. Huur 2e box 7 EUR/mnd (mogelijkheid om te bestellen vond ik niet op de site, heb ik via de technieker moeten laten toevoegen). Edit: er blijkt wel degelijk een RJ45 op te zitten, maar op de stroomadapter - vind ik wel een beetje apart...

Belangrijkste nadelen: veel meer gesloten / dichtgetimmerde setup mogelijkheden dan bij Orange + centraal beheerd via mytelenet.be.
E.g. je eigen DHCP gebruiken kan blijkbaar alleen als je een subnet (e.g. een /26) inricht waarop je je eigen DHCP server& scope in dezelfde /24 toepast (of alles fixed configured) of als je de modem in bridge mode zet (wat dan wellicht weer impact zal hebben op de WiFi 360 - die momenteel rechtstreeks achter de Telenet modem zitten, moet ik nog nagaan).
Laatst gewijzigd door Stormlord 2 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Stormlord schreef: 2 maanden geleden TV OK, nieuwe TV boxjes veel compacter, schijnbaar ook lichtjes betere kwaliteit dan bij Orange, en alleen wifi based (!) geen coax meer en geen UTP.
Even aanvullen dat je weldegelijk connectie via UTP kan opzetten, geen rechtstreekse poort, maar dit gaat via het stroomblokje:
Afbeelding
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 161 keer
Provider

Arg, noemen ze het een internetkabel... sukkels.
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
Stormlord
Premium Member
Premium Member

@TheCeet Idd, zag ik daarnet ook pas dat ze die RJ45 op de adapter gezwierd hebben. Rare keuze als je 't mij vraagt, maar bon. Nadeel is ook dat die adapter met de kabels erop nogal naar voor steekt en je soms de TV kast wat meer naar voren moet schuiven omdat dat wat vooruitsteekt. Ik verwacht dat er hier wat meer schadegevallen gaan zijn met kapot geduwde adapters / connectoren... Misschien hadden ze die beter zijdelings op de adapter geplaatst?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Adapter gekocht usb-ethernet van TP-Link 2.5 Gbps: nu echt toch wel zeer mooie resultaten ...
Speedtest.jpg
Ga nu ook de AX211 van Intel in mijn laptop laten vervangen door de BE200, wifi 7- compatibel met de DECO BE85.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Zeer mooie snelheden!
Internet = Hey Telecom
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hoe stupide kan ik zijn? Ik zat te kwanselen met waarden onder de 1 giga down met een gigabit ethernet kaart in mijn laptop :bang:

Adapter voor 26€ bij Amazon en indien geen (afdoende) snelheidsverschil, mogelijkheid om te retourneren.

Metingen blijven ook rond dezelfde waarden tot nu toe.

Nu ga ik toch ook de INTEL WIFI AX211- kaart laten vervangen door een INTEL BE200. Een lokale computerhandelaar met wie ikvoor hetstellingen zeer goede ervaringen heb, wil de klus klaren voor 105€. Weet het, is duur maar ik wil het er op wagen omdat ik over een DECO BE85 van tp-link beschik (ook wifi 7).

Wat ben je met een 2.5 Gbps abo als je hardware de snelheid niet aankan ...
FredericV
Pro Member
Pro Member

koenraaddeconinck schreef: 2 maanden geleden Wat ben je met een 2.5 Gbps abo als je hardware de snelheid niet aankan ...
Je hebt daar weinig aan. Voor normaal surfen gaat dit niks uitmaken, voor streaming ook niet.

Enkel voor extreem grote downloads.

En dan nog, bvb een 10GiB file duurt minder dan 2 minuten met het 1000/50 profiel. Net gemeten.
10GiB.png
Grote game updates zijn vaak tientallen GiB's dus dan nog ...
Een kwartiertje wachten is te lang?

Welke use case heeft momenteel echt 2.5 Gbps nodig?

In de beginjaren van internet duurden downloads soms uren tot zelfs dagen, dus we zitten momenteel in een extreme luxe situatie.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tja, voor het werk zit ik nogal eens met grote downloads ... maar vooral qua upload is het verschil significant.

Is voor mij verder ook een beetje dingen uitproberen uit interesse en amateursime ... Elk dier zijn plezier zeker?
skindred
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer

Eigen modem en 2,5 Gbit/s, dat werkt dus.
Bijlagen
Screenshot 2026-05-22 at 13.02.10.png
Screenshot 2026-05-22 at 12.58.50.png
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 394 keer

@Stormlord waarschijnlijk ging je nog meer profijt gedaan hebben met de levenslange kortingen van orange
iphone 16 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
Acer Connect X6E 5G router : Free Max argeles sur mer
ZTE MU5001 5G proximus 400GB
minimac : flex
macbook air 2024
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
wouter5
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 18 keer
Provider

skindred schreef: 2 maanden geleden Eigen modem en 2,5 Gbit/s, dat werkt dus.
Mooi zo. Heb je toevallig kunnen meenemen op welk type node je zit? Hoelaat heb je dit getest?
Ik woon nu in een woning met glasvezel. Heb nu 2,5 gbps symmetrisch. Nu eerlijk gezegd merk ik weinig verschil in vergelijking met Telenet in de dagelijkse praktijk. Ik zat vroeger nochtans op een drukke 1000-1500 node. Daar zag je inderdaad dat de snelheid van 940 mbps zakte naar 700 mbps tijdens de piekuren, maar moest ik het niet gemeten hebben, had ik het mogelijk zelfs niet gemerkt. De grootste vooruitgang tov Telenet was dat ik mijn eigen router kon gebruiken met veel meer instelmogelijkheden dan via dat gedrocht op mijn.telenet.be. Met de vrije modemkeuze is dat nu mooi van de baan. Binnenkort verhuis ik opnieuw, nu terug naar een landelijk gebied. Daar zou ik op een 0-500 node zitten dus dat lijkt wel goed te komen.
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.

Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

@skindred Kan je eens volgende 2 screenshots posten van jouw Fritz!Box Cable?
  • Internet > Kabelinformatie > Spectrum
  • Internet > Kabelinformatie > Netwerkbelasting (Periode: 1 dag)
- Op de eerste grafiek zie je welke Docsis 3.1 frequentie Telenet gebruikt op jouw Node ...
- Op de tweede grafiek zie je hoe zwaar het netwerk belast wordt, en op welk tijdstip ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2033 keer
Recent bedankt: 11 keer

Misschien ook handig, een uitgebreide tool om je coaxkabelverbinding te monitoren: https://itsdnns.github.io/docsight/
FredericV
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: 2 maanden geleden Fritz!Box Cable
Ivm deze modem, ondersteunt deze ook bridging?

Ik zou deze modem al overwegen om te kunnen zien hoe druk de belasting is, wat ik op de huidige TN modem niet kan zien.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Je kan de fritzbox cable modems in bridging zetten. Echter staat deze setting verborgen. Door een export te maken van de settings via de gui kan je deze echter actief zetten. Je dient dan de checksum opnieuw te bereken en dan de settings terug importeren. Ik heb er nog een te koop op het forum met bridging al enabled.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

FredericV schreef: 2 maanden geleden Ivm deze modem, ondersteunt deze ook bridging?
Ik zou deze modem al overwegen om te kunnen zien hoe druk de belasting is, wat ik op de huidige TN modem niet kan zien.
Zoals de voige poster schreef kan je bridging activeren mits een ingreep in het config bestand.
Dan krijg je een nieuwe Tab "bridging" in het netwerkscherm, waarbij je bridging kan activeren op LAN2 LAN3, LAN4 en/of LAN5 (1 Gbps).

De Fritz!Box Cable modellen 6660, 6670 en 6690 hebben één 2.500 MBit/s poort, namelijk LAN1.
LAN1 komt echter niet voor in de standard lijst van de LAN poorten die kunnen gebridgded worden.
Gezien jouw Mikrotik 10Gbps aankan, wil je die dus het liefst aansluiten op de 2.5 Gbps :-) . Hiervoor is ook nog een tweede ingreep vereist in het config bestand.

Dus om op jouw vraag te antwoorden: Bridging is mogelijk op een Fritz!Box Cable, maar standard is dit een verborgen menu-item :-(

PS
Bij bridging blijft de eigen router van de Fritz!Box werken (vb op poort 1), en zal ook prioritair een publiek IPv4 krijgen.
Het toestel/toestellen in bridge vragen dan via DHCP een 2de (3de, ...) publiek IP.
Dat wil dus zeggen, dat de bridge functie alleen kan werken, als je van de ISP méérdere pubkieke IP adressen kan krijgen 8)

Toegevoegd na 23 uren 32 minuten 16 seconden:
Stormlord schreef: 2 maanden geleden @TheCeet Idd, zag ik daarnet ook pas dat ze die RJ45 op de adapter gezwierd hebben. Rare keuze als je 't mij vraagt, maar bon.
Telenet heeft dit niet uitgevonden, dat is tegenwoordig de manier waarop deze kleine compacte toestellen een gecombineerde USB-C met ethernet poort hebben.
Bij een Google Chromecast is dat hezelfde: aks je een USB-C naar LAN adapter gebruikt, kan je een Chromecast bedraad aansluiten op je netwerk.
Stormlord schreef: 2 maanden geleden Nadeel is ook dat die adapter met de kabels erop nogal naar voor steekt en je soms de TV kast wat meer naar voren moet schuiven omdat dat wat vooruitsteekt
Daar is een mouw aan te passen
- kort stukje verlengkabel met een aangepaste stekker ...
- stekkerblok in/onder de TV-kast
- een eigen USB C naar RJ45 adapter...
Stormlord
Premium Member
Premium Member

@philippe_d

Het is geen USB-C maar een B variant. Een beetje apart, maar dat werd ook bevestigd door de technieker van Telenet (allez, hun onderaannemer).

Toegevoegd na 24 minuten 40 seconden:
@philippe_d
De adapter is dus niet standaard, want geen USB C - maar een USB B variant (dat had idd. meer standaard geweest, waarom ze dat hier zo hebben gedaan is een me een raadsel...) Dat van die adapter en dat die ver vooruit steekt is eerder een opmerking voor telenet zelf, in principe is dit geen groot probleem, maar ik verwacht wel praktisch dat ze zich aan meer kapotte / geforceerde adapters zullen mogen verwachten ... Ik zie het al voor mij: de poetsvrouw vindt dat de TV kast te ver naar voren staat en duwt deze wat dichter tegen de muur...: krak... oeps ... daarom: een adapter met de stekker zijdelings op gemonteerd had hier mogelijk minder problematisch geweest, dat scheelt toch al snel minstens een centimeter of 4-5 (tenzij je de kabels onder een korte hoek van 90 graden wil forceren, wat ook nefast is op langere termijn wellicht)...

Ik heb mijn modem niet in bridge gezet om mijn wifi360 niet te verliezen, maar een kleiner subnet (een /26) onder de /24 van de telenet modem geconfigureerd op mijn Mikrotik CRS317 L3 switch/router en daarop DHCP/DNS geconfigged met mijn Mikrotik als gateway zodat ik daarop fixed IP kan instellen etc. Eigenlijk krijgt dus nu alleen alles wat rechtstreeks op de modem zit nog een IP van de DHCP van de modem zelf. Jammer dat bij Telenet nog steeds veel te veel dicht staat op de modem zelf en je daar quasi niks kan aanpassen (t.o.v. orange), je kan slechts enkele modeminstellingen configureren via mytelenet.

@proximusboyke
"@Stormlord waarschijnlijk ging je nog meer profijt gedaan hebben met de levenslange kortingen van orange"
Het lijkt momenteel dat ik gewoon om de 12 maanden (gezien de promotiekortingen) eens kijk wat het interessantst is en dan te kiezen om bij dezelfde te blijven - of niet. Die "levenslange kortingen" van Orange zijn toch ook erg relatief. Voor een paar EUR/maand ga ik ook doorgaans niet switchen ... Ik vermoed eerlijk gezegd van niet - ook mijn download is bij telenet nu veel sneller dan bij Orange (was voorheen bij hen ook een probleem). Wel nog steeds 1Gbps/50mbps profiel, maar netjes 920-960Mbps down en gemiddeld >47mbps up via speedtest. Voorheen was dit toch wat minder - zowel bij Telenet als bij Orange - want overstap naar Orange was net omdat Telenet vertikte het probleem met de capaciteit op de node op te lossen gedurende meer dan een half jaar - naast het feit dat het goedkoper was natuurlijk. Krijgen de Telenet turbo klanten misschien hogere prio op de nodes nu?
skindred
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef: 2 maanden geleden
@skindred Kan je eens volgende 2 screenshots posten van jouw Fritz!Box Cable?
  • Internet > Kabelinformatie > Spectrum
  • Internet > Kabelinformatie > Netwerkbelasting (Periode: 1 dag)
- Op de eerste grafiek zie je welke Docsis 3.1 frequentie Telenet gebruikt op jouw Node ...
- Op de tweede grafiek zie je hoe zwaar het netwerk belast wordt, en op welk tijdstip ...
Volgens de tool die hier eerder geshared werd, zat ik op een 500_1000 node

Spectrum:
Screenshot 2026-05-26 at 10.36.55.png

Netwerkbelasting 1 Dag (Download/Upload):
Screenshot 2026-05-26 at 10.37.33.png
Screenshot 2026-05-26 at 10.37.48.png

Netwerkbelasting 1 Week (Download/Upload):
Screenshot 2026-05-26 at 10.38.12.png
Screenshot 2026-05-26 at 10.38.24.png

Opvallend detail, toen ik hiervoor met dezelfde modem op 1 Gbit/s zat, zag mijn Netwerkbelasting grafiek er toch anders uit..
Zelfde patroon, maar toen was de max value weldegelijk 80% belasting op Download..

Toegevoegd na 12 minuten 26 seconden:
philippe_d schreef: 2 maanden geleden PS
Bij bridging blijft de eigen router van de Fritz!Box werken (vb op poort 1), en zal ook prioritair een publiek IPv4 krijgen.
Het toestel/toestellen in bridge vragen dan via DHCP een 2de (3de, ...) publiek IP.
Dat wil dus zeggen, dat de bridge functie alleen kan werken, als je van de ISP méérdere pubkieke IP adressen kan krijgen 8)
Ik heb een Turbo Pro abonnement.
En was al aan het kijken om te bridgen, op zich niet moeilijk.
Maar gaat dit dan wel lukken bij Telenet?

Heeft er verder iemand ervaring met Freetz-NG erop te flashen?
Van wat ik versta is de 6670 een Dual Boot systeem (dus 2 boot partities, voor A/B "safe" firmware upgrades).
Maar lijkt mij erg experimenteel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

skindred schreef: 2 maanden geleden Opvallend detail, toen ik hiervoor met dezelfde modem op 1 Gbit/s zat, zag mijn Netwerkbelasting grafiek er toch anders uit..
Zelfde patroon, maar toen was de max value weldegelijk 80% belasting op Download..
Bedankt voor de grafiekjes.

Het is inderdaad heel vreemd dat de "schaal" van de Netwerkbelastingsgrafiek blijkbaar afhangt van het profiel waarmee je Fritz!Box Cable geprovisioneerd is (1000Mbps versus 2500 Mbps) :oops:
Met andere woorden: eigenlijk niet bruikbaar???

Ik zal eens een voorstel posten naar AVM om absolute waarden (in Gbps) te geven aan de Y-as van de Grafiek i.p.v.% :-)

Toegevoegd na 4 minuten 16 seconden:
skindred schreef: 2 maanden geleden En was al aan het kijken om te bridgen, op zich niet moeilijk.
Maar gaat dit dan wel lukken bij Telenet?
Ja dat zal lukken, bij een Telenet modem in bridge krijg je ook 2 publieke IP adressen.
Er is ook weinig risico om eens te testen.
Van zodra je de fix gedaan hebt in het config bestand, krijg je het keuze menu Bridging, waarbij je één (of meerdere) LAN poorten kan selecteren
Als het niet werkt naar jouw verwachtingen, kan je die poort gewoon terug "de-selecteren" ...

Geen idee hoe het met IPv6 werkt

Toegevoegd na 6 minuten 25 seconden:
skindred schreef: 2 maanden geleden Heeft er verder iemand ervaring met Freetz-NG erop te flashen?
Van wat ik versta is de 6670 een Dual Boot systeem (dus 2 boot partities, voor A/B "safe" firmware upgrades).
Maar lijkt mij erg experimenteel.
Ik weet niet of je hiervoor moet gaan experimenteren met "Freetz" ??

Iedere nieuwer FRITZ!Box-model beschikt over twee onafhankelijke partitiesets (inactieve en actieve) in het flash-geheugen.
Wanneer je FritzOS bijwerkt, wordt de nieuwe versie op de op dat moment inactieve partitie geplaatst. Na een succesvolle installatie start het systeem op vanaf deze nieuwe partitie.

Door de bootvariabele van 0 naar 1 (of omgekeerd) te zetten kan je terugkeren naar de vorige FritzOS-versie
Dat moet je dan wel doen via de ingebouwde FTP-server in de bootloader (linux_fs_start=0, linux_fs_start=1)

Ik heb hiermee géén ervaring :-(
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2033 keer
Recent bedankt: 11 keer

Niet bijster interessant die grafieken zonder noemenswaardige belasting van de lijn. De grafiek waarbij je langer dan een kwartier aan de volle snelheid van 2,5 Gbps hebt gedownload zou veel interessanter zijn.

Want in dat geval (download van een bestand van bijvoorbeeld 300 GB) zou je eigen downstream aandeel gedurende minstens één kwartier 2,5 Gbps moeten zijn.
Je eigen aandeel zou dan toch naar de 70% moeten "schieten" want aan het spectrum te zien is er nog geen extra DOCSIS 3.1-kanaal boven de 862 MHz geactiveerd. Met andere woorden de node kan zeker nog geen 5 Gbps downstream leveren, eerder maar 3,5 Gbps.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

skindred schreef: 2 maanden geleden Volgens de tool die hier eerder geshared werd, zat ik op een 500_1000 node

Spectrum:
Screenshot 2026-05-26 at 10.36.55.png
Dat is ook merkwaardig ...
Jouw node gebruikt maar één Docsis 3.1 kanaal (664 - 852 MHz), dus niet de uitgebreide frequenties tot 1Ghz.
Geen idee vanwaar het verhaal komt dat je alleen een 2.5Gbps profiel kan krijgen, als jouw node "geüpgraded" is
Ik vraag mij dan wel af wat zo'n "upgrade" inhoudt ???
skindred
Plus Member
Plus Member

1e periode wat geprobeerd met verschillende speedtest URL's (CloudFlare, OVH, etc)
Maar dat gaf eigenlijk geen goeie resultaten.

Dan met Linux ISO's, maar via https, dat vroeg dan weer teveel CPU van de Unifi (ik ben niet ter plaatse).
Maar uiteindelijk met http:// dat gaf de beste resultaten, dat zie je rond 17:27

In iedere SSH sessie een andere URL (4 curl's in totaal):

Code: Selecteer alles

URL="http://releases.ubuntu.com/26.04/ubuntu-26.04-desktop-amd64.iso"
URL="http://cdimage.debian.org/debian-cd/current/amd64/iso-dvd/debian-13.5.0-amd64-DVD-1.iso"
URL="http://distfiles.gentoo.org/releases/amd64/autobuilds/20260510T170106Z/livegui-amd64-20260510T170106Z.iso"
URL="http://pub.linuxmint.io/stable/22.3/linuxmint-22.3-cinnamon-64bit.iso"

while true; do
  curl -L \
    --output /dev/null \
    --write-out "thread {}: %{speed_download} bytes/s\n" \
    "$URL"
done
Vanaf 17:45 ook upload aangezet met:

iperf3 -c iperf3.moji.fr -p 5200 -P 8 -t 0

En dan uiteindelijk enkel nog upload.

Ik zou graag tussen 19u en 23u ook testen, maar dat gaat voor een andere keer zijn.
Bijlagen
Screenshot 2026-05-26 at 17.54.50.png
Screenshot 2026-05-26 at 17.54.38.png
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Mooie stats je trek idd veel dicht van de node
Internet = Hey Telecom
FredericV
Pro Member
Pro Member

skindred schreef: 2 maanden geleden iperf3 -c iperf3.moji.fr -p 5200 -P 8 -t 0
ah iperf, in een ver verleden nog opgezet om satcom mee te testen

de reverse optie toont netjes wat mijn telenet node over een window van 5 minuten maar toelaat, gemeten via de mikrotik
dit is een veel betere duurtest dan een korte speedtest

iperf3 -c iperf3.moji.fr -p 5230 -P 8 -t 0 -R
iperf-1000-50.png
gemiddelde snelheid van de iperf + rest van machines die download genereren (normaal bijna niks), is dus maar 642 mbit nu rond 22u20
en packet graph is writing on the wall hoe jittery docsis is

de download is veel stabieler, dus deze test:

iperf3 -c iperf3.moji.fr -p 5230 -P 8 -t 0 -R
en result

[SUM] 0.00-256.32 sec 1.42 GBytes 47.8 Mbits/sec 7133 sender
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

skindred schreef: 2 maanden geleden Dan met Linux ISO's, maar via https, dat vroeg dan weer teveel CPU van de Unifi (ik ben niet ter plaatse).
Maar uiteindelijk met http:// dat gaf de beste resultaten, dat zie je rond 17:27
Dit maakt de grafieken inderdaad wel interessanter :-)
  • tussen 17:27 - 17.31 is je downloadsnelheid 2.2 - 2.3 Gbps en jouw deel van de netwerkbelasting ca 60-62%
  • de Fritz!Box gaat er dus van uit dat de totale capaciteit van de node (theoretisch) 3.7 Gbps is (in lijn met de schatting van @raf1). Waarschijnlijk gebaseerd op 40 Docsis 3.0 dowload kanalen + één Docsis 3.1 kanaal van 188MHz
  • je woont blijkbaar in een rustige buurt zonder grote downloaders (of weinig coax klanten :wink: ): de totale belasting van de node tijdens de spits is max. 30% (1.1 Gbps)!
skindred schreef: 2 maanden geleden Ik zou graag tussen 19u en 23u ook testen, maar dat gaat voor een andere keer zijn.
Dat zou interessant zijn om te zien of je nog dezelfde snelheid haalt, en of jouw download de node bijna toetrekt (>90%) ?
skindred
Plus Member
Plus Member

raf1 schreef: 2 maanden geleden Misschien ook handig, een uitgebreide tool om je coaxkabelverbinding te monitoren: https://itsdnns.github.io/docsight/
Fantastische tool dit!

Werkt ook met redelijk wat modems:
Screenshot 2026-06-01 163507.png

Verder kan je ook wel goed zien dat er toch heel wat error op de lijn zitten die niet met FEC op te lossen vallen:
Screenshot 2026-06-01 163833.png
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 74 keer
Provider

Afgelopen vrijdag ben ik terug klant geworden van Telenet na een jaar afzien met de klantendienst van Orange. Ik heb het zakelijke turbo pro account. Pas medio mei heb ik de bestelling geplaatst. Het viel mij op dat ik toen geen melding meer kreeg dat ik niet van de 2,5 Gbit zou kunnen genieten. Die melding kreeg ik kort na de introductie wel. Ik had ook sterkte twijfels dat mijn node de snelheid zou kunnen leveren. Sinds jaar en dag wordt er in de ganse gemeente geklaagd, vooral tijdens de avonden. Mijn orange verbinding zakte in de avonden ook terug tot ~500 mbit. Met die reden heb ik ook een fritzbox 6660 aangeschaft om een idee te krijgen van de node belasting.

De eerste resultaten stellen me toch heel gerust!
Meestal haalt speedtest resultaten rond 2,2 Gbit down & 90 Mbit up. Op de drukke momenten zie ik wel een terugval. Echter blijft de laagste meting (in de avond) tot nu toe 1,5 Gbit down met een mooie upload van 90mbit.

So far so good dus! Ik denk wel dat dat men extra docsis 3.1 kanalen moet gaan inrichten. Anders gaat de congestie enkel vaker voor problemen zorgen.
unnamed.png
wouter5
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 18 keer
Provider

De vraag is ofdat extra kanalen binnen het Docsis 3.1 spectrum het probleem kan oplossen. Zou de flessenhals niet eerder liggen bij de nodes zelf?
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.

Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”