Bpost staking
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
- Kun
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 36 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik denk dat het ondertussen tijd is voor een topic.
Ondertussen staakt Bpost in heel Wallonië, Limburg en nu een groot deel van West-Vlaanderen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/04/07 ... -500-mens/
Ik denk dat Bpost een beetje te hard op winst focust, misschien moeten ze robots gebruiken als ze zo graag van winst houden.
Ondertussen staakt Bpost in heel Wallonië, Limburg en nu een groot deel van West-Vlaanderen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/04/07 ... -500-mens/
Ik denk dat Bpost een beetje te hard op winst focust, misschien moeten ze robots gebruiken als ze zo graag van winst houden.
Internet + TV: Telenet
-
phil48
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 30 keer
Wat kort door de bocht hé.
Door steeds minder brieven/geen kranten meer en de grote concurrentie qua pakjes bezorging maken ze nog amper winst. Plus...
-Als nationale speler zit bpost in een moeilijke positie:
Moet overal blijven leveren (ook onrendabele gebieden)
-Sterke vakbonden → stakingen en conflicten
-Overheid als aandeelhouder → minder “hard” kunnen saneren.
Hoe méér ze staken, hoe minder betrouwbaar voor bedrijven om met hen samen te werken...
Door steeds minder brieven/geen kranten meer en de grote concurrentie qua pakjes bezorging maken ze nog amper winst. Plus...
-Als nationale speler zit bpost in een moeilijke positie:
Moet overal blijven leveren (ook onrendabele gebieden)
-Sterke vakbonden → stakingen en conflicten
-Overheid als aandeelhouder → minder “hard” kunnen saneren.
Hoe méér ze staken, hoe minder betrouwbaar voor bedrijven om met hen samen te werken...
- Kun
- Premium Member

Wat is de oplossing dan? Iedereen ontslaan en mensen vinden die wel 6 uur later willen werken en 6 uur later thuis willen zijn?
Ik denk dat niemand bij NMBS of De lijn elke dag 6 uur later wil beginnen en eindigen.
Als de vakbonden dit niet willen en Bpost dat wel wil, hoe gaan ze een middenweg vinden?
Ik denk dat niemand bij NMBS of De lijn elke dag 6 uur later wil beginnen en eindigen.
Als de vakbonden dit niet willen en Bpost dat wel wil, hoe gaan ze een middenweg vinden?
- Ratface
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 79 keer
Ik ken het dossier niet. Maar meestal is er altijd wel 1 iets die mensen meewerkend krijgt in zo een geval: geld. Als je zulke ingrijpende veranderingen door de strot van je volk wil rammen geef ze dan ook opslag.
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
- Bedankt: 236 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Bpost is door de gewijzigde markt (einde brievenpost - vervanging door e-commerce pakketten) genoodzaakt te reorganiseren. Vakbonden zijn wat naiëf als ze denken dat Bpost die marktwijziging niet moet volgen.
Extra betalen is ook concurrentieel niet mogelijk.
We spreken hier niet over extra winst maken hé, maar overleven.
Maar overheidsvakbonden denken nog altijd dat ze de tak waarop ze zitten kunnen afzagen. In het geval van de NMBS, de Lijn, etc. is dat nog altijd gelukt omdat daar geen concurrentie is.
Maar wat de pakketten-markt betreft zie ik bij mij toch meer en meer andere bedrijven de pakjes leveren die vroeger door Bpost afgehandeld werden. Ik denk dat ze al redelijk wat contracten kwijtgeraakt zijn.
Extra betalen is ook concurrentieel niet mogelijk.
We spreken hier niet over extra winst maken hé, maar overleven.
Maar overheidsvakbonden denken nog altijd dat ze de tak waarop ze zitten kunnen afzagen. In het geval van de NMBS, de Lijn, etc. is dat nog altijd gelukt omdat daar geen concurrentie is.
Maar wat de pakketten-markt betreft zie ik bij mij toch meer en meer andere bedrijven de pakjes leveren die vroeger door Bpost afgehandeld werden. Ik denk dat ze al redelijk wat contracten kwijtgeraakt zijn.
Laatst gewijzigd door R2D2 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
phil48
- Elite Poster

In de UK hebben ze X jaar geleden met dezelfde vragen geworsteld. Altijd maar staken, altijd maar klagen... en toen werden de spoorwegen prompt geprivatiseerd. Of het daar nu qua dienstverlening beter is, weet ik niet - maar - als ik over NMBS heb - zo kan het écht niet verder. Ze (de vakbonden) gijzelen keer op keer onschuldige burgers (BDW & co gaan echt niet meer toegeven) en het resultaat zal zijn steeds minder reizigers.
En bpost? Eerlijk? Die bezorgers rijden er ook vaak de kantjes af. Levering pakje op zaterdag? Grote kans dat het gecancelled wordt. Heb ik nog nooit meegemaakt met de concurrentie.
En bpost? Eerlijk? Die bezorgers rijden er ook vaak de kantjes af. Levering pakje op zaterdag? Grote kans dat het gecancelled wordt. Heb ik nog nooit meegemaakt met de concurrentie.
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Als je ziet op welke manier Bpost de verdeling van de kranten is kwijtgeraakt dan schort er aan het "vrije markt" principe ook wel iets.
Wat pakjes betreft mogen we hier niet klagen, zowel Bpost als PostNL doen het goed.
Ik snap best dat wie steeds vroeg begint en dus op tijd gedaan heeft daar een planning rond gemaakt heeft (en mogelijk zelfs voor Bpost koos wegens de uren) het niet ziet zitten om veel later te beginnen en laat thuis te zijn.
Ik heb ook altijd het geluk gehad om vroeg te mogen beginnen (6u30-6u45) en om voor de files (15:15-15:30) naar huis te kunnen. Mocht mijn werkgever toen gezegd hebben dat we maar om 8u mochten beginnen was ik er zeker vlug vertrokken.
Wat pakjes betreft mogen we hier niet klagen, zowel Bpost als PostNL doen het goed.
Ik snap best dat wie steeds vroeg begint en dus op tijd gedaan heeft daar een planning rond gemaakt heeft (en mogelijk zelfs voor Bpost koos wegens de uren) het niet ziet zitten om veel later te beginnen en laat thuis te zijn.
Ik heb ook altijd het geluk gehad om vroeg te mogen beginnen (6u30-6u45) en om voor de files (15:15-15:30) naar huis te kunnen. Mocht mijn werkgever toen gezegd hebben dat we maar om 8u mochten beginnen was ik er zeker vlug vertrokken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 2 keer
ik snap dat ze staken, zo'n verandering van uren is natuurlijk idioot als je hele leven errond gebouwd werd.
ik snap ook niet dat andere uren voor bpost moeten, tenzij er een of andere premie zou zijn waar ze vanaf willen door "normalere" uren.
als het belangrijke is dat "de post" geleverd zou worden, dan maakt het uur toch niet uit (kan je beter de mensen gaan "verplichten" een veilige drop-plek te laten hebben, en de pakketjes zoals de brieven gaan behandelen
anderzijds: de postbodes mogen ook blij zijn dat er geen zware afdankingen zijn (want al het personeel dat de kranten deed, die ze nu niet meer hebben, is in theorie niet meer nodig....)
qua bpost en besparingen: hier kwamen vroeger op een dag 3 a 4 *verschillende* postbodes:
1tje heel vroeg voor de krant van de buren
1tje random, maar meestal rond de middag, voor de pakjes,
en 1tje rond 14u met de gewone briefpost
.... en dan zag je soms nog wat later op de dag die van de pakjes nog eens een rondje maken (vermoedelijk vanwege iets vergeten ofzo)
als ze dat gewoon in 1 ronde steken (en terug de rondes zoals vroeger maken, ipv het "efficientere" systeem waarvan ik de omgekeerde indruk heb sinds invoering),
dan heb je minder personeel nodig voor hetzelfde werk, en kan datzelfde personeel ook gewoon zelfs werken wanneer ze willen (binnen een bepaald kader natuurlijk)
zou je de postbodes niet tevreden krijgen als je zegt van je kan kiezen: 5 tot 11 (kranten/brieven) of 13 tot 19 (pakjes/brieven) bv,
of ze de optie geven om in die 2 windows hun uren te delen ?
het lijkt me nu niet dat bpost echt een 9-5 moet respecteren voor de postbedeling, dus waarom zouden ze dat willen forceren? (anders voor de kantoren natuurlijk, maar die zijn ook al lang sterk afgeslankt)
ik snap ook niet dat andere uren voor bpost moeten, tenzij er een of andere premie zou zijn waar ze vanaf willen door "normalere" uren.
als het belangrijke is dat "de post" geleverd zou worden, dan maakt het uur toch niet uit (kan je beter de mensen gaan "verplichten" een veilige drop-plek te laten hebben, en de pakketjes zoals de brieven gaan behandelen
anderzijds: de postbodes mogen ook blij zijn dat er geen zware afdankingen zijn (want al het personeel dat de kranten deed, die ze nu niet meer hebben, is in theorie niet meer nodig....)
qua bpost en besparingen: hier kwamen vroeger op een dag 3 a 4 *verschillende* postbodes:
1tje heel vroeg voor de krant van de buren
1tje random, maar meestal rond de middag, voor de pakjes,
en 1tje rond 14u met de gewone briefpost
.... en dan zag je soms nog wat later op de dag die van de pakjes nog eens een rondje maken (vermoedelijk vanwege iets vergeten ofzo)
als ze dat gewoon in 1 ronde steken (en terug de rondes zoals vroeger maken, ipv het "efficientere" systeem waarvan ik de omgekeerde indruk heb sinds invoering),
dan heb je minder personeel nodig voor hetzelfde werk, en kan datzelfde personeel ook gewoon zelfs werken wanneer ze willen (binnen een bepaald kader natuurlijk)
zou je de postbodes niet tevreden krijgen als je zegt van je kan kiezen: 5 tot 11 (kranten/brieven) of 13 tot 19 (pakjes/brieven) bv,
of ze de optie geven om in die 2 windows hun uren te delen ?
het lijkt me nu niet dat bpost echt een 9-5 moet respecteren voor de postbedeling, dus waarom zouden ze dat willen forceren? (anders voor de kantoren natuurlijk, maar die zijn ook al lang sterk afgeslankt)
- Kun
- Premium Member

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/04/08 ... tsorteerc/
Ik neem aan dat Brussel X de belangrijkste is van België? RIP internationale leveringen.Steeds meer personeel sluit zich aan bij de staking van Bpost in onze regio. Want na onder andere Diest, Aarschot en Landen leggen ook chauffeurs en postbodes het werk neer in sorteercentrum Brussel X en het postkantoor van Tienen. Ze zijn het niet eens met de werkuren die op termijn verlaat zullen worden. Volgende week zitten de vakbonden samen met de directie van Bpost.
-
phil48
- Elite Poster

Allez gij, ze doen het wel voor ons hé (dixit de vakbonden)
Even vergelijken met het buitenland, want daar is later beginnen géén probleem, ze hebben er wellicht geen sociaal leven nodig, want overal werken ze tot minimum 16u om (brieven)post te bezorgen...
PostNL (Nederland) Typische starttijd: tussen 07:00 en 09:00
- PostNL werkt met veel parttime postbezorgers die hun ronde vaak tussen 09:00 en 17:00 lopen.
- Pakketbezorgers starten vroeger, vaak rond 07:00, omdat sortering ’s nachts gebeurt.
- Brieven worden in Nederland niet meer ’s ochtends vroeg bezorgd zoals vroeger; de bezorging gebeurt tot 20:00.
LaPoste (Frankrijk)
Franse postbodes (facteurs) beginnen traditioneel vroeg omdat ze sorteren en vertrekken vanuit lokale centra.
- De bezorging gebeurt meestal tussen 09:00 en 16:00.
- Frankrijk heeft nog een vrij klassiek model waarbij de postbode zowel sorteert als bezorgt.
Deutsche Post (Duitsland)
- Deutsche Post werkt met vroege sorteershifts, waardoor postbodes vaak voor 08:00 vertrekken.
- De bezorging loopt meestal tot 14:00–16:00.
- Pakjesbezorgers (DHL) starten vaak nog vroeger, afhankelijk van de regio.
Even vergelijken met het buitenland, want daar is later beginnen géén probleem, ze hebben er wellicht geen sociaal leven nodig, want overal werken ze tot minimum 16u om (brieven)post te bezorgen...
PostNL (Nederland) Typische starttijd: tussen 07:00 en 09:00
- PostNL werkt met veel parttime postbezorgers die hun ronde vaak tussen 09:00 en 17:00 lopen.
- Pakketbezorgers starten vroeger, vaak rond 07:00, omdat sortering ’s nachts gebeurt.
- Brieven worden in Nederland niet meer ’s ochtends vroeg bezorgd zoals vroeger; de bezorging gebeurt tot 20:00.
LaPoste (Frankrijk)
Franse postbodes (facteurs) beginnen traditioneel vroeg omdat ze sorteren en vertrekken vanuit lokale centra.
- De bezorging gebeurt meestal tussen 09:00 en 16:00.
- Frankrijk heeft nog een vrij klassiek model waarbij de postbode zowel sorteert als bezorgt.
Deutsche Post (Duitsland)
- Deutsche Post werkt met vroege sorteershifts, waardoor postbodes vaak voor 08:00 vertrekken.
- De bezorging loopt meestal tot 14:00–16:00.
- Pakjesbezorgers (DHL) starten vaak nog vroeger, afhankelijk van de regio.
- Ratface
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 79 keer
De dupe....neils1108 schreef: 3 maanden geleden Niet alleen internationaal, maar ook wij zijn weer de dupe van deze staking. Maar dat zijn we ondertussen al gewend.![]()
- Splitter
- Elite Poster

dat is natuurlijk geen vergelijking die opgaat hé.... daar is dat al een eeuwigheid zo, en zijn de meeste facteurs die daar begonnen,phil48 schreef: 3 maanden geleden Even vergelijken met het buitenland, want daar is later beginnen géén probleem, ze hebben er wellicht geen sociaal leven nodig, want overal werken ze tot minimum 16u om (brieven)post te bezorgen...
begonnen aan die voorwaardes.
je kan het beter vergelijken met dat je nu tegen leerkrachten zou zeggen "we halveren de verlofperiode" of "woensdag vrij, zaterdag school"...
dat zijn dingen die prima zijn in andere landen waar dat al een eeuwigheid zo is (duitsland bv), maar hier zou je het kot op zijn kop zetten,
want dat is niet waarvoor er hier ingetekend is.
ik denk dat er in de berichtgeving mss ook wat nuance ontbreekt (of dat er bij de bpost top wat intelligentie ontbreekt, kan ook natuurlijk),
maar wat maken de uren *wanneer* men de post insteekt uit, als die post maar aankomt? (en liefst als het kan op het juiste adres)
aan de ene zijde voor briefpost maakt het geen f$ck uit: je brievenbus gaat toch niet lopen.
aan de andere kant, voor pakketpost, ofwel is men thuis (en das dan de hele dag of toch tussen x & y, afhankeljk van de tracker),
ofwel is men niet thuis en is het buren/pakketbrievenbus/ophaalpunt - evenzeer prima dus, toch ?
dus stel nu dat er een facteur is die liever de brieven gaat insteken tussen 2 snachts & 10 smorgens, then who really gives a shit ?
of ben ik nu echt een zeldzame "als het maar hier raakt" denker ?
-
R2D2
- Elite Poster

Ten eerste gaat het tegenwoordig niet meer over brievenpost. Dat is maar een marginaal deel van de activiteit en vermoedelijk ook niet meer winstgevend. De echte boterham ligt in de pakjesdienst. En de logistiek daarvan heeft nu eenmaal een ander bioritme dan die van de brievenpost. En bovendien: Bpost werkt voor zijn klanten, en dat zijn niet jij en ik als ontvanger van de pakjes, maar dat zijn de verzenders van die pakjes. Zij betalen ervoor en zij zoeken de logistieke dienstverlener die het best presteert voor de beste prijs.
En dus moet Bpost die pakketten verwerken op het moment dat ze aangeleverd worden door hun klanten. De volumes zijn zo groot dat stockering niet mogelijk is. De aanlevering gebeurt in gereserveerde timeslots.
En dus moet Bpost die pakketten verwerken op het moment dat ze aangeleverd worden door hun klanten. De volumes zijn zo groot dat stockering niet mogelijk is. De aanlevering gebeurt in gereserveerde timeslots.
Laatst gewijzigd door R2D2 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
phil48
- Elite Poster

Splitter schreef: 3 maanden geleden
je kan het beter vergelijken met dat je nu tegen leerkrachten zou zeggen "we halveren de verlofperiode" of "woensdag vrij, zaterdag school"...
dat zijn dingen die prima zijn in andere landen waar dat al een eeuwigheid zo is (duitsland bv), maar hier zou je het kot op zijn kop zetten,
want dat is niet waarvoor er hier ingetekend is.
Dat is het probleem van ons land natuurlijk, élke verbetering/verandering is de facto fout en moet ten koste van alles geboycot worden. Meegaan met veranderde tijden - bv dat firma's (klanten) bepalen wanneer hun pakjes bij bpost arriveren en wanneer ze dus bij de eindbestemmeling geleverd worden.
Nu je het over de leerkrachten hebt, in Wallonië (waar de vakbonden nochtans ook heel sterk staan) zijn ze er nochtans wél mee akkoord gegaan om de zomervakantie in te korten en te spreiden over andere periodes in het jaar. Het is dus niet onmogelijk om af en toe dingen te verbeteren, als men maar wil.
Maar bij ons koppige Vlamingen kan dat niet, want je zou inderdaad "het kot op zijn kop zetten"
- Splitter
- Elite Poster

ik zeg nergens dat bpost het zichzelf niet ergens heeft aangedaan natuurlijk (i mean, ze konden dit voelen aankomen 10 jaar geleden en er dan rustig een oplossing voor uitwerken)
dat de briefpost/kranten/reclame niet meer veel zal opbrengen kan kloppen, en je moet het idd ook van de kant van de "klanten van bpost" en niet "ontvangers van bpost" bekijken.... maar ik denk dat dat toch wat onder/overschat is dat een bedrijf een specifiek slot wil om iets in afgeleverd te hebben (behalve dingen zoals voedingswaar natuurlijk dat effectief kan bederven)
maar de meeste plaatsen waar ik online bestel, en ongeacht de leverende postdienst (wat via gls trouwens ook naar bpost gaat tegenwoordig) geven niet "tussen dat en dat uur" aan, die geven "levering de volgende (werk)dag" en een t&t waarbij de postdienst zelf je het leverslot geeft.
dus ik denk dat het wel degelijk kan, en dat je met de hoeveelheid mensen die werken bij de post er zelfs een 24/7 bediening van zou kunnen maken als het goed uitgewerkt zou worden, zonder dat je daarvoor mensen hun work/life balance moet aanpakken.
anderzijds zou je ook wel kunnen stellen dat bpost mag afslanken en enkel nog een paar postbodes moet behouden voor de puur noodzakelijke briefpost, en verder alles weg moet, want gezien de overheid de meerderheidsaandeelhouder is, mag die de kost ook wel wat gaan drukken en is pakjesbezorging zeker geen kerntaak.
(maar daar hebben de vakbonden natuurlijk ook al tegen gestaakt - want dat doen ze liever dan oplossingen voorleggen)
(los van het feit dat ze de regeling in die jaren al 2 of 3 keer hebben gewijzigd).
dat de briefpost/kranten/reclame niet meer veel zal opbrengen kan kloppen, en je moet het idd ook van de kant van de "klanten van bpost" en niet "ontvangers van bpost" bekijken.... maar ik denk dat dat toch wat onder/overschat is dat een bedrijf een specifiek slot wil om iets in afgeleverd te hebben (behalve dingen zoals voedingswaar natuurlijk dat effectief kan bederven)
maar de meeste plaatsen waar ik online bestel, en ongeacht de leverende postdienst (wat via gls trouwens ook naar bpost gaat tegenwoordig) geven niet "tussen dat en dat uur" aan, die geven "levering de volgende (werk)dag" en een t&t waarbij de postdienst zelf je het leverslot geeft.
dus ik denk dat het wel degelijk kan, en dat je met de hoeveelheid mensen die werken bij de post er zelfs een 24/7 bediening van zou kunnen maken als het goed uitgewerkt zou worden, zonder dat je daarvoor mensen hun work/life balance moet aanpakken.
anderzijds zou je ook wel kunnen stellen dat bpost mag afslanken en enkel nog een paar postbodes moet behouden voor de puur noodzakelijke briefpost, en verder alles weg moet, want gezien de overheid de meerderheidsaandeelhouder is, mag die de kost ook wel wat gaan drukken en is pakjesbezorging zeker geen kerntaak.
(maar daar hebben de vakbonden natuurlijk ook al tegen gestaakt - want dat doen ze liever dan oplossingen voorleggen)
enerzijds ben ik het met je eens, maar anderzijds is de vraag of het een verbetering is (en dan heb je nog verbetering in het geheel, voor het bedrijf, of voor degenen die het bedrijf doen draaien), maar anderzijds: zou jij je hele werkvoorwaardes willen gewijzigd zien en je gezinsleven omhoop laten gooien omdat je baas nog meer geld kan verdienen? (en ja, ik weet dat er letterlijk mensen met die houding zijn, inclusief "ga maar korter bij het werk wonen" attitude zonder een reality-check te doen)phil48 schreef: 3 maanden geleden Dat is het probleem van ons land natuurlijk, élke verbetering/verandering is de facto fout en moet ten koste van alles geboycot worden.
goh, dat is maar hoe je het bekijkt.... van de leerkrachten die ik daar ken waren er niet veel die tevreden waren met dat idee (hoewel er ook wel weinig waren die de moeite wilde doen om te gaan staken ervoor), en er gaan ook al lang terug vingers op om dat terug te draaien.phil48 schreef: 3 maanden geleden Nu je het over de leerkrachten hebt, in Wallonië (waar de vakbonden nochtans ook heel sterk staan) zijn ze er nochtans wél mee akkoord gegaan
(los van het feit dat ze de regeling in die jaren al 2 of 3 keer hebben gewijzigd).
- Kun
- Premium Member

Uiteindelijk zal er slechts 1 ding gebeuren, mensen ontslaan en meer mensen vinden voor "namiddag" en avond dienst.
Misschien wordt Bpost de nieuwe "Colis privé". Amazon houdt van deze mensen.
Misschien wordt Bpost de nieuwe "Colis privé". Amazon houdt van deze mensen.
- neils1108
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 24 keer
sowieso, maar de coronacrisis heeft alles in een stroomversnelling gebracht. dat zien we ook met fysieke winkels, die kunnen ook niet meer meevolgen met als gevolg dat ze moeten sluiten. en als we het concept van amazon in de vs volgen zouden er dag en nacht mensen moeten werken.Splitter schreef: 3 maanden geleden ik zeg nergens dat bpost het zichzelf niet ergens heeft aangedaan natuurlijk (i mean, ze konden dit voelen aankomen 10 jaar geleden en er dan rustig een oplossing voor uitwerken)
-
boonpwnz
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 181 keer
Ik begrijp de frustratie en de staking enerzijds. Maar je kan niet ontkennen dat we in een andere wereld zitten en dat e-commerce nooit meer weggaat. Er zijn zelfs aanbieders aan het komen die dezelfde dag levering vragen.
Dus je kan blijven proberen vastzitten in het verleden of je zoekt een andere job. Maar een heel lang saboteren voor iets dat uiteindelijk toch zal komen is nefast voor het bedrijf zelf.
Is heel eng gezegd maar het probleem is dat de concurrentie moordend is.
Dus je kan blijven proberen vastzitten in het verleden of je zoekt een andere job. Maar een heel lang saboteren voor iets dat uiteindelijk toch zal komen is nefast voor het bedrijf zelf.
Is heel eng gezegd maar het probleem is dat de concurrentie moordend is.
- Splitter
- Elite Poster

eigenlijk valt er in principe wat te zeggen voor het weren van buitenlandse postdiensten, want als je dan geen postnl/dhl/gls/... meer hebt, en enkel nog de schimmigere opties hebt (colis prive, mondial relay) of de "erkende van het land" (bpost), dan zou het probleem ook opgelost zijn.
(of dat iedereen blij zou maken, is een andere vraag - en als een "eengemaakt europa" *kuch* is dat natuurlijk sowieso van tafel)
(of dat iedereen blij zou maken, is een andere vraag - en als een "eengemaakt europa" *kuch* is dat natuurlijk sowieso van tafel)
-
phil48
- Elite Poster

Kun schreef: 3 maanden geleden Uiteindelijk zal er slechts 1 ding gebeuren, mensen ontslaan en meer mensen vinden voor "namiddag" en avond dienst.
Flexi jobbers genoeg die één of twee halve dagen per week belastingsvrij pakjes willen rond doen.
Een win win voor beide partijen en bpost spaart ermee weer wat stakers uit.
@Splitter
Concurrentie weren, zoals met het "onder de tafel geregelde krantencontract" - ten koste van de belastingsbetaler? Nee bedankt, laat de vrije markt maar spelen. Dat de beste overleeft.
Zélf trouwens best content van collis privés. Correct en - ook al is het 21u - ze zijn er wel. Niet zoals bpost die dan niet meer komt...
- Splitter
- Elite Poster

je kan het ook anders zien: waarom de nederlandse en duitse staat geld geven ? ik zie bpost niet in de of nl rondrijden, toch ?
(en in theorie is er al zulk soort samenwerking tussen dhl & bpost: https://www.bpost.be/nl/blog/ecommerce/ ... -in-elkaar )
en dat is niet echt concurrentie weren, maar meer het nationale belang verdedigen - want "ten koste vna de belastingsbetaler"? we betalen sowieso voor bpost,
willen of niet... dus als je daarbovenop nog geld naar de internationale postbedrijven gaat sturen (bovenop hetgene er al heenvloeit via internationale akkoorden uit de jaren stillekes - want waarom denk je dat ali zo goedkoop naar belgie kan sturen?)....
ik zeg natuurlijk niet dat het de ideale oplossing zou zijn, of dat iedereen ermee zou winnen, maar er zijn veel meer dan 2 zijdes in play hier
(en in theorie is er al zulk soort samenwerking tussen dhl & bpost: https://www.bpost.be/nl/blog/ecommerce/ ... -in-elkaar )
en dat is niet echt concurrentie weren, maar meer het nationale belang verdedigen - want "ten koste vna de belastingsbetaler"? we betalen sowieso voor bpost,
willen of niet... dus als je daarbovenop nog geld naar de internationale postbedrijven gaat sturen (bovenop hetgene er al heenvloeit via internationale akkoorden uit de jaren stillekes - want waarom denk je dat ali zo goedkoop naar belgie kan sturen?)....
ik zeg natuurlijk niet dat het de ideale oplossing zou zijn, of dat iedereen ermee zou winnen, maar er zijn veel meer dan 2 zijdes in play hier
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
Splitter schreef: 3 maanden geleden ik snap dat ze staken, zo'n verandering van uren is natuurlijk idioot als je hele leven errond gebouwd werd.
De wereld is veranderd.boonpwnz schreef: 3 maanden geleden Ik begrijp de frustratie en de staking enerzijds. Maar je kan niet ontkennen dat we in een andere wereld zitten en dat e-commerce nooit meer weggaat. Er zijn zelfs aanbieders aan het komen die dezelfde dag levering vragen.
De "vroege ronde", waarbij mensen veelal in de voormiddag hun post kregen is niet meer nodig door véél minder brieven. Dan kan je als bedrijf u aanpassen (incl het personeel), ofwel langzaam doodgeknepen worden door de concurrentie. Alle andere koerierbedrijven (PostNL, CollisPriv, MondialRelay, Chronopost, ...) doen wél sterk mee met de pakjesbezorging: bestellen tot 24u en de dag nadien geleverd. Met vooral mensen die van 4-12 of 6-14 werken, geraak je er dan niet.
Dus ja: ik snap de frustratie.
Maar ik zie niet goed in hoe BPost én werkgelegenheid gaat behouden én tegelijk in zou moeten gaan tegen "de markt".
- Splitter
- Elite Poster

en waarom zouden de pakjes niet in "de vroege ronde" kunnen zitten?
je kan ervanuitgaan dat iedereen thuisblijft voor hun pakje: dan maakt het niet uit, vroeg of laat.
je kan ervanuitgaan dat iedereen 9-5 werkt: dan is opnieuw een "normale" levering niet mogelijk en heb je vroege/late shift
of je kan ervanuitgaan dat iedereen bestelt op een manier dat het pakje kan afgeleverd worden (thuis, buren, postpunt, ....) en dan maakt het opnieuw niet echt uit.
maar in realiteit is het meer gespreid (sommigen blijven thuis, sommigen hebben een pakjesbrievenbus, en anderen laten bij buren leveren),
en zelfs binnen die tijdsloten kan het zijn dat je toch even naar de winkel bent, dusjah....
(overigens, dat colis prive hier soms om 22u staat vind ik nu ook niet zo geweldig, al moet je idd zeggen dat ze dus wel leveren op de aangegeven dag....)
ik denk dat het een beetje "werken tegen de mens in" is, je wil een heel personeelsbestand gaan laten schikken naar iets waar de mens aan gewend geraakt is zonder goede reden (behalve dat de mens steeds meer wil, voor minder, en we een gemaksbeest blijven).... maar of dat op de lange termijn zo'n goede evolutie is om daar constant aan toe te geven?
maar dat is dan weer een iets ander vraagstuk, en daar heb ik zelf geen flauw idee van hoe dat dan anders zou moeten
je kan ervanuitgaan dat iedereen thuisblijft voor hun pakje: dan maakt het niet uit, vroeg of laat.
je kan ervanuitgaan dat iedereen 9-5 werkt: dan is opnieuw een "normale" levering niet mogelijk en heb je vroege/late shift
of je kan ervanuitgaan dat iedereen bestelt op een manier dat het pakje kan afgeleverd worden (thuis, buren, postpunt, ....) en dan maakt het opnieuw niet echt uit.
maar in realiteit is het meer gespreid (sommigen blijven thuis, sommigen hebben een pakjesbrievenbus, en anderen laten bij buren leveren),
en zelfs binnen die tijdsloten kan het zijn dat je toch even naar de winkel bent, dusjah....
(overigens, dat colis prive hier soms om 22u staat vind ik nu ook niet zo geweldig, al moet je idd zeggen dat ze dus wel leveren op de aangegeven dag....)
ik denk dat het een beetje "werken tegen de mens in" is, je wil een heel personeelsbestand gaan laten schikken naar iets waar de mens aan gewend geraakt is zonder goede reden (behalve dat de mens steeds meer wil, voor minder, en we een gemaksbeest blijven).... maar of dat op de lange termijn zo'n goede evolutie is om daar constant aan toe te geven?
maar dat is dan weer een iets ander vraagstuk, en daar heb ik zelf geen flauw idee van hoe dat dan anders zou moeten
- heist_175
- Moderator

Als je kan/mag bestellen tot 24u 's nachts is het logistiek niet evident om die pakjes in het postkantoor van uw gemeente te krijgen tegen 5-6u 's morgens.Splitter schreef: 3 maanden geleden en waarom zouden de pakjes niet in "de vroege ronde" kunnen zitten?
Rij eens op een zondag langs een supermarkt, veel kans is het daar super druk.Splitter schreef: 3 maanden geleden maar of dat op de lange termijn zo'n goede evolutie is om daar constant aan toe te geven?
Ik doe er niet aan mee, maar blijkbaar zijn er heel veel mensen die nooit tijd hebben om te winkelen, behalve op zondag.
- Kun
- Premium Member

https://www.nieuwsblad.be/binnenland/po ... 57900.html
Meeste Vlaamse postbodes werken weer, maar in Wallonië werken de meeste postbodes niet.
Meeste Vlaamse postbodes werken weer, maar in Wallonië werken de meeste postbodes niet.
-
phil48
- Elite Poster

heist_175 schreef: 3 maanden geleden
Ik doe er niet aan mee, maar blijkbaar zijn er heel veel mensen die nooit tijd hebben om te winkelen, behalve op zondag.
Ze doen dat voor de gezelligheid natuurlijk, om een bekende tegen te komen, omdat je dan geen haast hebt, omdat de kinderen of partner mee kunnen, omdat het leuk is...
Ik doe het niet, maar ben wel pro. Dan is het rustiger in de supermarkten de rest van de week, voor klanten een win win.
Sorry voor het even off topic gaan.
- Splitter
- Elite Poster

true, maar men zegt "volgende dag", niet "ochtend", dus dan zou je kunnen splitsen van pakjes voor uur x in de vroege, pakjes na uur x in de late bv.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Als je kan/mag bestellen tot 24u 's nachts is het logistiek niet evident om die pakjes in het postkantoor van uw gemeente te krijgen tegen 5-6u 's morgens.
ik probeer altijd de drukke momenten te ontwijken, wat helaas niet altijd lukt, maar idd, er zijn bepaalde heel duidelijke momenten zoals de zondag indien open,heist_175 schreef: 3 maanden geleden Rij eens op een zondag langs een supermarkt, veel kans is het daar super druk.
of het tijdslot 16-18...
dat zal epstein vast ook gedacht hebben, lucratief marktje en de wereld moet maar meephil48 schreef: 3 maanden geleden "Je moet natuurlijk niet "de markt aanpassen aan de mensen", maar de mensen moeten mee evolueren met de markt.
maar serieus, waar trek je de grens van oorzaak en gevolg? want next-day delivery bv zou er niet zijn als de markt het niet verzonnen had, maar omdat het ineens zo omnipresent is (want was origineel natuurlijk wel een klanten-lokker), is de verwachting van de mens nu dat het normaal is, waardoor het net abnormaal is om nog "normaal" te leveren (en daar hebben vooral kleinere winkeltjes last van, as usual).
de standaard zal altijd verlegd worden, dat klopt.... en daar moet iedereen met meegaan, maar als je de markt zo gaat aanpassen dat de mensen alles altijd krijgen, onder het mom "ze moeten maar mee evolueren", door een aanbod te maken waar origineel geen vraag voor was, dan ga je op termijn serieuze gaten in die theorie krijgen en gaat iedereen (markt en individu) eronder lijden.... want dan gaat de vraag op een punt komen dat niet meer realistisch is, en "moet het aanbod maar mee".
het is imho dus een gevaarlijke cirkel, en (ik ken de voorwaardes van de postbodes momenteel niet) snap dat ze proberen om hun eigen work/life balance, en hetgene waar ze voor getekend hebben, te behouden (wij zouden ook bv niet graag loon afgeven "om het bedrijf te helpen redden", same deal)
alleen, voor bpost, wat iedere belg geld kost, ligt het spel altijd iets anders: enerzijds zijn ze verplicht te overleven 'want de post',
anderzijds zijn ze een van de slechtste opties voor pakjesvervoer 'want te weinig expertise/laattijdig de markt te volgen'....
en iedereen die voor een pakjesbedrijf begint, weet dat het over het algemeen gewoon een k$tjob is (vandaar dat de meeste chauffeurs zelfstandigen zijn, en je ook vaak wissel ziet).... maar bij bpost begonnen de postbodes met een "vroeg thuis, genieten van de dag" contract....
ik ben tegen staken (ik zou van job veranderen, been there, done that).... maar ik snap wel waarom ze (in dit geval) staken.
(en ik heb er veel meer sympathie mee dan met die klojo's dat het halve land lam leggen en iedereen tegenhouden van te gaan werken voor hun "stakingen")
- heist_175
- Moderator

Waardoor er dus niet 1 keer maar 2 keer logistiek georganiseerd moet worden: voor de vroege shift en de late shift.Splitter schreef: 3 maanden geleden true, maar men zegt "volgende dag", niet "ochtend", dus dan zou je kunnen splitsen van pakjes voor uur x in de vroege, pakjes na uur x in de late bv.
Lijkt me niet realistisch.
Er is toch wel een gigantisch verschil tussen een "illegale dienst" (16-jarigen op een eiland) en een verschuiving van brievenpost naar pakjes?Splitter schreef: 3 maanden geleden dat zal epstein vast ook gedacht hebben, lucratief marktje en de wereld moet maar mee
Als ik kan kiezen, kies ik BPost als verzen-optie, omdat ik dan weet dat de kans op "voetballen met het pakje" klein is en ik snel mijn pakje heb.Splitter schreef: 3 maanden geleden anderzijds zijn ze een van de slechtste opties voor pakjesvervoer
PostNL is al meermaals pakjes "kwijtgespeeld" en volgens mij traint er een voetbal-jeugdploeg in hun pakjesmagazijn.
CollisPrivé levert pas om 22u 's avonds, gelukkig bellen ze quasi nooit aan.
Of: ik neem in de namiddag nog een andere bij-job.Splitter schreef: 3 maanden geleden maar bij bpost begonnen de postbodes met een "vroeg thuis, genieten van de dag" contract....
Als dan plots de baas van de hoofdjob aan de start- en einduren begint te sleutelen, zie je dat bijbaantje ook wegsmelten.
-
phil48
- Elite Poster

@Splitter
Je zegt het zelf "postbodes begonnen met..."
Maar moeten nu mee met de tijd en anders zoeken ze best een andere job. Ken je banen waar je alles nog precies hetzelfde doet als 25 jaar geleden?
Toen ik op kantoor begon, werkte iedereen altijd op lokatie, nu heeft drie kwart van de bevolking meerdere "thuiswerkdagen" - het is even aanpassen geweest, maar meestal lukt het op een uitzondering na overal duidelijk goed. Vroeger reden postbodes met loodzware fietsen, nu met elektrische en sommigen zelfs met elektrische kamionetjes. Het werk is er fysiek lichter op geworden, flexibiliteit moet kunnen én van twee kanten komen he.
En wat heeft Epstein met dit alles te maken
Je zegt het zelf "postbodes begonnen met..."
Maar moeten nu mee met de tijd en anders zoeken ze best een andere job. Ken je banen waar je alles nog precies hetzelfde doet als 25 jaar geleden?
Toen ik op kantoor begon, werkte iedereen altijd op lokatie, nu heeft drie kwart van de bevolking meerdere "thuiswerkdagen" - het is even aanpassen geweest, maar meestal lukt het op een uitzondering na overal duidelijk goed. Vroeger reden postbodes met loodzware fietsen, nu met elektrische en sommigen zelfs met elektrische kamionetjes. Het werk is er fysiek lichter op geworden, flexibiliteit moet kunnen én van twee kanten komen he.
En wat heeft Epstein met dit alles te maken
- Splitter
- Elite Poster

maar is dat nu ook niet het geval?heist_175 schreef: 3 maanden geleden Waardoor er dus niet 1 keer maar 2 keer logistiek georganiseerd moet worden: voor de vroege shift en de late shift.
Lijkt me niet realistisch.
de sorteercentra werken dacht ik sowieso in shiften, en de logistiek van ochtend (voor kranten), en dan nog eens 2 aparte postbodes voor brieven & pakjes was er ook.
het zou misschien moeten geoptimaliseerd worden (wat niet bij diensten die iets te maken hebben gehad met de overheid), maar vast toch wel realistisch?
er zullen er idd vast zijn die 2 jobs doen op die manier, maar ik denk toch dat het grootste draait om het life/work balance deelheist_175 schreef: 3 maanden geleden Of: ik neem in de namiddag nog een andere bij-job.
Als dan plots de baas van de hoofdjob aan de start- en einduren begint te sleutelen, zie je dat bijbaantje ook wegsmelten.
(ik heb ook postbodes gekend die een uur vroeger begonnen dan moest, om zo nog een uurtje vroeger thuis te zijn - al zijn dat zeker niet dezelfde als de "we doen liever een 3-punts manouvre met de auto dan even uit te stappen om die brievenbus te bereiken" postbodes van nu.
zelfs tot op heden staat bij bpost op de vacatures als 1 van de grootste punten de work/life balance". een 9-5 valt daar niet onder imho (dat is meer "de standaard", niet iets om als work/life balance mee naar huis te schrijven)phil48 schreef: 3 maanden geleden Maar moeten nu mee met de tijd en anders zoeken ze best een andere job. Ken je banen waar je alles nog precies hetzelfde doet als 25 jaar geleden?
dat is voor bijna iedereen iets dat als *voordeel* beschouwd kan worden, hier is de vergelijking meer "je begint met meerdere dagen thuiswerk, en vervolgens moet je die afgeven"phil48 schreef: 3 maanden geleden Toen ik op kantoor begon, werkte iedereen altijd op lokatie, nu heeft drie kwart van de bevolking meerdere "thuiswerkdagen"
dat denk ik niet... vroeger waren er geen pakjes, nu is het bijna allemaal pakjes.phil48 schreef: 3 maanden geleden Het werk is er fysiek lichter op geworden, flexibiliteit moet kunnen én van twee kanten komen he.
vroeger waren ze vooral met de fiets, das waar, maar de tas ging niet altijd de hele ronde mee, ze stopten bij veel mensen nog even "opt gemak" (ahem, vaak met een borrel), de route was eenvoudig & fixed, en de tijdsdruk was minder.
dus om te zeggen dat de job (fysiek) lichter geworden is, denk ik dat kort door de bocht zal zijn en menig facteurs zal tegenspreken.
-
Tomsworld
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 247 keer
Ik krijg hier dagelijks een bericht tegen de avond van Bpost omdat ik een zakelijke account heb - blijkbaar ooit iets zakelijks gedaan.
Pakjes kunnen enkel binnengebracht worden in AX ( Antwerpen ) - BX en CX blocked.
Toont ook weer het mooie verschillende België dat we hebben.
De vorige mails begonnen met :
Maar misschien is een oplossing dat mensen die vroeger geen postbode werden omdat ze niet om 4 uur wilden starten dat nu wel doen - en zij die nachtwerk willen in een andere sector aan de slag kunnen gaan.
Voor mij is dat het probleem in onze Belgische arbeidsmarkt - we zitten vastgeroest in een job / werkgever, liever klagen dan iets te veranderen. En ja grote oorzaak is ons systeem met loon dat deels gebaseerd is op anciënniteit.
Pakjes kunnen enkel binnengebracht worden in AX ( Antwerpen ) - BX en CX blocked.
Toont ook weer het mooie verschillende België dat we hebben.
De vorige mails begonnen met :
Misschien is Bpost veel te laat begonnen met die transformatie - maar soit mijn job en die van mijn collega's veranderd ook iedere dag, de wereld veranderd.Graag geven we u hierbij een update over de syndicale acties die momenteel gevoerd worden naar aanleiding van de transformatie die Bpost doormaakt. Met deze transformatie bereiden we ons voor op een duurzame toekomst als logistieke partner, zodat we ook op lange termijn kunnen blijven inspelen op uw noden.
Maar misschien is een oplossing dat mensen die vroeger geen postbode werden omdat ze niet om 4 uur wilden starten dat nu wel doen - en zij die nachtwerk willen in een andere sector aan de slag kunnen gaan.
Voor mij is dat het probleem in onze Belgische arbeidsmarkt - we zitten vastgeroest in een job / werkgever, liever klagen dan iets te veranderen. En ja grote oorzaak is ons systeem met loon dat deels gebaseerd is op anciënniteit.
- Kun
- Premium Member

Staking bij Bpost breidt uit:. "Nu ook geen post in Leuven, Bierbeek en Oud-Heverlee"
https://vrtnws.be/p.M9BKlDeoE
https://www.nieuwsblad.be/binnenland/bp ... aign=share
90% van Waalse postbodes werken NIET. Dat is wel heel erg.
- neils1108
- Premium Member

Klinkt misschien cru, maar we zijn hier wel naar Franse taferelen aan het gaan. 1 aanpassing en een heel land wordt gegijzeld. Ik begrijp hen volledig dat ze staken. Zou ook niet akkoord zijn met de huidige situatie. Maar als het je niet aanstaat, bol het dan af. Want nu ben je de rest aan het opsteken om mee te staken en daarmee help je niemand mee.Kun schreef: 3 maanden geleden Staking bij Bpost breidt uit:. "Nu ook geen post in Leuven, Bierbeek en Oud-Heverlee"
- heist_175
- Moderator

Een land gegijzeld?
Brievenpost is zo klein dat het duidelijk is dat weinig mensen dat nog gebruiken.
En voor pakjes zijn er toch meerdere alternatieven?
De non-impact van zo'n staking toont vooral aan dat de koerswijziging richting pakjes en dus namiddag/avond vermoedelijk de juiste is.
Ter vergelijking: als één van de duopolisten plaatselijk het netwerk zou platleggen (bv een postcode ofzo), dàt zou pas impact hebben.
Of de E313 die deze avond toe gaat voor 5 dagen, dàt gaat impact hebben.
- neils1108
- Premium Member

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Brievenpost is zo klein dat het duidelijk is dat weinig mensen dat nog gebruiken.
Neen, maar ik verwacht nu al een hele week een brief.
Toegevoegd na 1 minuut 7 seconden:
Dat zou nu eens een interessante topic zijn. Gewoon een heel topic daarover wijden.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Of de E313 die deze avond toe gaat voor 5 dagen, dàt gaat impact hebben.
- Splitter
- Elite Poster

of meer collegiaal dan hun vlaamse tegenhangers? of de vlaamse tegenhangers staken niet, maar doen de ronde gewoon "verkeerd", of ... ?
ik blijf het belachelijk vinden dat er gekeken wordt naar "zoveel % staakt in vlaanderen, zoveel in wallonie" terwijl het over hetzelfde bedrijf gaat (los van het feit dat percentages niets zeggen als je niet weet wat het totaalaandeel is per regio etc)
dat is niet de schuld van die postbode, dat is de schuld van die geweldige vakbond waarbij je 2 keuzes hebt: meedoen, of bekeken worden als "ne klootzak dat alles maar goed vindt en niks om anderen geeft" (en ja, zo erg is de vakbond -altijd al geweest, weet ik van 20j terug nog)neils1108 schreef: 3 maanden geleden Want nu ben je de rest aan het opsteken om mee te staken en daarmee help je niemand mee.
(het IDEE van een vakbond is goed, de huidige vakbonden echter... not so much)
impact, ja... vergelijkbaar? not even close, want je legt niet 1 dienstverlening plat, je ontneemt meerdere mensen letterlijk hun job zonder dat ze daarom vragen.heist_175 schreef: 3 maanden geleden Ter vergelijking: als één van de duopolisten plaatselijk het netwerk zou platleggen (bv een postcode ofzo), dàt zou pas impact hebben.
(dat bpost even geen brieven/pakjes levert, levert ook wel shit op, vooral bij postpunten die ermee blijven zitten, maar het zorgt niet dat anderen ineens technisch werkloos zijn - terwijl als je internet gaat platgooien, en dus ook bedrijven + betaalautomaten + thuiswerkers + ...., het verhaal wel heel anders is.)
(en ook ik verwacht trouwens al anderhalve week een brief.... want er zijn nog wel degelijk instanties en bedrijven die enkel met briefpost werken)
-
R2D2
- Elite Poster

Het valt me toch altijd op dat die stakingen ook zeer oportunistisch gepland worden. Zeer dikwijls in een vakantieperiode, gekoppeld aan een lang weekend, of zoals recent waar de huisvuildienst van NetBrussel drie dagen het werk neerlegde net in de aanloop van het suikerfeest. Kwam dat even goed uit. (maar niet voor de burgers die een week (of langer) met bergen afval op straat bleven zitten, want anders dan bij eerdere stakingen kwamen er geen inhaalophalingen want, ja, het was feest hé. )
- neils1108
- Premium Member

en dat is een probleem aan het worden, want we zijn de vakbonden te veel macht aan het geven. er mag zeker een vakbond zijn, maar als die om alles beginnen te mekkeren en te staken hebben we wel een groter probleem dan we soms denken. en kunnen we naar Franse taferelen gaan, zoals de gele hesjes.Splitter schreef: 3 maanden geleden dat is niet de schuld van die postbode, dat is de schuld van die geweldige vakbond waarbij je 2 keuzes hebt: meedoen, of bekeken worden als "ne klootzak dat alles maar goed vindt en niks om anderen geeft" (en ja, zo erg is de vakbond -altijd al geweest, weet ik van 20j terug nog)
(het IDEE van een vakbond is goed, de huidige vakbonden echter... not so much)