Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Zelfs als je op nul komt zal de wagen nog wat kilometers kunnen rijden. Uiteraard is het persoonlijk hoe snel je je ongemakkelijk voelt.

Wat belangrijker is, is hoe je wagen correct die schatting, want dat is het, geeft. Dat hangt ook af van de omstandigheden (temperatuur, terrein) en je eigen rijgedrag.

Als je kilometers er sneller afvliegen dan deze die werkelijk aflegt, dan moet je opletten of je rijgedrag aanpassen.

Bij een Volvo EX30 werkte de voorspelling beter dan op mijn eigen wagen, vaak was deze zelfs nog te streng en had ik meer over dan voorspeld. Slechts 1 keer kwam ik dicht bij een lege batterij in een verlaten gebied maar toen heb ik de eco-stand opgezocht en kwam er ineens een pak kilometers bij. Ook andere zaken zoals airco kunnen een invloed hebben al is dat al bij al beperkt maar als het over enkele kilometers verschil gaat kan het meespelen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

Weet ik ze dat het tussen de oren zit...de dochter van 25 is er minder bezorgd om en heeft al tot 20km gereden en was helemaal relaxed toen ze hem ad fastcharger ging hangen..
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 40 keer

tom35 schreef: 4 maanden geleden Pfff ik krijg al stress als ik de teller op mijn id.7 onder de 80 zie gaan...
Heb/had je dat ook met een benzine wagen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Mensen hebben dat ook bij fossiele brandstof, het is puur persoonlijk.

Ik herinner me dat ik ooit met iemand mee reed en die zijn teller ging ook serieus naar beneden maar hij had een tankstation ingegeven op de GPS. Toen we daar arriveerden met nog 3 km op de teller bleek het tankstation al een tijdje gesloten te zijn! Uiteindelijk zijn we toch aan een tankstation geraakt maar toen was ik er zelf toch ook niet meer gerust in. Soit, het was mijn wagen niet en ik had tijd :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

Bij fossiele brandstof hzd ik dat niet...die autos reed ik vlot op 60km...5min tanken en we waren terug weg voor 600-1000km, tankstations zie je ook op elke hoek met snelchargers is dat toch iets minder...soit..dat is eigenlijk niet het topic hier.....
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat is het punt, ondertussen zijn er veel laadmogelijkheden bijgekomen maar sommigen blijven met dat idee zitten dat ze zonder laadmogelijkheid zouden vallen. En zelfs dan nog kan je aan een gewone stekker hangen als het echt moet.

Ik denk dat er ondertussen zelfs veel meer laadmogelijkheden zijn dan tankstations maar toch blijft dat idee bestaan.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

De mogelijkheden zijn idd. overal maar... Verleden jaar een uitstapje naar Brugge, range was theoretisch OK om tot daar te geraken maar aangezien er met de voorhanden zijnde laadpas nog niet "getankt" was aan een snellader moest dat getest worden.. 1e stop langs de E40... kaart werkte niet... 2 stop verderop... no go... ondertussen wegens nogal fris weer en snelweg zagen we de range zakken.
Als je pech hebt dan ineens genoeg pech... dus plots lekke band, gelukkig op 200m van de afrit Beernem. Een kwartier daarna al geholpen door inbegrepen roadside assistance...
Snellader in Beernem niet beschikbaar dus met "floeren voetje" tot in Brugge (stationsparking) geraakt met nog 8Km range... dat was toch een beetje stressen. Het is niet dat je met een jerrycannetje van 5L even wat benzine/diesel kan halen in de buurt.

Achteraf te weten gekomen dat snelladen uitgeschakeld was op de laadpas, men had dat niet nodig gevonden van dat te melden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1727 keer
Bedankt: 1651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Mja je had dus wel 3 laadstop mogelijkheden gehad. Ik heb altijd twee laadpassen op zak en meestal werk bankkaart ook gewoon.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Klopt.. maar toen hadden we (eigenlijk onze zoon) enkel zijn laadpas van het werk en een lijst van merken waar we mochten "tanken". Het is daardoor dat hij ook een eigen laadpas heeft aangeschaft. Hij heeft die ondertussen niet meer nodig gehad en het probleem stelt zich nu voorlopig niet meer (hybride).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 384 keer

DarkV schreef: 4 maanden geleden Op vakantie rijden we tot 10 a 20 km resterend (zeker geen 20%) en laden we bij ons eerste stop (meestal gaan we dan eten) al terug tot bijna 100%.
Dat is toch enkel zinvol als je hierdoor één laadstop kan uitsparen?

bvb vakantiebestemming op 800km afstand ?
400 km rijden tot enkele km resterend, volladen en terug 400 km rijden

Is de vakantie bestemming 1000km dan laad je toch beter op
350 km en 700 km ipv 400 km en 800km
je twee laadstops gaan samen minstens 20 minuten korter zijn door te laden na 350km
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Ik heb hier anderhalf jaar geleden al eens mijn ervaringen gepost over een reis naar de Camargue met mijn EV6. Iets van een 1080 km, gestart met 100%, 6x laadstops vanaf 50%, telkens tot 80%, telkens 8-12 minuten. Totale reistijd (heen) op de kop 13h. Terugreis door complicaties moeten uitstellen tot zaterdag ipv een vrijdag. Een zwarte zaterdag, met name start van Olympische Spelen te Parijs, en tegelijkertijd staking van de tgv toen. Soit, terugreis bedroeg 14h25 minuten.

Maar interessanter voor deze discussie was de heenreis het jaar nadien, zelfde bestemming, zelfde wagen, eveneens start met 100% accu.
slechts 4x geladen ipv 6x, maar eenmaal tot 90%, en eenmaal tot 100%, ipv 80%. Toch zit daar voor mij niet de grootste winst - die zat in 't gegeven dat we die keer enorme files hadden, waardoor ik op dat hele traject maar zelden de 130 km/h haalde. Maw. je spaart met gemak een laadsessie uit als je tussen de 100-110 km/h rijdt, ipv. consequent 130 km/h.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
---
CPU: AMD Ryzen 9 3900x; GPU: AMD Radeon RX 6800 XT; RAM: 32 GB DDR-4 @ 3200 MHz; Storage: 4 TiB Lexar NM790; Resolution 1440p
OS: Fedora KDE (daily driver); Windows 11 Pro (voor kernel-level anti-cheat games); MacBook Air M3 (15-inch) (voor onderweg)
anonyme
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Met mijn BMW iX3 kon ik nog een 9-tal km rijden nadat die op 0 stond (kleine stadswegjes gereden). Met mijn EQC (wordt nietmeer geproduceerd) deed ik ooit 15 km snelweg toen die op 0 stond.
Wel bij beide extreem rustig/weinig "verbruikend" gereden.

Er staat trouwens een test op YT hoever je nog geraakt met een paar populaire EV's eens ze op 0 staan.

Bij mijn BMW PHEV doe ik dan weer letterlijk nog 2-tal kilometer wanneer die "0 km brandstof" aangeeft...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Mortov Molotov schreef: 4 maanden geleden Toch zit daar voor mij niet de grootste winst - die zat in 't gegeven dat we die keer enorme files hadden, waardoor ik op dat hele traject maar zelden de 130 km/h haalde. Maw. je spaart met gemak een laadsessie uit als je tussen de 100-110 km/h rijdt, ipv. consequent 130 km/h.
Dat is een no brainer.
Mijn sweet spot met grote dakkoffer ligt op 107 km/u
Je komt nog goed vooruit en je hebt inderdaad aan vier laadstops meer dan genoeg.
Plus je kan in Frankrijk dan een aantal route nationals nemen zonder in reistijd in te boeten. Je mag daar maar 80, 90 of 110km/u
Bespaart enorm aan peage ook.
Laden gebeurt dan tussen de 10 en 20% en naar 85 tot 90%
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

duizend schreef: 4 maanden geleden Dat is toch enkel zinvol als je hierdoor één laadstop kan uitsparen?
Dat is inderdaad de bedoeling.
duizend schreef: 4 maanden geleden Is de vakantie bestemming 1000km dan laad je toch beter op
350 km en 700 km ipv 400 km en 800km
Niet echt want dan kom je leeg aan of heb je zelfs het risico dat je net voor je aankomst toch nog moet gaan laden.

Zeker in de winter is het allemaal wat meer onvoorspelbaar.
duizend schreef: 4 maanden geleden je twee laadstops gaan samen minstens 20 minuten korter zijn door te laden na 350km
Aangezien we toch gaan eten en vaak een dutje doen tijdens die laadstops speelt die 20 minuten meestal geen probleem.

Een extra laadstop is dan weer wel extra tijd... dus we trachten het aantal stops te minimaliseren (al is er theorie en praktijk).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

https://www.standaard.be/economie/elekt ... 71059.html

De hoge olieprijzen maken elektrisch rijden goedkoper dan rijden op benzine, als je thuis of aan een goedkope laadpaal laadt. Ook voor vrachtwagens is elektrisch rijden interessanter geworden.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1727 keer
Bedankt: 1651 keer
Provider
Te Koop forum

Dat was voordien ook al zo maar nu nog meer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het artikel gaat vooral over diesel en vrachtwagens, daar was laden niet goedkoper bij lage olieprijzen. Never waste a good crisis.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Het artikel gaat vooral over diesel en vrachtwagens

Blijft natuurlijk heel relatief - zolang die brandstofprijs zo hoog blijft natuurlijk. En dan komt de realiteit...

Financieel voordelig? Dat hangt af van de kilometers. De Total Cost of Ownership (TCO) wordt vaak lager dan diesel na 600.000 tot 700.000 kilometer, dankzij subsidies, lagere onderhoudskosten en goedkopere ‘brandstof’...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Men kan inderdaad altijd gokken maar als bedrijf kies je toch beter voor zekerheid.

In het artikel staat er trouwens dit over de vrachtwagens: Een elektrische vrachtwagen kan in theorie wel een pak meer kilometers rijden (fabrikanten garanderen 1,2 miljoen kilometers). Met het huidige prijsverschil kost een dieselvrachtwagen over zijn hele levensduur nu dus meer dan een elektrische.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 82 keer
Te Koop forum

Artikel spreekt over 40cent per kwh. Sterk overdreven ...

In realiteit lager. En met mijn dynamisch tarief over het jaar zelfs onder de 20 cent/kwh
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

https://www.hln.be/binnenland/renault-l ... ~a6509142/

De Franse autobouwer Renault begeeft zich vanaf april op de markt van goedkope elektrische wagens. Dan komt de Twingo E-Tech op de markt, een auto met een prijskaartje van minder dan 20.000 euro.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 138 keer

Lithium-ion?
Hoezo lithium-ion? :lol:

Afbeelding
Bron: Verge Motorcycles

• Koppel: 1000 Nm
  • Power: 100 kW (137 pk)
  • 0-100 km/h: 3,5 sec.
  • Rijbereik: 600 km
  • Laadtijd: 10 minuten (tot 80%)
  • Batterij: 30 kWh
  • Pieklaadvermogen: 200 kW
  • Batterij technologie: Solid-state
  • Prijs: €32.900
Veegt lithium-ion van de kaart

Ter vergelijking: de meeste huidige elektrische motorfietsen halen slechts 160–250 km op één lading. Met een bereik van 595 km zet de TS Pro de norm volledig opnieuw. Combineer dit met een ultra-snelle laadtijd, en lange ritten worden eindelijk praktisch, zonder urenlang wachten bij laadpunten.

Daarnaast biedt de compacte, veilige batterijtechnologie ontwerpvrijheid voor toekomstige modellen, waardoor lichtere en krachtigere elektrische motoren mogelijk worden. Lithium-ion accu’s worden hiermee effectief ingehaald.

Simpelweg revolutionair

Solid-state batterijen vervangen de vloeibare of gel-elektrolyten in conventionele lithium-ioncellen door vaste materialen. Dat heeft een aantal belangrijke voordelen: ze zijn veel veiliger omdat het risico op brand of thermische runaway aanzienlijk lager is, ze bieden een hogere energiedichtheid waardoor meer energie in een kleiner pakket past, en ze hebben een langere levensduur, wat betekent dat ze meer laadcycli kunnen doorstaan zonder merkbaar capaciteitsverlies.

Bovendien maakt het compacte ontwerp van deze batterijen meer vrijheid bij het ontwerpen van voertuigen mogelijk. Grote autofabrikanten zoals Toyota en BMW testen deze technologie voorlopig vooral in prototypes. De TS Pro is een van de eerste productieklare motorfietsen die daadwerkelijk gebruikmaakt van solid-state batterijen.
Bron: TW.nl

Ook in Ultra versie beschikbaar.
Nog meer koppel.
R.I.P. streven naar 100% hernieuwbaren.
R.I.P. uitdovingsbeleid.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

In Duitsland is het aantal registraties van nieuwe elektrische voertuigen in maart met 66,2% gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, onder meer door de sterk stijgende brandstofprijzen. Dat heeft de nationale autoriteit voor motorvoertuigen KBA dinsdag gemeld.

Er werden in maart zo'n 71.000 elektrische voertuigen geregistreerd, tegenover 43.000 in februari. Het gaat om het hoogste cijfer sinds de 87.000 stuks in augustus 2023. Het aandeel nieuwe elektrische wagens kwam in maart uit op 24%, een stijging ten opzichte van 22% in februari en een flinke stijging ten opzichte van de 16,8 % in maart vorig jaar.

De sterke stijging wordt onder meer veroorzaakt door de olieprijzen, die de afgelopen weken omhoogschoten als gevolg van de oorlog in Iran. Consumenten voelen die aan de pomp. Volgens consultant EY had ook de nieuwe overheidssubsidie van maximaal 6.000 euro per auto een impact op de registratie van elektrische voertuigen.

Dat effect van de hoge brandstofprijzen zal wel overal een gevolg hebben. Never waste a good crisis.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Electrisch rijden is nu al even rendabel als rijden met een diesel/benzine wagen per 100 km

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/luister/po ... e222ad6c1/
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Dat is het in mijn geval al veel langer. (hoewel, rendabel is rijden nooit).
Maar naast financiële aspecten zijn er zoveel meer redenen om electrisch te rijden.
Het besluit van het aangehaalde interview is wel duidelijk: de toekomst is EV. (ook al om zoveel redenen).
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

Block schreef: 3 maanden geleden Electrisch rijden is nu al even rendabel
Rendabel zou ik het niet noemen :).

Het prijsverschil is al enige tijd in het voordeel van EV, de Trump-oorlog in Iran zet er opnieuw de schijnwerpers op.
Aankoop:
- Skoda Enyaq: €25K met 20-50K km
- Skoda Octavia break: €25K met 20-40K km

Verbruik:
- Skoda Enyaq: €4,5/100km -- 18kWh/100km - €0,25/kWh
- Skoda Octavia break: €9,6/100km -- 6L/100km - €1,6/L (sinds de oorlog: €14/100km want diesel staat €2,3/L)

In aankoop is een EV al "on par" met een diesel.
In verbruik is een EV voor de oorlog de helft van de kost, sinds de oorlog is een ICE 3 keer duurder (al zal dat vermoedelijk wel stabiliseren)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik vraag me dat eerlijk af, was bij de invoering van de kleuren-TV ook een groep die zweerde dat ze nooit kleuren-TV wilden? Ik was toen nog te jong.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 409 keer
Bedankt: 203 keer
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Verbruik:
- Skoda Enyaq: €4,5/100km -- 18kWh/100km - €0,25/kWh
- Skoda Octavia break: €9,6/100km -- 6L/100km - €1,6/L (sinds de oorlog: €14/100km want diesel staat €2,3/L)
En als je dan nog oplaadt direct van PV (of batterij), is het elektriciteit die anders slechts €0.02/kWh waard is.
Onze EV (Spring) verbruikt een 10-11 kWh/100km.

Die rijdt al sinds begin maart rond aan €0,2 / 100km. :banana:
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 106 keer
Te Koop forum

Ja, er wordt nog wat te weinig gefocust hierop, maar net zoals het gebruik verschilt bij verbrandingsautos heb je ook gulzige en zuinige EV's En bij een EV is het verschil tussen 20 kwh/100km en 17 kwh/100km immens.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Hangt ook sterk af van rijgedrag, ecomode,...
ben144
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 40 keer
Provider
Te Koop forum

Verbruik van EV best aan de laadpaal meten, zeker bij traag laden scheelt dat veel. Bij snel thuis laden ook je hogere captar kost meetellen.
Werkgever betaald hier, dus ik laad traag en hou captar laag, maar kom dan op ongeveer 25 kWh/100km ipv de 19 5 op de boordcomputer. (Winter, ook snachts laden blijkt meer kwh te kosten in de auto laadregelaar/verwarming vanwege de lagere temperaturen snachts)
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Dizzy schreef: 3 maanden geleden Ik vraag me dat eerlijk af, was bij de invoering van de kleuren-TV ook een groep die zweerde dat ze nooit kleuren-TV wilden? Ik was toen nog te jong.
Neem dan het mainstream worden van de laptop, er waren toen ook nog -tig mensen die persé een desktop bak moesten/wouden hebben om god weet welke persoonlijke reden, zelfs al waren de specs hetzelfde.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 3 maanden geleden
De sterke stijging wordt onder meer veroorzaakt door de olieprijzen, die de afgelopen weken omhoogschoten als gevolg van de oorlog in Iran. Consumenten voelen die aan de pomp. Volgens consultant EY had ook de nieuwe overheidssubsidie van maximaal 6.000 euro per auto een impact op de registratie van elektrische voertuigen.

Dat effect van de hoge brandstofprijzen zal wel overal een gevolg hebben.

Er ook even bij vermelden natuurlijk dat het ook in Duitsland vooral om bedrijfswagens gaat en er vorige jaar, maar vooral in 2024 een grote dip (terugval) was omwille van het wegvallen van de subsidies. Pas toen die (en belastingvoordelen) weer ingevoerd werden, begon de stijging terug.

- Voor de hoge brandstofprijzen zat de Duitse EV‑markt in een dip (2024 – eind 2025).
- De daling kwam niet door brandstofprijzen, maar door het wegvallen van subsidies.
- Pas nadat brandstofprijzen stegen én subsidies terugkeerden, begon de markt opnieuw sterk te groeien.

- In 2024 kende Duitsland een duidelijke dip: er werden 380.609 BEV’s geregistreerd, een daling van 27,4% t.o.v. 2023. Het marktaandeel zakte van 18,4% naar 13,5%.

Oorzaken:

- wegvallen van subsidies
- hogere leasetarieven
- politieke onzekerheid

Vooral merken zoals Stellantis en Tesla kregen zware klappen (respectievelijk –69,7% en –41%).

In juli 2024 werden slechts 30.762 nieuwe EV’s geregistreerd, een daling van 36,8% t.o.v. juli 2023.

Heropleving eind 2025

- In november 2025 steeg de verkoop van elektrische wagens met 58,5%, goed voor meer dan 22% marktaandeel.
- Opvallend: BYD haalde Tesla in, met meer dan 4.000 registraties (+830% jaar-op-jaar), terwijl Tesla meer dan 20% daalde.

Méér specifiek.

- De particuliere markt blijft in Duitsland traditioneel zwakker dan de bedrijfsmarkt, omdat:

- subsidies vaak bedrijfswagens bevoordelen
- particulieren prijsgevoeliger zijn
- Duitse particulieren langer vasthouden aan benzine/diesel

Vergelijking met België

🔹 Evolutie volgens Statbel (2025)

- België telt 395.188 elektrische wagens, waarvan slechts 18,1% privébezit is. Dat zijn 71.371 particuliere EV’s.
- 81,8% van alle EV’s zijn bedrijfswagensBelgië is extreem bedrijfswagen-gedreven.

🔹 Evolutie volgens Febiac (2024–2025)

- In 2024 steeg het aantal particuliere EV-inschrijvingen 2,5× dankzij de Vlaamse premie.
- Toch blijft het aandeel van particulieren laag:
- BEV-marktaandeel particulieren tweedehands: 3,2% (2024)
- 89% van alle nieuw verkochte EV’s in 2025 waren bedrijfswagens.

En ook hier (net als in andere sectoren) zal de oorlog in Iran grote gevolgen hebben. Dus geen tijd voor hoerastemming.

- De oorlog kan leiden tot 1,4 miljoen minder verkochte nieuwe wagens tegen 2027.
- Alleen al in 2026 zouden 800.000 tot 900.000 voertuigen minder verkocht worden als de Straat van Hormuz beperkt toegankelijk blijft.
- De regio rond de Golfstaten wordt het zwaarst getroffen, maar de impact verspreidt zich wereldwijd door langere levertijden en hogere transportkosten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Duurdere olie maakt ICE's minder interessant en EV's interessanter. Premies en subsidies spelen daarnaast uiteraard ook een rol net als een stijgende groep die kennis gemaakt heeft met een EV, eventueel als bedrijfswagen. Omdat bedrijfswagens maar een beperkt aantal jaren gebruikt worden zal dit ook voor een markt aan tweedehands veroorzaken waardoor goedkopere wagens beschikbaar komen voor mensen die het budget voor een nieuwe niet hebben.

Daarnaast speelt ook de regelgeving rond vervuiling mee want met sommige wagens mag je niet overal rijden.

Tenslotte spelen ook de constructeurs in op de kleinere wagens waardoor er ook een grotere markt ontstaat terwijl de eerste modellen vaak de duurdere/grotere wagens waren.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

boran_blok schreef: 3 maanden geleden Ja, er wordt nog wat te weinig gefocust hierop, maar net zoals het gebruik verschilt bij verbrandingsautos heb je ook gulzige en zuinige EV's En bij een EV is het verschil tussen 20 kwh/100km en 17 kwh/100km immens.
who cares bij een EV, als het batterijpakket maar groot genoeg is.

20 kwh/100km vs 17 kwh/100km geeft 3 kwh per 100 km verschil
Voor 30.000 km jaarlijks is dat 900 kwh
Aan 2 cent per kwh kost dat de volle 18 euro voor de privé rijder
De salariswagen EV rijder is nog beter af €250 extra netto winst, je hebt dan zelfs spijt dat dat ding geen 30kwh per 100 km verbruikt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Net zoals bij conventionele wagens zal het verbruik ook verder geoptimaliseerd worden. Deze tech is nog vrij nieuw en elk model bevat verbeteringen. Hoe groter de markt wordt, hoe meer er ook geïnvesteerd zal worden en hoe meer deze verbeteringen commercieel interessant zijn.

Toegevoegd na 18 uren 32 minuten 51 seconden:
Afbeelding

In een andere topic kwam zijdelings ook het gebruik van elektrische vrachtwagens aan bod. Ook daar zien we een intrede van steeds meer capabele modellen tot zelfs in de mijnbouw waar de zwaarste trucks opereren. Elektrische bussen zijn we al gewoon.

De huidige crisis en hoge prijzen voor brandstof zijn een uitstekende kans voor EV om marktaandeel te winnen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

phil48 schreef: 3 maanden geleden Er ook even bij vermelden natuurlijk dat het ook in Duitsland vooral om bedrijfswagens gaat en er vorige jaar, maar vooral in 2024 een grote dip (terugval) was omwille van het wegvallen van de subsidies. Pas toen die (en belastingvoordelen) weer ingevoerd werden, begon de stijging terug.
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/dur ... 56051.html
De explosieve stijging van de brandstofprijzen doet de particuliere autokoper na jaren van afkeer alsnog de elektrische auto omarmen. Vooral gebruikte kleine e-auto's zijn erg gegeerd. 'De voorbije weken is de verkoop met 30 tot 35 procent gestegen.'
Tegelijkertijd is de elektriciteitsprijs min of meer stabiel, en dankzij het stralende voorjaarsweer soms zelfs negatief. Daardoor is een run op gebruikte elektrische auto's ontstaan. Dat blijkt uit een rondvraag van De Tijd en wordt bevestigd door cijfers van het autodata-analysebedrijf Indicata.
Voor nieuwe elektrische auto's is het nog veel te vroeg om een effect van de Iran-crisis op de verkoop vast te stellen. Doorgaans hebben die een levertijd van enkele weken tot vele maanden.
Maar op de markt van de tweedehandsauto's, waar particulieren heer en meester zijn, gaat het ineens heel erg snel. 'De jongste weken is de verkoop van tweedehands elektrische auto's met 30 tot 35 procent gestegen', zegt Koen Claesen, de CEO Belux van de Nederlandse dealergigant Van Mossel, die vorig jaar in ons land 13.000 gebruikte auto's aan particulieren verkocht.
Ook de autosupermarkt en -refurbisher Cardoen ziet een omslag. 'In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar verkopen we nu 50 procent meer elektrische auto’s', zegt CEO Matthias Gommeren. 'Vooral de goedkopere, refurbished elektrische auto's doen het ontzettend goed.'
Toch vinden de grote handelaars in tweedehandsauto's het veel te vroeg om te spreken van een definitieve doorbraak van de elektrische auto bij de particuliere autokoper. 'Dat hangt enorm af van hoe de brandstofprijzen zullen evolueren. Maar het is wel duidelijk dat na de zakelijke rijder nu ook de particuliere klant steeds vaker rekening houdt met de TCO, de optelsom van alle kosten die bij een auto horen', zegt Gommeren.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Je geeft een quote van mijn uitspraak over de situatie in Duitsland en geeft dan quotes uit een tijd.be artikel over de situatie bij ons ???. Maar de cijfers die ik gaf over ons land gaan over 2025 - toen was er geen oorlog.

Héél interessant, die uitspraken als de verkoop gaat met bv één derde omhoog, maar niemand van die pipo's geeft concrete cijfers. Bijvoorbeeld Van Mossel zegt "De jongste weken is de verkoop van tweedehands elektrische auto's met 30 tot 35 procent gestegen". Over hoeveel praten we dan ?? Van 100 naar 133 ?? Van 1000 naar 1333 ?? Van 6 naar 9 ?? Dus onzinnig artikel, want je kunt er totaal niks uit opmaken.

Of toch wel.

Toch vinden de grote handelaars in tweedehandsauto's het veel te vroeg om te spreken van een definitieve doorbraak van de elektrische auto bij de particuliere autokoper (*). 'Dat hangt enorm af van hoe de brandstofprijzen zullen evolueren. Maar het is wel duidelijk dat na de zakelijke rijder nu ook de particuliere klant steeds vaker rekening houdt met de TCO, de optelsom van alle kosten die bij een auto horen', zegt Gommeren.

Quote (uit de tijd): Voor nieuwe elektrische auto's is het nog veel te vroeg om een effect van de Iran-crisis op de verkoop vast te stellen. Doorgaans hebben die een levertijd van enkele weken tot vele maanden.

Hoezo levertijd, kan je niks opmaken uit hoeveel er verkocht zijn dan ??
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Bwa eind 2004 kon je een splinternieuwe dacia spring kopen voor 12.000.
Een tweedehands dacia spring van 3 jaar oud kost nu ook 12.000.
Geen biv, geen wegentaks
Drie jaar quasi gratis rijden als je zonnepanelen hebt.

Niemand kijkt naar TCO …
DiffieHM
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 7 keer

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Ook de autosupermarkt en -refurbisher Cardoen ziet een omslag. 'In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar verkopen we nu 50 procent meer elektrische auto’s', zegt CEO Matthias Gommeren. 'Vooral de goedkopere, refurbished elektrische auto's doen het ontzettend goed.'
Hier zou ik dan wel eens de absolute cijfers willen zien. Als ik eens kijk op de website van Cardoen, dan worden er op dit moment 1092 wagens aangeboden, waarvan 44 (!) elektrisch, waarvan dan nog het gros uit het goedkopere segment komt. Als je er dan een paar extra verkoopt kan je inderdaad direct een gigantisch verschil in percentage gaan zien, maar het blijft gewoon wat gerommel in de marge.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”