Wederom serieuze phishing oplichting XX..000 € na xxx.. telefoontje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
x0f
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 55 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Bekijk de regeling rond de spaarrekeningen bvb, dat is puur in belang van de banken. Waarom moet uw geld 1 jaar blijven staan om recht te hebben op de intrest
Ofwel een HLN waardige sensatie-uitspraak ofwel flap je er weer iets uit, ongehinderd door je gebrek aan kennis...
Dat is enkel voor spaarrekeningen met 15% RV en wordt opgelegd door de wetgever. Niet-gereglementeerde spaarrekeningen (met 30% RV) hebben geen getrouwheidspremie. In BE vind je er niet zoveel maar als EU onderdaan staat het je vrij om in de andere 26 lidstaten te gaan kijken.
tom35 schreef: 4 maanden geleden de bank werkt met fifo ivm spaarrekeningen
Banken moeten lifo gebruiken van de wetgever voor gereglementeerde spaarrekeningen en voor de andere rekeningen is dat niet van toepassing...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Je geeft gewoon toe wat ik zeg. De regels worden gemaakt voor de banken, door de banken(lobby). Het is uiteraard toevallig dat de uiteindelijke wetgeving vaak letterlijke passages bevat van "aanbevelingen" van de banksector.

Er is geen reden om die beperkingen op te leggen maar het beschermt, puur toevallig, wel de belangen van de banken. Bereken de intrest voor de tijd die het geld op de rekening staat, simpel en duidelijk voor iedereen. De banken zullen niet genoeg AI hebben om dat te berekenen waarschijnlijk :)

Heb trouwens voor een bank gewerkt dus HLN is niet nodig noch wenselijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
x0f
Pro Member
Pro Member

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Je geeft gewoon toe wat ik zeg. De regels worden gemaakt voor de banken, door de banken(lobby)
Ik spreek dat niet tegen... en dat is ook juist.

Ik reageerde op:
Waarom moet uw geld 1 jaar blijven staan
en dat is onjuist want er zijn andere opties.
Als je iets anders gedaan hebt dan koffie ronddragen in je bank zou je dat moeten weten. En als je dat effectief wist, dan was je uitspraak weldegelijk op HLN-niveau.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Uiteraard zijn er andere opties... maar dan heb je geen getrouwheidspremie. Mijn opmerking ging over die getrouwheidspremie en de beperking die daarop staat en nergens voor nodig is. Het houdt mensen langer bij een bank en het maakt het product veel minder transparant.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mij geld bij Crelan was bijna gestolen
Afbeelding

Afbeelding

URL ziet er super legit uit
Afbeelding

Ik wist niet eens dat ik daar klant was?

:banana:
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

Amai, ik had het bijna geloofd. :lol:
:beerchug:
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Het is de 20e vandaag, heb je het nieuwe bakje al?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Provider

In Mechelen trouwens nog een vrouw slachtoffer geworden van 'shouldersurfing' en 17k aan geld verloren. Dus iemand kijkt mee naar je pincode en een ander steelt (nadien) je bankkaart. Met dit alles kunnen ze natuurlijk inloggen op PC banking, je limiet wijzigen en al je geld versluizen. Vraag mij af in hoeverre dat je hiervoor verzekerd bent. Of valt het afkijken van je pincode ook onder grove nalatigheid? Doet me toch eraan denken om bepaalde betalingen op een andere manier te doen. Je hebt niet altijd de mogelijkheid om je pincode goed af te dekken (denk maar aan mobiele terminals met schermpje waar je pin moet ingeven die makkelijk af te kijken zijn door omstaanders).
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb altijd mijn portefeuille vast als ik met kaart betaal en hou die, samen met mijn hand over het keyboard. Mocht er iemand in mijn nek ademen dan zal die zich eerst moeten verzetten voor ik mijn code intyp.

Geen idee of de terminals hier ook al zijn (nog niet gezien) waar het keyboard op het scherm de cijfers telkens door elkaar zet (dus niet 1-2-3.. maar 8-3-5-... en voor de volgende weer anders, random geschikt). Een paar jaar terug in Japan een paar keer gezien.
Bye, Maurice
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Contactloos betalen. Doe het altijd waar mogelijk.
heist_175
Moderator
Moderator

neils1108 schreef: 4 maanden geleden Contactloos betalen.
Dat zou deze vrouw niet geholpen hebben, aangezien je voor verrichten boven €100 alsnog de PIN-code nodig hebt.

Ik adviseer mensen om een gratis Argenta of Keytrade rekening te openen en met die kaart "alles" te doen dat ze als "onveilig" beschouwen.
Zo is er nooit enige twijfel over wat er op uw "echte" rekening (bv Belfius, BNPPF, ...) aan het gebeuren is, want je gebruikt ze toch niet.
Als je daar €500 opzet, kom je al een heel eind én zit je niet in zak en as als dat gepikt (shouldersurfing, phishing, ...) wordt.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Dat zou deze vrouw niet geholpen hebben, aangezien je voor verrichten boven €100 alsnog de PIN-code nodig hebt.

Ik adviseer mensen om een gratis Argenta of Keytrade rekening te openen en met die kaart "alles" te doen dat ze als "onveilig" beschouwen.
Zo is er nooit enige twijfel over wat er op uw "echte" rekening (bv Belfius, BNPPF, ...) aan het gebeuren is, want je gebruikt ze toch niet.
Als je daar €500 opzet, kom je al een heel eind én zit je niet in zak en as als dat gepikt (shouldersurfing, phishing, ...) wordt.
Dat is waar. Heb persoonlijk zelf ook 2 rekeningen. Puur om alledaags en belangrijkere dingen apart te houden. Ook moesten ze aan mijn alledaagse pincode komen is er de garantie dat niet alles weg is.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik hoor hier net over een geval eerder deze week: ouder koppel, 80+ krijgt om 3 uur in de namiddag een telefoon van een scammer. Ze blijven aan de lijn tot 1 uur 's nachts en tegen dan zijn al hun rekeningen leeg (schade + € 200.000)

Als ik zo een scammer aan de lijn krijg probeer ik ze ook zo lang mogelijk aan de lijn te houden, maar dat hebben ze vrij snel door.
Vorige week tot 17 minuten geraakt en dat was mijn record. Ik zal mijn fake persona beter moeten onderbouwen.
Laatst gewijzigd door R2D2 4 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Ik adviseer mensen om een gratis Argenta of Keytrade rekening te openen en met die kaart "alles" te doen dat ze als "onveilig" beschouwen.
Heeft totaal geen zin aangezien ze mensen kunnen overhalen al hun kaarten (dus ook de andere) mee te geven of er authenticatie op te doen.

Het probleem zit bij de personen die goedgelovig zijn... niet bij welke je kaart je al of niet gebruikt.

Ik blijf erbij dat wanneer een bank overschrijvingen naar niet geregistreerde bestemmelingen met 48u vertraagd het probleem meteen opgelost is.
heist_175
Moderator
Moderator

Niet-goedgelovige fraude (bv die vrouw met shouldersurfing) kan je zo indijken.
Als je natuurlijk "al je juwelen met de politie meegeeft zodat ze veilig zijn", daar helpt niets tegen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En verschillende PIN codes voor alles gebruiken helpt ook al een eindje, dus niet alles hetzelfde voor je GSM, Itsme, bankieren en bankkaart(en).
Zwakste schakel blijft dat ze met je bankkaart (gestolen) en PINcode (afgekeken) aan PC banking kunnen doen, je limieten verhogen en alles wegsluizen.
Daar zouden de banken toch wel een extra beveiliging mogen voor inbouwen (verificatie met extra wachtwoord, wachttijd, etc).
Want uiteindelijk kan een 'vervalste' betaalterminal zo ook jouw kaart + pincode kopieren om dan via PC banking je te plunderen.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 46 keer

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden 'shouldersurfing'. Dus iemand kijkt mee naar je pincode en een ander steelt (nadien) je bankkaart.
Dat is dan het KBC en Argenta principe. Kaart en Code en je bent binnen op on-line banking.

Waarom geen 3de "input" ?
Kaart + Code + passwoord voor on-line banking.

Ik raad KBC kaart gebruik daarom af.
Beter een Revolut kaart gebruiken.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

rmag schreef: 4 maanden geleden Dat is dan het KBC en Argenta principe. Kaart en Code en je bent binnen op on-line banking.
Is dat dan niet bij ALLE banken zo ?
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vrees er inderdaad ook voor. Vroeger moest je nog een klantnummer kennen, maar voor gebruiksgemak hebben ze dat afgeschaft...
Voor de App weet ik bij Argenta dat ze nog een SMS code sturen (bij eerste registratie en soms voor betalingen boven €500),
maar volgens mij is er bij online banking via de website geen extra beveiliging aanwezig.
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Bij Fortis online bankieren itsme of kaartlezer. App alleen maar kaartlezer tot zover dat ik weet.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Vrees er inderdaad ook voor. Vroeger moest je nog een klantnummer kennen, maar voor gebruiksgemak hebben ze dat afgeschaft...
Die staat gewoon gedrukt op de bankkaart(bij de meeste banken),dus zo veel veiliger is dat ook niet.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 46 keer

Matt555 schreef: 4 maanden geleden Is dat dan niet bij ALLE banken zo ?
Toch niet bij Deutsche bank
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Vroeger moest je nog een klantnummer kennen, maar voor gebruiksgemak hebben ze dat afgeschaft...
Als je een naieve/domme gebruiker kan overtuigen z'n Itsme authenticate te doen (of zelfs z'n kaarten en al z'n juwelen mee te geven met een compleet onbekende) dan zal je hem ook wel kunnen overtuigen om het kaartnummer te geven.

Nogmaals, extra controles inbouwen bij een klant die naief of dom is hebben GEEN enkele zin !
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Make something fool-proof and along comes a bigger fool.
Dit blijft toepasselijk.

Feit blijft dat men 1, alles digitaal wil maken en 2, het zo gemakkelijk en gebruiksvriendelijk moet zijn. Die twee dingen staan haaks op veiligheid.

Wat mij wel opvalt is dat er minder cardscimming verhalen de ronde doen. Het was ooit een plaag dat kaarten werden gekopieerd en een camera de code filmde. Dat lijkt nu haast verdwenen te zijn.
Bye, Maurice
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Is dat niet omdat men enkel de magneetstrip kan kopiëren en de huidige bankkaarten er zelfs geen meer hebben?
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

DarkV schreef: 4 maanden geleden
Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Vroeger moest je nog een klantnummer kennen, maar voor gebruiksgemak hebben ze dat afgeschaft...
Als je een naieve/domme gebruiker kan overtuigen z'n Itsme authenticate te doen (of zelfs z'n kaarten en al z'n juwelen mee te geven met een compleet onbekende) dan zal je hem ook wel kunnen overtuigen om het kaartnummer te geven.

Nogmaals, extra controles inbouwen bij een klant die naief of dom is hebben GEEN enkele zin !
Kwestie van victim blaming en bashing kan dit tellen.Zeg je hetzelfde over vrouwen die een korte rok of diepe decolte hebben en verkracht , aangerand worden..

Er is nog veel werk amaai..

Tom
x0f
Pro Member
Pro Member

tom35 schreef: 4 maanden geleden Er is nog veel werk amaai..
Kijk eens naar jezelf... Ofwel speel je hier de moraalridder zonder iets constructief bij te dragen ofwel geef je hier flagrant foute informatie (zoals fifo bij spaarrekeningen) ofwel beledig je leden met een andere mening (egoïsten...)...

Ik denk dat jij nog veel werk hebt met leren omgaan met anderen. Denk daar misschien eerst eens over na voor je er weer iets uitflapt.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Niet iedereen is ook zo technisch onderlegd als de meeste hier op het forum.
De banken hebben oudere mensen ook massaal naar PC banking geduwd door veel kantoren te sluiten en geen dienstverlening meer te geven.
Als ik al gewoon naar mijn schoonouders kijk, gingen vroeger op de terminal bij de bank alle overschrijvingen ingeven, maar dat hebben ze nu afgeschaft.
Hierdoor moeten ze PC banking doen, waar ze enorm veel schrik voor hebben met al de berichten over oplichting en phishing die je maar blijft lezen.
Als de overheid en de banken willen kunnen ze dat een stuk beter beveiligen zodat veel van de huidige methodes niet bruikbaar zijn.
Uiteraard als je volledig naïef bent ga je altijd vatbaar blijven, maar een groot deel van de huidige methodes kunnen onbruikbaar gemaakt worden met gewoon wat politieke wil en/of betere beveiliging aan de kant van de bank.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Gewoon eens de oudere generatie, een beetje wegwijs helpen met de computer en hun basisregels geven over cybersecurity. Zou al veel van die problemen kunnen voorkomen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Het heeft eigenlijk weinig of niets met computers te maken. Mensen worden emotioneel in een situatie gebracht waarbij ze zich overgeven aan iemand die vertrouwen wekt of waar ze bang van zijn. Dat men niet vertrouwd is met computers is daar maar een onderdeel van (dat nu uitgebuit wordt).
Emotionele weerbaarheid en realiteitszin zijn de enige wapens die effectief zijn.
Realiteitszind <-> naïviteit: je moet er gewoon van uitgaan dat niemand en zeker geen wildvreemde je komt helpen, je komt waarschuwen en het goed met je voor heeft. Niemand. Niet je bank, niet je ziekenkas, niet de verkoper van verzekeringen, stofzuigers, crypto of vastgoed in Dubai. Als men het aan de straatstenen niet kwijt kan ondanks ongelooflijke rendementen etc., dan moet je het gewoon beseffen dat het niet klopt.
En dus ook niet als men je komt bangmaken en urgente actie wil.
Maar ze zoeken hun slachtoffers uit natuurlijk. Bejaarden zijn ideaal: minder weerbaar, onwetend over huidige technologie en dus hulpbehoevend. Tel daar nog bij dat een deel daarvan heel hun leven een appeltje voor de dorst bijeengespaard heeft voor de oude dag.
Dat waar ze heel hun leven voor gespaard hebben is dus zeer belangrijk. Als iemand hen dan belt en hen weet te overtuigen dat dat helemaal in gevaar is, geraken ze in een toestand waarbij ze alle rationaliteit verliezen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het is gewoon één van de vele vormen van oplichting en dus criminaliteit. We moeten de slachtoffers niet aanpakken maar wel de daders.

Ik vind het wel verbazend welke houding mensen gaan aannemen om een al bij al eenvoudig probleem aan te pakken. Niemand meer vertrouwen is niet hoe ik wil leven. Het lijkt me dan nog beter opgelicht te worden met een leven dan niet opgelicht worden en als een bange wezel achter alles en nog wat iets te zoeken. Vertrouwen is DE basis van menselijke relaties maar nu lijkt het precies een overbodig of ongewenste aandoening waar men vanaf moet.

Zulke oplichters spelen in op wat ons mens maakt en inderdaad eeuwenoude technieken zoals druk, stress en bangmakerij werken nog altijd bij iedereen die nog mens is. Iedereen kan je in dergelijke staat brengen maar bij de ene werkt de ene methode al beter dan de andere. Het zijn heus niet enkel bejaarden die opgelicht worden. Doen alsof men mensen zodanig kan opleiden of veranderen waardoor dit niet meer gebeurt is dus noch mogelijk noch wenselijk op sociaal gebied. Veel beter is dat men meer inzet op het oprollen van de daderbendes die wel degelijk georganiseerde misdaad zijn EN technische beveiliging die de meeste problemen kan voorkomen. Dat zal nooit 100% sluitend zijn maar er is wel nog veel verbetering mogelijk en slachtoffers wat uitlachen zal niets opleveren.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

x0f schreef: 4 maanden geleden
tom35 schreef: 4 maanden geleden Er is nog veel werk amaai..
Kijk eens naar jezelf... Ofwel speel je hier de moraalridder zonder iets constructief bij te dragen ofwel geef je hier flagrant foute informatie (zoals fifo bij spaarrekeningen) ofwel beledig je leden met een andere mening (egoïsten...)...

Ik denk dat jij nog veel werk hebt met leren omgaan met anderen. Denk daar misschien eerst eens over na voor je er weer iets uitflapt.
Hoe zeggen ze dat, verbeter de wereld begin bij jezelf...Je reactie zegt blijkbaar genoeg, blijkbaar kan je er niet tegen dat je de opmerking krijgt aan victim blaming te doen, wat je wel degelijk doet if lieg ik hier... Vandaar mijn vraag, doe je dat ook bij vrouwen die verkracht worden , ze dragen een te korte rok, hun decolte is te diep... zijn die ook dom omdat ze zo rondlope ...
Heb al genoeg oplossingen aangeboden..limieten instellen die paq na 48hrs veranderbaar zijn is er eentje..

Onze maatschappij schiet tegenwoordig graag op de slachtoffers blijkbaar, iemand die te lang ziek is zal wel een profiteur zijn, idem met iemand die stempelt, iemand die slachtoffer is van phising is een idioot.. we zijn goed bezig he..

Hier een artikel over je helden se..

https://www.hln.be/binnenland/exclusief ... ~a29d041c/

Tom
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Dizzy schreef: 4 maanden geleden We moeten de slachtoffers niet aanpakken maar wel de daders.
Neen, maar we kunnen de slachtoffers wel een basis aanleren. Want het is een feit dat ze fysieke kantoren aan het sluiten zijn en meer en meer online aan het gaan om kosten te besparen. Als we die achterstand kunnen aanpakken zijn we al stukken verder. Want, het is niet alleen de oudere generatie die achterstand heeft met technologie ook veel gewone mensen tussen de 40-60 hebben er moeite mee. Phishing, enzo... gebeurt wel vaker bij de oudere generatie. Ik probeer hier ook niet aan victim blaming te doen, maar het is veel lastiger om de criminelen aan te pakken, dan de mensen die er moeite mee hebben te helpen en hen te sensibiliseren voor de gevaren van het internet.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hopelijk gaat er nu eindelijk wat actie komen vanuit de banken:
https://www.hln.be/binnenland/minister- ... ~a5fc30a2/
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1163 keer
Bedankt: 756 keer
Provider
Te Koop forum

De mens is en blijft de zwakke schakel. Je kan nog zoveel technische dingen inbouwen... ik ben curieus waar ze mee gaan afkomen. En hoeveel klachten er dan weer gaan komen over die nieuwe maatregelen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 145 keer
Te Koop forum

neils1108 schreef: 4 maanden geleden Neen, maar we kunnen de slachtoffers wel een basis aanleren.
Zeker en wat mij betreft, is dit een verantwoordelijkheid die we als maatschappij hebben.
We leven nu eenmaal in een samenleving met een generatie die niet vertrouwd is met zelfs basisfacetten van ict en er correct/verantwoord mee kan omgaan.
Er moet m.i. ingezet worden op sensibilisatie door misschien de zinloze reclame blokken op TV vervangen door educatieve info?, vorming om mensen IT- basisskills aan te leren, beveiliging, bestijding van dergelijke perverte criminelen waarvoor jusititie de facto niet over voldoende middelen beschikt met het oog op vervolging en veroordeling noch technisch voldoende is uitegerust, etc. Het is geen 'of-of' maar een 'en-en' verhaal. Verschillende maatschappelijke geledingen en instanties hebben hier eenv verantwoordelijkheid.

Hoger vermelde gap of kloof heeft niet alleen te maken met leeftijd maar ook opleiding/opleidingskansen, (financiële) toegang tot digitale media, bepaalde persoonlijkheidskenmerken, etc. Zelf ervaar ik nog altijd hoe moeilijk het is voor mensen om info over gezondheid of een bepaalde aandoening te vinden, te begrijpen en toe te passen om dan gezondheidsgerelateerde beslissingen te kunnen nemen. Dit complex van vaardigheden is ook van toepassing bij het uitvoeren van bankzaken. We kunnen hier analoog spreken over bankvaardigheden.
Enkele jaren geleden bedroeg het aantal mensen in de categorie 16+ met beperkte gezondheidvaardigheden, 33% ! Om maar een idee te geven van het aantal mensen dat potentieel slactoffer is door omstandigheden die ze niet altijd zelf in de hand (gehad) hebben.

En inderdaad, met het sluiten van filialen heeft de banksector weer miljarden kosten bespaart of lees eigenlijk extra-winsten geboekt. Alternatief dat ze voorzien = nihil. En ja, ik weet dat banken een maatschappelijke functie hebben omdat ze o.m. betalingsverkeer regelen en ja, ze moeten dat niet gratis doen maar het zijn ook geldzuchtige wolven.
Ze induceren zelf het risico op phishing door die filialen te sluiten. Waarom, zoals reeds geopperd, kunnen ze niet samen voorzien in mobiele dienstverlening waarbij in gemeentelijke of regionale centra, wekelijks nog atlijd mensen naar 'de bank mobiel' kunnen komen om zaken af te handelen in een face-to-face setting? Antwoord: kost te veel.

Waarom moet het aantal bankautomaten zo sterk gereduceerd worden en zijn de 'kasten in de muur'' vervangen door machines die zeeeeeeeeeeeeeer traag werken? Ook dit induceert het risico op anomalieën. Eergisteren zelf nog live meegemaakt hier in de stad.

En wat victim-blaming betreft, wie durft hier met 100% zekerheid zeggen dat hij nooit ofte jamais slachtoffer zal worden/zijn? Iedereen loopt m.i. risico om 'in de haast' of door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, een off-day, emotionele bewogenheid n.a.v. een of ander gebeuren dat mensen persoonlijk diep raakt, etc. op het verkeerde moment, toch die verkeerde link aan te klikken ... M.i. is tout court iederen potentieel slachtoffer.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Hopelijk gaat er nu eindelijk wat actie komen vanuit de banken:
Vermoedelijk weer halve maatregelen en extra producten waar vooral de bank beter van wordt.
devilkin schreef: 4 maanden geleden De mens is en blijft de zwakke schakel. Je kan nog zoveel technische dingen inbouwen... ik ben curieus waar ze mee gaan afkomen. En hoeveel klachten er dan weer gaan komen over die nieuwe maatregelen.
Daarom dat je de zwakker schakel zoveel mogelijk moet beschermen... en dat kan je alleen door technische veiligheidmaatregelen in te bouwen (net zoals iedereen een zekering in z'n electriciteitskast heeft steken). Punt blijft wel dat je die veiligheidsmaatregelen zelf niet instant kan uitschakelen want dan ben je natuurlijk niets verder vandaar dat ik ook pleit om overschrijvingen naar niet geregistreerde bestemmelingen met 48u te vertragen (en we moeten echt af van dat instant gedoe, in 99.9% van de overschrijvingen is daar absoluut geen noodzaak aan).
neils1108 schreef: 4 maanden geleden Gewoon eens de oudere generatie, een beetje wegwijs helpen met de computer en hun basisregels geven over cybersecurity.
Als je de pers volgt is het heus niet de oudere generatie... ook jonge mensen zijn slachtoffer. Punt is dat je moet beseffen dat de codes of het gebruik van Itsme hetzelfde is van je autosleutels afgeven aan een wildvreemde, ik mag hopen dat ook niemand dat doet (en ik wil heus niet aan victim blaming doen maar ergens ben je dan toch wel wat naief). Het probleem is ook dat men mensen in panieksituaties brengt wat zorgt dat alle realiteitszin plots verdwijnt... daarom dat technische maatregelen gewoon noodzakelijk zijn (in die zin zijn banken wat mij betreft momenteel nalatig).
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ja, maar er zijn mensen die schreeuwen dat we het probleem moeten aanpakken bij de criminelen. Awel, ik wens u veel succes. Het is makkelijker als overheid om de slachtoffers en de rest van de samenleving te sensibiliseren over cybersecurity en niet uw inlogcodes te geven aan jan en alleman. Zou, het voor de criminelen al lastiger maken voor nieuwe slachtoffers.

Ben toch blij dat Minister Beenders (Voorruit) er eens werk van maakt, het ligt niet helemaal bij de banken. Maar ze mogen toch ook wat meer doen om dit te voorkomen, want dat je zomaar bv. 17000 euro van spaar- naar zichtrekening kan brengen zonder dat er een alarmbel afgaat is toch gek.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

neils1108 schreef: 4 maanden geleden Ja, maar er zijn mensen die schreeuwen dat we het probleem moeten aanpakken bij de criminelen.
Het is geen OF-verhaal maar een EN-verhaal... zowel banken als phishers moeten aangepakt worden.
Laatst gewijzigd door DarkV 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

neils1108 schreef: 4 maanden geleden Ben toch blij dat Minister Beenders (Voorruit) er eens werk van maakt, het ligt niet helemaal bij de banken. Maar ze mogen toch ook wat meer doen om dit te voorkomen, want dat je zomaar bv. 17000 euro van spaar- naar zichtrekening kan brengen zonder dat er een alarmbel afgaat is toch gek.
Inderdaad, met al die AI overal zou je toch denken dat het makkelijk moet zijn om een algoritme te schrijven dat een transactie van een 80-jarige mens zijn spaargeld in het midden van de nacht als verdacht zou vlaggen en tegenhouden. Wil er gerust mee leven dat als ik toch zo een rare transactie zou doen later men dit zou blokkeren en ik eerst de bank moet contacteren voor verdere uitleg. Je moet dit trouwens nu ook al doen als je cash gaat afhalen. Probeer maar een enkele 1000-den euro cash af te halen bij je bank en je moet er een goede uitleg voor geven voor je het mee krijgt...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”