All,
Ik stel me al lang de vraag, maar ik vermoed dat jullie hier toch ook mee aanraking komen:
- Ik heb een dynamisch elektriciteitscontract.
- We zitten allemaal in Vlaanderen (toch bijna) en zijn dus onderworpen aan het capaciteitstarief.
- Ik heb 7 zonnepanelen liggen (max 450wattpiek per paneel).
- Ik heb een EV die ik thuis oplaadt.
Ik probeer al langer zoveel mogelijk apparaten te sturen op goedkope uren (ivm dynamisch contract) maar ik mag dan ook weer niet "teveel" apparaten aanzetten (in functie van capaciteitstarief) tegelijkertijd.
Ik probeer zoveel mogelijk mijn eigen PV productie te gebruiken.
Ik gebruik home assistant, maar door mijn twijfel/vragen kan ik het niet heel goed automatiseren.
Hoe sturen jullie zoveel mogelijk automatisch aan? Er zijn zoveel dynamische parameters (capaciteitstarief/PV productie/dynamisch contract prijzen) dat het toch wel heel moeilijk wordt om nog te weten wanneer je wat moet verbruiken?
Ik zou verwachten: zoveel mogelijk verbruiken tussen 2u AM & 5u AM (dan zijn de elek prijzen quasi gratis), maar als je dan weer alles tegelijk opzet loop je weer tegen capaciteitstarief aan.
Ook verbruik je op dat moment natuurlijk geen PV (want het is pikkedonker in de nacht).
Hoe maken jullie die berekening? Ik wou het met opzet niet op tweakers zetten omdat daar vooral veel NL mensen zitten die niets met capaciteitstarief te maken hebben.
Zijn er goede calculators/tools ter beschikking om dat financieel inzichtelijk te maken die ik nu mis?
Alvast bedankt!
Pieter
Dynamische contract + PV + capaciteitstarief
-
bruma
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 96 keer
Niet dat ik weet gezien dit sterk afhankelijk is van je eigen energiebehoefte.Zijn er goede calculators/tools ter beschikking om dat financieel inzichtelijk te maken die ik nu mis?
Zelf een en ander in een excel stoppen en met verbruikscijfers de kosten berekenen.
Dan kom ik voor mezelf met 20kWh/werkdag WW verkeer en 10kWh huisverbruik incl WP verwarming en SWW uit dat voor een dynamisch tarief t sop de kolen niet waard is en zoals je zegt een redelijke uitdaging is, los nog van de investering. Bij de minste foute aansturing zie je de beperkte winst in rook opgaan en stap je in een boetesysteem.
Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 818 keer
- Bedankt: 369 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Met slechts 3,1 kWp aan max. PV vermogen en een EV om thuis te laden valt er uiteraard niet veel te sturen.anonyme schreef: 1 maand geleden Hoe maken jullie die berekening? Ik wou het met opzet niet op tweakers zetten omdat daar vooral veel NL mensen zitten die niets met capaciteitstarief te maken hebben.
Indien mogelijk kijk eerst hoeveel Wp er maximaal op je dak/tuin/bijgebouw/.... kan voor je naar het type energiecontract kijkt. Alles wat je zelf kan opwekken/opslaan moet je nadien niet meer inkopen van het net noch heb je last van enig captar.
Voor mezelf (omdat je er naar vraagt maar iedere situatie is anders en vraagt bijgevolg een andere oplossing) heb ik al uitgemaakt dat je in de eerste plaats kijkt hoe je zo efficiënt en zuinig mogelijk met je verbruik omgaat, daarna zoveel mogelijk Wp plaatst, gevolgd door opslag in functie van je (winter)verbruik en dan pas naar het energiecontract.
Bij mij komt dat laatste dan uit op een energiecontract van onbepaalde duur waar geen vaste kosten aan verbonden zijn. Aan een dynamisch contract zijn doorgaans vaste kosten verbonden. Die moet je er al uit krijgen voor je nog maar kan beginnen "goedkopere" energie uit het net te halen.
Daarnaast zijn de kosten op de energiecomponent (en doorgaans zijn de kosten hoger dan de kost van de energiecomponent) voor een dynamisch contract even hoog dan om het even welk ander type contract. Dus daar valt ook al niets te winnen.
Hoe meer je zelf kan produceren (en opslaan) hoe minder invloed het captar op je rekening zal hebben (en onder de 2,5 kW facturatiepiek geraak je met een netaansluiting - wat je type energiecontract ook is - in Vlaanderen toch niet.
Indien het maar even kan volg dan de raad van o.a. @duizend op.
Om op je vraag te antwoorden: bij de berekeningen hou ik helemaal geen rekening met het captar maar zorg ik ervoor dat er steeds voldoende kWh beschikbaar is (direct en/of indirect) en dat de omvormer(s) altijd genoeg vermogen kunnen leveren om de vraag bij te benen.
Zonder eigen opslag blijf je uiteraard altijd gebonden aan de productie-uren en de kosten van netafname.
Wanneer het net dan eens onbeschikbaar is heb je niet alleen geen netstroom maar tevens geen energie uit de PV panelen beschikbaar.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
anonyme
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 12 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dank iig al voor de reacties. PV kan ik helaas nietmeer opscalen: app gebouw en dak ligt vol.
Hier de cijfers (ik woon er nog maar 6 maand want het is nieuwbouw):
Totaal verbruikte energie is momenteel +/- 2700 kWh (waarvan 2316 kWh tijdens nachtelijke uren).
Tot nu toe is er 1400 kWh PV opgewekt in die 6 maand.
Of die 2700kWh effectief van grid komt of daar ook een stuk PV verbruik inzit, weet ik niet dadelijk. Ik denk dat daar ook de zelfgebruikte PV ook inzit.
Kan het niet dadelijk goed zien in HA.
Ik denk dat dat dynamisch contract niet zo héél veel waard ik, gezien je toch altijd netkosten betaald zelfs al is de prijs quasi negatief op echt zonnige zomerdagen.
Ik probeer de wagen zoveel mogelijk 's nachts op te laden (overdag heb ik hem dikwijls nodig ook).
Wat denken jullie voor mijn situatie? Ga het volgende dagen eens verder proberen berekenen door een Excelleke te maken.
Heel erg bedankt.
Hier de cijfers (ik woon er nog maar 6 maand want het is nieuwbouw):
Totaal verbruikte energie is momenteel +/- 2700 kWh (waarvan 2316 kWh tijdens nachtelijke uren).
Tot nu toe is er 1400 kWh PV opgewekt in die 6 maand.
Of die 2700kWh effectief van grid komt of daar ook een stuk PV verbruik inzit, weet ik niet dadelijk. Ik denk dat daar ook de zelfgebruikte PV ook inzit.
Ik denk dat dat dynamisch contract niet zo héél veel waard ik, gezien je toch altijd netkosten betaald zelfs al is de prijs quasi negatief op echt zonnige zomerdagen.
Ik probeer de wagen zoveel mogelijk 's nachts op te laden (overdag heb ik hem dikwijls nodig ook).
Wat denken jullie voor mijn situatie? Ga het volgende dagen eens verder proberen berekenen door een Excelleke te maken.
Heel erg bedankt.
-
anonyme
- Plus Member

Klopt, maar die zijn al hele dag onbereikbaar (website ligt plat), dus ik ben aangewezen op HA. Om 13u zijn ze er terug, ik zal dan nakijken en zeker posten.
Bedankt.
Bedankt.
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Het is nog eens patch weekend bij Fluvius, vandaar de onbereikbaarheid. Normaal gezien straks terug bereikbaar.
Edit:
Zag nu pas laatste comment.
Edit:
Zag nu pas laatste comment.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.9_7
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.2
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.9_7
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.2
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
iamborg
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 54 keer
Voor HA kan ik deze blueprint alvast aanraden:
https://github.com/nicorusti/ha-advance ... ss_Control
Houdt met enorm veel parameters rekening.
Je moet wel je opbrengst en verbruik (actueel) in HA hebben.
P.
https://github.com/nicorusti/ha-advance ... ss_Control
Houdt met enorm veel parameters rekening.
Je moet wel je opbrengst en verbruik (actueel) in HA hebben.
P.
-
ivob
- Elite Poster

Spijtig maar daar valt dan nog maar weinig aan te doen.anonyme schreef: 1 maand geleden Dank iig al voor de reacties. PV kan ik helaas nietmeer opscalen: app gebouw en dak ligt vol.
En opschalen van de Wp/m² heeft met panelen van 450 Wp momenteel ook maar weinig voordeel.
Hou je data, minstens per dag, bij gedurende minstens 4 seizoenen/365 dagen en trek dan opnieuw een conclusie.Hier de cijfers (ik woon er nog maar 6 maand want het is nieuwbouw):
Ik mag toch hopen dat dit het verbruik is tijdens de daluren (dus incl. WE) en niet alleen tijdens letterlijk de nacht?Totaal verbruikte energie is momenteel +/- 2700 kWh (waarvan 2316 kWh tijdens nachtelijke uren).
Daar kan je nog geen conclusies uit trekken want dat waren de productiefste maanden van het jaar.Tot nu toe is er 1400 kWh PV opgewekt in die 6 maand.
Gezien het een nieuwbouw is zou je toch al een digitale meter moeten hebben die naast afname ook een telwerk voor injectie heeft. Of heeft de omvormer van je panelen geen meetgegevens?Of die 2700kWh effectief van grid komt of daar ook een stuk PV verbruik inzit, weet ik niet dadelijk. Ik denk dat daar ook de zelfgebruikte PV ook inzit.
Met de parameters van je omvormer (beschikbaar) en het telwerk van afname en injectie gescheiden kan je perfect berekenen wat je percentage zelfverbruik is.
Voor een klein bedrag kan je de gegevens van de DM (zeker met HA) met een dongle uitlezen en ben je niet afhankelijk van de gegevens op je Mijn Fluvius. Al kan dat bij sommige appartementen (onbereikbaarheid DM) een probleem zijn maar in een nieuwbouw zou dat geen probleem mogen zijn.
Wat je wel kan doen is je dagproductie en/of bij een dynacontract bij lage prijzen opslaan in een thuisaccu zodat je de zonnestroom die je overdag niet gebruikt nadien nog kan verbruiken.
Maar dan moet je wel eerst je huidige zelfconsumptiegraad kennen. Wanneer die al hoog is (typisch ligt deze zonder accu tussen de 25 en 35%) door bv. de EV door de dag en/of het WE bij te laden direct van PV heeft deze bijkomende investering maar weinig zin.
Sol Invictus!
-
anonyme
- Plus Member

Ja, die 2316 kWh zijn uiteraard de weekends bijgeteld.
Ik probeer nu al zoveel mogelijk zelf te verbruiken/of te verbruiken tijdens goedkope uren.
In de nacht, in het weekend overdag met de PV (liefst NM, dan dalen de dynamische tarieven ook hard). In de ochtend probeer ik zo weinig mogelijk te verbruiken.
Maar gezien ik dan weer met dat capaciteitstarief zit vraag ik me altijd af: zou ik de auto nu de laadstroom van de wagen beperken (maar het is dan weer goedkoop met het dynamisch contract) <> op een hoge snelheid laden maar dan toch het capa tarief betalen?
Daar weet ik niet goed hoe ik dat moet aanpakken, en ik snap niet goed hoe jullie dat doen.
Nettarieven berekenen is ook vrij ingewikkeld vind ik (want als je één keer een kwartier bvb héél veel verbruikt, moet je er voor de rest van de maand al nietmeer naar kijken).
Toegevoegd na 18 minuten 25 seconden:
Tot op de minuut klopt dat maintenance window bij Fluvius
Dit is wat mijn fluvius me verteld:

Ik probeer nu al zoveel mogelijk zelf te verbruiken/of te verbruiken tijdens goedkope uren.
In de nacht, in het weekend overdag met de PV (liefst NM, dan dalen de dynamische tarieven ook hard). In de ochtend probeer ik zo weinig mogelijk te verbruiken.
Maar gezien ik dan weer met dat capaciteitstarief zit vraag ik me altijd af: zou ik de auto nu de laadstroom van de wagen beperken (maar het is dan weer goedkoop met het dynamisch contract) <> op een hoge snelheid laden maar dan toch het capa tarief betalen?
Daar weet ik niet goed hoe ik dat moet aanpakken, en ik snap niet goed hoe jullie dat doen.
Nettarieven berekenen is ook vrij ingewikkeld vind ik (want als je één keer een kwartier bvb héél veel verbruikt, moet je er voor de rest van de maand al nietmeer naar kijken).
Toegevoegd na 18 minuten 25 seconden:
Tot op de minuut klopt dat maintenance window bij Fluvius
Dit is wat mijn fluvius me verteld:
-
ivob
- Elite Poster

De sweetspot tussen vermogen en captar zal je zelf moeten afwegen.zou ik de auto nu de laadstroom van de wagen beperken (maar het is dan weer goedkoop met het dynamisch contract) <> op een hoge snelheid laden maar dan toch het capa tarief betalen?
Het heeft weinig zin om de EV te gaan laden met een vermogen lager dan je huishoudelijke captar.
Het heeft ook weinig zin om te besparen op captarvermogen om het aan de andere kant uit te geven aan hogere verliezen in kWh.
Of je zou een salarisauto moeten hebben, dan doen de verliezen er niet toe (hoe lager je in kW gaat laden hoe hoger de verliezen in kWh).
Hoe "ik" dat hier doe is geen oplossing voor jou want geen appartement, maximaal PV en eigen opslag en salarisauto.
Hier wordt de EV uitsluitend geladen op zonnestroom (1 tot 5 kW).
Dan lopen de verliezen in kWh soms op tot 30-50% maar gezien salarisauto is dat geen verlies maar extra winst.
Wegens voldoende Wp in PV (en eigen opslag) wordt er - door toepassing van het max. nettarief - ook geen extra captar aangerekend.
Moet je het laden wel op eigen kosten, heb je geen eigen opslag en een relatief beperkte Wp capaciteit ziet het er weer heel anders uit.
Wacht een jaar en noteer alle data:
- Wat is je jaarverbruik en dagverbruik?
- Wat is je zelfconsumtiegraad?
- Wat is je captar zonder laden EV en wat is de eventuele "opleg" voor laden EV gespreid over een heel jaar.
- Wat is de kost in extra kWh voor laden aan lager (en deels duurder) vermogen tov laden aan hoger vermogen (en deels goedkoper) met minder kWh tegen een (iets) hogere jaarfacturatiepiek (je facturatiepiek wordt immers niet afgerekend op iedere maandelijkse technische captar maar op de uitmiddeling van de laatste 12 maandpieken).
Vergeet ook niet dat je zonder eigen opslag en zonder de EV altijd door de dag te kunnen laden er tijdstippen zullen zijn dat je door de dag meer produceert dan verbruikt waardoor je bij een dynamisch contract moet betalen om te mogen injecteren op het net. Of doet je PV installatie al aan curtailment?
Sol Invictus!
-
anonyme
- Plus Member

Die kan dat, maar niet volautomatisch denk ik. Ik kan de productie verlagen tot een bepaald niveau zoals ik wil.
Echter als ik die setting instel, lijkt dat niet veel te doen. Mijn idee zou zijn om met die parameter te spelen via HA <> wat uit de DSRM komt als "teruglevering" <> in functie van wat de huidige stroomprijs is bij mijn leverancier (via een add on trek ik dat laatste binnen in HA).
-
ivob
- Elite Poster

Lijkt me - zeker op bewolkte dagen - onbegonnen werk om je productie telkens handmatig aan te passen aan de eventuele injectie.
Wanneer je de productie in zijn geheel gaat limiteren ga je - bij wisselvallig weer - onnodig energie uit het net halen wat duurder is dan af en toe wat terugleveren (op afname betaal je immers alle heffingen en BTW bovenop de uurprijs voor de energiecomponent en bij injectie niet).
Wanneer je de productie in zijn geheel gaat limiteren ga je - bij wisselvallig weer - onnodig energie uit het net halen wat duurder is dan af en toe wat terugleveren (op afname betaal je immers alle heffingen en BTW bovenop de uurprijs voor de energiecomponent en bij injectie niet).
Sol Invictus!