Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1965 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zonder vergunning kan je niets afwerken.
De PoP AALST-01 is nog niet vergund, je kan dan wel een paar jaar aan een stuk continu ducts blijven leggen tot er overal rond Aalst van Erpe-Mere tot Opwijk ducts liggen, je kan ondertussen eventueel al distributiekabels blazen naar eindverdeelpunten of dropkabels naar woningen. Maar de voedingskabels vanaf een onbestaande PoP blazen zal zeker niet lukken.

Eén zo'n "missing link" zoals in Aalst en je bent jaren verder zonder ook maar één actieve glasvezelverbinding.

Ga vooral klagen bij je burgemeester. Je kan letterlijk de vraag stellen: "Waarom werkt Fiberklaar niet verder? Verplicht u Fiberklaar om jarenlang te wachten op Wyre om in synergie glasvezel aan te leggen?"
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 83 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Update 8370:
De aannemer heeft laten weten dat de werken nog steeds on hold staan. De rechtstreekse lijn naar Proximus levert op dat de vooropgestelde datum voor de eerste drie zones gewijzigd is van augustus/september 2025 naar maart/april 2026. Ook hier geeft men aan dat alle werken stilliggen door conflicten veroorzaakt door Telenet/Fluvius.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 142 keer

raf1 schreef: 3 weken geleden Zonder vergunning kan je niets afwerken.
De PoP AALST-01 is nog niet vergund, je kan dan wel een paar jaar aan een stuk continu ducts blijven leggen tot er overal rond Aalst van Erpe-Mere tot Opwijk ducts liggen, je kan ondertussen eventueel al distributiekabels blazen naar eindverdeelpunten of dropkabels naar woningen. Maar de voedingskabels vanaf een onbestaande PoP blazen zal zeker niet lukken.

Eén zo'n "missing link" zoals in Aalst en je bent jaren verder zonder ook maar één actieve glasvezelverbinding.

Ga vooral klagen bij je burgemeester. Je kan letterlijk de vraag stellen: "Waarom werkt Fiberklaar niet verder? Verplicht u Fiberklaar om jarenlang te wachten op Wyre om in synergie glasvezel aan te leggen?"
Deze namiddag inside informatie van iemand bij Solutions 30:
1. er is een akkoord met de stad over de plaatsing van de wijk PoP (hoek Biekorfstraat en Lindenstraat)
2. er wordt een aanvraagdossier voor omgevingsvergunning ingediend tegen medio september
3. plaatsing van de wijk PoP: deadline blijft februari a.a.

Nogmaals, het is niet het gemeentebestuur dat hier dwars ligt. FK heeft zelf bevestigd dat er problemen waren in de samenwerking met Solutions 30 - zoals ook al aan mij meegedeeld door het gemeentebestuur - waardoor alles blijven liggen is. Het is de stad zelf die een alternatieve locatie voor de PoP (initeel Ter Linden park) heeft voorgesteld maar de noodzakelijke ontwerpen van Solutions 30, kwamen niet van FK. Het gemeentebestuur bevestigd dat FK en Sol30 nu wel uit de startblokken schieten.

Straat na straat wordt hier voorzien van ducts.

Dus - hout vast houden - maar monenteel wordt hier echt wel doorgewerkt. Misschien ook nog melden dat hier in straten / wijken in de buurt, enkel :!: de blauwe kabel wordt in de grond gelegd en geen zwarte meer. Overal kom je hier haspels tegen met blauwe kabel met zwarte streep (= FK). De zware (Wyre) niet te bespeuren. Ook over heel duidelijk: "werken in opdracht van FK".

En ... deze namiddag weer een mail van TN om mij omfloerst uit te leggen dat wat FK doet, bij hen eigenlijk al realiteit is en dat hun netwerk al voor 95% uit fiber bestaat en dat ze op termijn ook de laatste meters coax gaan vervangen door fiber tot aan huis, ook op mijn adres. Ook een telefoonnummer in de mail indien info gewenst voer Wyre fiber. Dus ... TN weet heel goed waar FK op komst is en onderneemt tal van pogingen om de overloop naar PX en andere fiber providers tegen te gaan.

Ook nog van een gemeenteraadslid vernomen deze avond n.a.v. een toevallige ontmoeting dat die PoP-goedkeuring eigenlijk nog een formaliteit is. PoP1 is nog de enige die ontbreekt in Aalst ... ?

Ik weet het, het blijft hout vast houden maar als er vaart in zit, zit er vaart in toch? Ik blijf hopen op Fiber in 2026 ... Maar on ik weet hoe fragiel het fiber gebeuren is ... Maar hier is het gemeentebestuur dus zeker niet de belemmerende factor. Cf. ook eerdere post.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1965 keer
Recent bedankt: 2 keer

Telenet liegt tegen hun klanten over hun coaxkabelnetwerk. Hun distributienetwerk bestaat volledig uit coaxkabel en de beperkte bandbreedte deel je met gemiddeld 250 andere gebruikers.
De maximale snelheden en stabiliteit van de snelheden op coaxkabel zijn niet te vergelijken met fiber-to-the-home.
Wat Telenet via e-mail aan hun klanten verkondigt, is zuiver bedrog.

In het Fiberklaar-gebied rond Aalst zouden er zes PoP's komen, dus zeker meer dan 15000 aansluitbare woningen: https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/aalst
Er staat welgeteld 1 PoP in Nieuwerkerken.
En Wyre rolt in dit dichtbevolkte verstedelijkt gebied ook uit: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth

Zo'n gigantische vertraging heeft mijn inziens niets meer te maken met eventuele onkunde bij Fiberklaar maar alles met bewuste vertragingsmanoeuvres van Liberty Global (Telenet/Wyre). Als het stadsbestuur er voor niets tussenzit dan hebben ze Solutions30 wel bespeeld om zich gunstig te plooien naar de langetermijnplannen van Wyre.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 142 keer

Bedankt Raf !

Wat de houding van Aalst betreft, kan ik alleen maar vermelden dat na weigering van de PoP in het Terlindenpark, het gemeentebestuur zelf een voorstel gedaan heeft aan FK om de hoek van de Terlindenstraat en Biekorfstraat te gebruiken. Dat werd me bevestigd tijdens een tel. onderhoud met FK in december vorig jaar door FK zelf. Er moesten wel kleine aanpassingen gebeuren maar bij FK beweren ze dat Sol30 het daar heeft laten steken blijkbaar ...
Is daar zeer subtiel politiek geïnterfereerd? Dat zullen we nooit weten.

Duidelijk is ook dat het in Aalst en omgeving absoluut niet goed botert tussen FK en Sol30.

Wat TN betreft, als je mensen moet overtuigen dat je dezelfde services biedt met holle woorden - m.a.w. niet gestaafd door keiharde data met o.m. downloadsnelheden, uploadsnelheden en voor technisch gevorderden bijkomende technische info - dan bewijzen ze zelf dat ze gebakken lucht verkopen. En voor hun prijzen, moet je ze zeker ook niet houden.

Ik zie wat er verder gebeurt met de nodige reserves. TN heeft wel het aantal storingen teruggebracht tot een gemiddelde van 1 incident, ongeveer om de 2 weken. Volgens mij is hun coax netwerk gewoon op en proberen ze om evidente financiële redenen nog zo lang mogelijk verder te bouwen op ... drijfzand.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Kan het Aalst-probleem misschien worden afgesplitst? Ik lees keer op keer hetzelfde verhaal met dezelfde details, voegt nog maar weinig toe voor de meeste geïnteresseerden in het Fiberklaar-project denk ik.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”