Reductie 4U home server chassis naar 202X chassis, low power, 12V

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 4 keer

In een ver verleden heb ik een hele stapel 4U server cases gekregen van een ISP, die toen zelf naar 1U en 2U Dells is gegaan. Gebouwd als een tank. Elk denkbaar moederbord past er in.

Die 4U dingen zijn helaas verouderd en nemen te veel plaats in:
4Udozen.jpg
Ik ben dus mijn home servers aan het verkleinen, en al deze oude dozen vliegen op het containerpark.

Via mijn job krijg ik heel wat mini-ITX bordjes terug van klanten die upgraden, maar die oudere bordjes zijn nog steeds sneller dan de hardware die nu in de 4U chassis zit. En ja die hardware is al 10j oud, maar draait gewoon stabiel bvb voor een NAS.

Maar dan gaan we van 50 Watt (gemeten via een ecoflow die UPS speelt) voor een AMD A8-3850 APU systeem met 1 boot SSD en twee 4 TB NAS disken, mogelijk naar een pak minder. Ik heb nog een aantal simpele 1U supermicro chassis, maar die dingen daar is het wisselen van een disk geen pretje. Die zijn wel nuttig voor systeempjes waar 1 SSD in hoort. Een zo'n systeempje is al gereduceerd van 4U naar 1U.

Voor de reductie van de NAS naar iets meer elegant icm low power moederborden, zag ik deze bij alternate passeren:
15U.jpg
https://www.alternate.be/Inter-Tech/1-5 ... ct/1544127

Voor de voeding ga ik waarschijnlijk alles op 12V draaien. Hier hebben we vanuit ons product zeer veel ervaring mee, en gaat al meer dan 10 jaar goed.
Er bestaan varianten met een breakout ideaal voor NAS::

https://www.reichelt.com/be/nl/shop/pro ... nas-354590
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Ik draai ook met PicoPSU en 12V voedingen, gaat geweldig. Maar pas op, ga je er veel zwaar spul aan hangen dan durven ze te klappen met alle gevolgen. Steek er dan beter een gewone bv Corsair 450W voeding in. Ikzelf plaats gewoon fan-less borden, die zijn krachtig zat, stil en verbruiken niks. Een NAS heeft geen processor van betekenis nodig. De Intel J5xxx series is een geweldig voorbeeld van veel speed en totaal geen verbruik. 20W ofzo nemen die bij volle belasting. De AMD die je noemt vreet stroom in verhouding.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
FredericV
Plus Member
Plus Member

Intel J5xxx series icm een boot SSD trekt in idle maar 0.6 amps uit een 12V voeding (heb er eentje die live de amps laat zien).
Onder load 1 a 2 amps, en hiervan ziet een pico niet af, en gaat vlotjes 10 jaar mee (of zelfs langer).

Draait ook RHEL9 zonder moeite (we gebruiken de almalinux variant), dan heb je een deftig OS met 10 jaar aan secu updates. Dit bordje trekt ook nog 32GB RAM, wat sommige opvolgers niet meer doen.

De opvolgers in mini ITX zeker bij de A-merken, zijn erg dun gezaaid. Wel veel NUC achtige kastjes, vaak van chinese makelij, en voor hoe lang leverbaar ... dat laatste is voor mij erg belangrijk.
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

FredericV schreef: 1 week geleden Dit bordje trekt ook nog 32GB RAM, wat sommige opvolgers niet meer doen.
Dat geeft Intel op, maar je kan er gewoon 64GB insteken hoor.
Wel even opletten welke ram je steekt, want ze durven nogal kritisch te zijn, best kijken of het getest is met de Jxxxx CPU's.

Ik draai er Debian op, gaat nog veel langer mee in updates. :-D
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865Lac
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
FredericV
Plus Member
Plus Member

Heb net zo'n 1.5U kastje bij alternate business besteld, zeer benieuwd.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”