Belastingaangifte 2025

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 603 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

ik ben niet tegen dat mobiliteitsplan, het heeft voor sommigen zeker zijn voordelen, maar was daar het originele idee niet van "om te zorgen dat er minder wagens op de baan zijn"? terwijl dat eigenlijk geen verschil gaat maken? (werknemer kiest een wagen binnen dat plan, of neemt dat plan + een eigen wagen) ?

hier zijn de aangiftes de deur uit met een vergelijkbare (terugbetaling) zoals die van vorig jaar.
vermoedelijk zal er wel ergens 1 of ander postje zijn dat ik zou kunnen bij aanvullen om een paar euro's meer te krijgen, maar zolang de bedragen in de lijn van het vorige jaar liggen, maak ik me daar niet druk om.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

ivob schreef: 2 maanden geleden en actief op zoek te gaan naar beleggingen die wel rente uitkeren, mogelijks hoger dan voorafbetalingen gedaan aan de overheid.
De staat geeft mij voor mijn 300€ die ik stort op 1/7/2025 ( 3,75%) op 1/12/2026 11,25€

Benieuwd wat de moneymakers met al hun praatjes krijgen voor hun 300€.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 330 keer
Recent bedankt: 14 keer

12,6 € netto (6% bruto) en dit per dagrato en niet pas na verloop van 17 maanden.
Over dezelfde periode gerekend netto dus 17,847 euro (dagratio 517) .
Voor zulke kleine bedragen stelt dat uiteraard weinig voor maar vanaf grotere schijven toch al een verschil waar je iets leuk als extraatje mee kan doen.

Uiteraard niet per schijf van 300 € maar per schijf van 25000 tot 50000 per jaar.
Kan uiteraard ook voor 300€ maar ik hou me niet bezig met het verschuiven van zo'n kleine bedragen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

lirec schreef: 2 maanden geleden Ik zou - voor gewone werknemers - aanraden om ver weg te blijven van voorafbetalingen:
info = https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... en-beheren
Bwa,
Verleden jaar 4000 € voorafbetaald in VA1 en bij de berekening voor aanslagjaar 2025 werd er een bonificatie toegekend van iets meer dan 228 € = 5,7% interest, niet slecht toch ?
Waarom toch zoveel voorafbetalen als gewone werknemer ?
Overgangsjaar werk 5mnd + pensioen 9mnd.
Ontvangen groepsverzekering wordt belast aan 10%
...
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

5,7% klopt niet :
-je voorafbetaling deed je uiterlijk 10 april 2024
-je aanslagbiljet 2025 kan je nooit vroeger dan aug 2025 krijgen => te betalen oktober 2025
het correcte MAXIMALE% rendement (want je aanslagbiljet zou ook pas later kunnen komen) op jaarbasis, is dus 228/4000/18*12 = 3,8%.

Je dient jaarbasis te gebruiken om het vergelijkbaar te maken.
----------------
jou situatie is - eenmalig en uitzonderlijk allicht ook voor jou - nu net NIET de situatie van een gewone werknemer die ik aanraad weg te blijven van voorafbetalingen
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

Iemand die hier een antwoord op weet?

Stel je hebt van januari tem november een werkloosheidsuitkering van 1000 euro, je werkt totaal niet en de uitkeringskantoor schrijft het bruto over op je rekening. In december werk je een maand en krijg je 2000 euro netto.

Klopt het dat je dan over 11000 euro uitkeringen nog 10,09% bedrijfsvoorheffing zal moeten achter dragen waardoor werken in december nutteloos wordt omdat het 0% bedrijfsvoorheffing uitzondering op uitkeringen niet meer van toepassing is?

Dus eigenlijk zouden doppers die vanaf 1 januari doppen en het meeste van het jaar doppen beter volhouden tot 1 januari het volgende jaar in plaats van beginnen werken? Denk ik dan??
Op de uitkeringen houdt de uitbetalingsinstelling een bedrijfsvoorheffing in van 10,09%.

De volgende werklozen zijn niet aan de bedrijfsvoorheffing onderworpen:

- de samenwonenden met gezinslast;
- de alleenwonenden;
- de samenwonenden zonder gezinslast die uitkeringen in de "tweede periode" ontvangen, op voorwaarde dat hun echtgeno(o)t(e) enkel over vervangingsinkomens beschikt;

- de samenwonenden zonder gezinslast die uitkeringen in de "derde periode" ontvangen (= de forfaitaire uitkering);
- de werklozen die een vrijstelling genieten wegens sociale en familiale redenen.

Voorwaarde is dat ze geen enkel beroepsinkomen boven hun uitkeringen ontvangen

De werklozen kunnen wel zelf vragen dat er bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden.
https://www.rva.be/burgers/volledige-we ... rkstelling
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3746 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

bollegijs schreef: 1 maand geleden Klopt het dat je dan over 11000 euro uitkeringen nog 10,09% bedrijfsvoorheffing zal moeten achter dragen
Bedrijfs-voor-heffing kan je nooit achter-dragen :-D

Jouw redenering klopt dus niet. Een bedrijfsvoorheffing is geen belasting, maar een voorschot op de later verschuldigde belasting.
De fiscus zal jouw inkomsten berekenen (in dit geval 11 maanden dop + 1 maand werken), en op basis hiervan een belasting heffen (met eventuele vrijstellingen wegens vervangingsinkomsten).

Alles wat je op voorhand betaald hebt (of niet betaald hebt) aan voorheffingen wordt afgetrokken van de verschuldigde belasting.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 330 keer
Recent bedankt: 14 keer

De minimum belastingvrije som - voor inkomsten verworven in 2024 - bedraagt sowieso al 10570 euro.
Je betaalt dus eigenlijk alleen maar belastingen op de schijven boven de belastingvrije som en tot 15.820€ is dat slechts 25%.
Dat geldt uiteraard voor de personenbelasting en niet de aanvullende belastingen.
Hoeveel personenbelasting je op de 13000 inkomsten nog effectief zal moeten betalen is - met de info die je verstrekt - niet te zeggen want je laatste maand is "netto" dus daar is al een voorheffing op ingehouden.

Kanttekening: om slechts 1000 € pm werkloosheidsuitkering te krijgen moet je al samenwonend zonder gezinslast zijn en relatief lang werkloos.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

ivob schreef: 1 maand geleden Kanttekening: om slechts 1000 € pm werkloosheidsuitkering te krijgen moet je al samenwonend zonder gezinslast zijn en relatief lang werkloos.
Vandaar:
bollegijs schreef: 1 maand geleden Stel je hebt van januari tem november een werkloosheidsuitkering van 1000 euro, j
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”