Vrije Hardware keuze - Fritz!Box 6660 Cable

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 955 keer
Bedankt: 3555 keer
Recent bedankt: 34 keer

Goed nieuws voor de Telenet klanten die een eigen modem willen gebruiken.

Onze Fritz!Box 6660 Cable draait nu probleemloos op de kabel (in plaats van de Telenet modem).
  • Oude situatie: Telenet E-router (CV8560E) met een Fritz!Box 7590 in bridge (Internet via de WAN poort).
  • Tussenstap: Telenet E-router (CV8560E) met een Fritz!Box 6660 Cable (Internet via de WAN poort).
  • Nieuwe set-up: Fritz!Box 6660 Cable direct op de NIU.
Hiermee is Telenet bij mijn weten de éérste Provider waarbij de lang verwachte vrije modemkeuze gerealiseerd is :-).
Grappig eigenlijk als je weet dat de Kabelaars altijd heel erg tegen de vrije modemkeuze waren :wink: .

Volgende stappen werden doorlopen:
  1. Het Webformulier Registratie van je eigen modem | Telenet ingevuld met de correcte data, met name:
    1. Het HFC MAC adres en serie nummer van de huidige Telenet modem (kan je vinden op het label aan de zijkant).
    2. Het CM-MAC adres van de F!Box (dit is het MAC-adres van de kabelmodem van de F!Box). Dat kan je uitlezen uit de F!Box.
    3. Naam van de eigen modem (Fritz!Box 6660 Cable).
  2. Ik werd dan opgebeld door een vriendelijke medewerker van de "technische Back Office". Er werd een tijdstip afgesproken voor de modem swap.
  3. Op het afgesproken tijdstip (dag en uur) werd de modem swap uitgevoerd. Enkele ogenblikken later was de F!Box on-line
Het enige wat ik moest doen in de F!Box was de Internettoegang wijzigen van “Internettoegang via ‘LAN 1’ naar “Internettoegang via de kabelaansluiting”
-
1 - FB6660 Toegangsgegevens.png
-
Pas op:
Op het ogenblik dat je de Internet toegang van “WAN (LAN1)” naar “kabel” wijzigt wordt de WAN poort terug een LAN poort.

Ik geraakte dus even niet meer op de Web Interface van de F!Box, omdat de UTP kabel tussen F!Box en de Telenet modem nog in zat (eventjes paniek) - tot ik het door had dat er nog een verbinding was met de Telenet modem (IP conflict) :roll:

Tip: Onder Systeem > Toesten en Leds kan je zelf bepalen bij welke gebeurtenis de "INFO" Led oplicht. Kies hier voor "actieve internetverbinding"
  • de led "Power/Cable" brandt van zodra je een (Docsis) verbinding hebt.
  • de led "INFO" gaat branden van zodra je internet hebt.
VOIP
En nu het slechte nieuws: de F!Box is niet goedgekeurd door Telenet voor telefonie :-(
De reden hiervoor is dat Telenet Network-based Call Signaling (NCS) gebruikt voor Telefonie, dit ondersteunt de F!Box niet.
De F!Box kan echter wel gebruikt worden met andere VoIP aanbieders (die wel SIP ondersteunen).

Als je Telenet klant bent met vaste telefonie (vb One/OneUp) en je vraagt een modemswap naar de Fritz!Box, dan wordt alléén de internet toegang omgezet.
De vaste telefoon blijft echter actief op de Telenet modem. Dan heb je wel een NIU nodig waarop 2 modems kunnen aangesloten worden.
Hiervoor moet een afspraak ingeboekt worden met een technieker (tip: afspraak kan vastgelegd worden tijdens het terugbelmoment van de Back Office).

Nog enkele screenshots ter info:

Overzicht pagina

Hier zie je de snelheid waarmee de modem is geprovisioneerd (250/20 Mbit/s is de snelheid van One).
In geval van problemen kan je dus wel zien of de modem correct geprovisoneerd is :)
-
2 - FB6660 Overzicht.png
-
Kanalen
Hier zie je welke kanalen er gebruikt worden:

Downstream
  • D3.0: Telenet heeft 40 Docsis 3.0 kanalen op de kabel, waarvan er 28 door de modem gebruikt worden.
  • D3.1: Er is één Docsis 3.1 (2048QAM) kanaal van 116.5 MHz (735.975 - 852.475 MHz).
Upstream
  • D3.0: Er worden 4 Docsis 3.0 upstream kanalen gebruikt.
  • D3.1: Er is één Docsis 3.1 (64QAM) upstream kanaal van 14.4 MHz (49.925-64.325 MHz).
4 - FB6660 Kabelinformatie Overzicht.png
-
Spectrum

Dit is een grafisch overzicht van de signalen op de kabel (zoals weergegeven op de F!Box).
De DVB-C kanalen heb ik in het rood gekleurd (ter info).
-
6 - FB6660 Spectrum incl DVB-C.png
-
Internet

De eigen router krijgt:
  • één extern IPv4 adres.
  • één IPv6 /64 adres (SLAAC).
  • één IPv6 /56 Prefix (Prefix Delegeation).
Dit kan je dus zelf nog verder onderverdelen (één /56 Prefix naar 256 /64 subnetten

Ter vergelijking:
  • E-router + achterliggende router in bridge = 2 IPv4 adressen, 2 /57 subnetten.
  • modem-only: meerdere IPv4 adressen.
7 - FB6660 Internet IPv4 IPv6.png
-
DVB-C

De Fritz!Box Cable heeft ook ondersteuning voor DVB-C. Deze heeft 4 DVB-C tuners aan boord, waarmee je dus alle niet-versleutelde zenders op de kabel kan ontvangen (Compact Signaal). Dat zijn 3 TV zenders in HD (VRT’s), 20-tal TV zenders is SD en 60+ radiozenders.

Er kunnen dus gelijktijdig tot 4 verschillende radio- of TV zenders gestreamd worden over jouw "lokaal" netwerk (of via VPN naar een remote locatie) :wink:
Voorwaarde is natuurlijk dat je een actief kabelabonnement hebt!

sceeenshot hieronder is een voorbeeld van de de radiozenders (sommige zenders zonder logo (omdat deze logos nog niet op de servers van AVM staan). Je kan hier een playlist (m3u) downloaden en importeren in VLC media Player
-
8 - FB6660 DVB-C Zenderlijst.png
-
PS.
Indien jouw TV-toestel “SAT>IP” ondersteunt (vb Loewe) kan de F!Box TV-tuner ook de versleutelde zenders naar jouw toestel streamen (dan heb je een CI+ kaartje nodig).
Gezien DVB-C door Telenet afgebouwd wordt (Q1/2030) is deze feature niet meer zo belangrijk in de toekomst .

IPTV

• Oude decoders (digibox, digicorder) zijn niet ondersteund (dat wil zeggen: ze gaan wel werken (live TV via coax), maar beperkt (2 dagen EPG, geen VOD, etc).
  • TV Boxen (tv box v1/v2, TV Box IP) gaan natuurlijk wel werken :-) .
  • TV met een kaartje blijft werken (is niet afhankelijk van de modem)
Last but not least: Een foto van de opstelling:
-
IMG_20241019_160051.jpg
-
Conclusie
  • Telenet is de eerste ISP die de met zekerheid de deadline van 1/11/2024 heeft gehaald :beerchug:
  • Eigen modem op een Telenet aansluiting werkt perfect!
  • Ik ga ervan uit dat dit voor BASE (= Telenet) en Orange ook zal werken (van zodra je de eigen hardware bij deze providers kan registreren).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 221 keer
Bedankt: 723 keer
Recent bedankt: 3 keer

Al direct een vraagje bij:
Wat als je telefonie niet via de TN modem wil, maar zelf een ATA box wil steken?
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 24 keer

Mooie thread!!
Duurde het lang alvorens Telenet contact opnam?
Registratie modem deed ik 16/10; tot op heden niets van Telenet gehoord

*update*

net telefoon gehad van een vriendelijke Telenet werknemer, om 9u switch ik naar mijn eigen modem!! :banana:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1891 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ik kan de vraag over vaste telefonie alvast beantwoorden aan de hand van de gepubliceerde specificaties.
Telenet vaste telefonie werkt via het EuroPacketcable 1.5-protocol en ondersteunt het standaard SIP-protocol niet.
De eerste voorwaarde is dus dat je ATA het EuroPacketcable 1.5-protocol ondersteunt. De Fritz!Box ondersteunt geen EuroPacketcable 1.5.

@philippe_d Bedankt om proefkonijn te spelen en het is een hele geruststelling dat het technisch feilloos is verlopen. Dit betekent toch dat Telenet eigenlijk al jarenlang andere modems zou kunnen toelaten, net zoals bij VDSL. Voor wholesale-klant Orange werkt het gelijkaardig, de MAC-adressen van Orange-modems worden ook gewoon (in batch) toegevoegd aan de database.

Ik merk echter wel dat het administratief heel amateuristisch werkt: je werd opgebeld door "een vriendelijke medewerker" van de technische back-office (TBO). Dit administratief proces lijkt me totaal niet schaalbaar.
Wat als er duizenden klanten een webformulier invullen waarbij een medewerker moet tussenkomen?
Hoe lang gaan de wachttijden dan zijn?
Als Telenet de vrije modemkeuze ernstig neemt, dan moet dit een geautomatiseerd proces zijn via een realtime webinterface met verschillende mogelijkheden: MAC-adres eigen modem toevoegen, MAC-adres originele Telenet-modem herstellen, etc...
De klant die een eigen modem aanschaft wil die toch meteen na de aankoop kunnen gebruiken?

Verder heb ik alleen nog een opmerking over de nummering van je DOCSIS 3.0 kanalen op de interface van je Fritz!Box: als ik de piekjes van de DOCSIS-kanalen goed kan tellen, zitten er tussen DVB-C en DVB-C VOD maar 13 kanalen. Na DVB-C VOD zitten er dan nog 17 DOCSIS-kanalen.
philippe_d
Moderator
Moderator

raf1 schreef: 1 maand geleden Ik merk echter wel dat het administratief heel amateuristisch werkt: je werd opgebeld door "een vriendelijke medewerker" van de technische back-office (TBO). Dit administratief proces lijkt me totaal niet schaalbaar.
Wat als er duizenden klanten een webformulier invullen waarbij een medewerker moet tussenkomen?
Hoe lang gaan de wachttijden dan zijn?
Ik neem aan dat ze niet verwachten dat er "plots" duizenden klanen een aanvraag zullen doen, volgens mij zal dat toch een niche blijven. Eigen hardware aanschaffen is voor de klant toch een extra kost ...
Zo'n real-time interface zal er wellicht in een later stadium nog komen?
raf1 schreef: 1 maand geleden De klant die een eigen modem aanschaft wil die toch meteen na de aankoop kunnen gebruiken?
Ook bij andere providers (vb Proximus) zal de regel zijn dat de technieker altijd eerst het (gratis) materiaal van de Provider zal plaatsen (ONT + internetbox).
Zo zijn ze zeker dat alles in orde is voor de technieker vertrekt.
De ISP doet geen support op eigen modem, bij problemen moet de klant het origineel materiaal terug aansluiten om support te krijgen.
Dat zal bij de anderen niet anders zijn?
raf1 schreef: 1 maand geleden Verder heb ik alleen nog een opmerking over de nummering van je DOCSIS 3.0 kanalen op de interface van je Fritz!Box: als ik de piekjes van de DOCSIS-kanalen goed kan tellen, zitten er tussen DVB-C en DVB-C VOD maar 13 kanalen. Na DVB-C VOD zitten er dan nog 17 DOCSIS-kanalen.
Goed opgemerkt. Je kan beter tellen dan ik :-D
Ik zal de grafiek (manueel) corrigeren.

Toegevoegd na 30 minuten 4 seconden:
Grafiek gecorrigeerd.
- D3.0 kanalen 1-10 = 146-258 MHz (3 + 3 + 4)
- D3.0 kanalen 11-23 = 410-506 MHz (13)
- D3.0 kanalen 24-40 = 546-674 MHz (17)
- 3 "onbekende" signalen: 122-130 MHz, 858 MHz
-
6 - FB6660 Spectrum incl DVB-C.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Met de procedure "een vriendelijke medewerker belt me op" heb je als klant op voorhand totaal geen idee wanneer je modem online komt.
Dat je als klant geen idee hebt over de wachttijd vind ik zeer problematisch.
Een provider moet ook voorbereid zijn op duizenden aanvragen of een realtime modemswap bij een defect, anders neem je de "vrije" modemkeuze niet serieus.

Een hypothetische vraag: stel dat je Fritz!Box vandaag defect raakt door een blikseminslag. Hoe geraak je dan snel terug online?
Kan je nu meteen opnieuw de originele Telenet-modem aansluiten?

Goed, ik wacht wel op de officiële informatie over de procedure die tegen 1 november beschikbaar zal zijn.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 81 keer

Voor BASE werd dezelfde procedure blijkbaar ook al gepubliceerd.
Google naar "base eigen modem" leverde een overzichtelijk hekpdeskartikel op mét een link naar het registratieformier.
Lijken me exact dezelfde stappen...
philippe_d
Moderator
Moderator

Dank voor de link.

Heel waarschijnlijk wordt je dan opgebeld door dezelfde Telenet "technische back office" :wink:
Zal dat volgende week eens proberen bij een andere dochter die Base (internet-only) heeft
Verslag volgt dan in het Base vrije modem topic :-)

Toegevoegd na 1 uur 5 minuten 35 seconden:
remus schreef: 1 maand geledennet telefoon gehad van een vriendelijke Telenet werknemer, om 9u switch ik naar mijn eigen modem!! :banana:
Dat wil dus zeggen dat Telenet vandaag gestart is met het lanceren van het free modem process :beerchug: :-D
Hou ons op de hoogte

Toegevoegd na 5 minuten 28 seconden:
raf1 schreef: 1 maand geleden Met de procedure "een vriendelijke medewerker belt me op" heb je als klant op voorhand totaal geen idee wanneer je modem online komt.
Dat je als klant geen idee hebt over de wachttijd vind ik zeer problematisch.
BASE heeft het process al gepubliceerd (zie link vorige post).
De technieker belt je binnen de 5 werkdagen (nadat je het formulier stuurde) terug
Er wordt dan een moment afgesproken voor de swap (binnen kantooruren)
raf1 schreef: 1 maand geleden Een hypothetische vraag: stel dat je Fritz!Box vandaag defect raakt door een blikseminslag. Hoe geraak je dan snel terug online?
Kan je nu meteen opnieuw de originele Telenet-modem aansluiten?
Neen.
Hetzlefde process wordt doorlopen.
Er kunnen niet gelijktijdig 2 modems aangemeld staan op één klant (ik denk om te verwijden dat je de 2de modem bij de buren gebruikt :-D )

Toegevoegd na 2 minuten 22 seconden:
ITnetadmin schreef: 1 maand geleden Al direct een vraagje bij:
Wat als je telefonie niet via de TN modem wil, maar zelf een ATA box wil steken?
Ja, denk ik - op voorwaarde dat die ATA Box aan de specificaties voldoet die Telenet gepubliceerd heeft.
Met andere woorden: het moet een EMTA Modem zijn ...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 109 keer
Recent bedankt: 7 keer

Heb je de FB modem eens in bridge gezet met 2 routers er achter, krijgen ze elk een public IPv4 of slechts 1 ervan?
remus
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: 1 maand geleden Toegevoegd na 1 uur 5 minuten 35 seconden:
remus schreef: 1 maand geledennet telefoon gehad van een vriendelijke Telenet werknemer, om 9u switch ik naar mijn eigen modem!! :banana:
Dat wil dus zeggen dat Telenet vandaag gestart is met het lanceren van het free modem process :beerchug: :-D
Hou ons op de hoogte
Om 9:08 viel mijn internet weg en daarna mijn eigen modem geplaatst; opstart ging heel vlot en om 9u14 was ik terug online!
15 minuten later een sms van Telenet met de bevestiging van activatie.
Iets later belde de vriendelijke medewerker terug met de melding dat langs hun kant alles in orde was.
Ik was de eerste met dit type modem (Arris CM3500B)

enkele stats:
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator

raf1 schreef: 1 maand geleden Goed, ik wacht wel op de officiële informatie over de procedure die tegen 1 november beschikbaar zal zijn.
Telenet heeft zopas de procedure gepubliceerd.
De link blijft dezelfde: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... modem.html
Vanaf deze pagina kan je doorklikken naar:
  • het registratieformulier
  • de specificaties (voor de fabrikanten)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik vind het wel jammer dat het manueel is.
Een van de bedoelingen van vrije keuze was (althans voor mij) net om een reservetoestel standby te houden voor een quickswap.
Ze zouden toch moeten kunnen meerdere MACs actief houden, en de laatst gedectecteerde activeren en de andere deactiveren, automatisch?
Ook bij lijnstoringen zou je dan snel de geleverde TN modem moeten kunnen swappen om support te krijgen, en dan terug eruit halen.

Al bij al weer een gemiste kans, zou je denken.
Of beter: ze wilden wss zo weinig mogelijk energie en tijd steken in deze niche procedure, dus automatiseren was wss te duur.

philippe_d schreef: 1 maand geleden
ITnetadmin schreef: 1 maand geleden Al direct een vraagje bij:
Ja, denk ik - op voorwaarde dat die ATA Box aan de specificaties voldoet die Telenet gepubliceerd heeft.
Met andere woorden: het moet een EMTA Modem zijn ...
Ik neem aan dat dat deel is van de TN specs, dat het een EMTA moet zijn?
Want ik heb in een snelle search oude cisco ATAs gevonden die beweerden wel het NCS protocol te ondersteunen, en dat waren geen cable modems.

Een andere reden voor vrije keuze voor mij was dat ik dan de ATA via een VPN kon meenemen om dan op verplaatsing aan mijn vaste lijn te kunnen, zonder de analoge telefonie terug naar VOIP te moeten converteren.
Orange werkt, iirc, wel met ATA bakjes; maar hun telefonie setup is mss totaal apart van die van TN.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Helemaal akkoord, de activering van een modem die volledig "vrij" is, gebeurt volautomatisch en realtime.

Wholesale-klant Orange moet toch ook geen 5 werkdagen wachten om een modem bij een Orange-klant te vervangen op het coaxkabelnetwerk van Wyre?

De modemfabrikanten hebben ook uitdrukkelijk een webinterface, een API gevraagd.

Nu ben je bij Telenet/Base tot 5 werkdagen offline als je eigen modem kapot is.

Of zo'n prehistorische manuele procedure zelfs legaal is, daar heb ik mijn ernstige twijfels bij.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 149 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij Orange is het nog heel stil . Ik hoop dat ze zich aan de datum van 1 november houden, maar gezien dat verlofdag is en dan een weekend volgt, kun je er al vanuit gaan dat het niet voor deze week gaat zijn.
Goed trouwens om te weten dat Telenet wel al aan de nieuwe eisen voldoet, dan kan ik eventueel volgende week al van provider wisselen 😈.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

We gaan niet teveel naar Orange afwijken, maar iirc hebben zij gesteld dat ze stipt op 1 november online zullen komen hiermee.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 938 keer
Bedankt: 610 keer
Recent bedankt: 16 keer

Laten we misschien ook nog even afwachten hoe deze processen gaan evolueren. Het is uiteindelijk iets relatief "nieuw", en afhankelijk van de interesse van de klanten + de ervaringen die ook de providers zullen verkrijgen gaat dit proces geoptimaliseerd worden als het teveel tijd kost voor de providers.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Dit is niet nieuw, dit is een beslissing over "open internettoegang" van 25 november 2015 die nu pas door België wordt uitgevoerd:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32015R2120

We zullen inderdaad zien hoe andere providers de vrije modemkeuze aanpakken...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Laat ons duidelijk stellen dat die wel nieuw is, he.
Bedrijven die zich niet vrijwillig willen open stellen, gaan dat zeker niet preventief doen zolang er geen stok in het spel is.
Ze zullen dus pas begonnen zijn hieraan toen Belgie dat besluit omzette in wetgeving.
Maar we gaan dit topic technisch houden.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Dit is niet nieuw: viewtopic.php?t=44455
Laatst gewijzigd door raf1 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 149 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die wetgeving is wel van een jaar geleden, tijd genoeg om de implementatie te regelen.
Ik heb ook een Fritzbox 6660 Cable klaarstaan om als modem te dienen. Kan dit in dit topic (topictitel gaat over de Fritzbox 6660) of toch een apart Orange met de Fritzbox 6660 topic maken?

Edit: ah, wacht, ik zie nu net dat dit topic onder Telenet staat. Ok, ik weet wat te doen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Het kan mss nuttig zijn om een apart topic te maken met de trials en tribulations van deze box te gebruiken bij Orange?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 1 maand geleden Wholesale-klant Orange moet toch ook geen 5 werkdagen wachten om een modem bij een Orange-klant te vervangen op het coaxkabelnetwerk van Wyre?
Toch wel, indien er manuele interventie vereist is.
Heb al meegemaakt dat bij overschakeling (van op afstand, zelfde modem) van Hey->Orange het mis ging met de modem activatie/overzet (geen internet meer dus) en de uitleg van Orange aan de lijn was "is probleem in systeem Telenet, we hebben de vraag om dit in orde te maken doorgestuurd en ze hebben 5 werkdagen de tijd op dit op te lossen"

Added in 1 hour 22 minutes 25 seconds:
remus schreef: 1 maand geledenArris CM3500B
philippe_d schreef: 1 maand geledenFritz!Box 6660 Cable
Hebben jullie 'm ook al in bridge gezet en gezien of je 2 (of meer) routers er achter kan gebruiken die elks een public IPv4 IPs krijgen?
... net zoals bij de TN modem-only (CV7160E), en de Orange D3.0 Siligence mogelijk is?
philippe_d
Moderator
Moderator

splinterbyte schreef: 1 maand geleden Hebben jullie 'm ook al in bridge gezet en gezien of je 2 (of meer) routers er achter kan gebruiken die elks een public IPv4 IPs krijgen?
Voor zover ik weet is er geen instelling in F!Box web interface om bepaalde poorten of MAC adressen (passtrough) in bridge te zetten ...
Zelf "foefelen" met de config file vind ik te riskant ...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef: 1 maand geleden Voor zover ik weet is er geen instelling in F!Box web interface om bepaalde poorten of MAC adressen (passtrough) in bridge te zetten ...
We gaan wss iemand nodig hebben die een echte pure modem installeert, om dit te testen.
Het is wel een interessante vraag, want ik gebruik ook regelmatig meer dan 1 publiek IP achter mijn modem only.
remus
Pro Member
Pro Member

ITnetadmin schreef: 1 maand geleden
philippe_d schreef: 1 maand geleden Voor zover ik weet is er geen instelling in F!Box web interface om bepaalde poorten of MAC adressen (passtrough) in bridge te zetten ...
We gaan wss iemand nodig hebben die een echte pure modem installeert, om dit te testen.
Het is wel een interessante vraag, want ik gebruik ook regelmatig meer dan 1 publiek IP achter mijn modem only.
De Arris CM3500B die ik actief heb is een pure modem; ik kan dit ten vroegste zondag eens testen om te zien hoeveel publieke ip's ik hier kan krijgen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

remus schreef: 1 maand geleden De Arris CM3500B die ik actief heb is een pure modem; ik kan dit ten vroegste zondag eens testen om te zien hoeveel publieke ip's ik hier kan krijgen.
We wachten met ongeduld :-)
remus
Pro Member
Pro Member

ITnetadmin schreef: 1 maand geleden
remus schreef: 1 maand geleden De Arris CM3500B die ik actief heb is een pure modem; ik kan dit ten vroegste zondag eens testen om te zien hoeveel publieke ip's ik hier kan krijgen.
We wachten met ongeduld :-)
Net even getest; ik krijg 4 publieke ipv4 adressen achter mijn modem.
devilkin
Administrator
Administrator

Kijk, dit is nu een *goeie* reden om een eigen modem te kiezen :)
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 282 keer
Bedankt: 662 keer
Recent bedankt: 5 keer

philippe_d schreef: 1 maand geleden Als je Telenet klant bent met vaste telefonie (vb One/OneUp) en je vraagt een modemswap naar de Fritz!Box, dan wordt alléén de internet toegang omgezet.
De vaste telefoon blijft echter actief op de Telenet modem. Dan heb je wel een NIU nodig waarop 2 modems kunnen aangesloten worden.
Hiervoor moet een afspraak ingeboekt worden met een technieker (tip: afspraak kan vastgelegd worden tijdens het terugbelmoment van de Back Office).
't Was te denken dat ze er alles aan doen om toch zeker geen service te leveren. :twisted:
Stel je voor dat ze doen wat de klant verwacht en niet het strikt wettelijke minimum. :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator

philippe_d schreef: 1 maand geleden De vaste telefoon blijft echter actief op de Telenet modem. Dan heb je wel een NIU nodig waarop 2 modems kunnen aangesloten worden.
Als je 2 modems wilt aansluiten (eigen modem voor Internnet Telenet modem voor telefoon), dan moet je officiëel een een NIU hebben met 2 CM aansluitingen. Deze wordt geplaatst op aanvraag door een technieker.
Ik heb het voorlopig zo opgelost:
-
IMG_20241031_133220.jpg
-
Een coax T-stuk direct op de CM uitgang.
Dat is niet ideaal :
  • mogelijkheid van ingress op het signaal (indien niet goed gedaan).
    In mijn geval is er geen extra kabel, het (afgeschermd) T-stuk zit direct op de NIU.
  • mogelijkheid van signaal verzwakking.
    Ik zie inderdaad dat het Docsis signaal ca 5dB zwakker wordt, maar tot nu toe geen aanleiding voor een slechtere verbinding.
Een NIU met 2 CM uitgangen (beide versterkt met +4dB) is naturlijk wel de enige correcte oplossing.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 567 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik veronderstel dat vaste telefonie op eigen modem geen probleem is als die modem wel de nodige protocollen ondersteunt (en zo zijn er wel te vinden)?

Of denkt Telenet dat de vrije keuze enkel geldt voor het internetabonnement en niet het telefonieabonnement dat er administratief los van staat hoewel het ook gewoon over internet werkt. Want ja, dat is dan nog eens een reden te meer om over te schakelen naar een andere VoIP provider natuurlijk.
philippe_d schreef: 1 maand geleden Een coax T-stuk direct op de CM uitgang.
Dat is niet ideaal
Ik zie inderdaad al meerdere Telenet-technici steigeren als ze dat zouden zien. Subcontractors misschien niet. Zou ik wel weghalen als er uiteindelijk iemand komt voor de tweede NIU (voor die aankomt).
devilkin
Administrator
Administrator

Zoals ook @philippe_d al had aangegeven in zijn post, en ook te lezen is op de specificatiepagina van telenet
(https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... modem.html) is telefonie ook ondersteund mits je de juiste hardware hebt (met ondersteuning van de correcte protocollen).
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 111 keer

Stond er op die Telenet link al een lijst met modems?
Ik zie "Mogelijke eigen modems".
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De lijst met compatibele modems op de website van Telenet zijn modems die gecertificeerd zijn voor EuroDOCSIS 3.0 en DOCSIS 3.1.
Je kan een identieke lijst opmaken vanuit de "Certified and Qualified Devices" op https://www.cablelabs.com/certification Je moet dan filteren op "Spec Combo Certified As" met "E-D3.0,D3.1".
(Andere modems die niet in deze lijst staan kunnen mogelijks ook werken, maar dan moet je zelf wel alle specificaties controleren of vertrouwen op de fabrikant die de compatibiliteit met EuroDOCSIS 3.0 en DOCSIS 3.1 verzekert.)

Om ook vaste Telenet telefonie te kunnen gebruiken moet je modem daarnaast ook Packetcable 1.5 ondersteunen. Daarvoor kan je best nog eens de specificaties bij de fabrikant checken. Uit de bovenstaande lijst kan ik niet opmaken of deze modems ook Packetcable 1.5 ondersteunen.

Maar vermoedelijk zullen de modems die Packetcable 1.5 ondersteunen het digitale signaal steeds omzetten naar PSTN en afleveren op een eigen RJ-11-poort. Dus voor jou als eindgebruiker zal het nooit VoIP zijn dat je op je thuisnetwerk met standaard VoIP-telefoons kan gebruiken.

Je Telenet-telefoonnummer porteren naar een andere VoIP-provider die op basis van het SIP-protocol werkt, is eigenlijk een no-brainer wanneer je een Fritz!Box zou gebruiken die sowieso Packetcable 1.5 niet ondersteunt.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 1 maand geleden Ik zie inderdaad al meerdere Telenet-technici steigeren als ze dat zouden zien.
Ze hebben dergelijke splitters nogtans zelf geinstalleerd (tenminste vroeger), heb ik ooit gezien in een kantoor waar ze 2 Telenet modems hadden hangen op 1 NIU daarmee.
raf1 schreef: 1 maand geleden zal het nooit VoIP zijn
Tenzij er een Fritz!Box is die dat protocol aankan, die hebben SIP functies en soms een VoIP server ingebouwd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ja, het lijkt mij ook interessant om het signaal te kunnen opvangen op een VOIP bakje of telefoon rechtstreeks, ipv met een ATA converter te moeten werken; of op een ATA converter die op ethernet hangt.
Ook leuk om dan portable te zijn, al dan niet met VPN tunnel.
philippe_d
Moderator
Moderator

raf1 schreef: 1 maand geleden Je Telenet-telefoonnummer porteren naar een andere VoIP-provider die op basis van het SIP-protocol werkt, is eigenlijk een no-brainer wanneer je een Fritz!Box zou gebruiken die sowieso Packetcable 1.5 niet ondersteunt.
Ja, technisch gezien zijn er alterantieven.
Maar iemand met een One/OneUp abonnement krijgt de vaste lijn gratis, inclusief alle (binnenlandse) gesprekken.
De case die beschreven wordt in de Openings post is bij mijn dochter in Gent.
Gezien de FritzBox Cable geen ingang heeft voor analoge telefoon, kan ik deze opstelling dus niet gebruiken.

Volgende week swap ik internet terug naar de Telenet modem (CV8560E), met daarachter een Fritz!Box 7590 als router.
Hierop kan ik dan de Telenet vaste lijn terug aansluiten (en verder als VoIP verdelen op het thuisnetwerk).

Via een LAN-LAN VPN wordt deze lijn gebruikt op 2 locaties (de 2de locatie met een data SIM) :wink: .

Deze Fritz!Box Cable zal dan verhuizen naar een andere dochter die een BASE (internet-only abonnement heeft).
Op die manier kan ik beide providers eens testen :-)

Toegevoegd na 6 minuten 44 seconden:
CCatalyst schreef: 1 maand geleden
philippe_d schreef: 1 maand geleden Een coax T-stuk direct op de CM uitgang.
Dat is niet ideaal
Ik zie inderdaad al meerdere Telenet-technici steigeren als ze dat zouden zien. Subcontractors misschien niet. Zou ik wel weghalen als er uiteindelijk iemand komt voor de tweede NIU (voor die aankomt).
In principe behoort alles wat achter de NIU aangesloten wordt, tot de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker (BIPT definitie "toegangspunt").
Zolang ik geen storingen veroorzaak op het Telenet netwerk (ingress) is er niets aan de hand :wink:
Het was dan ook een tijdelijke set-up :-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Kan je trouwens zo'n Fritzbox volledig in bridge gooien, zodat ie puur als modem werkt?
philippe_d
Moderator
Moderator

Neen ...
Toch niet via de web interfaces ...
Skoop
Starter
Starter

Remus

Ik ben zelf op zoek naar een degelijke modem only maar kan geen toestellen vinden in de vrije verkoop met een broadcom chip. De CM3500B heeft een puma7 als ik me niet vergis. Zou je eens willen testen of deze last heeft van het puma 6 probleem.

http://www.dslreports.com/tools/puma6

Bedankt
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”