HGW en Mikrotik RB3011

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ddaenen1
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2012, 09:41

Ik ben recentelijk overgestapt van een consumer router (Asus RT-AC88u) naar een apart router (Mikrotik RB3011) samen met een managed switch (Netgear GS724T) en 3 AP's. Alles werkt snel en stabiel maar het enige wat ik niet aan het werk krijg is IPv6. Niet dat ik daar veel last van heb maar het stoort mij toch. Ik heb al uren besteed aan lezen over het topic en verschillende forum tips geprobeerd en ook ge-experimenteerd op de RB2011 die ik in reserve heb maar zonder resultaat. Op de Asus had ik IPv6 op "passthrough" staan en alle aangesloten apparaten hun IPv6 waarschijnlijk direct van de HGW kregen.

Heeft er iemand dit al succesvol voor elkaar gekregen of werkt het gewoon niet met een HGW?
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Ik vermoed dat je met HGW, telenet HomeGateWay bedoeld. Zet zeker ook ipv6 aan in de mikrotik, onder packages. Deze is by default disabled.

Je kan van de homegateway een /60 via DHCPv6-PD krijgen, ECHTER is deze bugged (Is geweten bug, ligt bij vendor HGW) en daardoor niet officiel.

De HGW zal deze prefix pas na een DHCPv6 renew request naar je mikrotik routen. Los dit op door een script toe te voegen aan de interface / dhcpv6 client. Bij iedere dhcp request even slapen en dan een renew automatisch laten doen. Ik heb er nu geen nood meer aan, maar op https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=117501 heb ik dit al eens besproken.

Heb onderstaande snippet nog gevonden in een oude config. Het kan zijn dat `dhcp-client release` `dhcp-client renew` moet zijn.

Code: Selecteer alles

/ipv6 dhcp-client
add add-default-route=yes interface=ether1 pool-name=pool-tn prefix-hint=::/60 request=address,prefix script=":delay 10\
    \n:local interfaceName [/interface get \$interface name];\
    \n:local localAddr \$\"local-address\";\
    \n:local remoteAddr \$\"remote-address\";\
    \n:log info \"iov6 buggy fix: \$interfaceName local address: \$localAddr remote address: \$remoteAddr\";\
    \n/ipv6 dhcp-client release [find interface=\$interfaceName];" use-peer-dns=no
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”