Ipv6 op komst ? -> optie : Vertaling van IP-adres

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Zou Belgacom rustig beginnen ipv6 icm carrier grade nat gaan implementeren.

Bij beschikbare internet opties @ e-services :

Vertaling van IP-adres
Gratis abbonement

Uw internetaansluiting heeft een publieke IPv4 adres.


---

Ik zie nu ook een optie : Fon Plus

Met Fon Plus kunnen meerdere personen tegelijk gebruik maken van uw Wi-Fi Fon Spot. Door meer bandbreedte ter beschikking te stellen aan uw klanten, leveranciers,& wordt het aantal simultane surfers uitgebreid tot 10 gebruikers.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

enerzijds denk ik gewoon dat het MISSCHIEN een aanpassing in e-services is voor ooit dat te doen.

maar op dit moment is het wat anders:

"Uw internetaansluiting werkt met een privaat IPv4 adres, dat in het Belgacom-netwerk vertaald wordt naar een publiek IPv4 adres."

dus belgacom wil in feite besparen op ip adressen ipv je een ipv6 te geven :)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ja dat punt komt er ooit zeker. En de oplossing daarvoor is gevonden in CGN icm ipv6 zodat je de ipv4 only wereld ook nog kan bereiken.

Ik wil natuurlijk mijn ipv4 behouden, maar aangezien je bij edpnet nu al ipv6 kan aanzetten op de vdsl2 verbindingen vraag ik me af of Belgacom nu ook eindelijk native dual stack gaat beginnen aanbieden, het wordt rustig aan tijd.

Ik heb al 10 jaar ipv via www.sixxs.net maar native is altijd leuker :-).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

als ik nog een stapje verder ga in de bestelprocedure:
Vertaling van IP-adres
Uw internetaansluiting werkt met een privaat IPv4 adres, dat in het Belgacom-netwerk vertaald wordt naar een publiek IPv4 adres.< /br>< /br>Belgacom raadt aan om deze instelling niet te wijzigen tenzij werkelijk vereist.

EDIT: en bij het bevestigen
Geachte gebruiker, wegens een technisch probleem is het momenteel niet mogelijk om deze toepassing te raadplegen. Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
volgens mij zijn ze op production servers aan het experimenteren :)
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Dat lijkt mij eerder dat ze op grote schaal NAT aan het implementeren zijn. Te weinig IPv4 adressen gekocht? :-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
bluezy
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2010, 14:34
Bedankt: 7 keer

Dual stack is geen oplossing voor carrier grade NAT - je hebt namelijk nog altijd een IPv4 adres nodig (iedereen vergeet dat blijkbaar). In de praktijk zal NAT onvermijdelijk blijven voor de meeste klanten (lees: als je het niet wil, zal het geld kosten). Al dan niet in combinatie met een aantal extra vertaal stappen (DS-lite bv of NAT64).
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

je hebt je 10/8 die je per service node kan deployen en die kan je kleiner maken, dus geen issue.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

10/8 zijn toch geen publieke adressen, dus inderdaad NAT? Ik bedoelde dat de publieke IPv4 adressen (die je normaal rechtstreeks krijgt) die Belgacom heeft aan het opraken zijn. Of wat is je punt juist?
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Mathy, dat was al reactie op buezy, bij CGN heb je idd nog een ipv4 adres nodig maar dat kan prive zijn.

Op zich denk ik dat BGC nog veel adressen heeft, als je de ripe allocaties ziet, en bv het feit dat Proximus op 3G nog public ip's gebruikt, terwijl de andere operators daar al heel lang CGN doen.
bluezy
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2010, 14:34
Bedankt: 7 keer

Tom, die 10/8 die je bedoeld is een intern IPv4 address. Bij Carrier Grade NAT heb je nog steeds een extern IPv4 adres nodig, en dat moet publiek zijn. Het is wel waar dat dit adres gedeeld wordt met een groot aantal gebruikers (een 1000 tal per extern ipaddress of zo), maar zelfs dan heb je nog zeer grote aantallen ipaddressen nodig. Wegens het stilaan accuut tekort aan ipaddressen in Azië, begint het al moeilijk te worden om een ISP op te richten, zelfs als je CGN gebruikt. Sommige klanten krijgen er sneller subscribers bij, dan ze ipaddressen kunnen verzamelen.

Er zijn ondertussen ook al ISP's die zelfs niet meer genoeg hebben aan een 10.0.0.0/8 voor hun interne ipaddressen (meer dan 16 miljoen klanten ja). Ze moeten ofwel hun netwerk in stukken opdelen, DS-Lite gebruiken (enkel IPv6 op het interne netwerk, ofwel zoiets als l2aware NAT gebruiken (waarbij al je klanten 1 enkel ipaddress kunnen delen, en enkel onderscheiden worden door hun mac address).

Ik wil maar zeggen, het gebruik van dual stack IPv4/IPv6 is zeker niet het wondermiddel dat men ervan denkt. Carrier Grade NAT zal noodzakelijk blijven. Het zal ook niet meer zo lang duren eer je services zal tegenkomen die enkel op IPv6 bereikbaar zijn.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Op het franstalige forum adsl-bc.org zijn mensen die blijkbaar in een CGN vallen : http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php? ... 81#1278381

Een user die hete per ongeluk aanzette: http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?t=82540
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

CGN is inderdaad al actief voor sommigen. De range is 10.71.x.y

Mischien is dat in het kader van een bepaalde test.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Het gebeurt blijkbaar heel stilletjes ;)

De range die ervoor voorzien is is idd 100.64.0.0/10 , alhoewel een provider ook 10/8 te kunnen gebruiken maar dat gebruikt Belgacom al voor de decoders.
7. IANA Considerations

IANA has recorded the allocation of an IPv4 /10 for use as Shared
Address Space.

The Shared Address Space address range is 100.64.0.0/10.
Bron : http://tools.ietf.org/html/rfc6598

Hopelijk komt er dan toch een optie om een public ip te forceren zonder gekke kosten.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Het moest ervan komen zeker...
Op 't mobiele netwerk was dit al een tijdje zo.

Mag nu gaan VPN'en :(
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik hoop / denk wel dat er een optie zal blijven tot een publiek ip, waarschijnlijk kan dit goed werken voor een heel groot deel van de klanten die geen enkele dienst gebruiken waarvoor ze poorten forwarden.

Op mobiele netwerken zie ik dat mobistar / base nat doen, en bij proximus krijg ik tot op vandaag nog altijd een publiek ip, maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Ik begrijp het veel meer daar om CGN te gaan doen, meeste mobiele devices zijn altijd client en hebben bijna nooit een server rol.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

great....

tot nu was het betalen voor fixed ip en anders dynamic...
binnenkort mogen we betalen voor een dynamic ip ipv een private, ik zie ze het echt nog flikken
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

^ +1 :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Splitter schreef: tot nu was het betalen voor fixed ip en anders dynamic...
binnenkort mogen we betalen voor een dynamic ip ipv een private, ik zie ze het echt nog flikken
Dat denk ik niet.
Maar zoals ze het nu doen met de poorten die je via e-services kan openen:
  • standard staan die poorten dicht.
  • de klant kan zelf via e-servcies gratis zijn profiel wijzigen.
Ze zouden dus iedereen standard op CGNAT kunnen zetten, maar de mogelijkheid kunnen bieden aan de klant om (gratis) te opteren voor een publiek IP.
Als 80pct hierop niet reageert, hebben ze hun doel méér dan bereikt, en krijgen ze een paar miljoen IP4's terug.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik gok hetzelfde als philippe_d gezien de manier van poort 80 etc uiteindelijk toendertijd het doel wat men wou bereiken bereikt heeft, de optie was er trouwens, de omgekeerde dan toch, zie het begin van dit topic.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik zou zeggen dat ze die abo's dan ook 10 euro of meer, goedkoper maken !
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Hebben ze het bij Base ook gedaan of zo ? Geef me eens een reden waarom het goedkoper zou moeten zijn ?
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Om dat het dan geen volwaardig internet is dat waarschijnlijk wel wat problemen zal mee brengen als iemand wat meer wil doen dat wat door de overheid goedgekeurde websitejes.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Als een publiek IP-adres een betalende optie wordt bij Belgacom, twijfel ik geen moment en stap ik daar op. Zelfs als het een opt-out is (en je dus alsnog een publiek IP-adres kan aanzetten via de e-services), twijfel ik om op te stappen. Er is werkelijk geen enkel voordeel voor de klant bij CGN, enkel (enorme) nadelen.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Ze moeten iets doen natuurlijk als ze zonder IP's komen te zitten. Lijkt me normaal.
Als ze via eServices de keuze geven om het aan te zetten, zal bijna niemand dat doen (waarom ook). Zeker de mensen die er minst last van zouden hebben (leken), zullen dat nooit aanzetten. Dus het lijkt me logisch dat ze gewoon iedereen aanzetten, en degene die last hebben, kunnen het desgewenst uitzetten via eServices. Lijkt me echt geen probleem.

Wat ik me wel afvraag is wat ze doen van monitoring. Wat als er misbruik is via het publiek IP die ook jij had op een bepaald moment. Wie heeft dan dat misbruik gepleegd? Als ze dat willen weten, moeten ze elke connectie loggen, en dat lijkt me onmogelijk?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Dat ze CGN aanzetten op het mobiele netwerk, is geen probleem (daar krijg je momenteel echter nog steeds een publiek ipv4 adres). Maar hoeveel mensen gebruiken geen Xbox/PS3 of NAS die ze willen benaderen? Iedereen stilletjes overschakelen op CGN en de optie geven om het via de e-services uit te schakelen vind ik geen oplossing.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Daarover wordt nagedacht, er zijn al CGN systemen die een soort NAT logging voorzien, maar dat lijkt me een van de grootste technische en non-technische uitdagen van LSN/CGN.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

konda schreef:Om dat het dan geen volwaardig internet is dat waarschijnlijk wel wat problemen zal mee brengen als iemand wat meer wil doen dat wat door de overheid goedgekeurde websitejes.
Sorry, maar je hebt het volledig verkeerd. Ik zal morgen posten waarom CGN nodig is tijdens de transitie van IPV4 naar IPV6.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Waarom niet nu? Ik ben wel benieuwd naar de argumentatie, native IPv6 kan perfect zonder de uitrol van CGN (zie o.a. EDPnet). Ik heb inmiddels ook @belgacom_eva_NL eens gevraagd of ze wat meer uitleg kan geven, er is momenteel enorme onduidelijkheid, maar blijkbaar is men in andere delen van het land al actief bezig met de uitrol (zie ADSL-BC).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

dupondje schreef:Ze moeten iets doen natuurlijk als ze zonder IP's komen te zitten. Lijkt me normaal.
Als ze via eServices de keuze geven om het aan te zetten, zal bijna niemand dat doen (waarom ook). Zeker de mensen die er minst last van zouden hebben (leken), zullen dat nooit aanzetten. Dus het lijkt me logisch dat ze gewoon iedereen aanzetten, en degene die last hebben, kunnen het desgewenst uitzetten via eServices. Lijkt me echt geen probleem.

Wat ik me wel afvraag is wat ze doen van monitoring. Wat als er misbruik is via het publiek IP die ook jij had op een bepaald moment. Wie heeft dan dat misbruik gepleegd? Als ze dat willen weten, moeten ze elke connectie loggen, en dat lijkt me onmogelijk?
er is een oplossing overstappen op ipv6 dit hebben alle isp zelf gezocht, er is al jaren geroepen dat deze dagen zullen komen, .. toch vonden deze het nodig om dit te negeren.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Petervanakelyen schreef:Waarom niet nu? Ik ben wel benieuwd naar de argumentatie, native IPv6 kan perfect zonder de uitrol van CGN (zie o.a. EDPnet)
Native IPv6 kan helemaal niet perfect uitgerold worden, EDPnet gebruikt IPv4/IPv6 dual stack. Reden ? Als je alléén een native IPv6 adres zou krijgen, kun je maar terecht bij 1 % van alle websites ter wereld ! Kijk hier maar eens !!

Als het ooit nodig is van een IPv4 address (via CGN) te geven aan een klant zal die ook een publiek IPv6 adres krijgen. CGN zal je dan wel in eService kunnen uitzetten, want zaken zoals dyndns en het forwarden van TCP en UDP zal dan niet meer lukken. Voor VOIP anderzijds is er geen probleem want die zit in een andere IP range.

Ik hoop dat de onduidelijkheid hierbij van de baan is. Het gissen en verkeerde conclusies trekken moge hierbij ook wel stoppen.

PS: hadden ze de webservers wereldwijd al vroeger laten werken met IPv6 dan hadden de telco's nu geen toeren moeten uithalen :angel:
Laatst gewijzigd door vuurvos 27 feb 2013, 00:08, in totaal 4 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waren de telco's vroeger begonnen met (dualstack) ipv6 uit te delen naar de klanten, dan moesten de hostingbedrijven nu geen toeren uitsteken :p
Het is een kip-of-ei verhaaltje. Really! :)

Vergeet niet dat webhosters afhangen van - juist ja - isp's! Ik ken iemand die nu in de situatie zit dat hij ipv6 space heeft (ik dacht een /29 zelfs!) maar die niet kan announcen omdat het datacenter waar het bedrijf actief is dit nog niet aanbied in zijn mix! Terwijl de carriers van dit datacenter dit wel allemaal ondersteunen. Het moet gewoon dus maar in de routers ingeklopt worden en het werkt. Maar neen, gebeurd niet. En in dit voorbeeld is het datacenter weldegelijk een ISP - Internet Service Provider!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Het is in ieder geval een gedeelde schuld :wink:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

100% mee eens! Ken namelijk ook bedrijven die een ipv6 range toegekend hebben gekregen van hun ISP en die daar niks mee doen... Gewoon laten links liggen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

vuurvos schreef: CGN zal je dan wel in eService kunnen uitzetten, want zaken zoals dyndns en het forwarden van TCP en UDP zal dan niet meer lukken. Voor VOIP anderzijds is er geen probleem want die zit in een andere IP range.
Je bedoelt: voor klanten die VoIP van Belgacom hebben (-Talk) is er geen probleem (VLAN20).

Klanten die VoIP gebruiken via Internet (de meerderheid van de VoIP gebruikers) zullen hiervan waarschijnlijk wel hinder ondervinden voor inkomende gesprekken, want VoIP achter een NAT is niet altijd zo vanzelfsprekend.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Inderdaad, voor i-Talk of I-office van of via BGC geen probleem, maar zo goed als zeker wél voor klanten die VoIP gebruiken via Internet.

PS: wat CGN betreft is het goed om te weten dat de Belgacom groep, zijnde BGC, Scarlet, BICS, Telindus en Proximus nog zeer grote IPv4 blokken hebben aangekocht bij de RIPE zodanig dat de groep het nog geruime tijd kan stellen met IPv4 only.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goh wat mij betreft mogen ze de ranges van Proxivogel wel gebruiken voor andere doeleinden en daar iedereen een NAT adres geven zoals Base en Mobistar doen. Ik zie mij niet direct een server draaien op mijn Android GSM of zo :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

't Kan wel dat mensen een 3G stickje gebruiken met SIM kaart op hun router als backup toegang, hé Krisken. 8)
Dan hangt er een heel netwerkje aan zo'n SIM kaartje...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat kan inderdaad, maar ook dat gaat prima met NAT. Of ga je op een 3G stickje servers draaien :p

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Niet erop maar erachter. :wink:
Bijvoorbeeld een sshd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dan heb je pech :p

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”