EV’s hoge return waarde valt te bezien?

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Philiper
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

SpecialK schreef:
Het enige probleem is dat het vandaag een beetje gokken is hoeveel een EV binnen 7 jaar nog waard is. Als je de wagen leased dan betekent dat in feite dat de leasingmaatschappij in jouw plaats gokt.

Das nu in het algemeen zo als je een ICE wagen koopt weet je dat op dit moment ook niet + wat de overheid nog allemaal gaat uitsteken :-D
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sasuke schreef:
sky schreef:Misschien heb je gemist dat mijn data van een autoreview komt en ook niet van de constructeur ;-)
Met een massa test van verschillende auto's aan 100 en 130km/u

als je een EV zal je idd niet aan 130km/u rijden. Dan geraak je nergens (om te overdrijven)

leesvoer.
https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test
Een ICE die 100km tegen 130km/h kan rijden aan een verbruik van 5,6l ?? straf ... maar kom, zelfs al is dat juist ... 2,5 EUR/100km is toch niet 'een beetje' goedkoper hé ... das 500 EUR op jaarbasis (20000km) en dan moet je daar nog het verschil in onderhoud/slijtage bijrekenen.

Toegegeven ... zoals ik al eerder zei, voor de prijs moet een particulier echt gene EV kopen vandaag. Leasen, das iets anders ... (ook particulier).
Ik kan verkeerd zijn, maar de meeste fabrikanten of toch een aantal geven 8 jaar garantie op de batterij.

Een leasing zal misschien na 4 jaar een hogere restwaarde krijgen voor zijn EV dan een ICE,
maar ik zou als particulier toch momenteel niet graag een EV kopen met een batterij van 7 of 8 jaar oud.

Ik rijd vooral autostrade km in het weekend, dus geen file (werken doe ik met de trein), ik rijd dus meestal met de snelheidsbegrenzer op 126km/u
Mijn verbruik zit aan 5.4 - 5.5, en ik rijd met een VW Touran, nu niet de meest gestroomlijnde wagen.

Dus 500€ per jaar x 10 jaar = 5000€ minder verbruikskosten dan een ICE, maar je betaalt er 20.000€ meer voor. (Touran of Grand Senic VS ID4)
Blijft dus nog 15.000€ voor onderhoud, .....

Of ga ik tekort door de bocht :-D
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als ik zie hoeveel een Tesla van 7 jaar nog kost, dan zou ik mij voor die waardevermindering geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

nee, totaal niet ... daarom dat ik toch zeg dat je als particulier geen EV moet kopen voor de prijs ? Een lease maakt dat verschil wel goed.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Sinna schreef:
krisken schreef:Nu nog wel. We zitten ook nog maar in het beginstadium van EV's. Je weet net zo goed als ik dat er daar ook oplossingen voor in de maak zijn. Terwijl ik dat "lang wachten" net positief vind naar verkeersveiligheid toe maar soit.
Sorry, maar eerlijk: welke oplossingen?
Ik zie op dit moment eigenlijk enkel heil in waterstof als energiedrager al is de energiedichtheid ervan minder.
Er wordt m.i. veel te hard ingezet op elektrificatie terwijl het nu al langs alle kanten duidelijk is dat het net dat niet zal kunnen trekken.
Maar ik ben misschien te kortzichtig...
Waterstof is zeker een oplossing (ben ikzelf enorme voorstander van overigens), maar de batterijtechnologie is er ook steeds meer op vooruit aan het gaan alsook de manieren van snelladen. En dan zijn er fabrikanten die bezig zijn met een systeem om de batterij als geheel uit je wagen te halen en er een andere in te steken. Iedereen spreekt steeds meer dat het net dit niet kan trekken, maar wat doen we dan met alle straatverlichting continu? We zijn alles aan het omzetten naar LED licht met bewegingsmelders (die zeer goed werken overigens), dus we besparen bakken energie op dat punt alleen al tegenover pakweg 10 jaar terug.
sky schreef: Toen we in de zomer aan zee waren zag je dat de 3 laadpalen die er staan, continue bezet waren.
Auto’s die aan het laden waren, auto’s die al lang klaar waren met laden.
Zo een egoïsten heb je helaas ook. Of EV's die de kabel er in steken en doen of ze laden, maar gewoon goedkoop willen parkeren. Tijd dat er (net zoals bij Tesla) boetes of extra bedragen aangerekend worden voor dergelijk gedrag.
Bababa schreef:
heist_175 schreef:Vergeet niet naar TCO te kijken.
Thuis opladen van een EV is véél goedkoper dan tanken van een ICE. Al helemaal als de elektriciteit van overschot-PV is (die anders toch maar op het net wordt gedumpt).
Fake news, aan normale prijzen is het een beetje goedkoper, maar niet zoveel.
20kWh/100 km x 31 cent/kWh = €6.2/100km
5.5l/100 km x €1.6/l = €8.8/100km voor diesel

Als je rekent aan de huidige 40-45 cent/kWh, is EV zelfs niet goedkoper. Met valse feiten kan je alles bewijzen.
Bereken nu ook eens het onderhoud van de wagen, taksen, belastingen etc er bij?
Dizzy schreef: Uiteraard gaat er meer aandacht naar een brandende EV, zeker als die een dag moet ondergedompeld worden in een container of anders onblusbaar is. Dat is veel spectaculairder en dus betere clickbait. Het probleem is echter wel reëel en vormt discussiestof in België en buitenland. Als een huis afbrandt door een step die aan het opladen was dan komt dat OOK in de media.
Een huis kan afbranden door een step die aan het opladen is. Maar ook door een roker die met een sigaret in bed stapt. Of door een GSM of tablet die aan het laden is op een goedkope Chinese voeding. Tal van redenen dus. Dus de vraag is of het "probleem" wel bestaat. Ja, er zijn EV's in de fik gegaan en ja je moet die onderdompelen. Maar dat is ook al gebeurd bij ICE wagens (denk maar eens aan 20 jaar geleden al die getunede wagens waar men zat aan te sleutelen, vol met lichtjes die plek ductape aan elkaar hingen).
Dizzy schreef: Dat VW vooral topmodellen biedt is niet door de hoge vraag want dan zagen we er wel meer rijden dan nu het geval is maar door het feit dat men daarop een hogere marge kan halen. Indien de vraag echt hoog was dan hadden de constructeurs nu WEL modellen die de grote massa kan en wil betalen.
Laten we beginnen met het feit dat de goedkopere wagens al lang uitverkocht zijn en de duurdere wagens blijven staan. Er komen amper nog wagens binnen dankzij de componentencrisis, garages moeten dus echt hun eigen stock aanspreken. En dat zijn veelal duurdere wagens (vooral voor leasing bedoeld)
Dizzy schreef: Het probleem is inderdaad dat dat laden langer duurt, je neemt dus niet enkel plaats in maar dat ook voor langere tijd. Combineer dat met time is money en het feit dat niemand nog tijd heeft en een volgebouwd land met amper ruimte en het wordt mooi.
Als je wat goed oplet moet je eigenlijk amper laden om er op te wachten. Als EV rijder ga je altijd laden wanneer je kan. Consequent. Als ik ga werken (Oudenaarde, Deinze, Brakel, Zottegem) is er altijd een laadpaal in de buurt waar mijn wagen dan aan hangt tot die vol is. Daarna haal ik die netjes weg. Het is maar pas als ik een wat langere trip heb gedaan (en dat gebeurd wel eens per week) en ik met minder dan 20% thuis kom dat ik hem hier aan de laadpaal hang. Dus ja, laden duurt langer dan tanken. Maar of je auto gewoon stilstaan of aan het laden is... Wat maakt dat uit? Dus time is money gaat hier zelfs ook prima op...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

krisken schreef:Een huis kan afbranden door een step die aan het opladen is. Maar ook door een roker die met een sigaret in bed stapt. Of door een GSM of tablet die aan het laden is op een goedkope Chinese voeding. Tal van redenen dus. Dus de vraag is of het "probleem" wel bestaat. Ja, er zijn EV's in de fik gegaan en ja je moet die onderdompelen. Maar dat is ook al gebeurd bij ICE wagens (denk maar eens aan 20 jaar geleden al die getunede wagens waar men zat aan te sleutelen, vol met lichtjes die plek ductape aan elkaar hingen).
Eugh ICE wagens die bleven branden en een dag in containers moesten ondergedompeld worden?
Mensen met een EV kunnen ook rokers zijn en de kans dat ze ook een tablet hebben is ook niet onwaarschijnlijk. Whataboutism zonder grond dus.
krisken schreef:Laten we beginnen met het feit dat de goedkopere wagens al lang uitverkocht zijn en de duurdere wagens blijven staan. Er komen amper nog wagens binnen dankzij de componentencrisis, garages moeten dus echt hun eigen stock aanspreken. En dat zijn veelal duurdere wagens (vooral voor leasing bedoeld)
Is dit een grap? Het grootste probleem van EV's is dat ze te duur zijn. Welke goedkope wagens bedoel je dan. Mochten er wel degelijk goedkopere EV's zijn dan was het aandeel buiten de bedrijfswagens veel hoger, helaas pindakaas.

Ik ben de garages afgegaan voor mijn eigen wagen, ze hadden toen ook al geen wagens, ze lagen nog op de tekenkamer of ze waren de helft of meer duurder dan mijn huidige wagen. Naast de batterijproblemen is de prijs het grootste probleem van de EV. De leveringsproblemen van componenten zijn er toch ook voor de duurdere EV's, die bevatten nog meer componenten en zouden dus harder moeten getroffen worden. Neen, men kiest bewust om de duurdere wagens te slijten aan een bepaalde markt omdat de andere markt (massa) er niet is en deze EV's goed opbrengen.
krisken schreef:Als je wat goed oplet moet je eigenlijk amper laden om er op te wachten. Als EV rijder ga je altijd laden wanneer je kan. Consequent. Als ik ga werken (Oudenaarde, Deinze, Brakel, Zottegem) is er altijd een laadpaal in de buurt waar mijn wagen dan aan hangt tot die vol is. Daarna haal ik die netjes weg. Het is maar pas als ik een wat langere trip heb gedaan (en dat gebeurd wel eens per week) en ik met minder dan 20% thuis kom dat ik hem hier aan de laadpaal hang. Dus ja, laden duurt langer dan tanken. Maar of je auto gewoon stilstaan of aan het laden is... Wat maakt dat uit? Dus time is money gaat hier zelfs ook prima op...
Je bewijst gewoon het probleem. Je moet goed opletten, je moet altijd laden wanneer je kan. Dat botst met de vrijheid waar wagens aan gelinkt worden. Als gebruiker moet je je aanpassen en mensen haten verandering.

Zoals ik al zei, time is money en wachten op laden is tijd dat je je wagen niet kan gebruiken. Ook het idee dat je steeds bezig moet zijn met dat laden speelt mee. Het is niet eens of er een probleem is maar het feit dat je met het potentieel probleem steeds rekening dient te houden. Hetzelfde met die laadpalen. Voor u is er misschien altijd eentje vrij maar is dat voor iedereen zo en wat als die situatie zou veranderen door meer EV's? Je hebt de zorg van is mijn wagen voldoende opgeladen maar ook waar ga ik hem opladen en hoe lang gaat dat duren. Mensen kopen een wagen om te gebruiken, ook als dat onverwacht is, niet om op te laden of te laten stilstaan. Soms komt zal dat in conflict komen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Philiper
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

Dizzy schreef:
Is dit een grap? Het grootste probleem van EV's is dat ze te duur zijn. Welke goedkope wagens bedoel je dan. Mochten er wel degelijk goedkopere EV's zijn dan was het aandeel buiten de bedrijfswagens veel hoger, helaas pindakaas.
https://autotijd.be/prijzen/volkswagen/id4 voorbeeld van de ID4 op dit moment zijn enkel nog de pro modellen beschikbaar en die beginnen bij 48k
Dus 10k meer dan 38k vanaf prijs.

Dizzy schreef: Ik ben de garages afgegaan voor mijn eigen wagen, ze hadden toen ook al geen wagens, ze lagen nog op de tekenkamer of ze waren de helft of meer duurder dan mijn huidige wagen. Naast de batterijproblemen is de prijs het grootste probleem van de EV. De leveringsproblemen van componenten zijn er toch ook voor de duurdere EV's, die bevatten nog meer componenten en zouden dus harder moeten getroffen worden. Neen, men kiest bewust om de duurdere wagens te slijten aan een bepaalde markt omdat de andere markt (massa) er niet is en deze EV's goed opbrengen.
Dat is toch wat ik gezegd heb nu is de vraag er en spelen ze daar heel hard op in (zeker de Duitsers).
Trouwens ga nu eens horen voor phev of hev daar is de wachttijd nog langer.
Dizzy schreef: Je bewijst gewoon het probleem. Je moet goed opletten, je moet altijd laden wanneer je kan. Dat botst met de vrijheid waar wagens aan gelinkt worden. Als gebruiker moet je je aanpassen en mensen haten verandering.

Zoals ik al zei, time is money en wachten op laden is tijd dat je je wagen niet kan gebruiken. Ook het idee dat je steeds bezig moet zijn met dat laden speelt mee. Het is niet eens of er een probleem is maar het feit dat je met het potentieel probleem steeds rekening dient te houden. Hetzelfde met die laadpalen. Voor u is er misschien altijd eentje vrij maar is dat voor iedereen zo en wat als die situatie zou veranderen door meer EV's? Je hebt de zorg van is mijn wagen voldoende opgeladen maar ook waar ga ik hem opladen en hoe lang gaat dat duren. Mensen kopen een wagen om te gebruiken, ook als dat onverwacht is, niet om op te laden of te laten stilstaan. Soms komt zal dat in conflict komen.
Je hebt ook mensen die een kwartier tot half uur moeten rondrijden voor dat ze een tankstation hebben ( denk aan tankkaarten die maar bij een bepaald station werken of mensen die over de grens gaan tanken)

Collega's konden toen wij bij Shell zaten vragen om een andere tankkaart als het meer dan een half uur om was
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

We spreken een beetje door elkaar vrees ik. Dat er vooral dure EV's te koop zijn beaam ik eerder. Wat ik betwist is dat dit komt omdat de goedkopere zo goed verkopen of omdat de vraag zo hoog is. Ze zijn er omdat ze vooral dure modellen maken EN omdat er vooral een markt is voor die dure modellen/uitvoeringen.

Er is de factor waardebehoud die meespeelt bij bedrijfswagens en anderzijds is een beter uitgeruste wagen ook gemakkelijker aan het personeel te "verkopen" die nu een EV zal moeten kiezen.

Mensen die een tankkaart hebben zullen minder problemen hebben met ergens moeten gaan tanken want het kost hen niets. Ik ken niemand die daarvoor zijn tankkaart heeft teruggegeven. Tankstations vind je bovendien overal of je moet al echt in een uithoek wonen. Zoals je zegt, dan geeft men een andere tankkaart en het "probleem" is opgelost. Bij EV's moet je gewoon vaker tanken en speelt dit "probleem" dus vaker.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dizzy schreef:Bij EV's moet je gewoon vaker tanken en speelt dit "probleem" dus vaker.
Of net niet, als je een oprit/garage hebt.
Uitgezonderd een reis, denk ik niet dat ik vaak zou volladen bij een publiek oplaadstation, als het thuis ook kan (en goedkoper).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hier wordt vooral in het "nu" gesproken. Er wordt blijkbaar geen rekening gehouden dat dingen gaan veranderen.
De omstandigheden, de noodzaak, het aanbod, de gewoonten.
NU zijn er niet veel laadpunten en nog maar weinig mensen kunnen thuis laden. Maar de markt zal de vraag volgen, en dat gaat sneller dan je denkt.
Zie ook de investeringen van Marc Coucke in laadpleinen, met snelladers en tragere laders.
Als het aantal laadpunten stijgt is de kans dat iedere paal bezet is veel kleiner en de afstanden tussenin krimpt ook.
Mensen gaan ook keuzes maken om thuis te kunnen laden als zij dat nodig hebben. Keuze van woning, locatie, woonwerkafstand, ....)
Mensen die geen auto en dus geen EV hebben kunnen dan wonen in de woningen zonder laadplaats.
Ik zeg dus niet dat iedereen nu moet huizen moet ruilen, maar er zal rekening mee gehouden worden als keuzes gemaakt moeten worden.
(net zoals er nu een bewustzijn begint rond woningen in overstromingsgebieden).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sasuke schreef:nee, totaal niet ... daarom dat ik toch zeg dat je als particulier geen EV moet kopen voor de prijs ? Een lease maakt dat verschil wel goed.
Hoe zie je dat dan?

Leasing: 700€ / maand x 12 maand x 5 jaar = 42.000€ waar je na 5 jaar niets voor hebt.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

sky schreef:
Sasuke schreef:nee, totaal niet ... daarom dat ik toch zeg dat je als particulier geen EV moet kopen voor de prijs ? Een lease maakt dat verschil wel goed.
Hoe zie je dat dan?

Leasing: 700€ / maand x 12 maand x 5 jaar = 42.000€ waar je na 5 jaar niets voor hebt.
Leasing bestaat in meerdere vormen hè.

Auto 55k EUR met gegarandeerde restwaarde na 5 jaar van bvb 20k EUR
- lease/renten met koopoptie en diensten aan bvb 700 EUR.

Na 5 jaar heb je 3 scenario’s:
1. Je koopt de wagen over aan 20k EUR
2. Restwaarde is gedaald en je vraagt een beter voorstel dan 20k EUR
3. Je geeft ‘m terug en doet verlies.

In geval 2 kan je soms nog wat winst maken zelfs, want leasing firma’s hebben liever dat je die overneemt. En soms (meestal) is de overnameprijs lager dan de reeele verkoopprijs.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Voor de restwaarde in jouw scenario 1 koop je al een nieuwe ICE.
Zoals je zelf al vaak aangaf, voor particulier is een deftige EV quasi onbetaalbaar.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Sasuke schreef: 2. Restwaarde is gedaald en je vraagt een beter voorstel dan 20k EUR
Gaat men daar eigenlijk op in de praktijk?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

heist_175 schreef:
Dizzy schreef:Bij EV's moet je gewoon vaker tanken en speelt dit "probleem" dus vaker.
Of net niet, als je een oprit/garage hebt.
Uitgezonderd een reis, denk ik niet dat ik vaak zou volladen bij een publiek oplaadstation, als het thuis ook kan (en goedkoper).
Je zal hem 't huis op je oprit / garage nog veel vaker opladen :wink: Ik weet het, het zal gemakkelijker zijn dat aan een pub. laadpaal.
Probleem bij vele zonnepaneel houders, die gaan werken zijn overdag, komen 's avonds thuis, ' t is reeds donker na 17h momenteel. Betaal je de Kwh/h dan uit het net aan de volle pot.
Je zal dan zeker zeggen : "je moet dan wat batterijen plaatsen". Ok, maar dat zijn extra investeringen erbovenop, die niet iedereen zich kan permitteren of er plaats voor heeft.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een goede test met een volgeladen koffer en 4 personen.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/reportag ... reoxWWtgrM
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

De meeste van de EV wagens worden snelgeladen...voor degene die een EV least (het overgrote deel) is dit het minste van zijn zorgen.
Ik vraag me echter af wat de conditie gaat zijn van een batterij na bijv. 4 jaar snelladen :eek: .
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

sky schreef:Een goede test met een volgeladen koffer en 4 personen.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/reportag ... reoxWWtgrM
Je moogt 'm hebben die ID.4.
Ik rij met een volle tank diesel bijna heen en weer (sorry, dit was effen oftopic, maar kon het niet laten :wink:)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Catchthemoment schreef:De meeste van de EV wagens worden snelgeladen...voor degene die een EV least (het overgrote deel) is dit het minste van zijn zorgen.
Ik vraag me echter af wat de conditie gaat zijn van een batterij na bijv. 4 jaar snelladen :eek: .
Gaat nog meer een kat in een zak kopen zijn bij een tweedehands EV.
Met iedereen die van zijn EV af wil net voordat de batterij vervangen moet worden :lol:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Catchthemoment schreef:De meeste van de EV wagens worden snelgeladen...voor degene die een EV least (het overgrote deel) is dit het minste van zijn zorgen.
Ik vraag me echter af wat de conditie gaat zijn van een batterij na bijv. 4 jaar snelladen :eek: .
Sowieso meer dan 70%, want anders krijg je een nieuwe batterij :) De meeste fabrikanten geven 8 jaar/160.000 km garantie op de batterij; bij minder dan 70% restcapaciteit wordt ze vervangen.
Ik weet trouwens niet of er zoveel snelgeladen wordt hoor; dat doe je enkel als het niet anders kan want je staat hoe dan ook een half uur op een parking waar verder niets te zien is rond te kijken... In de drie maanden dat ik mijn EV heb, heb ik alleszins nog geen enkele keer aan een snellader gehangen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Een bron voor die uitspraak dat er zoveel wordt snel geladen? Ik betwijfel dat eerlijk gezegd ten zeerste.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

powaq schreef:Een bron voor die uitspraak dat er zoveel wordt snel geladen? Ik betwijfel dat eerlijk gezegd ten zeerste.
Ik denk dat dit voornamelijk een vermoeden was. Mogelijks ingegeven om dat review(videos) altijd snelladen betrekken en fabrikanten altijd promoten met hoeveel watt ze opgeladen kunnen worden.

We hebben helemaal geen zicht op verhouding snelladen en traag laden en alles daartussen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

De overheid kan ook nog een eco-taks heffen op de vervanging van de batterij :lol: Soit, ze zullen wel creatief zijn om de gemiste accijnzen op brandstof te vervangen en vooral te overtreffen.

En niets te zien op parkings? Ik zou niet te ver afdwalen of je ziet net veel meer dan je wil zien :lol: Misschien is dat milieu wel een goede afzetmarkt voor EV's: schat, ik ben even weg om de wagen op te laden :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Men vraagt een force som geld voor een batterij vervanging, maar feitelijk betaal je voor een ruil, want de oude batterij is nog geld waard.
Vraag mij af hoeveel dan die batterij effectief kost moest je hem zelf steken en de oude gebruiken voor een ander doel.
Bij sommige EV kan dit gedaan worden, uiteraard niet voor iedereen weggelegd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

lacer schreef:Men vraagt een force som geld voor een batterij vervanging, maar feitelijk betaal je voor een ruil, want de oude batterij is nog geld waard.
Vraag mij af hoeveel dan die batterij effectief kost moest je hem zelf steken en de oude gebruiken voor een ander doel.
Bij sommige EV kan dit gedaan worden, uiteraard niet voor iedereen weggelegd.
Voor hun is het een ruil en Dubbele winst.
Ze verkopen je een nieuwe en ze kunnen de oude doorverkopen voor andere doeleinden.
Zou je die oude batterij niet mogen houden?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Als de EV jouw bezit is (particulier aanschaf) dan kunnen ze niet eisen dat je die batterij afgeeft.
Weet wel niet wat er in die kleine letters geschreven staat.
Niet 100% te vergelijken met laptop reparaties. De batterijen laten vervangen door een nieuwe. In de oude zitten vaak nog goede Li-ion cellen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:De overheid kan ook nog een eco-taks heffen op de vervanging van de batterij :lol: Soit, ze zullen wel creatief zijn om de gemiste accijnzen op brandstof te vervangen en vooral te overtreffen.
Ga je nu beweren dat er weinig taksen gehoffen worden op stroom? :think:

:lol2:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

cadsite schreef:
Dizzy schreef:De overheid kan ook nog een eco-taks heffen op de vervanging van de batterij :lol: Soit, ze zullen wel creatief zijn om de gemiste accijnzen op brandstof te vervangen en vooral te overtreffen.
Ga je nu beweren dat er weinig taksen gehoffen worden op stroom? :think:

:lol2:
Zoiets zou enkel een slecht verstaander concluderen. Er zijn veel taksen op stroom en zelfs enkele die er niet echt horen maar dat wil niet zeggen dat ze er geen nieuwe kunnen maken die er wel bij horen. De uitleg is eenvoudig, het vermijden dat men te snel van batterij verandert.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Belgissschenaap schreef:
powaq schreef:Een bron voor die uitspraak dat er zoveel wordt snel geladen? Ik betwijfel dat eerlijk gezegd ten zeerste.
Ik denk dat dit voornamelijk een vermoeden was. Mogelijks ingegeven om dat review(videos) altijd snelladen betrekken en fabrikanten altijd promoten met hoeveel watt ze opgeladen kunnen worden.

We hebben helemaal geen zicht op verhouding snelladen en traag laden en alles daartussen.
Inderdaad, het is een vermoeden ingegeven door enerzijds de reclame hieromtrent (laden tot 80% duurt maar een half uurtje) en anderzijds het feit dat alle openbare laadpalen snelladers zijn. Voor mensen die een wagen leasen zal het worst zijn of de batterij hierdoor degradeert of niet.
Op de meeste EV wagens is er op de batterij een garantie van 8 jaar of 160000 km (afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt). Als je dan een wagen met 100000 km op de teller koopt (bijv. 4 a 5 jaar oud), dan is de 160000 toch zeer dichtbij...en misschien ook een zeer zware kost die dichtbij is.
Daarom vraag ik me af of een EV wel een hoge returnwaarde gaat hebben.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Catchthemoment schreef: Op de meeste EV wagens is er op de batterij een garantie van 8 jaar of 160000 km (afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt). Als je dan een wagen met 100000 km op de teller koopt (bijv. 4 a 5 jaar oud), dan is de 160000 toch zeer dichtbij...en misschien ook een zeer zware kost die dichtbij is.
Heeft een tweede eigenaar eigenlijk wel garantie hierop? Dat betwijfel ik toch ten sterkste (zal ergens wel in de kleine letters staan).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Catchthemoment schreef: Inderdaad, het is een vermoeden ingegeven door enerzijds de reclame hieromtrent (laden tot 80% duurt maar een half uurtje) en anderzijds het feit dat alle openbare laadpalen snelladers zijn.
Nee, dat denk ik niet. Behalve op autostrades moet je al goed zoeken om een snellader te vinden. De meeste publieke laadpalen zijn gewone AC laadpalen, in feite is dat niet veel meer dan een driefasig stopcontact met een badgelezer en een teller in. Bij dat type laadpaal laad je aan de snelheid van de ingebouwde boordlader van je auto (meestal 11kW, er zijn er een paar die ook aan 22kW kunnen laden). Bij snelladers gebruik je de boordlader niet maar zit de omvormer in de laadpaal. Laad"kast" zou trouwens een betere benaming voor die snelladers zijn want dat zijn al behoorlijke bakken.
Axelle
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2022, 08:05
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

lacer schreef:Als de EV jouw bezit is (particulier aanschaf) dan kunnen ze niet eisen dat je die batterij afgeeft.
Mijn werkgever doet revisie van bepaalde industriële onderdelen, de onderdelen worden enkel verkocht als ze op stock zijn.
Geen revisie op specifieke vraag

Als wij op voorhand geen inruil ontvangen voor het stuk dat een klant wilt aankopen dan zal er een extra premie op de factuur vermeld worden.

Zie dus ook niet waarom een bedrijf dit niet zou mogen toepassen als het over batterijen gaat
Is reeds op veel zaken van toepassing.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ah, dus je koopt dus geen product op zich, maar wat erin zit :|
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

lacer schreef:Ah, dus je koopt dus geen product op zich, maar wat erin zit
Dat gebeurt wel vaker, ook bij klassieke auto's is het gebruik van ruilonderdelen behoorlijk ingeburgerd.
Je levert jouw defecte onderdeel (bv een versnellingsbak) in en krijgt een gereviseerde in de plaats. De jouwe wordt dan ook gereviseerd en voor een volgende herstelling ingezet.

https://www.mercedes-benz-claes-zonen.b ... 27TLSE.pdf
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Exclusive: electric cars with the best MOT records revealed

Electric cars with the best MOT records (average mileage when tested in brackets)

1 Hyundai Ioniq Electric (2017-present) 98.75% pass rate (29,558)
2 Nissan Leaf (2018 - present) 97.70% (23,112)
3 Volkswagen e-Golf (2014 - 2020) 93.94% (24,465)
4 Tesla Model X (2016 - present) 92.08% (32,671)
5 BMW i3 (2013 - present) 91.81% (27,067)
6 Kia Soul EV (2014 - 2018) 91.04% (30,879)
7 Smart ForTwo (2014 - present) 90.63% (18,560)
8 Nissan Leaf (2011 - 2018) 86.28% (36,416)
9 Tesla Model S (2014 - present) 86.16% (51,516)
10 Mercedes-Benz B-Class Electric Drive (2015 - 2017) 85.71% (22,272)
11 Nissan e-NV200 (2014 - present) 84.34% (24,440)
12 Renault Twizy (2012 - 2021) 84.00% (8,209)
13 Renault Zoe (2013 - present) 83.18% (26,549)
14 Peugeot Ion (2011 - 2018) 82.50% (29,195)
15 Renault Kangoo (2011 - 2021) 78.35% (27,231)
16 Reva G-Wiz (2001 - 2012) 77.27% (40,326)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

WTF is een MOT. Zelfs TLAs opgezocht al dan niet in EV context en GVD niets gevonden :P.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoiets als APK in Nederland.
Of "de control" in België :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tomby schreef:WTF is een MOT.
https://en.wikipedia.org/wiki/MOT_test

De Control dus, idd
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

R2D2 schreef:Exclusive: electric cars with the best MOT records revealed

Electric cars with the best MOT records (average mileage when tested in brackets)

1 Hyundai Ioniq Electric (2017-present) 98.75% pass rate (29,558)
2 Nissan Leaf (2018 - present) 97.70% (23,112)
3 Volkswagen e-Golf (2014 - 2020) 93.94% (24,465)
4 Tesla Model X (2016 - present) 92.08% (32,671)
5 BMW i3 (2013 - present) 91.81% (27,067)
6 Kia Soul EV (2014 - 2018) 91.04% (30,879)
7 Smart ForTwo (2014 - present) 90.63% (18,560)
8 Nissan Leaf (2011 - 2018) 86.28% (36,416)
9 Tesla Model S (2014 - present) 86.16% (51,516)
10 Mercedes-Benz B-Class Electric Drive (2015 - 2017) 85.71% (22,272)
11 Nissan e-NV200 (2014 - present) 84.34% (24,440)
12 Renault Twizy (2012 - 2021) 84.00% (8,209)
13 Renault Zoe (2013 - present) 83.18% (26,549)
14 Peugeot Ion (2011 - 2018) 82.50% (29,195)
15 Renault Kangoo (2011 - 2021) 78.35% (27,231)
16 Reva G-Wiz (2001 - 2012) 77.27% (40,326)
Nog 16 plaatsen nog in te halen door Toyota. Op hun ene been en met de vingers in de neus... :-D
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik heb een tijd geleden eens geopperd waarom ik geen grote prijsdalingen verwacht voor EV's en ondertussen wordt dit steeds meer bevestigd.

Artikels over duurder wordende onderdelen en materialen en deze week het nieuws dat Audi inzet op de duurdere modellen omdat ze daar meer winst uit puren. De echte grote productie is dan niet eens gestart dus de vraag zal enkel toenemen en stijgende vraag bij materiaal dat niet overal beschikbaar is, zorgt niet voor lagere prijzen. Ook de chips zijn duur en het aantal per wagen neemt nog altijd toe.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”