Welke bank heeft de beste conversion rate?

Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Komend jaar zal ik grotendeels in oost europa spenderen dus ik vroeg me af welke banken een lage of niet bestaande conversion rate hebben naar andere munteenheden binnen de europese unie?
Rekening houden met het huidige klimaat dat je bijna alles met de kaart zal betalen als ik 5 ron betaal voor een broodje kost mij dat dus €1 + 0.6€ kosten bij belfius. Zo wordt een goedkoop land alsnog duur.

EURO naar RON / LEV / PLN

Momenteel heb ik volgende kaarten in bezit
Hello bank
Behandelingskosten 1,21 % van het bedrag (max. € 12,09)
Wisselkosten 1,63 % van het bedrag**


belfius
Betaling met debetkaart4 Bancontact/Maestro en Belfius EasyCard4 0,50 EUR
Geldopneming met debetkaart4 Bancontact/Maestro en Belfius EasyCard4 5,00 EUR + 1% van het bedrag

beo bank voordeel plus

Geldopname 3,35€ + 2% van het bedrag van de transactie
betaling 0,60€ + 2% van het bedrag van de transactie

Beo bank extra mastercard
Sinds 01/9/2015 geldt voor zowel Mastercard als Visa voor niet-euro transacties een totale kost van 2,10% van het transactiebedrag
Beobank extra world mastercard
Sinds 01/9/2015 geldt voor zowel Mastercard als Visa voor niet-euro transacties een totale kost van 2,10% van het transactiebedrag

Iemand die zelf ander kaarten heeft aan betere tarieven?

Of een bank waar je een rekening kan openen in RON? Vroeger had ik een USD bij de ING.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Op onze Platinum Mastercard van Belfius worden geen transactiekosten gerekend (behalve bij afhaling aan de automaat).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Peekewee
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2020, 08:50

Kijk eens naar REVOLUT
Gratis bankkaart, geen transactiekosten, tot 200€/maand gratis opnemen in cash, gratis omwisselen naar vreemde munten (tot €1000/maand), ondersteuning van apple pay, ....
ideaal voor buitenlandse trips waar euro niet geldt...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

En mocht je geen buitenlandse rekening erbij willen die je moet aangeven bij de NBB, dan kun je monese kiezen. Zelfde principe als revolut maar dus met een iban uit België. Als je een referral nodig hebt dan zeg je het maar.

Ook N26 doet hetzelfde als revolut, maar dus voor beide heb je wel een registratie bij de nationale bank (NBB) nodig.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ik denk dat Wise ook een leuke is
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:En mocht je geen buitenlandse rekening erbij willen die je moet aangeven bij de NBB, dan kun je monese kiezen. Zelfde principe als revolut maar dus met een iban uit België. Als je een referral nodig hebt dan zeg je het maar.
.
Kan je mij ook referral? Dan is men belastingsaangifte wat makkelijker.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

@boonpwnz met plezier zie DM

Nog een andere tip als het enkel over kleine uitgaven gaat per maand: gewoon Curve account openen en er je bestaande kredietkaarten achter steken. Curve is een app waarin je al je mastercard/visa producten onder steekt. Er is een fysieke Curve kaart en kan ook via apple pay/google pay. Vervolgens kun je dan de conversion rate van Curve gebruiken, en die is 1 op 1 net zoals bij Revolut en co, toch alleszins tijdens kantooruren. Je belgische kredietkaart achter Curve merkt gewoon een EUR-transactie op.
Wel beperkt tot 500 eur per maand denk ik, daarna wel % kosten.

Ook daarvoor kan referral =)

Alles uit eigen geteste ervaringen trouwens.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Curve en Revolut passen beide een koersopslag toe tijdens het weekend, houd daar rekening mee. Wise rekent voor iedere transactie 'iets' aan, en is per saldo vaak goedkoper dan de eerstgenoemden, maar dat hangt wat af van munt tot munt.
N26 lijkt op dit moment de beste keuze wanneer je het OK vindt om geld op een N26-rekening te plaatsen en dus geen gebruik te maken van uitgesteld betalen (dan is Curve de betere keuze, tijdens de weekdagen dan toch).
Een 'doodgewone' creditcard van Keytrade kost je altijd 1,4% koersopslag, bij Argenta is dat 1,5%. Als je daar het gemak van het uitgesteld betalen aan koppelt, vind ik dat vaak nog de beste deal (plus een support die toch net ietsje vlotter te bereiken en hulpvaardiger is, al laat met name Keytrade daar tegenwoordig ook steken vallen), maar dat is een persoonlijke voorkeur. (En, laten we wel wezen: 1,4 of 1,5 euro extra op 100 euro is ook geen exuberante kost.)
Tot slot: in Oost-Europa kan je niet zomaar blindelings vertrouwen op betaalkaarten. Je zal hoe dan ook (frequent) cash geld nodig hebben en dus afhalen. Ook de kosten daarvan moet je goed bekijken - en die kunnen snel oplopen. Vooralsnog biedt Argenta daar een van de goedkopere oplossingen met Maestro.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

on4bam schreef:Op onze Platinum Mastercard van Belfius worden geen transactiekosten gerekend (behalve bij afhaling aan de automaat).
Ik moet wel opmerken dat Belfius de Mastercard Platinum niet meer aanbiedt, degenen die deze kaart nog in hun bezit hebben zullen deze wellicht nog mogen behouden maar er kunnen geen nieuwe aanvragen meer gedaan voor deze kredietkaart.
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 mei 2010, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

on4bam schreef:Op onze Platinum Mastercard van Belfius worden geen transactiekosten gerekend (behalve bij afhaling aan de automaat).
Op de website staat nochtans mooi 1.5% wisselkoersmarge. De transactie zelf is inderdaad gratis, maar enkel als betaling en niet als afhaling. Dat is vrij standaard bij een kredietkaart als Visa/Mastercard.

Hier kan je trouwens alle reguliere (Belgische) bankkredietkaarden vergelijken op kosten:
https://www.spaargids.be/sparen/krediet ... Itemid=135

De goedkoopste lijkt de Aion Bank Mastercard te zijn (0%, limiet van 10k debet MasterCard), hoewel je daar 3,90/maand moet voor over hebben. Dan krijg je ook wel de hoogstrenderende spaarrekening van het moment erbij.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Allemaal referral kandidaten. Ben zelfs premium voor Aion :)
Aion is inderdaad ook een optie hoewel ik zelf enkel hun virtuele Mastercard gebruik via google pay.

Beste oplossing om meer geld af te halen: waarom niet Curve, én Revolut én Monese én N26 nemen? Hoe meer banken hoe meer mogelijkheden.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”