eigen vennootschap - stoppen met sociaal secretariaat

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Hello,

In kader van managementvennootschap. Ik laat iedereen zijn mening over sociale secretariaten, maar ik heb in mijn leven nog nooit een goed gevoel gehad over de service die een sociaal secretariaat levert. Iedere beginnende zelfstandige wordt een sociaal secretariaat voorgeschoteld als zijnde "dat is normaal", maar als ik dit nuchter bekijk... waarom heb ik deze dienstverlening nodig?

Als het is om 1.000 euro te besparen op jaar (ik denk dat we snel aan 1.000 euro zullen zitten, dossierskosten; beheerskosten op SZ en BV, enz..) , en tegelijk die onwaarschijnlijke papierfabriek stil te leggen en bovendien (ik ben daarvan rotsvast van overtuigd) ook nog tijd te besparen, dan moet het toch te doen zijn...

- loonfiches: dat hoeft niet, zijn toch iedere maand hetzelfde,...
- BV berekenen en doorstorten: dat kan ik zelf (en zelfs beter) inschatten, en geef me gewoon het rekeningnummer en ik stort door
- SZ berekenen en doorstorten: lijkt me ook een piece of cake, da's gewoon een formule
- fiscale fiches opstellen: dat kan zelf of via de boekhouder (want hij moet ieder jaar toch nog een corrigerende fiche opstellen)
- VAA's berekenen: is ook niet moeilijk

Voor de rest maak ik geen gebruik van hun diensten voor m'n eigen situatie.

Zijn er mensen met ervaring?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Het antwoord is simpel: je bent wettelijk verplicht om als zelfstandige aan te sluiten bij een sociaal secretariaat
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Het antwoord is simpel: je bent wettelijk verplicht om als zelfstandige aan te sluiten bij een sociaal secretariaat
Ja, voor de vennootschapsbijdrage en de betaling van de sociale bijdragen. Maar je bent volgens mij niet verplicht om hun betalende diensten te gebruiken; als jij zelf de berekening doet en de juiste bedragen doorstort, zijn er volgens mij geen extra kosten mee gemoeid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Je bent niet verplicht om gebruik te maken van hun betalende diensten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het is dezelfde situatie als bij de ziekenfondsen. Je bent verplicht in te schrijven voor de verplichte ziekteverzekering maar alle ziekenfondsen, behalve de HZIV, bieden daarbij aanvullende verzekeringen/voordelen en maken daarvan "an offer you can't refuse". Omdat de meeste mensen de HZIV niet kennen betalen ze lidgeld terwijl ze vaak al een aanvullende verzekering hebben via hun werkgever.

Je kan dus enkel voor de verplichte diensten gaan als zelfstandige en dus besparen op de betalende diensten. Het is logisch dat men aansluiting voor de sociale bijdragen verplicht maakt want de drama's daarmee zijn niet te tellen. Vermits het gratis kan zie ik niet in waarom je daarop zou besparen, hetzelfde voor de ziekenfondsen, je kan gebruik maken van de gratis overheidsdienst.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als je geen personeel hebt, dan ben je gek als je die betalende diensten afneemt. Mijn boekhouder, die ik al genoeg betaal, doet alles ;-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ok dankjewel, dan gaan we daar mee door. Als de SZ dan persé via een SS moet gestort worden, so be it, maar voor de rest zie ik de meerwaarde echt niet in.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoeveel mensen sta je te werk?

Loonberekening is toch soms redelijk tricky. Je zegt: alle maanden hetzelfde, maar denk ook aan:
- verlof
- ziekte: < 30 dagen, > 30 dagen
- ouderschapsverlof
- klein verlet
- onbetaald verlof
- eindejaarspremie
- dubbel vakantiegeld
- bij arbeiders: vakantiegeld aan de kas doorstorten
- voordelen in natura
- fiscale fiches
- enzovoort

Ik zeg niet dat je het niet zelf kan, maar je zal toch wel moeten een aantal procedures hebben.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Net gekeken, voor mijn managementvennootschap betaal ik ze € 38,77 per maand voor "beheer loonberekening".
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier SD Worx. Per loonbrief iets van een 18 eur.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”