Visa komt eindelijk met debetkaart naar België

Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

dit begit ook tijd te komen.

bron : https://www.hln.be/geld/visa-komt-einde ... gEk8z9xHlM
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gaat het hier over VPay of Visa debit?
Beiden zijn debetkaarten van Visa, maar is wel degelijk een verschil.
VPay wordt slechter aanvaard dan Maestro(en buiten Europa al helemaal niet).
En visa debit zorgt voor ervoor dat je ze minder kan gebruiken in bv. Nederland waar Maestro en VPay courant zijn, en Visa/Mastercard niet.
Lijkt mij dus sowieso een slechte zaak.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eigenlijk is dit bericht niet juist. NewB, de nieuwe coöperatieve bank, maakt reeds eerder een overeenkomst om zo'n kaart te hebben.

Die kaart is voorzien tegen 'de zomer'.
https://newb.coop/nl/blog/de-nieuwe-new ... winnaar-is

Een Bancontact en Visa Debit / V Pay(?) combo-kaart (zoals het waarschijnlijk zal zijn). Op de foto staat VISA debit ....

Natuurlijk is het echte nieuws voor VISA die deal met BNP Paribas Fortis. Daar zitten de aantallen.

Het aantal kaarten via NewB zal relatief niets zijn in verhouding. NewB is nu in opstartfase. Nog geen open inschrijvingen, enkel op uitnodiging nu. Zou elke moment moeten komen. Vorige week waren er 1779 klanten.

Leuk detail aan de NewB-VISA debitkaart; een uitsparing zodat wie blind is of slecht ziende is gemakkelijker die specifieke kaart op de tast kan identificeren.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat is de echte meerwaarde voor ons, als klant?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

devilkin schreef:Wat is de echte meerwaarde voor ons, als klant?

voor mensen die op de zwarte lijst staan en geen visa kunnen krijgen.
Ik moet nog nie ver zoeken om mensen te kennen die iets willen kopen op internet en die enkel met visa mastercard kunnen betalen.
ook om gekochte artikelen, het geld terug te hebben is gemakkellijker met visa mastercard.
Als je op vakantie wilt en auto huren kan dit niet met prepaid.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

proximusboyke schreef: voor mensen die op de zwarte lijst staan en geen visa kunnen krijgen.
Dan kunnen ze nog altijd een Prepaid Mastercard/Visa krijgen, ik zie nog altijd geen meerwaarde.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Stroper schreef:
proximusboyke schreef: voor mensen die op de zwarte lijst staan en geen visa kunnen krijgen.
Dan kunnen ze nog altijd een Prepaid Mastercard/Visa krijgen, ik zie nog altijd geen meerwaarde.

ik ken mensen waar hun winkelke over kop is gegaan 8 jaar geleden .
Nu nog steeds geen visa mastercard kunnen hebben
zoals ik al aangaf met prepaid kunnen ze geen auto huren als ze op reis gaan.

ook bij vele oplaadkaarten een fee om op te laden, en als het is om dingen te kopen op internet, zou ik ook geen zin hebben om gewoon overschrijven en 4 dagen wachten om te kunnen gebruiken of daar zomaar 500 euro te parkeren, moest het een keer zijn dat ik het nodig heb
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heel wat verhuurbedrijven weigeren ook debitcards, net zoals prepaids.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

devilkin schreef:Wat is de echte meerwaarde voor ons, als klant?
Dat is niet relevant, al zal marketing wel iets verzinnen.

Ze zullen dat doen omdat op een of andere wijze deze deal voordeliger voor de bank is dan het huidige betaaloplossing die BNP Paribas Fortis gebruikt voor haar debitkaarten.
Laatst gewijzigd door WalterB1 03 feb 2021, 00:11, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

WalterB1 schreef:
devilkin schreef:Wat is de echte meerwaarde voor ons, als klant?
Ze zullen dat doen omdat op een of andere wijze deze deal voordeliger voor de bank is dan het huidige betaaloplossing die BNP Paribas Fortis gebruikt voor haar debitkaarten.
Lagere kosten voor BNPPF.

Als 1 provider overal gebruikt wordt, wees dan maar zeker dat ie de tarieven artificieel verhoogt of hoog houdt (Maestro). Ze wanen zich toch ongenaakbaar. Doordat een grote speler (BNPPF) de overstap maakt, gaat de deuren open voor kleinere banken om ook mee te stappen in het Visa-debet verhaal.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Moet de handelaar betalen voor het gebruik van de VPay kaart door zijn klant?
Bij Maestro is dat niet het geval dacht ik, ttz, toch geen percentage op de aankoop.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ygeffens schreef:Bij Maestro is dat niet het geval dacht ik
:???: :???: :???:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ook mensen die niet graag maandelijks betalen, zoals wij.

Bij cic (ik denk bij elke bank in frankrijk) kan je kiezen onmiddellijk of maandelijks. Wij hebben ook voor eerste gekozen. Zelfs nu met onze world elite mastercard.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
wouter5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Betekent dit dan dat we niet meer via Maestro kunnen betalen met onze debetkaart van BNP? Het is misschien een gevoel, maar Maestro wordt toch zeer breed aanvaard? Weet niet hoe dit met visa debet is.
Telenet Klik met 1G speedboost:
D: 930 mbps - U: 48mbps

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

CCatalyst schreef:
ygeffens schreef:Bij Maestro is dat niet het geval dacht ik
:???: :???: :???:
De handelaar moet bij Maestro toch slechts een transactievergoeding betalen (een vast bedrag) ?
Bij Visa, Mastercard is dat afhankelijk van de verleende dienst 0,xx% tot meer dan 2%

En als hier hoger werd geschreven dat men VPay wil laten concurreren met Maestro, dan lijkt het me dat dit aan de handelaar ook 'slechts' een vaste transactie prijs mag kosten, en geen %. Anders zou ik als handelaar die betaalwijze laten schrappen op mijn toestel.
Toch ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

proximusboyke schreef: Bij cic (ik denk bij elke bank in frankrijk) kan je kiezen onmiddellijk of maandelijks. Wij hebben ook voor eerste gekozen. Zelfs nu met onze world elite mastercard.
Dit is niet bij elke bank in Frankrijk maar wel bij de meesten. Maar zelfs die 'onmiddellijk' is vaak 2/3 dagen later als het een betaling in België betreft. Frankrijk komt op dit gebied toch heel veel achter.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

WalterB1 schreef:een uitsparing zodat wie blind is of slecht ziende is gemakkelijker die specifieke kaart op de tast kan identificeren.
Oh dient dat daarvoor. Ik dacht al waarom hebben ze een stuk uit mijn kaart gebeten. Was de bestaande reliefprint weer te ver gezocht?

Als het een combikaart is zal het wel zijn nut kunnen hebben. Als ze maestro dumpen zie ik wel een paar probleempjes.

Benieuwd wanneer ze in de bus zit.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

wouter5 schreef:Betekent dit dan dat we niet meer via Maestro kunnen betalen met onze debetkaart van BNP? Het is misschien een gevoel, maar Maestro wordt toch zeer breed aanvaard? Weet niet hoe dit met visa debet is.
Ik deel die vrees. Er zijn nu toch wel wat handelaren die alleen Bancontact of alleen Maestro aanbieden. Vooralsnog geen probleem omdat (nagenoeg) iedere Belgische kaart (zouden er nog zuivere Bancontactkaarten bestaan?) beide merken ondersteunt, maar als er nu een derde bijkomt, speelt dat ofwel in de kaart van Bancontact (als enige 'zekere' oplossing), ofwel moeten we met een extra kaart rondlopen om in alle omstandigheden te kunnen betalen. Want de kaarten zijn technisch gelimiteerd tot twee betaalschema's.

Een alternatief zou de verdere ontwikkeling van apps kunnen zijn, maar bij mijn weten heeft Maestro bijvoorbeeld nog niet zoiets als een Bancontact-achtige app, en Visa Debit evenmin.

Afwachten wat het wordt, maar of dit alles uiteindelijk in het voordeel zal zijn van de gebruiker - en de handelaar uiteraard - blijft momenteel een vraagteken.

@9livesuni: een beetje meer empathie voor de medemens kan geen kwaad. Als je met zo'n eenvoudige ingreep het leven van de slechtziende eenvoudiger kan maken, waarom zou je dat dan niet doen?
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Als men met de nieuwe BNPPF debetkaarten niet meer via Maestro kan betalen dan zal men dan niet meer in de Kruidvat en in de Wibra en waarschijnlijk ook niet in de Albert Heijn kunnen betalen daar die 3 winkels enkel Maestro aanvaarden en geen Bancontact, Visa en Mastercard. :x
Ideaal zou zijn dat die nieuwe debetkaarten voorzien zou zijn van Bancontact, Visa en Maestro maar dat zal een utopie zijn zeker?
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

tommekentom schreef:
proximusboyke schreef: Bij cic (ik denk bij elke bank in frankrijk) kan je kiezen onmiddellijk of maandelijks. Wij hebben ook voor eerste gekozen. Zelfs nu met onze world elite mastercard.
Dit is niet bij elke bank in Frankrijk maar wel bij de meesten. Maar zelfs die 'onmiddellijk' is vaak 2/3 dagen later als het een betaling in België betreft. Frankrijk komt op dit gebied toch heel veel achter.

dit heeft te maken met welken bank de winkelier werkt. Als ik iets koop in action en betaal met ing of keytrade duurt het soms tot 5 dagen voor het van de rekening is.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat heeft te maken met je eigen bank als ik via KBC met Maestro betaal gaat dat de volgende van de rekening. Bij Keytrade & Maestro duurt dat veel langer.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Maar bv. Colruyt accepteert geen Visa. Gaan alle BNPF klanten dan niet meer kunnen betalen met kaart bij Colruyt of gaat Visa een offensief lanceren om alle handelaars aan boord te krijgen ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Fortis is mede aandeelhouder van bancontact. ze gaan dat niet laten vallen. Ik dacht dat bancontact standaard was in België.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

johann schreef: @9livesuni: een beetje meer empathie voor de medemens kan geen kwaad. Als je met zo'n eenvoudige ingreep het leven van de slechtziende eenvoudiger kan maken, waarom zou je dat dan niet doen?
:eek:

Ik stel me enkel de vraag wat je met een kaart bent als er een stuk is uitgebeten. ( en ja zij zijn niet de enigste ) is het gebruik van relieftechniek dan niet beter ( hint braille )

Als ge uw kaart wilt personaliseren met inkepingen das een goed idee. Dat ge iedereen zijn kaart verknipt en dan nog eens dezelfde mal gebruikt voor andere klanten , das marketing voor malloten.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

VOiD schreef:Maar bv. Colruyt accepteert geen Visa. Gaan alle BNPF klanten dan niet meer kunnen betalen met kaart bij Colruyt of gaat Visa een offensief lanceren om alle handelaars aan boord te krijgen ?
Bij Colruyt kan men nog altijd betalen met Bancontact dus geen probleem voor die nieuwe debetkaarten, hetzelfde verhaal voor Carrefour en Hema daar aanvaarden ze geen Bancontact maar wel nog Maestro, Visa en Mastercard dus ook geen probleem voor die nieuwe debetkaarten.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 663
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

In Thailand waar ik woon,staat er al jaren Visa logo op onze debetkaarten , en bij betaling / transactie , is geld ogenblikkelijk van je rekening , indien SMS bericht een optie is, krijg je zelfs zelfde moment van betaling een SMS ervan . Werken ook in Belgie aan betaalautomaten .

Ook is er bij mijn bank de KwebCard ,is een virtuele online shopping kaart , welke op elk moment via laptop/ Pc gestopt kan worden ,en je dan nieuwe kan aanmaken , allen worden Visa logo aanvaard (kun je zien soms op de betaalsite van betreffend bedrijf )

Zuivere CCards bestaan hier eigenlijk niet ,tenzij voor Thais met vaste betrekking zoals bvb staatsambtenaren , anderen krijgen wel ccard maar mits dezelfde som op bevroren rekening ,dus eigenlijk onnodig want debetkaarten werken zo ook al.
Laatst gewijzigd door Matt555 05 feb 2021, 01:53, in totaal 1 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

apestaart schreef:
VOiD schreef:Maar bv. Colruyt accepteert geen Visa. Gaan alle BNPF klanten dan niet meer kunnen betalen met kaart bij Colruyt of gaat Visa een offensief lanceren om alle handelaars aan boord te krijgen ?
Bij Colruyt kan men nog altijd betalen met Bancontact dus geen probleem voor die nieuwe debetkaarten, hetzelfde verhaal voor Carrefour en Hema daar aanvaarden ze geen Bancontact maar wel nog Maestro, Visa en Mastercard dus ook geen probleem voor die nieuwe debetkaarten.
Zaken zoals Apple Pay werken dan weer niet voor de meeste mensen. Colruyt is nog de enige supermarkt waar ze enkel met Bancontact werken.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Vaganzza schreef:Colruyt is nog de enige supermarkt waar ze enkel met Bancontact werken.
In "onze" Colruyt is er 1 terminal met Maestro en naar ik hoor van mensen die bij Colruyt werken is dat een strategie die ze in elke winkel toepassen. Reden: als bancontact eruit ligt, hebben ze nog Maestro om te depaneren. Heel de winkel moet dan wel gaan betalen aan 1 terminal :).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

devilkin schreef:Wat is de echte meerwaarde voor ons, als klant?
Hahahaha, wat? Ge denkt toch niet dat al die diensten en services van alles wat met banken te maken heeft ook maar iets met de klanten te maken heeft? :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Not really... Maar soms word je al eens aangenaam verrast
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

heist_175 schreef:
Vaganzza schreef:Colruyt is nog de enige supermarkt waar ze enkel met Bancontact werken.
In "onze" Colruyt is er 1 terminal met Maestro en naar ik hoor van mensen die bij Colruyt werken is dat een strategie die ze in elke winkel toepassen. Reden: als bancontact eruit ligt, hebben ze nog Maestro om te depaneren. Heel de winkel moet dan wel gaan betalen aan 1 terminal :).
Maestro is gewoon de Europese bancontact versie. Daarmee gaat je Mastercard of Visa debit kaart ook niet mee werken, wat nodig is om bv een Curve kaart met Apple Pay te kunnen gebruiken.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: In "onze" Colruyt is er 1 terminal met Maestro en naar ik hoor van mensen die bij Colruyt werken is dat een strategie die ze in elke winkel toepassen. Reden: als bancontact eruit ligt, hebben ze nog Maestro om te depaneren. Heel de winkel moet dan wel gaan betalen aan 1 terminal :).
Lijkt mij redelijk ouderwets. Alle min of meer recente terminals(van Atos) ondersteunen zowel Maestro en Bancontact, de handelaar kan wel een voorkeur instellen of 1 van beiden blokkeren. Maar als je met Exclusieve maestro kaart betaalt aan een default Bancontact dan werkt dat normaliter ook.

Wat misschien wel een probleem is dat als de terminal Bancontact verkiest en je betaalt met een Maestro/BC kaart dat er bij problemen bij BC geen fallback is voorzien om dan maar Maestro te kiezen. Maar dan nog kunnen ze default van de terminals wijzigen.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Dit doet me een beetje denken aan Apple die de lader weghaalt uit de doosjes van zijn nieuwste iPhones.

Of dat op zich goed of slecht is, laat ik in het midden.
Maar het is wel een feit dat heel wat andere fabrikanten dan ook volgden met de lader weg te laten.

Zal hier hetzelfde gebeuren bij de andere banken?
Vermoedelijk wel.

Ook bij de handelaars, hear me out:

BNPPF is grootste bank van België. De handelaars gaan graag hun betaalmogelijkheden uitbreiden indien de markt dit vereist. Klanten = transacties = omzet.
De meeste klanten zijn niet zo geïnformeerd over de verschillende achterliggende betaalsystemen van hun kaart. Zij gaan met hun kaart willen betalen en indien dit niet lukt, zullen klagen bij de handelaar lijkt me (en niet per se altijd de bank, want hun kaart werkt verder wel).
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Stroper schreef:Lijkt mij redelijk ouderwets. Alle min of meer recente terminals(van Atos) ondersteunen zowel Maestro en Bancontact, de handelaar kan wel een voorkeur instellen of 1 van beiden blokkeren. Maar als je met Exclusieve maestro kaart betaalt aan een default Bancontact dan werkt dat normaliter ook.

Wat misschien wel een probleem is dat als de terminal Bancontact verkiest en je betaalt met een Maestro/BC kaart dat er bij problemen bij BC geen fallback is voorzien om dan maar Maestro te kiezen. Maar dan nog kunnen ze default van de terminals wijzigen.
Colruyt wilt gewoon besparen op de transactiekosten. Die liggen hoogstwaarschijnlijk iets hoger bij Maestro. Heeft niets met de terminals zelf te maken.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat zal weer zorgen voor extra miserie bij Delhaize zeker? Nu al is betalen met Apple Pay grote miserie omdat die kassierster de betaalmethode moeten kiezen en de terminal zelf niet mag beslissen. Als je aangeeft dat je met Apple pay wil betalen en je zegt dat ze moeten kiezen voor kredietkaart drukken sommigen toch steeds op bancontact. En dan werkt het niet en is het de schuld van de telefoon natuurlijk.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Zelfs als je betaalt met maaltijdcheques bij ons in de carrefour moet je het vermelden. Anders tikt de kassierster bancontact in en werkt het niet. Dan moet je transactie annuleren, zij moet het opnieuw invoeren en dan de MC kaart in het toestel. Wat een primitieve toestanden. Gelukkig weet ik dat het buitenland op dit gebied, voor de zoveelste keer beter doet dan deze bananenrepubliek.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

sommige colruyts aanvaarden visa mastercard.
Volgens mij zal de kaart werken naar frans model,gewoon functie visa toevoegen op de kaart.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

lithion schreef:Dat zal weer zorgen voor extra miserie bij Delhaize zeker? Nu al is betalen met Apple Pay grote miserie omdat die kassierster de betaalmethode moeten kiezen en de terminal zelf niet mag beslissen. Als je aangeeft dat je met Apple pay wil betalen en je zegt dat ze moeten kiezen voor kredietkaart drukken sommigen toch steeds op bancontact. En dan werkt het niet en is het de schuld van de telefoon natuurlijk.
Anders betalen aan de self kassa's daar kan je zelf kiezen met welke betaalmiddel je wil betalen, voor Apple Pay gewoon kiezen voor kredietkaarten en Maestro.
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

proximusboyke schreef:sommige colruyts aanvaarden visa mastercard.
Volgens mij zal de kaart werken naar frans model,gewoon functie visa toevoegen op de kaart.
Dit gaat enkel om de Colruyts in de grensregio's omdat veel grensarbeiders in België gaan winkelen maar uiteraard kan je dit niet uitrekenen dat je tot de euro exact maaltijdcheques opgebruikt.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
JrCv
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 nov 2003, 10:56
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 10 keer

ygeffens schreef:
CCatalyst schreef:
ygeffens schreef:Bij Maestro is dat niet het geval dacht ik
:???: :???: :???:
De handelaar moet bij Maestro toch slechts een transactievergoeding betalen (een vast bedrag) ?
Bij Visa, Mastercard is dat afhankelijk van de verleende dienst 0,xx% tot meer dan 2%

En als hier hoger werd geschreven dat men VPay wil laten concurreren met Maestro, dan lijkt het me dat dit aan de handelaar ook 'slechts' een vaste transactie prijs mag kosten, en geen %. Anders zou ik als handelaar die betaalwijze laten schrappen op mijn toestel.
Toch ?
Je hebt verschillende kostenstructuren, maar Maestro kan ook als vasttarief afgenomen worden, maar deze is ongeveer het dubbele van wat een bancontact transactie kost.
Dit is nog steeds de voordeligste betaaloplossing als handelaar in België, vandaar ook volgens mij dat Colruyt daar nog aan vast houdt, want elke meerkost moet ergens terug gehaald worden.
Visa/mastercard spreek je al rap van 0.75 à 1% per transactie en business cards 1.85-2%, reken en tel maar zelf.

V-Pay, de debetoplossing van Visa werkt met dezelfde kostenstructuur en momenteel is het voor de handelaar dezelfde transactiekost voor zowel Maestro als V-pay, wij bieden sinds kort dan ook beiden aan omdat veel Nederlandse klanten hier al mee werken, want je bankkaart heeft of Maestro of V-pay, niet beiden.

Dit is ook wat er met de kaarten van BNPPF gaat gebeuren, zij zullen hun debetkaarten uitrusten met bancontact en v-pay en niet meer met Maestro.
Handelaren zullen hier wel snel op moeten inspelen als ze nog geen v-pay kunnen ontvangen, die info krijgen ze ook wel mee van hun terminal acquirer.

Met al deze opties wordt het er als handelaar niet gemakkelijker op om elke klant te kunnen bedienen en om je transactiekost te bepalen, het ene kost 8 cent, het andere 15 cent, een andere transactie 1% ...

Ik heb ook al gehoord dat in de toekomst bancontact er uit gaat, wat misschien ten goede kan komen aan de andere tarieven.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”