Electronica kopen in Buitenland, garantie?

Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Paar jaar terug printer Brother in NL gekocht. Toen ik na 3 weken garantie claimde, bleek je via BE slechts 1 jaar te krijgen, geen Europese garantie. :-(

Ik heb op 6 km. van mijn deur een officiële Samsung Premium support winkel. (verkopen niets)
smartgroup.be/smartrepair/
Moet altijd factuur tonen. Al altijd BE getoond. Maar zouden zij ook FR toestellen herstellen? Denk niet dat Samsung Benelux ze zal vergoeden voor smartphone uit FR.
+ ik heb liever iemand fysiek die mijn klacht behandelt, dan hem terug te moeten terugsturen, en mss. weken kwijt....

Prijsverschil wel groot met BE.
https://www.rueducommerce.fr/produit/sa ... -141861668
+ mooie garantie:
"Retournez , sous 1 an, votre produit éligible au Pack Reprise, en état de fonctionnement. Bénéficiez d'un bon d'achat correspondant à 80% du prix TTC facturé au moment de l'achat. A réception, il sera utilisable pendant 3 mois sur les produits vendus par Rue du Commerce (hors Marketplace). Votre produit sera repris, reconditionné et revendu par notre partenaire."

https://www.mediamarkt.be/nl/product/_s ... lsrc=aw.ds

Brother:
Beste,

Waar het toestel geregistreerd werd, heeft geen invloed op het feit dat uw printer bij Brother België geniet van de Europese garantievoorwaarden. Dit is (Europees) zowel mét als zonder registratie 1 jaar Carry-In.


De Belgische wetgeving zegt dat het alleen de verkoper is die verantwoordelijk is voor de garantie. Hiervoor kunt u de inspectie van FOD Economie raadplegen.

Wij zijn in uw geval niet de verkoper, gezien het toestel niet aan onze N.V. werd aangekocht.

Indien uw verkoper u factureert vanuit het buitenland, is hij niet verplicht een andere wettelijke taks Reprobel voor dit toestel te factureren. Dan dient u deze zelf aan Reprobel door te storten, want u bent dan invoerder.

Indien uw verkoper u factureert vanuit België dient hij dit te doen en aan u aan te rekenen om in orde te zijn met de Belgische wetgeving.

Deze taks is uitsluitend geldig in België ondanks de Belgische en Europese beginselen van gelijkheid.

Bovendien is onze waarborg van “2 jaar collect & return” die wij op dit toestel verlenen, een toegevoegde garantie die wij selectief mogen en kunnen regelen. (Dus enkel wanneer het toestel bij Brother International Belgium NV is aangekocht).

U heeft de Brother Europese garantie, zijnde 1 jaar met binnenbrengen van het toestel naar het Brother herstelpunt ten laste van de gebruiker.
U kunt echter eisen de afwijkende garantie (vermeld op de factuur) van uw verkoper ook door hem te laten toepassen.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Brother hun antwoord is correct.
Samsung is dan ook vrij om te kiezen wat ze doen. De enige manier om dat te weten te komen is hun contacteren of langsgaan en het vragen.
Verder zijn ze, zover ik weet, vrij om dat elke dag te veranderen. Vandaag kunnen ze zeggen dat het geen probleem is, morgen kunnen ze uw toestel weigeren. Aangezien dit gewoon extra, gratis service is en niet wettelijk vastgelegd.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Die 'garantie' is enkel voor de Fransen.
Il est accessible pour les résidents en France. Rue du Commerce livre aussi en Belgique et au Luxembourg, malheureusement Pack Reprise n'est pour le moment pas accessible pour les personnes ayant une adresse de livraison dans ces pays.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”