Hypotheek - welke bank? - Full Disclosure

Plaats reactie
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Hey peeps,

omdat vrouwlief en ik een nieuwe woonst gaan betrekken waren we de laatste tijd aan het bankshoppen. rentevoeten van de traditionele banken liggen niet veel uit elkaar (ing, kbc, belfius, ..) op 25 jaar rond de 2 %. Een en ander hangt van je "profiel" uiteraard. :oops:

De vraag is eenvoudig eigenlijk.

Waar hebben jullie je hypotheek contract afgesloten en aan welke rentevoet?

- gewoon benieuwd :-)
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

rodv kun je wat info vinden maar ook op...
Een kameraad heeft een rentevoet van 0,8 gekregen voor een bedrag >400k op 25jaar. (november 2019)
Veel hangt af van wat je de bank potentieel kunt opbrengen.
2% vind ik overigens wel wat hoog, Keytrade en hellobank zitten rond de 1,5.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Demetris (BNP Paribas Fortis, maar dan niet via de bank, maar een makelaar).
25 jaar - 1.75% - 5/5/5
Als ik bij de vorige jaarlijkse vervaldatum een aanpassing zou gehad hebben (helaas niet het geval), zat ik op 0% wellicht...

Voorwaarden:
100% loondomiciliëring, 100% SSZ, brandverzekering voor het pand.
Als je met 2 leent, hoeft er dus maar 1 van de 2 de eerste voorwaarden te voldoen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ga eens langs bij Immotheker. Wij zijn daar goed geholpen bij de herziening van de lening. Ook voor de eerste waren we langsgeweest, maar toen kon de bank waar wij al klant waren, een beter aanbod doen.
Computer(k)nul
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Eind 2016 lening laten herzien, na een ronde bij meerdere banken uitgekomen bij Crelan als voordeligste;

160k verdeeld over 100k op 17 jaren en 60k op 10 jaren, met rentevoeten van 1,5% en 1,2% op jaarbasis.
dit is met korting voor het nemen van SSV, brandverzekering en loondomiciliëring (0.6%).
(naar het schijnt verschilt de aangeboden rentevoet ifv de doelstellingen van de bank op dat moment en zal dit dus steeds veranderlijk zijn)

Enige goede oplossing is dus bij alle banken een afspraak maken en ze dan nog wat tegen elkaar uitspelen.
Verder natuurlijk sterk afhankelijk van welk % er geleend dient en waarvoor (onz huizenmarkt is momenteel overgewaardeerd)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

De meeste leningen staan momenteel op Spaargids: https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... ingen.html

Je spreekt hier van een rentevoet van 2% op 25 jaar. Ik veronderstel dat je daarmee een vaste rentevoet bedoeld? Heb je de simulaties ook al eens laten maken met een variabele rente (vergelijk worst case scenario's met elkaar).

Ik was zelf ook voor vaste rentevoeten vroeger, maar ik heb ondertussen ook een jaarlijks variabele rente afgesloten omdat de worst case nog altijd een pak goedkoper was dan vaste rentevoet...

Vooral eindintresten tabel moet je goed vergelijken, alsook wat de voorwaarden zijn (brandverzekering bv goed vergelijken in premie) ;)
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Kijk eens op Keytrade bank. Je kan je rentevoet online berekenen en die zijn in mijn ogen zeer goed. Laatste keer dat ik gekeken heb, was het 1,15% vast voor 14 of 15 jaar (weet niet meer zeker). Enigste voorwaarde dat ze stellen is een schuldsaldoverzekering en die hoef je niet via hen te nemen ...

Edit : net eens even gesimuleerd met wat fictieve cijfers ... 1,56% op 25 jaar vast. Zeker niet slecht !
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een goeie vergelijking (al lijkt het soms wel heel laag) is:
https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... ingen.html

Vergelijk zeker ook de kosten voor:
  • SSZ, Cardif is meestal de goedkoopste. Best ook niet fiscaal aangeven, want moest er iets gebeuren betaald de overlevende hier nog eens extra belastingen op.
  • Verplichte verzkeringen
  • Verplichting bankdiensten en loondomiciliering.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Ik ben diegene die de topic startte en ik vond het alleen maar fair dat ik wilde vertellen dat we getekend hebben. :-) 1,85 vaste rentevoet bij ing.

ik had een variabele rentevoet van 1,56 kunnen kunnen hebben bij een soort leningbureau in Luik (Elantis) met Hypotheekwinkel. Verschil is minder dan je zou denken.... peace at mind is onbetaalbaar. :lol:

Velen verwijzen naar spaargids dat de rentevoeten daar interessanter zijn. maar ik heb ondervonden in de laatste weken dat je profiel 90% uitmaakt wat je krijgt bij de bank. Het woord « profiel » mag je trouwens echt wel breed begrijpen. Alles speelt een rol. Niet alleen wat je verdient of hoeveel je ontleent.

Thnx voor jullie input!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Alles? Wat bedoel je precies?
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

@Nexus met 1,85 bedoel je dan toch JKP inclusief verzekeringen etc of is dit enkel rente op de lening?
Everything that has a beginning has an end.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Enkel rente op de lening. De jkp is 2,8 %
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 feb 2009, 13:04
Locatie: Niverance
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Zomaar rentevoeten met anderen vergelijken is eigenlijk een beetjes appels met peren vergelijken.
Vanuit een basisstandpunt bekeken, hangt alles af van je quotiteit. Als die onder de 80% zit, dan zit je safe en krijg je betere rentevoeten.
Vandaaruit kan je verder werken en deze dan nog omlaag krijgen door o.a. spaargeld, pensioensparen,... bij dezelfde instelling te zetten.

Je moet trouwens ook altijd naar het totaalplaatje kijken. Een betere rentevoet bij de ene bank levert niet altijd de meeste winst op het einde van de rit op als je vergelijkt met schuldsaldo, verzekeringen,...

Ter info: een half jaar terug heb ik 1,49% vast op 20j bekomen bij ING, maar daar zijn toch enige onderhandelingen aan vooraf gegaan.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Enige dat uitmaakt is hoe goed je het kan uitleggen :)
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”