Huurauto Sixt BE

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Volgend jaar zouden we mogelijks met 5 inclusief mezelf een auto huren om naast België ook enkele omringende landen te doorkruisen. Ik ben op autoverhuurbedrijf Sixt uitgekomen omdat ik er korting op kan krijgen via het werk. Via Google veel negatieve en positieve ervaringen te lezen net zoals de andere grote spelers Europcar, etc. Omdat het toch wel over een lange periode en meerdere landen betreft zouden we de 3 extra aanvullende dekkingen erbij nemen (schade- en diefstaldekking, ruiten- en banden dekking, roadside protection). Heeft er iemand goede of slechte ervaringen met hen in BE?
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sixt is een grote maatschappij. Zeker even kijken naar het max aantal km en in welke landen je mag rijden.

Ik neem nooit de verzekering bij de huurmaatschappij zelf (extreem duur), je kan dit goedkoper via https://www.huurautoverzekering.com of andere partij doen (hoor eens bij je eigen makelaar).

Verder niet te veel op de sixt website checken terwijl je ingelogt bent, want je prijs gaat serieus omhoog bij meerdere checks (ik zou zelfs meerdere devices via aparte internetverbindingen overwegen).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

liber! schreef:Sixt is een grote maatschappij. Zeker even kijken naar het max aantal km en in welke landen je mag rijden.
Inderdaad, en dan zeker bij Sixt. Vaak meer restricties dan de andere, voor mij de reden om ze niet te overwegen tenzij geen andere keus.
liber! schreef: Ik neem nooit de verzekering bij de huurmaatschappij zelf (extreem duur), je kan dit goedkoper via https://www.huurautoverzekering.com of andere partij doen (hoor eens bij je eigen makelaar).
Niet vergeten dat Sixt bij schade zich dan niet gaat bezighouden met jouw particuliere verzekering te contacteren, ze kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing: gewoon het bedrag van uw kredietkaart, en ga jij dan maar naar je particuliere verzekering om dat bedrag (dat dan al niet meer discutabel is, dus tant pis als je verzekeraar meent dat het te veel is) terug te vragen.

Neem je de verzekering bij de huurmaatschappij zelf dan wordt alles wel direct geregeld met de verzekering en verhaalt men de schade niet op jou, tenzij een evt franchise (die je ook weer kan afkopen), of tenzij je dingen gedaan hebt die contractueel niet mochten (andere chauffeur dan de huurder bv).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb er een tijdje geleden een bestelwagen gehuurd. Ik had er een beetje een mixed feeling bij omdat ik initieel geen extra verzekering genomen had, maar ze me eigenlijk niet konden vertellen wat het me zou kosten als er iets zou gebeuren.
Als je geen extra verzekering neemt en het voertuig wordt bv gestolen, dan moet je de volledige restwaarde terugbetalen. Er stonden een aantal van die bestelwagens op hun parking en aan de nummerplaten te zien waren ze niet allemaal even oud. Dus toen ik vroeg welke de laagste restwaarde had kreeg ik een enigszins verdwaasde blik, terwijl dat in feite wel belangrijk kan zijn. Enfin, 'k heb dan toch maar een aanvullende verzekering genomen (die overigens bijna evenveel kostte als het huurbedrag) waardoor hun aanbod natuurlijk al een stuk minder competitief was.

Langs de andere kant hebben ze me wel een gratis "upgrade" gegeven, ik had een gewone bestelwagen gehuurd maar omdat er nogal wat in moest hebben ze me een lange versie meegegeven aan dezelfde prijs.

Over het voertuig absoluut geen klagen, maar laat je niet misleiden door een lage prijs op de website!
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef: Niet vergeten dat Sixt bij schade zich dan niet gaat bezighouden met jouw particuliere verzekering te contacteren, ze kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing: gewoon het bedrag van uw kredietkaart, en ga jij dan maar naar je particuliere verzekering om dat bedrag (dat dan al niet meer discutabel is, dus tant pis als je verzekeraar meent dat het te veel is) terug te vragen.
Dat klopt. Is dus een kosten/bate analyse die je moet overwegen.
SpecialK schreef:Als je geen extra verzekering neemt en het voertuig wordt bv gestolen, dan moet je de volledige restwaarde terugbetalen.
Normaal vind je dat wel ergens op de website (zo is dat toch bij Hertz).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

liber! schreef:Normaal vind je dat wel ergens op de website (zo is dat toch bij Hertz).
Wat er bij Sixt staat is dit:
"Wordt er geen volledig casco dekking(incl. diefstal dekking) overeengekomen, dan is de huurder verantwoordelijk voor alle schade aan de huurauto die niet aantoonbare schade door derden vertegenwoordigt en bepaald wordt door de volledige waarde van het voertuig."

De vraag ging over wat de waarde van het voertuig is, op een specifiek moment. Die is afhankelijk van de nieuwprijs van het voertuig, en de leeftijd.
Je weet ook niet op voorhand wat je krijgt. Bij de vestiging waar ik het voertuig ben gaan halen hebben ze vooral Iveco Daily's, maar het had evengoed een Opel Vivaro of een Mercedes Sprinter kunnen zijn, en zeker die laatste is toch wel wat duurder. Maar jij kiest een voertuig binnen een bepaalde categorie, dus je kan vaak niet specifiek voor een merk/model kiezen. En als er 5 dezelfde staan zou ik zonder extra verzekering zeggen: geef me de oudste zodanig dat het me het minste kost als die gestolen wordt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

SpecialK schreef:En als er 5 dezelfde staan zou ik zonder extra verzekering zeggen: geef me de oudste zodanig dat het me het minste kost als die gestolen wordt.
Als het een rental van de "kies je eigen wagen"-soort is zijn de deuren van de wagens in de parking normaal niet op slot, dus je kan in principe kijken welke de hoogste km-stand heeft. Wel een heel werk natuurlijk, en dus weer de klassieke trade-off tussen betalen of tijd verliezen.

Dat is ook het geval met die opties om de franchise volledig af te kopen. Dat is de duurste add-on van allemaal, maar laat u wel toe om gewoon meteen te vertrekken zonder te kijken of elk krasje wel gedocumenteerd is en wat nog. Ook bij het terugkeren gewoon inleveren en geen tijd verliezen met evt schade te discussieren, als er iets is gaat het toch meteen naar de verzekering zonder dat je er ooit nog iets van zal horen. Dus die zaken komen soms met meer voordelen dan op het eerste zicht lijkt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Misschien een gelegenheid om elektrisch rijden deftig uit te proberen? Ik heb onlangs ufodrive uitgeprobeerd naar volle tevredenheid. Ze hebben ook verhuurpunten in vele grote steden.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Paar tips want laatste 2-3 jaar huurde ik 10-20 keer per jaar ipv eigen auto te hebben.

Als je vaker huurt, zou ik een jaarlijkse verzekering nemen. Ik nam altijd hier een verzekering. 1 keer na kapotte band nodig gehad en binnen de 3 weken direct betaald ( 170 euro bij Avis)
https://www.icarhireinsurance.com

Since heeft in Belgie wel goede auto's. Ik zou ook ALTIJD bij de grote blijven. GEEN goldcar etc. Op lange termijn kosten die meer, minder service en vooral steeds dat Ryanair gevoel dat ze u extra gaan aanrekenen voor extra's zoals de grens over.


MEGABELANGRIJK!!!!!

Check elk krasje op je auto, binnen, check of alles binnen zit, reservewiel.....
Ik verliet dikwijls pas na 30 minuten met de auto. Elke kras hoe klein ook, MOETEN ze op formulier zetten.
Oa bij Avis Cyprus meegemaakt dat ze probeerden elke kras mij aan te rekenen die er al op waren. Wellicht is elke kras toen door 5-10 verschillende betaald.

Sent from my Mi Note 10 using Tapatalk
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Ik huur een paar keer per jaar via een broker met de optie dat ze de franchise terugbetalen: goedkoper en je kan de prijzen vergelijken bij meerdere spelers op de markt. Ik huur via hen enkel bij Europcar, Avis, Budget en Hertz.
1X mijn wagen met schade teruggevonden, aangegeven, het verhuurbedrijf heeft 450€ van de rekening gehaald voor die kleine schade aan de bumper, en 6à8 weken later werd alles netjes terugbetaald door AutoEurope. Wel belangrijk om weten dat het om schade gaat door derden. Dat je een aangifte MOET doen bij de lokale politie en dat je hen telefonisch MOET inlichten binnen de 24 uur na de schade. Het staat allemaal in de algemene voorwaarden. Kunnen lezen helpt ;-).
En idd, zoals hierboven vermeld: steeds iemand bijroepen van de firma voor je vertrekt om alle kleine krasjes te laten opnemen in hun tablet, dat vermijdt verrassingen. Sinds dit jaar neem ik er ook foto's van.
Laatst gewijzigd door AfAX 07 jan 2020, 19:44, in totaal 1 gewijzigd.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Welke broker gebruik je?

Sent from my Mi Note 10 using Tapatalk
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik betaal nooit meer extra voor verzekeringen van huurwagens. In de plaats daarvan betaal ik voor een duurdere kredietkaart, met oa. een verzekering voor huurwagen. In combinatie met de reisannulatieverzekering is dat in mijn geval al interessant, en heb ik meteen ook een aantal bijkomende verzekeringen en garanties. Terugbetaling van tickets bij niet-gebruik bv. heeft een geruster gevoel bij het bestellen van dure tickets.
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Bedankt voor de info en tips tot nu toe iedereen. Het zou mogelijks rond de zomervakantie zijn met 3 i.p.v. 5 personen zijn waardoor we wat ruimer kunnen kiezen denk ik. Elektrisch rijden doe ik al graag en is niet onmogelijk maar zal in deze situatie wat moeilijk worden door allerhande factoren.

Dat van die aparte verzekering of via kredietkaart zal ik nog eens bekijken maar voorkeur aan om die bij dezelfde partij te nemen. Zeker als het voor een maand huren (eenmalig) is en me kopzorgen bespaart als er ooit dan eens iets zou gebeuren (bedrag van mijn CC en wachten op terugbetaling verzekeraar ALS ze akkoord gaan). Sowieso ga ik nog eens informeren o.a. bij mijn eigen bank.

Goed idee om ook foto's/filmpje te maken en opgemerkte zaken door hen op papier laten zetten voor ik daar buiten rij. Aan dat laatste had ik nog niet gedacht. Ze hebben een kantoor nabij mijn werk dus zal daar eens binnen springen ook al ben ik nu minder geneigd hen nu nog te nemen gezien de reactie hier. Verder wacht ik voorlopig dus nog af.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Check ook even bij je verzekeringsmakelaar! Bij mijn (omnium)verzerking van de auto worden ook huurwagens gedekt.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 17 keer

Kan handig zijn indien je omnium afneemt bij Sixt: https://www.aginsurance.be/Retail/nl/ge ... ering.aspx

Ook je eigen rechtsbijstand, toch de All Risk varianten, zal tussenkomst geven voor contractuele of buitencontractuele geschillen met de verhuurder.

Check dus zeker je makelaar of agent.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Geen ervaring met huren in BE (tenzij al eens een lichte bestelwagen). Slechts 1 keer bij Sixt gehuurd met een bang hartje wegens toch nogal wat slechte reviews maar in Tromsø (in de sneeuw) een paar jaar terug geen problemen gehad. Extra verzekering nemen we nooit (zit in onze platinum CC) behalve in maart 2019 i Ijsland waar we via WOW bij onze vlucht een auto huurden aan ong €25/dag. Schade onderzijde en glas/lichten was een te groot risico op sommige banen met fijne gravel en potholes. We huren sinds 1986 auto's en sinds we digitaal fotograferen maken we een hoop foto's bij afhalen (en laten het schadeformulier aanpassen indien nodig) en doen we hetzelfde bij terugbrengen. Herhaaldelijk lieten we de auto achter op een parking en staken we de sleutel in de "return box". Nog nooit enig probleem gehad. Eind 2018 een auto achtergelaten in Rio Gallegos (Argentinie) waar er geen ox was en een gesloten bureau. Niemand was telefonisch bereikbaar en op aanwijzen van luchthavenpolitie die ook niet kon helpen hebben we de glazen deur bovenaan wat kunnen openwrikken om de enveloppe met sleutel en info naar binnen te katapulteren... niets meer van gehoord.....

Hou er rekening mee dat soms een borg wordt vastgezet op je CC en dat je dus niet de volle limiet van je kaart kan gebruiken. Men geeft die soms ook niet direct vrij zodat je nog een aantal dagen met een "gereserveerd" bedrag kan zitten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Taaner242 schreef:Ik betaal nooit meer extra voor verzekeringen van huurwagens. In de plaats daarvan betaal ik voor een duurdere kredietkaart, met oa. een verzekering voor huurwagen. In combinatie met de reisannulatieverzekering is dat in mijn geval al interessant, en heb ik meteen ook een aantal bijkomende verzekeringen en garanties. Terugbetaling van tickets bij niet-gebruik bv. heeft een geruster gevoel bij het bestellen van dure tickets.
Vanaf corig jaar ook gedaan. Een Mastercard Platinum genomen bij Belfius. Vooral zoals Taaner242 voor reisannulatie en huurwagen verzekering.

https://www.bankshopper.be/op-reis-huur ... voldoende/
https://www.spaargids.be/sparen/krediet ... ijken.html
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Die van Plat van Belfius voorziet dacht ik ook bijstand in geval van pech met de eigen wagen, binnen en buitenland. Vervangwagen tot 10 dagen etc.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

decat schreef:Die van Plat van Belfius voorziet dacht ik ook bijstand in geval van pech met de eigen wagen, binnen en buitenland. Vervangwagen tot 10 dagen etc.
Klopt... verleden jaar 20 min. gewacht op starthulp via de platinum CC. Een week later idem (30 min) toen ik klaarstond om naar de garage te rijden. Vlot en snel geholpen. Ook al 1 keer medische kost (in Zweden) die niet via ziekenfonds gedekt was terug gekregen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”