KBC : maffiapraktijken bij clienteel met spaargeld

Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

KBC : maffiapraktijken bij clienteel met spaargeld

Berichtdoor Matthias_VL » 1 week 1 dag 21 uur geleden (01 Dec 2019, 21:24)

Beringenaar zegt vertrouwen in bank op: “Plots wil KBC weten hoe ik aan spaarcenten kom”

“Ik ben een normale werkende bediende in vaste loondienst”, zegt Andy Struys. “Waarom wil KBC alles van me weten, en krijg ik geen inzage in mijn eigen gegevens?”

In de strijd tegen witwassen en terrorisme moeten de banken hun klanten beter leren kennen. Dat ‘KYC-principe’ (Know Your Customer) levert soms gekke vragen op. Bij Andy Struys uit Paal gingen de vragen zo ver dat hij het vertrouwen in zijn bank opzegde.

“Ik kreeg een tijd terug een vragenlijst van KBC die ik moest invullen, zo niet zouden mijn rekeningen worden geblokkeerd. Ik zou moeten betalen om ze daarna te deblokkeren”, vertelt Andy.

“In die vragenlijst ...

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191201_047 ... centen-kom

Client bij Deutsche, ING, Keytrade,.... maar nooit meegemaakt.
Nog negatieve ervaringen ?

decat
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 78 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Re: KBC : maffiapraktijken bij clienteel met spaargeld

Berichtdoor decat » 1 week 1 dag 21 uur geleden (01 Dec 2019, 22:04)

De rest van het verhaal zou natuurlijk interessant zijn. Als er regelmatig redelijke bedragen bijkomen is het ergens normaal dat ze vragen gaan stellen.

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 66 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor bruma » 1 week 1 dag 20 uur geleden (01 Dec 2019, 22:18)

Ook zo'n vragenlijst gekregen van Rabo
Waar niks meer staat van spaargeld gezien ze hun beleggingen hebben afgestoten.
Vreemde bedoening

Taaner242
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor Taaner242 » 1 week 1 dag 20 uur geleden (01 Dec 2019, 22:24)

Vorige week ook vragenlijst gekregen bij Argenta. Alle seriueze banken zijn hier mee bezig, wetgeving wordt steeds strenger. Laatste maanden zijn diverse Europese banken in verdenking gesteld aan meewerken aan witwassen en/of laks omspringen met verdachte transacties. Je moet inderdaad kunnen verklaren waar je geld vandaan komt.

decat
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 78 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Berichtdoor decat » 1 week 1 dag 20 uur geleden (01 Dec 2019, 22:48)

Vooraleer ze het cash geld afvoeren moeten ze zeker zijn dat wat er nu op de rekeningen staat legaal verdiend werd.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 197 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Berichtdoor CCatalyst » 1 week 1 dag 19 uur geleden (01 Dec 2019, 23:59)

Wie enkel een klassieke job als inkomen heeft zal hier geen last van ondervinden. Het lijkt me dus vooral iets dat zelfstandigen en mensen die een (legale) bijverdienste hebben naast hun hoofdjob zal treffen. Wat wellicht ook wel weer deels de achterliggende bedoeling is: de hoofden die boven het maaiveld uitsteken aanpakken. Behalve de grootste hoofden natuurlijk, die gaan vrijuit.

Gevolg: emigratie van de hardste werkers naar Monaco of de VS en co, of voor zij die blijven de opzetting van financiele constructies om hieraan te ontwijken, waardoor het geld dat die mensen gerust uit vrije wil aan belastingen wilden betalen ook meteen grotendeels weg is. Doel volledig gemist dus.

Nochtans wil het merendeel van de mensen - ook de grootverdieners - gerust (veel) belastingen betalen als dat zichtbaar de maatschappij voor iedereen verbetert. Scandinavië is het beste voorbeeld daarvan. Maar pure regulitis, terwijl de echte problemen van de maatschappij, zoals bijvoorbeeld mobiliteit en energie, niet aangepakt worden, zal terecht nooit op een hartelijke medewerking moeten rekenen.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 553 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer

Berichtdoor heist_175 » 1 week 1 dag 11 uur geleden (02 Dec 2019, 07:45)

CCatalyst schreef:Wie enkel een klassieke job als inkomen heeft zal hier geen last van ondervinden. Het lijkt me dus vooral iets dat zelfstandigen en mensen die een (legale) bijverdienste hebben naast hun hoofdjob zal treffen. Wat wellicht ook wel weer deels de achterliggende bedoeling is: de hoofden die boven het maaiveld uitsteken aanpakken. Behalve de grootste hoofden natuurlijk, die gaan vrijuit.

De KYC-gerelateerde wetgeving is heel vaag en elke bank implementeert het dus wat naar eigen goeddunken.
Misschien zorgt de berichtgeving over de Nordics banken die witwassen wel heel makkelijk maakten, ook bij andere banken voor zenuwachtigheid?
Ik ben een simpele loontrekkende, niets bijverdienste, niets (schijn)zelfstandige en ik werd door LYNX als halve of hele crimineel behandeld bij het openen van een rekening aldaar.

Gevolg: emigratie van de hardste werkers naar Monaco of de VS en co, of voor zij die blijven de opzetting van financiele constructies om hieraan te ontwijken, waardoor het geld dat die mensen gerust uit vrije wil aan belastingen wilden betalen ook meteen grotendeels weg is. Doel volledig gemist dus.

Er is niet het minste bewijs dat mensen massaal wegtrekken als de belastingen correct geïnd worden, wel integendeel.
Er zijn enkele mediagenieke gevallen, oa Tom Boonen Bernard Arnault, maar veel verder gaat het ook niet.

Maar pure regulitis, terwijl de echte problemen van de maatschappij, zoals bijvoorbeeld mobiliteit en energie, niet aangepakt worden, zal terecht nooit op een hartelijke medewerking moeten rekenen.

We verwelkomen de nieuwe Vlaamse regering die vooral "de linkerkant" wil pesten, maar zeker niet de problemen ten gronde wil aanpakken.
Hun plan voor mobiliteit? DeLijn op droog zaad zetten. Slimme kilometerheffing, ho maar!? Liever iedereen verder tijd laten verdoen in de file.
Hun plan voor energie? Meer kernenergie, ondanks de incident en de mega subsidies (hoewel dat federaal is). Het is afwachten hoe de nieuwe VL regering het zonnepaneel en slimme meter dossier nog verder kan verkwanselen.

Lees het als een voorafname op een paars-gele regering: massa's subsidies voor de gevestigde belangen (diesel- en kerosinesubsidies, Engie kerncentrales, ...) en de nieuwere groene energie (wind, water, zon) op droog zaad zetten behalve voor hun achterban van grote ondernemingen (die nog altijd groene stroom certificaten krijgen voor nieuwe zonnepaneelparken), aangevuld met het verder aanvallen en uitkleden van de NMBS.

Gray
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 133 keer
Uitgedeelde bedankjes: 317 keer

Berichtdoor Gray » 1 week 1 dag 9 uur geleden (02 Dec 2019, 09:55)

"Linkerkant pesten?"
Als er een kleine bijdrage wordt gevraagd in de cultuursector staan ze net niet op ontploffen, de grootste roepers van het klimaat, solidariteit, vluchtelingen... :roll: wel, dat kost "geld" en dus ook minder geld voor cultuursubsidies.

(persoonlijk vind ik het een grote schande dat er "amper" 10miljoen besparing is op een vlaams cultuurbudget van 550miljoen, het had moeten 60% zijn)

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 1 week 1 dag 8 uur geleden (02 Dec 2019, 11:01)

Misschien heb je de business cases die in zowat alle media gepasseerd zijn gemist, maar een investering van €1 levert een return van €1,5 op. Onder het motto van jobs-jobs-jobs is het minstens apart te noemen dat jobs op een kabinet (geen besparing), in de privé (geen besparing op werkgeverssubsudies) meer waard blijken te zijn dan een job in de cultuursector en gelieerde sectoren (horeca + staging etc).
Onder het motto van "geen verworven rechten" is het ook apart dat de cultuursector op 1 maand voor de deadline alles moet aanpassen, maar dat een massa andere aanpassingen toch niet zo snel hoeven: asbest, klimaat, mobiliteit, ... Die zaken worden "begraven" in werkgroepen etc.

Dus ja, dan durf ik concluderen dat het over pesten gaat en niet over echt beleid.
Op een begroting van 45miljard, is €10miljoen ook peanuts in een sector die reeds op het bot zit.

Onder het primaat van de politiek doen ze maar hé, zolang het legaal is, mag het.
Ik kijk uit naar een gelijkaardige voortvarendheid in andere dossiers: scholenbouw, onderwijshervorming, asbestprogramma, mobiliteit, energie, ...

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 466 keer
Uitgedeelde bedankjes: 449 keer

Berichtdoor Joe de Mannen » 1 week 1 dag 7 uur geleden (02 Dec 2019, 11:38)

Iedereen laten besparen maar zelf niet mee doen is gemakkelijk…

Wat de banken betreft, bij cash stortingen as het toch al lang zo dat je dat moest verantwoorden. Ik herinner me een aanvaring met Fortis van pakweg 15 jaar geleden in die zin, dus toen was het ook al.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 1 week 1 dag 7 uur geleden (02 Dec 2019, 11:47)

Cash idd altijd al, ik kan het artikel van HBVL niet lezen om te oordelen of het hier ook in het kader van cash transacties was.
En dat is dan op een transactiebasis, niet (altijd) een one-shot voor alle volgende cash stortingen.

Terug naar “Geldzaken”