keytrade betaalkosten in Zweden

Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Weet er iemand uit eigen ervaring (dus keytrade bankkaart en/of visa gebruikt in Zweden) hoe het zit met betaalkosten bij gebruik van een Keytrade maestro en visa in Zweden ?

Op website keytrade zijn er maar 2 gevallen: eurozone of niet eurozone. Betalingen met visa en maestro zijn dan gratis in het geval eurozone.
Niet eurozone: bij maestro maar liefst 2 euro per betaling + % op bedrag en met visa enkel percentage op bedrag.

Volgens emailvraag aan keytrade zou Zweden onder tarieflijst niet eurozone vallen.
(In realiteit is Zweden eigenlijk wel een eurozone land maar Zweden heeft gewoonweg de euro nog steeds niet ingevoerd en zal dat ook niet snel doen)

Dan is er nog de EU bepaling die duidelijk stelt dat alle betalingen in EU landen (dus NIET de term eurozone, maar veel breder) niet meer mogen kosten dan in het eigen land (m.a.w. betalingen in Zweden zouden gratis moeten zijn met beide kaarten gezien dat hier ook zo is).
Keytrade zou dus niet in regel zijn met deze bepaling ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1895
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoewel Zweden volgens zijn EU-lidmaatschapsvoorwaarden óóit moet toetreden tot de Euro(in tegenstelling tot Denemarken, die een uitzondering onderhandeld hebben), doen ze daar in de praktijk absoluut geen moeite voor.
Dus de facto zijn ze (nog) geen Euro-land. En binnen de EU zijn wisselkoerscommissies nog altijd toegelaten.
Het percentage op een bedrag is dus perfect legaal(mocht je dat teveel vinden kan je eventueel kijken naar Prepaids die zich richten op lage wisselkoerscommissies(Revolut,N26,..).
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Stroper, je vergeet mijn laatste paragraaf: Zweden is weldegelijk een EU land ...
Legaal is dus die 2euro niet volgens die bepaling. Dat staat los van het wisselkoerstarief.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Ik heb het wat gehad met al die wisselkoersen en kosten die banken vragen, voor zowel zakelijk als privé nu gewoon Transferwise.

Gewoon een debit card, volledig gratis aan super voordelige tarieven, ze vragen een kleine % op de omzetkost maar maken wel gebruik van de mid market rates voor conversies. https://transferwise.com/gb/borderless/pricing

Revolut doet zo ook iets, maar kost geld voor een kaart, afhankelijk hoeveel je wilt gebruiken
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

N26 gebruikt ook Transferwise voor internationale betalingen
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Uit eigen recente ervaring in Zwitserland en wat langer geleden in Zweden:

Eurozone is een volledig afzonderlijk statuut. Kan in principe perfect los staan van EU-lidmaatschap. Zoals in Andorra, Monaco, Vaticaanstad of San Marino.
Zweden is geen eurozone, dus de duurste tarieven zijn van toepassing. Betalen met Keytrade Visa is de minst dure optie.

Goedkoop geld afhalen buiten de eurozone kan met een Argenta Maestro. Slechts 1,5% wisselcommissie op Maestro-betalingen en afhalingen.

Check ook op voorhand of je betaalkaarten geactiveerd zijn voor gebruik buiten de Eurozone. Soms kan dit via internetbanking, anders moet je even langsgaan en identiteit bewijzen in een kantoor.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Ik ben onlangs naar het VK geweest. Elke maestro betaling of treinticket was 2 € + %. ik had hier geen opzoekingen over gedaan. Duur grapje..

Ik heb mij een account & debetkaart aangemaakt van Transferwise. is toch gratis. (als je 20 € erop zet)
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Zoals reeds vermeld is de kost inderdaad het tarief van buiten de Eurozone. Bij Argenta betaalkaarten valt dit goed mee, andere grootbanken uit ons land zijn een stuk duurder in Zweden.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Bij Argenta eigenlijk nog altijd duurder als je vergelijkt met een Transferwise (mid market rates, dit doet Argenta niet), zelfs gewoon 200 euro afhalen per maand zonder kosten.

Zelf hier privé gewoon elke creditcard weg en enkel nog de TW debit card, je krijgt mooi in de app een melding van zodra ze geld van je kaart halen (instant!)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

fredo66 schreef:Legaal is dus die 2euro niet volgens die bepaling. Dat staat los van het wisselkoerstarief.
Is perfect legaal en is altijd al zo geweest. EU is niet gelijk aan Eurozone.
Gewoon alles met credit card betalen in niet Euro-zones. Mij lijkt VISA/Mastercard ook betere FXrates te geven. Maar ik heb dat nog nooit detail uitgerekend moet ik toegeven.
Bij geld afhalen moet je even zien wat het goedkoopste is. Soms is Maestro goedkoper. Ik vermijd cash geld in het buitenland nog veel meer als hier. Je zit toch altijd met rest geld waar je weinig met kan doen (tenzij je vaak terug gaat).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Idd, Zweden valt onder niet-Eurozone. Dus wisselkoersen en conversie etc zijn van toepassing.

Goed nieuws: je kan daar overal met de kaart betalen. Werkelijk overal. Doch niet met AMEX dat daar nog vrij weinig aanvaard wordt, wel met Visa en MC.

Gewoon de wisselkoers van MC of Visa-kaart volgen, die is over het algemeen een van de minst nadelige die je kunt tegenkomen. Niet ingaan op een eventueel aanbod van de terminal om het bedrag in EUR ipv SEK aan te rekenen, want dan betaal je meer. Altijd in SEK aanrekenen. (Da's een voordeel van AMEX: die laten dat trucje gewoon niet toe).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

CCatalyst schreef: Gewoon de wisselkoers van MC of Visa-kaart volgen, die is over het algemeen een van de minst nadelige die je kunt tegenkomen.
Dat dacht ik ook, tot wanneer ik door had dat MasterCard eigenlijk toch niet zo'n goede rates had. Zelfde moment betalen met MC en lokaal wisselen, kwam lokaal wisselen véél goedkoper uit.

Daarna zitten opzoeken, zoals aangegeven hanteren Revolut & Transferwise betere rates (mid market, die google gebruikt als je wisselt.)
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Revolut is dacht ik beter als transferwindow behalve in weekend.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

powaq schreef:
fredo66 schreef:Legaal is dus die 2euro niet volgens die bepaling. Dat staat los van het wisselkoerstarief.
Is perfect legaal en is altijd al zo geweest. EU is niet gelijk aan Eurozone.
Ik gaf aan dat er een EU regel is dat EU LANDEN (niet de term eurozone) niet meer kosten mogen aanrekenen dan in eigen land ! De term eurozone heeft er dan niets mee te maken. Zweden is nog altijd een land van de EU hoor.
Maar ondertussen heb ik het zelf al achterhaald. Die richtlijn geldt enkel voor betalingen in EURO ...
Soms kan je in Zweden al eens betalen in Euro, in dat geval zou de bank dus geen kosten mogen aanrekenen. In het geval het Zweedse Kronen is kunnen ze aanrekenen wat ze willen.

https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm

Update: de pagina heeft het in de volgende paragraaf over kosten bij gebruik van bankkaarten. Daar gaat het ook over betalingen in EU landen (niet de term eurozone)
"Als u in de EU betaalt met uw kredietkaart of uw bankpas, mogen handelaars en banken u geen extra kosten aanrekenen voor het gebruik van een bepaalde kaart. Deze regel geldt voor alle aankopen met kaart, zowel in winkels als online, in uw eigen land of in een ander EU-land."

Ik kan niet anders dan besluiten dat die 2euro die keytrade zou aanrekenen bij elke keer je maestro gebruikt niet wettelijk is, het extra percentage wel (wisselkoerskosten). Maar rekenen ze het wel aan ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
gti69
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:18
Locatie: Harelbeke
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 15 keer

fredo66 schreef: "Als u in de EU betaalt met uw kredietkaart of uw bankpas, mogen handelaars en banken u geen extra kosten aanrekenen voor het gebruik van een bepaalde kaart. Deze regel geldt voor alle aankopen met kaart, zowel in winkels als online, in uw eigen land of in een ander EU-land."

Ik kan niet anders dan besluiten dat die 2euro die keytrade zou aanrekenen bij elke keer je maestro gebruikt niet wettelijk is, het extra percentage wel (wisselkoerskosten). Maar rekenen ze het wel aan ?
De handelaar (= winkelier, horeca-uitbater,...) mag geen extra kosten aanrekenen. Hier is keytrade niet de handelaar, maar de kaartuitgever...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

"mogen handelaars en banken"
Lezen in digitale tijden is een probleem geworden (deze kritische opmerking slaat ook op mezelf hoor)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als ik geld afhaal in Spanje, met mijn Argenta bankpas, dan worden mij kosten aangerekend.
Nochtans zijn geldafhalingen in België gratis.

Volgens mij is het niet Argenta die hier in de fout gaat, maar de Spaanse banken.
Op mijn uittreksel komt er dus dat ik €151.80 afgehaald heb (in werkelijkheid €150.00) :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Off topic, maar toch: ook al kosten aangerekend gekregen (Keytradebank) bij geldafhaling in Duitsland. 5 euro op 100 euro afgehaald dacht ik. Was in geldautomaat langs autostrade en zal wellicht niet Keytradebank zijn die dit aanrekende maar de eigenaar van de automaat in kwestie. Er kwam iets op het scherm van extra kosten maar was te haastig om het te lezen :-(
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1895
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Betalen en geld afhalen zijn niet hetzelfde. Dus geldafhalingen kunnen legaal geld kosten(gebeurt immers ook nationaal).
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

philippe_d schreef:Als ik geld afhaal in Spanje, met mijn Argenta bankpas, dan worden mij kosten aangerekend.
Nochtans zijn geldafhalingen in België gratis.

Volgens mij is het niet Argenta die hier in de fout gaat, maar de Spaanse banken.
Op mijn uittreksel komt er dus dat ik €151.80 afgehaald heb (in werkelijkheid €150.00) :-( .

En in zo een geval komt er op de automaat een boodschap dat u de keuze laat.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

sdecoster schreef:Was in geldautomaat langs autostrade en zal wellicht niet Keytradebank zijn die dit aanrekende maar de eigenaar van de automaat in kwestie. Er kwam iets op het scherm van extra kosten maar was te haastig om het te lezen :-(
Zo'n schimmige private ATM? Altijd vermijden. Ze gaan jouw geld wel geven, daar niet van, maar idd met een kost erbij. Neem de ATM van een bank.

Als ik geld afhaal bij een automaat van Deutsche Bank in de luchthaven van Frankfurt zijn er geen extra kosten op Keytrade. Ene vinden die werkt is soms wel een ander verhaal :roll: - en dit terwijl je alle ATM's van Travelex op de luchthaven moet negeren, die werken altijd, maar rekenen wel een fee aan (en afaik is er daar nog een derde ATM aanbieder die ook kosten aanrekent maar waarvan ik de naam vergeten ben).

Meer hier: https://transferwise.com/us/blog/atms-in-germany onder "What are the fees on my card?" > "Local charges".
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Stroper schreef:Betalen en geld afhalen zijn niet hetzelfde. Dus geldafhalingen kunnen legaal geld kosten(gebeurt immers ook nationaal).
Op beide is de regel van toepassing "mag niet meer kosten dan bij jouw bank in BE", zie link
https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

fredo66 schreef: Op beide is de regel van toepassing "mag niet meer kosten dan bij jouw bank in BE",
Lees dat nu eens goed. Er staan 2 dingen. Let op wat ik in het vet gezet heb.

=> Voor een betaling in euro's in een ander EU-land mag uw bank u niet meer aanrekenen dan voor een binnenlandse transactie voor hetzelfde bedrag in euro's.
Er staat niet dat de andere bank, of de handelaar die de ATM plaatst, je geen kosten mag aanrekenen.

=> Als u met uw kaart betaalt in een ander land en in een andere EU-munteenheid dan de euro, mag uw kaartaanbieder u wel nog wisselkosten aanrekenen.
Je bank mag je wisselkosten aanrekenen. Wisselkosten zijn de kost om het geld te wisselen, en staan los van de conversie en het eventuele percentage daarop. Wisselkosten zijn over het algemeen een vaste kost die niet varieren ifv van het bedrag.

Zeg nu eens waar je denkt dat je onrecht aangedaan bent.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 mei 2019, 16:48, in totaal 1 gewijzigd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

citeer correct

"Als u in de EU betaalt met uw kredietkaart of uw bankpas, mogen handelaars en banken u geen extra kosten aanrekenen voor het gebruik van een bepaalde kaart. Deze regel geldt voor alle aankopen met kaart, zowel in winkels als online, in uw eigen land of in een ander EU-land."

Waarom maak jij daar "uw bank" van ? Er staat gewoon "banken".

"wel dat die kosten niet mogen verschillen naargelang het type van kaart dat gebruikt wordt."
Ook alweer, waar haal je dat citaat vandaan ? Dat is een vreemde conclusie die jij trekt.

Daarom, citaat:
"Voor een betaling in euro's in een ander EU-land mag uw bank u niet meer aanrekenen dan voor een binnenlandse transactie voor hetzelfde bedrag in euro's. Ook banken in EU-landen buiten de eurozone moeten zich hieraan houden.

Dit geldt voor alle:

overschrijvingen tussen bankrekeningen in verschillende EU-landen
opnames aan geldautomaten in EU-landen
betalingen in de EU met een krediet- of bankpas
automatische incasso-opdrachten (domiciliëringen)"

Een bedrag als wisselkost mag maar keytrade rekent 3 keer kosten aan bij maestro (volgens hun tariefblad). 2 euro vaste kost, %op bedrag en ook nog eens een percentage als wisselkost. Enkel die laatste lijkt me legaal.
Laatst gewijzigd door fredo66 28 mei 2019, 16:54, in totaal 1 gewijzigd.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik ga niet akkoord.

Ook al quote je het niet, er staat wel degelijk letterlijk in je link dat wisselkosten (meervoud) aangerekend mogen worden. Die 2 EUR valt daar onder, evenals die andere kosten.
Als u met uw kaart betaalt in een ander land en in een andere EU-munteenheid dan de euro, mag uw kaartaanbieder u wel nog wisselkosten aanrekenen.
Zweden is een ander land en hanteert daar een andere EU-munteenheid dan de euro, namelijk de Zweedse Kroon (SEK).

Keytrade handelt volledig correct.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

https://www.keytradebank.be/files/docum ... iff_nl.pdf
De wisselkost is 1,4%, niet zeveren hé, dat staat duidelijk op hun site. Die 2 euro zijn gewoon andere kosten

"€ 2 + 0,40% van het opgenomen bedrag + 1,40% wisselcommissie"
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

fredo66 schreef: "€ 2 + 0,40% van het opgenomen bedrag + 1,40% wisselcommissie"
Neen, de wisselkosten (meervoud, net als op die EU-pagina) zijn die 3 kosten die zo netjes gegroepeerd staan bij elkaar. De wisselcommissie maakt onderdeel uit van de wisselkosten, maar is niet de enige wisselkost. Die 2 EUR is dus geen kost voor geldafhaling, het is een wisselkost.

Ik vrees dat je hierop gaat vastlopen. Als je niet akkoord gaat met hoe Keytrade haar wisselkosten definieert, ga je dit moeten aankaarten bij de EU. Veel succes, want Keytrade handelt hier m.i. volledig legaal, en is bijlange niet de enige Europese bank die dit doet.

KEYT zou wel in de fout gaan mochten ze ook 2 EUR vragen voor betalingen in EUR in Zweden, bv bij het gebruik van zo'n DCC-schema.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Neen, de wisselkosten (meervoud, net als op die EU-pagina) zijn die 3 kosten die zo netjes gegroepeerd staan bij elkaar.
Ha ha, jij werkt zelf bij een/de bank(en) zeker.
Ik ga aan mijn baas ook vragen dat hij me vanaf nu 3x zou betalen voor het uitvoeren van dezelfde taken: 1x een vast bedrag, en 2x een percentage.

En als jouw uitleg de verklaring zou zijn dat is de keytrade fiche niet helemaal correct want dan moeten ze achter elk bedrag het woord "wisselkost" vermelden ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

@fredo66: Vraag eens na bij https://www.eccbelgie.be/ hoe het precies zit. Het is zeker niet consumentvriendelijk dat er 3 verschillende kosten worden aangerekend. Maar ik durf niet beweren dat dit illegaal is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

fredo66 schreef: Ik ga aan mijn baas ook vragen dat hij me vanaf nu 3x zou betalen voor het uitvoeren van dezelfde taken: 1x een vast bedrag, en 2x een percentage.
Niet ad hominem gaan.

De bank of het netwerk zet het bedrag om aan de market rate. Daar verdienen ze niets aan. Conversies etc brengen echter altijd kosten met zich mee. Dit wordt doorgerekend via wisselkosten. Hoe ze precies aan die 2 EUR + 0.40% + 1.40% komen ga je aan KEYT moeten vragen, mogelijks betreft dit de verschillende tussenpartijen die ze moeten vergoeden, Maestro zal bv zeker een deel daarvan ontvangen.

Daarnaast maken ze uiteraard ook nog een factor winst op conversies, dat is altijd al het geval geweest bij de meeste banken en is ook niet illegaal. Ik kan je wel zeggen dat die 2 + 0.40 + 1.40 niet pure winst is voor Keytrade, een deel ervan vergoed de kosten, een ander deel is winst.

Je hebt altijd alternatieven om elders geld te wisselen.
fredo66 schreef: En als jouw uitleg de verklaring zou zijn dat is de keytrade fiche niet helemaal correct want dan moeten ze achter elk bedrag het woord "wisselkost" vermelden ...
Waar staat dat ze dat "moeten" schrijven?

Ik vind dat het duidelijk is doordat ze alle 3 bij elkaar staan en bovendien als een som vermeld staan.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Met "moeten schrijven" bedoel ik uiteraard "als ze willen dat het duidelijk is". Er zijn immers nog veel andere bankkosten dan wisselkosten.
Nu lijkt het of de eerste 2 kosten andere bankkosten zijn en alleen de laatste wisselkosten.
En zoals je nu weet, de eerste 2 zijn niet conform de EU regels.

Maar ere wie ere toekomt, ik geef je gelijk dat het juridisch vechten tegen de bierkaai zal worden en Keytrade inderdaad jouw verklaring kan geven: "het zijn gewoon allemaal wisselkosten" en dan is het dus conform de EU regels. Zo kan je natuurlijk altijd de regulering omzeilen. Je rekent gelijk wat aan en als de klant vragen stelt : "wisselkosten" De regulering bestaat dan alleen op papier en zo kennen we de banken.

Of nog een ontgoocheling rijker voor wat het nut voor consumenten is van een eengemaakt Europa, zo net na de verkiezingen. :-(
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Kijk niet naar de overheid om dit soort zaken op te lossen. Dat gaat nooit gebeuren.

Kijk naar de vrije markt. Er bestaan kaarten met heel lage kosten of geen kosten voor wisseltransacties.

Revolut al eens bekeken?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Nu wel ja :-D . Maar ik heb een bijzonder groot wantrouwen tegen betaalapp's op smartphone.
En daarnaast, beschik jij over info dat dit in Zweden heel veel gebruikt zou worden ?
Ze hebben daar ook al iets gelijkaardigs maar enkel te gebruiken door Zweden zelf.
raf1 : Vraag eens na bij https://www.eccbelgie.be/ hoe het precies zit. Het is zeker niet consumentvriendelijk dat er 3 verschillende kosten worden aangerekend. Maar ik durf niet beweren dat dit illegaal is.
Consumentvriendelijk is dat inderdaad zeker niet. En ook nog eens 2 euro extra per betaling is er ver over.
Maar ik ga daar geen tijd in steken bij eccbe, ik volg de uitleg van ccatalyst dat ze kunnen beweren dat de 3 verschillende kosten allemaal wisselkosten zijn.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”