Webwinkel vraagt inloggegevens ING??? Iemand ervaring met dit systeem?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Hallo

We hebben sinds kort een nieuwe hond erbij. Voor onze vorige honden hadden we voor elk van hen een naamplaatje laten maken voor aan hun halsband, bij reddingo-shop.com. Ik had daar toen betaald met Bancontact. Dit was exact 2 jaar geleden.

Nu vandaag wil ik voor de nieuwe hond zo'n naamplaatje bestellen, alles goed en wel tot ik aan het betaalproces kom. Blijkbaar is Bancontact weggehaald, en kan er enkel betaald worden via Klarna (nog nooit van gehoord) of rechtstreeks via VISA. Mijn VISA geef ik sowieso enkel aan de grote spelers zoals Bol, Coolblue, Amazon, zeker niet aan obscure webwinkeltjes her en der, dus koos ik voor Klarna.

Toen kwam ik op een pagina en ze vragen mijn bankkaartnummer, niets raars, dat moet je overal geven. Maar dan vragen ze plots ook mijn ING-login??? :nono: :nono: :nono: Ik weet niet wat er na deze stap komt en of je dan al dan niet ook je pincode etc moet geven, want ik ben niet meer verder durven gaan en ben gewoon weggegaan. Dat werd me toch een klein beetje te benauwd. Met die login kun je immers zomaar inloggen en alles doen van maandelijks loon bekijken tot uitgaven tot leningen tot ál je geld overmaken aan een andere rekening. Dus heb ik maar wijs gecanceled en nu ga ik op zoek naar een andere website.

Ik heb al op honderden websites gekocht, bekende en ook onbekende winkels, maar ik heb nog nooit mijn ING login ID moeten geven. :?

Deze site was vroeger gewoon legitiem en 100% betrouwbaar, 2 jaar geleden. Misschien bestaat deze winkel niet meer en is het domein overgekocht door scammers die zo bankgegevens proberen te stelen?

Of is dit toch een legitiem nieuw betaalplatform wat weer zopas uit de grond geschoten is waar ik weer niet op de hoogte van ben? :think: Heeft iemand hier ervaring met Klarna?
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

klarna:
Opgericht: 2005, Zweden
Hoofdvestiging: Stockholm, Zweden
CEO: Sebastian Siemiatkowski (feb. 2005–)
Opbrengst: 530 miljoen USD (2017)

verder verwijst de betaling je door naar sofort, een betrouwbare partner.

ze spreken ook over een "online betaling" en het lijkt me gewoon dat de manier van betalen in een moderner jasje gestoken is.
volgens mij helemaal niets mis mee dus.

- betrouwbare partner: sofort (te zien in de url, klarna is blijkbaar de moederonderneming)
- geverifieerde https
- zelfde procedure als gewone andere bankoverschrijvingen, alleen in een moderner jasje en via sofort hun api.
- geldig keurmerk van webwinkelkeu met positieve reviews op de feedback company

voorzichtigheid is goed, maar paranoia moet ook ontweken worden :)
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Hmmm.. Goed dat ik het toch maar hier eens heb gevraagd aan de knappe koppen van Userbase. :D Ik ben nog nooit eerder zo'n systeem tegengekomen dus ik vond het wel vreemd. Normaal bij overschrijving krijg ik een rekeningnummer en moet het bedrag dan manueel overgemaakt worden. Maar er blijkt niets aan de hand dus. Bedankt voor het antwoord. :thumbs: :thumbs:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Site kan ook gehacked zijn en de betaalpagina doorgesluisd naar een minder legitieme site.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dafke schreef:Site kan ook gehacked zijn en de betaalpagina doorgesluisd naar een minder legitieme site.
kan, maar ik ben tot aan het betalingsproces gegaan en dan zou je al en de originele site, die doorlinkt naar sofort, moeten hacken
en sofort hacken, en het certificaat vervalsen / mitm doen en .... :)
het is wel een van de eerste keren dat ik zie dat een site de naam van klarna gebruikt ipv sofort, sofort is toch een wat bekendere naam.
mogelijks gaan ze op termijn de dochterondermening (eigendom van klarna sinds 2014) schrappen en alles via klarna/hoofdfirma doen van online betalingen...
zo lijkt het toch een beetje als je bij klarna zelf gaat kijken.

even ter aanvulling trouwens: ik weet niet exact hoe ing hun online bankieren is (ik weet wel dat ze niet het argenta/bnp/... systeem gebruiken),
maar voor bv argenta vragen ze je kaartnr en een transactie ondertekenen met digipass - enkel in een "mooiere" omgeving dan sommige/meeste online aanbieders van banktransacties.
maar de procedure is dus gewoon helemaal hetzelfde. (ook dat bevestigt me gewoon dat dit een legitieme betaling zou zijn)
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Splitter schreef:maar voor bv argenta vragen ze je kaartnr en een transactie ondertekenen met digipass - enkel in een "mooiere" omgeving dan sommige/meeste online aanbieders van banktransacties.
maar de procedure is dus gewoon helemaal hetzelfde. (ook dat bevestigt me gewoon dat dit een legitieme betaling zou zijn)
Jup, zo heb ik al honderden keren betaald vroeger bij Record Bank en sinds een aantal maanden ook bij ING (want die hebben Record overgenomen en ik ben meegegaan naar ING). Gewoon bankkaartnummer geven, vervaldatum, en dan kom ik in een beschermde omgeving waar ik met mijn bakje moet ondertekenen.

Maar nu vragen ze voor de eerste keer mijn effectieve login ID, die je normaal gezien alleen maar nodig hebt om zélf op je eigen bankrekening in te loggen, en waar je dus álles kan zien wat met je financiën te maken heeft. Normaliter is enkel mijn volledige naam, bankkaartnummer en vervaldatum nodig om tot een betaling kunnen over te gaan.

Ik wou net weer proberen nu ik hoorde dat het toch veilig is, maar toen ik weer bij het betalingsscherm aankwam kreeg ik het toch echt niet over mijn hart om mijn ID in te vullen. :-o Het voelt gewoon als iets héél erg persoonlijks. Ik heb de bestelling dan maar geplaatst bij woefenco.nl. Daar was het weer via Bancontact, met de vertrouwde procedure zoals eerder beschreven (bankkaartnummer, vervaldag, ondertekenen bakje en hoppakee, betaald)
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik weet wel dat ING een van de meest "averechtse" banken is wat dat betreft, dus mogelijks heeft sofort gewoon geen deftige api toegang ofzo voor ING.
de procedure die je doorloopt als je voor argenta (mijn primaire bank) kiest klopt gewoon.
de ING procedure... geen idee, maar vermoedelijk is dat ook gewoon correct.

daarmee zeg ik trouwens niet dat het een goede manier is, ik snap je wantrouwen daarin wel.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

En maar goed ook. Bij Sofort moest ik een tijd geleden ook een loginprocedure doen ipv de gewone procedure om een overschrijving te tekenen. Toen niet echt bij stilgestaan, maar het leek alsof Sofort dan inlogde bij KBC en zo de overschrijving deed.
Geen idee hoe het nu loopt, maar achteraf er toch eens bij stilgestaan en de volgende keer vriendelijk bedankt voor Sofort. Dan maar credit card.
Sindsdien ben ik me toch ook wat meer bewust van waar ze me net om vragen. Bij voorkeur gewoon Bancontact QR-code die ik met de KBC-app kan scannen, anders Mastercard.

Effe ter informatie, waarom gebruik je je Visa enkel bij grote aanbieders?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik herinner me van een hele tijd terug dat ik ook eens zo een betaling moeten doen heb. Dat was toen met mijn Keytrade bank account. Ik moest toen ook ahw inloggen en had toen ook dezelfde wtf-reflex. Kan zelfs zijn dat het ook via Sofort was, is al een paar jaar geleden. Dergelijke manieren van online betalen zet natuurlijk gewoon de deur open naar phishing e.d. want mensen laten gewoon worden aan hun userid/pwd ingeven op een andere site, is toch om problemen vragen.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Strikt genomen overtreed je door gebruik te maken van Sofort/Klarna de gebruikersvoorwaarden van het online bankieren van je bank. Je mag immers persoonlijke codes niet aan derden beschikbaar stellen. Dat doe je met Sofort/Klarna wel. In geval van problemen, kan de bank de verantwoordelijkheid dus perfect op de klant afschuiven. Wegblijven van dat soort betaalsystemen is de boodschap.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

En zo blijft het quasi-monopolie van Atos behouden.
Ik heb in elk geval nog geen peoblemen gehad met Klarna/sofort.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Shit, dan was mijn paranoia toch nog ergens goed voor. Thanks voor al de input! Ik leer veel bij. Mocht er iets gebeurd zijn dan had ik erbovenop ook nog eens een uitbrander gekregen van de bank wegens het schenden van voorwaarden. :think: Wat ergens ook wel normaal is, want uiteindelijk zou ik in dat geval zelf ervoor gekozen hebben om uiterst gevoelige informatie af te geven.
butskristof schreef:Effe ter informatie, waarom gebruik je je Visa enkel bij grote aanbieders?
Hoh ja.. dat is ook nog zoiets op het gevoel. Met een Visa geef je geld uit dat op dat moment eigenlijk niet van jezelf is. Als ik er dan mee zou betalen op één of ander klein webshopje dat misschien wordt beveiligd door de buurjongen van 16 die toevallig wat van PC's kent en er gebeurd wat met de gegevens en mijn kaart wordt geplunderd, dan kan ik de maand nadien geld dokken dat ik eigenlijk niet heb.

Ergens weet ik ook wel dat het zo'n vaart niet zal lopen, je zal heus wel die transacties kunnen terugdraaien zodat er niets moet betaald worden, maar de doemdenker in mij denkt dan dan toch soms na over al de miserie die er bij zou komen kijken vooraleer zo'n dingen terug in orde zijn gebracht. En misschien mag je in de tussentijd toch het bedrag aan Visa voorschieten tot alles opgelost is, en krijg je nadien dan alles terug, maar intussen zit je mooi met een gat van €1250 (mijn huidige limiet op mijn Visa kaart) in je portemonnee. :P

Idk, voel me er niet goed bij. Pas op, Amazon/Bol/Coolblue kunnen ook altijd gekraakt worden, er is geen enkele site die 100% veilig is. Maar ze zullen heus wel veel beter beveiligd zijn dan bijvoorbeeld tante Truus haar webshopje met handgemaakte breiwerkjes of ome Henk z'n online winkeltje met vijveraccessoires. En áls ik kan betalen op andere manieren, dan verkies ik die steeds boven Visa. Ben er gewoon niet happig op op die Visa-kaart. Op Amazon is het sowieso altijd Visa, daar kan ik niet onderuit. Op Bol en Coolblue betaalde ik ook reeds met Visa als Bancontact eens plat lag, maar anders altijd met Bancontact.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik heb net 't gevoel dat visa wat meer veiligheid geeft bij 't geval van kleine winkels zoals fraudebescherming en chargeback-mogelijkheid...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Je draait een en ander toch om antutu.

Je bent veel beter beschermd bij aankopen op kredietkaart dan via Bancontact of Afbeelding Sofort Afbeelding .

Bij die laatste geld weg = geld weg.

Bij Visa/MasterCard/AMEX kan je bij fraude aanspraak maken op chargeback en krijg je je geld volledig terug (samen met een nieuwe kaart).

En je moet in Belgie al heus je best doen om "geld uit te geven dat je niet hebt", zo'n typische dooddoener die geen steek houdt, daar de meeste kredietkaarten eigenlijk geen echte kredietkaarten zijn maar kaarten met een uitgesteld debet, waar je alles op het einde van de maand moet terugbetalen, en er dus niet sprake is van kopen op krediet (dat veronderstelt een langere looptijd). Er wordt voor die kaarten dan ook geen consumentenkredietlijn geopend.

Tante Truus of Ome Henk maken hopelijk gebruik van PayPal of een andere betrouwbare externe betalingsprovider die hen niet de kaartgegevens bezorgt, anders krijgen ze mijn geld niet. Je kan van zo'n mensen niet verwachten dat ze hun site PCI DSS compliant ontwerpen en dat ook nog eens opvolgen en auditen, maar ze kunnen terecht bij anderen die dat werk voor hen kunnen doen.

Soit, foto van hond?
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Hmmm.. goed om weten, ik hou het zeker in mijn achterhoofd! Wist niet dat Visa toch nog zo veilig was. :D

Hier een paar foto's van de nieuwste telg in de familie. :D Het is een miniatuur chihuahua. Ze wordt amper nog groter als op deze foto's. We hebben nog een driejarige chihuahua, maar die is van gewoon formaat. Zo'n miniatuurtje leek ook wel tof. :D We merken dat onze driejarige chihuahua veel meer speelt met deze nieuwe chihuahua dan dat ze met de 2 andere honden speelde (we hebben nog 2 andere kleine honden, maar dat zijn geen chihuahua's) Misschien omdat ze beiden van hetzelfde ras zijn. Het waren van de eerste seconde meteen twee handen op 1 buik, zeer leuk om te zien. :P

Afbeelding
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien een beetje off-topic, maar voor webwinkels die ik niet vertrouw heb ik een Prepaid Revolut mastercard.
De verzekering zal waarschijnlijk niet zo goed geregeld zijn als bij normale mastercards. Maar aangezien er zelden veel geld opstaat kunnen ze er weinig mee( en indien je echt een nieuwe kaart nodig hebt wegens fraude, dan moet het niet aanpassen in al je online winkels als Netflix, iTunes, Amazon, Spotify,...)
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Ja, ik stond eens in een bpost kantoor en zag reclame voor de bpaid mastercard. Had toen ook al gedacht "tiens lijkt me wel handig, als ik het eens nodig heb ga ik het zeker eens proberen" Intussen nog niet geprobeerd, maar het lijkt me inderdaad wel ideaal! Aangezien ze er maar kunnen afhalen wat er opstaat en niet meer.

Er is ook zo'n site genaamd privacy.com waar je on the fly virtuele Visa's zou kunnen genereren en voor elke site een virtuele Visa kan aanmaken, maar na wat Googlen kwam ik uit op een paar reddit posts met daarin zeer slechte ervaringen, dus die optie heb ik opgeborgen.

Maar zo'n prepaid ga ik ooit wel 'ns proberen als er eens iets is dat ik écht niet vertrouw en er geen alternatieve webshops/services bestaan.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

johann schreef:Strikt genomen overtreed je door gebruik te maken van Sofort/Klarna de gebruikersvoorwaarden van het online bankieren van je bank. Je mag immers persoonlijke codes niet aan derden beschikbaar stellen. Dat doe je met Sofort/Klarna wel. In geval van problemen, kan de bank de verantwoordelijkheid dus perfect op de klant afschuiven. Wegblijven van dat soort betaalsystemen is de boodschap.
Van daar de nood voor PSD2: dan krijgt elke partner in het betaalproces duidelijke rechten en plichten en hoeft er niet meer in tegenspraak tot de AV gehandeld te worden in een grijze zone.
Ik betaal veel liever met mijn credit card dan met Bancontact, om de redenen die hier al zijn aangehaald.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:[
Ik betaal veel liever met mijn credit card dan met Bancontact, om de redenen die hier al zijn aangehaald.
credit card
bancontact enkel als qr code mogelijk is (en dat is in 90% vd gevallen)
moest zo'n bedrijf plots andere gegevens opvragen dan zijn ze mij als klant kwijt (zoals in dit geval)
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”