Kaartlimiet American Express

Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Visa en Mastercard hanteren een kaartlimiet gaande van € 2500 tot € 10000 naargelang het een Classic, Gold of Platinium kaart is.
American Express zou geen limieten hanteren, dat kan ik moeilijk geloven, men gaat men mij toch niet vertellen dat die limieten voor AMEX kaarten onbeperkt zijn.
Men kan zo op die manier serieuze bedragen uitgeven, men kan zo eventjes dan € 100000 uitgeven, ik denk toch wel dat American Express toch wel het recht heeft om een kaartlimiet in te stellen anders zouden er serieuze accidenten mee gebeuren met zo'n AMEX kaart.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Amex is "onbeperkt" zoals sommige ISP's "onbeperkt" internet aanbieden.
Er zijn kleine lettertjes. Afhankelijk van het type Amex (Blue, Green, Platinum,...) zullen er wel maximum bedragen per keer zijn en als je halverwege de maand boven je limiet zit, zal je gevraagd worden om vooraf je schulden aan te zuiveren(een simpele Google zoektocht zegt hierover genoeg).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Google...
Typically, your AmEx spending limit is three times your highest paid-in-full balance over the last six months.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb een American Expresskaart die ik veelvuldig gebruik en er zit wel degelijk een limiet op, afhankelijk van je uitgavenpatroon en betaalhistoriek en misschien inkomen, maar zolang je niet tegen die limiet aanloopt kom je niet te weten wat die limiet precies is.

Ze zijn zeer streng bij de toekenning, maar ze hebben mij altijd zeer professioneel behandeld. Iets wat ik van een andere, niche kredietkaartuitgever niet kan zeggen...
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Didymus schreef:Ik heb een American Expresskaart die ik veelvuldig gebruik en er zit wel degelijk een limiet op, afhankelijk van je uitgavenpatroon en betaalhistoriek en misschien inkomen, maar zolang je niet tegen die limiet aanloopt kom je niet te weten wat die limiet precies is.

Ze zijn zeer streng bij de toekenning, maar ze hebben mij altijd zeer professioneel behandeld. Iets wat ik van een andere, niche kredietkaartuitgever niet kan zeggen...
Die niche kredietkaart, bedoel je soms Diners Club? Dat is inderdaad een elite kaart.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

r2504 schreef:Google...
Typically, your AmEx spending limit is three times your highest paid-in-full balance over the last six months.
Geen idee of dat echt zo is hoor. Ik heb ook een (gouden) Amex die ik eigenlijk amper of niet gebruik. Misschien 1x per jaar dat ik die dan eens gebruik voor een grote uitgave (meestal vliegtickets). En ik gebruik die vooral voor dingen zoals autoverhuur, zodat er niets geblokkeerd is op m'n andere kaarten. Die onbepaalde limiet is wel gemakkelijk voor van dat soort reservaties.
Maar ja er zal wel een echte limiet op zitten, in de praktijk echter nog nooit meegemaakt. Ik kan nu ook niet zeggen dat ik er ooit in één keer al meer dan 10k met heb uitgegeven dusja..
Waarschijnlijk is er ook gewoon een "minimum" limiet van 5 of 10k. Want stel dat je in de afgelopen maanden maar 500 hebt uitgegeven dan zou je met een limiet van €1500 zitten.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

apestaart schreef:Die niche kredietkaart, bedoel je soms Diners Club? Dat is inderdaad een elite kaart.
Nee, ik bedoel gewoon Beobank.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

apestaart schreef:
Didymus schreef:Ik heb een American Expresskaart die ik veelvuldig gebruik en er zit wel degelijk een limiet op, afhankelijk van je uitgavenpatroon en betaalhistoriek en misschien inkomen, maar zolang je niet tegen die limiet aanloopt kom je niet te weten wat die limiet precies is.

Ze zijn zeer streng bij de toekenning, maar ze hebben mij altijd zeer professioneel behandeld. Iets wat ik van een andere, niche kredietkaartuitgever niet kan zeggen...
Die niche kredietkaart, bedoel je soms Diners Club? Dat is inderdaad een elite kaart.
Kan je dat nog wel krijgen in België, Diners Club?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Vaak voorkomend misverstand.

Er is wél een limiet. Alleen is ze niet voorafbepaald, zoals bij een Visa of Mastercard. Officieel heet het NPSL: No Preset Spending Limit.

Die limiet is voor iedereen anders en wordt regelmatig bepaald door een algoritme, ze fluctueert ifv je aankoop- en je terugbetaalgedrag. En jij als klant weet niet wat de limiet is, de klantendienst gaat het je ook niet vertellen (hoewel zij het wel kunnen zien), en je gaat nooit een transactie geweigerd krijgen wegens onvoldoende saldo.

Als je boven de limiet gaat is de melding die je krijgt iets a la "tijdelijk geweigerd" of "bel bank" en de klantendienst kan die transactie alsnog manueel toestaan opv de omstandigheden.

Mijn ervaring is dat je nooit tegen de limiet botst als je binnen een bepaald uitgavenpatroon blijft en je altijd op tijd terugbetaalt. Pas als je enkele duizenden euro's boven je normaal uitgavepatroon gaat is er een kans dat je er tegen aan gaat zitten.

De eerste maanden ga je trouwens geen hoge limiet hebben, dat is een aparte restrictie die het algoritme hanteert. Pas na verschillende maanden historiek van terugbetaling vervalt die restrictie.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Wat die eerste maanden betreft kan ik alvast bevestigen. Ik kon blijkbaar maximaal 1000 EUR uitgeven, maar toen de transactie die de limiet overschreed werd geweigerd, heeft de klantendienst dit gewoon manueel verhoogd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik ben in Brussels Airport al 2x aangeklampt om me dit te 'verkopen': https://www.miles-and-more.com/online/p ... id=1000188

een AmEx-kaart waarmee je airmiles verzamelt. Ze zeggen van letterlijk alles proberen hiermee te betalen, zelf tot aankopen van vrienden toe.

Ja leuk, maar ik hou niet zo van 'op krediet kopen' :), zeker niet met de annual fee.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb die 2 jaar gehad toen ik heel frequent vloog. Toch een paar upgrades naar business mee kunnen nemen

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

meon schreef:Ik ben in Brussels Airport al 2x aangeklampt om me dit te 'verkopen': https://www.miles-and-more.com/online/p ... id=1000188

een AmEx-kaart waarmee je airmiles verzamelt. Ze zeggen van letterlijk alles proberen hiermee te betalen, zelf tot aankopen van vrienden toe.

Ja leuk, maar ik hou niet zo van 'op krediet kopen' :), zeker niet met de annual fee.
Die verkopers hebben mij nog nooit aangesproken, hoewel ik al jaren intensieve gebruiker ben van zo'n kaart. Verkopers hebben blijkbaar een afgelijnd idee van hoe hun cliënteel eruit hoort te zien...

Technisch gezien koop je niet op krediet, maar krijg je tussen 25 en 55 dagen uitstel van betaling. Afrekening niet betalen = gedaan met de pret. Dat is bij een échte kredietkaart wel even anders.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”