Zorgkas

8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Laat ik wat het 1 en ander verduidelijken ivm de zorgkassen.

Het is een initiatief van de Vlaamse Overheid dankzij de 6de staatshervorming en was ook de bedoeling dat de overheid dit ging beheren, maar dit kon niet en is dit voor een stuk overgedragen naar de mutualiteiten.
Die moesten een zorgkas opzetten die niets te maken heeft met het ziekenfonds buiten dat gegevens van het lid worden gedeeld.
De Vlaamse Overheid is bezig met tal van producten hier rond te bouwen voor de zorgbehoevenden onder ons, waaronder:
Zorgverzekering.
Basis ondersteunings-budget.
Tegemoetkoming hulp aan bejaarden -> zeer interessant voor de oma's en opa's die er nog zijn http://www.vlaamsesocialebescherming.be ... nbejaarden.

Waarom ben ik verplicht te betalen:
Opgelegd door de Vlaamse Overheid en wordt beheerd door de Zorgkas waar de persoon is aangesloten(vrije keuze), Is handiger als dit je mutualiteit is want zij beschikken over je gegevens

Wie moet aansluiten:
Alle personen vanaf 26 die in Vlaanderen wonen of personen van Brussel die vrijwillig willen aansluiten.

Wie moet niet aansluiten:
Personen die in Wallonië of Brussel wonen (maar daar zijn ze ook aan iets bezig), buitenlands verzekerden, Personen die werken aan NATO, NAVO, Europese Commissie (uiteraard).

Wat gebeurd als ik niet betaal:
Lidmaatschap wordt afgesloten bij de Zorgkas en wordt overgedragen naar de Vlaamse Overheid. Zij gaan dan een deurwaarder langs sturen.
Als je ooit recht zou hebben op 1 van de producten krijg je telkens een uitstel van 6 maanden per jaar dat je niet betaald hebt.

Een brief sturen naar je Zorgkas een goed idee?
Neen, want de verplichtingen komen vanuit de overheid en de Zorgkas kan hier niets aan doen. Zij zijn verplicht om dit te doen en aanhalen van wetteksten zullen niet helpen, maar de rechtbanken staan ter uwe beschikking.

Speciale vragen (niet juridisch) wil ik graag beantwoorden.
Laatst gewijzigd door 8balljunkie 23 jun 2017, 14:13, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

8balljunkie schreef: Wat gebeurd als ik niet betaal:
Lidmaatschap wordt afgesloten bij de Zorgkas en wordt overgedragen naar de Vlaamse Overheid. Zij gaan dan een deurwaarder langs sturen.
Als je ooit recht zou hebben op 1 van de producten krijg je telkens een uitstel van 6 maanden per jaar dat je niet betaald hebt.
De ervaring leert dat ze dit niet doen. Ze weigeren je uit te schrijven. Na meerdere aangetekende schrijvens. Ik heb de CM zorgkas al 5x in gebreke gesteld.

Hierdoor lappen ze de wet van 1921 aan hun laars, zij zijn dus in gebreke:

http://www.vvia.be/statuten/wet1921.htm
8balljunkie schreef: Een brief sturen naar je Zorgkas een goed idee?
Neen, want de verplichtingen komen vanuit de overheid en de Zorgkas kan hier niets aan doen. Zij zijn verplicht om dit te doen en aanhalen van wetteksten zullen niet helpen, maar de rechtbanken staan ter uwe beschikking.

Speciale vragen (niet juridisch) wil ik graag beantwoorden.
Overheden en zorgkassen staan NIET boven de wet. Iemand admistratief aansluiten is opnieuw in strijd met de wet van 1921:
De Wet van 24 mei 1921 bepaalde in artikel 1: "De vrijheid van vereeniging op elk gebied is gewaarborgd. Niemand kan gedwongen worden van eene vereeniging deel uit te maken of daarvan niet deel uit te maken",
Meer info:

https://vlaamsezorgkas.wordpress.com
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb net eens een heel deel gelezen en eigenlijk lappen ze (de overheid) gewoon de grondwet aan hun laars.
@ub4b Heb je dan nooit problemen gehad met niet te betalen en/of een deurwaarder aan je deur gehad ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

AnD schreef:Ik heb net eens een heel deel gelezen en eigenlijk lappen ze (de overheid) gewoon de grondwet aan hun laars.
@ub4b Heb je dan nooit problemen gehad met niet te betalen en/of een deurwaarder aan je deur gehad ?
Wel ik heb van CM een aangetekend schrijven gekregen met daarin verzoek tot betalen van 3 jaren (incl lopend jaar 2017), wat ik uiteraard geweigerd heb gezien ik mij rechtsgeldig heb uitgeschreven middels 2 aangetekende schrijvens, één naar CM Zorgkas Dender en Waas, en één naar Brussel. Daarop hebben ze NOOIT gereageerd. Ze bleven nadien gewoon als een hersenloze robot herrinneringen sturen.

Dus ik verwacht vroeg of laat dat mijn lidmaatschaap wordt overgenomen door de Vlaamse zorgkas, en dat ze dan brieven gaan sturen en met deurwaarders dreigen.

Ik zal dan uiteraard checken of ik dan bij CM Zorgkas ben ben uitgeschreven, en bij de Vlaamse zorgkas administratief ingeschreven.

Ik zal de deurwaarder er ook wijzen op het feit dat de wet van 1921 nog steeds van toepassing is, en de rechtspersoon voor wie hij vordert niet boven de wet staat. Je kan toch geen boete krijgen omdat je de wet letterlijk heb toegepast?

De Vlaamse Zorgkas is blijkbaar een VZW:
http://trendstop.knack.be/nl/detail/475 ... rgkas.aspx

Dus een vereniging tevens gebonden aan de wet van 1921.

Volgens de bangmakerij van deze site, mag ik dus vroeg of laat een aangetekend schrijven verwachten:
http://www.vlaamsesocialebescherming.be ... e-sancties

Ik zal daar uiteraard bezwaar tegen maken, met onderbouwing van de wet van 1921, die nog steeds van toepassing is.



Wat ik mij afvraag: hoe weet de overheid of je betaalt of niet? Moeten zorgkassen een lijst opsturen met alle betalers, of alle wanbetalers?
Dat is immers een groot verschil.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Voor de zorgkas is het heel simpel: Wij mogen u NIET uitschrijven, dit wordt opgelegd door de Vlaamse Overheid. Wij moeten die bedragen innen van hun.
Maar ik ga mij niet juridisch uitspreken en dat kan de zorgkas ook niet, je moet niet procederen tegen de CM Zorgkas, maar tegen de Vlaamse Zorgkas zij beslissen of je al dan niet verplicht wordt tot aansluiten.
AnD schreef:Ik heb net eens een heel deel gelezen en eigenlijk lappen ze (de overheid) gewoon de grondwet aan hun laars.
@ub4b Heb je dan nooit problemen gehad met niet te betalen en/of een deurwaarder aan je deur gehad ?
Uw dossier wordt overgemaakt na 2 jaar en dan gaat de Vlaamse Zorgkas van start, maar wanneer?????
ub4b schreef: Wat ik mij afvraag: hoe weet de overheid of je betaalt of niet? Moeten zorgkassen een lijst opsturen met alle betalers, of alle wanbetalers?
Dat is immers een groot verschil.
De Vlaamse Overheid is diegene die de gegevens uitstuurt naar de mutualiteiten, zij zijn de "master" en de zorgkassen de "slave".
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Een aantal aanvullingen hierbij. Je kan niet zo vrij kiezen tussen de zorgkassen zoals wordt beweerd. Men kan namelijk niet lid zijn van 2 verschillende ziekenfondsen tegelijk. Omdat elk ziekenfonds, behalve de HZIV, een zorgkas heeft zit je dus met de keuze tussen de zorgkas van uw ziekenfonds of de Vlaamse Zorgkas.

De Zorgverzekering is een verplichte verzekering dus je bent in principe verplicht bij te dragen. Doe je dit niet dan heb je logischerwijze ook geen recht op de voordelen van de verzekering.Je bent wel vrij om uw ziekenfonds of zorgkas te kiezen maar zoals gezegd is die keuze beperkt tussen 2 mogelijkheden (zie hierboven) als je een ziekenfonds of de HZIV hebt gekozen. Er waren enkele privézorgkassen maar deze zijn ermee gestopt omdat het niet interessant genoeg was voor hen.

Het klopt ook niet helemaal dat het gemakkelijker zou zijn bij uw ziekenfonds ook de zorgkas te hebben. Het versterkt enkel de greep van het betrokken ziekenfonds op uw gegevens, jijzelf hebt er geen enkel voordeel aan. Meer nog, als je beslist om van ziekenfonds te veranderen moet je ook van zorgkas veranderen BEHALVE als je bij de Vlaamse Zorgkas bent. Het is dus zelfs handiger bij deze kas te zijn want dan kan je elk jaar van ziekenfonds veranderen zonder van zorgkas te moeten veranderen.

Hetzelfde zie je ook met de hospitalisatieverzekeringen. Als je deze verzekering bij uw ziekenfonds hebt, kan je deze niet behouden als je van ziekenfonds wil veranderen. Je bent dus gevangen of je hebt al die tijd voor niets betaald en zal een hogere premie betalen omdat je ondertussen ouder bent. Als je een hospitalisatieverzekering via uw werkgever of een privéverzekeraar hebt, kan je wel elk jaar van ziekenfonds veranderen en ben je dus vrij. Daarom dat veel mensen die een hospitalisatieverzekering via de werkgever hebben of via een priveverzekeraar bij de HZIV lid zijn. Zij betalen noppes voor hun ziekenfonds en hebben toch een hospitalisatieverzekering, met vaak nog een betere dekking erbij. DKV gaf hun klanten daarom vaak advies om lid te worden bij de HZIV en zo ben ik jaren geleden ook lid geworden.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Dizzy schreef: De Zorgverzekering is een verplichte verzekering dus je bent in principe verplicht bij te dragen. Doe je dit niet dan heb je logischerwijze ook geen recht op de voordelen van de verzekering.
Is dat ook niet een vorm van bangmakerij, ze moeten je ook ergens op kunnen terug pakken als je niet tussen de lijnen wil lopen ?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Neen, de ziekteverzekering is een wettelijk verplichte verzekering.

Geen ziekteverzekering nemen raad ik niemand aan want zelfs al ben je in prima gezondheid, dat kan heel snel serieus en onverwacht veranderen en zonder tussenkomst is gezondheidszorg vaak onbetaalbaar. Bovendien waarom zou je je niet gratis aansluiten bij de HZIV, je hebt EN de verplichte ziekteverzekering EN je betaalt niets. Men klaagt vaak over overdreven kosten maar zich gewoon informeren en veranderen naar de goedkoopste aanbieder is voor velen al te lastig.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

@Dizzy hij had over aansluiting Zorgkas en niet aansluiting Ziekteverzekering/Ziekenfonds.

Je bent niet verplicht bij een ziekenfonds aan te sluiten je kan zelf alles aangeven bij het RIZIV. Wat en hoe allemaal moet je mij niet vragen, zal in ieder geval een papier winkel zijn.
In ieder geval als je sociale zekerheid betaald hebt(RSZ) vorig jaar ben je het volgende jaar verzekerd, ongeacht welk ziekenfonds.
Dizzy schreef:Bovendien waarom zou je je niet gratis aansluiten bij de HZIV, je hebt EN de verplichte ziekteverzekering EN je betaalt niets.
Aansluiten bij het HZIV is uitsluitend ziekteverzekering, bij een mutualiteit krijg je extra voordelen en dat is het verschil.
Als je veel naar het buitenland vertoeft zou ik een ziekenfonds zoeken die repatriëring bijvoorbeeld heeft. Je moet alles afwegen naar je eigen noden. Dat is zoals Telenet vs Proximus :-D
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dizzy schreef:Neen, de ziekteverzekering is een wettelijk verplichte verzekering.

Geen ziekteverzekering nemen raad ik niemand aan want zelfs al ben je in prima gezondheid, dat kan heel snel serieus en onverwacht veranderen en zonder tussenkomst is gezondheidszorg vaak onbetaalbaar. Bovendien waarom zou je je niet gratis aansluiten bij de HZIV, je hebt EN de verplichte ziekteverzekering EN je betaalt niets. Men klaagt vaak over overdreven kosten maar zich gewoon informeren en veranderen naar de goedkoopste aanbieder is voor velen al te lastig.
Ziekteverzekering is ook logisch, niet omwille van de onderdrukkunde die valselijk geneeskunde genoemd wordt (die ik weiger af te nemen, allemaal symptomatische kwak) maar voor onderzoeken die anders peperduur zijn zoals een scan, operaties, spoedopname, .....

Maar het gaat om de zorgkas. Die is niet wettelijk omdat de wet van 1921 nog steeds van toepassing is.
Als een overheid u administratief lid maakt van een VZW, dan lapt deze overheidsdienst de wet van 1921 aan zijn laars.

Net zoals andere overheden ook adviezen niet opvolgen en illegale dingen doen, zoals turterltaks.

Zij staan niet boven de wet.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat lijkt me straf aangezien de HZIV afgesplitst is van het RIZIV net om deze taak onafhankelijk uit te voeren. Dit is me ooit verteld toen ik lid werd. Waar heb je die info vandaan dat je via het RIZIV zou kunnen terugbetaald worden en waarom zou je als je al bij de HZIV terecht kan zonder problemen?

Het klopt dat je nog een tijd recht hebt op terugbetaling zolang je maar genoeg bijdragen hebt betaald. Dat heb ik ooit gevraagd toen ik een lange reis wou maken en ongerust was over mijn verzekering. Mensen die lange tijd niet genoeg of geen bijdragen betalen verliezen hun terugbetaling of moeten zelf een bijdrage betalen.

Bij een ziekenfonds betaal je inderdaad voor de aanvullende "diensten". Ook als je deze niet nodig hebt of zelfs niet gebruikt. Eens je ouder bent dan 26 zijn er echter nog weinig "voordelen" waar je recht op hebt. Daarom probeert men net zoals de banken jongeren te lokken met kado's in het begin, de Belg verandert toch niet snel. Toen ik veranderde kreeg ik ineens een boekje met alle voordelen, 90% was niet meer op mij van toepassing en dvan de rest gebruikte ik ook niets.

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of de voordelen die je effectief gebruikt opwegen tov de kostprijs die je betaalt. Meestal is dat niet het geval of de ziekenfondsen zouden overkop gaan. We weten goed genoeg dat ze eerder goed verdienen, vandaar ook de privéinitiatieven die van deze markt wat willen afsnoepen.

Wat betreft de repatriëring, sluit een reisverzekering af voor je gezin. Da's goedkoper en de dekking gaat verder.

Ze kunnen de problemen oplossen met de zorgkassen door de Vlaamse Zorgkas van vorm te veranderen zodat het een overheidsinstelling is ipv een vzw.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Dat is toch al je hebt Het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming en je wordt aangesloten bij de Vlaamse Zorgkas VZW.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

8balljunkie schreef:Dat is toch al je hebt Het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming en je wordt aangesloten bij de Vlaamse Zorgkas VZW.
Niemand kan jou administraief inschrijven in een VZW zonder de wet te overtreden, wet van 1921 is nog steeds van toepassing.

CM zorgkas weigert mij uit te schrijven uit hun vereniging, en overtreedt daardoor tevens de wet van 1921:

http://www.vvia.be/statuten/wet1921.htm
De Wet van 24 mei 1921 bepaalde in artikel 1: "De vrijheid van vereeniging op elk gebied is gewaarborgd. Niemand kan gedwongen worden van eene vereeniging deel uit te maken of daarvan niet deel uit te maken"
Zowel CM als het agentschap dat jou administratief lid maakt, overtreden dus de wet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef:
Hetzelfde zie je ook met de hospitalisatieverzekeringen. Als je deze verzekering bij uw ziekenfonds hebt, kan je deze niet behouden als je van ziekenfonds wil veranderen. Je bent dus gevangen of je hebt al die tijd voor niets betaald en zal een hogere premie betalen omdat je ondertussen ouder bent. Als je een hospitalisatieverzekering via uw werkgever of een privéverzekeraar hebt, kan je wel elk jaar van ziekenfonds veranderen en ben je dus vrij. Daarom dat veel mensen die een hospitalisatieverzekering via de werkgever hebben of via een priveverzekeraar bij de HZIV lid zijn. Zij betalen noppes voor hun ziekenfonds en hebben toch een hospitalisatieverzekering, met vaak nog een betere dekking erbij. DKV gaf hun klanten daarom vaak advies om lid te worden bij de HZIV en zo ben ik jaren geleden ook lid geworden.
Ik moet hierop wijzen als je werkzaam bent bij een Ziekenfonds is het beter om daar ook aangesloten zijn. Dan is je keuze vrijwel beperkt...

Dat is in mijn geval zo. Ik heb wel de keuze om HZIV te nemen maar ze zien me toch liever als lid.
Ik ben nu tijdelijk tewerkgesteld maar vanmet ik vast daar ben kan ik mijn hospitalisatieverzekering wel laten betalen door de werkgever.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info: hoe veranderen van zorgkas

http://www.nzvl.be/sites/default/files/ ... orgkas.pdf
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Dizzy schreef:
Hetzelfde zie je ook met de hospitalisatieverzekeringen. Als je deze verzekering bij uw ziekenfonds hebt, kan je deze niet behouden als je van ziekenfonds wil veranderen. Je bent dus gevangen of je hebt al die tijd voor niets betaald en zal een hogere premie betalen omdat je ondertussen ouder bent. Als je een hospitalisatieverzekering via uw werkgever of een privéverzekeraar hebt, kan je wel elk jaar van ziekenfonds veranderen en ben je dus vrij. Daarom dat veel mensen die een hospitalisatieverzekering via de werkgever hebben of via een priveverzekeraar bij de HZIV lid zijn. Zij betalen noppes voor hun ziekenfonds en hebben toch een hospitalisatieverzekering, met vaak nog een betere dekking erbij. DKV gaf hun klanten daarom vaak advies om lid te worden bij de HZIV en zo ben ik jaren geleden ook lid geworden.
Ik weet niet hoe het met andere mutualiteiten zit, maar bij het Vlaams en Neutraal Ziekenfonds bv. kan je perfect overschakelen van hospitalisatieverzekering zonder medische vragenlijst en met de premie die behoort tot je leeftijdscategorie precies alsof je ingestapt was op de leeftijd van je vorige ziekenkas.
Iemand van bv. 70 die naar de hospitalisatieverzekering gaat van het V&NZ en pakweg op 60 begonnen is bij de CM zal gewoon 65 plus-tarief betalen zonder bijpremie, zelfs al neemt hij de grote hospitalisatieverzekering.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor Vlamingen in Brussel is de zaak ook alles behalve OK. Lidmaatschap is er blijkbaar vrijwillig, maar wordt afgeraden omdat er amper voorzieningen zijn om er kunnen van te genieten. Maar als ik als Brusselse Vlaming nog zou willen instappen is er een lange wachttijd (straftijd). Als ik zou verhuizen naar Vlaanderen ben ik helemaal gejost. Want dan moet ik verplicht aansluiten maar toch die straftijd uitzitten.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hebben ze me ook ooit gevraagd maar ik ga ervan uit dat dat binnen 30 jaar al niet meer bestaat (onder deze vorm) en heb dus vriendelijk bedankt.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Dizzy schreef:Bij een ziekenfonds betaal je inderdaad voor de aanvullende "diensten".
Ook niet altijd blijkbaar. Ik ben jaren lang aangesloten geweest bij Partena. Toen ik daar eens een tegemoetkoming vroeg voor de aankoop van een nieuwe noodzakelijke bril(glazen) was het antwoord: ja maar, uw bijdrage is enkel voor de basisverzekering. Voor tussenkomst bij brillen moest je blijkbaar een hoger tarief betalen.
Waarop ik uiteraard het boeltje opgezegd heb en tevreden klant geworden ben bij HZIV waar ik dus dezelfde dienstverlening krijg zonder extra te betalen. En geen extra tussenkomsten (maar dat weet je dus op voorhand)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ik ben ook tevreden lid bij de HZIV. Bij een zorgkas had ik mij nooit aangesloten en op een bepaald moment kreeg ik dan een brief van de Vlaamse Zorgkas vzw (die vzw op het einde wordt trouwens -toevallig of niet- vaak niet meer vermeld) met de mededeling dat ik automatisch 'ambtshalve' was aangesloten bij hen en de vraag om de bijdragen voor 3 jaar in één keer te betalen.

Dit lijkt me ook in strijd te zijn met artikel 1 van de wet van 24 mei 1921, tot waarborging der vrijheid van vereniging:
"De vrijheid van vereeniging op elk gebied is gewaarborgd. Niemand kan gedwongen worden van eene vereeniging deel uit te maken of daarvan niet deel uit te maken".
Je moet echter al heel vast in je schoenen staan om iets tegen de overheid te beginnen :-(
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

nickz schreef:Ik ben ook tevreden lid bij de HZIV. Bij een zorgkas had ik mij nooit aangesloten en op een bepaald moment kreeg ik dan een brief van de Vlaamse Zorgkas vzw (die vzw op het einde wordt trouwens -toevallig of niet- vaak niet meer vermeld) met de mededeling dat ik automatisch 'ambtshalve' was aangesloten bij hen en de vraag om de bijdragen voor 3 jaar in één keer te betalen.

Dit lijkt me ook in strijd te zijn met artikel 1 van de wet van 24 mei 1921, tot waarborging der vrijheid van vereniging:
"De vrijheid van vereeniging op elk gebied is gewaarborgd. Niemand kan gedwongen worden van eene vereeniging deel uit te maken of daarvan niet deel uit te maken".
Je moet echter al heel vast in je schoenen staan om iets tegen de overheid te beginnen :-(
Als een deurwaarder hier probeert te vorderen op basis van iets wat in strijd is met de wet, dan nog een wet die een verlengstuk is van de grondwet, dan zal ik hem hiermee confronteren.

Zie ook:
https://vlaamsezorgkas.wordpress.com/

Bij de zorgkas werken hersenloze mensen die niet voor zichzelf kunnen denken:
https://vlaamsezorgkas.wordpress.com/20 ... ntwoorden/

op aangetekende schrijvens antwoorden ze zelfs niet bij CM
zij zijn dus in gebreke
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@ub4b Laat zeker weten hoe dit afloopt voor u. Als medewerker van de Vlaamse zorgkas & Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming (ander telefoonnummer, zelfde mensen) zou ik dat wel graag weten.

Voor alle andere mensen; ik kan het niet aanraden om niet te betalen. Er is een verschil tussen gelijk (menen te) hebben en gelijk krijgen.

Wat men er zelf over denkt, burger én medewerker van een zorgkas/zorgfonds, is niet relevant. Persoonlijk is het mijn mening dat het een dom idee was om wat duidelijk een belasting is te verkopen als een 'ledenbijdrage' en een 'verzekering', dat is problemen zoeken.

Maar wat ik of een ander daar over denk maakt niets uit. Meningen zijn van geen belang als het over zoiets gaat, enkel reglementen.

Wie iets wil doen;
- Stuur een klachtenbrief naar het Agentschap Vlaamse Bescherming, dien een klacht in bij de Vlaamse Ombudsdienst (niet dat dit iets gaat uithalen/nuttig is, administraties voeren gewoon uit, kan mogelijk wel in het jaarrapport van de Vlaamse ombudsdienst opduiken als er veel klachten over komen)
- stuur een klacht naar de Vlaamse minister voor Welzijn Jo Vandeurzen, win juridisch advies in, etc .. (al iets zinvoller. Je moet of het juridisch aanvechten of het Vlaams parlement de regelgeving laten wijzigen )

Maar betaal wel. De enige die gezien is als je niet gaat betalen ben je zelf. De deurwaarder gaat er aan verdienden, dat is alles. Ten strijde trekken tegen iets en tegelijk wel betalen sluit elkaar trouwens niet uit.

Als mensen bellen om te zeggen dat ze weigeren te betalen dan kan een medewerker enkel uitleggen wat de mogelijkheden zijn en gevolgen zijn binnen het kader van die verzekering. Informeren. Waarschuwen.

En als men echt niet wil betalen kan ik daar enkel op zeggen; zoals u wenst.

@R2D2 Voor mensen in Brussel is het een stuk beter geworden sinds 2018. Wie vrijwillig laattijdig aansluit heeft enkel nog een wachtperiode van 5 jaar alvorens men een uitkering kan krijgen. Elk rusthuis is goed, moet geen erkenning hebben van de Vlaamse overheid.

Ook zijn alle schorsingen afgeschaft. Vroeg kreeg je 3 maanden schorsing voor elk jaar dat je had kunnen aangesloten zijn maar het niet hebt gedaan. Daardoor was later instappen vrij zinloos, nu niet meer.

Is ook in Vlaanderen trouwens. Alle schorsingen zijn afgeschaft. Dus te laat de bijdrage betalen heeft geen sanctie meer behalve de boete voor wie erg koppig is.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

WalterB1 schreef:@ub4b Laat zeker weten hoe dit afloopt voor u. Als medewerker van de Vlaamse zorgkas & Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming (ander telefoonnummer, zelfde mensen) zou ik dat wel graag weten.

Voor alle andere mensen; ik kan het niet aanraden om niet te betalen. Er is een verschil tussen gelijk (menen te) hebben en gelijk krijgen.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

De wet van 1921 is duidelijk. CM Zorgkas is een verzekeringsvereniging, zie KBO public search op ondermemingsnr 0476.572.381 . Ook de andere zorgkassen zijn verenigingen, zoek de statuten maar op. CM weigert mij uit te schrijven. CM overtreedt de wet. Niemand kan mij dwingen om lid te zijn van een vereniging. Ik heb CM al meermaals in gebreke gesteld, en ik kreeg doodleuk antwoord dat ze mij niet kunnen uitschrijven.

Op het iemand dwingen om lid te zijn van een vereniging, staan straffen.
Art. 3. Met gevangenisstraf van acht dagen tot één maand en geldboete van 50 tot 500 frank of met slechts één dezer straffen wordt bestraft hij, die, om een bepaalde persoon te dwingen deel uit te maken van een vereniging, of daarvan niet deel uit te maken, zich tegenover hem schuldig maakt aan feitelijkheden, gewelddaden of bedreigingen, ofwel hem doet vrezen dat hij zijn betrekking zal verliezen of dat zijn persoon, zijn gezin of zijn vermogen schade zou kunnen lijden.
Ook Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming overtreedt de wet door te dreigen met de deurwaarder.
Art. 3. .... ofwel hem doet vrezen dat hij zijn betrekking zal verliezen of dat zijn persoon, zijn gezin of zijn vermogen schade zou kunnen lijden.
WalterB1 schreef: Wat men er zelf over denkt, burger én medewerker van een zorgkas/zorgfonds, is niet relevant. Persoonlijk is het mijn mening dat het een dom idee was om wat duidelijk een belasting is te verkopen als een 'ledenbijdrage' en een 'verzekering', dat is problemen zoeken.
Heel de constructie stinkt en is illegaal. Een deurwaarder staat niet boven de wet. Hij dient zich te conformeren aan de wet.
WalterB1 schreef:Maar wat ik of een ander daar over denk maakt niets uit. Meningen zijn van geen belang als het over zoiets gaat, enkel
reglementen.
De wet op de vrijheid van vereniging is hier van toepassing. De vrijheid van vereniging staat ook in de grondwet en het EVRM.
WalterB1 schreef: Wie iets wil doen;
- Stuur een klachtenbrief naar het Agentschap Vlaamse Bescherming, dien een klacht in bij de Vlaamse Ombudsdienst (niet dat dit iets gaat uithalen/nuttig is, administraties voeren gewoon uit, kan mogelijk wel in het jaarrapport van de Vlaamse ombudsdienst opduiken als er veel klachten over komen)
- stuur een klacht naar de Vlaamse minister voor Welzijn Jo Vandeurzen, win juridisch advies in, etc .. (al iets zinvoller. Je moet of het juridisch aanvechten of het Vlaams parlement de regelgeving laten wijzigen )
De brief die het Agentschap Vlaamse Bescherming stuurde met dreiging deurwaarder is illegaal. Overtreedt artikel 3.
Ook het sturen van een boete is illegaal, gezien dit impliceert dat het lidmaatschap onder dwang wordt verdergezet.
WalterB1 schreef:
Maar betaal wel. De enige die gezien is als je niet gaat betalen ben je zelf. De deurwaarder gaat er aan verdienden, dat is alles. Ten strijde trekken tegen iets en tegelijk wel betalen sluit elkaar trouwens niet uit.
Neen, als de deurwaarder komt opschrijven of zaken in beslag neemt, dan dwingt hij het lidmaatschap af. Strafbare feiten. Strafrechterlijke feiten dan nog.

Anderzijds ben ik voor de wet geen lid meer van CM. Dus niet bestaande en dus betwiste vorderingen.
WalterB1 schreef:
Als mensen bellen om te zeggen dat ze weigeren te betalen dan kan een medewerker enkel uitleggen wat de mogelijkheden zijn en gevolgen zijn binnen het kader van die verzekering. Informeren. Waarschuwen.
Gezien ik geen lid meer ben van de cm zorgkas, voor de letter van wet, dien ik ook niks meer te betalen. Niemand kan mij dwingen lid te zijn van een vereniging. Elke clausule die dat probeert op te leggen, is nietig:
elke reglementsbepaling, waardoor deze vrijheid zou worden opgeheven, wordt voor niet bestaande gehouden.
Het feit dat zowel CM Zorgkas, als het agentschap Zorg & Gezondheid de vrijheid van vereniging schenden, is nogmaals bewezen.
Ik heb mij uitgeschreven conform de wet van 1921, en het lidmaatschap wordt onder dwang van boetes en dreiging van deurwaarders verdergezet.
Dit zijn strafbare feiten.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Waarom dien je geen klacht met burgerlijke partijstelling in bij de onderzoeksrechter als je er zo stellig van overtuigd bent dat wat de CM doet strafbaar is?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

WalterB1 schreef:Maar betaal wel.
Dat is nu eens onzin. De tegenpartij kan dan argumenteren dat een vrijwillige betaling gelijkstaat aan een vrijwillige toetreding tot die vereniging.
Die vrijwillige betaling zorgt er dan voor dat er opeens geen bewijs meer is van een strafbaar feit.

In een rechtszaak moet je altijd zorgen dat het onrecht dat jou is aangedaan te bewijzen valt. Zeker in dit geval van gedwongen lidmaatschap van een vereniging zijn eventuele gewelddaden en bedreigingen door een deurwaarder ijzersterke juridische argumenten om over dwang te kunnen spreken
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Je bent pas lid van de zorgkas als je betaald, zolang je dus niet betaald ben je ook niet aangesloten.
Als je 2 jaar niet betaald wordt je dossier dus overgedragen naar de Vlaamse Zorgkas en daar gaan ze je verplichten van te betalen.
Ik denk dat de Vlaamse vooral wacht tot het bedrag hoog genoeg is om dit te innen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

8balljunkie schreef:Je bent pas lid van de zorgkas als je betaald, zolang je dus niet betaald ben je ook niet aangesloten.
Als je 2 jaar niet betaald wordt je dossier dus overgedragen naar de Vlaamse Zorgkas en daar gaan ze je verplichten van te betalen.
Ik denk dat de Vlaamse vooral wacht tot het bedrag hoog genoeg is om dit te innen.
Dat is dus niet zo. Het lidmaatschap wordt niet meer overgedragen naar de zorgkas van de staat.
Geachte heer

U bent nog steeds aangesloten bij de CM zorgkas.
Wij hebben u meermaals gemeld dat u zich voor deze door de Vlaamse overheid verplichte verzekering, niét kan uitschrijven.
Wij hebben er u ook meermaals op gewezen dat bij niet betaling van deze verplichte bijdragen, de Vlaamse overheid zou overgaan tot het opleggen van een administratieve boete.
Met deze aangetekende brief laat het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming u nu weten dat zij u de boete hebben opgelegd.

Met beleefde groeten

<naam weggehaald>| CM Waas en Dender
medewerker zorgkas
de Castrodreef 1 | 9100 SINT-NIKLAAS
03 760 38 81 | fax: 03 760 93 54
...
en nadien:
Beste



Wij wensen deze discussie met u niet meer te heropenen.



Indien u onze uitleg niet gelooft, verwijzen wij u door naar het Vlaams Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming voor verdere uitleg.

http://www.vlaamsesocialebescherming.be



Wij beschouwen deze zaak als gesloten.



Met beleefde groeten
De zaak is helemaal NIET afgesloten gezien CM mijn lidmaatschap dus illegaal verderzet. Ik kreeg recent weer een brief voor de bijdrage 2018.

Als een hersenloze robot voeren deze medewerkers de van boven opgelegde instructies uit, zonder de capaciteit om voor zichzelf na te denken.
CM zorgkas wijst gewoon door naar haar partner is crime, het Vlaams Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming.

Stel dat de overheid het lidmatschap overzet van CM naar hun eigen kas, dan is dit ook illegaal. Een administratieve aansluiting, is een gedwongen aansluiting, en opnieuw in strijd met de wet.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wat een wijze woorden van WalterB1, en dan vooral: je moet gelijk krijgen, niet alleen gelijk (menen te) hebben.

In dit landje heerst geen onafhankelijke rechtbank en nauwelijks democratie, en dus, ook al heb je volgens mij gelijk en kriebelt het bij mij om niet meer te betalen, valt er helaas niks te winnen.

Zeker Vlaanderen is zeer goed in machtsvertoon als je met ambtenaren praat en is eigenlijk strenger dan de federale. Met de federale ambtenaren kun je nog eens overleggen, met de Vlaamse niet. Ik heb hier enkele zinnetjes gewist die nog iets anders zeiden.

Hoe dan ook uit eigen ervaring: ik schreef naar de Vlaamse zorgkas dat ik het bijzonder vind dat de ledenbijdrage geïndexeerd werd. Dat terwijl de uitkering die mijn vader in het rusthuis krijgt van de zorgkas (130 euro standaard) al zolang ze bestaat nooit geïndexeerd werd, net zoals de bewuste incontinentievergoedkng per dag. Nooit geïndexeerd. Ik kreeg een laconiek bericht terug: 'dat klopt'.

Ik onderga de belasting dus maar en richt mijn pijlen op zaken die ik wel kan winnen. En die zijn er zeker mits wat creativiteit.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik snap wel niet dat je schermt met een wet van in 1926 terwijl een besluit vlaamse regering dit zegt:
Deel 4 Verplichtingen voor de gebruiker

TITEL 1 Het lidmaatschap van de Vlaamse sociale bescherming

HOOFDSTUK 1 Aansluiting

Afdeling 1 Aansluitingsplicht of vrijwillige aansluiting voor de personen, vermeld in artikel 29, § 2, tweede lid of vierde lid van het decreet van 24 juni 2016

Artikel 40. (01/01/2017- ...)

Een persoon als vermeld in artikel 29, § 2, tweede lid of vierde lid, van het decreet van 24 juni 2016, heeft gebruikgemaakt van zijn recht op vrij verkeer van werknemers of van de vrijheid van vestiging als hij aan een van de volgende voorwaarden voldoet :
1° onmiddellijk voor zijn tewerkstelling in het Nederlandse taalgebied of in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad gewerkt hebben in een andere EU-lidstaat, EER-lidstaat of in Zwitserland;
2° onmiddellijk voor zijn tewerkstelling in het Nederlandse taalgebied of in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad gewoond hebben in een andere EU-lidstaat, EER-lidstaat of in Zwitserland;
3° tijdens zijn tewerkstelling in het Nederlandse taalgebied of in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad verhuisd zijn van een andere EU-lidstaat, EER-lidstaat of van Zwitserland.


Afdeling 2 Termijnen voor aansluiting

Onderafdeling 1 Aansluitingsplicht

Artikel 41. (01/01/2018- ...)

§ 1. Elke persoon, vermeld in artikel 29, § 1, eerste lid, van het decreet van 24 juni 2016, sluit zich vanaf het jaar waarin hij de leeftijd van 26 jaar bereikt, aan bij een zorgkas van zijn keuze. Als die persoon zich niet aansluit vóór 1 juli van het jaar waarin hij de leeftijd van 26 jaar bereikt, wordt hij automatisch aangesloten bij de Vlaamse Zorgkas met ingang van 1 januari van het jaar waarop hij zich had moeten aansluiten.

De eerste en tweede bijdrage kunnen worden betaald tot en met 31 december van het jaar na het jaar waarin de persoon de leeftijd van 26 jaar bereikt, zonder dat de jaren in aanmerking genomen worden voor de administratieve geldboete, vermeld in artikel 32 van het decreet van 24 juni 2016. De minister kan de nadere voorwaarden voor de betaling van de eerste en tweede bijdrage bepalen.

§ 2. Elke persoon die in het Nederlandse taalgebied komt wonen en minstens de leeftijd van 26 jaar heeft bereikt, sluit zich aan bij een zorgkas van zijn keuze. De aansluiting is verplicht met ingang van 1 januari van het jaar waarin die persoon in het Nederlandse taalgebied komt wonen. Als die persoon zich niet aansluit bij een zorgkas van zijn keuze binnen zes maanden nadat hij in het Nederlandse taalgebied is komen wonen, wordt hij automatisch aangesloten bij de Vlaamse Zorgkas met ingang van 1 januari van het jaar waarin hij zich had moeten aansluiten.

De personen die in de eerste jaarhelft van een kalenderjaar in het Nederlandse taalgebied komen wonen, kunnen de eerste en tweede bijdrage betalen tot en met 31 december van het jaar na het jaar waarin ze er zijn komen wonen, zonder dat de jaren in aanmerking genomen worden voor de administratieve geldboete, vermeld in artikel 32 van het decreet van 24 juni 2016. De minister kan de nadere voorwaarden voor de betaling van de eerste en tweede bijdrage bepalen.

De personen die in de tweede jaarhelft van een kalenderjaar in het Nederlandse taalgebied komen wonen, kunnen de eerste, tweede en derde bijdrage betalen tot en met 31 december van het tweede jaar na het jaar waarin ze er zijn komen wonen, zonder dat de jaren in aanmerking genomen worden voor de administratieve geldboete, vermeld in artikel 32 van het decreet van 24 juni 2016. De minister kan de nadere voorwaarden voor de betaling van de eerste, de tweede en derde bijdrage bepalen.

§ 3. Elke persoon, vermeld in artikel 29, § 2, eerste en tweede lid, van het decreet van 24 juni 2016, die minstens de leeftijd van 26 jaar heeft bereikt, sluit zich aan bij een zorgkas van zijn keuze.

De personen, vermeld in het eerste lid, kunnen de bijdragen betalen tot en met 31 december van het tweede jaar na de datum waarop het agentschap het bestand heeft ontvangen van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, waarin die personen voor het eerst opgenomen zijn, zonder dat de jaren in aanmerking genomen worden voor de administratieve geldboete, vermeld in artikel 32 van het decreet van 24 juni 2016.

De minister bepaalt de nadere regels voor de termijn van aansluiting, het begrip tewerkstelling en het bewijs van de hoedanigheid van Belgische sociaal verzekerde.

BRON: https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... rint=false

Vrijwillige aansluiting is enkel:
Onderafdeling 2 Vrijwillige aansluiting

Artikel 42. (01/01/2018- ...)

§ 1. Elke persoon, vermeld in artikel 29, § 1, tweede lid, van het decreet van 24 juni 2016, kan zich met ingang van 1 januari van het jaar waarin hij de leeftijd van 26 jaar bereikt, aansluiten bij een zorgkas van zijn keuze.

De eerste en tweede bijdrage kunnen worden betaald tot en met 31 december van het jaar na het jaar waarin de persoon 26 jaar is geworden. De minister kan de nadere voorwaarden voor de betaling van de eerste en tweede bijdrage bepalen.

§ 2. Elke persoon die in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad komt wonen en minstens de leeftijd van 26 jaar heeft bereikt, kan zich aansluiten bij een zorgkas van zijn keuze. De aansluiting is mogelijk met ingang van 1 januari van het jaar waarin die persoon in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad komt wonen.

De personen die in de eerste jaarhelft van een kalenderjaar in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad komen wonen, kunnen de eerste en tweede bijdrage betalen tot en met 31 december van het jaar na het jaar waarin zij er zijn komen wonen. De minister kan de nadere voorwaarden voor de betaling van de eerste en tweede bijdrage bepalen.

De personen die in de tweede jaarhelft van een kalenderjaar in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad komen wonen, kunnen de eerste, tweede en derde bijdrage betalen tot en met 31 december van het tweede jaar na het jaar waarin ze er zijn komen wonen. De minister kan de nadere voorwaarden bepalen voor de betaling van de eerste, de tweede en de derde bijdrage.

§ 3. Elke persoon, vermeld in artikel 29, § 2, derde en vierde lid, van het decreet van 24 juni 2016, die minstens de leeftijd van 26 jaar heeft bereikt, kan zich aansluiten bij een zorgkas van zijn keuze.

De personen, vermeld in het eerste lid, kunnen de bijdragen betalen tot en met 31 december van het tweede jaar na de datum waarop het agentschap het bestand heeft ontvangen van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, waarin die personen voor het eerst opgenomen zijn.

De minister bepaalt de nadere regels voor de aansluiting, het begrip tewerkstelling, en het bewijs van de hoedanigheid van Belgische sociaal verzekerde.

§ 4. Paragraaf 3 is van toepassing op Belgische militairen, of gepensioneerde Belgische militairen die wegens een buitenlandse missie in een andere EU- of EER-lidstaat of in Zwitserland verblijven.

In het eerste lid wordt verstaan onder Belgische militair : een militair die betaald wordt door het Belgische Ministerie van Defensie, en zijn personen ten laste.

§ 5. Elke persoon, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, die zich buiten de periodes, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, aansluit, is te laat aangesloten. De te late aansluiting gaat in op 1 januari van het jaar waarin de eerste bijdrage betaald is. In dat geval is de termijn van ononderbroken aansluiting, vermeld in artikel 28, § 1, tweede lid, van het decreet van 24 juni 2016, van toepassing.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

liegebeestig schreef:In dit landje heerst geen onafhankelijke rechtbank en nauwelijks democratie, en dus, ook al heb je volgens mij gelijk en kriebelt het bij mij om niet meer te betalen, valt er helaas niks te winnen.

Zeker Vlaanderen is zeer goed in machtsvertoon als je met ambtenaren praat en is eigenlijk strenger dan de federale. Met de federale ambtenaren kun je nog eens overleggen, met de Vlaamse niet. Ik heb hier enkele zinnetjes gewist die nog iets anders zeiden.
Als je ziet hoe de heersende politieke klasse, inclusief de minister van justitie, de laatste tijd ageert tegen vonnissen van rechtbanken, dan kan ik niet anders dan concluderen dat het met de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht nog best wel meevalt.

De overheid daarentegen probeert de rechtbanken steeds vaker te omzeilen door betalingen met dwangbevelen en beslagleggingen zonder dat daar in eerste instantie nog een rechter aan te pas komt. Verkeersboetes gaan binnenkort dezelfde toer op; geen dagvaarding meer als je weigert te betalen, maar gewoon een dwangbevel. Als je niet akkoord gaat word je voortaan gedwongen om zelf te dagvaarden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

boonpwnz schreef:Ik snap wel niet dat je schermt met een wet van in 1926 terwijl een besluit vlaamse regering dit zegt:
Deel 4 Verplichtingen voor de gebruiker
Deze nieuwere wet is in strijd met de eerder vernoemde wet. Verder is de vrijheid van vereniging gewaarborgd via de grondwet en het evrm.
De overheid daarentegen probeert de rechtbanken steeds vaker te omzeilen door betalingen met dwangbevelen en beslagleggingen zonder dat daar in eerste instantie nog een rechter aan te pas komt. Verkeersboetes gaan binnenkort dezelfde toer op; geen dagvaarding meer als je weigert te betalen, maar gewoon een dwangbevel. Als je niet akkoord gaat word je voortaan gedwongen om zelf te dagvaarden.
Ja, en het wordt gretig misbruikt. Daar zijn ook bewijzen van.
“Duid in het formulier de reden aan voor bezwaar. Kies daarvoor één van de redenen die al opgesomd staan in het formulier. Vermeld geen andere redenen, want daar kunnen wij geen rekening mee houden”.
Zo staat er in het antwoordformulier dat bij mijn boete van 250 euro zat, dat elke reden die niet op het formulier staat, automatisch verworpen zal worden. Hierdoor overtreedt het agentschap de scheiding der machten. Je kan je niet meer verdedigen, tenzij je eerst zelf kosten maakt.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dat bedoel ik nu met de 'macht' die de Vlaamse ambtenaren zich toemeten. Merci voor de nuancering van mijn bericht over de onafhankelijkheid van de rechtbank.

Helaas, behalve zelf meedoen met de macht valt er niks te doen zeker? Zelf naar de rechtbank stappen is zeer duur en dus de facto zelden haalbaar. Of vergis ik me?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nu je het zelf zegt. Ik merk het ook hoor dat Vlaanderen alles beter doet...

Ik heb liever zelfs een herfederalisatie van sommige dingen.

Als ik nu bv zie die nieuwe persoonsvolgende financiering wat die personen allemaal vragen voor gegevens. Als je dan ziet wat de fod maar vraagt...
Vlaanderen is veel te veel regels aan het invoeren dit allemaal niet nodig zijn :bang:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik vermeld ook nog deze twee links:

https://vlaamsezorgkas.wordpress.com/
en de nieuwere versie:

https://dossiervzk.wordpress.com/
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik besef ten volle dat wat de Vlaamse overheid hier doet volledig illegaal is. Wat ik nog wou toevoegen is een verwijzing naar hoe het Zonstraal vzw is vergaan toen ze de prosumentenvergoeding hebben aangevochten. Er werd een bevoegdheidsdiscussie gestart, waarna de hete aardappel tussen twee al dan niet bevoegde rechtbanken werd doorgegeven. De vzw bleef achter met een hoge advocatenrekening, en nog wat rechtsplegingsvergoedingen te betalen. That's how the government roles these days... Maar zoals gezegd is, wie slim is vindt wegen, gewoon omdat overheden ook lui en log zijn. Misschien kleine veldslag verloren hier wat de zorgkas betreft, maar er zijn er andere te winnen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

8balljunkie schreef:Je bent pas lid van de zorgkas als je betaald, zolang je dus niet betaald ben je ook niet aangesloten.
Als je 2 jaar niet betaald wordt je dossier dus overgedragen naar de Vlaamse Zorgkas en daar gaan ze je verplichten van te betalen.
Ik denk dat de Vlaamse vooral wacht tot het bedrag hoog genoeg is om dit te innen.
Ik wil even de 'flow' verduidelijken;

- Als je ouder bent dan 25 jaar en in het Vlaams Gewest woont dan moet je bij 'een zorgkas' zich spontaan aansluiten. Alle zorgkassen rapporten de ledenstatus van hun leden constant aan het Agentschap Sociale Bescherming (= Vlaams Zorgfonds).

- Alle mensen die op basis van de data van het rijksregister zouden moeten aangesloten zijn bij een zorgkas maar dat niet zijn op basis van de data van de zorgkassen krijgen een 'ambtshalve' aansluiting bij de Vlaamse Zorgkas. Dat kan dan direct over een paar jaar gaan. Die mensen krijgen een brief om te betalen aan de Vlaamse zorgkas.

- Zolang men niet betaalde aan de Vlaamse zorgkas kan men nog steeds aansluiten bij een andere zorgkas en daar alles betalen. Als men niet bij de Vlaamse zorgkas wil zijn is bij de Vlaamse zorgkas betalen en dan een mutatieformulier invullen om het jaar daarna bij de zorgkas van het ziekenfonds te zitten ook een optie.

- De Vlaamse zorgkas gaat in het voorjaar, februari - maart, de brieven sturen om te betalen voor het huidige jaar. In september komt een herinnering. Zover ik weet doen de andere zorgkassen dat eigenlijk ook zo. Twee gewone brieven met de vraag om te betalen per jaar.

- Het jaar daarna de vraag voor de bijdrage van dat jaar en de achterstallen.

- Wanneer er 2 jaar achterstal is kan de boeteprocedure opstarten. De zorgkas waar men is bij aangesloten kan vanaf 2 openstaande te late bijdrage jaren een aangetekende brief sturen. Dat is dan voor 3 jaar om te betalen. Als men geluk heeft komt dat later, kan ook pas zijn als er al 3 jaren open staan die te laat zijn.

- In die brief gaat de zorgkas eisen dat je gaat betalen voor het huidige jaar en de voorgaande openstaande jaren tegen 30 april van dat jaar. Anders gaat men een boete krijgen van 250 euro (mensen met verhoogde tegemoetkoming 100 euro) daarna van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming.

- Wat van groot belang is dat men tegen 30 april gaat betalen. Betaal je alles maar in juni bijvoorbeeld dan ga je nog steeds de boete krijgen.

- Maar ... men kan pas een boete opleggen als er tegen 30 april nog minstens 3 bijdragen open staan. Als je dus tegen 30 april zorgt dat er geen 3 open staan, meestal door één te betalen, kan en zal men geen boete opleggen. (dat is niet iets waar men aan de telefoon reclame over gaat maken, is een trukje)

- Als je niet of te laat betaalde naar aanleiding van die aangetekende brief gaat dat dossier naar het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming. Uw zorgkas gaat zich niet meer bezig houden met de inning van die openstaande jaren. Wel nog de ledenbijdrage voor de nieuwe jaren.

- Een jaar later in het voorjaar komt van Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming de aangetekende brief met de boete en eventueel achterstallige ledenbijdragen.

Dus ... wanneer men de aangetekende brief heeft ontvangen (= ook als je die niet gaat afhalen) met de boete zou men minstens reeds 4 gewone brieven ontvangen moeten hebben en een aangetekende brief een jaar eerder van de zorgkas. Als die aangetekende brief van de zorgkas niet zou zijn verzonden of niet naar het wettelijk gekende adres in het rijksregister is dat een argument om bezwaar in te dienen.

Er is te betalen twee maanden later. Men kan bezwaar indienen als men een geldige reden heeft of een afbetalingsplan aanvragen. Iedereen krijgt een afbetalingsplan. Dat is steeds het openstaande bedrag op 12 maanden. Dat afbetalingsplan komt een twee maanden na aanvraag van dat afbetalingsplan per aangetekende brief.

- Van zodra men niet betaalde, geen bezwaarprocedure lopende heeft of geen lopend afbetalingsplan loopt men het risico dat het dossier doorverwezen gaat worden naar een deurwaarder. Kan soms maanden duren maar je weet het niet, kan ook heel snel zijn. En vanaf dan is het uit de handen van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming.

Ook mensen die een afbetalingsplan hebben maar een betaling gemist hebben hebben eigenlijk geen afbetalingsplan meer en lopen het risico dat hun dossier naar de deurwaarder gaat.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Bedankt voor het truucje Walter. Dus in principe als je ervoor zorgt dat je permanent slechts 2 openstaande bijdrages hebt, dan kan men je niks maken? Ook als iemand (zoals mijn vader) al 130 euro krijgt als tegemoetkoming van de zorgkas?

Als lid van hziv heb ik sowieso enkel contact met de Vlaamse zorgkas, niet via een andere mutualiteit (wat een uitvinding trouwens ook, die mutualiteiten, maar dat is een andere discussie).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

liegebeestig schreef:Bedankt voor het truucje Walter. Dus in principe als je ervoor zorgt dat je permanent slechts 2 openstaande bijdrages hebt, dan kan men je niks maken? Ook als iemand (zoals mijn vader) al 130 euro krijgt als tegemoetkoming van de zorgkas?
Het is juist dat men u niets kan dan doen zolang er niet meer dan 2 jaar open staan.

Voorbeeld;

Code: Selecteer alles

JAAR  | Te betalen  |  Ontvangen  
2018:    51 euro             0
2017:    50 euro             0
2016:    50 euro             0
2015:     50 euro          50 euro
De aangetekende brief van de zorgkas komt voorjaar 2018. Er is 151 euro te betalen tegen 30 april 2018. Ik betaal 51 euro tegen 30 april 2018.
=> men zal geen boete krijgen, want;

Code: Selecteer alles

JAAR  | Te betalen  |  Ontvangen  
2018:     51 euro             51 euro (geboekt 30/04/2018 of eerder)
2017:     50 euro             0
2016:     50 euro             0
2015:     50 euro          50 euro
... er staan maar 2 jaren open.

Opgepast; zelfde scenario maar ik betaal 50 euro voor 30/04/2018. Een ontvangen bedrag gaat steeds geboekt worden bij het meest recente jaar.

d.w.z.:

Code: Selecteer alles

JAAR  | Te betalen  |  Ontvangen  
2018:     51 euro             50 euro 
2017:     50 euro             0
2016:     50 euro             0
2015:     50 euro          50 euro
2018 is onvolledig en daardoor met achterstal. Men heeft nog steeds 3 openstaande jaren, men krijgt een boete.

Daar is wel nog een mouw aan te passen. U kunt dan aan uw zorgkas vragen om die 50 euro van 2018 manueel te boeken op een ander openstaande jaar zodat dit bedrag wel voldoende was. En dan bezwaar indienen tegen die boete. Is een manueel gedoe en men moet u er op wijzen dat dit mogelijk is.

Het is vooral bij mensen die hun verhoogde tegemoetkoming verloren hebben, de korting, dat dit speelt.

Code: Selecteer alles

JAAR  | VT   | Te betalen  |  Ontvangen    
2018:                51 euro             0
2017:    JA         25 euro             0
2016:    JA         25 euro             0
2015:    JA         25 euro          25 euro
Die zitten vaak nog met die 25 euro in hun hoofd en als ze iets betalen maar niets alles 25 euro gaan betalen.

Mensen die reeds een tegemoetkoming ontvangen, die 130 euro, die moeten ook hun bijdrage betalen. Bij de Vlaamse zorgkas gaat men die bijdrage gewoon afhouden van die 130 euro. Weet niet hoe de andere zorgkassen dat doen, lijkt logisch dat ze dat ook zo doen. Dus niet-betalen is niet mogelijk.

Zal ook niet snel een probleem zijn. Mensen die effectief er kunnen van genieten klagen normaal niet over die bijdrage.

Maar natuurlijk een jaar later kan er dan terug een aangetekende brief komen van uw zorgkas om de 3 jaren die er dan nog open staan te betalen met de dreiging van de boete. Door steeds dan een enkel jaar te betalen kan men blijven dansen op de snede van het mes.

De echte boodschap is volgens mij dat als je de eerste aangetekende brief krijgt van de zorgkas met de melding dat je voor 30 april alles moet betalen, betaal dan zeker het meest recente jaar direct zodat er geen 3 jaren open staan.

En betaal de rest bij gelegenheid.

De reden dat mensen niet betalen is bijna nooit dat ze het simpelweg weigeren. Maar wel dat het niet kunnen betalen, slordigheid, het niet begrijpen ('ik betaal al voor mijn ziekenkas, ik moet dat niet betalen'), denken dat hun vrouw niet moet betalen omdat zij 'op het boekje van haar man staat', etc...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Helemaal duidelijk! Het is inderdaad zo dat ze de premie meteen afhouden van de 130 euro die je ontvangt. Eigenlijk schandalig machtsvertoon.
De reden dat mensen niet betalen is bijna nooit dat ze het simpelweg weigeren. Maar wel dat het niet kunnen betalen, slordigheid, het niet begrijpen ('ik betaal al voor mijn ziekenkas, ik moet dat niet betalen'), denken dat hun vrouw niet moet betalen omdat zij 'op het boekje van haar man staat', etc...
Bij mij zou de reden zijn: terugpesten. Dit is een vies machtsspelletje van de Vlaamse touwtjestrekkers tegen gewone burgers die toch niks kunnen doen. Er valt eigenlijk niks te winnen dus ik ga het maar niet doen. Ik apprecieer het feit dat je ons even inzicht in de interne keuken hebt gegeven. Leuk!

Edit: Walter, trouwens enig idee waarom de 130 euro niet geïndexeerd wordt?
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”