Bedrijfswagen, leasingbudget

Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik had graag een idee gekregen van wat er voor een bepaald budget (op basis van km/jaar + jaren + winter banden + etc) te krijgen is. Hiervoor ging ik vroeger af op de website van directlease.be Ik heb wel het idee dat ze duur zijn, zeker nu ik leaseplan.be 'ontdekt' heb, hier gaan de meeste modellen makkelijk 20% goedkoper in maandkost (op zelfde basis als directlease). Als ik dan een simulatie doe bij vdfin.be kom ik bv. weer iets anders uit...
Ik heb nog geen idee welke maatschappij mijn werkgever zal hanteren etc. maar wou me dus wel al een idee vormen.
M.a.w. is bv. die site van leaseplan realistisch?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat is heel moeilijk te zeggen.
- Wat zit er allemaal in de leaseprijs bij uw WG: Operationele lease? Banden? Brandstof? Niet recupereerbare BTW?
- Hoe groot is de totale vloot en/of zijn er speciale deals met bepaalde merken? Bv enkel auto's van VAG, of enkel Audi, of gewoon alles.

AL die zaken hebben impact op de kortingen en bepalen dus of de prijs bij directlease een redelijke weergave is, of totale nonsens:).
Ik zou gewoon ff wachten, of horen bij collega's.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ter info, het is hetzelfde systeem als men nu bij grote bedrijven heeft zoals KBC en onlangs Arcelor. Brandstof zal er bij mij niet inzitten. Geen idee of dan de BTW recupereerbaar is enzo. Verder ook nog geen details aangezien ik er (nog) niet werk. Ik ga wel uit van een operational lease met enkel de brandstof niet inbegrepen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Zelfs dan zijn er zoveel factoren die het moeilijk maken om dit accuraat te bepalen. Het weer voorspellen voor deze dag in 2016 is gemakkelijker bij wijze van spreken.

Maar als je er nog niet werkt, dan ga ik ervan uit dat je een bedrag in je hoofd wil hebben om te kunnen onderhandelen? Mja, daar ga je niet veel aan hebben. Als ze er al bedrijfswagens hebben, kijk dan eens rond op de parking wat er allemaal staat als je gaat solliciteren. Op die manier heb je toch al een idee, voor het geval ze het bij HR rooskleuriger willen laten uitschijnen dan het in werkelijkheid is. Men zegt jou bijvoorbeeld dat het budget gelinkt aan jouw functie ruimte heeft voor een Passat, maar er is natuurlijk een groot verschil tussen een lege en een dik aangeklede. :wink:

Het lijkt me makkelijker om gewoon te zeggen wat je wil als je op gesprek gaat. Sommige mensen laten ook een merk en model in hun contract opnemen. Niet alle werkgevers willen dat echter doen. In welke sector is het, als je dit wil prijsgeven?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je al een richtbudget hebt, kan je altijd eens bij VW of Audi gaan en een simulatie laten maken met Dieteren Lease.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Inderdaad, miljoen factoren die leasing beinvloeden.
Voor Toyota en Lexus kun je terecht bij Excelease. Ze zijn ook vrij open in hun prijzen, dus gewoon mailtje sturen en ze zullen je ook verder helpen.

Maar gezien het via je werkgeven is: ze gaan een apart contract hebben met HEEL andere prijzen.... Kan soms echt gigantisch verschil hebben.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Een leaseprijs is zelfs bijna een dagprijs, want een grote factor is de herverkoopwaarde, de restwaarde en dat is iets wat 4 jaar op voorhand erg slecht te bepalen is.
Daarom hangt die veel af van bvb het kooppubliek van een merk/model zo zijn lederen zetels op het eind meer waard in een BMW dan in een VW. Maar er is ook de factor sentiment, er is ooit een Renault espace geweest die bij lancering erg goedkoop was in leasing maar de restwaarde kelderde toen er in één of ander vakblad een slechte review verscheen, de leaseprijs schoot dus ook de hoogte in.

Dat is dus allemaal erg moeilijk te bepalen. Er zijn ook bedrijven waar je gewoon kan kiezen uit bvb 5 modellen en de leaseprijs niet kent.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Om een idee te geven. Mijn mensen hebben een leasebudget van rond de 600 euro. Daar hebben ze, afhankelijk van promoties, volgende wagens voor: Volvo v40 met opties, v60 cross country zonder opties, bmw 316 of 318 naargelang opties en promo's, fors Mondeo met opties, etc...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Met of zonder brandstof, 10k km per jaar of 40k km per jaar, winterbanden,.... Allemaal factoren waar je rekening mee moet houden. Voor 600 euro kan je in het ene geval een leuke 3 serie rijden en in het andere geval enkel een basis golfje.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Sasuke, is dat dan excl. brandstof, etc.?
Ik zit op een 20000km/jaar (woonwerk+privé, loonwagen dus geen werk verplaatsingen) en bv. 4 jarige lease met een budget naar keuze tot pakweg 650€/maand.

Ik ga het denk ik gewoon wat afwachten :) Ook zal ik de overweging moeten maken of leasen goedkoper is dan zelf (tweedehands) kopen... Maar ik denk dat toch voor het gemak richting leasing leun als daar alles in zit.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Merk kortingen kunnen ook afhankelijk zijn van het aantal wagens dat je bedrijf afneemt per jaar. Bv bij ons zitten ze nu op de 1 na beste hoogste korting bij BMW. Voor de rest, inderdaad afhankelijk van een hele resem factoren.
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Als je maar 20000km/jaar doet zal het wel meevallen hoor. Alles hier zit op 35000km/jaar + winterbanden (de tankkaart is apart). We hebben wel een VAG B fleet-korting. Voor 600 per maand heb je een deftige A3, ik heb een bijna full option Octavia, een klein A4'tje, een passat met wat opties, een superb met wat opties, een kleine BMW 318d, ... Je moet maar eens op onze parking komen kijken he. 't Is niet ver :-)
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

NuKem, dat is incl. Brandstof, en inderdaad afhankelijk van de hoeveelheid km's per jaar. So heft senior PM een 316d met veel opties, terwijl een engineer met hetzelfde budget een v60 crosscountry heeft omdat die maar op 15km van het kantoor woont.

Het is bij een dochter van KBC trouwens :p budgetten liggen boven de 600 en lager dan 650.

Grtz,
Francis

Ps: Een 520d met wat opties en 25k km/jaar zonder tankkaart zit rond de 950 EUR/maand excl.. BTW

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Das toch wel veel geld voor die BMW hoor. Bij ons is er eentje die een 518d heeft met vrij veel toeters en bellen (lederen zetels, business GPS, xenons, ...) voor 800 euro per maand (ex BTW) en 35k km per jaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Meer kilometers is een korter leasing contract en dus een snellere herverkoop... misschien dat dat het verschil maakt ?
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

ter info : waar ik werk hebben ze bepaalde modellen met een aantal opties. Jij krijgt de keuze lijst, kiest een model en dan sturen zij de keuze naar alle leasemaatchappijen voor een prijs. En kiezen ze de goedkoopste...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Iedere werknemer zit bij ons trouwens in een bepaalde categorie en kan dus ook kiezen uit een aantal wagens uit de gerelateerde categorie.

Op die manier moet je je dus geen zorgen maken over leasingprijzen... en spelen dingen als tijdelijke kortingen of prijsschommelingen ook niet meteen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

520 en 518 verschillen niet alleen in aankoopprijs maar ook zeer sterk in verbruik, co2 uitstoot. Stel dat er op de ééne gewone stalen 16" velgen op plakken en op de andere 18", dan zit je direct al met een héél groot verschil in leaseprijs.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Sub Zero schreef:Das toch wel veel geld voor die BMW hoor. Bij ons is er eentje die een 518d heeft met vrij veel toeters en bellen (lederen zetels, business GPS, xenons, ...) voor 800 euro per maand (ex BTW) en 35k km per jaar.
Ne 518 (geknepen BE versie) t.o.v. een 520 ongeknepen DE versie is een groot verschil. En de opties doen bij BMW heel veel. Lederen zetels, business GPS (kleine dus ?) e Xenons is bijna standaard. En ook de velgen e.d. doen veel. (het ging over de mijne trouwens, en die is alles behalve standaard qua opties :p ). En omdat ik 950 a 1000 ook te veel vond qua leasing/renting heb ik gekozen voor een financiële lease met een niet te lage restwaarde, kwam een pak goedkoper uit over 4 jaar (+10k EUR !)

Maar het was maar gewoon om het verschil aan te duiden dat er serieus wat verschil zit op de prijzen (bob Tesla Model S in leasing is bijna 2000 EUR terwijl afbetalen op 5j maar een goeie 15OO is ofzo).

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Trouwens, een tip voor de leasing/renting rijders. Als je werkgever flexibel is, kijk zeker eens bij de 'premium-selection', NNC of whatever dat is bij Audi, want een auto van een jaar oud met weinig km's erop is extreem voordelig, valt nog onder 'nieuw' voor de fiscaliteit en verzekering maar scheelt makkelijk 30-40% op je leasingprijs.

Just a thought ! Zo heb ik ooit een X5 gehad aan een zeer voordelige prijs voor hetzelfde maandbudget als een nieuwe passat :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Hoe zit dat nu met de VAA op tweedehands auto's. Want ik ben zelf aan kijken naar inderdaad zo'n premium selection of NNC auto voor op de vennootschap. Maar het lijkt mij dat ze nog altijd de nieuwprijs nemen voor de VAA, klopt dit? Dit lijkt mij echt onvoorstelbaar onrechtvaardig (plus die waardevermindering die stopt na een bepaald aantal jaar, dat heeft toch niets met de economische realiteit te maken?). Plus hoe weten ze dit nu ooit? Die database die er zou komen bestaat volgens mij nog altijd niet.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

powaq schreef:Maar het lijkt mij dat ze nog altijd de nieuwprijs nemen voor de VAA, klopt dit?
Nee, de nieuwprijs wordt met 6% per jaar verminderd, met een maximum van 30%. Idd absoluut niet realistisch maar dit is ingevoerd om te vermijden dat zelfstandigen met een 10-jaar oude Porsche Cayenne gingen rondrijden en zo minder VAA zouden betalen dan iemand met een nieuwe Golf.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Plus hoe weten ze dit nu ooit? Die database die er zou komen bestaat volgens mij nog altijd niet
Staat dat niet op de roze kaart van een auto? Eerste inschrijving?
Op basis daarvan kan je dus de leeftijd afleiden.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

powaq schreef:Hoe zit dat nu met de VAA op tweedehands auto's. Want ik ben zelf aan kijken naar inderdaad zo'n premium selection of NNC auto voor op de vennootschap. Maar het lijkt mij dat ze nog altijd de nieuwprijs nemen voor de VAA, klopt dit? Dit lijkt mij echt onvoorstelbaar onrechtvaardig (plus die waardevermindering die stopt na een bepaald aantal jaar, dat heeft toch niets met de economische realiteit te maken?). Plus hoe weten ze dit nu ooit? Die database die er zou komen bestaat volgens mij nog altijd niet.
Mja, als zelfstandige voor een NV werken en de auto als zelfstandige kopen heeft ook zijn voordelen natuurlijk :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:
Plus hoe weten ze dit nu ooit? Die database die er zou komen bestaat volgens mij nog altijd niet
Staat dat niet op de roze kaart van een auto? Eerste inschrijving?
Op basis daarvan kan je dus de leeftijd afleiden.
Ik bedoelde eigenlijk de prijs die op de originele factuur stond. Ze kunnen bijvoorbeeld moeilijk kijken naar de nieuwprijs van een 320d nu om een 320d van 6 jaar oud te gaan belasten. Die oude was namelijk sowieso goedkoper. En niemand houdt die prijzen officieel bij.

Maar ja dan is het zoals ik al vreesde met die waardevermindering. Dat maakt het niet altijd interessant (persoonlijk gezien dan). Momenteel ben ik aan het zien naar de nieuwe A4 avant 2.0 TFSI. Dit is momenteel zowat het meest optimale qua leasekost/VAA verhouding dat ik kan vinden (maar 121g CO2 + het is een benzine). Ook al ben ik geen grote Audi fan. Maar zo'n break audi passeert nog net :), en dat nieuw volledig scherm ipv wijzers is wel een leuk gadget. (ik weet alleen niet of ik m'n achterwielaandrijving wil opgeven...). Maar goed we zien wel, het zal pas ergens voor tweede helft van volgend jaar zijn denk ik. Maar te lang mag ik ook niet meer wachten aangezien ik in antwerpen woon en nog op tijd van m'n Euro4 diesel wil afgeraken...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Even deze thread oprapen om eventueel anderen te helpen die dezelfde vraag hebben.
Ondertussen is er een wagen besteld. Wat je in een bepaald budget kon 'krijgen' bleek wel heel afhankelijk te zijn van de korting die een merk geeft. Ikzelf heb bv. kortingen gezien van, als ik het mij nog goed herinner, 14% VW, 18% Audi, 19% Skoda, 19% Toyota, 20% Volvo en 24% BMW. Dit zijn (extreem) hoge kortingen die niet elke leaserijder (laat staan particulier) zal krijgen, dus pin u daar niet op vast, want blijkbaar heeft mijn werkgever goed onderhandeld :-)

Om een vergelijk te trekken met de open online configurators, die van Leaseplan zit in mijn geval zeer goed op het maandbedrag waarvoor ik de wagen heb (ze zijn 7€/maand goedkoper), die van Directlease zit er 100€ over. (120.000km, 4jaar, winterbanden en geen brandstof)

Nu aftellen tot de (hopelijk niet te late) levering :-D
Voor de vraag komt: Wat ik nu juist besteld heb hou ik bij voorkeur privé :) Een kleine zuinige familiewagen, dat kan ik wel zeggen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wacht tot je voor exact dezelfde wagen, de leaseprijs van verschillende leasebedrijven ziet.
Daar val je soms echt van achterover.

Bv, prijsberekening van /03/2015, Ford Focus Clipper Titanium, met nog wat speelgoed erop (en incl brandstof)
KBC Autolease: €709
Parcours: €637
:bdaysmile: €70 verschil, maandelijkse lease

Recenter heeft een collega een Mondeo Business besteld
KBC: €687
Parcours: €697
€10 verschil, dat is op 4jaar lease een optie meer of minder :)

Wat kortingen betreft, hoe groter het bedrijf, hoe groter de korting. Die indruk heb ik toch.
Bij Ford en Opel hebben wij 24%, bij BMW hangt het af van het model.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”