Grondstoffen duurder, bijbetalen op getekend contract?

Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210606_97575901
Bouwen in hout was tot voor kort in opmars (...). De sterk gestegen hout- en isolatieprijzen komen daardoor hard aan voor de sector.
Aannemers zitten in de tang. ­Contracten voor een nieuwbouw ­worden drie tot zes maanden vooraf getekend tegen een vaste prijs. Als het contract bepaalt dat de ruwbouw op 150.000 euro is geraamd – 75.000 voor het hout en 75.000 euro voor arbeid en andere kosten – en de houtprijzen zijn ­intussen ­verdubbeld, dan betaalt de aannemer nu 150.000 euro ­alleen voor het hout. Het huis kost hem dan 225.000 euro, waardoor hij 75.000 euro verlies maakt.
Maar aannemers werken met vaste contracten. Zij moeten hun klant begrip vragen om een deel van de meerprijs te betalen. Dat zullen geen gemakkelijke gesprekken zijn.’
Maar dan
Niko Demeester, secretaris-generaal van de Confederatie Bouw, ziet op korte termijn weinig alternatieven, behalve dat de pijn van de prijsstijgingen niet uitsluitend op de schouders van de aannemers gelegd wordt. ‘Je zult de gestegen prijzen wat moeten spreiden onder de klanten, aannemers en leveranciers. De sector zal het moeten uitzweten, maar we rekenen erop dat het toch tijdelijk is (zie inzet).
Is het gek om als particulier gewoon te vragen het contract te voldoen?
Als de grondstoffen spectaculair dalen, gaat er toch geen enkele aannemer geld terugstorten? Heet dat niet de bluts met de buil?
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Denk dat je gelijk hebt.

Als wij dit nu verplaatsen naar een frituur.
Als de prijzen voor de aardapelen stijgen zal de prijs in de frituur ook stijgen maar als deze zakt heb ik nog nooit gezien dat de prijs terug daalt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Als de grondstoffen spectaculair dalen, gaat er toch geen enkele aannemer geld terugstorten? Heet dat niet de bluts met de buil?
Je hebt een punt, maar wat er nu gebeurt is echt wel extreem.
Ik werk in een productie bedrijf, wij kopen grondstoffen en verwerken dat tot een afgewerkt product.

Ter illustratie: 6 maand geleden kochten we multiplex aan €8/m². Nu mogen we al blij zijn als we er vinden, en dan is het aan €16/m².
De staalprijs is voor ons in dezelfde periode met 60% gestegen.
Dat is ver buiten de "bluts met buil marge".
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Als verwerker van grondstoffen zijn er eigenlijk maar twee valabele opties:
1) je draagt het risico zelf en houdt daar rekening mee in je marges
2) je schuift het risico door naar een partij die je daartegen wil verzekeren

Ik ken een café in Leuven dat de prijzen verhoogde terwijl mijn collega's al plaats hadden genomen en de kaart voor hun neus hadden. We zijn daar uiteraard sindsdien niet meer geweest.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja, het is overal hetzelfde banken, aannemers, ...
als je als aannemer een contract aangaat 6 maand in de toekomst, dan kan je toch bij ondertekenen van het contract je hout al kopen...
Maar neen alles JIT om kosten te sparen en de winst te maximaliseren.
En als het dan fout uitdraait de factuur aan de klant presenteren.
Dacht het niet ... maar in de praktijk zal het zo wel weer gebeuren
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Didymus schreef:Ik ken een café in Leuven dat de prijzen verhoogde terwijl mijn collega's al plaats hadden genomen en de kaart voor hun neus hadden. We zijn daar uiteraard sindsdien niet meer geweest.
Colruyt past met digitale prijskaarten ook verhogingen door terwijl je aan het winkelen bent. Je ziet de prijs voor je neus zwart worden en dan nieuwe hogere prijs. Colruyt gaf dit in het begin niet toe dat prijsverhogingen zo worden doorgevoerd, maar na de exacte tijdstip en locatie te geven hebben ze het wel bevestigd dat het 'uitzonderlijk' kan.

De kassamedewerker hebben dan manueel mij de oude prijs gegeven.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

duizend schreef:Tja, het is overal hetzelfde banken, aannemers, ...
als je als aannemer een contract aangaat 6 maand in de toekomst, dan kan je toch bij ondertekenen van het contract je hout al kopen...
Het is hier duidelijk niet nodig om te weten waarover je spreekt voordat je kan antwoorden...

Als wij dingen verkopen dan gebeurt het heel vaak dat we maar mogen plaatsen binnen 6 maanden. Ik weet dus wel hoe het er aan toe gaat.
Jij zegt dus dat je voor al die projecten dan maar onmiddellijk je grondstoffen moet aankopen?
Hoe dan? Het project moet dan nog uitgetekend worden. Oh, en de klant heeft uiteraard al bij aankoop de definitieve kleuren gekozen hoor. :roll:
En stel, uitzonderlijk dat je toch kan bestellen? Waar moet je dat allemaal leggen? Stockage kosten doorrekenen?

Oh, en wat wij doen als de prijzen zo drastisch zakken? Geen idee, in de 20 jaar dat ik er werk is dat nog nooit gebeurd.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat een aannemer in de bouw dit wel kan opvangen, zeker als je ziet was voor woekerprijzen sommige durven vragen.
Andere oplossing is een clausule in het contract zetten zoals touropperators doen voor fuel kosten.

Als er een contract getekend is moet het gevolgd worden, als de leverancier hierdoor meer kosten heeft is dat zijn probleem. hij zal je zeker ook geen korting geven als hij minder kosten heeft.

Hij kan anders ook het contract verbreken en een schadevergoeding betalen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

stevenvs schreef:Ik denk dat een aannemer in de bouw dit wel kan opvangen, zeker als je ziet was voor woekerprijzen sommige durven vragen.
't heeft lang geduurd...
Toch eigenaardig dat 'den bouw' zoveel poen schept en er toch prutsers te weinig zijn. :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het minste wat je kan verwachten als klant is dat je erover ingelicht wordt.
Ik zou van mijn aannemer dan verwachten dat hij mij vertelt dat hij voor die prijs niet meer kan leveren en eerlijk zegt wat er aan de hand is.
We komen er dan op één of andere manier wel uit.

Maar voorschotten vragen bij bestelling zogezegd 'om materiaal te kopen' en dan 6 maanden later afkomen dat de prijzen gestegen zijn is een no-go.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:
stevenvs schreef:Ik denk dat een aannemer in de bouw dit wel kan opvangen, zeker als je ziet was voor woekerprijzen sommige durven vragen.
't heeft lang geduurd...
Toch eigenaardig dat 'den bouw' zoveel poen schept en er toch prutsers te weinig zijn. :roll:
Ik ga niet teveel oftopic gaan hier.

Maar kijk gewoon naar de prijs van een appartement, garage en staanplaats aan de kust en in het binnenland en je weet genoeg.
Grondprijs niet meegerekend en de kwaliteit in het binnenland is meestal nog beter.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kan het nog kortzichtiger?
De sector 'bouw' is echt wel meer dan die paar projectontwikkelaars die de kustlijn verkrachten.
Laatst gewijzigd door TiTanium 21 jun 2021, 13:11, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Full quote verwijderd
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:
Als wij dingen verkopen dan gebeurt het heel vaak dat we maar mogen plaatsen binnen 6 maanden. Ik weet dus wel hoe het er aan toe gaat.
Jij zegt dus dat je voor al die projecten dan maar onmiddellijk je grondstoffen moet aankopen?
Hoe dan? Het project moet dan nog uitgetekend worden. Oh, en de klant heeft uiteraard al bij aankoop de definitieve kleuren gekozen hoor. :roll:
En stel, uitzonderlijk dat je toch kan bestellen? Waar moet je dat allemaal leggen? Stockage kosten doorrekenen?
En wat doen ze dan met het voorschot “om de materialen aan te kopen” te betalen bij de ondertekening van het contract?

En waarom komen ze morgen niet plaatsen ipv dat ik maanden moet wachten...

En ze wachten uiteraard met bestellen de dag voor plaatsing.
De leverancier kan toch onbeperkt leveren.
Dacht het niet he.
En hebben ze geen langlopend contract bij de leveranciers...
Of wordt dat allemaal ad hoc besteld op tinternet

Ik zeg dat ze moeten open kaart spelen.
Ofwel een prijsherzieningsclausule opnemen, ofwel de vaste prijs houden.

Kunnen ze allemaal perfect, maar nee risicos nemen gelijk ne grote jan en komen bleiten als een klein kind als het fout gegokt is
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Hier de badkamer aan het renoveren.
Met de stijgende prijzen in het vooruitzicht de aannemer wel duidelijk laten opnemen dat prijsstijgingen geen invloed mogen hebben. Badkamer kan pas geïnstalleerd worden in november - alles 2 maanden geleden ‘ondertekend’ met belofte van aannemer (op papier) dat hij levert aan de afgesproken prijs. Prijzen zijn ondertussen bij de groothandel al +12%
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik spreek voor de zaak waar ik werk:
duizend schreef: En wat doen ze dan met het voorschot “om de materialen aan te kopen” te betalen bij de ondertekening van het contract?
Daar dient het ook voor, net zoals voor de personeelskosten voor de studie van het project.
duizend schreef:En waarom komen ze morgen niet plaatsen ipv dat ik maanden moet wachten...
Omdat er nog een hele studie nodig is alvorens de productie kan starten en pas daarna kan de plaatsing ingepland worden.
duizend schreef:En ze wachten uiteraard met bestellen de dag voor plaatsing.
We wachten met bestellen tot het laatste, want klanten durven al eens van gedacht veranderen NA bestelling.
duizend schreef: En hebben ze geen langlopend contract bij de leveranciers...
Natuurlijk... In den bouw doen ze aan dozenschuiven... Neen, er wordt besteld wat er nodig is voor dat specifieke project, hoe denk je dan langlopende contracten aan te gaan? En zelfs dan nog. Ik heb het hier al gezegd. Multiplex platen gebruiken we voor vele projecten. We hebben daar een afroep contract met een afgesproken prijs en daar hebben ze ons dus een prijsstijging van 100% aangegeven.
Onze vaste metaal leverancier heeft een prijs stijging van 60% gegeven en de firma die laserwerk doet geraakt zelfs niet aan zijn grondstoffen.
duizend schreef: Ik zeg dat ze moeten open kaart spelen.
Ofwel een prijsherzieningsclausule opnemen, ofwel de vaste prijs houden.
Opnemen in de calculatie? Grapje zeker? Niemand had zo'n prijs stijgingen kunnen voorzien.
duizend schreef:Kunnen ze allemaal perfect, maar nee risicos nemen gelijk ne grote jan en komen bleiten als een klein kind als het fout gegokt is
Ik hoor hier maar enen bleiten. :roll:
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Mja ik ben pragmatisch ingesteld geweest, als de leverancier niet wil heb ik geen zin in een ruzie en slecht werk te krijgen, wat het risico is als hij met verlies werkt.

Ik wil meestal wel ontbinden, maar dan met de schadevergoeding die ik zou moeten betalen als ik zou ontbinden, op dat punt ben ik strikt mes moet aan 2 kanten snijden. En ja diegenen die zegt ik ontbind en betaal, geen probleem alle begrip voor. Ikzelf doe ook wel wat it projecten daar zitten we ook met dat risico, maar ik geef nooit offertes die langer geldig zijn dan 30 dagen. Komen ze na 6 maanden we gaan bestellen rekenen we opnieuw, vaak zijn er dan al dingen niet meer verkrijgbaar of anders of duurder of goedkoper.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef:
duizend schreef:Kunnen ze allemaal perfect, maar nee risicos nemen gelijk ne grote jan en komen bleiten als een klein kind als het fout gegokt is
Ik hoor hier maar enen bleiten. :roll:
Dan heb je het artikel (of de quotes ervan) gemist, want het is de bouwsector zelf die komt "bleiten" :).
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Tomsworld schreef: Ikzelf doe ook wel wat it projecten daar zitten we ook met dat risico, maar ik geef nooit offertes die langer geldig zijn dan 30 dagen. Komen ze na 6 maanden we gaan bestellen rekenen we opnieuw, vaak zijn er dan al dingen niet meer verkrijgbaar of anders of duurder of goedkoper.
Lijkt me maar normaal om zo te werken, het ligt echter niet altijd aan de consument zijn kant.

Als ik vandaag een offerte teken voor een huis te bouwen en ze plannen dat in over 9maanden (want hun boek staat ook vol) dan verwacht ik wel dat ze de prijs van vandaag respecteren en niet eens gaan herberekenen wanneer ze met de werken kunnen starten.
Het gaat hier dan ook vaak over grote bedragen, leningen, het al dan niet kunnen betalen als de prijs opnieuw bekeken wordt, ..etc..

De zekerheid van een prijs neem ik er dan ook graag bij moesten de prijzen dan toch dalen. Het risico van een variabele projectprijs wil je als consument toch niet zomaar nemen op zulke bedragen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

dirkr07 schreef:
Tomsworld schreef: Ikzelf doe ook wel wat it projecten daar zitten we ook met dat risico, maar ik geef nooit offertes die langer geldig zijn dan 30 dagen. Komen ze na 6 maanden we gaan bestellen rekenen we opnieuw, vaak zijn er dan al dingen niet meer verkrijgbaar of anders of duurder of goedkoper.
Lijkt me maar normaal om zo te werken, het ligt echter niet altijd aan de consument zijn kant.

Als ik vandaag een offerte teken voor een huis te bouwen en ze plannen dat in over 9maanden (want hun boek staat ook vol) dan verwacht ik wel dat ze de prijs van vandaag respecteren en niet eens gaan herberekenen wanneer ze met de werken kunnen starten.
Het gaat hier dan ook vaak over grote bedragen, leningen, het al dan niet kunnen betalen als de prijs opnieuw bekeken wordt, ..etc..

De zekerheid van een prijs neem ik er dan ook graag bij moesten de prijzen dan toch dalen. Het risico van een variabele projectprijs wil je als consument toch niet zomaar nemen op zulke bedragen.
Ik ben toevallig ook aan het bouwen zitten nu wel in de opleverfase, daar was een clausule voor prijsaanpassingen maar was na zoveel maanden denk een heel stuk langer dan de normale oplvertermijn en gekoppeld aan een index waarde van bouwgoederen dus niet, ow we moeten nu net isolatie en die is +300% .

In de bouw voor hele huizen snap ik het maar die marges zijn mooi, en nu met mijn SOD ervaring daar kan heel veel geld gewonnen worden door efficiente oefeningen bij de uitvoering, pfffft.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Ik spreek voor de zaak waar ik werk:
duizend schreef: En wat doen ze dan met het voorschot “om de materialen aan te kopen” te betalen bij de ondertekening van het contract?
Daar dient het ook voor, net zoals voor de personeelskosten voor de studie van het project.
Wat is dan het probleem?
De standaard platen die je direct koopt kunnen dan al niet in prijs stijgen.
Blijft er dat beetje maatwerk, waar je de grondstof ook al had kunnen voor kunnen kopen.
Maar nee, doen we niet want dan hebben we stockage kosten en slecht voor de cash flows.
We leggen het risico en het mogelijk verlies liever waar het hoort: bij de klant.
En de winst als het goed gaat ook waar het hoort: in de eigen zak…
cadsite schreef: Ik hoor hier maar enen bleiten. :roll:
Inderdaad de bouwsector maar bleiten omdat ze hun eigen opgestelde contract moeten voldoen.
En jij blijkbaar ook omdat je in een bedrijf werkt dat inefficiënt bezig is en nu verlies moet slikken :lol:
Heb je het artikel trouwens al gelezen???
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Al die aannames...
Ik wil het gesprek met veel plezier op een volwassen manier aangaan, maar dit is gewoon te belachelijk.
Multiplex ligt inderdaad gewoon klaar. Geen probleem voor de lopende projecten. Maar mocht je wat thuis zijn in de materie dan wist je dat je met aanbestedingen vaak prijs geeft voor projecten die jaren verder liggen. Er is soms contractueel vast gesteld dat je mag stijgen met de index, maar in dit geval dekt dat dus de lading compleet niet.
Los daarvan is dit materiaal maar een fractie van de aankoop.
Maar hé, als het je kan gerust stellen, wij rekenen de stijgingen (voorlopig? - ik heb daar niets in te zeggen) niet door.
Ik denk dat je ook geen besef hebt van de volumes waar wij mee werken. Maar goed, zoals reeds gezegd. Ik wil daar met plezier een deftig gesprek over houden bij mij op mijn terras met een biertje. Ik ben er zeker van dat je heel wat begrip zou kunnen opbrengen voor de gemaakte keuzes.
Dat zijn echt geen keuzes om klanten uit te persen, maar om een eerlijk product te kunnen maken & verkopen aan een eerlijke prijs.
Voor komende projecten kan je inderdaad de meerkost inrekenen, maar dat is het probleem niet.
Het probleem ligt hem in de projecten die besteld zijn maar waar nog niet alle details bekend waren, dus kon er nog geen aankoop gedaan worden van grondstoffen, maar de prijs van de verkoop staat wel al vast.
Laatst gewijzigd door TiTanium 21 jun 2021, 19:55, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Fullquote verwijderd
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik denk dat diegenen in de bouwsector die nu klagen nu eigenlijk merken dat ze toch niet zo goed bezig zijn als ze wel gedacht hadden. Dat is jammer maar waarschijnlijk wel de realiteit.

En als er lopende projecten zijn waar nog geen aankoop voor kon gedaan worden, dan moet je als goede huisvader kijken of je er nog wel aan kan voldoen, is dat niet volgt er waarschijnlijk een boete, die calculeer je mee in beoordeling als goede huisvader.

Ik hoor het bedrijven altijd graag zeggen: 25 jaar winst gemaakt en de grote jan uitgehangen en als het dan 1 jaar tegenslaat gaan we haast failliet. Sorry maar dan had je in de vette jaren maar wat opzij moeten zetten. eigen schuld.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik hoor het je graag zeggen.
Sommigen hebben inderdaad goed geboerd.

Sommigen kregen behoorlijk wat extra werk omwille van corona (interieur, zwembaden, ...) anderen hebben last gehad van corona.
Wij zaten in dat laatste schuitje. Onze afzetmarkt viel na 100 jaar relatieve stabiliteit plots als een kaartenhuis in elkaar.
Als je dan een jaar je uiterste best doet om het weinige werk toch binnen te halen zijn de marges heel klein. Als daar dan zo'n prijs stijgingen bovenop komen kan je dat missen.
Maar hé, "elk nadeel heb zen voordeel". Doordat alles op zijn gat lag hebben we ook quasi geen opdrachten die net voor de prijs stijgingen gegund zijn, dus op zich hebben we er relatief weinig last van. Ons hoor je dus niet bleiten, ik wil alles gewoon wat in perspectief plaatsen.

Dit soort discussies doet me altijd denken aan
alle ambtenaren zijn luiaards
leerkrachten hebben enkel congé
bedienden weten niet wat werken is
arbeiders kunnen niet denken
...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat hebben die gemeenplaatsen en vooroordelen er nu mee te maken :roll:

Het is toch zo simpel
Iedereen moet zijn zelf gemaakte afspraken en zelf opgestelde contracten nakomen.
Wil je geen risico dan calculeer je dat in, of je neemt de bluts met de buil, of schuift het risico back to back door aan je leverancier, of je slikt het verlies…

Maar nee we kiezen om te gaan bleiten in de Gazet…
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

@cadsite

Ik heb in mijn post gezegd sommige aannemers in de bouw. Jij bent het gaan veralgemenen naar alle bouwbedrijven.
En nu verder gaat naar leerkrachten enzo...

Ik heb een set van 3 salontafeltjes besteld in Februari levering was toen 4 weken. ( worden handgemaakt blijkbaar) leverings datum staat nu op begin Juli.

Ik ga nu ook niet moeten afkomen dat ik korting wil omdat het te laat geleverd gaat worden, want er stond niets in het contract doorover.
Zo min dat zij zullen moeten afkomen met een hogere prijs omdat het hout duurder geworden is.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dat het ook anders kan hebben wij ervaren.
Net voor de pandemie beslist badkamer serieus te renoveren en toen de toonzalen weer opengingen eens rond gaan kijken (op afspraak). Groffe keuze gemaakt en aannemer gekozen waarvan we wisten dat die goed werk leverde. Die kwam kijken en is ook mee naar de winkels (ook groothandels) geweest in augustus. Offerte gemaakt en goedgekeurd en voorlopige planning dat in april de werken zouden uitgevoerd worden.
Materialen (wand/vloerstenen) werden in augustus besteld en opgeslagen bij de groothandel net als badkamermaterialen (toilet e.d). Alles heeft daar dus een dik half jaar gestaan zonder dat we ook maar één cent voorschot hadden betaald.
Tijdens de werken vernamen we dat bepaalde materialen veel duurder waren geworden of lang op zich zouden laten wachten maar dat ging dan wel voor zijn volgende projecten zijn want voor werken die al vast lagen was alles al besteld.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

en zo hoort het.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

duizend schreef:Wat hebben die gemeenplaatsen en vooroordelen er nu mee te maken :roll:

Het is toch zo simpel
Iedereen moet zijn zelf gemaakte afspraken en zelf opgestelde contracten nakomen.
Wil je geen risico dan calculeer je dat in, of je neemt de bluts met de buil, of schuift het risico back to back door aan je leverancier, of je slikt het verlies…

Maar nee we kiezen om te gaan bleiten in de Gazet…
Ik ben de eerste om te zeggen dat de meeste zaken in den bouw absurd overpriced zijn voor wat het is. Altijd al geweest. Maar om te zeggen dat ze zomaar deze prijsstijgingen moeten incalculeren is onrealistisch. Dit zijn echt ongeziene prijsstijgingen. Als je dit op voorhand moet incalculeren heb je geen enkele klant.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je moet dat niet incalculeren.
Je kan ook direct na ondertekenen de materialen al bestellen (zie voorbeeld drie posts hoger)

Moeilijk hoor...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

duizend schreef:Je kan ook direct na ondertekenen de materialen al bestellen (zie voorbeeld drie posts hoger)
Neen dat kan niet. :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Natuurlijk wel, misschien niet voor alles maar zeker voor 90%
Zie nogmaals voorbeeld hoger

Trouwens,
Ik heb begin 2020 toen de prijzen serieus daalden geen krantekoppen gezien van den bouw “wegens dalende grondstofprijs kunnen we tot 20% korting geven”
Tsja
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

duizend schreef: Ik heb begin 2020 toen de prijzen serieus daalden geen krantekoppen gezien van den bouw “wegens dalende grondstofprijs kunnen we tot 20% korting geven”
Tsja
De kans is heel groot dat de prijzen (bv multilex) terug stabiliseren (lees: halveren) over enkele maanden. Ik ben benieuwd of aannemers dan ook een dikke prijskorting gaan geven. Eigenlijk ben ik niet benieuwd: het zal zeker niet gebeuren.
De aannemer denkt dan gewoon "oké, windfall".
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

duizend schreef:Natuurlijk wel, misschien niet voor alles maar zeker voor 90%
Zie nogmaals voorbeeld hoger
Alé, kom me even uitleggen hoe wij ons werk kunnen doen.
Klaarblijkelijk valt er hier héél veel te verbeteren en heb je de sleutel in handen.
Moet jij mij eens vertellen hoe we bijvoorbeeld onze volkern panelen kunnen bestellen als de klant bestelt met "afgewerkt met volkern 10mm uit collectie papago, kleur nog te bepalen".
duizend schreef:Trouwens,
Ik heb begin 2020 toen de prijzen serieus daalden geen krantekoppen gezien van den bouw “wegens dalende grondstofprijs kunnen we tot 20% korting geven”
Tsja
Natuurlijk heb je die krantenkoppen niet gezoen. De grondstofprijzen zijn toen ook niet tot 20% goedkoper geworden. :roll:
Nu zijn de grondstofprijzen wel met 60 tot 100% gestegen.

@heist
Onze prijzen zullen inderdaad niet zakken omdat onze zaakvoerder nu al uitgaat van die prijsdaling bij het maken van de offertes. Hopelijk heeft hij gelijk.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef:Moet jij mij eens vertellen hoe we bijvoorbeeld onze volkern panelen kunnen bestellen als de klant bestelt met "afgewerkt met volkern 10mm uit collectie papago, kleur nog te bepalen".
Is dat nu zo moeilijk ?

Als de kleur nog niet bepaald is, dan zeg je eerlijk tegen de klant dat de prijs bepaald wordt op het moment van kleurkeuze.
Kei ingewikkeld hoor...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ken genoeg aannemers die de kanten eraf lopen en niet aankopen wat er begroot is want "ze hadden nog iets liggen dat er genoeg op leek", maar dat item werd uiteraard niet van de kostprijs afgetrokken.
Tja, dan is het nu ook maar normaal dat extra kosten voor de aannemer zijn; extra winsten zijn dat ook altijd.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of een lastenboek waarin staat Grohe of iets gelijkwaardig.

Dan ben je ook zeker dat je nooit Grohe zal krijgen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef:
cadsite schreef:Moet jij mij eens vertellen hoe we bijvoorbeeld onze volkern panelen kunnen bestellen als de klant bestelt met "afgewerkt met volkern 10mm uit collectie papago, kleur nog te bepalen".
Is dat nu zo moeilijk ?

Als de kleur nog niet bepaald is, dan zeg je eerlijk tegen de klant dat de prijs bepaald wordt op het moment van kleurkeuze.
Kei ingewikkeld hoor...

J.
Ola, we spreken met een kenner!

Al ooit van (openbare) aanbestedingen gehoord?
De kleur bepaalt de prijs van het paneel niet hé.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik dacht nochtans dat openbare aanbestedingen zeer gedetailleerd waren. Alle dat is toch wat ik gehoord heb van sommige.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dan spreek ja al niet meer over een partikuliere klant waar het om begonnen is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

stevenvs schreef:Ik dacht nochtans dat openbare aanbestedingen zeer gedetailleerd waren. Alle dat is toch wat ik gehoord heb van sommige.
Aanbestedingen zijn vaak echt belachelijk.
Het gebeurt meermaals dat we een heel boek krijgen over hoe het er administratief aan toe gaat, maar wel maar een half A4 krijgen over wat ze eigenlijk wensen te kopen. We spreken dan gemakkelijk over budgetten van +€100.000

Dan moet je dus een prijs geven op die summiere opsomming.
Joe de Mannen schreef:Dan spreek ja al niet meer over een partikuliere klant waar het om begonnen is.

J.
het gaat hier over "den bleitenden bouw".
Ik werk in den bouw, dus voel me deels aangesproken.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”